Heips
Piupula 
Meillä kakkosella on ollut koko ajan käytössä kestot. Alussa lähinnä harsoiltiin ja jonkin verran käytin sisävaippa+kuorivaippa yhdistelmää sekä muutamia taskuvaippoja. Myöhemmin olen siirtynyt lapsen kasvaessa pääsääntöisesti taskuihin, joskin univaippana on sisävaippa+villikset.
Äippäpakkauksen sisävaipat on mun mielestä ehkä maailman kamalimmat vaipat käyttää (mun mielipide, joku voi olla eri mieltä). Jäi meillä heti kättelyssä käyttämättä ja loppujen lopuksi päätyivät imuiksi itse ommeltuihin sisävaippoihin... :ashamed:
Harsot oli mun mielestä ihan pienellä ehkä paras vaihtehto. Itse tosin laitoin harson sisäpinnalle vielä microfleeceä tai coolmaxia kerroksen, kun mun iholle tuo harso tuntui jotenkin karhealta - makuasia =) Sisävaipoista eniten olen käyttänyt Tirsokkaita ja itse ommeltuja (kokeilujen kautta muokattuja malleja...), mutta se minkä mallinen vaippa toimii riippuu ihan vauvasta. Mitään yleistä ei voi sanoa. Parasta varmaan että ostat kasan erilaisia käytettyjä vaippoja ja myyt edelleen ne mallit jotka ei teidän pikkuiselle toimi.
Vaippoja kannattaa varata 10-15/kokoluokka. Sekin vähän riippuu tietysti vauvasta että mikä on päivämenekkí. Mulla on suunnilleen ollut se 15-20 vaippaa ja pari koneellista pesen viikossa (ihan pikkuvauva-aikaan enemmän) Kuoria mulla oli S kokoa neljä pulia ja kahdet villikset. Niillä mentiin hyvin. Nyt isompana on tosiaan käytetty pääosin taskuja, joten kuoria ei ole tarvittu niin paljoa.
Ompelu ei ole mun mielestä mitenkään vaikeaa. Olen tehnyt tosi paljon vaippoja itse ja säästänyt kyllä pitkän pennin. Tosin ompelen muutenkin, mutta kyllä ihan noviisikin pääsee äkkiä jyvälle (esimerkkinä mun kaveri joka ompeli hvyin vähän ennen vaippoja...). Ajan kanssa voi sitten alkaa hifistelemään neppien kanssa yms...
Itse tekemällä tosiaan säästää ja kun vielä hyödyntää kaikki hyvin peseytyneet froteet ja pellavat niin ei kyllä vaipalle jää paljoa hintaa. Meillä kahden vuoden aikana kustannukset on olleet suunnilleen 300e (vrt. kertsikka kahden vuoden aikana suunnilleen 600e) ja nyt kun tulossa on uusi käyttäjä niin homma on periaatteessa ilmaista (paitsi että nyt jo sormet syyhyää uusien vaippojen tekoon...). Lisäksi kestot voi myydä pois sitten kun et enää itse niitä tarvitse!
Voin kyllä kertoilla kokemuksia tuolla meidän pinossakin aina kun tulee jotain mieleen (tällä suurella kahden vuoden kokemuksellani

)