kesäkuussa 2010 laskettuaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haicu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heips,

Meillä oli tänään rakenne ultra. Tyttö vauva on tulossa :). Ihanaa tietää, jotenkin konkretisoituu koko odotus eri tavalla. Sanoinkin miehelle jo että yhden tytön kyllä haluan vaikka poikia tulisikin. Soitin tietty koko suvulle ja kerroin uutiset. Isapuoleni alkoi itkemään kun kerroin että tyttö tulossa ja minäkin tietty aloin itkemään :). Semmoista meillä. Mitään ostoksia ei olla edelleenkään tehty. Jotenkin ajattelen että kyllä sitä ehtii.. Ollaan lähdössä lomalle eks viikolla, ehkä sen jälkeen keskitytään tahan hankinta puoleen.

Miten pidätte muuten kesäloman? Mulle sanoivat toista että se pitää pitää ennen kun jään äitiys lomalle. Mun tapauksessa työt loppuisi siis 25.4. Eipä oo enää kauaa töitä jäljellä..

Huomenia, ja onnea ultrakuulumisista..
Meillä sama, että tyttöä todennäköisesti kans odotellaan.
Hankinnat on olleet pieniä, mutta kyllä kai sitä pian saisi ruveta ostelemaan kaikennäköistä.

Kaverilta sain ostettua punkalle telineen, ettei tarvitse lattiarajassa kylvettää, kuulemma hyvä. Suositteli :)
Viime yönä näin mukamas unen pimusta joka vatsassa asustaa..näin unta että imetin häntä ja kaikki sujui hyvin :)

Mä sain säästää kesälomani toiseen päähän, että 9.5 alkaisi äippäloma, niin pidän 2 vkoa talvilomat siinä alla pois, että 23.4 sais jäädä kotia sitten.
Onhan outoa pitkän rupeaman jälkeen jäädä vaan oleileen, ennen vauvan syntymää.

30 lähenee maaliskuussa, ja mietinnässä miten juhlisi. Kahvittaisiko vaan väen, vai iltariennot?
Miten muut ootte aatellu. Toki samahan se on milloin juhlii, jos venyttäis kunnon pirskeitä myöhemmälle ajankohdalle.

Vaunuista olen kans kattonut niitä city cros mallia, katoin että vaunumallisena näytti tuolla martina aitolehdellä olla samanlaiset .

Onkos teillä jo nimet tiedossa tulevalle vauvalle? ..perinteitä vaaliva vai mistä ne nimet tulee?
Meillä on pojalle ollu koko ajan nimi tiedossa ja tyttönimeä maistellaan suussa.
Haluaisin hieman erikoisemman, ettei ihan yleistä joka pojantytön nimeä.. tässä sitä onkin pähkimistä.

Mutta mukavaa päivän jatkoa kaikille :)

Hei,

meillä rakenneultra perjantaina, jännitys tiivistyy ; )

tuosta kesälomasta, en tiedä mitä kunkin työehtosopimus siitä sanoo, mutta itse henk.koht ehdottomasti jätän äitysloman jälkeen. Jos tarvitsee olla pois töistä niin sitten sairaslomaa, eikä siihen haaskata ansaittua vuosilomaa. Toki työnantajalle kesäloman pitäminen ennen on edullista...

Heissan heissan!

hyviä neuvola kuulumisia täältäkin. sykkeet oli hyvät ja tasaiset 140 ja reilut. Kohtu 22cm, eli oikein hyvin oli kasvanu. Kaikki muutenkin hyvin. Painoa tullu melkein kolme kiloa taas, eli kyllä mulla sinne 15kg menee ainakin raskauden painon nousu =( No täytyy yrittää rajoittaa syömistä!

Soittelin eilen rattaiden perään, kun piti viime viikolla tulla ja ei ole mitään kuulunut niin nyt saadaankin vaunut näillä näkymin vasta 25.2. Ei tässä kiire todellakaan ole, mutta kannattaa näköjään siis ajoissa mennä ostoksille niin on aikaa odotella vaunuja. Muutoksia tulee koko ajan. Haettiin eilen hoitopöytä kanssa ja käytiin lipastoa jne tavaroita hankkimassa. Tänään pitäis kasailla.. Katsotaan nyt miten saadaan sijoiteltua kaikki meidän makuuhuoneeseen. Voi olla, että lipasto joudutaan laittamaan eteiseen, mutta samapa tuo kun asunnon muuhun väritykseen sopii kuitenkin...

Hammaslääkärissä kävin tänään aamulla ja JEE! Reikiä nolla! Mä niin inhoa noita hammaslääkäreitä. no onneksi ei tarvii operoida mitään! =) Ja sano kuka mitä hyvänsä niin kyllä mieluummin maksan 29€ kunnallisesta ja odota hiukan kun menisin yksityiselle maksamaan satasen...

Onnea kaikille ultrauksista!

Catriina: Minulla ei ole ollut mitään kramppeja, välillä alavatsassa ja nivusissa vihlaisuja, mutta muuten voin hyvin ja kaikki on hyvin. Suolisto reistaa ja se tuntuu aina aikaajoin.. muuten kunnossa. Miten sinulle Catriina laskettiin sitten tuo äitiysraha, eli siis koska sait ensimmäisen kerran tuloja? Kerkiskö nuo laskelmat tulemaan tuon ensimmäisen maksukauden aikana kuitenkin vai viivästykö sinulla äitiysrahan maksu?

itse mietin kanssa, että pitäisiköhän laittaa hakemukseen vaan suoraan tuo viimevuoden vuositulo ja siihen vielä kohta, että viimeisen 6kk mukaan, mikä päättyisi vasta tuolloin 2.5, kun 3.5 jään äitiyslomalle.. Minulla on nimittäin osittainen provisiopalkka, joten kevään tuloja en vielä voi ollenkaan tietää. Jos kauppa käy hyvin, saan hyvin palkkaa, mutta jos ei niin istten saan peruspalkan... Mainitsiko joku täällä, että Kela katsoo kummalla laskentamallissa äitiys- ja vanhempainraha on suurempi ja maksavat sen mukaan?

Yammy Mammy: Olen samoilla linjoilla Barbara69:n kanssa, eli työnantaja ei kait oikein voi pakottaa kesäloman aloittamista ennen 1.5, koska tuolloin alkaa vasta kesälomakausi ja kestää tuonne 31.9 asti. Tuolla aikavälillä pitää siis kaikkien pitää normaalisti kesälomat. Nyt jos olet jäämässä äitiyslomalle joskus toukokuun puolella, voi hän varmaan sinut "pakottaa" pitämään osan kesälomasta alkaen toukokuusta, mutta ei minun mielestä huhtikuusta vielä. jäljelle jäävä kesäloma jäisi sinulle säästöön seuraavan vuoden kesäloma-aikaan eli taas tuo 1.5-31.9 aikavälille. Minulla lakaa äitiysloma jo 2.5, joten lomaa en voi näin ollen pitää ennen, mutta alallani kiireisin aika on myös tämä kevät, joten ksenkään puolesta työnantajani tuskin haluaa edes päästää lomille ennen.

Neuvolasta täti sanoi, että kannattaa äitiysloma aloittaa 30 pv ennen ja jos töissä ei pysty olemaan saa sitten sairaslomaa, eli minulle saikkua siis luvassa tarvittaessa ainakin =) hih

Ensimmäinen: Täällä kanssa kolmekymppiset lähenee, eli jo reilun kahden viikon kuluttua!!! =/ Me lähdetään sinne Italiaan miehen kanssa kihla- ja synttärimatkalle ja sukulaisille ajattelit kahvit järjestää perjantaina ennen lähtöä... Katsotaan mennäänkö illalla vielä miehen kanssa syömään jonnekin vai nautitaanko illallliset vasta Italiassa.. Nimet on mietitty ja jos nyt ei ihmeitä matkalla tule vastaan niin niillä mennään. Etunimet on hiukan erikoisemmat, haluan mielellään erikoisemmat ettei jokainen vastaantuleva ole sitten saman niminen. oma nimenikin kun on hiukan erikoisempi. Toiset nimet sitten tulee suvusta, eli pojalle miehen puolelta ja tytölle oma toinen nimeni.

Oiskohan tässä taas tärkeimmät.. Niin sokerirasitus tulee viikolle 26 ja lääkäri siihen samoihin myös,,

Heips,

Täytyy vielä työnantajhan kanssa sopia noista, esim olisiko mahdollista ottaa osa lomasta rahana tai vastaavaa. Olen aika pienessä firmassa töissä ja pomo on super reilu että varmasti saan vaikuttaa miten hommat menee. Mulla iso osa palkasta on kilomatrikorvauksia jotka on siis verottomia ja niitä ei oteta huomioon äitiysrahassa ja silloin jos istun "turhaan" lomalla himassa, niin myös tulot putoaa..ei kiva.

Mieheni on Italialainen, jolloin haluaisin jonkun italialaisen nimen tytölle. Toinen nimi saisi olla suomalainen ja mielelään jotenkin suvusta. Tietty etunimenkin on oltava selainen joka suomalaisittain on helppo lausua. Tykkään myös hirveästi sellaisista vanhemmista nimistä kuin Iitta (onko semmosta edes olemassa:). Niissä on voimaa..

Mistä olette noita pöytiä yms ostelleet? En tiedä onko kirosana teile, mutta Ikeassa löytyy vaikka mitä sankyä ja hyllyä lapsilla..onko kellään kokemusta niistä?

Ekaakertaako?: Tässä nopsa vastaus eli sain äippäloman alussa kolme kuukautta täyttää palkkaa, joten ei siis myöhästynyt nuo Kelan rahat.

Yammy mammy: Onnea ihanista ultrakuulumisista! Kesäkuun vauvojen sukupuolijakauma on kyllä vahvasti tyttövoittoinen, jos ultraennustukset pitää paikkansa.

Noista nimistä vielä kommentti: Meidän esikoisen eka nimi on ranskalainen, toka nimi italialainen eli sen voin ääneen sanoa (Isabella), kolmas nimi tulee sitten Aasiasta miehen kotimaasta. Nyt meille on tulossa rakenneultran mukaan poika ja hänen nimensä on jo päätetty eli eka nimeksi tulee monille kielille taittuva kansainvälinen nimi, toka nimi on myös kansainvälinen ja myös mun isän kolmas etunimi. Pikkuherran kolmas nimi tulee sitten tuolta Aasian suunnalta.

Catriina ja pikkukakkoskultanen rv 23+0

Heip!

Rakenneultrasta terveisiä.. olipahan neuvolantäti sitten ollut hätäinen, mulla tänään 19+3, eli olin liian aikaisin siellä. Toki päällisinpuolin pystyivät katsomaan ja kaikki oli ok, mutta kuva oli tosi rakeinen (mahamakkarat vähän hankaloittaa...) ja siks mulle sitten varattiin uus aika ens viikon perjantaille. Mitat sai vähän alakanttiin, että la. siirtyis heinäkuulle, joten siksikin haluu vielä varmistella ens vkolla. Nooh, pääseepähän taas katsomaan tulijaa. Ja kuitenkin, kaikki oli ihan ok, että sikäli hyvillä mielillä mennään.

Mä olin kanssa jo tossa joulukuussa ekassa sokerirasituksessa, ko edellisessä raskaudessa eka arvo oli juuri ja juuri ylitse, niin sen ja painon vuoksi tässä raskaudessä "pääsen" sitten litkuja nauttimaan kahteen otteeseen, jippii. Eipä siinä, ei tuo muuten ole kamalaa, mutta juurikin se, ettei oo mitn syönyt ja sitten sen litkun juo, niin mulla ainakin tuo väsymys kolahtaa oikein kunnolla. Tosin nyt oli joulukuussa kirja mukana seurana, niin se pari tuntia meni ihan suhteellisen rattoisasti :)

Meillä tuo nimien miettiminen on vaiheessa... mulla olis aikas selkeät sävelet, mut isännän kanssa vaatii vielä vähän säätöä... Ja kun ei etukäteen haluta tietää sukupuolta, niin halutaan molempia nimiä miettiä valmiiks. Mä olisin sukupuolta halunnut vähän tietääkin, mut isäntä oli ehdottomasti sitä mieltä, ettei missäännimessä!!! Että, sillä kai sitä mennään.. tai jos sit kuitenkin kysäsen ens vkolla :)

Mutta, nyt alkaa työpäivä päättymään.. pitää lähtee kotiinpäin suuntaamaan. Kotona oottelee yks pienimies kuumeisena, reppana...

Sopuli rv 19+3

Ihania ultrakuulumia! Onnea niistä :) Tyttöä ja poikaa tulossa.

Meillä ei vielä olla osteltu vauvan tarvikkeita. Muutama vauvan vaate on tullut hommattua <3 Me meinataan myös hyödyntää uuden veroiset, mutta käytetyt.. jos sellaiset löydetään ja on mieleiset. Mutta jos ei hyviä tule vastaan niin sittten ostetaan uudet. Meinataan myös ottaa äitiyspakkaus. Saa nähdä kumman pakkauksen saa. Ja millainen se uusi pakkaus sitten olisi.. 2009 vuoden pakkaus näyttää kyllä hyvältä :)

Meillä on pojalle parikin nimeä ollut mielessä.. Mutta tyttöä odotellaan <3 ja pitää alkaa miettimään tytölle nimeä :) Jotenkin on mukava kun sen sukupuolen tietää, niin kyllä se jotenkin konkretisoitui itselle myös.
Haluaisimme kivan nimen, mutta ei ihan näitä tavallisia. Kuitenkin sellainen mikä on helppo sanoa ja voi olla sellainen vanha nimikin :) Hmm... kyllä siinä on miettiminen. Mutta kivaa sellaista!
Saa heitellä tytölle nimiehdotuksia jos tulee jotain mieleen :)

Ostin myös sen tukivyön ja 40e pulitin siitä vauvaliikkeessä. On kyllä ollut hieman apua niihin liitoskipuihin. Tykkään kyllä ja meinaan sitä pitää jatkossakin.

Meillä vaavi välillä muksauttelee, mutta useammin tuntuu hentoja liikkeitä :) On se niin jännä tunne. Nyt se on alkanut enemmän liikuskelemaan kun olen käymässä nukkumaan. Tai sitten ne havaitsee itsekin paremmin.

Mukavaa päivän jatkoa kaikille! :)

Eilen oli neuvola ja olin positiivisesti yllättynyt että kiloja on nyt yhteensä tullut 2,3kg koko aikana. Tosin mä oon sen rasvavaraston tosiaan kerinny hankkia etukäteen ja moneen kertaan, joten pelkkä kohtu sisuksineen ja asiaankuuluvine ylimääräisine nestekiertoineen oiskin vaan tilauksessa. ja sf-mitta oli 20cm, eli käyrän yläpuolelle, mutta niin se helposti onkin kuulemma jos on runsaammat lähtölukemat. Hemoglobiinikin oli noussut edellisestä ja verenpaineet samoilla seuduilla kuin ennenkin. Sykkeet tällä kertaa 140-145 aiemmin oli vähän ylempiä. mutta kovasti se siellä silloinkin mökelsi, hyvä kun sai tuonkin mitattua. Hammasläkärin kun saisin varattua, olis muutenkin pitänyt mennä ja nyt kun se on vielä ilmaista nin pitäisi hyödyntää.. Ehkä huomenna?

Täällähän on sitten enemmänkin kansainvälistä väkeä. Meillä mies on Keski-Euroopasta, ja sukunimi myös. Nimeä jostain syystä oon miettinyt lähinnä tytölle, vaikka noita sukupuolifiiliksiä ei sen kummemmin olekkaan. Tytölle on mulla aika varma toinen nimi juurikin tuolta etelämpää, pojan nimet on vähän hakusassa. Jotenkin tuntuu että se vauva on ensin nähtävä ennen kuin voi päättää nimen. Välttämättä sen etunimen ei tarttis olla "kansainvälinen", ois olla joku vanhan aikainenkin tai jopa retro tyyliin Pirkko. Mutta tuolla nimikoneessa pystyy aika hyvin ettiin eri kielisiä nimiä.

Nimikone

Mites YammyMammy ja Catriina, meinaatteko opettaa lapselle molempien kielet? Meillä tarkoitus olisi että heti alusta kumpikin puhuisi omaansa, vaikka keskenämme suomea on aina puhuttukin.

Tänään on ollut ihan kuollut olo, ja yhdet päikkärit jo kerkesin vetäiseen, eiköhän sitä voisi jo nukkumaankin mennä.

Moikka!

Yammy Mammy: Itse ostin pöydät j asuurimmanosan tarvikeista Pikku Hurmurista, Keravalta. Sieltä sain ne tuotteet mitä olin netistä katsonut. Ikeaa käytiin kannattamassa eilen sen verran, että ostettiin lipasto ja hoitopöydälle erilaisia koreja. Mulla on joskus ollu Ikean sohva ja se oli aivan susi! Itse ostan tavaroita silmällä pitäen jälleenmyyntiarvoa ja jos Brion hoitopöytä maksaa saman verran kun Ikean niin ostan kyllä sen Brion sillon! Kuitenkin on aikamoinen hintaero / kysyntäero kun lähtee tuotetta edelleen myymään.

Catriina: Kiitos.. sori kun jankutan ja kyselen, mutta miten sait täyden palkan 3 kk, kun eikö se ole sen jonkun 90%:a palkasta? Miten tää muuten muutenkin menee, kun duunissa pojat on sitä mieltä, että työpaikka ei maksa mitään, että kela maksaa kaikki.. no sama sinänsä mulle, mutta oon ollu siinä uskossa, että saan normaalin palkan 3 kk ajalta (kunnes luin että se on 90%:a) minkä maksaa työnantaja ja sen jälkeen saan vanhempainrahaa kelalta.. pöh.. Oon ihan sekasin jo näissä =(

Vintti10: Mä kävin kunnallisessa hammashoidossa eilen ja jouduin kyllä siitä käynnistä maksamaan normaalit maksut. Onko kunnissa siis eroja, meillä Helsingissä ainakin tämä maksaa..

Täällä voinnit edelleen hyvät. Ei muutoksia! Palaillaan taas!
rv 22+5

Vintti10: Me puhutaan mieheni kanssa italiaa keskenämme, eli idea on, että mies puhuisi lapselle italiaa ja minä suomea. Meillä on paljon italialaisia perhetuttuja ja kummikin tulee olemaan italialainen että varmasti neiti oppii molemmat kielet :). Aion myös pyytää italiasta paljon lastenkirjoja ja leffoja jotta kieli vahvistuisi. Suomi tietenkin tulee automaattisesti hyvin vahvana.

Hyvä pointti tuo jälleenmyyntiarvo. En itsekkään ostaisi käytettyjä Ikean "rojuja". Täytyykin tutkailla asiaa!

Ekakertaako: palkallinen jakso äitiysloman alussa määritellään alasi TES:issä. Itselläni se on 72 päivää, käsittääkseni arkipäiviä eli siitä tulee kait suunnilleen tuo 3 kk. Sitä en muuten tiedä onko se täysi palkka vai joku pienenmpi osa, käsittääkseni täysi. Tuolta ajalta KELA ei mielestäni maksa minulle mitään.

Lomathan kertyvät myös normaalisti äitiys- ja vanhempainvapaan ajalta. Itse siirrän tämän vuoden kesälomani ensi vuodelle, että jos mies pystyisi pitämään isäkuukautta niin saisimme olla kolmistaan hetken aikaa kotona. Pidän siihe jatkoksi vielä ensi vuoden talvilomani.

Soitin KELA:an tuosta hakeako tukia 2008 verotuksen vain viimeisen 6 kk mukaan ja sieltä sanottiin, että jos tuntuu, että tulot nousseet niin ilman muuta sen 6 kk mukaan, mutta siitä pitää toimittaa heille palkkatodistus. Eli KELA ei itse tongi tai varmaan voikkaan selvittää kenenkään viimeisimpiä palkkatuloja.

Heissulivei ja onnea tosi paljon iloisista ultrauutisista kaikille siellä käyneille :)!

Täälläkin oltiin aamulla ultrassa ja kaikki oli hyvin, onneksi! Sukupuoltahan me ei haluta etukäteen tietääkään, on sitten kiva yllätys synnytyksessä :).

Ihan meiletöntä, että ollaan jo puolivälissä odotusta me kesäkuiset, aika menee niin äkkiä ja kohta on ihanat uudet ihmiset meidän kainaloissa :D! Tuskin maltan odottaa...

Ihania odotupäiviä ja hyviä vointeja kaikille!

barbalala & pikku-papunen rv 20+1 ja poika 1v 2kk

Moikka!

Yammy mammy: Nyt on aika hyviä tarjouksia ollut noissa merkki tuotteissa kun poistavat 2009 mallistoa, joten saattaapi olla, että samaan hintaan tosiaan löytyy "kunnon kamaa" kun mitä Ikea myy..

EnnaN: Voi hyvä luoja tää on vaikeeta.. Luulenpa, että laitan paperit kelaan ja katson mitä tuleman pitää. Pyydän Kirjanpitäjältä jonkin sortin palkkatodistuksen 2009 tuloista ja laitan sen liitteeksi.. huh.. Meidän alalla kun ei ole TES:iä mitä noudattaa, eli yleisten lakien ja asetusten mukaan ilmeisesti mennään ?? Täytyy nyt ajatuksella viikonloppuna lukea tuo opas kirjanen hakuemuksesta, minkä sain neuvolasta ja soittaa kelaan jos jotain ja laittaa alkuviikosta paperit..

Tässä tiedä enää mistä saa tietoa ja kuka tietää.. kun kukaan ei oikein tunnu tietävän meidän firmassa. on niin pieni yritys ja aiempaa kokemusta ei ole..

= /

Ekakertaako: 2009 palkkatodistus ei mielestäni käy, vaan sen pitää olla ajalta 6 kk ennen ensimmäisen tuen nostoa. Tai näin ainakin minulla, koska osa palkastani muodostuu myyntipalkkioista eli en pysty arvioimaan kevään tulojani etukäteen. Eli KELA:n ihminen pyysi minua lähettämään palkkatodistuksen kun olen saanut viimeisen palkan ennen vapaalle jääntiä huhtikuussa. Jos olet saanut tuntuvan palkankorotuksen tai vaihtanut parempiin (kiinteä)palkkaisiin töihin niin silloin 2009 palkkatodistukset varmaan voisivat riittää(?)

Selkeintä varmaan, että soitat KELA:an ja kysyt. Itse soitin siihen valtakunnalliseen palvelunumeroon. En joutunut odottamaan mitenkään älyttömän kauan ja sain ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua.

Sain eilen eräältä ystävältä kolme muovikassia vauvanvaatteita ja voisin kuvitella, että pikkuinen saa niitä vielä aika paljon lahjaksi, plus sitten tulossa on myös äitiyspakkaus, eli en taida hankkia itse mitään. Ainakaan vielä en ole kokenut mitään ylitsepääsemätöntä himoa pikkuvaatteiden rekkien kohdalla vaikka olen tarkoituksella hypistellyt niitä.

Nyt pohdinnan alla on hankkiako city-rattaat vai ei. Yksi kaveri myisi kahdella lapsella käytetyt, ihan siistin ja tukevan oloiset 45 eurolla, maksaneet uutena 90 €. En ole oikein varma onko niille käyttöä. Perheessämme on nyt vain yksi auto, joka on miehen työn takia pääsääntöisesti hänen käyttössään, eikä toisen hankkiminen ole lähiaikoina mahdollista/ajankohtaista. Eli en juurikaan ajele minnekään autolla lapsen kanssa, jossa tarvitsisin rattaita. "Oikeiden rattaiden" kanssa voi kävellä lähikauppaan hankkimaan jotain pientä. Isommille ostoksille tulee mentyä kyllä autolla, mutta luulisin, että on helpompaa laittaa lapsi ostoskärryjen kaukaloon. En/emme oikein harrasta shoppailua niin, että käveltäisiin kaupasta toiseen. Pidemmillä ulkomaanmatkoilla ne voisivat olla kätsyt, mutta kannattaako niitä rontata lentokoneessa? Risteilyllä tms. ovat kyllä varmaan hyvät, mutta taaskaan, tuleeko sellaisia tehtyä? Sama juttu tapahtumien, messujen, jne kanssa. Kokemuksia, mielipiteitä?

Samaisella ystävällä olisi myynnissä myös käytetty leikkikeskus/matto (miksi-sitä-nyt-kutsutaan?) 30 €. Sen ajattelin hankkia. Vai onko kokemuksia siitä, että on aivan turha kapistus?

Ennan: Minulla sama juttu, että saan osan palkkaa myyntiprovisioina, tästä syystä en myöskään pysty ennustamaan tulevaa tienestiä keväältä. Täytyy soittaa sinne kelaan ja kysellä lisää =/ Noista etelän matkoista jne.. Vanhana matkaoppaana sanoisin, että jos / kun matkoja tulee niin 90%:sti rattailla kohteissa ei tee mitään. Etelässä harvoin perheillä on vaunuja / rattaita ja jalankaan ei kovin moni paikallinen kulje ja tästä syystä rattaisen aknssa kulkeminen suurimmassa osassa matkakohteista on vaikeaa / hankalaa / mahdotonta. Eli pienelle lapsele rintareppua vaan matkaan. On kaikkien kätevin! =)

Huomiseen taas..

EnnaN: Noista rattaista täältäkin kommenttia. Meillä on neidillä Brio Kombit, jotka ovat ehdoton valinta vaunulenkeille. Lisäksi meillä on rattaat, jotka ovat aina auton takakontissa kauppareissuja yms varten. Meillä nuo rattaat ovat kyllä ihan ehdottomat. Ne ovat vaunuja paljon keveämmät ja kääntyvät pienessä tilassa paremmin. En tosiaan pärjätä kauppareissuja ilman niitä. Jos neiti vaikka nukkuu autoon niin me siirretään hänet rattaisiin. Toinen työntää nukkuvaa neitiä rattaissa ja toinen ostoskärryjä.

Olimme kesällä Wienissä viikon ja rattaat olivat myös siellä ehdoton matkavaruste. Kaupungilla neiti meni kätevästi matkassa mukana ja nukkui rattaisiin kun väsyi. Meidän neiti on jo yli 13 kiloinen, joten sellaisen kantaminen rintarepussa olisi ollut liian raskasta yli 30 asteen helteillä.

Rattaita ei voi muistaakseni käyttää kuin vasta kuudesta kuukaudesta eteenpäin eli ei ihan pienelle vauvalle siis.

EnnaN, tarkoitatko siis leikkimattoa? Meillä on tämä malli:

http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/Tiny_GymiSuper.jpg

Meillä se oli ihan ehdoton varuste reilun kuukauden iästä ja meni käytössä reilun vuoden. Tokalle se otetaan ehdottomasti käyttöön taas. Suosittelen!

Ekaakertaako?: Kuten EnnaN jo vastasikin, tuo tuo yrityksen palkan maksu on tes-kohtainen.

Vintti10: Minä puhun neidille suomea ja mies omaa äidinkieltään. Suomi on ehdottomasti tällä hetkellä vahvempi kieli, kun neiti kuulee sitä enemmän. Ymmärtää kyllä miehenkin äidinkieltä hienosti. Itse puhun mieheni kanssa hänen äidinkieltään vaikka mieheni puhuukin todella hyvin suomea.

Catriina ja pikkukakkoskultanen rv 23+1

Heissan!

Taas on viikonloppu vierähtäny huomaamatta ja viikko alussa, mutta ihana huomata, että hommia jäljellä enää 2,5kk!!! Ja se menee todella nopeasti. Mulla viimeinen työpäivä 30.4, kun 3.5 on ensimmäinen äitiyslomapäivä =) =) Jei! Tässä siis tiukkaa rutistusta seuraava 2 kk ja sitten jo pikkuhiljaa seuraajan perehdyttämistä asiakkuuksiin jne.. Ihanaa ajatella, että saa olla kotona puolisentoista vuotta! Nyt on tosin ajatukset jo menny siihen, että tulisinkin töihin vasta tammikuussa 2012, mutta näin se ahneella ajatus muuttuu kokojan! Sen näkee sitten kun on lomilla ja miten vauvan kanssa menee ja tiedä vaikka oon heti uudelleen raskaana =) Täällä siis aivan kaikelle avoinna! =) =) =)

Mä oon kanssa miettiny hankkia tollasen maton / telineen ainakin, mitä voi pitää niin sitterin kuin maton kanssa.. Luulen, että siskolta saattaa jo kesällä / kesän lopulla löytyä sellanen, hänen vauva sillon kuitenkin jo 1 v..

Miten, täällä joku oli samanmoisessa työssä, eli provisopalkalla kuin minä, onko sinulla jonkinlaista sopimusta miten tuon provision saat äitiysloman aikana, vai tuloutuuko sinulle kaikki kerralla heti vahvistuksen jälkeen. minulla osa tulee heti ja osa tuloituu projektin jälkeen, joten jos kevät on hyvän myynnin aikaa niin minulle jää "pankkiin" suuriakin summia.. en oikein tiedä miten saisin tämän tuloutettua itselleni niin, että se olisi kotihoidon tuella käytössä.. Jostain olen lukevinani, että kotihoidon tuella sunnutaina saa tehdä töitä, mutta onko tässä jotain rajoituksia tulojen määrässä? Jos ei niin voisi ajatella, ettät uo tuloutunut proviso maksettaisiin minulle "sunnuntai työnä" kotihoidon tuen aikaan.. Onko kokemusta kenelläkään?

Tänne ei taaskaan mitään uutta. kävin shoppailemassa viikonloppuna häihin asusteita ja löysin itseasiassa todella kivat luumun lilat avokkaat ja siihen sopivan laukunkin, mutta laukku oli aika hintava 35€:a, sitä en raaskinut heti ostaa. Katson jos löytyy jostain vielä halvemmalla... Kävin myös Stokkalla mamma osastolla ja siellä oli oikein kattava mama-liciuksen vaate mallisto ja ostin oikein kivan hameen ja neuletakin, molemmat menee hyvin synnytyksen jälkeenkin, varsinkin neule, kun on vain auki vatsan kohdalta... On nyt sitten Italiaan vähän parempaakin vaatetta mukaan. jokunen toppi / paita täytyy vielä H&M:ltä hakea.. Ei nimittäin kauheesti huvita lähtee "ryysyissä" mihinkään Roomaan, kun muutenkin mieli maassa näitten kilojen ja mahan kanssa..

No joo.. mitäs tänne muille kuuluu????

rv 24 ( 23+2)

Ekakertaako: Minä saan osan palkastani myyntipalkkioina, joka on kuusta riippuen muutamasta kympistä pariin sataan euroon peruspalkan päälle. Meillä edellisen kuun myynti varmistuu seuraavan kuun 10. päivään mennessä ja tulee maksuun siitä seuraavassa kuussa eli kahden kuukauden viiveellä, mutta kaikki kerralla. Jos asiakas peruu, niin se vähennetään tulevista palkkioista. Minulla siis tulee huhtikuun provisot maksuun kesäkuussa, kun mamma-loma alkaa 28.4. Tosin alani TES:in mukaan saan palkkaa tosiaan sen 72 ensimmäistä mammalomapäivää eli ongelmaa ei tuosta muodostu, kun KELA ei mitään kumminkaan vielä silloin maksa.

Pitää tosiaan paikkansa, että sunnuntait ovat "omaa aikaa", niiltä ei siis makseta korvauksia, mutta käsittääkseni on todella tarkkaa, että työn, mistä saa palkkaa, pitää tapahtua juuri sunnuntaina. Toisaalta sinullehan tulee maksuun ennen lomalle jääntiä suoritetusta työstä maksettuja palkkioita. Taas kerran hyvä kysymys KELA:lle. Kerro mitä vastaavat :-D

Omat nenä-ongelmani ovat selviämässä. Neljäs punkteeraus on nyt pitänyt nokan pääsääntöisesti auki. Lääkäri päätyi siihen että pilleri-kortisonia ei aloiteta, koska kuitenkin olen pärjännyt ihan hyvin. Ilmeisesti tutkimustuloksia kortiosonin käytöstä raskauden aikana ei juuri ole (en ihmettele, kuka haluaa sellaiseen koehenkilöksi). Kirjallisuudesta todetaan suurinpiirtein, että käyttö ei ole mahdotonta, jonkin verran raportoitu huulihalkioita, alhaista syntymäpainoa ja ennenaikaisia synnytyksiä, mutta jos hyödyt ylittävät mahdolliset haitat niin voidaan käyttää. Lääkäri meinasi ensin lähettää minut konsultaatiokäynnille gynelle, mutta arveli sitten, että siellä lähinnä todettaisiin, että olen raskaana ja tarvitsen kortisonia, mutta on nenä-kurkkulääkärin asia päättää tarvitaanko sitä eli mistään ei löydy todennäköisesti lääkäriä joka uskaltaisi sanoa juuta tai jaata. Tilanne katsotaan vielä ensi viikolla ja jos se ei ole huonontunut niin näillä mennään vauvan syntymään asti. Ilmeisesti punkteeraillaan taas välillä jos tarvitsee :-/ Sitten kun raskaus on ohi (jännä tapa ilmaista asia, onko ilmaus "synnytyksen jälkeen" liian intiimi?) niin minun pitää tulla kipin kapin hakemaan kortisoni-resepti, koska käyttöä imettämisen aikana onkin sitten tutkittu jo enemmän ja se on ihan ok.

Nyt riesaksi on ilmestynyt krampissa oleva kylkilihas. Oikeasta kainalosta rintalastan keskelle on kipeä kohta, joka hermostuu jos pitää olla pidempään pystyasennossa, yskiminen ja nauraminen ovat aivan pois suljettuja. Sissinä koitin hoitaa sitä kotikonstein (venyttäminen ja kylmävoide) viisi päivää, mutta tänään raahauduin työterveyteen, kun lisäksi ristiselkä alkoi kiukutella. Lääkäri totesi, että voi johtua lähes mistä vaan, ei varmaankaan vähiten kasvavasta vatsasta, mutta myös samalla viruksella, joka tulehduttanut poskionteloita, saattaa olla jotain tekoa asian kanssa. Sain kylkeeni, päähäni ja peukaloiden hankoihin akupunktioneulat 20 minuuutiksi, neljä päivää sairaslomaa ("Ei siihen oikein muu auta kuin lepo") ja käskyn tulla uusintahoitoon torstaina.

Moikka moi..

Ennan: Tuo on kyllä hyvä huomio tuo, että työ on tehty ennen äitiysloman alkua.. tämän ei kyllä tosiaan pitäisi vaikuttaa päivärahoihin. Tästä hiukan kokemusta kun olin tuossa oikeudessa edellesen esimiehen kanssa kun hän väitti, että en ole oikeutettu provisioihin mitkä ovat tuloutuneet sairaslomani aikana, koska olen saanut keskiansioiden mukaista sairasloan palkkaa. Asiahan ei näin ollut, vaan koska työ on tehty ennen sairaslomaa olen oikeutettu niin keskiansioiden mukaiseen palkkaan kuin provisioihinkin..

Koitahan Ennan jaksaa nenän kanssa..
Mä oon tässä jo pidempään maininnu että mitään ongelmia ei ole, mutta jotenkin oon unohtanu ihan kokonaan todella rasittavan vaivan, eli mun oikea käsi puutuu tasaisin väliajoin niin päivällä kun yölläkin... Todella rasittavaa kun ei oikein onnistu mikään, kun sormet tunnottomana. Tähän auttaa kun pitää kättä ylhäällä jonkin aikaa, mutta puutuminen tulee tasaisesti uudelleen ja uudelleen. Sisko mainitsi, että nestettä kertyy ja se aiheuttaa puutumista.. = /

Moi kaikille! Kyllä käyn päivittäin lukemassa kuulumiset. Oma olo nyt ok. Nivuskipuja tulee silloin tällöin, mutta kestävät vain muutaman sekunnin. Sunnuntaina tuli yhtäkkiä alaselkä kamalan kipeäksi mutta se meni onneksi kuumassa saunassa ohi. Esikoisen kohdalla tuo selkä reistaili loppuraskaudessa, joten jäin sairaslomalle jo muutama viikko ennen äippäloman alkua.

Miten muiden vointi? Ovatko jo kaikki käyneet rakenneultrassa?

Ihanaa odotuksen jatkoa kaikille!

Catriina ja pikkukakkoskultanen rv 24+1

Jee Catriina!!
Täällä siis muitakin ;)

Mulla ollut kanssa selän kanssa ongelmia ja luulen, että joudun kanssa jäämään aiemmin saikule kun tuo mahakin on niin tavattoman suuri jo, kaveri justiin sano, että hänellä oli tämmönen maha kun meni synnyttämään =( Tosi kiva.. Kai se sitten vaan on oikeesti sitä läskiä ja oikein urakalla.. =( =(

Mulla jo nimittäin oikeesti vaikeuksia laittaa kenkiä jalkaan ja nostaa lattialta jotain. Saan tottakai nostettua, mutta sellasta "äheltämistä".. Maha tosin on ihan selkeesti kova "pallo", eikä sellanen löysä mitenkään. Tuntuu vaan niin suurelle maha kun vertaa muihin..

Oliko täällä muilla suuria "ongelmamahoja" ?

Rv 23+5

Ekaakertaako?, mulla vatsa ei vielä kovin paljon haittaa esimerkiksi kenkien jalkaan laittamista. Esikoisen pukemisen ja vaipan vaihtamisen oon kyllä jo reilu kuukausi sitten delegoinut 100 &:sesti miehelle kun lattialla selkä suorassa tai etukumarassa istuminen ei tunnu kivalta.

Ekaakertaako?, onko sulla vauvamaha suoraan eteen vai myös sivuille "levinnyt"? Mulla oli eka raskaudessa suippomainen ja osoitti suoraan eteen. Takaapäin mahaa ei huomannut. Nyt vatsa on kyllä vieläkin suipompi kuin ekassa raskaudessa ja osoittaa taas suoraan eteen. Oon 172 cm pitkä ja mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja pitkät jalat (lyhyt selkä). Johtuukohan tuo vatsan rakenne ruumiinrakenteesta? Miten teillä muilla odottajilla?

Sain juuri sokerirasituksen tulokset. Voin huokaista helpotuksesta kun kaikki arvot oli tosi hyviä. :-)))

Catriina ja pikkukakkoskultanen rv 24+1

mieheni totes kauniisti saunassa että oothan sä lihonut kun on persekin leventynyt meinasin vaan että olisihan se ihme jos en leveis kun kahta ootan mutta oli aika rumasti sanottu.

Mulla on nyt viikkoja 22+1 ja likat temuaa ihan hirveesti tuntuu välillä että toinen tulee kylkiluista ulos. Painoa on nyt tullu 1,25 kg/viikko ainakin oman puntarin mukaan. sokerirasituksessa kävin ja kaikki oli hyvin.

Kamalan flunssan sain ja tänään totesivat olevan poskiontelon tulehdusta ja sain lääkekuurin kun eivät suostunut tyhjentämään supistelujen takia.

Oon mä käyny teidän juttuja lukemassa mutta ei oo jaksanut kirjoittaa istuminen on välillä niin työlästä.

Yhteistyössä