kestovaipoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia?

Vieras
Hei!

Löytyisköhän joku, joka osaisi kertoa omia kokemuksiaan kestovaipoista. Olen koettanut noita nettisivuja tulkita ja haluaisin yrittää vaippahousu - imukerros-yhdistelmää.

Jostakin luin, että harsot päivällä ja flanelli yöllä on hyvä imukerros. Onko näin? Entä mitä vaippahousuja suosittelette? (villaisia en halua perheen allergioiden vuoksi.) Muutama all-in-onekin olisi hyvä olla, millaiset niissä olisi hyviä?

Kiitos:)

No meillä ne all-in-one-vaipat jäi käyttämättä ja myin sitten eteenpäin. Minusta ihan tyhmiä, piti aina vaihtaa koko vaippa ja kuivuminen kesti.

Mutta kuorivaippa+imu on oiva yhdistelmä. Harsot ovat varsinkin alkuun kuulemma käteviä, koska äitiyspakkauksenkin harsoissa riittää vastasyntyneelle imuvoimaa, ovat halpoja ja nopeita kuivumaan. lisäksi ne voi taitella ja kiinnittää näpsyllä, jolloin maitokakatkin pysyvät hienosti sisällä. Ruskovillan ja ullriken harsoissa rittää imuvoimaa isommallekin lapselle.

Minusta kuorivaipan pitää kestää 60 asteen pesu. silloin koko vaippapyykin voi pestä yhdessä eikä tarvitse etsiskellä neljänkympin pesuun tavaraa, jos sitä kerta ei ole.

Meillä on sisävaippana puuvillaiset prefoldit ja minä tykkään!! Muutama muotoonommeltu sisävaippakin löytyy, mutta meillä jää aika vähäiselle käytölle. Minusta ne kuivuvat kovin hittasti, meillä ei siis ole kuivausrumpua eikä tule.

Kuorina on sekalainen seurakunta, hyviä meillä ovat esim. bumpy, modern baby, Happy Heiny's (oikeesti taskuvaippa, mikä helpottaa toisten hoitaessa vauvaa -voi laittaa vaipat heille valmiiksi. Mut ite käytän kuoren tapaan), Nikky... eli meillä toistaiseksi kaikki kuorivaipat olleet tarrallisia. Neppariversioista ei siis kokemusta, mutta toiset tykkää niistä.

Mua kans kiinnostaa kovasti! On niin hirveesti vaihtoehtoja, et menee entistä enemmän pyörälle päästään! Ootteko alottanu kestoilun jo ihan pienestä vauvasta? Mä kun aattelin eka harjotella kertakäytösillä (ei kokemusta vauvan hoidosta ennestään). Mut sen verran oon ehtiny tutkailla, et just tollaset prefoldit kuoren sisällä vois olla hyvät. Muotoon ommeltu sisävaippa+kuori vaikuttaa kauheen isolta paketilta ja pesemistäki enempi.

Kannattaa kyllä aloittaa vaikka heti vastasyntyneen kanssa, ei se ole sen kummempaa kuin kertiksillä pelaaminen. Eikä tule sitten isoa aloituskynnystäkään.
Mun mies oli aikanaan ihmeissään kuin noin puolivuotiaalle piti kertis vaihtaa matkalla, oli siihen asti käytetty ainoastaan kestoja päivin ja öin.

Villahousut sopivat muuten hyvin monille allergikoille ja atoopikoillekin.

Pienellä hyvä vaippa on harso origamilla ja siihen sisään tarvittaessa joku taitettu frotee, flanelli tms. lärpäke ja päälle kuori, siinä se on.

Nyt suosikkikuori (alle 1 kk vanhalla) on popolinon wrap, joka on tosi edullinen, reilut 10 e kipale, ja on pitänyt erinomaisen hyvin! (esim. Nipustiina myy). Ja villikset ovat kanssa hyvät.

Olen kanssa lueskellut kestovaipoista, kun kovasti kiinnostaa.. Edellisellä jäi muutamaan kokeiluun, kun olivat ""möllejä"" ja kertis tuntui mukavammalle.
Samoin kun yrittäjänä aika on tiukilla, niin se pesu homma kiikastaa.. Pyykkiä tulee jo meiltä nytkin liikaa ja vauva ei ole syntymässään!

Eli onko vaipat muuttuneet paremmiksi viime vuosien aikana, sillä viimeksi kokeilin niitä 8v sitten?

Kiva, että tuli vastauksia! Kiitos! Olen koettanut kyllä noita nettisivuja lueskella, mutta kun niissä on niin paljon eri vaihtoehtoja, niin halusin just noita käyttäjäkokemuksia.

All-in-oneja meinasin hankkia ihan pari kolme siksi, että jos vauva on muiden hoidossa niin hoitajille niiden vaihtaminen lienee helpompaa. Niin ja villahousuista tarkennan sen verran, että siis olemme nimenomaan villalle allergisia ja jostain luin, että silloin ei kannata vauvallekaan villaa laittaa päälle.

Mutta millaisia määriä vaippoja olette hankkineet? Jos nyt ajattelisi, että koettaisi vaippahousu + täyte -yhdistelmällä, eli kuinka monet vaippahousut ja täytteet kannattaisi hankkia aluksi? Jos nyt ei ihan joka päivä jaksa pyykkiä pestä, vaan vaikka vaan joka toinen:) Tuossa äitiyspakkauksen oppaassa muistaakseni sanottiin, että kuoria 3-12 ja harsoja 20-30, mutta 12 kuorta maksaa jo neljä kertaa enemmän kuin 3.. Entä onko ne äitiyspakkauksen (ja vastaavat kaupoissa myytävät) perinteiset harsot hyviä? (Olen käsittänyt, että prefolditkin ovat suunnilleen vastaavaa materiaalia?)

Kannattaa hankkia aluksi vaikka kolmet kuoret ja parikymmentä harsoa tai flanellia, ja sitten jos tuntuu ettei riitä niin lisää. Mulla toi määrä on riittänyt ihan hyvin, mutta on tosi yksilöllistä miten kauan likaiset seisoo pyykkikorissa, miten nopsaan oppii viikaamaan harson niin ettei falskaa kuoriin jne. Kuoria pitää sitten muutaman kuukauden päästä hankkia kuitenkin lisää isompaa kokoa.

Äitiyspakkauksen harsojen imukyky on aika huono. Mä tykkään Ruohonjuuren harsoista ja flanelleista. Flanellit imee paljon paremmin kuin harsot, meillä on niitä yökäytössä ja leikattuna lisäimuiksi.

Olen edellisten kanssa samaa mieltä että kestoilu kannattaa aloittaa jo vastasyntyneellä. Silloin vauvan iho on kaikkein herkin, ja hautova muovivaippa voi tehdä pahaa jälkeä.

Onnea matkaan! Äkkiä sitä löytää itselleen sopivimman tavan vaippatouhuihin, ja sitten ei kyllä ainakaan mulla tulisi enää mieleenkään siirtyä kertakäyttöisiin.

Käytättekö aina kuivaliinaa? Onko pestävä parempi vai ihan kertakäyttöinen? Miten hyvin pysyy paikoillaan kuoren sisällä prefoldi-kuivaliinayhdistelmä? New born-kokosia kuoria on varmaan turha tilata jos vauva on jo syntyessään 4 kiloinen.

Mulla ei ole vielä minkäänlaisia kokemuksia, mutta paljon olen lueskellut ja kavereita haastatellut. Nyt alkaa vaippakaappi olla valmis tulokasta varten, ihan alusta lähtien on tarkoitus kestoilla.

Olen hankkinut nyt 10 kpl kunnon harsoja, kun niistä äitiyspakkauksen/anttilan tms. harsoista ei kovin pitkään ole vaippakäyttöön. Niitäkin on kyllä jonkin verran. Sitten on joku 7 kpl flanelliliinoja/prefoldeja ja 5-10 kpl erilaisia muotoonommeltuja sisävaippoja. Näitä olen hankkinut useita erilaisia yksittäiskappaleina käytettynä, kun kokemukset siitä mikä on hyvä vaippa vaihtelevat ihan hirveästi. Harsot yleensä pelittää kaikilla kun niitä voi taitella erilailla, mutta ihan lapsesta riippuu sitten mikä on hyvä muotoonommeltu.

Kuoria on tulossa vähän liikaakin :) Itse olen hankkinut vain pari tarrallista vaippakuorta, mutta kaverilta tulee pieneksi jääneitä tarrakuoria muutama lainaan ja sitten tuleva mummo nykertää kovaa vauhtia hahtuvavilliksiä. Ainakin 6 kuoret siis löytyy ihan pienelle, isompia hankin sitämukaa kun tarvii. Näissä myös sama juttu, eli olen hankkinut paljon erilaisia kokeiltavaksi, ostan sitten hyväksi havaittuja myöhemmin isompia.

Sitten on vielä noin 5 pienen koon taskuvaippaa helppovaipoiksi reissuun ja hoitajille. Suosin näissä mieluummin taskuvaippoja kuin all-in-oneja, taskuissa kun täytteen määrä on helppo muutella tarpeen mukaan ja kuivuminen pesun jälkeen on paljon nopeampaa.

Kuivaliina-asiaa pitää vielä miettiä. Jotkut sanovat että kuivaliina on ihan ehdoton maitokakkaan ja toiset että kuivaliinan kanssa maitokakka tulee paljon helpommin lahkeesta ulos kun se ei imeydy tarpeeksi nopeasti. Varmaan hankin jotain käytettyjä kuivaliinoja tai ostan palan kuivaliinakangasta ja leikkelen sopivia itse.

Paljon hankintoja olen tehnyt babyidean kirppikseltä, ja siellä myös aion myydä sitten ne jotka ei meidän vauvalle istu ja hankkia lisää hyviä. Sieltä kyllä löytää nopeasti haluamansa!

Meillä käytössä lähinnä all-in-one-vaippoja, vauva nyt 3kk. On myös harsoista tehtyjä vaippoja, jotka taittelen kuorivaipan sisään. Nyt kesällä helteiden aikaan olivat hyviä, kun eivät ole niin paksuja kuin all-in-onet. Mitään kosteusuojaa en käyttänyt päällä, kun tuntui että hautoi niin pahasti. Useammin vain vaihdoin vaippaa ettei ehtinyt tulla läpi asti. Yöllä on ollut kertakäyttövaippa, niin ei tarvitse sitten yöllä vaihtaa vaippaa. Kaikenkaikkiaam olen ollut kestoihin tosi tyytyväinen, en koe pesemistä ja kuivattelemista hankalana. Niin ja nuo all-in-onet on Kooshies-merkkisiä, joten ainakin minä voin niitä suositella =)

Mun ymmärtääkseni kertakäyttöisiä kuivaliinoja ei ole, ne riisipaperialiinat ovat hoitoliinoja, jotka lähinnä helpottavat kakan käsittelyä. Eivät kuitenkaan pidä ihoa kuivana, eikä niitäkään saa vetää vessasta, sillä paperi on märkälujaa.

Meillä ei tuota kuivaliinaa ole ollut käytössä. Ihan hyvin on pärjätty ja peppu pysyy hyvänä. Mutta jos peppu punoittaa, niin saattaa auttaa.

Yksi kuori, johon nyt olen ihastunut (oikeasti taskuvaippa, mutta tavoilleni uskollisesti käytän pääsääntöisesti kuorena) on Wonderoos. Sain sellaisen viikko sitten kokeiluun. Se on ihanan ohut ja nepparisäätönsä ansiosta sen pitäisi mennä ihan vastasyntyneestä alkaen. Ainakin tuo istuu hienosti meidän 11 kg:n pojalle, että jos uusi tulokas on samaa muottia veljensä kanssa, niin näitä kuoria tulee hommattua lisääkin.

Meillä ei muuten pojan pylly kestä kakkaa yhtään, joten vaippoja kuluu päivässä edelleen 6-10 kpl - joskus kun tuota kakkaa saa olla pesemässä pois neljästikin päivässä! Eli kertakäyttövaippojakin joutuisin vaihtamaan edelleen usein. Rahansäästö on melkoinen, kunhan näitä vaipatettavia on ollut kaksi. Tosin tuli vähän hommattua noita kuoria reilusti, mutta myydä en ole vielä raatsinut ;)

Newborn- kokoisten kuorien käyttöikä on aika pieni kun vauva on reilun kokoinen syntyessään. Seuraava koko voisi olla hyvä.

Prefoldi pysyy ihan hienosti kuoren sisällä, tuosta kuivaliinasta en osaa sanoa kun en käytä - mutta miksi se ei siinä pysyisi. Prefoldin huono puoli sideharsoon verrattuna on maitokakkavaiheessa se, että kuori tahtoo likaantua joka kakalla pesukuntoon. Ja tuolloin sitä kakkaa vasta meilä riittikin - tosin on vauvoja jotka maitoajalla kakkaavat vain kerran viikkoon... Sideharson saa kuitenkin taiteltua paljon tiiviimmin reisien ympärille.

Miten olen tuolta rivien välistä huomaavinani että harkitset BambinoMioja... No, prefoldeista en luovu, mutta ne kuoret eivät ole kestävimpiä eikä pestävimpiä. Minusta kuoren pitää ehdottomasti kestää 60 asteen pesu, sillä silloin ne saa pestyä muun vaippapyykin matkassa.

Yhteistyössä