¤ Kesän 09 ivf/ivm/icsi/pas ¤

Aivan, mäkin oon aatellu että ensin hyödynnetään julkinen puoli jos suinkin mahdollista (ukko pysyy mukana)! Yksityisen hoidot kuitenkin "syö" niitä julkisen hoitokertoja, ja niin päin ei sit pääse jos kaikki 3 ois jo tehty ..ei pystys ottaa riskiä valehtelemalla jos ne kumminkin näkis jostain että on saanu jo kelakorvauksia tälläsistä...:p
 
heippa.
mä tuun tänne odottelemaan! :wave:
jotenkin uskomatonta, että me ollaan jo parin-kolmen kuukauden kuluessa täydessä tohinassa. no, siitä on kyllä vielä pitkä matka lopputulokseen. ...
Jännittää kyllä välillä ihan kauheesti - varsinkin kun tässä vaan odotellaan ja odotellaan. sikäli erilainen tilanne mitä monilla; meillä kun ei tässä ennen IVF:ää ole muita keinoja käytettävissä. - paitsi kotikonstit. :kieh:
pelottaakin... :/ mutta ei siitä sen enempää.
nyt en muista että pitikö jotain infoa antaa listaan.. no, ehtii sen myöhemminkin. siijuu!
 
Hei dreamer! :wave: Meillä ei oo mitään mahkuja (edes luomu) ennen hoitoo, mun endolääkityksen takia..vaikka kotikeinoihin nyt mutenkin on yht.2v5kk "hutien" jälkeen usko aika vähissä. Juu, laskin tossa yks ilta oikein tarkalleen että monena kuukautena ois ollu ainakin jonkinlainen mahdollisuus..kiertoja (verisiä pettymyksiä ) tohon aikaa sisältyy vieläkin enemmän, varmaan lähemmäs 35 tai jotain :( en taida viitsiä laskee.. :kieh:

Joo, kaipa jonkinlaista listaakin jossain vaiheessa vois koittaa väsätä, kunhan alkaa olla tarkempia aikatauluja selvillä =)
 
Heippa, Ihana auringon paiste ulkona. Meillä vaan on kyläilypäivä tiedossa, joten ulos en ehdi =(. Mut huomenna olis tarkoitus päästä ekaa kertaa tänä talvena hiihtämään. Jipii...

Mä malttamattomana testasin tänään, nyt on kp30 ja oon tosiaan sitä ihmetellyt kun jokakuukautinen pms oire on poissa. Eli tisut ei oo yhtään kipeet. Aattelin että jos se luomu ihme kuitenkin ilmoittelis tulostaa, kun kerran sillekkään ei estettä pitäis olla. Mutta noup. Ei plussaa. Ihan tyylipuhdas nega. En tiiä kuinka pitkäks tää kierto meinaa venyä.. yleensä se on mulla jonkun 28-33. Käytännössähän se olis mahdollista vielä sekin, ettei vaan näkyis testeissä, mut joo.. sillä ei kandee itteensä kyllä lohduttaa.

Meillä yk on tällä hetkellä vissiin 28, yritystä takana sama 2v5kk kun Risupesällä. Mulla vaan kun on vähän pidempi kierto ni pienemmät yrityskerat.

On se ihmismieli kyllä jännä, että joka kk se kuitenkin jaksaa uskoa ja toivoa että JOSPA nyt.. vaikka kuitenkin takaraivossa jyskyttää, että ei kuitenkaan.

Mitenköhän sitä uskaltaa luottaa siihen ivf:ään..? Mä luulen että meillä toiveet sen suhteen nousee ihan älyttömän korkeelle. Mieten sitä sit selviää siitä jos tulos onkin nega? Huoh. Noh, ei pitäis aatella vielä niin pitkälle, eikä tietty negatiivisesti, mut kieltämättä muakin pelottaa.

Dreamer78 tervetuloa joukkoon =). Mistä päin palstailet? Teillä on ilmeisesti syy selvillä lapsettomuuteen? Oletteko kauan yritelleet? Ollaan joskus varmaan oltu jossain samassa pinossa, tuo sinun nimimerkki on niin tuttu =) .

Aurinkoista päivää kaikille :heart: :wave:
 
napsuneiti :hug: ainahan ne nagat on inhottavia vaikka sitä kuinka koittas aatella että tuskimpa nyt...ja silti tietysti toivos jotain.
Niin, en kyllä tässä vaiheessa vielä jaksa ajatellakaan että mitäs jos näistä viimesistäkään oljenkorsista ei oo apua.. ei kai sitä näin pitkälti etukäteen kannata murehtia! Sille vaan ei sitten mitään voi jos niin käy, en voi siihen kuitenkaan itse vaikuttaa, kaikkeni oon sitten yrittäny :/
 
moi!
napsuneiti: joo, syyt on selvillä. mulla on PCO(jota vois kyllä läääkkeillä hoitaa), ja miehellä simppoja vähän; niin vähän oli ekalla kerralla, että lääkäri(väestöliitossa) vihjaili, että kenes se miehen edellisestä suhteesta tullut lapsi on.... aika törkee lääkäri. no, seuraavassa näytteessä oli jo paremmat määrät, mutta sen verran häikkää, että lääkäri(yleisellä) sanoi, että IVF:ään suoraan. joten laittoi sit marraskuussa lähetteen. :) satakunnan keskussairaalassa ollaan hoidoissa.
risupesä: no, oliskin joku oikein SYY ettei voi vahingossakaan tulla raskaaksi. kun joka kierrossa sitä yrittää ja odottaa ja sit pettyy - vaikka tiesikin ettei oo mahkuja. (vaikka vois ollakin mahkuja, koska siittiöitä kuitenkin on ja ovis luultavasti tapahtuu) MUTTA ENDOA EN MISSÄÄN NIMESSÄ HALUA, joten pahoittelut että sua sellainen riivaa. :ashamed: :hug:
oon kyllä miettinyt, erttä josko olis tähän hoitojen odotusajalle aloittanut hormonaalisen ehkäisyn. Sen takia ettei olis niin pahoja pms-oireita ja ovisoireita. :kieh: Ja sit ehkäisy hillitsis mun PCOa!
 
risupesä, tuota en ole kuullutkaan, että yksityisellä tehdyt hoidot söisivät julkisella puolella tehtyjä. Jostain vanhemmista pinoista olen lukenut, että jotkut ovat olleet yksityisellä hoidoissa jonottaessaan julkiselle puolelle.

napsuneiti, en halua nyt olla mikään pahanilmanlintu tai toiveiden kaataja, mutta ihan oman kokemuksen perusteella sanon, että kannattaa parhaansa mukaan yrittää pitää päänsä kylmänä ivf:n suhteen. Eri lähteiden perusteella ivf:n onnistumisprosentti taitaa olla 25-40 välillä. Itse lähdin ekaan hoitoon toiveitani jarrutellen ja nyt toiseen sitten hyvinkin toiveikkaana ja positiivisena. Tipahdin kyllä korkealta.

Ivf-prosessissa on niin monta vaihetta, joiden pitää onnistua, että kannattaa itsensä vuoksi yrittää ajatella vain vaihe kerrallaan, ainakin omasta mielestäni.
Ensin jännität, että alkaako niitä rakkuloita kasvaa ja millainen määrä niistä kasvaa tarpeeksi suureksi.
Sitten jännität löytyykö niistä munasoluja.
Sen jälkeen, että ovatko ne kypsiä ja hedelmöittyvätkö normaalisti.
Sitten pitää vielä jännittää jakautuvatko ne normaalisti.
Mikä tahansa noista vaiheista voi mennä vikaan, eikä silloin pääse siirtoon asti. (Kokenut tämän kahdesti).
Siirron jälkeen sitä jännitetäänkin sitten, että kiinnittyykö alkio (ja jos lukee vanhoja pinoja, niin hirmuisen monilla ei kiinnity).
Jos kiinnittyy, niin sitten alkaakin pitkä piina, että pysyykö se siellä (keskenmenojakin tuntuu tulevan tosi paljon).

Itse olen jo miettinyt, että jos emme saakaan lasta edes tällä keinolla. Alan kai valmistella itseäni siihenkin mahdollisuuteen.
 
karatin, niin mun käsittääkseni, että jos on tehty 3 hoitoa yksityisellä (kelakorvausten kera) niin ei sais hoitoja enää julkisella.. en tiedä sitten voiko sitä salata mitenkään.. ja toisaalta kannattaako, jos niissä aiemmissa voi olla arvokkaita tietoja jatkoo ajatellen.
 
Huomenta kaikille :wave:

Jos passaa, niin tulisin mukaan tähän pinoon joka tuntuu juuri nyt omaan tilanteeseen sopivalta.

Meillä siis työn alla esikko ja yritys aloitettiin heinäkuussa 07. Siitä vajaan vuoden päästä aloitettiin tutkimukset eikä mitään vikaa ole löytynyt eli selittämättömiä olemme. Itselläni on säännöllinen kierto, ovuloin ja bongaan ovikset testeillä, miehen simpatkin on kunnossa. Nyt takana kolme inssiä yksityisellä (joista viimeisestä testasin, jo perinteeksi muodostuneen negan lauantaina pp15 ja odottelen nyt menkkoja alkavaksi).

Seuraavana vuorossa olisi sitten IVF. Ongelmana tässä on tuo finanssipuoli. Olen koittanut laskeskella ja näyttäisi siltä että noin 2500? pitäisi varata toimenpiteeseen väestöliitossa. Toinen vaihtoehto on lähteä jonottamaan julkiselle, mutta ajatus siitä että vasta vuoden päästä voisi jotain tapahtua, on aika lamaannuttava. Väestöliitossa toimenpide voitaisiin tehdä heti, mutta aikaa tulee kyllä menemään ennen kuin tuo summa on säästössä. Lottoa koitetaan kyllä joka lauantai, että eihän sitä koskaan tiedä ;)

Meitä taisi olla täällä useampikin selittämätön samassa tilanteessa.

Karatin: Tuo sun prossikuvaus kuulostaa juuri siltä mitä mä olen kuvitelutkin sen olevan. En kyllä tiedä miten ihmeessä sitä voisi pystyä pitämään jalat maassa tuon kaiken keskellä. Kun kuitenkin kokoajan hokenut itselleen, että jos ei muuten niin näillä hoidoilla sitten viimeistään. Ja sitten jos se ei onnistukaan niin miten sieltä sängynpohjalta jaksaa nousta :/ No, askel kerrallaan. Mähän meinaan alkaa jo luovuttamaan ennen kuin mitään on alkanutkaan :eek: :saint:
 
Piti tulla Veena tälle puolelle kysymään, kun asia on varmaan ajankohtainen itsellekin, että oletko VL:stä kysynyt tosta maksupuolesta? Ajattelin vaan kun silloin ensimmäisillä kerroilla sanoivat, että sitten kun siirrytään kalliimpiin hoitoihin niin niitä maksuja voisi jotenkin järjestellä. Mutta en tiedä sitten, että jos sen 2.500 jakaa vaikka 3 erään ja maksaa sen peräkkäisinä kuukausina, niin ei siitäkään hirveästi apua taida olla. :kieh:
 
Irene: En ole tajunnut kysyä. Sanoin kyllä että tässä tulee vähän rahatilanne vastaan, mutta eivät ehdottaneet mitään tuollaista. Pitääkin ottaa puheeksi, sillä voisi kyllä auttaa asiaa. Jotenkin niillä tuntuu muutenkin menevät siellä ne hinnat vähän miten sattuu, kun meillä on nuo inssitkin olleet aina ihan eri hintaisia vaikka samat toimenpiteet tehty. Mitään lainaakaan ei tätä asiaa varten haluaisi ottaa, sillä jos se hoito epäonnistuu, niin sitten kirpaisee vielä sekin että pitää maksella sitä takaisin sen jälkeen.

Muuten tuo 2500? on ihan mun oma "palstaperäinen" arvio jossa olisi lääkkeet mukana. Väestöliitollehan siis maksetaan se toimenpide ja alkioiden pakastus.
 
Veena: Mä olen kanssa itse laskeskellut ja päätynyt siihen 2.500 - 3.000 väliin. Kyllähän se kirpasee, mutta ei voi mitään. Se toimistosihteeri siitä maksujärjestelystä sillon mainitsi, että kannattaa varmaan siltä kysästä.
 
Veena :wave: Oisko siinä tosiaan noin pitkä jono julkisella jos sinne VLsta siirrettäis? :eek: Saahan noista melko hyvin kelakorvaustakin ykstyisten kalliista, eiks niissä oo suurempi korvausprosenttikin..?
Kyllä se ahistaa jos rupee ajatteleen etukäteen jo liikaa, monessako kohtaa voi homma mennä pieleen ja koko hoito on sitte siinä. Miten ihmeessä semmosta VOI ilman mitään hoitoja edes tapahtuakaan!? Joo, mutta parempi kai ettei ala kaikkia mahdollisia ongelmia niin tarkkaan tässä vaiheessa miettiin, täytyy ottaa tilanne kerrallaan.
 
Risis: Tuo vuosi on myös ihan heitto (siis mitä olen palstalta lukenut). Mutta olen käsittänyt että ensin menee 3-6kk että saa yleensäkin jonkun yhteyden sinne (ensimmäinen lekurikäynti) ja sen jälkeen mennään IVF jonoon, joka on 6kk. Voin olla kyllä väärässäkin. Toivottavasti olisin :) Korjatkaa joku kellä tietoa asiasta!
 
Veena, kai se riippuu aika paljon sairaalastakin, ja joskus niillä on enemmän ruuhkaa, joskus vähemmän. Kannattaa varmaan soittaa ja kysyä! Meillä meni lähetteen laitosta 4kk ekaan käyntiin (Tays) ja viimeks syksyllä sanottiin ettei se ivf-jono niin mahdottoman pitkä oo, muistaakseni jonku 4kk.. Ja voishan se olla että laittas suoraa tohon jonoon kun ei tarvi enää tutkimuksia tehdä ja niitä varten jonotella? Ja eikse hoitotakuu koske noitakin, että ei ainakaan yli 6kk joudu oottaan?
 
Moikka!
Tämä ei juurikaan kuulu nyt asiaan, mutta haluun silti hiuka purkaa teille sydäntäni..

Mulla alkoi Lauantaina ihan kauhea mahakipu ja sitä jatkui aina tähän aamuun asti (on siis kyl kipee vieläkin, mut silti) varasin ajan päivystyksestä. Lääkäri tutki ja määräsi kaikennäkösii labrakokeita, mut sanoi olevansa vahvasti sitä mieltä, että olen raskaana. Kerroin hänelle et se ei ole kovinkaan mahdollista mieheni vähäisten siittiöiden ja niiden liikkumattomuuden takia, mut hän hehkutti et ihmeitä sattuu!
No mä ihan onneni kukkuloilla menin labraan ja sitte kotiin odottamaan että saa soittaa tuloksista. Labrasta vastasi tympeen oloinen täti-ihminen ja sanoi et joo se on 2, eli ei mitään... Mun elämä lahos.. En ollut kertaakaan edes ennen lääkäriin menoa ajatellut et se vois olla raskaus, mut ku se niin varmasti sitä sanoi ni totta kai minä vauvakuumeinen nainen uskoin se heti!
Miten voin ikinä mennä niihin hoitoihin ku tällänenki sattuu näin paljon, eikä mitään toivoakaan oikeasti vielä ollut!
 
Onks toi 2 = negätiivinen? Miksei se ole sitte 0? ja kun mun kuukautisistaki on vasta 3viikkoa, eli niiden pitäis alkaa perjantaina ni miten voidaan edes tehä raskaustesti vielä?

Huoh, auttakaa joku :ashamed:
 
Sartsa :hug: höh, mitä ne semmosia menee arveleen ilman parempaa tietoo!

Alle 10 yksikköä on kyllä negatiivinen, ja sen verran naisella voi olla elimistössä ilmankin raskautta.
Mulla tuli kerran yrityksen alkuaikoina haamua aconin herkällä kp18/24 jota ennen oli ollu niukat menkat ja lämpökin jäi oudosti koholle. No neuvolantäti arveli että kyllä se raskautta tarkottaa..en onneks uskaltanu itse oikein uskoo. Seuraavan vuodon (menkkojen) alettua mentiin ensiapuun mittaan hcg.tä (siis verestä! ) ja ensin sanottiin että joo, kyllä se plussaa näyttää. No sieltä toisen sairaalan ensiapuun ja siellä verikoe olikin parin tunnin päästä hcg 5 eli selkee nega. Ja ultralla vielä varmistettiin että tyhjyyttäänhän se kohtu ammottaa :( kyllä poruutti sillon, vaan eipä ollu tietoo vielä kuinka monta vuotta tätä rämpimistä onkaan edessä :headwall:
 
Voi eih :/ Noh, ei mun oikeastaan auta parkuu täällä ku en ole edes mitään hoitoja viel kokenut.. Kyl tää "masennus" laitto miettimään et vaik sen vauvan haluu ni kannattaak sitä sit oman psyykkeen varjolla lähtee kokeilemaan :ashamed:

Täs kohtaa toivoisin et voisin vaihtaa sukupuolta.. :flower:
 
Ei kai Sartsa,.. aatteles, miehet ainakaan ei saa 100-varmasti koskaan kokea raskautta ja synnytystä :kieh:

Jep.. tuntuu kyllä että mitä kauemmin ja vaikeemmaks tää menee, sitä kaukasemmalta koko vauvahomma, raskaus jne. alkaa tuntua, ihan utopiaa :/ ikäänkun se vauva ois jossain pienellä lautalla ja mitä enemmän koitan kurkottaa siihen, sitä kauemmas se mun luota lipuu. Tällähetkellä se näkyy pienenä pisteenä siellä jossain horisontissa..
 
Sartsa: Voi ei. Kyllä se lääkärikin on todella ajattelematon, eikä ymmärrä lapsettoman olotilaa yhtää kun tuollaisia päästää suustaan. Kyllähän korkealta tippuminen sattuu aina enemmän kuin silloin kun ei edes odota mitään. On varmaan todella paha olo. :hug:
 
Sartsa: Joo - tosi typerää lääkäriltä edes vihjaista raskaudesta, jos muutenkin on jo yritystä takana!!! :/ niin mullekin sanottiin, kun valitin kuukautisten loputtua, että mulla tulee jotain ylimääräistä vuotoa. Mä olin huolissani siitä mössöstä, mitä tulee, ja hoitaja toteaa: "jos sä ootkin raskaana - ei se olis ensimmäinen kerta..." :eek: :eek: Joo, ei varmaan. Ja vielä kun tuo hoitaja TIESI mun taustaa ainakin jonkin verran! *murmur*

Tervetuloa Karatin ja Veena tänne! Vai oliko muitakin? :wave:

ja (.)
NYT ollaan sit virallisesti aloittamassa IVF!!! JEE! tuli kutsu suunnitteluun, joka on viikolla 10. jes jes jes. kyllä sitä tässä vaiheessa vielä hymyilyttää.
Ei yhtään harmitam, että ovis kiukuttelee mulle: tänään on kp26 ja aamulla tuli jo melkein vahva viiva, ja lämmöt oli dipannut alas... ---> se mitään vielä tarkoita, että se tänään tai ollenkaan olis, mutta sen tiedän että se EI oo ollu VIELÄ. ÄÄÄRSYTTÄÄÄÄ ku kierto venyy: vaikka ei sillä väliä - kohta se kierto kuitenkin lamautetaan kokonaan.

Se siitä - palailen taas varmaan nopeammin pelipaikalle!! ;)
 
Veena, toisaalta odotan että VIHDOIN pääsis tositoimiin.. toisaalta on ruvennu ahistaan mitä lähemmäs se aika tulee. Että tähänkö on tosiaan tultu, eipä ois ikinä uskonu että vaikeimman kautta menee. Vähän aikaa sitten tuli se joku (Tosipaikka?)dokumentti spermasta ja siinä kuvattiin kuinka ne oli siellä hoidossa ja naiselle oltiin tekemässä punktio.. että semmosta sitten on itselläkin edessä ja mitä kaikkee muuta :$ jotenkaan en lopulta pystyny/halunnu kattoo koko ohjelmaa :ashamed: toisaalta haluaa selvittää kaikki asiaan liittyvä, toisaalta ei haluis miettiä liikaa eri mahdollisuuksia ja tilanteita etukäteen..
 

Yhteistyössä