Keskustelua meidän pelkosektioäitien kesken

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anna

Vieras
Hei kaikki pelkosektioon menevät / sen kokeneet!

Kokoonnuttaisko vaihtamaan ajatuksia? Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia (miten sektioon päädyttiin, kuinka synnytys ja lapsenhoito sujui, oliko negatiivisia kommentteja jne.)?

Vertaistuki ja kokemusten jakaminen tästä asiasta kiinnostaisi kovasti. Itsekin siis tuleva pelkosektioäiti.

et taida täältä löytää kaveria. ei teitä pelkureita monia ole. ja täällä sentään suurin osa tietää ettei se sektio ole kivuton ja helppo.
useimmat pelkosektiomammat on just sellaisia ketkä kirkuu jo tipan laitosta ja valittaa jos katetria ei laiteta kun on puudute, jos joutuu vaikka vähän tuntemaan kipua.

ja ei se sektio ole synnytys vaan leikkaus.

Alkuperäinen kirjoittaja Anna:
Niin, löytyisikö niitä pelkosektiolla synnyttäviä tai pelkosektiolla jo synnyttäneitä juttukaveriksi? :) Meitä kumminkin on aika lailla.

ei koska leikkaus ei ole synnytys, varsinkaan suunniteltu pelkosektio

Esikoiseni syntyi pitkän ja erittäin rankan imukuppisynnytyksen tuloksena todella huonokuntoisena, vietti monta päivää lastenosastolla toipumassa, itse olin kuin junan alle jäänyt, en pystynyt edes kävelemään pidempiä matkoja moneen päivään.
Seuraavan lapseni halusinkin sitten syntyvän sektiolla, pelkosektio myönnettiin mutta lapsi syntyikin kiirellisellä sektiolla jo viikolla 36 rajusti vuotavan etisen istukan ja poikkitilan takia.
Myös kuopukseni syntyi sektiolla, suunnitellusti, (kai se sitten oli pelkosektio) tällä kertaa kaikki meni nappiin, ei mitään draamaa ja vauva voi hyvin.

Minä ole kokenut asian niin että alatiesynnytys ei vain ole minulle esikoisen jälkeen enää vaihtoehto ja minulle on ihan sama miksi sitä leikkausta kutsutaan millä lapseni syntyy, kunhan saan hänet syliini elävänä.

Mulle on tehty kesäkuussa palkosektio. Sektion saadakseni jouduin todella taistelemaan tuolla sairaalassa (TAYS), sekä ravaamaan palkopolilla, mutta koska olin sektion vakaasti päättänyt saada, sen myös sain. Enkä kadu hetkeäkään, se oli mulle moninverroin parempi kokemus kuin kolme alatiesynnytystä.

Mulle tosin tuli paha haavatulehdus, ja sen hoito kesti viime perjantaihin asti, mutta nyt on siis haavakin kunnossa. Ja tästä komplikaatiosta huolimatta en todellakaan kadu sektiota. Kaikki meni hyvin, enkä kokenut lasten hoitoakaan vaikeaksi, vaikka nostelukielto olikin. Mulla siis kotona vauvaa tasan vuoden vanhempi sisaruskin, joten nostelemista oli kyllä pakko tehdä jonkun verran. Toisaalta myös mies oli kotona 7 viikkoa sektion jälkeen, ja hoiti kyllä kiitettävästi tätä vuoden ikäistä.

Mitään vinoilua en keneltäkään suoranaisesti ole kuullut, monet koittivat päätäni kääntää ennen sektiota ja ihmettelivät valintaani, mutta tiedän itse mikä mulle on parasta, ja siinä asiassa en välittänyt muiden sanomisista, en edes mieheni.

Ei kannata noteerata millään tavalla tuon yhden vieraan fiksuja kommentteja, noita moukkia aina löytyy.

Minä kävin pelkopolilla valmennuksissa voimakkaan synnytyspelon vuoksi, se oli edellytys sektion saamiselle. Itsellä oli jäänyt jonkin sortin trauma ystäväni verisestä ja epätavallisen vaikeasta synnytyksestä, jossa olin hänen tukihenkilönään mukana.

Pelkopolilla minut onnistuttiin pelottelemaan sektion suhteen niin, että lopulta "suostuin" alasynnytykseen. Minulle siis kerrottiin, että sektio on niin ja niin kamala ja vaarallinen ja luonnoton ym.

Synnytys ei sitten sujunut suunnitelmien mukaan, minulle ei voitu antaa mitään kivunlievitystä, koska vaikka synnytys oli käynnissä, en ollut avautunut tarpeeksi ja epiduraali olisi voinut pysäyttää avautumsien kokonaan. (Synnytys jouduttiin käynnistämään raskausmyrkytyksen vuoksi.)

Olin kuitenkin ihan hysteerinen kauhusta ja pelosta vauvan hengen vuoksi, kun synnytys ei edennyt vaikka olin synnytyssalissa, joten lääkäri teki päätöksen, että sektio tehdään kumminkin. (Papereissa merkintä, että raskausmyrkytyksen ja äidin voimakkaan synnytyspelon vuoksi päädyttiin kiireelliseen sektioon.) Minut oli tässä vaiheessa jo peloteltu sektiostakin jo siinä määrin, että olin tästäkin päätöksestä kauhuissani.

Lapsi syntyi lopulta sektion kautta, vietiin lasten teholle, mikä on taas toinen tarina, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Meillä on nyt terve, ihana lapsi. Toista ei tule.

Eli jos sinulla on todellinen pelko, pidä puolesi ja vaadi sektio, sillä jos et ole valmis oikeen kumpaankaan tapaan synnyttää, voi synnytys muodostua melko traumaattiseksi, oli se tapa kumpi hyvänsä.

Ihminen, joka ei ole kokenut synnytyspelkoa, ei voi käsittää, miltä se tuntuu, siksi minusta on typerää, että sellaiset tulevat tähän ketjuun aukomaan turpaansa.

:headwall:

on se nyt vähän eri asia kun edes tietää mitä pelkää, niinkun noi vastanneet ketkä on synnyttäny joskus. ap vaan kuvittelee pienessä päässään pääsevänsä helpolla, eihän vauvan takia voi kärsiä!! :headwall:
maksathan sit sen pelkurisektios ite.

Alkuperäinen kirjoittaja doijoing!!:

on se nyt vähän eri asia kun edes tietää mitä pelkää, niinkun noi vastanneet ketkä on synnyttäny joskus. ap vaan kuvittelee pienessä päässään pääsevänsä helpolla, eihän vauvan takia voi kärsiä!! :headwall:

Mulle tehtiin sektio ihan sen takia, että en vaan halunnu synnyttää :xmas:
Enkä kyllä maksanu ite, ei varmasti kukaan maksa :D

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

Mulle tehtiin sektio ihan sen takia, että en vaan halunnu synnyttää :xmas:
Enkä kyllä maksanu ite, ei varmasti kukaan maksa :D

ootpa nolo, en kehtais olla noin pelkuri.

Hei kaikki pelkosektioon menevät / sen kokeneet!

Kokoonnuttaisko vaihtamaan ajatuksia? Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia (miten sektioon päädyttiin, kuinka synnytys ja lapsenhoito sujui, oliko negatiivisia kommentteja jne.)?

Vertaistuki ja kokemusten jakaminen tästä asiasta kiinnostaisi kovasti. Itsekin siis tuleva pelkosektioäiti.

Mä pidin sektiota ainoana vaihtoehtona
Leikkaus oli yllättävän mieluisa kokemus. poika synty n. viiden minsan sisällä

Jossain välissä iski oksetusolo, mut se meni pian ohi

Leikkaava lääkäri viilsi poikaa käteen, mutta onneksi mitään vakavampaa tapahtunu, eikä arpia jäänyt

Lapsenhoito sujui hyvin

Ensimmäisen kerran kun nousee seisomaan, on melkoisen epämielyttävä fiilis, mutta miä ainakin sain tosi hyvät kipulääkkeet

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
et taida täältä löytää kaveria. ei teitä pelkureita monia ole. ja täällä sentään suurin osa tietää ettei se sektio ole kivuton ja helppo.
useimmat pelkosektiomammat on just sellaisia ketkä kirkuu jo tipan laitosta ja valittaa jos katetria ei laiteta kun on puudute, jos joutuu vaikka vähän tuntemaan kipua.

ja ei se sektio ole synnytys vaan leikkaus.

Eli sektio ei ole kivuton eikä helppo, mutta siitä haluava on pelkuri joka ei kestä kipua?

Menevät vähän ristiriitaisiksi nämä jutut :D

Kuka sanoo että kaikki pelkosektioa hakevat päätyvät tuohon koska haluavat päästä helpolla tai ylipäätänsä pelkäävät kipua?

Synnytystä voi pelätä monista syistä, silloinkin vaikkei kokemusta siitä ole.

Minun mielestä ensi synnyttäjälle ei pelon perusteella pitäisi KOSKAAN myöntää sektiolupaa. Koska siinä ei kuitenkaan tiedetä mitä pelätään ja synnytys todennäköisesti menee kuitenkin hyvin. Eri asia sitten niillä jotka ovat jotain ylitsepääsemätöntä edellisissä synnytyksissä kokeneet, mutta minusta heitäkin pitäisi ensin yrittää auttaa sen pelon yli ja sitten vasta miettiä se sektioasia...

Alkuperäinen kirjoittaja Sektiolla synnyttänyt:
Minä kävin pelkopolilla valmennuksissa voimakkaan synnytyspelon vuoksi, se oli edellytys sektion saamiselle. Itsellä oli jäänyt jonkin sortin trauma ystäväni verisestä ja epätavallisen vaikeasta synnytyksestä, jossa olin hänen tukihenkilönään mukana.

Pelkopolilla minut onnistuttiin pelottelemaan sektion suhteen niin, että lopulta "suostuin" alasynnytykseen. Minulle siis kerrottiin, että sektio on niin ja niin kamala ja vaarallinen ja luonnoton ym.

Kristus että hirvittää tuollainen "pelkopoli" missä pelkoja lisätään entisestään, jos viitsit kertoa missä tällainen poli sijaitsee?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, löytyisikö niitä pelkosektiolla synnyttäviä tai pelkosektiolla jo synnyttäneitä juttukaveriksi? :) Meitä kumminkin on aika lailla.

ei koska leikkaus ei ole synnytys, varsinkaan suunniteltu pelkosektio

ja siksikö sitä ei saa pelätä? mikäs se sitten on? eikö ne ihmiset ole SYNTYNEET jotka ovat tulleet sekstiolla.

itse en sektiota pelkää, mutta nää tälläset kommentit on niin turhia. väheksyä nyt toisen pelkoa ja isoa tapahtumaa tollasilla turhilla kommenteilla!!!

Minä ainakin pelkäsin lapseni vammautumista synnytyksessä,enkä suostunut toisessa synnytyksessä edes keskustelemaan alatiesynnytyksestä. Esikoinen syntyi sektiolla koska ei mahtunut alakautta tulemaan.
Toisen lapsen kohdalla olis saanut kokeilla alateitse, mutta jotenkaan ei huvittanut urheilla vauvan hengellä ja terveydellä. Mieluummin sektio ja terve vauva. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kuka sanoo että kaikki pelkosektioa hakevat päätyvät tuohon koska haluavat päästä helpolla tai ylipäätänsä pelkäävät kipua?

Synnytystä voi pelätä monista syistä, silloinkin vaikkei kokemusta siitä ole.

ihan sama mikä tekosyy, kun oikeaa syytä ei ole! ei ne pelkää mitään muuta kun sitä että joutuu vähän näkeen vaivaa lapsen syntymän eteen. onhan se helppoa vaan maata puudutettuna kun lääkärisetä viiltää nahan auki!! sitten vaan lisää mömmöjä leikkauksen jälkeen mitkä menevät suoraan äidinmaitoon (ainii, eihän ne varmaan edes imetä kun siitä on vaivaa) ettei vaan mikään satu tai tunnu! :headwall:

He joille on tehty sektio eivät ole kokeneet SYNNYTYSTÄ eivätkä ole SYNNYTTÄNEET. Vauva on leikkauksella autettu maailmaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että he olisivat jotenkin äiteinä huonompia jne.

Kiva että kokemuksia löytyy!

Tuolta doijoingilta (kuvaava nimimerkki muuten) kyselisin mistä kummasta hän keksi, että minä en olisi synnyttänyt aikaisemmin? Missä niin sanottiin?

Mut joo, jatketaan keskustelua ja ollaan ylpeitä äitiydestämme ja lapsistamme!

Ja sit lisäys, voipi toki olla turha toive: huomasivatko muutamat kommentoijat keille tämä keskustelu oli tarkoitettu? Pelkosektioon meneville tai sen kokeneille. Kyse on vertaistukikeskustelusta tällä tavalla synnyttävien tai tällä tavalla jo synnyttäneiden kesken. Vai menettekö te lapsettomuuspalstallekin puhumaan suurperheen ongelmista ja iloista?

Kiva että kokemuksia löytyy!

Tuolta doijoingilta (kuvaava nimimerkki muuten) kyselisin mistä kummasta hän keksi, että minä en olisi synnyttänyt aikaisemmin? Missä niin sanottiin?

Mut joo, jatketaan keskustelua ja ollaan ylpeitä äitiydestämme ja lapsistamme!

olkaa vaan. muistakaa että muihin elämän kiputilanteisiin lapsen kanssa ei sitten saa sitä leikkausta avuksi. sit varmaan vedetään niitä nappeja vaan.

Yhteistyössä