tarkoitin uskovia ja sitä mitä oon Jumalan Sanasta ymmärtänyt. Herra kirkastakoon minulle ja muillekin sen sitten aikanaan.No jo on kaksinaismoralismi huipussaan! Jos jehovantodistaja tulee, niin hänelle sanotaan, että olisi epäoikeudenmukaista jos osa olisi paratiisissa taivaassa ja osa paratiisissa maan päällä. Mutta odotas jos eikkari tulee, niin sille onkin ihan ok sanoa, että osa ihmisistä pääsee taivaaseen ja osa joutuu helvettiin, etenkin jos eivät nyt just uskoneet tiettyä käsitysmallia jostain 2000 vuotta sitten eläneestä puusepästä, riippumatta siitä ovatko eläneet hyvin vai huonosti.
Kirjoitin vähän huonosti, mutta tarkoitin tätä nykyihmistä yleisesti: en oikein tykkää ajatuksesta että me nykyihmiset ollaan jotain apinaihmisten ja tulevaisuuden kyborgien välimaastoa, matkalla kohti yli-ihmisyyttä (heh, joku homo interneticus ). Olen sitä mieltä että tämä rotu on valmiina tänne tullut. Koon puolesta me ollaan rotevampia kuin esim. 3000 sitten eläneet ihmiset ja ravinnon hyvä saanti tukee aivojen kehitystä, mutta onko meidän aivomme kehittyneet tai älykkyys merkittävästi kasvanut tässä vuosituhansien aikana? Luulen että jos pystyttäisiin ottamaan jokin 5000 vuotta sitten syntynyt ihmisvauva ja kasvatetettaisiin hänet monimutkaiseen nykykulttuuriin, niin ihan modernisti ja monipuolisesti hän pystyisi ajattelemaan ja elämään keskuudessamme.Mutta toi on juurikin se pointtini! Jokainen eliö on itsessään toimiva yksilö, ja kaikki voidaan johonkin lajiin luokitella. Mutta samalla kyseessä on myös välimuoto.
[/I]Vieras joka kyselit raamatullisia nettisivuja ja blogeja:
Jari Iivanaisen kotisivuja olen joskus lukenut:
Jari Iivanaisen kirjoituksia
Aikalailla samanlaista tekstiä kuin Petri Paavolallakin. Jonkin verran noita tekstejä täytyy suodattaa: maapallon iästä voivat uskovatkin olla eri mieltä. Iivanainen sanoo maapallon olevan nuori, mutta esim. Sana-lehdessä on juuri hiljattain ollut päinvastaisia näkemyksiä esin. Eero Junkkaalan kirjoittamina. Itse en asiasta tiedä, en ota kantaa.
Tällaista perheenäidin blogia olen joskus katsonut:
Elinan blogi
Huomenta kaikille! Etsin eilistä evokkiketjua ja täällähän taitaa olla juttua kanssa aiheesta.No Echo, jos ihminen on ominaisuuksiltaan ja luonteeltaan aina ollut sama, niin elimmekö me täällä jo dinosaurusten aikaan? Ovatko Kiviset ja Soraset sittenkin oikeassa? Jollemme eläneet, niin missä välissä sitten tänne putkahdimme, miten ja mistä syystä? Tulimmeko tähdistä? Miten tulimme tähtiin?
Susilapsitutkimukset kertovat, että jos ihmislapsi jää ihmisseuraa vaille, niin hänestä ei kasva eläintä kummempi olento. Sosiaalistumisen ansiosta kivikautiset aivomme pärjäävät modernissa maailmassa - miten nyt sitten pärjäävät. Liikalihavuutta on vain siksi, että ahmimme jokaisen näkemämme ruoanmurusen siltä varalta, että lähiaikoina ei ruokaa olekaan ja joudumme pärjäämään rasvakerroksellamme. Se on perua metsästäjä&keräilijä-ajoilta, jolloin moinen käytös oli elinehto. Ei ole helppoa nykyihmisellä ei.
Vielä tuosta ylensyönnistä. Mua ärsyttää evoluutio-opetuksessa, että jokainen shoppailuhinku ja varpaiden kaivelu selitetään evoluutiolla. "No kun se esiäitisi Lucy tykkäsi hampaiden kunnon perusteella porkkanoista niin säkin tykkäät syödä niitä".Susilapsitutkimukset kertovat, että jos ihmislapsi jää ihmisseuraa vaille, niin hänestä ei kasva eläintä kummempi olento. Sosiaalistumisen ansiosta kivikautiset aivomme pärjäävät modernissa maailmassa - miten nyt sitten pärjäävät. Liikalihavuutta on vain siksi, että ahmimme jokaisen näkemämme ruoanmurusen siltä varalta, että lähiaikoina ei ruokaa olekaan ja joudumme pärjäämään rasvakerroksellamme. Se on perua metsästäjä&keräilijä-ajoilta, jolloin moinen käytös oli elinehto. Ei ole helppoa nykyihmisellä ei.
Niin, myönsin että aivojen koko on nykyisin suurempi, mutta kun katsoo ihan ensimmäisiä kirjoitustaidon tuotoksia (Gilgames?) niin monimutkaisestihan ne siellä kirjoittivat.Kääk. Mutta kun esiaste ei ole mikään vaaleanpunainen tai puoliksi hologrammi erikoisolento, vaan ihan tavallinen eliö, jonkun lajin edustajaksi luokiteltava. Ja ei varmastikaan 5000 vuodessa kehitystä ole tapahtunut _niin_ paljon, mutta itsekin myönnät, että vähän kuitenkin.
Kerroin tuossa tummentamassasi vaan sen yleistilanteen tai kaksijakoisuuden mikä on uskovien ajattelussa evoluutiosta. Elä mulle räyhää.[/I]
Et voi olla tosissasi...Juuri tämä mua uskovaisissa (evankelikaalisissa kristityissä) kauhistuttaa: tyhmyys. On täysin sallittua uskoa isähahmoon, joka teitä hoivaa ja teidät pelastaa, mutta älkää sotkeko jotakuta naurettavaa leikkiprofeettaanne siihen, kuinka luonnontiede vaikkapa maailman iän laskee; se tai vaikkapa maailmankaikkeus kun ei ole Sana-lehdessä ratkottava asia!
Olen niin kyllästynyt teidän hullujen riehuntaan: voitte aivan rauhassa kotonanne palvoa vaikka mummon tohvelia -- uskonvapaus kun kuuluu ihmisoikeuksiin, joita me uskonnottamat toisin kuin te yleensä olemme kovaan ääneen olleet maailmanhistoriassa vaatimassa. Mutta jos/kun nyt kerran todella haluatte luopua tieteellisestä maailmankuvasta, teillä ei enää ole oikeutta myöskään niihin hyviin asioihin, joita se tuo mukanaan. Unohtakaa penisiliini, lentomatkailu, internet, demokratia ja tasa-arvo, teillä ei ole oikeutta mihinkään, mitä jumala ei raamatussa listaa luoneensa! Haluatte sitten luopua sekä kopernikaasista periaatteesta että kvanttifysiikasta, sekä painovoimasta että pop-musiikista, ääniaalloista kun ei kerrota Sana-lehdessä. Seuraava looginen askel
teidän maailmanjärjestyksessänne olisikin istua luolassa odottamassa, kunnes Jari selittää teille raamatun oppien mukaiset peukalot tai pimeässä, kunnes Petri keksii teille raamatun oppien mukaisen sähkön.
Mä änkeän tähän vastaamaan, mutta tätä olen eilen ja tänään miettinyt kanssa, että mitäs jos ne Eeva ja Aatami olikin neanderthalilaisia. Mutta sen mukaan miten kovaan vastuuseen he joutuivat teostaan, niin luulen että ei Jumala olisi jotain vähä-älyistä apinaihmistä vaivannut.Pitäisi lähteä töihin, mutta jos heitän pika-ajatuksia: Toinen luomiskertomushan toteaa, että ihminen asetettiin paratiisiin, miksi siis ihmisen esiaste ei olisi voinut olla se, joka "poimi omenan" ja muuttui ikuiseksi (tai no okei hetkeä ennen siinä hengen puhalluksessa.) Esiaste esim. sapiens sapiens tai s. s. neanderthalensis jolloin se esiaste olisi ollut ihmisen kaltainen fyysisesti muttei hengellisesti.
Eli siis eihän ihmisellä ole edes Raamatun mukaan "aina" ollut henkeä, vain siitä asti kuin se puhallettiin.
No itse en siis usko Raamattuun mutta kuitenkin.
Kivikausi alkoi Afrikassa 2 miljoonaa vuotta sitten homo habiliksen myötä. 100000 vuotta sitten ihminen lähti Afrikasta ja kivikauden viimeinen vaihe eli mesolliittinen kausi alkoi Euroopassa 12000 vuotta sitten.Katoin Wikistä että kivikausi alkoi 12000 vuotta sitten. Mitäpä jos kivikauden ihminen pärjäisi kohtuullisen hyvin kuitenkin nykymaailmassa? Eihän 12000 vuotta ole kuin pieni aika aivojen kehityksen osalta.
Oletko sinä kehittynyt serkustasi? Me olemme apinoiden sukua, mutta emme ole kehittyneet apinoista. Nykyapinoilla ja meillä on yhteisiä kantamuotoja kaukana menneisyydessä, mistä todistavat DNA:n yhtäläisyydet. Joskus vain tuli erimielisyyttä siitä, kannattaako jäädä puuhun syömään banaania vai laskeutua alas savannille ja opetella käyttämään työkaluja. Yhdet tekivät yhtä ja toiset toista ja nyt yhdet katselevat eläintarhoissa toisia. Niin siinä vain kävi.Vanhan maan saa jotenkin, jollain pinnistämisellä ja hyvällä tahdolla sovitettua Raamatun alkulehdille. Mutta siitä olen tarkempi, että onko ihminen kehittynyt apinasta vai ei. No, ei sille ole niin paljon todisteitakaan kuin muun luonnon ja maapallon pitkälle iälle.
Hieno juttu että olet rukoillut! Kaipaatko jotain tiettyä kokemusta? Sellaista ei aina tule, ainakaan ei itselläni. Jotkut kokevat heti jotain mullistavaa, mutta mun piti uskonratkaisun jälkeen Jumalalle vähän rankuttaa asiasta koska olin levoton siitä kun en tuntenut paljoa mitään. Olin kuitenkin jo uskossa, ja uskon että sinäkin olet epäilyksistäsi huolimatta koska olet Jeesusta sydämeesi rukoillut.Miten tulla uskovaiseksi?
Mikä sille herkistää? Rukoilu ei ole tuonut Jeesusta eikä Jumalaa sydämeen.
Olemattoman yleistietämyksen lisäksi uskovaisia yhdistää heikko sisälukutaito ja puutteellinen looginen päättelykyky.Katopas, niin onkin. Luin vaan nopsaan enkä lukenut että Wikin mukaan Euraasiassa kivikausi alkoi vasta 12000 vuotta sitten, Afrikassa jo aiemmin.
tuo on ihan toisarvoinen asia... Elävä Jumala tänäpäivänä ja se oma uskon ratkaisu, levittää evankeliumia niille, jotka ottavat sanan vastaan, kilvoittelu uskossa että saa kuolemankin jälkeen elää on tärkeintä. Ei historialla mennä minnekään päin... Ja elävällä Jumalalla tarkoitan sitä, että Hän on meidän kanssamme nyt ja tässä, ja sen uskova saa päivittäin kyllä kokea ja näkeä, jos haluaa.[/I]
Et voi olla tosissasi...Juuri tämä mua uskovaisissa (evankelikaalisissa kristityissä) kauhistuttaa: tyhmyys. On täysin sallittua uskoa isähahmoon, joka teitä hoivaa ja teidät pelastaa, mutta älkää sotkeko jotakuta naurettavaa leikkiprofeettaanne siihen, kuinka luonnontiede vaikkapa maailman iän laskee; se tai vaikkapa maailmankaikkeus kun ei ole Sana-lehdessä ratkottava asia!
Olen niin kyllästynyt teidän hullujen riehuntaan: voitte aivan rauhassa kotonanne palvoa vaikka mummon tohvelia -- uskonvapaus kun kuuluu ihmisoikeuksiin, joita me uskonnottamat toisin kuin te yleensä olemme kovaan ääneen olleet maailmanhistoriassa vaatimassa. Mutta jos/kun nyt kerran todella haluatte luopua tieteellisestä maailmankuvasta, teillä ei enää ole oikeutta myöskään niihin hyviin asioihin, joita se tuo mukanaan. Unohtakaa penisiliini, lentomatkailu, internet, demokratia ja tasa-arvo, teillä ei ole oikeutta mihinkään, mitä jumala ei raamatussa listaa luoneensa! Haluatte sitten luopua sekä kopernikaasista periaatteesta että kvanttifysiikasta, sekä painovoimasta että pop-musiikista, ääniaalloista kun ei kerrota Sana-lehdessä. Seuraava looginen askel
teidän maailmanjärjestyksessänne olisikin istua luolassa odottamassa, kunnes Jari selittää teille raamatun oppien mukaiset peukalot tai pimeässä, kunnes Petri keksii teille raamatun oppien mukaisen sähkön.
Miten kuollut levittää evankeliumia?tuo on ihan toisarvoinen asia... Elävä Jumala tänäpäivänä ja se oma uskon ratkaisu, kilvoittelu uskossa että saa kuolemankin jälkeen elää ja levittää evankeliumia niille, jotka ottavat sanan vastaan, on tärkeintä. Ei historialla mennä minnekään päin... Ja elävällä Jumalalla tarkoitan sitä, että Hän on meidän kanssamme nyt ja tässä, ja sen uskova saa päivittäin kyllä kokea ja näkeä, jos haluaa.
Jo peruskoulussa taisi olla kova kiire kun sekä historia että biologia meni ohi.Ja joskus ihan tavallinen kiire.
Jatka vaan rukoilua ja raamatunluku (uusi testamentti) voi auttaa myös. Käy messussa ja kuuntele Jumalan sanaa. Elävä usko - ei uskonto kirja voi olla hyvää luettevaa. Ja youtubesta Gods Love letter to You on hyvä Kun jaksat etsiä niin kyllä löydät perille, Jeesus auttaa sua jo rukoilee sun puolesta kokoajan.Miten tulla uskovaiseksi?
Mikä sille herkistää? Rukoilu ei ole tuonut Jeesusta eikä Jumalaa sydämeen.