Ketkäs palstalaiset ovat uskonnollisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28620942]Niin? Nuo kaikki ovat valintoja, homous ei sitä ole. Eli onko heterous sinulle siis elämäntapa?[/QUOTE]

Mielestäni kaikki elämäntapaan vaikuttavat asiat eivät ole valintoja. Arvot, asenteet, ihmissuhteet (ei ihminen esim. voi tietoisesti valita keneen rakastuu, oli se sitten mies tai nainen) ovat pitkälti sisäsyntyisiä asioita mitkä sitten vaikuttavat siihen millainen elämäntapasi on.

[QUOTE="vieras";28621063]Ok.. Ja näin ollen uskonnon ja heterouden voi siis niputtaa samaan. Aika jännä.[/QUOTE]

Niin, elämäntapaan siis vaikuttaa kaikki ihmiseen vaikuttavat asiat, ne joihin voi vaikuttaa ja myös ne joihin ei voi vaikuttaa (ja elämänkatsomus on myös yksi näistä asioista niin kuin aiemmin jo totesin). Voit toki avata omaa (nähtävästi omastani poikkeavaa) mielipidettäsi jos haluat.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Niin, elämäntapaan siis vaikuttaa kaikki ihmiseen vaikuttavat asiat, ne joihin voi vaikuttaa ja myös ne joihin ei voi vaikuttaa (ja elämänkatsomus on myös yksi näistä asioista niin kuin aiemmin jo totesin). Voit toki avata omaa (nähtävästi omastani poikkeavaa) mielipidettäsi jos haluat.

Linkittämästäsi Wikipedian artikkelista: "Elämantapa sisältää ihmissuhteet, pukeutumisen, kulutustottumukset ja viihteen." Mikä noista siis mielestäsi ei ole oma valinta?

[QUOTE="vieras";28621124]Linkittämästäsi Wikipedian artikkelista: "Elämantapa sisältää ihmissuhteet, pukeutumisen, kulutustottumukset ja viihteen." Mikä noista siis mielestäsi ei ole oma valinta?[/QUOTE]

Mielestäni kaikki elämäntapaan vaikuttavat asiat eivät ole valintoja. Arvot, asenteet, ihmissuhteet (ei ihminen esim. voi tietoisesti valita keneen rakastuu, oli se sitten mies tai nainen) ovat pitkälti sisäsyntyisiä asioita mitkä sitten vaikuttavat siihen millainen elämäntapasi on.

Ja kannattaa lukea elämäntavasta muualtakin kuin vain wikipediasta kun kerran se sinua kiinnostaa.

Ja kannattaa lukea elämäntavasta muualtakin kuin vain wikipediasta kun kerran se sinua kiinnostaa.

Tapa elää valitaan. Seksuaalisuutta ei valita. Tämän yksinkertaisemmin en osaa itseäni enää ilmaista. Jos sinä olet valinnut heteroutesi, so be it. Olisi mielenkiintoista kuulla milloin teit tämän valinnan.

[QUOTE="vieras";28621164]Tapa elää valitaan. Seksuaalisuutta ei valita. Tämän yksinkertaisemmin en osaa itseäni enää ilmaista. Jos sinä olet valinnut heteroutesi, so be it. Olisi mielenkiintoista kuulla milloin teit tämän valinnan.[/QUOTE]

Sinä olet sitä mieltä että tapa elää (elämäntapa) kasataan vain valinnoilla. Minä olen sitä mieltä että tapaan elää kuuluu kaikki ihmisen tekemät valinnat, tietoiset ja tiedostamattomat, arvot, asenteet, sisäsyntyiset asiat, elämänkatsomus yms.

En ole valinnut heteroutta. Mutta se on yksi osa minun elämäntapaani. En väitä että olen täysin oikeassa tässä, mutta tämä on minun käsitykseni eikä tuo sinun sinä-olet-väärässä-jankutuksesi muuta sitä asiaa. Mutta en toki sano ettetkö sinä saa siihen uskoa.

Sinä olet sitä mieltä että tapa elää (elämäntapa) kasataan valinnoilla. Minä olen sitä mieltä että tapaan elää kuuluu kaikki ihmisen tekemät valinnat, tietoiset ja tiedostamattomat, arvot, asenteet, sisäsyntyiset asiat, elämänkatsomus yms.

En ole valinnut heteroutta. Mutta se on yksi osa minun elämäntapaani. En väitä että olen täysin oikeassa tässä, mutta tämä on minun käsitykseni eikä tuo sinun sinä-olet-väärässä-jankutuksesi muuta sitä asiaa. Mutta en toki sano ettetkö sinä saa siihen uskoa.

Eikä se kyllä siitä muutu vaikka kaivaisit esiin jonkun Himasen miljoonien tutkimuksen jossa on todistettu toteen että elämäntapaan kuuluu vain ne asiat mitkä voi valita.

Vänkäsin taannoin pitkään erään ihmisen kanssa siitä, onko ateismi uskonto vai ei. Väitin sen olevan aate, ei uskonto, mutta kanssakeskustelijani kertoi minun olevan uskossa. Olen tässä totutellut uuteen, uskossa olevan ihmisen statukseeni :xmas:

Hän oli tavallaan oikeassa, sillä uskontotieteilijät eivät sadassa vuodessakaan ole päässeet yksimielisyyteen uskonnon määritelmästä. Jos käyttää tarpeeksi väljää määritelmää, saa ateisminkin sopimaan uskonnon piiriin. Ateismilla olisi kuitenkin siellä paljon seuraa, sillä esimerkiksi kasvissyönti ja joukkueurheilukin olisivat tällöin uskontoja.

Sinä olet sitä mieltä että tapa elää (elämäntapa) kasataan vain valinnoilla. Minä olen sitä mieltä että tapaan elää kuuluu kaikki ihmisen tekemät valinnat, tietoiset ja tiedostamattomat, arvot, asenteet, sisäsyntyiset asiat, elämänkatsomus yms.

No sovitaan sitten näin, sinä olet väärässä, mutta saat toki kuvitella olevasi oikeassa.

Ps: Myöskään ihmissuhteet ei ole sama asia kuin seksuaalisuus. Se, kenen kanssa ihminen päättää pariutua, se on valinta, tapa elää. Sinkku a-seksuaali hetero/homo on hetero/homo siitä huolimatta, vaikka ei toteuta seksuaalisuuttaan ikinä.

[QUOTE="vieras";28621260]Siltä ne kyllä joskus vaikuttavatkin, hurmoksellisilta vieläpä.[/QUOTE]

Se ei silti tee väitteestä totta, vaikka joku asia joltain vaikuttaa jonkun silmissä...

[QUOTE="vieras";28621268]No sovitaan sitten näin, sinä olet väärässä, mutta saat toki kuvitella olevasi oikeassa.

Ps: Myöskään ihmissuhteet ei ole sama asia kuin seksuaalisuus. Se, kenen kanssa ihminen päättää pariutua, se on valinta, tapa elää. Sinkku a-seksuaali hetero/homo on hetero/homo siitä huolimatta, vaikka ei toteuta seksuaalisuuttaan ikinä.[/QUOTE]

Näytäpä mulle sitten oikeasti jotain faktaa osoittaaksesi että olen väärässä. Nimittäin jos se on vain sun sana mun sanaa vastaan niin se asia onkin sitten siinä.

En ole väittänytkään että ihmisuhteet=seksuaalisuus. Ihminen ei voi päättää rakkautensa kohdetta, toki voi sitten päättää toimiiko sen suhteen jotenkin. Ja olen täysin samaa mieltä että seksuaalinen suuntautuminen ei ole kiinni siitä toteuttaako sitä. (Ihmettelen missä sinä olet nähnyt minun näitä väittävän)

Minä olen uskossa. En ole kiihko uskis ja vielä aika harva tietää asiasta. Koska 06 vuonna hylkäsin Jumalan ja annoin saatanalle vallan. Mutta kun rukoilin Herralra näytä paikkani ja Herra näytti. Erosin ev.lut ja liityin metodisteihin. Samaan paikkaan mistä olin vähemmän fiksusti ja rehellisesti lähtenyt. Seurakunta on mulle koti. Paikka jossa mun on hyvä olla.

Olen varmaan täällä joskus avautunut ja kertonut olevani kirkkoon kuulumaton. En kuulu mihinkään seurakuntaan tai muuhunkaan lahkoon, mutta en ole ateisti. Haluaisin nähdä sen ihmisen, joka tunnustaa rehellisesti, ettei koskaan ole rukoillut.

Täällä toinen kirkkoon kuulumaton, mutten ole ateisti minäkään. En vaan halua kategorioitua, koska oma elämänkatsomus on sekoitus monista uskonnoista.

[QUOTE="vieras";28621323]Sorry, olen ihan eri vieras. En minäkään ymmärrä, mistä ylipäätään tähän tuli tuo oikeassa ja väärässä oleminen, kun mielipiteistä puhuttiin.[/QUOTE]

Tiedän että olet eri vieras, oli vaan pakko kommentoida että tähän kimuranttiin jankkaamiseen tämä taas meni.

Näytäpä mulle sitten oikeasti jotain faktaa osoittaaksesi että olen väärässä. Nimittäin jos se on vain sun sana mun sanaa vastaan niin se asia onkin sitten siinä.

En ole väittänytkään että ihmisuhteet=seksuaalisuus. Ihminen ei voi päättää rakkautensa kohdetta, toki voi sitten päättää toimiiko sen suhteen jotenkin. Ja olen täysin samaa mieltä että seksuaalinen suuntautuminen ei ole kiinni siitä toteuttaako sitä. (Ihmettelen missä sinä olet nähnyt minun näitä väittävän)

Kun joku asia on yleisesti määritelty, se on se ja sama miltä sinusta tuntuu tai miten sinä sen näet, mutu ei tee mielipiteestä faktaa. Ja "Elämantapa sisältää ihmissuhteet, pukeutumisen, kulutustottumukset ja viihteen.". Kaikki asioita, jotka valitaan. Seksuaalisuutta ei valita.

Yhteistyössä