Keskiaasianpaimenkoira harkinnassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harkitsija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olisimme kiinnostuneita myös kuulemaan suosituksia kasvattajasta, meille käy ihan suomalainen ja ulkomaalainen yhtä lailla :) Vielä ei ole päätetty mistä koiran ostaisimme mikäli nyt päätämme juuri tämän rodun ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja harkitsija:
Olisimme kiinnostuneita myös kuulemaan suosituksia kasvattajasta, meille käy ihan suomalainen ja ulkomaalainen yhtä lailla :) Vielä ei ole päätetty mistä koiran ostaisimme mikäli nyt päätämme juuri tämän rodun ottaa.

Mitä sä haluaisit tietää?

Isällä tuollainen. Piirteistä huono kertoa mitään yleistä kun koira on eläinsuojelun kautta hankittu, todella arka ja pelokas vielä oltuaan vuosia hyvässä kodissa. Onhan se melkoisen kokoinen silloin kun sisällä on, tuo nyt viettää aikaansa lähinnä pihapiirissä. Ja yöretkillä.

Rotu on erittäin vaativa ja vaikea. Uskollinen koira ja kova vahtimaan. Ei sovi kaupunkiin, eikä kerrostaloon. Omistajalta täytyy löytyä uskallusta kohdata koiran koettelemukset, sillä kovaa vääntöä tulee vastaan jossain vaiheessa. En voi suositella kaukaasianpaimenkoiraa kenellekkään, koska en oikeasti usko kovinkaan monen pärjäävän kyseisen rodun kanssa. Meillä on myös saksanpaimenkoira, joka on kuin spanieli tämän toisen rinnalla. Kaukkari on ihana koira, mutta miettikää tarkkaan ja pitkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:
Rotu on erittäin vaativa ja vaikea. Uskollinen koira ja kova vahtimaan. Ei sovi kaupunkiin, eikä kerrostaloon. Omistajalta täytyy löytyä uskallusta kohdata koiran koettelemukset, sillä kovaa vääntöä tulee vastaan jossain vaiheessa. En voi suositella kaukaasianpaimenkoiraa kenellekkään, koska en oikeasti usko kovinkaan monen pärjäävän kyseisen rodun kanssa. Meillä on myös saksanpaimenkoira, joka on kuin spanieli tämän toisen rinnalla. Kaukkari on ihana koira, mutta miettikää tarkkaan ja pitkään.

Samaa mieltä. Koskaan en kaukkaria ole omistanut, kovasti haluaisin mutta en pärjäis sen kans.
Jos haluatte ison koiran niin miten ois leonberginkoira? =)

Haemme nimenomaan vahtikoiraa kodin turvaksi eli emme pelkästään isoa koiraa :) Kiitos vastauksesta ja lisääkin toivottavasti tulee.

Jos uskotte pärjäävänne niin mikäs siinä :) ihania varmasti on ja itsekki haluaisin mutta en voi oikeanlaista kotia tarjota =/ rivarissakin asutaan.

omistajiaan viimiseen asti puollustava, ei siedä vieraita, pitää olla sitä lääniä ja paljon eläinlääkärin painajainen pitää sosiaalistaa todella hyvin kehoitan käymään kenneleissä tutustumassa vaativa koulutettava ei mikään pelkkä sohva peruna mutta nämä ovat vain minun mielipiteitäni yhden koiran tunnen

Yhdellä minun kaverilla on noita 2. Koirat asuvat hevosten kanssa metsälaitumella. Jos laitumelle eksyy mikä tahansa muu kuin oman lauman jäsen, niin henki lähtee tunkeutujalta. Susi, metsästyskoira, metsästäjä....

Itse sanoisin, että nuo koirat ovat hyviä vahteja silloin, jos vastassa on susi. Niille ei muut koirat pärjää. Harkitkaa vaikka rotikkaa.. Helpompi kouluttaa, mutta ei nekään reviirilleen tunkeutujia päästä. Susille ne ei tietty pärjää.

Rotikoista emme pidä yhtään :( Ei pahalla rotikka ihmisille.

No entäs vaikka Hovawart? Voimakas vahtivietti, mutta myös toimiva harrastuskoira pk-lajeihin. Ulkonäöltään pehmoisempi kuin rotikka ja luonteeltaan helpompi kuin kaukkarit ja keskarit.

Mulla oli kaukkari, ja on tosi vaikea koira. Sain aikuisen kaukkarin tuttavalta, vähän säälistä otin, kun olisivat lopettaneet jos ei olisi uutta kotia löytynyt. Mulla on aikaisemmin ollut muita koiria, myös metsästysrotuisia, ja ajattelin pärjääväni.

Pärjäsinkin, mutta on se aika vaikea koira: todella kova vahtimaan ja haukkumaan, samaan aikaan arka mutta hyökkäävä. Ihan leppoisa otus kotona kölliessään, mutta kun kokee jonkin uhkaksi laumalleen, ei sitä pidä mikään. Toisia koiria saa varoa lenkillä ihan tosissaan. Olen kouluttanut koiraa ja kehittänyt koiran luottamusta, ja pikkuhiljaa yhteiselo sujui paremmin ja paremmin, mutta silti koiraan oli todella vaikea luottaa. Se on jotenkin arvaamaton, kun vahtimisvaisto on niin vahva, ettei aina osaa ennakoida minkä kaiken se kokeekaan uhkana.

Ja kun se oli niin tajuttoman suuri ja vahva, ettei sitä todella pystynyt pitämään, jos se päättää toisin!

No, se olis siis jo aikuinen koira. Sairastui pari vuotta mulla oltuaan ja kuoli sitten.

Mun vinkki: valitkaa joku muu rotu, ellette ole tosi kokeneita koiraihmisiä.

Yhteistyössä