Kestovaippojen käyttäjille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja johanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

johanna

Vieras
Kuinka teillä on sujunut kestovaippojen käyttö? montako kestovaippaa täytyy olla että homma pyörii? onko millainen pyykki ja kuivatus rumpa.

Kyselen vain tässä kun meille on syntymässä kolmas lapsi ja nyt vasta tuli mieleen että josko kokeilisin näitä kestovaippoja. Kiitos vastauksista etukäteen.

hyvin on sujunut, nyt jo toinen kestopeppu meillä. poika kakkaa aika reippaasti, eli meillä on noin 20 kpl muotoonommeltuja sisävaippoja/PUL-taskuja sekä 3-4 villikset. vaippoja pestään joka päivä.

kestoilukerhoon vaan kyselemään, salasana on kestovaippa :)

Mä en osaa tuohon määrään sanoa mitään, koska meillä niitä ei ole koskaan ollut tarpeeksi. Mutta ihan pienelle vauvalle tietenkin enemmän, kuin isommalle lapselle. Pesen vaipat muun pyykin seassa 60 asteessa. Talvella kuivuu sisällä, kesällä ulkona. Menee samalla vaivalla kuin muutenkin pyykin pesu.

Alkuperäinen kirjoittaja Känkkäränkkä:
hyvin on sujunut, nyt jo toinen kestopeppu meillä. poika kakkaa aika reippaasti, eli meillä on noin 20 kpl muotoonommeltuja sisävaippoja/PUL-taskuja sekä 3-4 villikset. vaippoja pestään joka päivä.

Mites on kun vauva pissaa tai kakkaa niin onko heti hirmuinen hoppu vaihtamaan vaippaa, eli onko ne heti aivan läpimärät?

Alkuperäinen kirjoittaja johanna:

Mites on kun vauva pissaa tai kakkaa niin onko heti hirmuinen hoppu vaihtamaan vaippaa, eli onko ne heti aivan läpimärät?

riippuu vaipan materiaalista. pissa ei ärsytä ihoa jos väliin laittaa kuivaliinan. on meillä ollut yönkin läpeensä pojalla kestovaippa eikä mitään ongelmaa. tai siis niin, että kerran yöllä vaipan vaihdan joten vaippa on ollut maksimissaan jalassa noin kuusi tuntia, isosiskollaan on kesto yön läpeensä jalassa.

Meillä alettin kestoilla puolivuotiaan kanssa ja hankittin vaippoja pikkuhiljaan... Nyt on jon paljon vaippoja kerääntyny. Meillä suosikkeja sisävaipat, hoidossa on taskuvaippoja tai aio-vaippoja. Kokeilemalla huomaa mikä sopii kellekin parhaiten.

Mä olen tehnyt vaipat ja villahousut ite. Mutta jos ostaa haluaa, niin kannattaa ostaa käytettynä kirppaireilta, huutonetistä tms. Uutena vaippa voi maksaa 20?.

... niin ja mistä ostatte vaipat? varmaan netistä ja vauvaliikkeistä saa? missä hinnoissa ne pyörii

netistä, kirppiksiltä, vauvaliikkeistä, marketeista, kestovaippainfosta, babyidean kirppikseltä, huutiksesta. materiaalista ja merkistä riippuen uudet vaipat on noin 15-22 euroa, itse tehtyjä saa toki halvemmalla.

Meillä ainakin harsot on heti vaihdettava kun se kastuu.
En tiedä onko tytöllä jotenkin suuret pissat vai mistä lie johtuu. Harso kyllä ilmoittelee hajulla milloin on kastunut.
Meillä on käytössä mm. valmiiksi ommeltuja Muumi-kestovaippoja + kuoria ja pari saksalaista, äitiyspakkauksen Iimse Vimset ja Myllymuksujen taskuvaippoja.
Minä pidän eniten noista Muumi-vaipoista.

Aika paljon on vaippoja, mutta.. no, kun se on harrastus.. (ja vaippojen ostaminen on kivaa)
Taaperon kanssa pesen enään kahesti viikossa pyykkiä, ei oo rumpua missä kuivata, joten narulla. TAskut ja harsot kuivuu päivän mittaan, paksujen sisävaippojen annan roikkua pari päivää. Halvaksi tulee, jos ostelee kirppiksiltä.

Meillä on tällä hetkellä käytössä 14 pul-taskua, mutta tuntuu että ne on himpun liian vähän. Ja pojalla kesto on jalassa koko yön, pyllyä vasten on microfleeceä, joten tuntuu kuivalle.
Mä oon tehnyt nämä vaipat itse.
Pojan ollessa pienempi meillä oli käytössä pul kuoria ja harsoja imuna. Noita kuoria ei tartte pestä ihan joka vaihdon jälkeen ellei ole kakat menneet kuoreenkin. Kuoria ostelin huuto.netistä (yhden uutena jostakin nettipuodista).

... niin ja mistä ostatte vaipat? varmaan netistä ja vauvaliikkeistä saa? missä hinnoissa ne pyörii

Netissä on kyllä tosi laaja valikoima. Vanhanakin saa hyviä vähän halvemmalla. Esim. huutiksessa monet myyvät paketteja missä erilaisia ja erikokoisia vaippoja, jotka on varmaan ihan käteviä alussa. Halvimmaksi tulee varmasti ostaa harsoja ja muutamat villikset. Itse jos osaat tehdä, niin tulee vielä paljon halvemmaksi.

Niin ja kannattaa ostaa käytettyinä. Jos ne on edellisillä olleet hyvin hoidetut niin niissä on imukyky parhaimmillaan.

Meillä sujunut hyvin. Sideharsohässäkät kun alkuun taittelin valmiiksi kaappiin niin mieskin niitä käytti :)

Sideharsojen ja villahousujen jälkeen siirryttiin tsi sisävaippoihin- siitä sitten tsi taskuvaippoihin, joista meillä tykätty eniten käytössä (PUL). Tällä hetkellä taskuja on kymmenkunta ja siihen lisäksi kuoria on varmaan 7. Sideharsoja on ehkä 15 kpl, tsi pötköimuja 10. Villahousut on lähinnä enää lämmittelykäytössä- ei vaippakuorena.

Alkuun liotin etikkavedessä ämpärissä kunnes meni se sinappivaihe ohi kakassa.
Nyt pistän pissavaipat sillänsä sankoon- kakat pudotan ja tarpeen vaatiessa käsisuihkulla avittelen vessanpyttyyn. Vaippapyykkiä pesen joka toinen päivä- seassa myös pyllypyyhkeet ja muuta pyyhepyykkiä. Jauhemainen hajusteeton pesuaine- ei huuhteluainetta. Sisäosat kuivausrumpuun, kuoret ja taskut kuivahtavat parissa tunnissa narulla.

Hankalaksi en ole millään muotoa kokenut, säästäneet olemme pitkän pennin kertakäyttöisiin verrattuna(vaikka öisin onkin kertis) siis jos käyttäisimme pelkkiä kertakäyttöisiä, ja siksikin että itse olen kaikki vaipat ommellut, joitain olen ostanut kirppariltakin parin euron hintaan.

... ja uteliaisuuttani vielä kysyn että mikä sai käyttämään kestovaippoja? rahansäästö? ympäristöjutut? vai joku muu ajatus..

rahaa säästyy ja ympäristöä samalla. kyllä se ihan kauhea määrä on mitä meidän perhe tuottaisi kertakäyttöisiä vaippoja jos molemmat lapset kertseissä olisi pelkästään.

plus ne kangasvaipat on NIIIIIN söpöjä että!

Me siirryttiin kestovaippailijoiksi, kun toinen lapsi oli pari kk. Eikä olla harmiteltu, kunhan ensimmäisistä kuukausista selvisimme: Ostettiin iso vaippapaketti, joten kesti pari kuukautta että imut olivat kunnolla imeviksi pesty.

Mä oon tykännyt kuorivaipoista ja taskuvaipoista, joissa imut. Kuopuksella oli myös sideharsot ja villahousut käytössä ja ne olivat ihania. En ain sitten koskaan saanut aikaiseksi ommella muotoonommeltuja sisävaippoja, joten villahousut jäivät käytöstä kun sideharsoissa ei enää riittänyt imu.

Meillä on ollut runsaasti vaippoja käytössä, ei ole tarvinnut hikoilla pesun kanssa vaan aina on riittänyt. Oon pessyt vaippoja sitä mukaa kun kuudenkympin vaaleiden pesukori on täyttynyt :) Meillä on ollut jatkuvasti käytössä 5-10 kuorta ja kolmisenkymmentä imua, puoletkin riittäisi :laugh:

... ja uteliaisuuttani vielä kysyn että mikä sai käyttämään kestovaippoja? rahansäästö? ympäristöjutut? vai joku muu ajatus..

rahaa säästyy ja ympäristöä samalla. kyllä se ihan kauhea määrä on mitä meidän perhe tuottaisi kertakäyttöisiä vaippoja jos molemmat lapset kertseissä olisi pelkästään.

plus ne kangasvaipat on NIIIIIN söpöjä että!

Näin meilläkin. Ja mä ihan hissukseen tunnustan, että mä ylipuhuin miehen kolmannen lapsen tekoon, että saisin kestovaipattaa ainakin yhden lapsen ihan syntymästä saakka. :whistle: Ai miten niin, outo syy hankkia lapsi. :snotty:

mikä on PUL ja mikä on villis? Ostin pari kuorta ja muutaman imun kirppikseltä kun ajattelin testata. Kuinka usein vaihdatte kuoren? Pysyykö imu hyvin ittekseen paikallaan tuollaisella pari kuisella vauvelilla, vai millä sen saa pysymään paikallaan?
Ja kun ompelette itse niin mitä laitatte imun sisään ja mistä teette imun ulkopinnan?

Alkuperäinen kirjoittaja keiju84:
mikä on PUL ja mikä on villis? Ostin pari kuorta ja muutaman imun kirppikseltä kun ajattelin testata. Kuinka usein vaihdatte kuoren? Pysyykö imu hyvin ittekseen paikallaan tuollaisella pari kuisella vauvelilla, vai millä sen saa pysymään paikallaan?
Ja kun ompelette itse niin mitä laitatte imun sisään ja mistä teette imun ulkopinnan?

Pul on kangasta, missä on laminoitu toinen puoli kangasta vettä pitäväksi. Villis on villahousut, jotka toimii vaippakuorena.

Me vaihdettiin kuori aina vaipanvaihdon yhteydessä, mutta jos ei ollut kakkoja, niin jätettiin pissavaipan kuori kuivahtamaan ja käytettiin ainakin kerran uudelleen ennen pesuun laittoa. Ja ainakin meillä harsot imuina pysy pikku ukolla hyvin paikoillaan ja pysyi vielä kun alko liikkumaankin.

Mä olen ommellut itse frotee-, hamppu- ja bambuimuja. Vanhasta frotee pyyhkeestä sopivankokonen yksinkertainen pala joka on hyvä vaippaan kaksi kertaa taitettuna. Hamppua ja bambua oon taas ommellut pari kerrosta yhteen ja sekin sen kokonen että on sopiva kun taittaa yhdesti tai kahdesti. Imuun voisi ommella kiinni periaatteessa kuivaliinan, mutta mä en ole, kun käytetään noita taskuvaippoja nykysellään ja niissä pyllyä vasten on jokatapauksessa kuivaliinakangasta.

Yhteistyössä