risupesä, tuota en ole kuullutkaan, että yksityisellä tehdyt hoidot söisivät julkisella puolella tehtyjä. Jostain vanhemmista pinoista olen lukenut, että jotkut ovat olleet yksityisellä hoidoissa jonottaessaan julkiselle puolelle.
napsuneiti, en halua nyt olla mikään pahanilmanlintu tai toiveiden kaataja, mutta ihan oman kokemuksen perusteella sanon, että kannattaa parhaansa mukaan yrittää pitää päänsä kylmänä ivf:n suhteen. Eri lähteiden perusteella ivf:n onnistumisprosentti taitaa olla 25-40 välillä. Itse lähdin ekaan hoitoon toiveitani jarrutellen ja nyt toiseen sitten hyvinkin toiveikkaana ja positiivisena. Tipahdin kyllä korkealta.
Ivf-prosessissa on niin monta vaihetta, joiden pitää onnistua, että kannattaa itsensä vuoksi yrittää ajatella vain vaihe kerrallaan, ainakin omasta mielestäni.
Ensin jännität, että alkaako niitä rakkuloita kasvaa ja millainen määrä niistä kasvaa tarpeeksi suureksi.
Sitten jännität löytyykö niistä munasoluja.
Sen jälkeen, että ovatko ne kypsiä ja hedelmöittyvätkö normaalisti.
Sitten pitää vielä jännittää jakautuvatko ne normaalisti.
Mikä tahansa noista vaiheista voi mennä vikaan, eikä silloin pääse siirtoon asti. (Kokenut tämän kahdesti).
Siirron jälkeen sitä jännitetäänkin sitten, että kiinnittyykö alkio (ja jos lukee vanhoja pinoja, niin hirmuisen monilla ei kiinnity).
Jos kiinnittyy, niin sitten alkaakin pitkä piina, että pysyykö se siellä (keskenmenojakin tuntuu tulevan tosi paljon).
Itse olen jo miettinyt, että jos emme saakaan lasta edes tällä keinolla. Alan kai valmistella itseäni siihenkin mahdollisuuteen.