Ketä häiritsee kirjoituvirheet täällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttö

Vieras
Olen huomannut täällä ja myös työelämässä, kuinka vaikeaa joillekin ihmisille on esim. yhdyssanojen ymmärtäminen. Se häiritsee todella :D
Ymmärrän kyllä jos on lukihäiriö tmv. mutta ei siäkään nyt kaikilla voi olla :D

Hahaa... puhuin lähinnä yhdyssanoista. Näppis on hieman epätasapainossa lapsen kaadettua sinne mehut. Huomasin itsekin :D Ja kenties sinäkin huomasit hymiöt aloituksessani, en siis tarkoita provoilla. Kysyin ihan huvittuneena oman ärsyyntymiseni huomattuani. No panic :P

Seli seli :D. Minua ei hirveästi häiritse, koska täällä puhutaan puhekielellä ja kunhan ymmärtää mitä tarkoitetaan, niin se riittää minulle. Kielipoliisit ovat oikeasti rasittavia. Onneksi niitä liikkuu täällä vähemmän kuin esim. vauva-palstalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Oddball:
Mulle on ihan huomautettu täällä mun yhdyssana virheistä =) ei häiritse niin kauan kun teksti on ymmärrettävää.

No höh!
Mulla on todistetusti lukihärö ja yhdyssanojen hahmottaminen on välillä vaikeaa. :(

Ei niinkään kirjoitus(näppäily)virheet, mutta kielioppivirheet kyllä. Joskus on todella vaikeaa ymmärtää, mitä kirjoittaja on tarkoittanut, kun kieliopillisesti teksti on täysin käsittämätöntä.

Mua ei häiritse kielioppivirheet yhtään, koska en itsekään ole täydellinen kielioppiosaaja. Mutta se mua häiritsee, kun välillä ei saa mitään toisen viestistä selvää. Lause rönsyilee sinne tänne, välillä on kieltosana, välillä ei, kaikki yhdessä pötkössä. Eli mä haluaisin saada selvää, mitä siinä lauseessa kerrotaan. Samoin jos on rivitolkulla tekstiä ilman mitään kappalejakoa, sitä on tosi vaikea lukea.

Häiritsee myös sellaiset, jotka laittavat jokaisen lauseen jälkeen pisteitä..ikään kuin näin..en tajua..miksi pitää kirjoittaa näin.. Ja sitten on nämä jotka laittavat joka lauseen perään huutomerkin! Siis ihan jokaisen! Oli asia sitten mikä tahansa!

Häiritsee ainakin pahimmat. Esim. eilen jouduin puristaa rystyset valkoisena tuolinreunoja tämän otsikon nähdessäni:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1625527

Eikä se varsinainen teksti kyllä juurikaan huimaustani tasoittanut. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Mulle on ihan huomautettu täällä mun yhdyssana virheistä =) ei häiritse niin kauan kun teksti on ymmärrettävää.

No höh!
Mulla on todistetusti lukihärö ja yhdyssanojen hahmottaminen on välillä vaikeaa. :(

Mä taas olen tullut Ruotsista Suomeen kesken ala-asteen, ja suomen kielen joulunu opettelee ihan alkeista. Voin sanoo ettei ole helpoimmasta päästä...ja eteenkin nää yhdyssanat.

Alkuperäinen kirjoittaja feger:

No höh!

Mä taas olen tullut Ruotsista Suomeen kesken ala-asteen, ja suomen kielen joulunu opettelee ihan alkeista. Voin sanoo ettei ole helpoimmasta päästä...ja eteenkin nää yhdyssanat.

No jo vain, kun se meille suomalaisillekin tuottaa vaikeuksia. :D

Kääk, tommonen hää kuva pino. Jotenkin paineet nousee mullakin, kun tuollaisia näkee.
Toinen, mistä paineet nousee, on se kun lauseeseen ei sitten ikinä tule loppua. Jatkuu ja jatkuu, vaikka asiakin on muuttunut jo moneen kertaan! Esim. tällaisia en jaksa lukea kovin pitkälle (lainattu muualta täältä kaksplussalta);
Mä kävin eilen hiihtää Arvaa et nautinko, siis niin ihanaaaaaaaaa!!!!!!!!! Siel olis ollut sellainen tasanen 1,5km lenkki mut erehdyin siitä kun ne ladut on hieman muuteltu aikaisemmista vuosista kun asutusta tullut sinne metsikköön Alussahan oli tosi tasasta sen reilu 2km mut sit tuli loivaa ylämäkee eli jatkoin vaan eteenpäin kunnes 3,5km kohdalla tajusin kavuttuani jälleen suht loiva n ylämäen et kohtahan alkaa ne järkyt alamäet eli ei muuta kuin käänny takas kun siellä todellakin ladut et toista puolta menet ja toista puolta takas, sit takas tullessa osasin mennä sit sille "suolenkillee" mistä mieheni oli jo puhunut ja sanonut et hiihdät ainoastaan sitä et muualle sit mene, kilometreä tulikin sit sen 8km mut aikaa kyl meni 1h15 Esikko oli kanssani mut se hiihti alun jälkeen omaan tahtiin eli samaisessa ajassa reilu 10km ja siihen sit mahtuukin 3km ainakin suht jyrkkiä nousuja olin mä aika puhki mut onnellinen Lauantaina taas viimeistään uudestaan
ja niin edelleeen............

Alkuperäinen kirjoittaja äiree:
Kääk, tommonen hää kuva pino. Jotenkin paineet nousee mullakin, kun tuollaisia näkee.
Toinen, mistä paineet nousee, on se kun lauseeseen ei sitten ikinä tule loppua. Jatkuu ja jatkuu, vaikka asiakin on muuttunut jo moneen kertaan! Esim. tällaisia en jaksa lukea kovin pitkälle (lainattu muualta täältä kaksplussalta);
Mä kävin eilen hiihtää Arvaa et nautinko, siis niin ihanaaaaaaaaa!!!!!!!!! Siel olis ollut sellainen tasanen 1,5km lenkki mut erehdyin siitä kun ne ladut on hieman muuteltu aikaisemmista vuosista kun asutusta tullut sinne metsikköön Alussahan oli tosi tasasta sen reilu 2km mut sit tuli loivaa ylämäkee eli jatkoin vaan eteenpäin kunnes 3,5km kohdalla tajusin kavuttuani jälleen suht loiva n ylämäen et kohtahan alkaa ne järkyt alamäet eli ei muuta kuin käänny takas kun siellä todellakin ladut et toista puolta menet ja toista puolta takas, sit takas tullessa osasin mennä sit sille "suolenkillee" mistä mieheni oli jo puhunut ja sanonut et hiihdät ainoastaan sitä et muualle sit mene, kilometreä tulikin sit sen 8km mut aikaa kyl meni 1h15 Esikko oli kanssani mut se hiihti alun jälkeen omaan tahtiin eli samaisessa ajassa reilu 10km ja siihen sit mahtuukin 3km ainakin suht jyrkkiä nousuja olin mä aika puhki mut onnellinen Lauantaina taas viimeistään uudestaan
ja niin edelleeen............

Ei nuo lauseet kamalan pitkiä olleet. Mutta tuo yksi virke taitaa olla yhtä pitkä kuin hiihtolenkkikin. :xmas:

No jos vaan tekstistä saa muuten selvää niin ei haittaa..Itteni pitää olla tarkkana etenkin läppärillä kirjottaessa, kun osa näppäimistä on jotenkin jumissa..liekkö leivänmuruja tai jotain päässy kun lapset on koneella istuneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Jesus Christ Superstar:
Mua häiritsee. Minkäs sille voi.

Muoks. Siis juurikin kielioppivirheet, vaikka saattaa niitä minullekin tulla. Myös hurja määrä kirjoitusvirheitä samassa tekstissä voi nyppiä.

Sori, mutta mua häiritsee toi "juurikin". Taitaa olla muodissa, kun sitä näkee nykyään joka paikassa. Äidinkielenope korjais kokeisssa muotoon "juuri". Lyhyttä ja ytimekästä, ei turhia "korusanoja".

Yhteistyössä