***Kesävauvat 2008***

täällä heräillään taas uuteen vkoon ja kohta vaihtuis jo raskausviikkokin :) miehen kanssa eilen puhuttiin illalla kuinka uskomatonta se onkaan että tuolla mahassa joku kasvaa :) miehelle tää on siis eka, mulle itelle jo neljäs, mutta yhtä innoissaan ja ihmeissään ollaan :)


 
huomenia..
varasin äsken ajan 22.10 ykstyiselle ultraan. jännittää ihan älyttömästi nyt jo ja aikaa kuitenkin on vielä. iltapäivällä tarvis mennä viisurinpoistoon *iiiikkksss*.
onkost ketää teistä raskausaikan ollut poistattamassa viisureita/paikattavana?!
mua nimittäin pelottaa se vaikuttaako se puudutus sikiöön..olen kyllä kertonut raskaudestani ja lupasivat laittaa lääkitystä joka sopii. olen tän saman viisurin takia joutunut syömää n. 2 vko joka yö särkylääkettä (ensin buranaa ja raskaus epäilyn jälkeen siirryin panadoliin) kun herään siihen järjettömään kipuun. voiko siis särkylääkkeestä olla vaaraa tässä tapauksessa?!
 
marleena: ei mun mielestä panadolista oo mitään haittaa raskausaikana eikä tosta puudutteestakaan.

Mä ootan jo keskiviikkoa että pääsen tilaileen neuvolaan aikaa...mä vaan jo kerran ton terkkarin hyvästelin ettei enää nähdä kun muutto eessä ja tytöllä seuraava neuvola eessä vasta ens vuonna...mutta yhteistyö jatkuukin vielä jonkun aikaa... jollain tavalla ahistaa mennä tolle koska sama terkkari oli mulla ekan ja tokan raskauden aikana eikä ollu yksi tai kaksi kertaa kun tää totes että kun sulla on niin ja niin paljon painoa.... itelle jäi aina sellanen olo että on maailman painavin ihminen joka vauvaa odottaa... Nyt sitte taas pitäisi kuunnella samaa tarinaa :(
 
marleena83: niinkuin hande tuossa totesikin, Panadolia saa syödä raskausaikana, ja oliko se viikkoon 5 tai 6 asti, äidin syömät "vahingolliset" lääkkeet yms. ei kulkeudu sikiölle asti, vaan jostain viikolta 6 kun istukka muodostuu. Itse söin viime raskauden alussa, joskus viikoilla 3 tai 4 vielä kolmiolääkkeitä kun en tiennyt olevani raskaana, muttei niillä ollut vaikutusta, terve tyttö tuli.

Hammaslääkärissä minulta paikattiin yksi reikä viikolla 36, mutten ottanut siihen puuduketta. Viisauden hampaan kanssa on varmasti eri juttu, kivuliaampi, mutta päätin etten jatkossa ota puudustusta hampaan paikkaamiseen sillä kipein osuus siinä on ollut puudukkeen laitto.. ;)
Varmasti tuo puuduke on raskaana olevalle turvallinen, ei sitä muuten annettaisi. Itse olin eka raskaudessa kaiken suhteen vähän ylivarovainen, en värjännyt hiuksia kertakaan, en syönyt yhtään "kiellettyjä" ruokia, en nukkunut selälläni ettei edessä oleva istukka painaisi vauvaa.. :ashamed: :)
 
Hande:Musta tuntuu et noi neuvolatädit kyttää sitä painoa olit sit ali-,yli-,tai normaalipainoinen.Mulla oli viime alkuraskaudessa noussu paino 200g,niin neuvolatäti (sijainen onneksi) totesi et "ohhoh,sulla on jo noussu toi paino!" Ja mä olin alipainoinen... :eek:

Marleena:Mun mielestä puuduttaa voi normaalisti raskauden aikana,mut röntgen kuvia ne ei mielellään ota.
 
Bamse: musta toi on niin hölmöö että ne kattoo niin paljon tota painoo....mustakaan voi iha kovin laihaa tulla kun geenit on jotain muuta...menee vaan into tuolla käydä jos joka kerta saa kuulla että kun olet niin painava,ei oo ihmekkään jos stressi iskee...
Onneks näkee viimesimmän odotuksen aikasista papereista että sillon mulla paino nousi 2.9kiloa että pystyn pitämään painoni aisoissa....että jospa ei nyt siitä alkaisi kauheeta paasausta pitämään.. Toivossa on hyvä elää :D
 
Moi vaan kaikille! Ompas tänne tullut paljon tekstiä viikonlopun aikana ja tänäänkin. Näyttää siltä, että tässä töiden keskellä ei oikein meinaa ehtiä kirjoittelemaan, mutta taustalla ainakin seurailen tiiviisti.

Itselläni on muuten myös suunniteltu sektio takana (-04) ja aina välillä tuntuu tosi inhottavia nippailua arven kohdalla. Arpi sinäänsä on hyvin parantunut ja lähestulkoon huomaamaton, mutta ilmeisesti se kuitenkin on tehnyt jotain pieniä kiinnikkeitä sisälle päin. Jos tämä pikkuinen mukana pysyy loppuun saakka, niin lupaan kyllä kestää kaikki nipistelyt tämän enempää valittelematta.

Mukavaa alkuviikkoa kaikille ja toivottavasti saadaan vielä lisää plussanneita tähän joukkoomme!
 
kotirokki
Vähän tuntuu vielä haasteelliselta keksiä juttuja kirjoiteltavaksi, kun ei ole varsinaisia oireitakaan mistä valittaa :p Eiköhän se ajatuksen juoksu vilkastu mitä pidemmälle raskautta mennään (tai sitten ei).
Noh, olen kuitenkin hengessä mukana ja käyn vilkuilemassa teidän kirjoituksia useasti päivässä :heart:

 
Lady di : katoin tota sun janaa että onks sulla noi päivät oikein....ku itellä tuo aika paljon yli 200 pvää jäljellä ja sulla vajaa 200....ja noissa vkoissa ei oo kun parin vkon ero..

kotirokki: täälläkään ei oo pahemmin mitään oireita...väsymys on pikku hiljaa alkanu mutta kaikki muu pysyny poissa...
 
Kuka kyseli tuosta tuhruvuodosta, niin minullakin tuli pientä turhua silloin, kun ois lpitänyt menkat alkaa. Nyt viime viikolla tuli yhtenä päivänä sellaista vaaleanpunaista/punaista vuotoa ihan pikkareihin asti, ja olin ihan varma, että kesken menee, mutta vuoto loppui kyllä onneksi.

Me asustellaan täällä Oulun pohjoispuolella, pienessä kyläpahasessa.
Kuka noita ikäeroja kyseli, niin meillä tosiaan on noiden kahden vipeltäjän ikäero 1v2kk, ja hyvin tytöt jo nyt leikkii keskenään. Nuorempi on siis 10kk. Vauhtia ja vaaratilanteita toki riittää :whistle:

MInä ramppasin esikoista odottaessani oikein urakalla hamppilääkärissä, ja minä kyllä VAADIN puudutetta, ja paljon... Vakuuttivat, ettei puudutteista ole haittaa sikiölle. -Hammaslääkäri kammoisena olisin mielelläni vähin äänin poistunut paikalta, mutta eipä annettu mahdollisuutta.
Minullakin edelleen odottaa nuo alaviisurit poistoa, ne hankaavat ikävästi poskea, ja vähän vääntävät leukaakin huonoon asentoon, mutta en ole vielä saanyut kerättyä tarpeeksi rohkeutta mennä hamppilääkäriin :ashamed: Yläviisureiden poisto ei muuten (yllättäen) sattunut YHTÄÄN, rutisi vain. Koittivat väittää ett alaviisuritkin lähtevät liki yhtä helposti, mutta en kyllä usko!

Minusta tämä on sitä kiva ketju, että tässä jutellaan niin paljon muustakin, kuin jatkuvaa oireista puhumista.
 
Onnittelut uusille plussaajille! :heart:

syksyinen :hug: täältäkin, olipa surullista kuultavaa. Voimia teillepäin ja onnea uuteen yritykseen. :heart:

Täällä kasvatellaan tissejä ainakin näin aluksi :LOL: , rinnat tuntuu tosi painavilta ja tuntuu että huomenna on pakko mennä liivikauppaan. Kaikki rintsikat tuntuu pieniltä! Hitsi, mitkähän munkit mulle onkaan tulossa :eek:

Vähän houkuttaisi tilata yksityiseltä se varhasiultra. Mulla on neuvolakin vasta 8.11. raskausviikolla 9, ja oli täti puhelimessa sitä mieltä ettei siellä ees kuunneltais sydänääniä ettei sais sätkyä jos ei kuulukaan.. Mä oon kyllä sitä mieltä että kuunnellaan! Mun siskolla on ainakin kaikista lapsista kuulunu viikolla 8.

Kyllä tää oottavan aika on pitkä. Eilen illalla oli muuten eka ällötys olo.Toivotaan ettei nyt pahene, alkaa se istukan kasvaminen...

Kylli ja ruttunen 5+0
 
Mä en oo vielä uskaltanu neuvolaa varata.Ajattelin eka käydä yksityisellä ultrassa ens viikolla.Nyt on alkanut pikkuhiljaa oireet hiipimään paikalle,kuvotus,väsymys,rintojen turpoaminen...tosin onneksi vielä pienissä määrin!

Mulla poistettiin alkuvuodesta kaikki 3 viisuria samalla kertaa.Poisottaminen ei sattunut yhtään.Ainoastaan alaleukaa särki viikon verran,mut sen hampaan ne joutukin leikkaamaan pois.
 
malvu
Tervetuloa uusille ja onnittelut!

Sainpa minäkin tänään soitettua neuvolaan ja varattua ajan. Tän kuun lopulle tuli ja ultrankin laitto samalla ens kuun alkuun, jos en nyt ihan väärin muista.

Olis ihana jos mäkin voisin sanoo, ettei mitään oireita oo. Tissit mulla ei kasva, mut kaikkee kurjempaa löytyy :whistle: eli pahoinvointi on jo tosi tuttua, mutta ainakin vielä se on pysyny kurissa kun muistan yhtenään napsia suuhun jotain. Mun on vaan vaikee ymmärtää miten raskaudet voikin olla niin erilaisia mulla itellänikin. Ekan raksauden voisin ottaa ihan pysyväksikin olotilaksi. Mun vointi oli mahtava ja hiukset ja iho oli paremmassa kunnossa kuin ikinä, mut tää toinen otti tosiaan voimille sillä oksensin viikosta 4 viikkoon 17, liioittelematta joka päivä sen kerran ainakin :x Ja nyt väsymys jo huipussaan, mut se on ihan siedettävä oire kun ei vaan tarvis taipua tonne pytyn suuntaan, ainakaan joka päivä. Ja hatun nostot niille joilla pahoinvointi on/on ollut vielä pahempaa.

Mä oon ihan vakuuttunu et toi pahoinvointi on mulle rangaistus mun ajatuksista. kun oikeesti ekan jälkeen en mitenkään päin voinut uskoo et jollain oikeesti, ihan ilman kuvitelmia voi olla niin järkky olo :headwall: aattelin et tekevät vähän turhan isoo numeroo.mut nytpä tiiän, eli pieni varotus kaikille jotka aattelee samoin kuin minä ennen, voi kostautua. Mut lupaan tän jälkeen olla liiemmin valittelematta ainakaan jos tää pahoinvointi pysyis tälläisena mitä tää nyt on, sillä tää on vieläkin niin paljon pienempää kuin viimeks.

Mut siihen miks pahaa oloakin kestää, eli se kesävauva
:) Mulla on ollu kesä ja talvivauva. Sääthän tietty vaikuttaa paljon siihen vaatetukseen, mut musta oli jotenkin helpompi miettiä kesävauvan vaatteita kuin talvivauvan, vaikka kesävauva oli ensimmäinen. Kaikista vaikeinta oli musta oikein kuumana ja aurinkoisena päivänä miettiä et miten saa vauvan ilmavasti, mut kuitenkin ihon suojattua porottavalta auringolta. Mut kyllä niistä selvii. Olis jo kesä B) B)
 
lady di: aika hassu kyllä että teki sulle noin vähä päiväsen janan..ite huomasin että aika helposti menee kuukaudet siellä sekasin, varsinki tälläsellä jolla ei oo kovin hyvä enkkupää :D mutta mukavampihan se on sellasta janaa katella jossa päivät pitää paikkansa :)
 
Onnea uusille plussaajille :hug:

Tänään on ollu vatsa kovin kipeä :( Toivottavasti vain ilmavaivaa tai jotain. Nyt nukkumaan ja huomenna taas aamulla töihin. Tuli tänään kerrottua esimiehellekin raskaudesta :) Työkavereille sitten vasta myöhemmin.

Hyvää yötä!

 
huomenia täältäkin kaikille :)
äsken tulin tyttöä viemästä ja tuli käytyä kaverin kanssa aamukaakaolla, joka tais olla virhe....tuli iha törky pahaolo....nyt vaan yrittää saada olon tasaantumaan.

viime yö oli taas kerran levoton neidin takia, ensin vain itki hysteerisesti, pahoja unia näki kuulemma. Toisella kertaa itki taas oikeen kunnolla ja olikin tippunut sängystä suoraa pehmolelulaatikon päälle, joka oli illalla jääny sängyn viereeen :( no loppu yö meni rauhallisesti, mutta väsy taisi molemmille jäädä.

Lapsivapaatalomaa odottelen, joka alkas perjantaina ja kestää ens vkon keskiviikkoon asti. sitten saa nukkua niin paljon kuin tahtoo :) Sitten tuleekin koko lauma mun luokse ja arki alkaa taas :)

Huomenna olis se päivä ku meinasin ekan neuvolan tilailla ja torstaina ois se odotettu päivä että saan kipsin kädestä pois :) millasta lie elämä taas ilman tuota kädessä roikkuvaa "kaveria"....

Nii ja tänää olis tuo 5vkoa täynnä :)
 
Malvu mä oon sun kans samaa mieltä tuosta kesävauvasta, et on kyllä helpompi kun talvivauva. kesällä on ihana imettääkki kun voi vaan istuskella ulkona pihakeinus ja ruokkia lasta.

Mulla on kans pahoinvointia, eikä missään muissa raskauksissa oo ollu tällasta, mä oon aina voinu niin hyvin eikä oo juuri väsyttänytkään, mutta nyt on ihan toista mä voisin nukkua ihan missä vaan ja iltasin tuppaa kyökityttämään, mut vessaan asti ei oo onnes tarvinnu mennä. Mitähän kivaa tästä viä tulee kun istukka kehittyy? Hassua kyllä et toi huono olo on illalla eikä juurikaan aamulla. raskausviikkoja on nyt huimat 4+6 alkoiko se istukan kehitys viikolla 5 vai 6?
 
nasu: ihan ku oisin lukenu että vkolla 6 alkaa istuka kehittymään, mutta iha varma en ole...
kauhulla ite ootan että alkaako se yökkö olo just sillon kun meillä pitäs juhlia sekä kahen muksun synttäreitä että mun kolmekybäsiä....
tytön odotusaikana toi yökköolo kesti koko raskausajan, ni sellasta täällä ei ainakaa toivota.
 
Tuolla Liberon sivuilla on että viikolla 6 alkaisi istukka kehittymään.. mutta hormonien takia pahoinvointi voi alkaa aiemmin.

http://www.liberovaipat.fi/Pages/Pregnant/CalendarDefault.aspx?id=2980

Pampersin sivuilla (hitaat) taas sanotaan että jo viikolla 4 alkaa muotoutumaan..

http://www.pampers.fi/fi_FI/content.do?type=109&currentid=mspcal&contentId=12858&mode=baby

Olen muualta lukenut että viikolla 6 kehittyisi, tai olisi valmis ja viikolla 7 ruskuaispussi hajoaa ja istukka tulee tilalle.

Täytyy lähteä pukemaan itsensä ja tyttö ulos, hankala kirjoittaa kun ylimääräiset sormet hakkaa näppäimistöä. =)
 
hande mulla kävi kans ekalla neuvola käynnillä samoin.. terkkari punnitti ja töksäytti ihan suoraa et sulla on tuo painoindeksi liian ylhäällä, kannattais vähän kattoa mitä syöt. kuitenkin olen sellanen sopusuhtanen vielä..joten aika mieltä piristävää nähdä mitä sitten pidemmällä raskaudessa sanovat :/
meillä täällä on muutenkin jaettu esim. äippäneuvolassa asuinalueiden mukaan hoitajat,lääkärit,ym. ja tietty meillä oikein akka!! viime raskaudessa (joka sitten päättyi keskenmenoon) mulla alkoi n.vko7 sellanen ruskeavuoto, ei verta. soitin sitten sinne terkkarille ja tämä vaan totes "no..se on hormonaalista tai sitten menee kesken mut ei hän sille minkään voi.." menin tietty vielä enemmän paniikkiin. nyt tarvis sille samalle terkkarille mennä taas
:(

äitiäitiäiti kiitos suuresti!! monen viikon murheen taakka tipahti sydämeltä :heart: olen stressannut sitä jos olenkin itse aiheuttanut sikiölle jotain. sitä vaan on niin hysteerinen kaikessa. hammaslääkärikin sanoi eilen kun kysyin jonkun 3 kerran et onhan se puudute sopiva että eipä täällä odottavat äidit kävis jos se ei sopis :D

kotirokki olen tässä itekin jo ehtinyt ajattelee et mikäs mussa on vikana kun ei oikeen mitää oireita ole..väsymystä ja nukkumaan mennessä nenän tukkoisuutta. annas olla kun alkaa jokin muu oire ni sitten ei kuitenkaan omasta mielestä olekkaan kaikki kunnossa kuitenkaan :D
on tämä ihmeellistä aikaa..

huiskahäntä eihän toi viisureiden poisto olekkaan mitään herkkua. mulla on nyt sitten kaks poistettu ja molemmat alhaalta. en niin osaa sanoa miten paljon sattunut kun ollaan laitettu puudutetta oikeen rankemmalla kädellä -minähän en muuten siinä tuolissa olis :D helposti ovat lähteneet irti mutta puudutuksen loputtua kipu on kyllä aika mahdoton. mä olen ihan varma siitä että mulla alkaa aina raskauden myötä vaivaan hampaat.. viimeksikin poistettiin raskauden alkuajalla se toinen viisuri. ja sellasta ärsyttävää kolotusta pitävät. koitan vaan sitten syödä purkkaa,pastillia,ym. aina syömisen jälkeen.

tervetuloa katajanmarja , ja onnea odotukseen!m kiva että saavuit meidän keskuuteemme!! :D

omaa napaa.. kolme päivää lähtöön, nyt alkaa jännittää jo oikeesti :whistle:
lentäminen varmaan eniten jännitää. mutt onneks on finnairin kone ni tietää kaiken menvän hyvin. hammaskin on rauhottunut, nyt peukkuja ettei vaan ala tulehtuu ettei tarvi mennä minnekkää espanjalaiseen apteekkiin solkkaa mittä antibioottii englanniks :LOL:. ekaan ultraankin päästää sitten kahen viikon päästä.. ihanaa nähä se pikkunen nyytti. ja sydän ääniäkin saa kuunneltua viikolla 7?! *ihanaaaa*
 
Kaa
Mukava lueskella näitä teidän kirjoituksianne, itsellä kun ei oikein ole mitään sanottavaa. Alaselkäkipu on vähentynyt, mutta vatsaa nippailee yhä. Viikonloppuna istuin 4 tuntia autossa ja se oli kyllä tuskaista. Jotenkin tuo pitkään istuminen pahentaa noita vihlomisia. Mutta ehkä se siitä, jos siihen vaikka tottuisi.

Muuten täällä mennään hyvinkin oireettomasti. Ei ole huonoa oloa, ei päänsärkyä, ei rintojen kasvua, ei oikeastaan mitään muuta kuin tuo vihlominen. Toivottavasti meitä kuitenkin on kaksi tässä kropassa vielä (ja jatkossa). :D



 

Yhteistyössä