Keskenmenon ehkäisy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raskautunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä se keskenmeno tai raskauden jatkuminen aivan alkumetreillä on ""korkeemmas käres"".
Meille 8 viikon varhaisultrassa lääkäri sanoi, että on täysin myytti, että keskenmenoja voisi estää ottamalla rauhallisesti tai kovasti kaikkea varomalla. Eli ihan normaalisti voi olla, elää, syödä ja touhuta.

Itsellesi et voi millään keskenmenoa aiheuttaa, mutta et myöskään estää, jos niin ikävästi olisi käydäkseen.

Alkoholi, tupakka ja lääkkeet vahingoittavat tietenkin vauvaa ja erityisen herkkää aikaa on alkuraskaus.

Syömisissä yleensä neuvotaan välttämään pastöroimattomasta maidosta tehtyjä home- ja pehmeitä tuorejuustoja. Samoin raakaa kalaa (esim. graavilohi) ja lihaa. Näistä saattaisi huonolla tuurilla saada listerian tai bakteeri-infektion esim. salmonellan, joka ainakin teoriassa voisi vahingoittaa vauvaa niin, että raskaus keskeytyisi. Maksaa neuvotaan välttämään korkean a-vitamiinipitoisuuden vuoksi. Ja kahvin, kofeiinin yleensä ja salmiakin ja lakritsin suhteen noudattamaan kohtuutta.

Mutta älä liikaa murehdi. Et sinä tavallista ruokaa syömällä voi vauvaasi vahingoittaa!
Onnea odotukseen.

mites liika kofeiini, tietääkö kukaan lisääkö se oikeasti km riskiä. muistaakseni on myös olemassa joku eksoottinen hedelmä, mitä ei saa syödä km riskin vuoksi. onko jollain lisää tietoa?

Lääkärit ym sanovat ettei keskenmenoille voi mitään, km prosentti on suht suuri, osa ei aina edes tiedä et on ollutkaan raskaana. Ajattele näin: jos alkiossa/sikiössä on vikaa, luonto korjaa pois. Kun km tapahtuu, silloin ei kaikki kohdussa ole kohdallaan. Eipä joutuisi ite tekeen vaikeita päätöksiä.

Moi!

Niin keskenmenolle ei voi mitään, mutta neuvolatädin kanssa jutellessa hän kyllä sanoi melko suoraan, että tupakoivat äidit ja ne ketkä ovat tupakoineet sekä passiiviseen tupakointiin altistuvat äidit ovat hänen kokemuksensa mukaan niitä kenelle enemmän tulee keskenmenoja. Mietin myös omaa tuttavapiiriäni ja kaikki joille kesekenmeno on tullut ovat tupakoineet ennen raskautta.

Papaijaa käytetään Intiassa ehkäisykeinona. Mutta uskomuksen mukaan sitä piti kyllä syödä melko paljon.

Kohtuus kaikessa mitä syö ja juo ja tekee. Terve järki käteen ja kuuntele kroppaasi niin hyvin menee:-)

Itse en ole tupakoinut (muutamaa nuoruudessa kokeiltua tupakkaa lukuunottamatta), kuten ei myöskään tuttavani, jotka ovat keskenmenon kokeneet. Passiivista tupakointia valitettavasti vaikea välttää, jos yhtään ravintoloissa käy. Mutta ei nyt ihan näinkään voi yleistää, että km johtuisi tupakasta... Alkion solujen jakautuminen ja erikoistuminen on niin suurta tiedettä, että ihme että terveitä lapsia ylipäänsä syntyy!

Joillakin näyttää olevan vaikeaa ymmärtää todennäköisyyden käsitettä.
Jos siis Sinä tupakoit, se ei tarkoita että saat keskenmenon, vaan että riski kasvaa. Jos Sinä saat keskenmenon, ei se automaattisesti tarkoita että poltat. :) Näistä asioista pitää puhua yleisellä tasolla.

Käytännössä keskenmeno tulee jos on tullakseen, eikä sille oikein mitään voi. Kaikenlaisia uskomuksia on, esim. ennen vanhaan lasta lähdetettiin persiljalla, kuten jossain muussa kulttuurissa papaijalla. Samoin peukalon ja etusormen välistä kämmenestä löytyy akupiste, joka stimuloi elimistöä keskenmenoon. Uskokoon ken tahtoo. Kyllähän näitä kikkoja luulisi löytyvän jos jonkinlaisia.

Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, ettei saa syödä maksaa ja tuorejuustoa. Listeriöösiä piti välttää ja pestä kaikki vihannekset kunnolla ja jos osti kaupan pakastemarjoja niin niitä piti keittää kunnolla (mut jos oli omasta ""maasta"" marjoja niin niitä sai syödä ihan vapaasti ilman keittämistä).
Nyt rv 11+5

Niin, kyllähän se niin on, ettei keskenmenoon voi juurikaan itse vaikuttaa.
Tietysti on ihan eri asia jos sinulla on todettu joku vika/taipumus, joka aiheuttaa erityistoimenpiteitä (esim. lääkitystä vaativa tila, ehdoton rasituskielto tms.). Jos olet ns. perusterve ja raskautesi on normaali ei sinulla ole syytä olla mitenkää erilailla kuin ei raskaanakaan.
Tietyt ruoka-aineet ovat sellaisia (esim maksa), että niitä suositellaan käytettäväksi raskauden aikana varoen, kysy neuvolastasi lista.
Myöskin jos olet väsynyt, niin huilaa. Niinhän sitä ei-raskaanakin tehdään, kuunnellaan omaa oloa ja ollaan sen mukaan. Ihan maalaisjärjellä.
p.s. itselläni on takana kaksi keskenmenoa (rv11 ja 12), kumpaankaan ei tiedetä syytä. Nyt kolmas raskaus loppusuoralla :)

Kaiken tarvittavan tiedon saat neuvolasta, joten ei tarvitse olla epävarma mitä saa/ei saa tehdä. Omalta kohdalta täytyy todeta, että jatkuva pelko ei auta. Menee ihan hukkaan hyvät pelot, jos ei mitään tapahdu ja toisaalta pelkäämällä ei voi mitään estääkään.

Joo, allekirjoitan tämän, että menee hukkaan hyvät pelot ;) Mä olen koko raskauden ajan pelännyt sitä sun tätä ja vieläkin (nyt rv 35+4) kyttään vessapaperia, onko tullut verta, tosin nyt alkaa syyt olemaan erilaiset. Mutta ymmärsitte varmaan pointin. Mitään vuotoa ei ole raskauden aikana ollut, eli turhaan olen pelännyt ja ollut ahdistunut. Olisi voinut pelätä vaikka sitten, jos jotain pelättävää oikeasti olisi :) Nyt pelkään synnytystä ja lapsen vammautumista. Sitten alan luultavasti pelkäämään kätkytkuolemaa, lapsen kidnappausta, parvekkeella nukuttamista lintuinfluenssan vuoksi, kaikkia sairauksia jotka tulevat ilmi vasta lapsen ollessa vanhempi... Kyllähän näitä pelkoja riittää ja suurin osa meistä täällä Suomessa elää kuitenkin mukavan, turvallisen elämän ihan tuonne vanhuusikään asti. Olen luultavasti enemmän vahinkoa tehnyt altistamalla vauvani stressihormoneille... Hui, pitäisikö sitäkin nyt alkaa pelkäämään ja miettimään? :)

Stressitöntä ja mukavaa odotusaikaa kaikille!

Akuliina,
Kyse on varmaan samasta pisteestä. En oikein tiedä mikä on peukalonhanka, mutta tämä piste on siis peukalon ja etusormen välinen nahka. Akupunktiota ammatikseen tekevä tyyppi neuvoi tuon pisteen juuri päänsärkyä helpottamaan, ja lisäsi siihen että minun (ja muiden raskaanaolevien) tulee tuota välttää. Sanoi muistaakseni, että piste stimuloi koko kehoa, ja stimuloi liikaa kohtua ja sikiötä, puhui aborttipisteestä.

Uskokoon ken tahtoo, luultavasti keskenmenoon vaaditaan jo aika massiivista hierontaa :).

Yhteistyössä