Insuliiniresistenssi on usein pcosiin liittyvänä. Tarkoittaa sitä, että insuliinia on liikaa veressä, koska kudosten herkkyys ottaa sitä vastaan on heikentynyt. Kroppa pumppaa ja pumppaa insuliinia, mutta kun se ei imeydy, niin ei ole sitten tehoakaan. Aineenvaihdunta voi olla pahastikin sekaisin ja esim. minulla laihduttaminen on todella tuskallista, kun kroppa pitää kiloistaan kiinni. Insuliiniresistenssi sekoittaa myös munasarjojen toimintaa eli voi keinuttaa hormonitasapainoa myös siellä. Siksi insuliiniresistenssiä pitäisi hoitaa, jos on lapsihaaveita. Mulla on ollut heinäkuun lopusta asti metforem-lääkkeet, jotka muistaakseni hiukan parantavat sitä kudosten herkkyyttä ottaa insuliinia vastaan ja kai myös rauhoittavat kropan insuliinituotantoa. Mulla lääkkeet annettiin täysin tutkimatta, mutta seurasin itse sokereita ja kävin työterveyshuollossa lääkärillä, joka laittoi minut syksyllä sokerirasitukseen. Sokerirasituksen yhteydessä otettiin myös se testi, joka näyttää sen insuliinimäärän veressä. Rasituksen tulos oli, että ei diabetestä, mutta insuliiniresistenssi on. Kotimittauksissakaan ei ole koskaan ollut yhtään ylittävää sokeriarvoa. Pääsen nyt ensi viikolla lääkärille, joka on erikoistunut diabetekseen ja siten myös tuohon insuliiniresistenssiin. Aion vaatia tarkkaa tietoa ja lähetteen ravitsemusterapeutille, jotta tämä paino saataisiin kuriin. BMI on siis selvästi yli 30... Asiasta ei ole minulle koskaan nalkutettu esim. lapsettomuuspolilla... Ovat toki toivoneet, että paino tippuisi, mutta sitä ei vahdita. Olen ollut liian väsynyt koko siihen projektiin ja nyt yritän saada senkin käyntiin. Jaan kyllä kaikki tietoni, jos niistä on muillekin apua.