Kestovaipoista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piupula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piupula

Aktiivinen jäsen
16.10.2009
905
75
28
Heip!¨

Olen ajatellut meidän tulevalle esikoiselle ostaa kestovaippoja ja käyttää niitä :)

Ajattelinkin kysyä, onko täällä ihmisiä joilla kokemusta kestovaipoista ja mistä niitä kannattaa tilata/ostaa? =)

suuresta käsityölehdestä löytyy hyvä ohjekin ja muitakin ohjeita saa kyselemällä .. :)
Kestovaippainfosta löytyy hyödyllistä tietoa paljon , kaikesta !
Itse tykkään taskuvaippakuorista jonne sisään vaan imu , kuivuu nopesti ja helppo tehdä itsekin . Muuten aio vaippa on ihan ok , mutta kestää kuivua aikaste kauan , niitä tarvitaan monta !
Itse väsäsin juuri vaippakasan tulevalle vauvalle ja tolle 1v5kk tytölle .
Kankaita saa netistäkin mm. myllymuksut tai haulla , myllymuksuilla myös valmiita vaippoja ..

neitim

tein vauvalle 6 vaippaa (kokoa S , alussa käytän äippäpakkauksen vaippoja) ja isommalle 1v5kk , jos kesällä oppisi edes osittain kuivaksi , niin tein 10kpl M-L kokoa , siis koko on hieman reilu M , mutta ei ihan pelkkä L kokokaan :D
Huomasi kyllä että on hieman aikaa edellisestä vaippojen tekemisestä , kun yksi etutarra meni hieman vinoon ja muuten jotain pientä .. ,mutta eipä mitään mikä haittaisi käytössä ! :)

neitim Iso kiitos vastauksesta! :heart:

ton kestovaippainfon kävin lukasemassa kanssa läpi :) Ja laitoin yhteen verkkokauppaan kyselyä :) Täytyykin alkaa kyselemään noita ohjeita ( pääsee halvemmalla :whistle: ) ja ostamaan harsoja sitten :) Mulla on nyt työt sillain että ei mitään hajua, mutta sitten kun jään taas työttömäksi, niin mullahan on aikaa paljon väsäillä noita :)

Kuinkas paljon noita ns. kuoria tarvitsee ja kuinka paljon kannattaa harsoja varata?

oon ihan noviisi näissä, vaikka asia on kiinnostanu niin kauan kun yritystä ollut päällä :ashamed:

*muoks* kuinkas vaikea noita on väsätä? En mikään niin ihan hirveä ompeluihme ole :laugh:

mä olen myös ostanut huutonetistä vaippoja ja nyt joitakin kokoja vaippoja on jo vähän liikaakin , kun en kaikista tykkää .. aluksi tykkäsin vallan sisävaipoista ja siihen päälle kuori tai villahousut , mutta sitte aloin ostamaan noita taskuvaippoja ja vihdoin tekemään ite , nyt koitan päästä vanhoista taskuista eroon tekemällä uusia tilalle :)

paljonko .. hmm.. riippuu kuinka usein peset vaipat ?! olisikohan mulla ollut kerrallaan n. 20kpl erilaisia vaippoja , niin ei tarvinnut kokoaika pestä ja sain kerralla koneeseen enemmän tavaraa . Ihan vauvana meni vaippoja paljon enemmän .. varmaan n. 2 tunnin välein vaihdettuna n.7-10 kpl päivässä yöksi laitoin kyllä kertakäyttövaippaa , en jaksanut öisin pelata !
Nyt ollaan muuttamassa niin on toi kestoilu jäänyt tauolle , mutta taas kunhan saadaan tavarat toiseen kotiin niin aion aloittaa taasen , jospa tuo 1v5kk oppisi helpommin päiväkuivaksi tai edes pyytämään potalle ...

Imut Harsot on hyviä imuiksi , itse en tosin raaskinut niitä käyttää , kun miellä meni niin paljon pukluriepuina , mutta tein vanhoista pyyhkeistä tai collegeista imuja ja paremmiksi imuiksi ostin kangasta -> hamppua tms. ja tein siitä imuja taittelemalla , kuivuin myös paremmin kun ei ollut paksu , tosin samasta syystä moni käyttää harsoja ! :)

neitim

Mulla vois kyllä olla joitain kokoja erilaisia vaippoja , joita voisin könttänä myydä , niin saisit koittaa mikä on omasta mielestä sitten parasta ja millainen vaippa just sun käyttöön sopii :) Mutta vasta ens kuun alussa, kun ollaan saatu tavarat muutettua niin on kaikki samassa paikassa ...

neitim

neitinm Kyllä kiitos kelpaa :) Tässä ei mitään kiirettä ole, meillä laskettu aika vasta tammikuussa 2011 :) Olen vain todella ajoissa liikenteessä, kun en halua, että kaikki kulut kohdistuvat pariin kk :) Ihanaa, kun jaksat auttaa :heart:

Heips Piupula :D Meillä kakkosella on ollut koko ajan käytössä kestot. Alussa lähinnä harsoiltiin ja jonkin verran käytin sisävaippa+kuorivaippa yhdistelmää sekä muutamia taskuvaippoja. Myöhemmin olen siirtynyt lapsen kasvaessa pääsääntöisesti taskuihin, joskin univaippana on sisävaippa+villikset.

Äippäpakkauksen sisävaipat on mun mielestä ehkä maailman kamalimmat vaipat käyttää (mun mielipide, joku voi olla eri mieltä). Jäi meillä heti kättelyssä käyttämättä ja loppujen lopuksi päätyivät imuiksi itse ommeltuihin sisävaippoihin... :ashamed:

Harsot oli mun mielestä ihan pienellä ehkä paras vaihtehto. Itse tosin laitoin harson sisäpinnalle vielä microfleeceä tai coolmaxia kerroksen, kun mun iholle tuo harso tuntui jotenkin karhealta - makuasia =) Sisävaipoista eniten olen käyttänyt Tirsokkaita ja itse ommeltuja (kokeilujen kautta muokattuja malleja...), mutta se minkä mallinen vaippa toimii riippuu ihan vauvasta. Mitään yleistä ei voi sanoa. Parasta varmaan että ostat kasan erilaisia käytettyjä vaippoja ja myyt edelleen ne mallit jotka ei teidän pikkuiselle toimi.

Vaippoja kannattaa varata 10-15/kokoluokka. Sekin vähän riippuu tietysti vauvasta että mikä on päivämenekkí. Mulla on suunnilleen ollut se 15-20 vaippaa ja pari koneellista pesen viikossa (ihan pikkuvauva-aikaan enemmän) Kuoria mulla oli S kokoa neljä pulia ja kahdet villikset. Niillä mentiin hyvin. Nyt isompana on tosiaan käytetty pääosin taskuja, joten kuoria ei ole tarvittu niin paljoa.

Ompelu ei ole mun mielestä mitenkään vaikeaa. Olen tehnyt tosi paljon vaippoja itse ja säästänyt kyllä pitkän pennin. Tosin ompelen muutenkin, mutta kyllä ihan noviisikin pääsee äkkiä jyvälle (esimerkkinä mun kaveri joka ompeli hvyin vähän ennen vaippoja...). Ajan kanssa voi sitten alkaa hifistelemään neppien kanssa yms... :laugh:
Itse tekemällä tosiaan säästää ja kun vielä hyödyntää kaikki hyvin peseytyneet froteet ja pellavat niin ei kyllä vaipalle jää paljoa hintaa. Meillä kahden vuoden aikana kustannukset on olleet suunnilleen 300e (vrt. kertsikka kahden vuoden aikana suunnilleen 600e) ja nyt kun tulossa on uusi käyttäjä niin homma on periaatteessa ilmaista (paitsi että nyt jo sormet syyhyää uusien vaippojen tekoon...). Lisäksi kestot voi myydä pois sitten kun et enää itse niitä tarvitse!

Voin kyllä kertoilla kokemuksia tuolla meidän pinossakin aina kun tulee jotain mieleen (tällä suurella kahden vuoden kokemuksellani :D )

mussu Kiitos vastauksesta! Olisikin helppoa, jos tietäisi, minkäkokoisen ihanaisen siletä puskee ulos :D Ihana, kun teillä on kokemusta, kun meni pää ihan pyörälle, kun aloin katselemaan kaikkia noita vaihtoehtoja :whistle: Hitsi vie, kun menin lahjoittamaan meidän fleese-peitot eteenpäin :laugh: :laugh: Vois tehdä pari kokeiluerää itse tässä kun kerkiää ja saa ompelukoneen lainaksi, voin laittaa sitten kuvaa, mitä saan väsätyksi ja aikaa kuinka kauan meni :D

neitim Saas nähdä, minkä tuotoksen saan sieltä sitten aikaan :laugh:
Muistatkos, missä suuressa käsityölehdessä ohje oli? tai onko jotain hyvää nettisivua, missä olisi hyvä ja helppo ohje? :D :saint:

öö.. mulla ei oo nyt sitä lehteä täällä , kun oon vaan ton kaavan kopsannu , ohje on jo päässä :saint: . olisiko ollut sk 1/08 , ja sitä ennenkin oli joku lehti , mutta sama kaava ...

muuten löytyy paljon hyödyllistä ja netistä kopioitavia kaavoja
http://www.kestovaippainfo.fi/tsi/vaipat/

Mutta siis tekemällä oppii ja jos saat heti priimaa niin nostan hattua :saint:

neitim

Piupula
Täällä onkin ollut jo ihan hyviä vinkkejä :) Meillä kun alettiin noita kestoja käyttämään, äitiyspakkauksen lisäks ostin muutaman vähän erilaisen huutonetistä. Niillä sai sitten kokeiltua, että minkä mallinen sopii parhaiten päälle ja tein sitten loput itse :) Eikä ne munkaan ekat ollut mitään ykköslaatua, mutta tavarat pysyi sisällä, joten se riittänee :D
Harsot mä koin todella käteviks, kun löysin paljon hyviä taitteluohjeita. Jos on kova pissimään, voi laittaa useemmankin harson päällekkäin, eikä vaipasta tule vielä liian tönkköä, mitä käy helposti jos monta sisävaippaa laittaa kuoren alle.
Ja ehkä miestä ajatellen helpoimpia ovat noi all in one vaipat, eli niissä on imut, sisävaipat ja kuoret kaikki samassa. Ainoa harmi, että ne vievät enemmän tilaa, ja valmiina ostettuna ovat kalliimpia kuin kuori ja sisävaipat...
Tällaisen ajatuksen sain tällä hetkellä väsättyä :heart:

Mä aloitin 5.nen lapsen kohdalla kestoilun :D Ystävä teki mulle 5 taskauvaippaa.Sittemmin oon ostanut uutena ja käytettyinä ja nyt seiskan kohdalla uskallauduin koittamaan villahousu ja harso yhdistelmää jota kovasti epäilin ja pidin hankalana.
Mut se on osoittautunut tosi hyväksi systeemiksi!Ei falskaa ja villikset saa hyvin tuuletettu.Monet harsot vaan kaappiin :D
Ja nyt tän tulokkaan kanssa ajattelin koittaa myös noita muotoon ommeltuja sisävaippoja,helpottaakseni,kun harsot vaatii kuitenkin sen taittelut,mut taas kuivuvat nopeemmin ja voi heittää kuivariin.

itseompelija :attn: :D

Noniin, nyt tilasin kaavakirjan, kun jaksanut etsiä ja tulostaa ja katsoa onko se sitten sopiva :ashamed:

Mutta, niin kaavojelisäksi oheismateriaali:

-kangasta (kosteussulku) mitäs väliä noilla kankaan valinnalla? mikä käy millekkin?
-tarranauhaa tai neppareita
-elastaasinauhaa tai kuminauhaa
-froteepyyhkeitä tai jotain muuta kuivikkeeksi?

Tarviikos sitä muuta? Vähän kyllä pelottaa noiden tekeminen :laugh: :laugh:

pul on hyvä ulkopuoleksi , voi myös käyttää ihan mitä vaan muutakin kangasta jos käyttää kuorta tai villiksiä päällä , ja kannattaa ensin koittaakin yksi vaippa ihan halvemmista materiaaleista :)
Sisälle käy kuivaliina, coolmax tai halvempikin kangas , esim. trikoo .
Tarranauhana on edessä 50mm levee paras . kuivikkeeksi ... vanhaa collegea , froteeta , tai sitten hamppua yms. (<- hieman kalliimpia)

Ihan vauvalle kannattaa ostaa riisipaperia vaippaan sisälle , ihoa vasten niin saa hieman rajattua tuota kakkaa ja riisipaperin voi joko muutaman kerran pestä (jos vain pissaa) tai heittää menemään .

neitim

Noniin, lupasin laittaa kuvaa tulemaan :) Viimeistely puuttuu, eli langanpätkiä on vaikka muille jakaa :laugh: Mutta tälläsen sain väsättyä parissa tunnissa x]

*muoks ja huomasin, että olis pitänyt laitattaa kuminauhat kankaiden väliin, eikä tohon päälle :P Seuraavalla kerralla sitten :P

Piupula, helppo niitä vaippoja on itsekin tehdä, tän vuoden jossain suuren käsityö lehden numerossa oli loistava aio kaava, paitsi sen kuivaliinan alle kannattaa laittaa flanellia, ei hamppua joka ei ime ihan niin nopeeta pissaa..
Mä oon käyttäny sisäpintana fleeceä tai coolmaxia, kunhan fleece on sitä ohutta eikä paksua niin hyvin toimii.

Mulla on muutama mini koon vaippa mitä en oo ehtiny vielä näpytellä huutikseen ja parit villikset joista toiset on käyttämättöämät, jos kiinnostaa niin pistä yv:tä!

Vinkkaan vaan pikaisesti, että kestovaippayhdistyksen (www.kestovaippayhdoistys.fi) jäsenenä saat monelta kauppiaalta jäsenalennuksia! Vuoden jäsenyys on 10e, sillä saat kotiin Kestovaippa-lehden 2krt./vuos ja tuet hyvää asiaa. Lämpimästi suosittelen jäsenyyttä, maksaa itsensä nopsaa takas, jos hankkii yhtään vaippoja/kankaita (mm. myllymuksut jotka tässäkin ketjussa mainittu jo, on yhteisöjäsenenä & tarjoaa alennuksia)
Kotisivuilta löytyy myös tsi-ohjeet ja kaavat.
Ekat koekappaleet kannattaa tehdä halpismatskuista (lue: vanhoista pyyhkeistä/lakanoista) varsinkin, jos ompelu ei ole kovin tuttua. Ite tein muutamat sisävaipat ennen taskujen kokeilua, jotta ei harmittanu kalliimpien materiaalien mahdollinen pilaaminen (en tod. oo mikään ompelukonetaituri) ja nyt lähes kaikki käytössä olevat vaipat on tsi-versioita.

Yhteistyössä