Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;19628338:
Lukekaapa ihan mitä tahansa odotusketjua, siellä kaikilla on pahoja aavistuksia ja panikointeja. Osalla ne käy toteen, osalla ei, ja jälkeenpäin toisen osan sanotaan "tienneen"....
Kukapa odottaja olisi ensi hetkestä "tiennyt" että kaikki menee hyvin ja lapsi syntyy täysin terveenä, raskaus menee hyvin? Niinpä, ei kukaan, kaikki aavistelee ja pelkää ongelmia.
Ehkä joillakin näin.
Mulla esikoisesta oli plussan jälkeisen viikon ajan hirmukova pelko, että tää menee kesken. Siis nimenomaan _pelko_. Kerroin sitten äidilleni tästä (äiti saa mut aina rauhoittumaan), ja kaikki pelot väistyivät. Koko loppuraskauden ajan oli luottavainen olo.
Toisessa raskaudessa ei ollut niinkään pelkoja eikä sitä "tietoakaan" että tämä menee kesken. Oli vaan _erilainen_olo, aina kun jollekin kerroin raskaudesta, muistin sanoa, että tää on niin alussa vielä, mitä tahansa voi vielä käydä. En kertonut äidilleni, vaikka kerroin puolitutuille koulukavereille. Ihmettelin itsekin, että miksi. Halusin odottaa ultraan. Vielä päivää ennen ultraa ostin vauvalle pari vaatetta, koska halusin tukahduttaa ne alitajuiset ajatukset keskenmenosta. Oireet oli loppuneet kuin seinään pari viikkoa aiemmin, mutta ajattelin niin, että kunnes toisin todistetaan, mä olen raskaana. Vaikka oli kuitenkin se fiilis, että nyt ei oo kaikki niin kuin pitää. Nt-ultrassa sitten sanoin kätilöllekin, että oireiden loppumisen takia pelkään keskenmenoa, ja niinhän se sitten oli. Vauva oli kuollut samoihin aikoihin kuin oireet loppuivat, noin rv 8+. Sydän lakannut lyömästä tai mitä nyt sitten kävikin.
Nyt olen kolmatta kertaa raskaana, ja tällä kertaa on todella tyyni ja rauhallinen olo. Uskon oikeasti, että tämä raskaus jatkuu loppuun asti. Olen itsekin tätä luottamusta ihmetellyt, koska alkuviikosta vuosin vähän verta ja sen jälkeen pari päivää tuhruvuotoa. Ensimmäisen paniikkireaktion jälkeen (joka meni ohi tosi nopeasti) olin kuitenkin taas yhtä rauhallinen kuin aiemmin. Viikkoja on vasta 6-7 mutta jotenkin tällä kertaa "tiedän", että tämän vauvan on tarkoitus syntyä. Totta kai pelottaa se eka ultra, mutta eri tavalla. Se on jotenkin siellä taustalla kummittelemassa se pelko, mutta perusolo on hyvin tyyni. Seesteinen.