Keskenmenon jälkeen haaveilevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tipsuliini: Minä tulin raskaaksi, vaikka sekstattiin 2,5 kk:n aikana vain 6-7 kertaa.. Oli surua jos monenlaista ja siksipä tärppi vieläkin ihmeellisemmältä tuntui, kun aina oli menevinään ovis ohi.. Onneks systeemit kuitenkin järkkyi ja oviskin siirtyä otolliseen aikaan ;) Tosin tähän hetkeen toi onni ei enää yllä, mutta mahdollista se on!

Oih, kiitos Ottis! Tuo kyllä on kannustavaa luettavaa ja vaikka tärppi tulevina kuukausina onkin varmasti epätodennäköistä, niin onneksi tuo kroppa on niin ihmeellinen kapistus ettei siitä voi koskaan olla varma :)

Jännäilijät:
Mimis................km 05/09
Vilukisu.............km 08/08
emeliina............km 03/09
Annemaarit71.....km 08/08
Tilkku................km 07/09
Tipsuliini............km 07/09
J-R....................km 07/09
Hansu78.............kkm 02/09, kkm 07/09, 23.9.
Emmy80..............km 06/09
Musha_85...........tm 07/09
Maikkis33............km 04/09
mamma-67...........km 2/08, 07/09
Ottis .................km 8/09
Sarppa75.............kkm 08/09

Plussanneet:
Jane75......... + 28.7.09 (km 09/06, poika synt. 11/07, km 03/09)
Ilona81......... + 02.8.09 (km 05/09, 07/09)
Kauris 55...... + 21.8.09 (km 03/09)

Laitoin tonne nyt ton mun tulevan testauspäivän, laittakaa omanne jospi haluatte :)

Ja Tipsuliini samanlaisia kokemuksia on mullakin. Ekan kerran kun tärppäsi, meillä heiluteltiin peittoja vain kaksi kertaa sen kierron aikana ja tärppi tuli kp21 (kierto normaalisti 28-33). Toinen tärppi tuli, vaikka meillä ei ollut mitään toimintaa välillä kp12-16. Että ikinä ei tosiaan tiedä :)

Voi höh Tipsuliini ja Tilkku, pitikin tädin kurvata paikalle!!

Ja Hansulle taas toisinpäin, kiva kun menkat tuli :) nyt pääsette tekin sitten taas uuteen yritykseen.

).( Ma ja ti bongattu ovisplussa tikulla ja tänään vihlonut vasenta munasarjaa niin, että olen melko varma että ovis tapahtunut! Testikin näytti tänään enään haamua. Jes! On kyllä jo kp20 menossa, eli taitaa olla pitkä kierto tulossa. Toivottavasti ei kuitenkaan liian pitkä raskautumista ajatellen :/ Peittoja on heiluteltu la, su, ma ja ti eli ainakin ovis on hyödynnetty hyvin (mihinköhän se jtp-meininki jäi :))! Nyt vaan sitten jännäilemään pari seuraavaa viikkoa..

Lisäsin oman jännäilypäivänkin listoille :)

Mimis................km 05/09..................10.9.
Hansu78.............kkm 02/09, 07/09.......23.9.
Ottis .................km 8/09

Plussanneet:

Jee Hansu ja Tilkku!!! Me ollaan sit melkein samoissa jännäilypäivissä. Tosin tuntuu, että mun on pakko olla ajattelematta asiaa joka hetki, kun olen kova stressaaja. Taidan olla sellainen epäilijä-haavelija vielä. Arveluttaa...arveluttaa. Ja samalla mä olen ihan hurjan kärsimätön, niinkuin kai meistä suurin osa on?

Mulla on melko pitkä kierto, voi olla 32-34 päivääkin, eli ei helpota asiaa yhtään. Mä söin kauan pillereitä, ja olen alkanut tuntea oviksen vasta niiden jälkeen. Ja limojen hienoudet on vasta kevään aikana mulle valjenneet. En kyllä enää ikinä aloita e-pillereitä, kun ne niin hävittää mulla tuntuman omasta kropasta.

Tipsuliini jännittää välillä häitä! Muista pysähtyä joka stop-merkin kohdalle =)

Mä en ehdi nyt enempää, kuullaan pian!

J-R, kp3

Yes, Mimis! Nyt onkin sitten homma hanskassa ja saat päästää miehenkin välillä lepäämään :) Hienoa, että oviksen bongasit. Ihan tässä vois kateelliseks heittäytyä kun toisilla vaan tapahtuu, vaan itellä ei mitään. Kade en kuitenkaan osaa olla ku teidän perässä kuitenkin tulen, tavalla tai toisella ja on hienoa seurata positiivisia kuulumisia.

J-R: Tuo hoppuilu taitaa olla tälle porukalle hyvin ominaista :) Eilen yllätin itseni hoppufiiliksistä ja kun tänään s-lomalla ollessa lueskelin aikani kuluksi uusiksi noita alkupään juttuja, huomasin, että alussa itse jo konkareina pitämäni haaveilijat ovat käyneet aivan samoja mietteitä läpi kuin myöhemmin joukkoon liittyneet, minä muitten muassa. Välillä jo ajattelin, ett eihän tässä olis itse tarvinnut sanaakaan kirjoittaa, kun olis vain lukenut toisten ajatuksia ominaan :)

JR: pysähtymisharjoitukset menossa täällä! :) voi kun oppis muutenkin elämään paremmin tässä hetkessä. vauvahaaveilun aloituksen jälkeen on ollut koko ajan joku etappi, jota odottaa kuin kuuta nousevaa, ja toivoo vaan että päivät kuluis nopeemmin...

muuten, onko jollain kokemuksia kovemmista kivuista km:n jälkeisissä menkoissa? tosiaan eilen kun ensimmäiset oikeat menkat alkoi, oli kipu aivan järkyttävä!!! km oli lastenleikkiä tähän verrattuna, enkä muista että koskaan aiemmin olisi menkkojen aikaan tuollaiselta tuntunut. yleensä mulla siis ei ole juuri minkäälaisia tuntemuksia asian tiimoilta. ja tänään, toisena päivänä kipu jatkuu (tosin lievempänä jo onneksi)...

Tipsuliini: Allekirjoitan noi karmeet menkkakivut km jälkeen täysin!!! En ennen kärsinyt niistä juuri ollenkaan ja nyt tälläkin hetkellä kärvistelen niiden kourissa. Kivut alkoi jo maanataina ja tänään alkoi oikeesti vuotamaan. Kivaa olla ollu kiukkuinen ja kipeä koko viikon.

Ottis: Mut kivaa, että oot kuitenkin kirjoitellut :). Tekee kyllä hyvää purkaa omia tuntojaan ”paperille”. Selkeyttää kummasti. Musta tuntuu, että täällä epäilijöistä saadaan haaveilijoita aika nopeastikin, kun huomaa, että muut on käyneet läpi samat asiat ja päässyt eteenpäin. Mulla helpottanut ainakin toipumisprosessia huomattavasti.

).( Tänään siis virallinen kp1, kierto pysyi samassa 27:ssa, mikä sinänsä oli helpottavaa. Muuten melko ristiriitaisin fiiliksin mennään eteenpäin. Kunhan tosta punaisen näkemisestä taas päästään, niin sitten taas alkaa päivä paistamaan. Yritän nyt, etten niin tuskassa laskis päiviä ym. kun oviksen saan bongat-tua ilman laskemistakin. Jos pystyis ees vähän olla stressaamatta. Pitää keksiä jotain korvaavaa kehittävää tekemistä täyspäiväiselle haaveilulle ennen kuin sekoan!

Tilkku, ihan sama mikä päivä, mut kp1/27 kumminkin ;)

Tipsuliini - mulla ekat menkat km:n jälkeen oli lähes kivuttomat mut toisissa taas JÄRKYTTÄVÄT kahden päivän tuskat! Ekassa kierrossa tosin en tainnut ovuloidakaan, koska kierto oli 40 vrk.

Tilkulle tsemppiä! Positiivista ainakin se että kierto ei venähtänyt vaan palautui heti normitilaan :)

Niin, tilkku, mä oon jämähtänyt tänne sivuille seuraamaan teidän muiden tikuttelua ja toipumisprosessia ja silleen nämä sivut todellakin antavat toivoa, mutta nyt Naiset! Apuva! Parina vaiko jo kolmena iltana olen ollut tuntevinani pikkasta ovisvuotoa, vaikkei mitään ole näkyviin tullutkaan, mutta tänään kun töissä tuntui jotain aivan housuun asti "lorahtavan",ja pientä kipuilua vasemman munasarjan paikkeilla, heti kotiin tultuani päätin tehdä ovistestin (kuinkas muutenkaan ;) ja yllätys yllätys, huippua näytti! Mulla on siis Clearbluen digitaalinen ovistesti ja se näyttää huipun 24-36 tunnin säteellä. Ohjeen mukaan parhaat mahdollisuudet olis tulla raskaaksi jos nyt sit rakasteltas 48 tunnin aikana. Ups! Miehelle olin jo viestiä laittaa, ett "Tuu heti kotiin!", mutta maltoinpa mieleni ja kipusin tänne.

Voihan testin tulos olla virheellinenkin, kun ohjeessa oli, että virheelliseen tulokseen voi vaikuttaa jos on esim. ollut hiljattain raskaana. Ensinnäkään sitä kumpaan suuntaan testi saattas olla virheellinen, ohje ei kertonut. Jäin myös miettimään mitä "hiljattain" tarkoittaa? Olen ollut raskaana 16 vrk sitten tai silloin huomasin viimeistenkin raskausoireiden ennen kaavintaa hävinneen.

Tässä siis omatuntoni kanssa kamppailen, kun olis hirveä hinku päästä vauvaa yrittämään, ett uskallanko sittenkään kun se eka kierto ei ole vielä kulunut? Miehelle kertomista epäröin, kun reppanaa saa sitten ehkä turhaa toivoa enkä tiedä itekään kuinka paljon kestää tää pää.. Olenhan minäkin ollut huomaavinani, että keskenmenoja suoran yrityksen jälkeen on tapahtunut ja tapahtuu, mutta silti.. onko mitään tietoa moniko raskaus on silti onnistunut?

Ihan puhdasta riskiä, ett lähtisin kattomaan kestääkö kohtu vai ei, en uskaltas ottaa.. Silti, jos kroppa kerta ovuloi, niin eikö sen luulis olevan silloin jo valmis ovulaation seurauksiinkin? Hitsi ku oisin ton testin tehnyt myös aiemmin, ett olisin kerran nähnyt "ei huippua"-tuloksen, niin voisin luottaa tulokseen. Vaan ei, en ole tehnyt ku olen yrittänyt malttaa mieleni. Täällä siis uusi hätähousu tähän joukkoon, J-R ;)

Nyt teistä tietenkin joku kysyy, ett onko raskaushormonitestejä tehty ja mitä arvot olleet, niin vastaus on ei. Ennen kaavintaa varmistivat vain veriryhmän yms. Eihän ne mulle antaneet sairaalasta aikaa edes kontrolliin. Mutt sitäkin tässä nyt mietin, ett jos mulla olis vielä noita hormoneita veressä, niin eihän ton testin pitäs ovista näyttää, vaan päinvastoin. Vai olenko ihan "mettässä", niinku eteläpohojalaaset sanos :)?

Ja vielä.. Sillähän mä tota ovistestin tekemistä alunperin aloin miettiä, kun laskin raskautumista edeltävää kiertoa ja sen mukaan mulla olis ovulaatio nyt lauantaina. Siis jos kierto pysynyt samana, ja siltä nyt näyttäs! Voi pimpula, että mä oon innoissani :) Tää kroppa pelaa sittenkin!!

Jos joku tosta yllä olevasta tekstistä jotain selvää otti, niin viisaita neuvoja, kiitos! Mitä tekisitte mun sijassani? Paitsi, ett ei tässä kovin pitkään gallupiin nyt ole aikaa ku 24 h kuluu liiankin pian..

Ja mitähän minä nyt tein jos toi lista jää tuohon ylös ihan ilman muutoksia? Joka tapauksessa niin malttamaton olen, ett lisäsin oman jännäilypäiväni listaan myös..

Mimis................km 05/09..................10.9.
Hansu78.............kkm 02/09, 07/09.......23.9.
Ottis .................kkm 08/09.................12.9.

Plussanneet:

Ottis: Mä tunsin ovulaation tasan 14 päivää keskenmenon jälkeen ja se todistettavasti oli silloin, koska menkat alkoi 13 päivää sen jälkeen. Eli normaali luteaalivaihe (vai mikä se on:) oli myös. Olisin varmasti miettinyt yrittämisen aloittamista jo silloin jos vuoto olisi ollut kokonaan loppunut, mutta ei ollut. Joten ajattelin jotenkin, että prosessi on siellä vielä kesken. Olikos sulla jo ihan kokonaan se vuoto nyt loppunut?

Tee niinkuin parhaaksi näet. Jos sulla on tunne, että kropassa on kaikki kohdallaan niin miksi ei toisaalta. Onhan se totta, ettei raskaus ala jos kroppa ei ole siihen valmis. Ja mäkin oon kuullut tuon selityksen, että yksien menkkojen odottamista suositellaan siksi, että mahdolliset raskausviikot olisi helpompi laskea. Ja on kuulemma vähän vanhanaikainen ohje, kun ultralaitteet on keksitty...

Ovulaatiotestit voi virheellisesti näyttää plussaa raskauhormonin takia, siitä olen lukenut. Mutta vaikuttais kyllä, että sulla on ovulaatio siltikin tulossa/menossa jos on vahvat oireet ym.

Jotenkin en usko, että alkio voisi kiinnittyä edes kohtuun, jonka limakalvot eivät ole kunnossa/tarpeeksi paksut. Sen perusteellahan sitä voisi aloittaa yrityksen jo hetikin.. vaikeita asioita :)

Tsemppiä vatvomiseen Ottis :D

Kiitos, Hansu! Tuota olen ihan tosissani ajatellut, ett alkiokaan tuskin kiinnittyy jos kohtu ei ole kunnossa. Kiva tietää, ett sinäkin samassa vaiheessa mietit yrittämisen jatkamista. Kai se on vaan ajateltava, ett mitään ei tapahdu jos ei ole tapahtuakseen ja aina kannattaa yrittää. Yrittämisen puutetta vois olla tässä iässä vaikeampi antaa itelleen myöhemmin anteeksi. Greippimehua tässä nyt kuitenkin jo kolmatta päivää lipittelen..

Mulla loppui vuoto kokonaan viime viikon perjantaina eli 6 päivää sitten. Vuoto oli muutenkin melko niukkaa ja pelkkää tuhruttelua viimeisen viikon ajan. Ja ne kivut mitä täälläkin ihmettelin olivat ihan puhtaasti suoliston puolelta, mutt masukin tuntuu nyt hyvin parantuneen. Hullulta tuntuu yhden kierron odottaminen oikeastikin siksi, ett raskausviikot olis helpompi laskea ku siihen on keinonsa niinku esim. just toi ultra ja jos mä tästä raskaaksi tulisin, niin osaisin melko varmaks sanoa milloin on ovulaatio ollut. Ja jos kaikki menee hyvin loppuun asti, niin sanotaanhan siitäkin, ett jokainen lapsi syntyy just silloin ku se on siihen valmis, joten siinä ei laskut paljoa auta. Tietenkin sitten on merkitystä jos pitää joihinkin toimenpiteisiin alkaa, ett missä raskaus tarkalleen menossa, mutt sittenkään en usko, ett sitä pitäs kenenkään osasta ihan päivälleen kertoa, jos on vahva aavistus 2-3 pvn säteellä.

Ottis - mä en varmaankaan jaksaisi odottaa kun noin sopivasti oviskin bongattu :D Ja tosiaan uskon siihen että kroppa ei raskaudu ennenkun on siihen valmis. Mitäs meinaat nyt tehdä ;) ?

Hansu - mua taasen pelottaa josko toi luteeliaka on mulla liian lyhyt. Kuinka monta päivää siinä on PAKKO olla välissä ennenkun menkat alkaa, että se ei ole liian lyhyt? Eli jos mulla oli ovis eilen keskiviikkona 26.8, niin koska mulla sais aikasintaan alkaa menkat?

Mimis: Luteaalivaiheen täytyy olla minimissään 10 päivää ja maksimissaan 18 päivää, jotta alkio voi kiinnittyä ja raskaus voi alkaa. Lyhyt luteaalivaihe johtuu yleensä siitä, että elimistö ei tuota tarpeeksi keltarauhashormonia/progesteronia, ja se on kai yksi yleisin lapsettomuuden syy. Sä oot kuitenkin jo tullut raskaaksi, joten sulla on varmasti kaikki sen puoleen ok. Jos sulla oli ovis eilen, niin menkkojen ei saisi tulla ennen 5.9. sitten tuohon väliin jäisi justiin vähintään se 10 päivää, näin maalaisjärjellä :D

Tosin mä joudun kyllä seuraavassa raskaudessa piikittää juuri tuotakin hormonia itseeni.. en tiedä miksi. Se selviää vasta sitten, kun olen tullut raskaaksi :/ Oikein odotan, että saan näihin asioihin siinä vaiheessa vastauksia. Tekee melkein mieli alkaa lukemaan tämän alan lääkäriksi, kun nytkin jouduin hakemaan tietoa tähän asiaan norjaksi ja englanniksi. Suomeksi jouduin vain keskustelupalstoille googlen kautta :/

T. wikipediassa vieraillut Hansu :)

Ja vastaus Hansulta tuli kuin apteekin hyllyltä :) On se hyvä, ett meillä on täällä asiohin perehtyneitä. Mimis, mä nyt vaan odotan tässä koneella aikaa kuluttaen, että toi mun spermanluovuttaja saa perunansa keitettyä ja jotain syötyä, niin sit mä ainakin yritän saada sen sänkyyn. Tai sänkyynhän se menee luonnollisesti ruokalevolle, mutt pitää sit hivuttautua viereen vaivihkaa :) Tekstarin oviksen bongaamisesta miehelleni laitoin ja niin kiire hänelle näkyy kotiin olleen, ett toi työpostitkin mukanaan. Ei tässä oo asiasta viel puhuttu, mutt kotiutumishali oli sitä luokkaa, ett mulla on toivoa :)

Ottis: Huom! Mä on työtön, mulla ei oo mitään muuta virkaa kuin roikkua keskustelupalstalla ja netissä :D Tähän on tultava muutos!!!! Nyt meen lenkille, satakoot... pakko päästä vähän ulos tuulettumaan :) En kyllä ymmärrä omaehtoista työttömyyttä, mä oon nyt jo vajaassa kuukaudessa kyrsiintynyt ihan totaalisesti tähän toimettomuuteen.

Ottikselle tärppitsempit ja samoin Mimikselle.. ja muillekin ovisvaiheisille :)

Mä oon päättänyt uskoa, toivoa ja luottaa, että tästä kierrosta tärppää ja meille syntyy toukokuussa vauva!!! Näillä mennään...

Kiitos paljon Hansu <3 ihanaa kun jaksoit vastailla :) Pitää siis toivoa että menkat ei ala ennen sitä. Tai siis toivottavasti ei ala ollenkaan :) Mä yritän myös pitää tota samaa uskoa, toivoa ja luottamusta tämän kierron tärpistä yllä!

Ottikselle onnea miehen kellistämiseen :D

Hansu ja Mimis: Kiitos toivotuksista. Oli ihanaa lukea tuo: "Mä oon päättänyt uskoa, toivoa ja luottaa..." Olen löytänyt itseni tänään yllättävän positiivisisti tunnelmista. Kaksi viikkoa sit olin epätoivon partaalla ja täällä sitä nyt riekutaan, kuin ois uuden elämän saanut. Täältä tullaa, toukovauvat!
Psst. Miehen petiin sain :)

Hansu: Tästä piti jo aiemmin kirjoittaa, mutt ymmärrän todella hyvin kyrsiintymisesi työttömyyteen. Minulla yleensä 3 ekaa lomaviikkoa menee hyvin, kun on kaikenmaailman kevät/kesäsiivoamiset kotona ja mökillä, mutt sitten alkaaki se joutilaisuus, joka saa repimään hiukset päästä, varsinkin kun "ukko" on päivät töissä eikä yksin oikein osaa lähteäkään mihinkään. Jos en tuossa vaiheessa pääsisi edes viikoksi ulkomaille, tulisin hulluksi. Toivotan siis totisesti sinulle onnea myös työmarkkinoilla!!

Ottikselle vielä, joskin tää tullee myöhässä, hih. Kerroinkin jo aikasemmin, että olisin lähteny yritykseen ennen ekoja menkkoja, mikäli en olisi ollut vielä niin sumussa tapahtuneesta. Mä uskon vakaasti, että mun kroppa olis ollut valmis, mieli ei vaan ollut. Ja sulla taitaapi olla molemmat =)

Vitsi miten ammattilaisia te ootte! Mä en ole ikinä mistään lutaalivaiheesta kuullutkaan...

On tää aikamoista touhua kyllä. Pelottaa ja samalla tekis mieli kirkua kun on niin hankalaa odottaa että jotain tapahtuu. Tai siis mä odotan että alan odottaa että alkaisin odottaa. Juu-u, noin se on. Tosin mulla on ollut 30-kriisi, ja tuntuu kauheelta toivoa et aika menis eteenpäin. Juuh, sekavaa sekavaa. Huomenna vaihtuu vihreäksi, joten veikkaan ettei mies ainakaan mitään oviksia odottele ;)

Kauniita unia kaikille

Kiitos rohkaisusta, J-R :) Vähän huonosti nukuin yön ja kohta alkaa omatunto kolkutella, ku aina täällä olen viemässä palstatilaa, mutta aamulla löysin itsessäni epäilijän. Tai jospa sittenkin olen ehkäilijä, mutt alko pelottaa, ett jos intoilin liikaa, mutt nyt voin vain todeta, että tehty mikä tehty. Ovis on epäilemättä tuloillaan ja jos eilisistä touhuista tärppi seuraa niin se seuraa, mutt en uhmaa kohtaloa enää houkuttelemalla miestä uusiin kiusauksiin :)

Tuosta mieskullasta pitikin kirjoittamani, että hän jotenkin arvellen lähti touhuun mukaan eli uskon, että hän sittenkin vähän pelkää uutta keskenmenoa, eikä kuitenkaan tyypillisenä suomalaisena miehenä osaa sitä ääneen sanoa. Molemmat nukuttiin yö niin huonosti, ett normaalitilanteessa aamuyön hämyssä olis vähintäänkin kerran rakasteltu, mutt nyt mies vaan lisäsi peittoa mun päälleni :) Ja kaiken kukkuraksi näin unta, ett hän kirjoitti listaa tavaroista, joita hänen pitäisi muistaa ottaa mukaan muuttaessaan pois kotoa :(

Nyt sitten lupaan vähän rauhoittaa tätä kirjoittelua, mutt vielä greippimehusta :) Se todellakin tuntuu lisäävän limaa. En olis uskonut, ett heti keskenmenon jälkeen olisin näin..miten sen sanois?.. kostea. Hyvää perjantaita kaikille!

Ottis - Muistan hyvin ton tunteen kun suru vaihtuu uudeksi kuumeiluksi =) Tietenkin suru tulee vieläkin välillä puseroon, mutta enemmän kuitenkin tulee keskityttyä uuteen yritykseen :) Kummasti menkkojen alkaminen vetää aina mielen matalaksi ja silloin musta ainakin tuntuu hetken ajan melkein kun eläisi keskenmenoa uudelleen. Mun äiti sanoikin kerran mulle näin: "jokaiset menkat on pieni keskenmeno". Munasoluhan "kuolee" kerran kuussa ja valuu turhana ulos.

J-R - Olikos se nyt niin, että teilläkin alkaa uusi yritys tässä kierrossa?

Hauskaa viikkistä!

Mimis kp22

Nyt en taas ymmärrä mitään, nää ns. menkat loppu eilen illalla niinku seinään. Kaks päivää kesti... toivottavasti nää nyt oli menkat eikä mitään välivuotoa. Kaipa se on mentävä kuitenkin sinne jälkitarkastukseen, taidanpa varata ajan ultraan.

Hansu kp3 (kai...)

Näin on, J-R, että tästä lähti uusi yritys. Alkaa olla se 24 tuntia kulunut. Tänä aamuna olis tietenkin ollut hyvä varmistaa siittiöiden saatavuus, mutt näillä nyt mennään ja onhan tässä vielä ilta aikaa. Olen melko varma, ett oviksen tunnen ja sittenhän ei kannata enää hermoilla sen kanssa onko tullut miestä tarpeeks kiusattua vai ei :)

Hansu: Ajatus jälkitarkastuksesta ihan hyvä. Joskushan menkat voi jäädä siihen 2 päivään, mutt kieltämättä mulla ainakin jatkunut edes päivän verran epämääräisenä tuhrutteluna. Toisaalta ku olet niin paljon viime aikoina vuotanut, niin luulis, ettei sieltä nyt ole kamaa ollut paljon ulos tulossakaan..

Yhteistyössä