Keskeytynyt keskenmeno ja lääkkeellinen tyhjennys

Heippa!

Kun kuulin keskeytyneestä keskenmenostani ja lääkkeellisestä tyhjennyksestä toimenpiteenä, päätin heti että tulen kirjoittamaan siitä, jos kokemus on ollut enemmän positiivinen. Näin todellakin kävi! Olin lukenut kokemuksia ja pelkäsin niiden pohjalta Medigynen ja Cytotecin aiheuttamia kipuja aivan kamalasti etukäteen.

Itselläni keskeytynyt keskenmeno todettiin varhaisultrassa raskausviikolla 9. Raskausoireet olivat vähentyneet huomattavasti noin viikolla 6 tai 7, joten olin etukäteen hieman huolissani. Ultrassa todettiin, että raskaus oli mennyt kesken juuri noilla viikoilla.
Sain seuraavana päivänä esilääkkeen ja loput Cytotecit (4kpl) kotona otettavaksi parin vuorokauden sisään. Varasin lisäksi apteekista kunnolla särkylääkkeitä mukaan.

24h esilääkkeen otosta otin ensin Burana 600 ja siitä hetken päästä Cytotecit. Esilääkkeen vaikutus oli pientä menkkakipua vastaava ja Cytotecin ensioireet jäivät aika laimeiksi Buranan takia (luulen). Vuoto alkoi noin 4h paikkeilla ja on ollut ihan kuukautisvuodon tapaista. Menkkakivut ovat mielestäni normaalin rajoissa ja tavallisella särkylääkkeellä olen pärjännyt.

Tätä ei siis oman kokemukseni perusteella missään nimessä kannata pelätä tai jännittää. Varmasti on paljon niitä joilla tämä ei ole mennyt niin helposti, mutta todellakin haluan rohkaista itseni kaltaisia jännittäjiä ottamaan rauhassa ja luottamaan siihen että kaikki menee hyvin. Särkylääkettä kannattaa ottaa jo etukäteen ja lisää ohjeen mukaan :) Tsemppiä ja voimia kaikille saman kokeneille ja kokeville!
 
Mullakin oli muutama vuosi sitten keskeytynyt keskenmeno, ja sain lääkkeet kotona otettavaksi. Siinä mielessä meni hyvin, ettei ollut erityisesti kipua (Burana oli käytössä, jo etukäteen otin), vuoto oli runsasta kuten asiaan kuuluukin, mutta ei sellaista että olisin pelästynyt.

Raskaustesti kuitenkin jäi positiiviseksi ja sitten ultrassa näkyikin pieni palanen, joka ei ollut irronnut. Se onneksi lähti ihan siinä vastaanotolla kohdusta imaisemalla eli ei tarvinnut kaavintaan mennä. Pieni kirpaisu, mutta nopea juttu. Sitten muuttui testit negaksi.
 
vierailija
Kiitos kokemuksen jakamisesta. Täällä tänään varhais uä takanapäin ja huonoja uutisia saatiin. Syke oli olematon ja viikotkin vastasivat viikkoa pienempää, joten siihen jäi pienen kasvu. Nyt jännittynein fiiliksin odottelen alkaako vuoto itsekseen ja miten kipeää se tekee, vai ehtiikö saada kutsun naistenpoliklinikalle ja sieltä lääkkeillä sitten avustusta asiaan. Toisaalta sitä vain toivoo, että vuoto alkaisi nopeasti ja saisi kohdun tyhjäksi. Kova toive päästä uuteen yritykseen. Toivottavasti kierrot eivät mene kovin sekaisin, ettei joudu uutta raskautta kovin pitkään yrittämään.
 
vierailija
Aikaa on mennyt keskustelusta muutama kuukausi, mutta ehkä edelleen löytyy vertaistukea...
Itsellä juuri ekassa ultrassa näkyi, että vko 8 syke loppunu. Tutkimuspäivän aamuna alkoi vuoto ja kipu. Osasin km ajatellakin, kun raskausoireet loppuivat pari viikkoa ennemmin kokonaan.
Vähän masentaa, kun oli jo ajateltu, että ollaan vkolla 12... Mutta melko yleistähän keskenmeno ilmeisesti on ja aina on riski alkuviikoilla.
Onneksi aina saa uudestaan yrittää ja ilmeisesti yhdet menkat olis hyvä tulla kun jälkivuoto loppuu?
Kohtu tosiaan tyhjätty ja neg.testi vielä kuukauden päästä. Ihanaa hoitoa ja apua sain itse polilla.
Minkälaisia kokemuksia muilla on? ❤
 
Mulla keskenmeno viime syksynä jotain viikon kymmenen paikkeilla. Munkin kokemus sairaalapuolesta positiivinen, pyysivät osastolle lääkkeelliseen tyhjennykseen, hommasivat oman huoneen ja meitä hoitanut sairaanhoitaja jäi ylitöihinkin, kun tyhjennys alkoi samoihin aikoihin kun hänellä olisi vuoro loppunut. Tosi sympaattista ja mukanaelävää porukkaa osastolla!

Meille myös uhkailtiin kivuilla ja selitettiin ummet ja lammet miten aloitetaan kipulääkitys etukäteen ja edetään askelittain pahimmillaan mihin lie morfiineihin. En suostunut ottamaan etukäteen kipulääkkeitä, eikä ne kivut sitten tosiaan niin kummosia olleet. Vähän ku alkusynnytyskramppeja, eikä ne niin pitkään edes kestäneet. Mä sain puolitoistakertaiset lääkkeet tyhjennykseen, kun eka annos ei saanut vielä mitään aikaan. Ainut huono puoli sairaalan toiminnassa oli, et heti tyhjentymisen jälkeen mut kuljetettiin heti toiseen kerrokseen lääkärin tarkistettavaksi, joka taas murjoi ja kaiveli musta verta ja riekaleita ulos. Eikä muutenkaan ollut kiva heti tyhjennyksestä pää pyörällä lähteä hoipertelemaan ihmisten ilmoille yleisten aulatilojen halki. Lääkärin tarkistuksesta huolimatta en tyhjentynyt kunnolla, vaan viikon vielä kipristeli vatsaa ja lopulta viikon päästä päivystyskäynnillä tyhjennettiin loputkin.
 

Yhteistyössä