Keskustelupalsta vl-suurperheiden äideille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihaa-sankari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihaa-sankari

Vieras
Kiinnostaako sinua aktiivinen keskustelu muiden vl-suurperheiden äitien kanssa? Jos, lähetä viestiä osoitteeseen: ihsa@suomi24.fi

Mukavaa ajankulua arkiseen aherrukseen.. niin kuin ei sitä tekemistä muutenkin olisi :)

minusta vl voisi jättää edestä pois. Kaikki äidit ja varsinkin suurperheen äidit elävät samanlaista arkea on vl tai ei.
Turhan usein suurperhe leimataan vl, ja ei ole mukavaa vaikka on vl tai ei.
Vai ?

Nyt, minullekkin selvisi mitä vl tarkoittaa. En kuulu joukkoon vl, mutta mietin mitkä ovat suurperheen kriteerit. Riittääkö 7 henkeä + mummo ja pappa suurperhekeskusteluun? Olisi kiva päästä mukaan keskusteluun, kun tuo Äidit40+ on joukko, johon kuulun.

Minä käsitän suurperheeksi ehkä 5+ lasta. Kuitenkin jokainen kokee sen itse omassa mielessään, milloin on suurperheen äiti.

On toki totta se, että turhan usein suurperheellisyys sekoitetaan vakaumuksen kanssa. Kovin samanlaistahan se arki saattaa olla suurperheessä kun suurperheessä. Kuitenkin vl-äideillä on valtaväestöstä hieman poikkeava maailmankatsomus, ainakin useimmiten. Ja jos vl haluaa vertaistukea kaikkeen arjessa ahertamiseen, paras tuki löytynee toisista saman vakaumuksen omaavista henkilöistä. Ja nyt kuulutettiin tuon ominaisuuden lisäksi sitä suurperheellisyyttä..

Eli, kyllä kyseessä on nimenomaan vl:ille tarkoitettu keskustelupalsta. Jokuhan voi pudottaa tuon vl:n tuosta pois, ja perustaa itse ihan uuden palstan. Suosittelen =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 20:50 PerhosVaikutus kirjoitti:
Vaikka olisi vl, niin ei välttämättä halua aina jakaa arkea saman vakaumuksen alla olevien ihmisten kanssa. Kai sitä on uskonnon lisäksi muutakin elämää???? :$

Juu, asiaa puhut, mutta meitä on monia, jotka haluamme vaihtaa kuulumisia ja ajatuksia toisten saman vakaumuksen omaavien äitien kanssa. Eivät toki kaikki vl:t halua palstailla toisten vl:ien kanssa. Jokainen voi käsittää vapauden siinäkin

Emme mekään jaa arkeamme pelkästään toisten vl-äitien kanssa. Luulenpa, että meidän kaikkien elämään kuuluu kirjava joukko erilaisia ihmisiä erilaisine vakaumuksineen tai sitten ihan ilman mitään vakaumuksia. Jotkut kuitenkin tykkäävät, että on joku paikka, jossa vaihtaa ajatuksia nimenomaan saman vakaumuksen omaavien äitien kanssa.

Ja kuka tietää, kuinka moni meistäkin palstailee myös monien ei vl:ien kanssa... =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 22:28 ihaa-sankari kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2005 klo 20:50 PerhosVaikutus kirjoitti:
Vaikka olisi vl, niin ei välttämättä halua aina jakaa arkea saman vakaumuksen alla olevien ihmisten kanssa. Kai sitä on uskonnon lisäksi muutakin elämää???? :$

Juu, asiaa puhut, mutta meitä on monia, jotka haluamme vaihtaa kuulumisia ja ajatuksia toisten saman vakaumuksen omaavien äitien kanssa. Eivät toki kaikki vl:t halua palstailla toisten vl:ien kanssa. Jokainen voi käsittää vapauden siinäkin

Emme mekään jaa arkeamme pelkästään toisten vl-äitien kanssa. Luulenpa, että meidän kaikkien elämään kuuluu kirjava joukko erilaisia ihmisiä erilaisine vakaumuksineen tai sitten ihan ilman mitään vakaumuksia. Jotkut kuitenkin tykkäävät, että on joku paikka, jossa vaihtaa ajatuksia nimenomaan saman vakaumuksen omaavien äitien kanssa.

Ja kuka tietää, kuinka moni meistäkin palstailee myös monien ei vl:ien kanssa... =)

ei kaikki korosta sitä uskoaan ja julkituo sen paremmuutta. Elämän rikkaus on osata keskustella myös muiden kuin saman vakaumuksen omistavien kanssa. Sitä kun voi puhua paljon muustakin kuin uskosta ja uskon että useamman lapsen äideillä on paljon muutakin puhumista kuin usko, se arki kun kuitenkin pitäisi olla arkisempaa kuin pelkkää uskomista

Minulle tuli vl-suurperheestä mieleen viikonloppu ja heti tietysti että ahaa, uusperhe, viikonloppuperhe, suurperhe... :)

En ole suurperheellinen, enkä lestadiolainen, en uus- enkä vanhoillis-. Olen kuitenkin uskossa. Olen ulkopuolinen vähän jokaisessa ryhmässä. "Tavallisiin" verrattuna minun(kin) elämääni ohjaa Raamatun arvot, usko ylösnousseeseen Jeesukseen joka kuoli ja kärsi meidän syntiemme tähden; usko armoon, lunastukseen, .. ja niin no, kyllä toinen uskova tietää sen.
Mutta en kuulu helluntailaisiin, en baptisteihin, en lestadiolaisiin. Eronneena, joka katsoo telkkari ja ottaa myös joskus alkoholia, meikkaa yms., en sovellu lestadiolaisten ryhmään. Minulta puuttuu siis vertaistuki. Olisi kuitenkin tosi hienoa puhua uskosta, pohtia siihen liittyviä asioita, pohtia omaa elämää ja omia ajatuksia Raamattuun nojaten. Se vahvistaa uskoa.
Mutta eronneena en kuulukaan " oikeiden uskovaisten" joukkoon. Tämäkin kun on tullut koettua.. :ashamed:
Lisäksi tällä hetkellä elän avoliitossa, lapsi on syntynyt avioliiton ulkopuolella ja tämä on Raamatun vastaista. Tiedän että Raamattuun nojaten toimin väärin ja elän synnissä tavallaan, silti elän näin ja miksi, sitä en ruodi tässä. Siksi minua ei pidetä "oikeana uskovaisena".
On siis uskovia, joilla on oikeampi usko kuin toisilla uskovilla. Kastekysymyksistä tai Raamatun perussanomasta (pyhä kolminaisuus, vrt. jehovat) ei olle eri mieltä, minä vaan en ole syntynyt lestadiolaisperheeseen, ja olen tullut uskoon vasta myöhemmässä elämänvaiheessa = aikuisena.

Meidän ei ole tarkoitus ottaa kantaa kenenkään uskon oikeellisuuteen tai elämän tai uskon paremmuuteen.

On vain oltava joku kriteeri, minkä mukaan jäsenet palstalle otetaan

=)

Enpäs nyt puhukaan vain tästä keskustelupalstastasi. Puhun "yleensä" -aspektilla.

On ihan hyvä että rajataan. Meille uusperheellisillekin on oma keskustelupalsta.
Uskovaisena minulle ei kuitenkaan ole mitään keskustelupalstaa, koska ei kuulu mihinkään ryhmään; minua ei kelpuuteta kunnon uskovaisena mihinkään, koska olen eronnut ja avoliitossa. :headwall:
Jos menen naimisiin, olen edelleen aiemmin eronnut, uudelleen naimisissa, joten en edelleenkään ole oikea uskovinen *huokaus* :(

Mihin ryhmään minä kuulun, tai mihin pääsisin, jos ja kun haluaisin hakeutua uskovien joukkoon? He kun eivät minua sinne huoli.

Enpäs nyt puhukaan vain tästä keskustelupalstastasi. Puhun "yleensä" -aspektilla.

On ihan hyvä että rajataan. Meille uusperheellisillekin on oma keskustelupalsta.
Uskovaisena minulle ei kuitenkaan ole mitään keskustelupalstaa, koska ei kuulu mihinkään ryhmään; minua ei kelpuuteta kunnon uskovaisena mihinkään, koska olen eronnut ja avoliitossa. :headwall:
Jos menen naimisiin, olen edelleen aiemmin eronnut, uudelleen naimisissa, joten en edelleenkään ole oikea uskovinen *huokaus* :(

Mihin ryhmään minä kuulun, tai mihin pääsisin, jos ja kun haluaisin hakeutua uskovien joukkoon? He kun eivät minua sinne huoli.

Yhteistyössä