Kestovaipat, apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äidiksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äidiksi"

Vieras
Kurkkailin tulevaa äitiyspakkausta ja huoh, nehän on tulleet sinnekin. Kertokaapas nyt kestoilijat ihan käytännön vinkkejä kestovaipparumbaan.
Joo silloin kun kauan sitten tulin ensi kertaa äidiksi niin vain hipit ja superluomuäidit käyttivät kestovaippoja, ja kaikki tavalliset kantoivat kertiksiä säkkitolkulla kaupasta. Ehkäpä nyt voisin toimia toisin, mutta olen asian suhteen ihan peukalo keskellä kämmentä. Ällöttää jo valmiiksi ajatus haisevasta kakkavaippakorista. Käykö pesukone kestovaipoilla päivittäin vai kuinka? Miten siis oikeasti kestoillaan järkevästi?

[QUOTE="äidiksi";29441888]Kurkkailin tulevaa äitiyspakkausta ja huoh, nehän on tulleet sinnekin. Kertokaapas nyt kestoilijat ihan käytännön vinkkejä kestovaipparumbaan.
Joo silloin kun kauan sitten tulin ensi kertaa äidiksi niin vain hipit ja superluomuäidit käyttivät kestovaippoja, ja kaikki tavalliset kantoivat kertiksiä säkkitolkulla kaupasta. Ehkäpä nyt voisin toimia toisin, mutta olen asian suhteen ihan peukalo keskellä kämmentä. Ällöttää jo valmiiksi ajatus haisevasta kakkavaippakorista. Käykö pesukone kestovaipoilla päivittäin vai kuinka? Miten siis oikeasti kestoillaan järkevästi?[/QUOTE]

Ei ole ällöttävää, on monta tapaa hoitaa se pyykki :) Ja hyvä kun valitset ympäristöystävällisen vaippahomman! Muista, älä lannistu jos joskus käytätkin jonkun kertisvaipan, joka tapauksessa kestoilu auttaa luontoa :) Ja vaippoja on ihan hirveesti erilaisia, voi etsiä omalle vauvalle sopivan tavan. Kestovaippayhdistys vuokraa aloituspaketteja, joissa on erilaisia malleja, niin ei tarvi ostaa kaikkia heti itse.

Siis: mene Kestovaippayhdistyyksen sivulle ---> kestovaipat.

Minä olen kokenut kestot helpommiksi kuin kertakäyttövaipat. Tuntuu, että vaippoja sai olla kokoajan ostamassa ja taas kantamassa vaippapusseja roskikseen. Vauva nyt 8 kk ja kestoja alettiin käyttää lähes kokonaan vauvan ollessa noin 3 kk. Varavaippoina hoitolaukussa on kertakäyttövaippoja. Plussaa kertakäyttövaipoissa on, että tietää hajunperusteella kosks on tullut pissaat. Kestovaipat ei haise koska vauvan pissa ei haise. Meillä pyykkipussi vessassa ja ei kyllä haise niinkuin vaipparoskis. Vaipat pesen jokatoinen päivä ja on mielestäni nooea laittaa kuivumaan ja viikata. Pienempänä vauva tykkäsi katsella kun ripustin värikkäitä vaippoja, joten vauvalle viihdykettä samalla :)

Äitiyspakkauksessa oleva imse vimsen vaippa on kyllä huono (en ole kuullut kenenkään kehuvan), myllymuksujen vaippa hyvä käytössä. Vaipoista löytyy paljon tietoa netistä sekä vaippa lainaamoista jos haluaa kokeilla ensin. Facebookissa on todella hyvä kestovaippakirppis ryhmä. Itse olen tykännyt taskuvaipoista sekä muutamia AIO:ja käytössä.

Facebookissa aivan ihana ryhmä Kestovaipat ja kantovälineet kiertoon, (O)sta,(M)yy, (V)aihda eli OMV. Sieltä saa hyvin hankintojen lisäksi parasta uutta tietoa ja kokeneet kestovaipattavat vanhemmat osaavat vastata mihin tahansa kestoja liittyvään kysymykseen. Suosittelen lämpimästi tutustumaan em ryhmään. :)

Lisäksi olen huomannut, että vauvan iho punoittaa kertakäyttövaipoista todella nopeasti mutta kestovaipoissa iho pysyy hyvänä. On varmaankin hyvin yksilöllistä mutta tässä yksi syy lisää miksi meillä käytetään kestoja.

Mun ainoa vinkki on et kannattaa käyttää ohutta fleesen palaa pepun ja vaipan välissä. Se kakka on niiiin paljon helpompi poistaa vain siitä kuin koko vaipasta. Itse tykkäsin imsevimseistä. Ompelin niihin kyllä pienet sidontanauhat. Sisävaippa plus kuori oli hyvä alle 6kk. Siitä eteenpäin taskuvaippa plus potta.

Yhteistyössä