Ketä ärsyttää ne jotka ruokakaupassa aina ottaa taaempaa hyllystä tuoreet tavarat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29726045:
Toivottavasti nämä ihmiset eivät ole niitä, jotka päivittelevät kaupan ruokahävikin määrää.
no meillä on yksi kauppa joka ei myy päiväysvanhoja alennuksella.
Mutta se joka myy, ei siellä montaa ole, kun itse käyn iltakahdeksan aikaan. Ja taitaa se kauppa jäädä voitolle vielä noissa 30 prossan alennuksissakin...

Kappas, aloitukseni on poikinut suht riidattoman mut kuiteskin keskustelun... :D mä olen yleensä huono siinä :D

Mut avaukseeni, jos pitää miettiä sekä kauppiasta että kuluttajaa voisko tuotteet ehkä olla esillä niin jotenkin suunnilleen että tän päiväset kalleinta, eiliset halvempia jne..? Ihan avoimesti, jokanen vois ite valita mitä haluaa ja mitä siitä maksaa. Varmaan idea ontuu jo tässä mut voisko ajatella? Ehkä ei menis sit niin paljon roskiin ja tarjolla olis sekä kalleinta että laputettuja, mut täysin kelpoisia tuotteita jokasen eri tarpeisiin. Ja siis ennenkaikkea kaikki hyötykäyttöön, ei jätteeksi. Pieni ekologinen juttu joka ehkä palvelisi myös nykypäivän päättäjien tekemien päätösten valossa......

niitä tuotteita ei oikeasti mene mitään älyttömiä määriä roskiin. 50% alennuksista oli helppo luopua, koska tietyt noita metsästävät ihmiset ostavat kyllä hyllyt tyhjiksi vain 30% alennuksellakin, kunhan on alennusta.

Kaupat voisivat ruokahävikin pienentämiseksi käyttää entistä ahkerammin ale-lappuja. Sen sijaan -50 tuotteet poistettiin kokonaan ja nykyään on vain -30 tuotteita. :/

No ei ole kyllä poistettu. Kyllä hävikin pienentäminen on kaupankin tavoite ja sen eteen tehdään töitä koko ajan. Jos sinun lähikaupassasi on kokonaan luovuttu -50% alelapuista, se tarkoittaa todennäköisesti sitä, että homma toimii paremmin noin.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29726527:
No ei ole kyllä poistettu. Kyllä hävikin pienentäminen on kaupankin tavoite ja sen eteen tehdään töitä koko ajan. Jos sinun lähikaupassasi on kokonaan luovuttu -50% alelapuista, se tarkoittaa todennäköisesti sitä, että homma toimii paremmin noin.

Otatko sinä tuotteita takarivistä?

Kappas, aloitukseni on poikinut suht riidattoman mut kuiteskin keskustelun... :D mä olen yleensä huono siinä :D

Mut avaukseeni, jos pitää miettiä sekä kauppiasta että kuluttajaa voisko tuotteet ehkä olla esillä niin jotenkin suunnilleen että tän päiväset kalleinta, eiliset halvempia jne..? Ihan avoimesti, jokanen vois ite valita mitä haluaa ja mitä siitä maksaa. Varmaan idea ontuu jo tässä mut voisko ajatella? Ehkä ei menis sit niin paljon roskiin ja tarjolla olis sekä kalleinta että laputettuja, mut täysin kelpoisia tuotteita jokasen eri tarpeisiin. Ja siis ennenkaikkea kaikki hyötykäyttöön, ei jätteeksi. Pieni ekologinen juttu joka ehkä palvelisi myös nykypäivän päättäjien tekemien päätösten valossa......

Ihan kiva idea, mutta käytännössä lähes mahdoton toteuttaa.

Ei ärsytä. Teen niin itsekin. Usein juurikin sen vuoksi, että ajattelen niiden olleen enemmän kylmässä kuin etummaiset. Mutta osin päivämäärienkin vuoksi.

Ostan dödöt ja lehdetkin takaa. Edes se toka ei riitä, vaan vielä kauempaa jos mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29726527:

Pk-seudulla ainakin kaupat yhteistuumin lopettivat puoleen hintaan myymisen pari vuotta sitten. Typerää, sillä hävikki pienenisi varmasti, jos alea annettaisi vanhentuvista tuotteista reilusti.

Pk-seudulla ainakin kaupat yhteistuumin lopettivat puoleen hintaan myymisen pari vuotta sitten. Typerää, sillä hävikki pienenisi varmasti, jos alea annettaisi vanhentuvista tuotteista reilusti.

Ai, en ole tiennytkään. Täällä maalla on kyllä nuo 50-laputkin käytössä. Joidenkin tuotteiden kohdalla varmaan hävikki pienenisi, mutta kokonaisuuden kannalta tuo voi olla ihan perusteltua.

Sulla taitaa oikeesti olla tietämystä asiasta..? Ja mulla ei ole, olen pelkkä kaupassakävijä.

juu, kaupan töistä, alennushaukkailusta ja dyykkaamisesta. :D itseänikin (ja varmasti aikalailla kaikkia alennuselintarvikkeita ostelevia) harmitti kyllä tuo, kun lähes jokainen kauppa luopui 50% alennuksista. paitsi että alennus oli isompi se oli superhelppoa laskea. mutta tosiaan, eroa siihen kuinka paljon alennustuotteita ostetaan ei juurikaan tullut tuosta muutoksesta, alennus kuin alennus kelpaa viimeistään sitten niille jotka hamstraavat kaikki tarratuotteet hyllystä mukaan ja sillälaillahan täysin ymmärrettävää ja järkevää se oli että näin kauppa saa enemmän tuottoa hävikin pysyessä kumminkin samana.

siinä en näe järkeä että kauppa ei alenna vanhentuvia tuotteita ollenkaan, silloin menevät kyllä useammin roskiin kuin joku erehtyy niitä ostamaan. ja tälläisissä kaupoissa tulee joskus epähuomiossa ostettuakin ihan justiinsa vanhaksi meneviä tuotteita, silloin ketuttaa.

Ei tuossa ole mitään typerää.

Jos käytetään -50% lappuja, niin se innostaa ihmisiä ostamaan ainoastaan niitä puoleen hintaan alennettuja. Sitten seuraavaksi useat asiakkaat alkavat seurata milloin niitä tuotteita alennetaan ja tulevat kauppaan ainoastaan bongaamaan niitä lihoja.

Tästä syntyy ikävä kierre, jolloin normaalihintaisten tuotteiden myynnit romahtavat, koska ihmiset tietävät saavansa lihaa puoleen hintaan.
Ja mikään kauppahan ei pysy kauan pystyssä, jos ei tuotteilla saada tehtyä yhtään voittoa.

Eli kaunis ajatus menee pieleen ahneen kuluttujakäyttäytymisen vuoksi, harmi.

Suomalainen kuluttaja on muuten todella hankala, kuten tästäkin ketjusta huomataan, otetaan se uusin aina vaikka hiukan vanhemmassakin on päiväystä, lihat pitää saada puoleen hintaa. Ei osata ajatella yhtään isompaa kuvaa.

Tiedän kaupan, missä tuoretta ei edes laiteta esille ennenku vanhat on menneet, just tämmösen valkkaamisen takia.
Roskiinko ne vanhemmat etummaiset pitäis heittää, eihän ne tässä ketjussa oo kelvanneet kellekään?

Teen joskus itse niin, että kiepautan tahallani kuivatavaroissa ja päivittäistavarapuolella etummaisen tuotteen toiseksi. Nautin äärettömästi, kun joskus harvoin satun sitten näkemään, miten toinen asiakas oikein kaivaa esiin sen toisena olevan tuotteen...

Suomalainen kuluttaja on muuten todella hankala, kuten tästäkin ketjusta huomataan, otetaan se uusin aina vaikka hiukan vanhemmassakin on päiväystä, lihat pitää saada puoleen hintaa. Ei osata ajatella yhtään isompaa kuvaa.

Suomalainen kuluttaja on The Kuluttaja. MINÄ tulen täältä nyt, tehkää tilaa, katsokaa että parkkihallissa on paalupaikka vapaana tai kurvaan invapaikalle. Kärryt jätän minne sattuu, en ainakaan vie paikalleen ja lasten annan lähmiä kaikki tavarat ja kanssaostelijoidenkin kärryt. Kaivan takimmaiset tuotteet, jätän sovittamani vaatteet sovituskopin lattialle, koitan piruuttani reklamoida naapurikaupan tuotteesta, jonka sain kaverilta synttärilahjaksi neljä vuotta sitten, huudan ja haukun, jos en saa tahtoani läpi ja mikäli säännöissä ja ohjeissa ei jousteta juuri minun kohdallani, koska minulla on tietysti pätevä syy saada erityiskohtelua, soitan iltapäivälehteen!

• Tykkää
Reactions: dipt
Alkuperäinen kirjoittaja ärsytvää;29726607:
Teen joskus itse niin, että kiepautan tahallani kuivatavaroissa ja päivittäistavarapuolella etummaisen tuotteen toiseksi. Nautin äärettömästi, kun joskus harvoin satun sitten näkemään, miten toinen asiakas oikein kaivaa esiin sen toisena olevan tuotteen...

Olen tehnyt samaa. Hulluilla on halvat huvit :D
Kummasti kelpaa ne hyi niin monta kertaa luetut ja nuolluilla sormilla käpälöidyt aikakauslehdetkin, kun käy asettamassa ne toiseksi tai kolmanneksi siihen hyllyyn :P

Suomalainen kuluttaja on The Kuluttaja. MINÄ tulen täältä nyt, tehkää tilaa, katsokaa että parkkihallissa on paalupaikka vapaana tai kurvaan invapaikalle. Kärryt jätän minne sattuu, en ainakaan vie paikalleen ja lasten annan lähmiä kaikki tavarat ja kanssaostelijoidenkin kärryt. Kaivan takimmaiset tuotteet, jätän sovittamani vaatteet sovituskopin lattialle, koitan piruuttani reklamoida naapurikaupan tuotteesta, jonka sain kaverilta synttärilahjaksi neljä vuotta sitten, huudan ja haukun, jos en saa tahtoani läpi ja mikäli säännöissä ja ohjeissa ei jousteta juuri minun kohdallani, koska minulla on tietysti pätevä syy saada erityiskohtelua, soitan iltapäivälehteen!

Se on vielä kevyttä verrattuna esim. USA:an. Siellä vasta palautellaan ja reklamoidaankin. Tavaroita ei todellakaan viedä paikalleen sovituksen tai katsomisen jälkeen. Kaupassa maistellaan tuotteita ennen ostamista vaikkei maistajaisia k.o tuotteesta olisikaan. Ravintolassa reklamoidaan ruoasta helposti, ja vaaditaan se ilmaiseksi pienestäkin syystä ellei ole ollut mieleinen.

Suomessa kuluttajat on vielä aika nöyriä. Harvoinpa tulee itsekään palauteltua pilaantuneena ostettua ruokaa vaikka pitäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsytvää;29726607:
Tiedän kaupan, missä tuoretta ei edes laiteta esille ennenku vanhat on menneet, just tämmösen valkkaamisen takia.
Roskiinko ne vanhemmat etummaiset pitäis heittää, eihän ne tässä ketjussa oo kelvanneet kellekään?

Ja sitten kun ne vanhat ei mene kaikki kaupaksi, seuraavana päivänä on taas vanhaa tarjolla. Tuoretta ei koskaan :O

Kiepauttele ihan rauhassa vaan, minä osaan lukea ja katsoa päiväykset ;)

[QUOTE="...";29726682]Ja sitten kun ne vanhat ei mene kaikki kaupaksi, seuraavana päivänä on taas vanhaa tarjolla. Tuoretta ei koskaan :O

Kiepauttele ihan rauhassa vaan, minä osaan lukea ja katsoa päiväykset ;)[/QUOTE]

Eipä kyse olekaan päiväyksistä, vaan siitä hysteerisestä "pakko saada taaempaa kun näitä etummaisia on joku käpälöinyt... " Samat on kuule päiykset. ;)

[QUOTE="...";29726682]Ja sitten kun ne vanhat ei mene kaikki kaupaksi, seuraavana päivänä on taas vanhaa tarjolla. Tuoretta ei koskaan :O

Kiepauttele ihan rauhassa vaan, minä osaan lukea ja katsoa päiväykset ;)[/QUOTE]

Ja meneehän ne kaupaksi, miksei menisi? Oletetaan nyt vaikka, että siellä ois 2.4. maitoja esillä ja 10.4. maitoja varastossa.
Hyvin kelpaa ne 2.4. maidot jos muuta ei ole, eikä niissä mitään vikaa olekaan, mutta laitapa ne 10.4.maidot hyllyyn edes taaimmaiseksi niin yhtäkkiä noista saa suunnilleen ruton.

Siis sinusta tuote on vanha, jos se on tullut kauppaan päivän ennen kuin se tuore? Tiesitkö, ettei kaikkia tuotteita tule edes joka päivä sinne hyllyyn lisää? Se takaa ottamasi tuote voi myös olla "vanhaa".

Yhteistyössä