~~~KESÄMASUT 2009 huhtikuussa~~~

pitkästä aikaa... elossa ollaan... enpäs ole vain saanut järjestettyä aikaa palstailuun loman jälkeen. :ashamed: mut täällä taas! :)

kiirettä pitää sekä töissä että töitten jälkeen, mut onneks tää on lyhyt työviikko ja sit saa huiliaki muutaman päivän. tulee kyl tarpeeseen!! pitäis jättää jotain pois, mut kun ei millään malttais ku on niin kivaa... ja ens viikolla alkaa viel synnytysvalmennuski. huh. taidanpa jättää vatsatanssin ja joogan ton synnytysvalmennuksen lisäks ja lopettaa muut sählingit tällä erää. tai no, kesällä olis yhet kokeet ja pikkuhiljaa pitäis kyl jo alottaa niihin opiskelu... taidanpa olla aika toivoton tapaus! :LOL:

en ollu käyny täällä viikkokausiin ja nytki luin vaan pari viimestä sivua, mut heti tuli apua onkelmiin. eli siis pahoinvointi tässä vaiheessa näyttäs olevan ihan normaalia? ite oon vaan ajatellu, et kylläpäs olen huolehtinu syömisistä viimeaikoina huonosti ku joka toinen päivä on etova oo. :x ja sit ei auta et pikku-neiti potkii kaikkein koviten just ne päivät ku maha on ihan sekasi. vatsalaukku saa möyrintää sekä sisältä että ulkoa. :LOL:

ite nukun nykyisin oikein loistavasti. pari kertaa yössä käyn vessassa, mut sit kyl nukahdan heti uudestaan. tosin tää jatkuva lento varmaan auttaa asiaan, vaikka tuskin kovin tervettä onkaan... :ashamed: nukun yleensä kylellään tai tyynyjen avulla puoliks mahallaan. aikasemmin en ikinä nukkunu selällään ja nyt on välillä ihan hurja hinku kun ei kerran saa. masokisti taidan olla. :LOL:

mut nyt takas töihin ja lueskelemaan pikkuhiljaa mitäs kaikkee te oottekaan kirjotellu.

caisachu 27+
 
HelloShitty
minkäköhän kokoinen tää meiän vauva mahtaa olla? rv 31+4 nyt..jotenkin oon ajatellu sen olevan jotain vähän päälle 1.5kg mutta nyt kun lukee teiän mittoja niin oisko se sittenkin lähempänä 2kg. :eek: voi kun ne kasvaa nopeesti. :heart:

hitsi kun oon hukannu yhen osoitteen mis oli taulukko miten ne kasvaa milläkin viikoilla..

mä päätin hemmotella itteeni hiusvärillä. ehkä tulis nätimpi olo. :xmas: :saint:

mulla nyt eilisestä asti ollu tosi inhottava ja kivulias paineentunne alavatsassa, melkein voi sanoa että alapäässä. :| eilen yöllä jo alkoi pelottaa meneekö vedet tai jotain. niin ilkeesti pisti. nytkin tulee helposti paineentunne kun seison pitkään. oisko paikat niin remontissa että luut alkaa antaa periks? |O

jep...jos menis vähän surffaa noilla nimisivustoilla vielä.. :heart:

HS ja :heart: rv 31+4

ps. onnea hyvistä ultrauutisista!!! :flower:
 
HelloShitty
kiva kuulla susta caisachu! ja hyvä että kaikki on hyvin. tsemppiä sinne pahoinvointiin. teillä on siellä varmaan lämmin ja ihana kevät ellei kesä jo. B)

mielenkiinnolla sitten luen millaista se teiän synnytysvalmennus siellä on. :attn: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja tinni:
maranooka saitko insuliinit tablettena? mulle sanottiin että pistos hoitona ei enää odottaville tehä. mulla siis esiokoisesta monipistos hoitona insuliini ja silloin oli kyllä loisto ravoja. ehkä liian piukka diettikin.
Noup. Ihan pistämällä insuliinit laitan.. Eli täällä ainakin vielä tapana. Sokerihoitaja itseasiassa vähän naurahti puhelimessa kun kysyin, tuleeko insuliinit tabletteina vai pistämällä. Diettiä täälläkin koetetaan pitää yllä, tosin välillä on "pakko herkutella" ja silloin olen pistänyt insuliiniakin tarvittaessa enemmän. Näin on toisaalta helppo säädellä sokeriarvoja pysymään kohtuullisina :D

Nyt tähän insuliini-sokerinmittaus-ruokavaliorumbaan on alkanut jo tottua hiukkasen. Välillä tosin unohdan mitata aterian jälkeiset arvot ajallaan.. Pitäisi ostaa varmaan munakello, jota kuljettaisi joka paikkaan mukanaan ;)

Ai niin, kävin tänään varhaistamassa äitiysloman alkua parilla viikolla, joten saikkuni loppuu sitten äitiyslomaan. Nyt voi ottaa vain rennosti ja kasvatella vauvaa vielä muutamia viikkoja masussa ihan rauhassa. :heart:
 
Minäkin voisin ottaa kantaa tuohon radi-keskusteluun.. Itselleni siis alkoi viime pe illalla laitettava insuliini juuri paastojen kuriin saamiseksi ja käsittääkseni raja täällä on kotiseurannassa se 5.5. Minulla tuo insuliini tulee sinänsä tarpeeseen, sillä paastot on olleet ennen insuja välillä 5.6-6.0. Nyt vaan on käynyt siten että paastoarvot ovat selvästi nousseet nyt kun niiden pitäis laskea!! Ja muutos on ollut tosi merkittävä, tyyliin 6.4-6.6 luokkaa.. Diabeteshoitaja vaan käski nostaa annosta, mikä toki on sinänsä loogistakin jos arvot ei pysy kurissa.. en vaan voi käsittää miten tässä näinpäin voi käydä samaan aikaan ku insuliinit aloitin (db-hoitaja kuittas tuon raskauden etenemisellä )?!? Vähänks oon ollut hermona tän kans viime päivät - eikä helpotusta sen suhteen ole näkyvissä. Samaan aikaan huomasin oman mittarini näyttävän mitä sattuu- arvoja peräkkäisistä mittauksista, joten enpä siihenkään enää luota tippaakaan. Sain nimittäin kaverilta mittarin lainaan joka näyttää huomattavasti tasaisempia lukemia (ja vieläpä hiukan matalampiakin).. mut joka tapauksessa ärsyttää ja suuresti!! |O Jos joku osaa tuohon paastoarvomuutokseen jotain vinkkiä antaa, niin ihanaa olis :)

Sori tällainen oma-napainen vuodatus, mut eipä ole paljon muut asiat viime päivinä päässä olleetkaan :(

Hyviä vointeja kuitenkin kaikille!

Pirtsi80 30+2
 
Pirtsi, nuo paastoarvot viettävät kait tavallaan vähän omaa elämäänsä. :whistle: Itse en ole huomannut iltapalan "laadun" vaikuttavan noihin aamun paastoarvoihin kovinkaan kummoisesti. Itsellänikin ilmeisesti jotakin nousua myös noissa paastoissa on tapahtunut itsekseen kun insuliiniannosta on pitänyt nostaa alkuperäisestä aika paljonkin ja arvot eivät kovin kummoisesti ole muuttuneet.

Omia paastoarvojani todennäköisesti nostaa se, että nukun liian pitkiä yöunia (ruokarytmisuosituksiin nähden) ja arvot olisivat paremmat jos heräisin aikaisemmin mittaamaan ja syömään, mutta kun en jaksa :snotty: Viime yönäkin nukuin reilut kymmenen tuntia ja heräsin kellon soidessa sikeästä unesta :D Tänään on myös päiväunet otettu, joten uni maistuu...
 
Raffel :D Täällä se vauvaohjelma on päivän kohokohta.. Mä alan itkee siinä kun se äiti tai isi alkaa puhua vauvalle et "terve" jne.. :'( Oon varma et omassa synnytyksessä itken koko synnytyksen ajan kun oon niin liikuttunu.. Varmaan rauhottavan piikin saan persiiseen synnytyksen jälkeen ja kärräävät psykiatriselle :LOL:

Mä oon tullu siihen päätökseen et mulla on liikaa vauvanvaatetta ja liian vähän säilytystilaa

:kieh:

Painajaisia nään koko ajan kun nukun.. murr.. Sais kerrankin nukkua ilman vessataukoja.. Mut toisaalta vauvakin herättää sitte yöllä niin hyvä vaan tottua..

kleo :heart: Sara-vauva 29+4
 
HelloShitty
noi vauva-ohjelmat (vauva tulossa, sairaala ym.) saa kyllä kyyneleet silmiin. ihan kauheeta. muuten en kyllä oo ollu yliherkkä, tai muutenkaan ollu mielialavaihteluja. että helpolla olen päässy tähän asti. :xmas:

menis jo tulevat viikot nopeesti..eikä vaan raskausviikot. tulossa on paljon kivaa katottavaa..jääkiekon MM-kisat, euroviisut... :p muita faneja? :saint:
 
maranooka: mulla on ihan sama juttu eli ei tunnu olevan oikeastaan mitään merkitystä sillä mitä edellisiltana on tullut syötyä. Sinänsä ei hirveesti motivoi syödä terveellisesti kun sillä ei ole paastoarvoon mitään merkitystä :( Nyt ajattelin kokeilla vielä tukevampaa iltapalaa ja insun pistoa mahd. myöhään illasta.. ja paaston mittaaminen vaikka aamulla klo 6 (+toki jonkinlainen aamupala). Taitaa vaan käydä niin että jatkan sit vielä unia :) Saas nähdä toimiiko toikaan, mut kaikkea näköjään pitää tässä kokeilla..

Jospa sitä jatkais naisten jääkiekon katselua :)
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Talvis:
pahoinvointia on ilmaantunut täälläkin kehiin, onneksi aika minimaalisena. sängyssä kun käännyn selälleni tai vain hiukan oikean kyljen suuntaan niin tulee huono olo.
luin muuten tänään että paras asento (mm. verenkierron kannalta) ois nukkua vasemmalla kyljellä. olen huomannu muutenkin että siinä asennossa mulla on mukavinta olla. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pirtsi80:
maranooka: mulla on ihan sama juttu eli ei tunnu olevan oikeastaan mitään merkitystä sillä mitä edellisiltana on tullut syötyä. Sinänsä ei hirveesti motivoi syödä terveellisesti kun sillä ei ole paastoarvoon mitään merkitystä :( Nyt ajattelin kokeilla vielä tukevampaa iltapalaa ja insun pistoa mahd. myöhään illasta.. ja paaston mittaaminen vaikka aamulla klo 6 (+toki jonkinlainen aamupala). Taitaa vaan käydä niin että jatkan sit vielä unia :) Saas nähdä toimiiko toikaan, mut kaikkea näköjään pitää tässä kokeilla..

Jospa sitä jatkais naisten jääkiekon katselua :)
Sokerihoitaja selitti, että aamuyöstä sokeriarvot alkavat pikkuhiljaa itsestään kohota, eli siksi ei varmaankaan niin paljon ole niillä iltasyömisillä vaikutusta aamun arvoihin.. Itse syön pari vähähiilarista leipää illalla "kiellettyjen juomien", kuten mehulasin tai kaakaon kera. Minulle annettiin ohjeeksi lisätä insuliinia aina kolmen päivän jälkeen jos arvot ovat olleet yli 5,3. Nyt on kaksi aamua jo pysynyt juuri tuossa raja-arvossa. Hurja vain ajatella, että annostus on nostettu jo kolmasosalla siitä, mitä oli aluksi.

Tuo voi kyllä toimia, että herää aikaisemmin ja syö aamupalaa =) Minä yhtenä aamuna jouduin nousemaan kuuden maissa niin arvot olivat todella hyvät, tosin en millään saanut aamupalaa silloin alas.. Sitten kun muutaman tunnin valveillaolon jälkeen söin normiaamiaisen (insuliinien kera), laski ennen lounasta sokeriarvot liiankin alas. Kannattaa mittailla arvoja muulloinkin jos tuntuu olo oudolta :wave:
 
huomenta!
täällä odotetaan myös jääkiekon mm-kisoja, ja euroviisuja, ne on vaan aina pakko katsoa :)

pahoinvointi on tullut takaisin, niinkuin ennenkin :x mut onneks se loppuu synnytykseen :saint: joka aamu tulee taas nykyään käytyä halaamassa pönttöä ennenkuin pääsee käyntiin.

huomenna ikeaaan äitin kanssa shoppailemaan, ihanaa, saa vähän ostettua kaikkea vähemmän tärkeetä kun mies ei oo mukana :saint: :LOL:
 
Heips!

Kävinpä sitten eilen siellä äitiyspolilla ja töihin ei ole enään menemistä.Kohdunsuu auki ja paikat pehmentyneet.Pikkusella oli kaikki hyvin..painoarvio "hurjat" 1200g :D Ja tyttöhän se siellä masussa köllöttelee sekin varmistui sitten samalla :) vaikka siitähän sanottiin jo tuossa rakenne ultrassa mutta kummiskaan ultraaja ei ollut aivan varma että tyttö se on mut nyt oli niin selvä juttu että tyttö siellä todellakin on.Oli ihanaa nähdä pikkuinen taas.
Nyt tässä sitten yritetään vain lepäillä.

Pahoinvoinnista mulla se on myös tullut takas.Nyt muutamana aamuna tullut ihan oksennus niinkun tänä aamunakin :x Tosi inhottavaa.
Yöt on ruvennut olemaan aika levottomia.Ei millään meinaa löytyä hyvää asentoa ja pissalla saa rampata muutamaan otteeseen.

Mies tulee kohta..jippii.Mä en millään malttaisi enään odottaa.Miten mä saan kulutettua nää viimeset viikot nopeesti??Keksikää mulle tekemistä :wave:

ja halit kaikille tarvitseville :hug:

sankofa & bongos 30 :heart: POKS :D
 
Onko teillä ollu millaisia painoarvioita rv28-30?? Mua alkoi mietityttää että onko mulle tulossa iso vai pieni vauva?!? Ihan synnytyksen kannalta.. Kun silloin rv 28+5 oli 1300g ja lääkäri sanoi että siro/normaali ja jos samaa tahtia kasvaa niin maksimi 3400g syntyessään.. Tarkisti kuitenkin sen napanuoran virtauksen että saapihan vauva tarpeeks ravintoa ym ja ne oli ok.. =)

Ääääh, meinasitteko kestoilla vai kertiksiä käyttää? mä itse lukeudun jälkimmäisiin, mulla ei voimat riitä vauvan hoidon ohessa luonnon suojeluun valitettavasti :ashamed: Oon muutenkin niin helposti masentuvaa tyyppiä etten uskalla itteeni millään väsyttää..

Mistä löytyy vaunuihin sadesuojia? Mielellään jotain hauskanvärisiä :D

kleo :heart: Sara-vauva 29+5
 
Voi elämä! Nyt sitten iltainsuliinin pistokohtiin on parina iltana tullut kutiavat näppylät, vähän kuin hyttysen pistoskohdat :kieh: Toivottavasti en nyt vain jotenkin allergisoituisi sille aineelle... Kortisonivoidetta vain kehiin.

Turvotustakin on parina aamuna ollut ja nyt sormet tuntuu jo tönköiltä :| ei tämä tässä vaiheessa saa vielä alkaa, eihän! |O Eilen huomasin myös, että kädet puutuvat aika helposti (makoilin sohvalla) ja yöllä & aamulla sama sävel.. Eihän puutuminen ole vain raskausmyrkytykseen viittaavaa? Se onkin ainut vaiva, joka tästä odotuksesta puuttuu vielä...

Muuten fiilikset ovat kyllä ihan hyvät, nuo erinäiset "oireet" vain alkavat välillä kyllästyttää. Saisipa sen vauvan pian jo kainaloon tuhisemaan! :D

Onneksi ei enää montaa viikkoa ole turvallisille vesille!
-maranooka & prinsessa 28+6-
 
Viikonloppureissusta selvitty... =)

Sadesuojista: Ainakin lastentarvikeliikkeet ja isommat tavaratalot myy sadesuojia. Noista hauskanvärisistä en sitte tiiä, eli ei auttanu yhtään (kaikki, mitä on osunu silmään on ollu niitä ihan perusvärejä: mustaa, läpinäkyvää, neonkeltaista jne.) :LOL:

Nyt on meillä kaikki isommat hankinnat ostettu, ja kyllä helpotti. :D Eilen haettiin kotiin puuttuvat vaunut, pinnasängyn reunapehmusteet ja hoitoalusta. Uusia vaatteita saatiin iso pahvilaatikollinen viikonloppuna, ja nyt on sitte tosiaan pientä vaatetta ihan tarpeeksi. Ostelen sitte vauvan synnyttyä isompia kokoja ja muutenkin tarpeen mukaan. Äiti oli ostanu vielä sitterinkin, joten nyt ei tarvi ostaa kuin jotain pientä kuten harsoja jne.

Olo on hyvä ja on mukavaa olla lomalla. :D Auto/bussimatkoista en kyllä enää tykkää, kun olen huomannut, että se tärinä aiheuttaa mulla supistuksia ja selkää särkee jo lyhyellä matkalla. Muuta valitettavaa ei kyllä onneksi ole.

Pesänrakennusvietti: on nyt kyllä meikäläisellä päällä... :D Vauvantavaroita on pakko järjestellä, siivoan paikkoja (joka on mulle yleensä tosi vastenmielistä hommaa) jne. Tunnustaako muut?

Niin ja mun iän vois päivittää kun eilen vahtui taas vuodet. Nyt siis ikä 26... =)

MM ja Pepe 32+1
 
Moikkamoi! Tänään poksahti 28! Oletteko tutustuneet noihin vaunuihin (mustat) hobbyhallissa, joilla hintaa 299euroa, onkohan mistään kotoisin? Ajattelin tilata ne meijän vaaville tossa huhtikuun lopussa/toukokuun aikana. Pinniksen ja sitterin ostan jostain sit käteisellä :D Ostatteko vaaville valmiiksi tutteja/tuttipulloja? Varalta...
Mä oon ostanu aikaisemmin ja ajattelin nytkin ostaa. Rintapumppu pitäisi kans hankkia, koska sitä tarttee ihan varmasti kotosalla heti kun pääsee sairaalasta, ne tissit turpoaa niin täyteen sitä maitoa ja toinen ei kykene sitä tahtia syömään :heart:
Ihana olo! Jospa se kela antais mulle sitä sairauspäivärahaa, kun jään koulusta ens viikolla pois! Kesäkuussa tulee vasta äippäraha, joten ei ole muuten kuin tuloina lapsilisä :whistle:

Mamma & poju rv28 :heart:
 
HelloShitty
miks täällä on niin hiljaista??? :eek:
missä Sisu ja BV? :whistle: :attn:

tutteja + pulloja pitäis varmaan ostaa kun mulla nousee maito niin hitaasti että joutuu varmaasti antaa lisämaitoa alussa. joka kerta sama ongelma. pumppuu löytyy jo (vaikken sitä edes tarvii). ostin kolmosen kaa avent isis pumpun ja hyvä on! =)

vielä puuttuu vaunukoppa. :whistle: pinnis on varastossa, roudataan se ylös sitten joskus kun beibi jo syntyny. :D

myöhäiset synttärionnittelut MM83:lle! :flower: :heart:

HS ja J rv 31+5
 
Mulla on pari pulloa valmiina odottamassa. Tuota rintapumppua oon näin ensikertalaisena miettiny. Onkohan mitään järkeä ostaa etukäteen kun ei yhtään tiedä mitä tapahtuu? Kai sen ehtii sitte tarvittaessa ostamaan, vai? Mitään en näistä asioista tiedä :LOL:

Kiitos HS onnitteluista =)
 
HelloShitty
no siinä mielessä ois hyvä et ois pumppu alussa koska nännit tuuppaa mennä aika kipeiks alussa. ja jos maito nousee taas tosi hyvin niin on helppoa pumpata ja antaa vauvalle sillon tällöin. niin saa nännitkin levätä välillä.

siitä päästiinkin asiaan...voisko sitä ehkäistä rasvaamalla tai jotain...? itken suunnilleen nyt jo kun muistan miten kivuliasta oli alussa. |O
 
Mikäkin jo odottelen kuumeisesti,koska saan pitää taas pikkuvauvaa sylissäni,tuntuu että siit on jo ikuisuus,vaikka likka on jo 2v5kk :heart:

Mä taas luulen,että Paprica on raivotarjonnassa ollut viime neuvolasta lähtien ja hyvä niin :D
Ens viikon tiistaina olisi seuraava neuvola.

Paastosokeri soitin eilen siitä neuvolaan,se oli 4,5, eli reilusti alle sallitun! Ja sain siitä kauheasti kehuja neukkutädiltä,kunhan nyt vaan maltan pitää siitä ruokavaliosta kiinni :saint:

Halinalle81 älä murehdi :hug: Se voi kuule olla että vauvasi on kääntynyt raivotarjontaan seuraavaan neuvolaan mennessä,toivotaan niin =)

Ryhis monta kertaa sua ultraillaan? Mullahan on vaan se yksi ylimääräinen ultra rv36-37 tämän "diabeteksen" takia.
Mä uskon,jos olisin syönyt maltillisemmin makeaa ennen sokerirasitukseen menoa,en olisi jäänyt kiinni :ashamed:
Mutta toisaalta oli hyvä että jäin kiinni siellä,se sain edes vähän mua ajattelemaan mitä suuhuni tungen :p

Minä katson innolla lätkän mm-pelejä,varsinkin Suomi-Ruotsi matseja B)
ärsyttää vaan kun hurripojat on koko ajan suomipoikien perseissä kiinni :$

äititys ja onni otahan nyt iisisti ja lepäile :hug:

MM83 onnittelut syntymäpäivien johdosta :flower: :hug:

HS on ollut niin paljon kaikenlaista ettei kerkee koneelle :snotty:


BV ja P 32+2
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Mikäkin jo odottelen kuumeisesti,koska saan pitää taas pikkuvauvaa sylissäni,tuntuu että siit on jo ikuisuus,vaikka likka on jo 2v5kk :heart:

HS on ollut niin paljon kaikenlaista ettei kerkee koneelle :snotty:


BV ja P 32+2
no niin...mitäsnytillä jo spekulointiin turvakodeista ym. niin vähän lähti munkin mielikuvitus laukkaa.. :whistle:

osaakohan sitä enää hoitaa pikkuisia...vauvaiästä on ikuisuus. :heart:

-HS-
 

Yhteistyössä