Keskiaasianpaimenkoira harkinnassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harkitsija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja harkitsija:
Yhden kasvattajan olemme vasta löytäneet, tutkailemme vielä vaihtoehtoja.

Mä tossa olen muutaman tuttuni kautta ollu yhteydessä useempaan laumanvartijarodun kasvattajaan ja tosiaan teksti mitä täällä on kirjotettu on kevyttä siihen mitä kasvattajat kyselevät ja vaativat jotta pennun Suomessa myyvät.

Mihin rotuihin?
Ei mua ole itse asiassa kovin paljon tentattu ekan laumiksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:

Mä tossa olen muutaman tuttuni kautta ollu yhteydessä useempaan laumanvartijarodun kasvattajaan ja tosiaan teksti mitä täällä on kirjotettu on kevyttä siihen mitä kasvattajat kyselevät ja vaativat jotta pennun Suomessa myyvät.

Mihin rotuihin?

ei varmaan sit enää tentata ku on jo laumis ollu perheessä. :) kaukkari kasvattajia oli muutama sit yks keski ja pari pyrre kasvattajaa joiden kans jutustelin

Mihin rotuihin?

ei varmaan sit enää tentata ku on jo laumis ollu perheessä. :) kaukkari kasvattajia oli muutama sit yks keski ja pari pyrre kasvattajaa joiden kans jutustelin

Mutkun podhikset on niin helppoja. Ja ei silloin ekallakaan kerralla paljon tentattu, mut se oli silloin ysikytluvun alussa.

Mutkun podhikset on niin helppoja. Ja ei silloin ekallakaan kerralla paljon tentattu, mut se oli silloin ysikytluvun alussa.

Onneks nykyään suurinosa noista kasvattajista vaatii ostajilta paljon enemmän mitä sillon. Ei ne kuiteka sovi kenen käteen tahansa ja pitää oikeesti tajuta niiden viettirakenteestaki enemmän et mitä voi vahvistaa ja mitä taas ei.

Onneks nykyään suurinosa noista kasvattajista vaatii ostajilta paljon enemmän mitä sillon. Ei ne kuiteka sovi kenen käteen tahansa ja pitää oikeesti tajuta niiden viettirakenteestaki enemmän et mitä voi vahvistaa ja mitä taas ei.

Niin, et nykyään mä en enää sais laumista (?). :'( Kyl mä vielä joskus haluisin sellaisen.

Niin, et nykyään mä en enää sais laumista (?). :'( Kyl mä vielä joskus haluisin sellaisen.

Onhan noilla laumiksilla kuitenki kaikilla se sama pohjalla on sit kyse mistä laumiksesta tahansa :)

Mistä muuten johtuu että emme ole näyttelyissä tavanneet yhtään ainutta keskiaasianpaimenkoiraa vaikka kaukaasianpaimenkoiria, estreloita ja pyreneittenmastiffeja olemme nähneet useasti?

Keskareita on vähemmän kuin kaukkareita.
Kannattaa ottaa yhtetyttä rotujärjestöön ja sitä kautta kasvattajiin. Kyllä he rehellisesti kertovat sopiiko rotu teille. Tähän ketjuun jo aiemmin kirjoitin kaukkareistani. Mielestäni rotu vaatii sitoutumista rotuun ja tietoa ko rodun käyttäytymisestä. Itsellä oli ennen kaukkaria kääpiökoita, lapinkoira ja pyrenneittenmastiffeja. Pyrret oli ihan seurakoiria kaukkarin verrattuna. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita, että kaukkarit ja keskarit ovat vaikeita. Niiden vartioimisvietti on vaan ihan omaa luokkaa.

Minulla rotu myös harkinnassa joten olisi kiva kuulla enemmän rodusta. Miten tulee toisten koirien kanssa toimeen perheen sisällä ja ulkopuolella? Millainen terveystilanne? Uros vai narttu ensimmäiseksi tämän rotuisen koiraksi? Miten vartiovietti?

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Minulla rotu myös harkinnassa joten olisi kiva kuulla enemmän rodusta. Miten tulee toisten koirien kanssa toimeen perheen sisällä ja ulkopuolella? Millainen terveystilanne? Uros vai narttu ensimmäiseksi tämän rotuisen koiraksi? Miten vartiovietti?

Vartiovietti on vahva. Urokset varsinkaan ei usein tule toimeen muiden urosten kanssa. Narttu on monessa rodussa helpompi ekaksi koiraksi, keskarista en tiedä.
Mitä muita koiria sulla on?

Huvittaa lukea näitä koirakeskusteluja täällä.Jos on vähänkin vaativa rotu niin se ei sovi kenellekään ja kehoitetaan hankkimaan kultainen noutaja! Eihän se ole mahdollista että kysyjä osaa kasvattaa ja kouluttaa koiran! :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Meillä on 12 vuotias flatti joten noutajat nähty jo ;) sekä 9 vuotias papillon. Tulisiko keskari näiden kanssa toimeen? Uros ja narttu kyseessä.

Ei sitä voi etukäteen sanoa. Meidän laumis ei tullut toimeen mustien urosten kanssa (paitsi oman perheen toisen koiran). Syytä en tiedä, mistä moinen väriviha johtui.

Tuollainen väriviha voisi johtua huonosta kokemuksesta pentuna jonka yhdistää mustiin uroksiin. Nämä ovat hyvin pehmeitä koiria, jotka oppivat usein kerrasta (niin hyviä kuin huonojakin asioita...)

Onkohan harkitsija jo tehnyt päätöksensä? Kirjoitustesi perusteella tuntuu, että pärjäisit hyvin keskarin kanssa.
Jos kiinnostaa, meille saa tulla tutustumaan ja katsomaan, meillä on juuri nyt pentuja talossa :). Myös ... on tervetullut. Uudellamaalla asutaan. Minuun saa yhteyden toinen@dlc.fi

Aika yksilöllistä on miten tulee toisten kanssa toimeen, ei sitä oikein voi etukäteen tietää. Sosiaalistaminen pentuna on tosi tärkeää. Kyllä meillä ainakin tullaan kissojen ja koirien kanssa toimeen. Vartiovietti niilla on aina, toisilla vahvempi kuin toisilla.
Terve rotuhan tämä yleensä taitaa olla, harvat isot rodut ovat näin pitkäikäisiä. Tietenkin isojen, nopeasti kasvavien rotujen ongelmia on, pitääkin muistaa olla tarkka kasvuiässä ruokinnan ja liikunnan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Huvittaa lukea näitä koirakeskusteluja täällä.Jos on vähänkin vaativa rotu niin se ei sovi kenellekään ja kehoitetaan hankkimaan kultainen noutaja! Eihän se ole mahdollista että kysyjä osaa kasvattaa ja kouluttaa koiran! :headwall:

Valitettavaa, mutta totta, että noin vaativa koira sopii harvoille ihmisille. Jos kysyjä oikeasti osaisi kasvattaa ja kouluttaa noin vaativia koiria, niin eiköhän hän kyselisi ihan erilaisilla palstoilla tästä rodusta.

Niin se on että ei keskarin mainetta turhaan hehkuteta vaikeaksi. Useamman yksilön omistaneena voin kertoa että vastuu onnistua koiran kanssa on oikeasti suuri. Koiralla on niin paljon voimaa että jos en hallitse sitä henkisesti, olen täysin kusessa.

Yhteistyössä