Keskustelua sikainfluenssasta

Status
Viestiketju on suljettu.
Tiedättekö vastata
Jos 2v5kk tyttöni saa sikiksen, lähdenkö HETI hakemaan Tamifluta? Saako hän riskisyhmäkläisenä sen heti? Entä jos ei saa tai jos ei heti tajua mennä???
 
xxxxx
Alkuperäinen kirjoittaja xxxxx:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja xxxxx:
Hei!
En jaksanut kahlata koko ketjua läpi enkä viitsinyt aloittaa uuttakaan, niin kysynpä teiltä täällä että mitenköhän mahtaa olla. Esikoisemme (vajaa 3v) sairasti keväällä kausi-influenssan rajuna ja joutui sairaalassa käymään hoidossa, mitenköhän mahtaa tuon sian kanssa olla; onkohan toivettakaan lievästä tartunnasta vai mahtaako automaattisesti tulla rajuna? Emme aio rokottaa, mutta jos tuo suurentaa riskiä niin aikomuksemme saattanee muuttua. Muutoin on perusterve lapsi.
Minusta otatte melkoisen riskin jos jo kausi-influenssasta on sairaalahoitoon joutunut, mutta kukin tavallaan.
Mielestäni rokote itsessäänkin on jo riskialtis..
Osaisikohan kukaan sanoa tähän jotakin?
 
..niin mistä sen sitten muka tietää?
Nimittäin pojalla oli reilu kuukausi sitten viikon kuume, alkoi oksentamisella ja päänsäryllä, sit ei muita oireita ku kuume ja yskä. Viikon.
Sen jälkeen mä olin kaks viikkoa flunssassa, alko kuumeella (kahtena pvnä 38, ei enempää), jatku nuhalla ja yskällä ja kulminoitu poskiontelotulehdukseksi.
Miehellä oli lähinnä nuhaa ja yskää viikon verran.
Pikkuneiti vain yskähtelee silloin tällöin.

Mistä mä tiedän ettei meillä oo kiertäny sikatauti lievänä, eikä vain tavisflunssa?
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
..niin mistä sen sitten muka tietää?
Nimittäin pojalla oli reilu kuukausi sitten viikon kuume, alkoi oksentamisella ja päänsäryllä, sit ei muita oireita ku kuume ja yskä. Viikon.
Sen jälkeen mä olin kaks viikkoa flunssassa, alko kuumeella (kahtena pvnä 38, ei enempää), jatku nuhalla ja yskällä ja kulminoitu poskiontelotulehdukseksi.
Miehellä oli lähinnä nuhaa ja yskää viikon verran.
Pikkuneiti vain yskähtelee silloin tällöin.

Mistä mä tiedän ettei meillä oo kiertäny sikatauti lievänä, eikä vain tavisflunssa?
Onko sillä jotain väliä? Siis jälkitautejahan voi tulla ihan normiflunssankin päälle. Vai aattelitko rokotusten kannalta?
 
Hisu
Kunpa tuon sikaflunssan voisi vaikka omakustanteisesti testauttaa. Mäkin kyllä haluaisin tietää, jos meille joku rajumpi tauti iskee, että onko possua vai ei. Olisin valmis siitä tiedosta vähän maksamaankin. Eivät vaan taida yksityisenkään kautta testata sitä?
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Kunpa tuon sikaflunssan voisi vaikka omakustanteisesti testauttaa. Mäkin kyllä haluaisin tietää, jos meille joku rajumpi tauti iskee, että onko possua vai ei. Olisin valmis siitä tiedosta vähän maksamaankin. Eivät vaan taida yksityisenkään kautta testata sitä?
No meillä on kans poika sairastanut rankimman kautta koko syksyn, ois kiva tietää joko tuo sikatauti on "lusittu"... Mutta en oo kyllä kuullut, että sitä missään testattaisiin ns. muuten vaan.
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja toipilas:
Alkuperäinen kirjoittaja pelottaa!!:
Mun miehellä alko äkisti viime yönä/tänä aamuna ihan selkeät sikainfluenssan oireet: kuume yli 39, oksentelee, lihaksia särkee, iho kosketusherkkä, paha yskä...

Onko täällä odottavia äitejä, jotka olis sairastaneet sikainfluenssan? Mua pelottaa aivan sairaasti, miten mun/vauvan käy jos ja kun minäkin sairastun? Nyt on menossa rv 16+3. Soitin isälleni joka on lääkäri, ja hän rauhoitteli ja sanoi, että minun täytyy nyt vain yrittää rauhoittua ja kuulostella vointiani: mikäli oireita tulee, heti yhteys häneen/työterveyshuoltoon, niin saan tamiflut ja influenssalta leikataan pahin terä pois.

Olisi vain mielenkiintoista kuulla, jos jollain odottavalla äidillä olisi jo kokemusta taudista...
Minulla on raskausviikkoja 8, ja viikon on perheeni nyt sairastanut sikainfluenssaa, miestä lukuunottamatta. Itse olen sairastanut sen kuumettomana, lämpöä yhtenä iltana 37,2 ja siihen otin panadolia. Rokotusta en kerennyt ottaa, ja neuvolassa kehotettiin ottamaan tamifluta jos oireet pahenee. Oireina minulla myös voimattomuus, köhä ja huimaus. Tamifluta en hakenut ja nyt alkaa jo tuntumaan paremmalta, tosin jälkitauteja seuratessa...
Minua kiinnostaa mistä tiedät, että perheesi sairastaa sikalenssua? Onko testattu? Nythän on paljon liikkeellä nuhakuumeita, joissa samantyyppisiä oireita. Vähän vaikea uskoa johonkin kuumeettomaan sairastamiseen, kun ne testeillä sikainfluenssaksi tietämäni henkilöt ovat olleet todella sairaita ja kovassa kuumeessa. Ne pikkulämpöiset ja lieväoireiste ovat kyllä todettu ihan perusköhäksi.
 
Lääkäri.
Voin vakuuttaa että rokote on täysin turvallinen. Rokote ei sisällä elohopeata tai skvaleenia. Rokote ei voi aiheuttaa neurologisia haittoja.

Jos et rokota lapsiasi voi ne kuolla ja voit joutua syytteeseen.

Itse asiassa sinun on pakko rokottaa lapsesi. On olemassa laki joka velvoittaa siihen ja se on nyt voimassa.
 
toipilas
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja toipilas:
Alkuperäinen kirjoittaja pelottaa!!:
Mun miehellä alko äkisti viime yönä/tänä aamuna ihan selkeät sikainfluenssan oireet: kuume yli 39, oksentelee, lihaksia särkee, iho kosketusherkkä, paha yskä...

Onko täällä odottavia äitejä, jotka olis sairastaneet sikainfluenssan? Mua pelottaa aivan sairaasti, miten mun/vauvan käy jos ja kun minäkin sairastun? Nyt on menossa rv 16+3. Soitin isälleni joka on lääkäri, ja hän rauhoitteli ja sanoi, että minun täytyy nyt vain yrittää rauhoittua ja kuulostella vointiani: mikäli oireita tulee, heti yhteys häneen/työterveyshuoltoon, niin saan tamiflut ja influenssalta leikataan pahin terä pois.

Olisi vain mielenkiintoista kuulla, jos jollain odottavalla äidillä olisi jo kokemusta taudista...
Minulla on raskausviikkoja 8, ja viikon on perheeni nyt sairastanut sikainfluenssaa, miestä lukuunottamatta. Itse olen sairastanut sen kuumettomana, lämpöä yhtenä iltana 37,2 ja siihen otin panadolia. Rokotusta en kerennyt ottaa, ja neuvolassa kehotettiin ottamaan tamifluta jos oireet pahenee. Oireina minulla myös voimattomuus, köhä ja huimaus. Tamifluta en hakenut ja nyt alkaa jo tuntumaan paremmalta, tosin jälkitauteja seuratessa...
Minua kiinnostaa mistä tiedät, että perheesi sairastaa sikalenssua? Onko testattu? Nythän on paljon liikkeellä nuhakuumeita, joissa samantyyppisiä oireita. Vähän vaikea uskoa johonkin kuumeettomaan sairastamiseen, kun ne testeillä sikainfluenssaksi tietämäni henkilöt ovat olleet todella sairaita ja kovassa kuumeessa. Ne pikkulämpöiset ja lieväoireiste ovat kyllä todettu ihan perusköhäksi.

Meillä testattiin tautiryppään alussa yksi lapsista (kipeämpää en vienyt) Ja tulos: sikainfluenssa positiivinen. 95% todennäköisyydellä meillä muillakin sikainfluenssa samaan aikaan sairastaessa... Lääkärin mukaan...
 
NP
Yleisö saattaa vaarantaa influenssarokotekampanjoiden tehokkuutta liittämällä virheellisesti samanaikaisia ja asiaan liittymättömiä terveystapahtumia rokotteisiin, päätellään Lancet-lehdessä juuri julkaistussa artikkelissa.

"Huolimatta siitä, ottaako joku rokotteen, huonoja asioita sattuu ihmisille joka päivä ja yleensä melko ennustettavasti. Uusien rokotteiden todellisten turvallisuushuolenaiheiden tunnistamiseksi meidän täytyy selvittää ne lääketieteelliset tapahtumat, jotka tapahtuisivat myös ilman rokotusta."

Kansainvälinen tutkijajoukko 13 lääketieteellisestä laitoksesta ja terveysvirastosta arvioi lääketieteellistä dataa aiemmista tutkimuksista ja sairaalatietokannoista tunnistaakseen ne terveystapahtumat, jotka esiintyivät ilman mitään rokotetta. Arviointi osoitti, että haittavaikutusten esiintyvyydet vaihtelivat vuosittain, maittain sekä populaation iän ja sukupuolen mukaan.

Tunnistettu ongelma oli se, että lääketieteellisiä tapahtumia koskeva julkinen huoli voi häiritä tärkeitä rokoteohjelmia, vaikka rokote ei olekaan tapahtumien syy. Eräs esimerkki on vuoden 2006 kausi-influenssakampanjan keskeyttäminen Israelissa, missä tapahtui neljä kuolemaa 24 tunnin sisällä immunisaatiosta. Kuolemantapausten ja läheisen rokotusajankohdan niputtaminen johti maailmanlaajuiseen uutisointiin, julkiseen pelkoon ja vahingoitti rokotekampanjaa.

Kaikki neljä kuollutta potilasta kuuluivat ryhmään, jolla oli jo suuri äkkikuolemariski iän ja taustalla olleiden lääketieteellisten tilojen takia. Kuolemat olivat sydänperäisiä, ja niiden määrä oli pienempi kuin normaalisti odotettaisiin tällaiselle suuren riskin populaatiolle. Tapausten lisätutkimus osoitti, että kuolemantapauksen esiintyvyys tässä riskiryhmässä on suurempi kuin yksi tuhatta yksilöä kohti samana ajanjaksona. Tämän perusteella odotettaisiin tapahtuvan sattumanvaraisesti 20 yhtäaikaista kuolemaa 24 tunnin sisällä immunisaatiosta.

Tekijät tutkivat uudelleen vuosien 1976-1977 sikainfluenssarokoteohjelman aikana esiin tulleita huolenaiheita. Tuossa kampanjassa rokotteeseen liittyi Guillian-Barre -oireyhtymätapausten lisääntyminen, joissa kehon immuunijärjestelmä virheellisesti hyökkää hermokudosta vastaan.

Normaalisti noin yksi 100 000 ihmisestä sairastuu joka vuosi. Jos Yhdysvalloissa rokotetaan 100 miljoonaa ihmistä influenssarokotekampanjassa, tämän taustaesiintyvyyden perusteella odotettaisiin 215 uutta sairastapausta kuuden viikon sisällä rokotuksesta. Näitä odotettaisiin, oli rokotetta annettu tai ei.

"Se, että raportoidaan edes murto-osa suuresta tapausmäärästä immunisaation jälkeisinä haittavaikutuksina, aiheuttaisi medianäkyvyyden avustamana todennäköisesti suurta julkista huolestuneisuutta, vaikka tällaisten tapausten esiintyminen olisi täysin ennustettavaa ja olisi sattunut ilman massakampanjaakin."

"Pandeemisen rokotuskampanjan kiihkossa yleisö ei ole hyvä arvioimaan suhteellista riskiä tai tajuamaan, että päivänselvästi jotkut ihmiset kuolevat tai sairastuvat vakavasti joka päivä. Asettamalla taustaesiintyvyyden oikeaan asiayhteyteen, tahdomme auttaa ihmisiä tekemään tietoon perustuvaan päätökseen influenssarokotusten suhteen."

Lähde: ScienceDaily
 
oskari
http://www.metronews.ca/ottawa/live/article/361921--polish-pm-poland-not-buying-swine-flu-vaccination-unless-it-has-been-properly-tested

PUOLAN PÄÄMINISTERI EI ANNA PUOLALAISTEN TULLA ROKOTETUKSI TESTAAMATTOMILLA ROKOTTEILLA, JOIDENKA VALMISTAJAT EI OTA MITÄÄN VASTUUTA JOS ESIM JOKU KUOLEE TMS:
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja oskari:
http://www.metronews.ca/ottawa/live/article/361921--polish-pm-poland-not-buying-swine-flu-vaccination-unless-it-has-been-properly-tested

PUOLAN PÄÄMINISTERI EI ANNA PUOLALAISTEN TULLA ROKOTETUKSI TESTAAMATTOMILLA ROKOTTEILLA, JOIDENKA VALMISTAJAT EI OTA MITÄÄN VASTUUTA JOS ESIM JOKU KUOLEE TMS:
Voi mikä taulapää. Suurempi uhka yhteiskunnalla on tämä tauti, ei rokote.
 
vieras
En jaksanut kahlata koko ketjua, joten en tiedä onko tätä jo joku kysynyt tässä ketjussa (tai jossain muussa ketjussa) siispä:
Missä vaiheessa taudin saanut alkaa tartuttaa muita? Esimerkki; jos tänään kuulen tutun sairastavan varmennettua sikainfluenssaa ja viikko sitten on tavattu, eikä kummallakaan ole tuolloin vielä ollut oireita, onko tämä nyt sairastunut voinut olla tietämättään taudin kantaja jo tuolloin viikko sitten?
 
mietin..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En jaksanut kahlata koko ketjua, joten en tiedä onko tätä jo joku kysynyt tässä ketjussa (tai jossain muussa ketjussa) siispä:
Missä vaiheessa taudin saanut alkaa tartuttaa muita? Esimerkki; jos tänään kuulen tutun sairastavan varmennettua sikainfluenssaa ja viikko sitten on tavattu, eikä kummallakaan ole tuolloin vielä ollut oireita, onko tämä nyt sairastunut voinut olla tietämättään taudin kantaja jo tuolloin viikko sitten?
jostain muistan lukeneeni, että saattaisi tarttua jo viisi päivää ennen oireilua, mutta en mene tästä takuuseen, koska en muista mistä näin luin.
 
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri.:
Voin vakuuttaa että rokote on täysin turvallinen. Rokote ei sisällä elohopeata tai skvaleenia. Rokote ei voi aiheuttaa neurologisia haittoja.

Jos et rokota lapsiasi voi ne kuolla ja voit joutua syytteeseen.

Itse asiassa sinun on pakko rokottaa lapsesi. On olemassa laki joka velvoittaa siihen ja se on nyt voimassa.
Mitäs täyttä potaskaa tämä 'lääkäri' täällä julistaa?? Rokote ei ole pakollinen lain voimalla MISSÄÄN MAASSA, kaikkein vähiten Suomessa ja kukaan ei saa mitään syytteitä rokottamatta jätettyjen lasten sikainfluenssakuolemista. Hävytöntä lähettää tänne täysin asiattomia viestejä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mietin..:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En jaksanut kahlata koko ketjua, joten en tiedä onko tätä jo joku kysynyt tässä ketjussa (tai jossain muussa ketjussa) siispä:
Missä vaiheessa taudin saanut alkaa tartuttaa muita? Esimerkki; jos tänään kuulen tutun sairastavan varmennettua sikainfluenssaa ja viikko sitten on tavattu, eikä kummallakaan ole tuolloin vielä ollut oireita, onko tämä nyt sairastunut voinut olla tietämättään taudin kantaja jo tuolloin viikko sitten?
jostain muistan lukeneeni, että saattaisi tarttua jo viisi päivää ennen oireilua, mutta en mene tästä takuuseen, koska en muista mistä näin luin.
Löytysköhän tästä mistään infoa? Mietin tässä omaa tilannettani; kuulun riskiryhmään (astmaatikko) ja edellä kuvatunlainen tilanne on nyt. En tiedä milloin tuo varmennus sikainfluenssasta on saatu, mutta tänään kuulin asiasta ja todellakin viikko sitten olimme yhteyksissä. No, aika näyttää kuinka tässä käy. Luultavasti tauti tulee meillekin toista jotain muuta kautta, mutta mietityttää tuo tilanne... Niin ja täällä ei ole vielä riskiryhmiä rokotettu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri.:
Voin vakuuttaa että rokote on täysin turvallinen. Rokote ei sisällä elohopeata tai skvaleenia. Rokote ei voi aiheuttaa neurologisia haittoja.

Jos et rokota lapsiasi voi ne kuolla ja voit joutua syytteeseen.

Itse asiassa sinun on pakko rokottaa lapsesi. On olemassa laki joka velvoittaa siihen ja se on nyt voimassa.
Mitäs täyttä potaskaa tämä 'lääkäri' täällä julistaa?? Rokote ei ole pakollinen lain voimalla MISSÄÄN MAASSA, kaikkein vähiten Suomessa ja kukaan ei saa mitään syytteitä rokottamatta jätettyjen lasten sikainfluenssakuolemista. Hävytöntä lähettää tänne täysin asiattomia viestejä.
Toi "lääkärin" sepustus nyt oli idioottimainen provo! Ihan turhaa puppua :D

Sellaista asiaa haluaisin itse kysyä, että kuinkahan moni on ottanut riskiryhmään kuuluvalle alle vuoden ikäiselle rokotteen? Oma tyttöni täyttää vuoden tämän kuun lopulla ja kuuluu ilmeisesti siis riskiryhmään.. Kun syntyessä tytöllä löydettiin sydämestä pieni reikä ja oli myös avoin duktus-virtaus. Käytiin viimeksi kesällä lastenklinikalla katsastamassa tilannetta ja reikä oli umpeutunut lähes kokonaan, niin ettei enää aiheuttanut edes sivuääntä. Duktus oli yhä avoin ja lääkäri sanoi, että jos ei itsestään pienene, niin korjataan katetroinnilla. Meille tulee aika kontrolliin myöhemmin.. En nyt itse muista minkä ikäisenä se tarkalleen piti olla, mutta päälle vuoden ikäisenä kuitenkin..

Aluksi olin ihan epäröimättä viemässä tytön rokotukseen.. Sitten menin ja luin näitä saamarin juttuja ja nyt olen ihan stressaantunut koko sikainfluenssasta! :/ En kyllä usko, että uskaltaisin jättää rokotetta ottamatta tytölle, koska en todellakaan halua tuota influenssaa lapselleni. Mulla on lisäksi kohta 3-vuotias poikakin, joka on täysin terve.. eli ei kuulu riskiryhmään sairauden vuoksi. Niinkun en itsekään. Huolestuttaa vaan älyttömästi lasten takia :(

Ja olisi siis kiva kuulla mielipiteitä ja kokemuksia, erityisesti niiltä, jotka ovat rokotteen lapselleen ottaneet.[b/]
 
mietin..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin..:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En jaksanut kahlata koko ketjua, joten en tiedä onko tätä jo joku kysynyt tässä ketjussa (tai jossain muussa ketjussa) siispä:
Missä vaiheessa taudin saanut alkaa tartuttaa muita? Esimerkki; jos tänään kuulen tutun sairastavan varmennettua sikainfluenssaa ja viikko sitten on tavattu, eikä kummallakaan ole tuolloin vielä ollut oireita, onko tämä nyt sairastunut voinut olla tietämättään taudin kantaja jo tuolloin viikko sitten?
jostain muistan lukeneeni, että saattaisi tarttua jo viisi päivää ennen oireilua, mutta en mene tästä takuuseen, koska en muista mistä näin luin.
Löytysköhän tästä mistään infoa? Mietin tässä omaa tilannettani; kuulun riskiryhmään (astmaatikko) ja edellä kuvatunlainen tilanne on nyt. En tiedä milloin tuo varmennus sikainfluenssasta on saatu, mutta tänään kuulin asiasta ja todellakin viikko sitten olimme yhteyksissä. No, aika näyttää kuinka tässä käy. Luultavasti tauti tulee meillekin toista jotain muuta kautta, mutta mietityttää tuo tilanne... Niin ja täällä ei ole vielä riskiryhmiä rokotettu.
voin yrittää etsiä. mutta toisaalta, mitä teet sillä tiedolla ainakaan oman tilanteesi kannalta? jos olet tartunnan saanut, niin olet saanut. ainoa hyöty tiedosta voisi olla se, ettet tartuttaisi ketään toista..
 
mietin..
tuolla tieto, että oireeton tartuttaisi vain vrk ennen, sairastunut viikon ajan sairastumisestaan.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/07/10_kysymysta_sikainfluenssasta_878930.html
 
öööööö
45min-ohjelman nettivastauksissa mainittiin ainakin tartuttamisajat. Olivat yllättävän pitkiä ennen tautia sekä oireiden loppumisen jälkeen. tiedä sitten mihin ne arviot perustuivat....
 
yksi odottaja joka sairastui sikainfluenssaan
Kopsasin tämän toiselta forumilta (helistin).

Enpä kerinnyt tuota rokotetta sitten saada/ottaa kun sairastuin sikainfluenssaan.
Kokemani perusteella ottaisin nyt ihan mieluusti rokotteen, olo on ollut kuolettavan kauhea.
Nyt siis olen tamiflu-kuurilla josta ei myöskään ole tarkkoja tutkimuksia sikiöön, ei mitään mainittavan suurta ainakaan ole havaittu aikaisemmin.

Mutta todella, itse vkolla 36+risat sairastaneena voin kertoa että kyllä ne keuhkot kovilla on ja muukin kroppa. Ensimmäiset 3 päivää olin vähintään 38 asteen kuumeessa panadolista huolimatta. Raajasärky aivan hirveä ja voimattomuus niin kova että tunnin hereillä olo teki tiukkaa. Esikoista en voinut hoitaa yhtään. Onneksi mies sairastui vasta kun minulla oireet vähän helpottivat, ja hän ei edes ole yhtä huonossa kunnossa kuin minä, perusterve kun on ja keuhkoilla on tilaa.
Joten jos nyt valitsisin niin en epäilisi ottaa rokotetta.

Tässä on kuitenkin nyt saanut huolehtia ennenaikaisesta synnytyksen mahdollisuudesta, (harjoitussupistuksia on ollut paljon), jos alkaisin synnyttää miten jaksaisin avautumisvaiheen ja ponnisusvaiheen, miten jaksaisin vauvan kanssa, entäs jos esikko sairastuu.. yms yms.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä