Keskustelua kehiin; onko oma syy, jos joutuu raiskatuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Raiskaus ei ole koskaan uhrin vika, tietenkään. Vika on sen, joka raiskaa.

Mutta tervettä järkeä pitää myös käyttää. Koska me ollaan se "heikompi sukupuoli" ja miehen on suhteellisen helppo meidät alistaa, niin tietoisten riskien ottaminen kertoo aika heikosta itsesuojeluvaistosta. Ja näitä tietoisia riskejä mun mielestäni on mm. vieraan miehen mukaan lähteminen, umpihumalaan juominen (ja siihen liittyen sammuminen esim. jonnekin puistonpenkille) ja yöllä yksin käveleminen. Taksimaksu ei mun mielestäni ole paha hinta turvallisesta kotimatkasta. Pukeutumista mä en pidä tietoisena riskinä. Raiskaajalle on ihan sama, onko uhri pukeutunut minihameeseen vai toppahousuihin.

Onko se siis omaa heikkoutta jos antaa muiden raiskata ja hakata? Et ole näköjään perehtynyt asiaan lainkaan. Ihmismieli ei toimi ihan noin..

En tiedä mitä se on mutta jos jatkaa yhteiseloa hakkaamisista huolimatta, silloin voi kyllä syyttää myös itseään. Esim Sellon ampujalla oli lähestymiskielto mutta silti ex-tyttöystävä tapasi tämän Shkupollin edellisenä iltana ja ilm.viettivät yönkin yhdessä ennen hirmutyötä. MIKÄÄN ei koska oikeuta väkivaltaan mutta herranjestas jos mies hakkaa tai tekee mitä tahansa pahaa, on siitä suhteesta pötkittävä pois! Suomessa on ihan liikaa näitä lööppitapauksia joissa mies lopulta tappaa koko perheen vuosia jatkuneen pahoinpitelyn vuoksi. Lasten vuoksi ei tuollaisessa suhteessa roikuta, kyllä siinä on lapsetkin vaarassa jos isä kykenee äitiäkin pistämään turpaan!

[QUOTE="totta";24346176]Totta. Mutta siltikin harva meistä pitäisi lompakkoaan pöydällä, koska tietää että se voidaan siitä varastaa. Ei se oikeuta varastamaan, mutta niin vaan voi käydä. Ihan rinnastettavissa näihin naisille suunnattuihin "turvaohjeisiin". Ei ole oikeutta raiskata, mutta kannattaa myös välttää tilanteita joissa voisi joutua raiskatuksi[/QUOTE]

Eli kaikkea kanssakäymistä, eritoten, seurustelua miesten kanssa?

[QUOTE="Vieras";24346216]Mut raiskattiin 16-vuotiaana, ja olen aina, ihan aina pitänyt sitä omana syynäni, mä käyttäydyin holtittomasti ja humalassa, oma oli vikani![/QUOTE]

Ootko sä puhunut tästä asiasta kenellekään? Miltä susta nykyisin tuntuu? Se oli varmasti kamala tilanne, olen pahoillani.

[QUOTE="hmm";24346201]Jättäisitkö sä kotisi oven lukitsematta, koska laissa on kielletty varastaminen? Ei kukaan saa mennä sinne ilman sun lupaa, joten lähe vaan rauhassa lomalle ja jätä ovi auki[/QUOTE]

Onko varastaminen ja raiskaaminen verrattavissa toisiinsa?

Varastettujen tavaroiden tilalle voi aina ostaa uusia, mutta henkiset arvet eivät välttämättä parane koskaan.

• Tykkää
Reactions: Pandora
Oltiin muutamia vuosia sitten kaveriporukassa alkukesästä pussikaljalla, alaikäisiä kun suurin osa meistä vielä oli. Seuraamme lyöttäytyi toinen kaveriporukka, tunsimme kaikki toisemme. Yhtäkkiä huomasin olevani täysin kännissä, vaikka olin juonut vasta muutaman.
Tästä toisesta kaveriporukasta kaksi poikaa tarjoutuivat viemään minut kotiin, asuin aika lähellä.
Kotiini en ikinä päässyt sinä iltana, vaan näiden kaverusten kotiin, jossa toinen minut raiskasi. Olin kokoajan täysin taju kankaalla, jossain vaiheessa "heräsin" hetkellisesti ja tajusin mitä tapahtuu. Minulla oli juuri kuukautiset päällä, joten siksikään en seksiä olisi itse halunnut.
Eli oliko syy omani, kun luotin kavereihini, että veisivät minut kotiin?

[QUOTE="vieras";24346322]Onko varastaminen ja raiskaaminen verrattavissa toisiinsa?

Varastettujen tavaroiden tilalle voi aina ostaa uusia, mutta henkiset arvet eivät välttämättä parane koskaan.[/QUOTE]

no nyt tää alkaa mennä saivartelun puolelle.. Mistäs sä tiiät mitä sieltä on viety ja miltä susta tuntuis kun sun yksityisyyttä on loukattu kun kamat on pengottu.. Sekä varastaminen että raiskaaminen on väärin...

"Voiko omalla toiminnalla ehkäistä raiskatuksi joutumista"

Ei monien naisten mielestä. Omalla toiminnalla ei näiden ihmisten mielestä ole mitään vähentävää vaikutusta siihen joutuuko ihminen rikoksen uhriksi. Mutta jotkut taas ajattelevat, että itse voi vaikuttaa siihen, että voi pienentää riskiä.

Poliisi tässä maassa ja muualla on sitä mieltä, että omalla toiminnalla voi pienentää riskiä.

En tunne ketään jonka mielestä omalla toiminnalla ei olisi merkitystä siihen joutuuko rikoksen uhriksi. Sen sijaan tunnen monta ihmistä jotka ovat sitä mieltä että huolimatta omasta toiminnasta rikos on ainoastaan rikoksen tekijän SYY.

[QUOTE="vieras";24346323]Oltiin muutamia vuosia sitten kaveriporukassa alkukesästä pussikaljalla, alaikäisiä kun suurin osa meistä vielä oli. Seuraamme lyöttäytyi toinen kaveriporukka, tunsimme kaikki toisemme. Yhtäkkiä huomasin olevani täysin kännissä, vaikka olin juonut vasta muutaman.
Tästä toisesta kaveriporukasta kaksi poikaa tarjoutuivat viemään minut kotiin, asuin aika lähellä.
Kotiini en ikinä päässyt sinä iltana, vaan näiden kaverusten kotiin, jossa toinen minut raiskasi. Olin kokoajan täysin taju kankaalla, jossain vaiheessa "heräsin" hetkellisesti ja tajusin mitä tapahtuu. Minulla oli juuri kuukautiset päällä, joten siksikään en seksiä olisi itse halunnut.
Eli oliko syy omani, kun luotin kavereihini, että veisivät minut kotiin?[/QUOTE]

Vastuu on raiskaajalla tietenkin. Teitkö rikosilmoituksen? Humala on kyllä ikävä kyllä lähes kaikissa raiskauksissa mukana, uhrien humala siis. Kunpa jokaisella olisi kunnon kavereita jotka eivät jättäisi kaveria yksin hortoilemaan.

Suurin osa raiskauksistahan tapahtuu uhrin läheisten toimesta. Miten uhri voisi välttää näitä tilanteita?

Niitä ei oikein voikaan välttää, paitsi ehkä lähtemällä heti ekan kerran jälkeen ettei se toistu enää.

Mutta miksei voi välttää niitä uhkia, joita voi?! Siksi, että koska kaikkia uhkia ei voi välttää, niin ei kannata välttää niitä muitakaan...?

En tiedä mitä se on mutta jos jatkaa yhteiseloa hakkaamisista huolimatta, silloin voi kyllä syyttää myös itseään. Esim Sellon ampujalla oli lähestymiskielto mutta silti ex-tyttöystävä tapasi tämän Shkupollin edellisenä iltana ja ilm.viettivät yönkin yhdessä ennen hirmutyötä. MIKÄÄN ei koska oikeuta väkivaltaan mutta herranjestas jos mies hakkaa tai tekee mitä tahansa pahaa, on siitä suhteesta pötkittävä pois! Suomessa on ihan liikaa näitä lööppitapauksia joissa mies lopulta tappaa koko perheen vuosia jatkuneen pahoinpitelyn vuoksi. Lasten vuoksi ei tuollaisessa suhteessa roikuta, kyllä siinä on lapsetkin vaarassa jos isä kykenee äitiäkin pistämään turpaan!

Tottakai naisen pitäisi lähteä tälläisestä suhteesta, mutta se ei ole ihan niin yksinkertaista/helppoa. Se vaatii valtavaa rohkeutta ja itsensä voittamista. Lue vaikka aiheeseen liittyvää kirjallisuutta niin ymmärrät ehkä ihmisen psyykettä edes vähän paremmin.

Vastuu on raiskaajalla tietenkin. Teitkö rikosilmoituksen? Humala on kyllä ikävä kyllä lähes kaikissa raiskauksissa mukana, uhrien humala siis. Kunpa jokaisella olisi kunnon kavereita jotka eivät jättäisi kaveria yksin hortoilemaan.

En, koska tekijä oli kaverini ja olin nuori ja typerä. Nyt tekisin ilmoituksen ja juosten, sillä hän oli ennen minun raiskaustani yrittänyt raiskata erään toisen tytön. Tämän sain kuulla vasta kuukausia myöhemmin.
Epäilen, että juomaani oli huomaamattani lisätty jotain, sillä em. raiskausyritys oli lähestulkoon identtinen omani kanssa. Ainoa ero on se, että minä en päässyt karkuun.

Niitä ei oikein voikaan välttää, paitsi ehkä lähtemällä heti ekan kerran jälkeen ettei se toistu enää.

Mutta miksei voi välttää niitä uhkia, joita voi?! Siksi, että koska kaikkia uhkia ei voi välttää, niin ei kannata välttää niitä muitakaan...?

Siis tottakai voi ja KANNATTAA välttää niitä uhkia mitä on mahdollista. En mielestäni ole missään vaiheessa väittänyt päinvastaista.

Ootko sä puhunut tästä asiasta kenellekään? Miltä susta nykyisin tuntuu? Se oli varmasti kamala tilanne, olen pahoillani.

En ole, ikinä kenellekään, en edes parhaalle ystävälleni, joka oli tuolla samaisella leirintäalueella, aika haavat parantaa tässäkin asiassa, mä olin silloin niin nuori ja typerä, enkä tajunnut ja nyt se on himpun myöhäistä....tää asia vaikeutti mun ja mieheni alkutaivalta jonkin verran, olinhan tuon sattuessa neitsyt, mut siitäkin selvittiin ja nyt yhteiseloa takana jo 21 vuotta, kauan meni ennen kuin petihommat luistivat...

Suurin osa raiskauksistahan tapahtuu uhrin läheisten toimesta. Miten uhri voisi välttää näitä tilanteita?

tuskinpa tuo varoitus, ettei naisten tulisi pukeutua "liian paljastavasti" tarkoitti kotona pidettävää yöpaitaa :D Muutenkin ihan eri asia. Avioliittoon kuuluu seksikin, mutta tänään tutustumasi miehen kanssa se nyt ei ole mikään itsestäänselvyys. Tietenkään parisuhteessakaan ei saa pakottaa toista. Tosin uskon että suhteessa, missä noin tapahtuu, se ei ole "aito parisuhde", vaan ehkäpä läheisriippuvaisen ja narsistin keskenään solmima

Ja kirjallisuuden mukaan alentuva asenne saa toisen kääntymään kannallesi? :xmas:

Mille "kannalleni"? En ymmärrä. Kyse ei nyt mielestäni ole siitä olenko minä oikeassa vai sinä vaan siitä että asiat ei vaan ole noin mustavalkoisia. Itse olen katsonut asiaan liittyviä ohjelmia, lukenut aiheesta ja siltikään en tunne olevani oikeutettu sanomaan miten kenenkin näistä alistetuista naisista tulisi tehdä ja mitä ei. Voin vain ainoastaan toivoa että jokaisella uhrilla on rohkeutta ja voimaa lähteä väkivaltaisesta suhteesta.

Valitettavasti tiedän tapauksia, joissa uhrin vaatetus/humalatila on vaikuttanut raiskauksesta saatuun tuomioon. Tämä on jo täysin eri asia kuin riskeistä varottaminen. On oikeasti ihmisiä, joiden mielestä uhrin käytös voi joissain tapauksissa lieventää raiskaajan syyllisyyttä.

tuskinpa tuo varoitus, ettei naisten tulisi pukeutua "liian paljastavasti" tarkoitti kotona pidettävää yöpaitaa :D Muutenkin ihan eri asia. Avioliittoon kuuluu seksikin, mutta tänään tutustumasi miehen kanssa se nyt ei ole mikään itsestäänselvyys. Tietenkään parisuhteessakaan ei saa pakottaa toista. Tosin uskon että suhteessa, missä noin tapahtuu, se ei ole "aito parisuhde", vaan ehkäpä läheisriippuvaisen ja narsistin keskenään solmima

Eri raiskaus on "eri asia" riippuen siitä kuka sen tekee ja kenelle? Itse luulin sen olevan aina raiskaus.
Ja sehän on siis tutkittu että pukeutumisella ei ole tekemistä sen kanssa tuletko raiskatuksi....

Yhteistyössä