Itsellä alkoi vuoto viikolla 10+5. Pidin sitä melko runsaana, lähes normaali menkka vuoto, mutta enempi rusehtavaa. Soitin äitiyspoliklinikalle ja käskivät odotella ensimmäistä ultraa jos vain hermo kestää. Vuotoa kesti reilu viikon kunnes oli ensimmäisen ultran aika tasan 12vk. Sielä todettiin, että vauva kuollut vk7-8 ja oli hyvin pieni. Toisinaan kohtu ei ymmärrä, että vauva on kuollut ja jatkaa vain rakentamista. Mitään muita oireita ei ollut muuta kuin loppu 11vk:sta nipistelyä mahassa. Monesti sanovat, että pientä vuotoa voi olla varsinkin jos istukka on kovin alhaalla lähellä emätintä. Lisäksi viikko 10-11 usein esiintyy kuulemma sitä nipistelyäkin.
Sinäänsä kun keskenmeno tulee niin siinähän on kyse siitä, että vauva ei ole vain kehittynyt riittävästi jotta se pystyisi syntymään. Onni on, että meillä hyvä hälytysjärjestelmä kehossa ja poistaa alkion/sikiön siinä vaiheessa jos elämisen mahdollisuutta hänellä ei ikinä tule olemaan. Keskenmeno ei tarkoita sitä, etteikö voisi jatkossa saada normaalisti lapsia. Ne voi olla täysin yksittäisiä "onnettomuuksia". Sanovat myös, että keskenmenon jälkeen tulee helpommin raskaaksi uudestaan. Toki se on henkisesti aina kova pala kun on ehtinyt ehkä jo suunnitella ja toivoa lasta.
Minulla oli lääkkeellinen keskenmeno jonka toteutin kotona, Cytotec lääke (4 tablettia),jonka sain äitiyspolilla. Lääke laitetaan emättimeen jos ei ole vuotoa jo alkanut, minun tapauksessa kehoitettiin laittamaan imeytymään kielen alle kun vuotoa oli. Olisi tullut pois vuodon mukana muuten. Ennen lääkkeenottoa otin Buranaa 800mg ja para-tabs 1g. Kätilö sanoi, että kivut ovat kovat. Koska minulla tyhjentyminen jo ikäänkuin alkanut niin lääke kuulemma usein silloin toimii. Kehoitan, että sinulla on joku kanssasi jos joudut tämän kotona toteuttamaan. Kivut olivat kovat, mutta niistä selviää. Vuoto oli erittäin runsasta ja myös kudoskappaleiden tulo on hyvä asia joskin epämiellyttävä kokemuksena. Lääkkeen yhtenä yleisenä sivuvaikutuksena on ripuli ja pahoinvointi. Kovat supistukset kesti minulla noin.2,5h. Mitä pidin melko pitkänä aikana. Vuoto alkoi jo illalla helpottaa kun aamulla olin ottanut lääkkeen. Seuraava päivä oli jo parempi ja pystyin nukkumaan ihan ok.
Uutta raskautta saa heti yrittää uudestaan. Jos vuoto olisi ollut niukkaa niin pitäisi ottaa yhteyttä äitiyspoliin 2-4 päivän kuluttua. Silloin todennäköisesti joudutaan kaavintaan.
Kyllä näistä selviää. Alkuvaiheen keskenmeno on niin niin yleistä ja ei tarkoita sitä etteikö voisi lasta saada jatkossa.