Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

"Uskis"
Ai sori, en tiennyt et tää ketju oli tarkoitettu vain kaikille ahdasmielisille raamatullapäähän hakkaajille.. Jätän teidän keskenään egoisminne kanssa, ja luen taustalta juttujanne.
Ei tässä kenenkään egoja pönkitellä.:D Mutta oli siis niiiin pakko laittaa kristillinen vastine sun tekstiisi, toivottavasti ymmärrät.

Tässä aamulla tuli mieleen vielä toinen olennainen juttu tuossa kanavajeesus -ajattelussa, ihmisen jumaluuden korostamisen lisäksi, laitan tän nopeasti vielä:
edes Nikean konsiili ei olisi pystynyt kämmäämään sitä asiaa, että yhteyden otto kuolleisiin ihmisiin on jo Vanhassa Testamentissa vakavasti kielletty. Kanavoinnissa ja parapsykologiassa otetaan yhteys riivaajahenkiin, jotka osaavat puhua hyvin suloisia sanoja.

4Moos.19:31
Älkää kääntykö vainaja-ja tietäjähenkien puoleen; älkää etsikö heitä, ettette tulisi heistä saastutetuiksi. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
 
[QUOTE="Uskis";27022116]Hmm, siinä paljastuisi mun tyttönimi. Setä oli etunimeltään Jaakko. Eronnut, ei lapsia, asui loppuelämänsä yksin. Sanoi käyvänsä jossain suomalaisten suosimalla "haalilla" (hall) tuttuja moikkaamassa.
Hyvin värikäs persoona, näkyi ja kuului. :D[/QUOTE]On se haali viela tuolla seisomassa. jossa vanhat miehet tapaavat kavereitaan paivittain.
 
"Uskis"
[QUOTE="bomb";27021232]Mä olen viime aikoina pohtinut aika lailla uskonasioita, alkusysäyksenä oli se, että monet tuttavista ovat eronneet kirkosta kuka mistäkin syystä. Mä en jostain syystä voi, tai siis se ei tunnu mulle oikealta ratkaisulta. Mä itse asiassa tykkään käydä välillä kirkossa, esimerkiksi pääsiäisen tienoilla ja jouluna. Siellä tulee sellainen levollinen ja seesteinen olo. Toisena juttuna on se, että olen kaivanut rippiristini laatikon perältä ja laittanut sen takaisin kaulaani. Sekin vaan tuntuu hyvältä, että se on siinä.

Mitä mun kannattaisi nyt tehdä? Mä tavallaan tiedän jo suunnan, jota kohti olen menossa, mutta en oikein tiedä, mistä pitäisi aloittaa. Mistä Raamatun lukeminen kannattaisi aloittaa? Mä olen sellainen "hiljainen uskoja", eli se on vahvasti mun henkilökohtainen oma juttuni, enkä ainakaan vielä ole valmis mihinkään sen kummallisempiin seurakuntajuttuihin.[/QUOTE]

Evankeliumit ovat aika kivoja aloittaa, varsinkin Johanneksen evankeliumi.

Saat tutustua Jumalaan tosiaankin kotona, ja kaikessa rauhassa. Ole vapaa seurakuntapakotteista. :) Mutta, jos kuitenkin paikkakunnan tarjonta alkaa jossain vaiheessa kiinnostaa, niin tässä vinkkejä...
Sunnuntaijumalanpalvelukset on ihanan rauhallisia, Jumala on läsnä. Mut jos haluaa kokea konkreettisemmin Jumalan kosketuksen ja rakkauden, niin tuomasmessu, gospelkonserit, Sanan ja rukouksen illat, majataloillat jne. ovat hyviä tilaisuuksia semmoiselle.
Noissakin saa vaan istua penkissä ja levätä.

Herra siunatkoon sinua tielläsi!
 
[QUOTE="Uskis";27022296]No niin, ei se setäni sitten ihan höpöjä puhunut. :)[/QUOTE]Kun kysyin hanen nimeaan niin ajattelin , etta voisin ehka tuntea hanen lapsiaan ,mutta hanellahan ei ollut niita.
Ne olumpialaiset oli Montrealissa -76.
 
[QUOTE="Uskis";27022343]Höh, muistin sit väärin. Mitkä talviurheilukisat siellä Thunder Bayssa oli, oliko ne sitten MM-kisat? Joskus -90-luvulla.[/QUOTE]Joo oli jotkut talvikisat silloin ,mutta vuotta en muista nyt ihan tarkkaan ,mutta varmasti jotakin noin niinkkuin sanoit.
 
[QUOTE="bomb";27021232]Mä olen viime aikoina pohtinut aika lailla uskonasioita, alkusysäyksenä oli se, että monet tuttavista ovat eronneet kirkosta kuka mistäkin syystä. Mä en jostain syystä voi, tai siis se ei tunnu mulle oikealta ratkaisulta. Mä itse asiassa tykkään käydä välillä kirkossa, esimerkiksi pääsiäisen tienoilla ja jouluna. Siellä tulee sellainen levollinen ja seesteinen olo. Toisena juttuna on se, että olen kaivanut rippiristini laatikon perältä ja laittanut sen takaisin kaulaani. Sekin vaan tuntuu hyvältä, että se on siinä.

Mitä mun kannattaisi nyt tehdä? Mä tavallaan tiedän jo suunnan, jota kohti olen menossa, mutta en oikein tiedä, mistä pitäisi aloittaa. Mistä Raamatun lukeminen kannattaisi aloittaa? Mä olen sellainen "hiljainen uskoja", eli se on vahvasti mun henkilökohtainen oma juttuni, enkä ainakaan vielä ole valmis mihinkään sen kummallisempiin seurakuntajuttuihin.[/QUOTE]

Mmh, Herra kyllä ohjaa sinua. Sinun ei tarvitse kuin seurata Häntä :) Ja Jumala antaa sinulle sitä mukaa vastuuta ja rohkeutta kuin tarvitset :) Ei kaikista uskovaisista tule pöntössä julistajia ja evankelistoja. Ehkä Jumalalla voisi olla sinulle jokin muu suunnitelma, ettei sinun tarvitse niin "esillä olla".
Mutta pitää muistaa raamatunpaikka ja se onkin tärkeä uskossa olevalle

9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

Vihollinen itseasiassa haluaa, että pitäisimme suumme kiinni ja olisimme hiljaa. Niin että usko olisi vain henkilökohtainen salainen asia... Koska jos se ei ole, vihollinen kokee uskossa olevan ihmisen uhkaksi. Uhka tietenkin, koska voi saattaa muitakin ihmisiä uskon tielle, koska kertoo näistä asioista! :)

Lue raamattua ensin uudestatestamentista ja minusta sananlaskut ja psalmitkin ovat helppoa ja opettavaista lukemista :) Ja tietenkin rukoilet, että Jeesus tule sydämmeeni, haluan antaa sinulle elämäni :) Siitä se lähtee pikku hiljaa :)
Uskoa ei kannata alkaa "rakentamaan itse", eli luotat vaan siihen että kyllä se Jumala sitten nostattaa sinussa ajatuksia elämäntilanteissa, miten uskovan kuuluisi suhtautua mihinkin ja miten elää. Eli pikku hiljaa alkaa tämä Pyhä Henki meitä puhdistamaan ja niittämään "turhaa" sydämmestä ja ajatuksista. Sinun ei tarvi eikä kenenkään muun olla tässä "mestari", vaan ihan kuin pieni vauva joka vasta opettelee asioita.

Onnea ja Siunausta uskontielle! :)

Kysy ihmeessä lisää, jos jokin mietityttää.

Ja tietenkin olisi tärkeää, että löytäisit uskovia ystäviä ja löytäisit jonkin muunkin seurakunnan missä käydä. Pienet seurakunnat on minusta mukavampia, niissä on väkevä Pyhän Hengen läsnäolo, jos siis oikea oppisesta Jumalan Sanasta puhuvat, ettei ole mikään "harhaoppinen" seurakunta...
 
[QUOTE="vieras";27018124]Voit joko uskoa siihen tai raamattuun. Ei siitä pidä tehdä ELÄMÄÄ. Sillon udohdat elämän. Elämä on sitä että elät ja otat vastaan ilot ja surut. Se että hoet joka päivä jotain rukousta missaat elämän.[/QUOTE]

Miten uskonelämä poistaa oikean elämän? Itse ainakin elän elämää vaikka usko onkin osa elämää. Vaikka rukoilee niin ei siinä missaa elämää mitenkään. Se on vähän sama kuin jotkut mietiskelee ja jos oppii kerran päivässä pysähtymään niin se ei ole pois elämästä vaan on osa elämää ja antaa voimaa siihen oikeaan elämään lisää.
 
"Uskis"
Mitäs tänne? Kuinka olet ap jaksellut?

Mulla on oikeastaan rukousaihe, mutta samalla siitä on kiitosaihettakin. Nimittäin mun pitkäaikainen haave eli toimiminen tukiperheenä on tänään ottanut pienen askeleen kohti toteutumistaan. Kyse on siis muutamasta tunnista silloin tällöin, eli ei mitään huikeeta. Mutta ruksata voi että siitä voisi jotain säännöllistä kehkeytyä.
Itse pystyisin enimmillään semmoiseen systeemiin että olisi joku lapsi yhtenä viikonloppuna kuussa, mutta en enempään. Isoin este pitemmille pätkille on mun laiskuus: inhoan siivoamista. :D Siis kyllä täältä vielä lattiaa pilkistää ettei tarvitse tehdä pitkospuita rojukasojen yli, mutta ei tää koskaan ole ihan niin kuin pitäis. Tietysti, jos joku vieras lapsi on meillä vaikkapa päivän niin ruokapöytä tulee pyyhittyä ja lattia lakaistua ympäriltä heti kun lapset on poistuneet pöydästä ja tiskikone laulaa. Mutta jos joku olisi meillä vaikka 4-5 pv niin rupeis mun oikea luonto paljastumaan ja nuo hommat viivästyisi.:) Ehkei se haittaa jos sen lapsen vierailun ajan pystyn skarppaamaan ja olisin tehnyt perussiivouksen valmiiksi, mutta jotenkin rassaa se kun se on joku kiiltokuvaversio siitä huushollin pidosta mikä mulla oikeasti on.

Sinkkuna oli nuo hommat helpompaa. Oli se oma huone kämppiksen kanssa jaettavasta kaksion puolikkaasta ja tein tunnissa kunnon viikkosiivouksen. Ei tarvinnut kerätä lattialta muita kamppeita kuin omani. Mutta nykyään kun jostain kulmasta alkaa raivaamaan kämppää niin lapset ehtivät jo sotkea toista puolta. Ja vaikka nuo osallistuu hommiin, niin ei ne jaksa kauaa rättiä heilutella.
Otetaan palvelukseen siivooja lapsiperheen kotiin...
 
"Uskis"
Paljoa vakavammasta aiheesta...olen tänään paljon miettinyt Jumalan ääripäitä.
Oikeastaan nuo pari Aaron-kanavointi -viestiä sai pohtimaan, että voinko uskovana/voiko joku seurakunta / uskonsuunta mitätöidä toisen ihmisen uskon laadun, ja huikata sitten iloiset siunauksentoivotukset päälle, hymyn kera.
Siitä päästään sitten siihen, että millainen Jeesus oli. No, Jeesushan oli ja on ihana, rakastaa meitä ja haluaa auttaa meitä. Mutta jos kerätään kaikki Jeesuksen sanat yhteen, niin kyllä sieltä niin rajua tekstiä tulee ties mistä kyykäärmeen poikasista lähtien, ja yksikään henkilö Raamatussa ei ole niin paljon puhunut helvetistä kuin Hän. Nykyaikana arvostetaan hyvin paljon korrektiutta kaikessa, ja Jeesukselle ropisisi nykyaikana kunnianloukkaussyytteitä ja Häntä pidettäisiin töykeänä, epäkohteliaana, muita pelottelevana, ehkä häiriintyneenäkin sanojensa perusteella. "Lietsoo vihapuhetta jne. "

Jeesus on kuten Jumala nyt on. Äärimmäisen rakastava, mutta sitten syntiä kohtaan kauhean jyrkkä. Mutta ei koskaan siltä väliltä, flegmaattinen tai laimea. Eikä aina mitenkään kauhean korrektikaan; Hän joka uskovia kannustaa pitkämielisyyteen ja rauhallisuuteen oli sitä eläessään itsekin, mutta sitten kyllä antoi tulla täyslaidallisen päinvastaista tekstiä varsinkin fariseuksille. No, ehkä Jeesuksella oli Jumalan ominaisuudessa omanlaista arvovaltaa puhua ihmisille kuin tavisuskovilla, ja en itse voisi ketään haukkua noin törkeästi.

Mutta mitään hymistelijää Jeesuksesta ei saa. Palatakseni tuohon kanavointiasiaan, niin vaikka tuntuu itsestä suvaitsemattomalta jättää new age kristinuskon ulkopuolelle, niin kun sitä asiaa pyörittelee päässään niin ei voi sanoa kuin: EI. Kristinuskoa ei millään voi yhdistää kuolleisiin yhteydenottoihin, idän uskontoihin, ihmisen jumalapyrkimyksiin. Sori.
Siitä ei voi syyttää yksittäisiä uskovia tai seurakuntaa rakkaudettomuudesta, vaan Jumalan itsensä sanoja VT:ssa ja UT:ssa. On niin kuin eräs uskova sanoi hyvin siinä UniquePoppyn ekassa ketjussa: "Ei voi mitään. Suoraan Raamatusta. Laita palautetta yläkertaan. "

Eli, tässä tapauksessa valinta on:
joko kaikkiuskonnotpelastaa+kanavointi+astraalit+jooga+tms.
tai
Jeesus.



Jälkimmäisessä on isommat powerit kuin edeltämainitussa. :)
 
yksinäinen äiti
Miten voisin kasvaa uskossa? Luen Raamattua ja rukoilen, mutta tuntuu ettei se riitä. Ja teen syntiä vaikka haluan elää oikein. Haluaisin myös enemmän auttaa muita kun pystyn. Uskotko sie Uskis herätykseen?
 
"Uskis"
Alkuperäinen kirjoittaja yksinäinen äiti;27038137:
Miten voisin kasvaa uskossa? Luen Raamattua ja rukoilen, mutta tuntuu ettei se riitä. Ja teen syntiä vaikka haluan elää oikein. Haluaisin myös enemmän auttaa muita kun pystyn. Uskotko sie Uskis herätykseen?
Seurakunta, seurakunta...:)

Tai, oikeastaan uskovien yhteys on vielä tärkeämpi. Kun elämään tulee edes 1-2 uskovaa ihmistä, niin he voivat rukoilla puolestasi, ja uskomiseen tulee voimaa. Yksin uskoessa uskoon voi tulla vääristymiä ja vaikeat asiat moninkertaistuvat omassa päässä. Ajatukset kiertävät kehää.

Syntiin lankeamisesta: varmaan tiedätkin sen asian, että jokainen uskova tulee lankeamaan synteihin kuolemaansa asti, koska meissä se vanha minä on ja pysyy kuin terva, uuden ja uudestisyntyneen luonnon ohella. Onneksi Jumala on luvannut meille päivittäin anteeksiantonsa, ja Hän ei vanhoja syntejäsi muistele. Ja se anteeksiantamus tapahtuu heti pyydettyäsi syntejä anteeksi, vaikka oma minä jäisi syyttämään vielä niistä virheistä, ja mihin syyttelyyn sielunvihollinen vielä heittää mielellään löylyä lisää.

Nyt tulee 2 vastakkaista näkökulmaa, mutta ne molemmat ovat kristinuskoon kuuluvia: toisaalta lankeemukset voivat olla jopa hyväksi joskus, mutta toisaalta niistä pitää yrittää päästä eroon.
Jälkimmäinen noista laittamistani Erkki Lemisen runoista kertoo (juu, olen Erkki-fani :p ) juuri siitä, että lankeemusten kautta Jeesus myös haluaa pitää meidät uskovat nöyrinä, ja keitä varten Jeesus tuli? Juuri heitä varten, jotka kokevat itsensä syntisiksi, huonoiksi ja Jumalaa tarvitseviksi. He tarvitsevat ja saavat armon.
Mutta sitten, Jeesus usein sanoo "tehkää parannus". Eli jokaisessa on usein luontaisena semmoisia omia helmasyntejä, huonoja luontaisia taipumuksia. Ja ne taipumukset pysyvät meissä loppuun asti ja härnäävät, mutta niitä ei saa kuunnella/totella. Alkoholisti ei voi vedota siihen että "piti tässä nyt aloittaa ryyppyputki kun mulla on se alkoholismigeeni" tai "olen ad/hd, siksi sain raivota koko illan lapsille, paiskoa ovia ja jättää laittamatta viidettä päivää lojuneet tiskit tiskikoneeseen".

Riippuvuuksissa ja toistuvissa lankeemuksissa pätee se ihan maallinenkin riippuvuuksien hoito: pitää miettiä, onko omassa elämässä joitain lankeemuksille altistavia tekijöitä ja välttää niitä. Itselläni on tavallisen uskovan taistelun lisäksi lievä add (ei diagnosoitu, mutta oireet täsmää hyvin), ja se pahentaa asiaa. Mutta vaikka ei sellaista olisikaan, niin olen huomannut että väsymys ja sosiaalisen tuen puute altistaa riippuvuuksille ja töppäilyille. Pitää mennä ajoissa nukkumaan, pitää kaivaa yksinäisinä päivinä vaikka oman perheenjäsenen tai kumminkaimantutun puhelinnumero ja soittaa hänelle. Jos joku asia viekoittelee jatkuvasti, niin pitää soveltaa Jeesuksen vertausta silmän tai jalan repäisemisestä pois ja sen heittämisestä pois luotaan: ei avaa telkkaria, ei kanna kaupasta mitään karkkihyllyn tuotetta kotiin jne. Sitten kun se täysrepäisy on tehty, voi vähitellen kokeilla josko se kohtuukäyttö onnistuisi.

Seurakunnasta vielä...
Itselläni tulee aniharvoin kulutettua kirkon penkkiä, mutta sitten tulee käytyä pienemmissä ympyröissä ja tilaisuuksissa, kotiseuroissa ja raamattupiirissä. Jo se, että on joku, jolle laittaa rukouspyyntö vaikka tekstarilla, riittää usein.

Mutta aina seurakuntajutut ei ole helppoja. Kävin opiskelupaikkakunnallani vuosikausia yhdessä elävässä seurakunnassa, eikä siellä tutustumiset edenneet koskaan eteis-tai kahvijuttelua pidemmälle. Ja lopulta tuntui vaikealta mennä sinne aina yksin. Kaverin tai puolison kanssa seurakuntaan meneminen on ihan eri juttu, vaikka kaikissa seurakunnissa ei yksinäisiä, uusia tulijoita tuijotetakaan.

Omasta kokemuksestani voisi sanoa, että joskus se homman toimimattomuus voi johtua siitä, että ei ole Jumalan juuri itselle tarkoittamassa seurakunnassa, vaikka seurakunta olisikin oikein kristillinen. Noin 10-15 vuoden etsimisen jälkeen löytyi se oikea seurakunta mulle, ja täällä seurakuntajutut on auenneet ihan uudella tavalla, ja koen että tämä kaupunki ja tämä meidän perheen eläminen täällä on johdatettu, ja ennalta valmistettu. Mutta kauan siihen meni. :( Ja ongelmatonta tai kriisitöntä se seurakuntaelämä ei ole siinä itselle tarkoitetussakaan seurakunnassa, koska me kaikki ollaan valitettavasti hyvin inhimillisiäkin. Mutta me hiotaan toinen toisiamme. :)

Mutta nyt voit ajatella, että ainakin minä rukoilen puolestani, ja muutkin tätä ketjua lukevat uskovat. :) Herra haluaa yhdistää uskovia, ja Hän haluaa sulle johdattaa uskovia elämään. Sitä en tiedä, kuinka kauan siihen menee, mutta uskon että tulet näkemään niitä rukousvastauksia sitten kun on niiden aika.


...olisi kiva kuulla mitä ajatuksia nämä höpinäni herättivät. Kritiikkiäkin saa heittää. :)
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
"Uskis"
Alkuperäinen kirjoittaja yksinäinen äiti;27038137:
Miten voisin kasvaa uskossa? Luen Raamattua ja rukoilen, mutta tuntuu ettei se riitä. Ja teen syntiä vaikka haluan elää oikein. Haluaisin myös enemmän auttaa muita kun pystyn. Uskotko sie Uskis herätykseen?
Ai niin, herätyksestä vielä.:) On varmasti paljon Jumalan alullelaittamia herätyksiä, virvoituksen aikoja, ja ensimmäisistä niistä voi lukea Raamatusta Apostolien teoista. Herätysten yhteydessä tulee paljon ihmisiä uskoon, tapahtuu paljon enemmän ihmeitä kuin tavallisesti, jne.

Jostain -no niin, "jostain", eli en taas muista lähdettä- luin jonkun uskovan sanoneen, että lähes jokaista herätystä edeltää vuosien ja vuosikymmenien sitkeä rukous. Välttämättä ne rukoilijat, jos varsinkin ovat iäkkäitä, eivät koskaan ehdi nähdä rukoustensa vaikutuksia. Mutta silti kannattaa rukoilla, ja kun sitkeästi rukoilee, niin Jumala varmasti antaa herätyksen.
(usein siinä on tietty kaava: Jumala aloittaa herätyksen, tapahtuu spontaneja ja oikeita ihmeitä, mutta jossain vaiheessa uskovat vääntävät niistä jonkun ihme kaavan. "Nyt sun on kaaduttava, kun se Pirkko-Irmelikin ja koko mummorivi silloin kaatui". Ja sit ihmetellään mihin se herätys näivettyi.)

Yksi nopeampi tulos näkyi tässä opiskelukaupunkini seurakunnassa, oli vapaiden suuntien seurakunta: kuulin että ennen jokaista iltakokousta siellä rukoiltiin ja varmaan vieläkin rukoillaan vähintään tunnin ajan tulevan illan puolesta. Ja sen kyllä huomasi! Porukkaa tulvi sinne, ihmiset löysi Jumalan. Jyväskylässä asuvat tietävät tämän seurakunnan...:)
Rukoilemattomaan kokoukseen/tilaisuuteen meno on kuin lämmittämättömään saunaan menisi.

Mutta Jumala ei ole paikkaan sidottu. Vaikka voimakkaimmin Hän toimii siellä missä on monta uskovaa rukoilemassa, niin yhtä hyvin Hän voi kohdata ihmistä sairaalavuoteessa, metsässä tai arkiaskareissa.
Siksi olen lakannut matkustamasta kauas herätyksien perässä. Jaa, Usassa on joku herätys, ok. No pistetäämpäs kädet ristiin ja laitetaan sitä viestiä menemään muillekin meidän paikkakunnan uskoville niin jossain vaiheessa on herätys täällä meilläkin. Kaikki lähtee pienistä osista, jokaisen rukouksista.

No joo, jos tulee joku saarnaaja pitämään kokoussarjoja Suomeen jostain kaukaa ja jos olen kuullut hänen olevan erityisen lähellä Jumalaa, niin sitten saatan vaivautua matkustamaan. Hänellä voi olla juuri ajankohtaista viestiä Jumalalta tai hänellä on voimakas ja toimiva parantamisen armolahja. Joissakin uskovissa Jumala vaikuttaa kovemmalla teholla kuin muissa.
Mutta en mielellään lähde 100 km kauemmaksi. Ja jos olen sopinut aikaisemmin sille päivälle esim. jonkun naapurin kanssa kahvittelun niin sitten en lähde mihinkään kokoukseen vaan treffaan naapuria. Herra vaikuttaa missä vain.
 
"Uskis"
Vielä täsmennän viimeistä kappaletta tuossa herätys-aiheessa:

Siis jos jossain vaikka Englannissa on voimakas herätys, niin se on suomalaisten seurakuntien johtajien tai työntekijöiden tehtävä käydä siellä paikan päällä, ei yksittäisten uskovien. Ehkä he oppivat siitä, miten se paikallinen seurakunta on toiminut viimeisten vuosien aikaan, kun niin mahtavasti Jumala siellä heillä toimii. Ja sitten, nämä suomalaiset pomot tuovat ne ideat tänne Suomeen.

Ja sitten, se joku ulkomainen megapuhuja saa luvan tulla itse Suomeen pitämään kokoussarjoja. Mutta yksittäisten uskovien ei välttämättä tarvitse maksaa lentolippuja kuullakseen hyvin lähellä Jumalaa olevan saarnaajan puhetta.

Ja sitten mielellään semmoista arviointia ja harkintaa olisi hyvä toteuttaa varsinkin silloin kun tilataan joku ulkomainen saarnaaja. Kaikki eivät pysy Raamatussa.
 
"Mie vaan"
Ei tartte lähteä ulkomailta herätystä hakemaan, se lähtee ihan vain omasta sydämestä ja elämästä.
Ja ainakin omalla kohdallani (siis kun puhutaan uskossa kasvamisesta) niin ei se ole ollut "vain" rukoilemista vaan lähinnä sitä, että Herra on johdattanut erilaisia tilanteita/ihmisiä elämään ja kutsunut paikkoihin joihin ei välttämättä itse olisi halunnut mennä.
Esim. kerran Hän selvästi johdatti minut uudelle paikkakunnalle vaikka tuntui tosi vaikealta jättää entinen kotikaupunki ja kaikki kaverit. Tuntui aluksi että miten tästä oikein selviää... mutta se on sitä käytännön opettelua luottamaan Jeesukseen ja olemaan kuuliainen Hänelle.
Eli hyvin käytännönläheistä on ainakin omalla kohdallani ollut tuo Jumalan kasvatustyö.
Tai sekin, että joku on tehnyt sulle tosi-tosi ilkeesti ja sitten Jumala kutsuu sua antamaan anteeksi. Kerran oli sellainen tilanne, että olin kolme päivää kuin tulisilla hiilillä, taistelin sydämessäni, että annanko anteeksi vai en ja kun lopulta taivuin tekemään sen ratkaisun, että tahdon antaa anteeksi, niin valtava rauha ja vapaus tuli sydämeeni.
Oishan näitä paljon, mutta ei nyt enempää.
 
yksinäinen äiti
Kiitos rohkaisevasta vastauksesta Uskis. Miullakin on ilmeisesti add ainakin miun psykiatri on sitä mieltä ja siks mulla on aika testeihin. Miulla on myös ahdistuneisuushäiriö.
Mitä sie ajattelet tästä miun kokemuksesta. Tuntuu vaikeelta edes kirjoittaa tästä mutta sie et varmaan hauku mua. Seurakunta jossa aloin käydä uskoontulon jälkeen oli sellainen jossa kerrottiin tapahtuvan ihmeitä. Pidin siitä ensin. Siellä huudettiin, tanssittiin, kaaduttiin, halailtiin, naurettiin ja juostiin. Kaikki oli iloista ja hauskaa se oli ihanaa sen jälkeen kun mie olin pelastunu ihan pohjalta. Koko ajan tuli profetioita ja monet juoksi eteen kertomaan unensa ja miten Jumala oli puhunut. Ensin innostuin kun oli niin mahtavaa. Mutta sitten miun aina ollut ahdistus paheni ja mua alkoi ihan pelottaa se meno. Mitä vaan saatto käydä siel. Mie sairastuin pahoin ja muut nuhteli mua synnistä ja epäuskosta. En mie ollut sellaisia syntejä tosin tehnyt mistä mua nuhdeltiin mutta en mie uskaltanut vastaan väittää. Pahempaa moitetta tuli kun en parantunut ja heidän mielestä vapautunut. Yritin mie kyllä. Se oli aika rääkkiä. Olisin halunnut jäädä pois mutta en mie uskaltanu. En mie nyt enää ymmärrä miksi. Kun me muutimme niin jäin luontevasti pois kun tuli pitkä matka sinne. Sitten miun ahdistus helpottikin.
Mitä sie ajattelet onko tuollainen Jumalasta? Kaikki tuntemani uskovaiset on sitä mieltä että on ja mie en uskalla sanoa että olen alkanut epäillä. Mutta jos mie olenkin väärässä? Heillä kuitenkin tapahtuu paljon puheittensa mukaan ja mie vaan kotonain rukoilen. :/ Välillä törmillään jossain ja aina ne kysyy milloin mie takasin tulen sinne mutta mie vetoan pitkään matkaan ja se ymmärretään. Ne sanoo ettei kirkkoon ainakaan piä mennä jos uutta paikkaa etsin? Mutta en mie vaan uskalla mennä enää tuollaiseen seurakuntaan jossa huudetaan ja juostaan. Mutta sitähän en tiedä etukäteen missä sellaista tehdään.
Mutta kaipaan mie kovasti uskovien yhteyttä! :(
Mulla on ikävä uskovaista mummoani joka oli leppoisa kiltti ja uskovainen joka niin luotti Jumalaan vaikeuksistansa huolimatta. Nyt kun mie oon itte uskossa niin olisi ihanaa kun voisi hänen kanssa jutella. ;(
 
"mie vaan"
Yksinäinen äiti: sellainen olo tulee ainakin mulle tuosta sun kuvauksesta, että touhu on sielullista. Raamatussa puhutaan siitä kuinka lopunaikoina valitutkin eksyvät.
Sinä vaikutat vilpittömältä. Rukoile että Jumala johdattaa sinulle juuri sopivan ihmisen ystäväksi ja oikean seurakunnan. Voithan käydä eri seurakunnissa rukoillen, varmasti koet sen sitten missä on sinun paikkasi.
 
yksinäinen äiti
[QUOTE="mie vaan";27040779]Yksinäinen äiti: sellainen olo tulee ainakin mulle tuosta sun kuvauksesta, että touhu on sielullista. Raamatussa puhutaan siitä kuinka lopunaikoina valitutkin eksyvät.
Sinä vaikutat vilpittömältä. Rukoile että Jumala johdattaa sinulle juuri sopivan ihmisen ystäväksi ja oikean seurakunnan. Voithan käydä eri seurakunnissa rukoillen, varmasti koet sen sitten missä on sinun paikkasi.[/QUOTE]

Se onkin miun hartain toive että löydän uskovaisen ystävän ja sellaisen seurakunnan joka vahvistaisi miun uskoa ja saisin opetusta. Mutta mie nynny pelkään lähtee katsomaan minnekkään. Rukoilkaa miulle rohkeutta...
 
"Uskis"
Alkuperäinen kirjoittaja yksinäinen äiti;27040719:
Kiitos rohkaisevasta vastauksesta Uskis. Miullakin on ilmeisesti add ainakin miun psykiatri on sitä mieltä ja siks mulla on aika testeihin. Miulla on myös ahdistuneisuushäiriö.
Mitä sie ajattelet tästä miun kokemuksesta. Tuntuu vaikeelta edes kirjoittaa tästä mutta sie et varmaan hauku mua. Seurakunta jossa aloin käydä uskoontulon jälkeen oli sellainen jossa kerrottiin tapahtuvan ihmeitä. Pidin siitä ensin. Siellä huudettiin, tanssittiin, kaaduttiin, halailtiin, naurettiin ja juostiin. Kaikki oli iloista ja hauskaa se oli ihanaa sen jälkeen kun mie olin pelastunu ihan pohjalta. Koko ajan tuli profetioita ja monet juoksi eteen kertomaan unensa ja miten Jumala oli puhunut. Ensin innostuin kun oli niin mahtavaa. Mutta sitten miun aina ollut ahdistus paheni ja mua alkoi ihan pelottaa se meno. Mitä vaan saatto käydä siel. Mie sairastuin pahoin ja muut nuhteli mua synnistä ja epäuskosta. En mie ollut sellaisia syntejä tosin tehnyt mistä mua nuhdeltiin mutta en mie uskaltanut vastaan väittää. Pahempaa moitetta tuli kun en parantunut ja heidän mielestä vapautunut. Yritin mie kyllä. Se oli aika rääkkiä. Olisin halunnut jäädä pois mutta en mie uskaltanu. En mie nyt enää ymmärrä miksi. Kun me muutimme niin jäin luontevasti pois kun tuli pitkä matka sinne. Sitten miun ahdistus helpottikin.
Mitä sie ajattelet onko tuollainen Jumalasta? Kaikki tuntemani uskovaiset on sitä mieltä että on ja mie en uskalla sanoa että olen alkanut epäillä. Mutta jos mie olenkin väärässä? Heillä kuitenkin tapahtuu paljon puheittensa mukaan ja mie vaan kotonain rukoilen. :/ Välillä törmillään jossain ja aina ne kysyy milloin mie takasin tulen sinne mutta mie vetoan pitkään matkaan ja se ymmärretään. Ne sanoo ettei kirkkoon ainakaan piä mennä jos uutta paikkaa etsin? Mutta en mie vaan uskalla mennä enää tuollaiseen seurakuntaan jossa huudetaan ja juostaan. Mutta sitähän en tiedä etukäteen missä sellaista tehdään.
Mutta kaipaan mie kovasti uskovien yhteyttä! :(
Mulla on ikävä uskovaista mummoani joka oli leppoisa kiltti ja uskovainen joka niin luotti Jumalaan vaikeuksistansa huolimatta. Nyt kun mie oon itte uskossa niin olisi ihanaa kun voisi hänen kanssa jutella. ;(
Nyt on lähdettävä töihin iltavuoroon, mutta palailen illalla tai huomenna. Nyt kommentoin nopeasti...
Yksinäinen äiti: Olet joutunut yhdenlaisen hengellisen väkivallan uhriksi.
Ihmeet ovat Jumalasta ja ne piristävät uskoa, mutta Jumala ei ole automaatti, Häntä ei voi käskeä. Hän ei ahtaudu kaavoihin: Jollekin Hän antaa ihmeparanemisen, jollekin toiselle hyvin rikkaan ja siunauksellisen elämän tämän ihmisen sairauden parissa ja muiden, siihen sairausryhmään kuuluvien ihmisen näkemisen kautta. Esim. sairausryhmittäin toteutettava vertaistukitoiminta on hyvin, hyvin antoisaa.

Jumala on meidät luonut erilaisiksi persooniksi, ja se Hänen apunsa tulee jokaiselle ihmiselle räätälöidysti ja tämän ihmisen persoonaan sopivalla tavalla, oikeaksi katsomallaan ajalla ja siinä muodossa jonka Hän valitsee - siis jos ihminen siis haluaa antaa Jumalan vaikuttaa.

Mie vaan: samaa mieltä kanssasi! Sielullisuutta eli psyykestä kumpuavaa hillumista on paljon seurakunnissa, vaikka ne uskovat toimisivat ihan vilpittömästi. Ihminen pilaa monesti oikeaa Jumalan toimintaa. Paljon kuulee puhuttavan sitä, että paikkakunnalle tulee joku räväkkä, pyramidihuijauksessa olevan tapainen "et-ole-uskossa-jos-et-parane" -evankelista, ja hänen moukaroimiaan ihmisiä parannellaan sitten sen jälkeen pitkään siinä paikkakunnan seurakunnassa, tavallisten, maltillisten seurakuntatyöntekijöiden toimesta. Monet ihmiset pettyvät ja jopa luopuvat uskossa, kun tämän evankelistan lupaukset eivät toteutuneetkaan.
Raamatussa vaikeudet kohtasivat niin uskovaa kuin ei-uskovaa. Ihmeisiin uskomiseen kannustetaan Raamatussa, mutta kaiken ylitse pitää tulla Jumalan tahto.
 

Yhteistyössä