*Kesämassut 2009 TOUKOKUUSSA*

s-antulle onnea pienestä nyytistä! :flower:

Laskin tossa just, et oon ollu tän raskauden aikana sairaslomalla 4 kk ja jääny varhennetulle äippälomalle 30 pvää aikasemmin.. Eli mä oon ollu kipeenä koko odotuksen ajan! Ei oo helppoo, ei..

Ja nyt ku eilen sit pääsin mainitseen, et ku mihinkään ei oikeestaan kolota, ni viime yö oliki sitte ihan kauheeta.. :ashamed:
Oisko se lääkärin ronkkiminen (häntäluu ja kohdunsuu) sekä peiton heilutus vaikuttanu asiaan, mut supisteli ihan koko yön. Nukuin ehkä pari sellasta tunnin pätkää.. Kipeitä ei kaikki tosiaan ollu, ja neki vähäset kipeet tuntuu alaselässä (?) eikä vatsan seudulla tai alapäässä. Joka kerta heräsin kovettumiseen ku ei henki kulkenu..
Enemmän tosiaan ihmetyttää tuo supistusten vaikutus selkään, onko se ihan tavallista!? Tää on nyt 3. odotus ja nyt vasta muistaakseni selkää polttelee.. :snotty:

Sympatia :hug: kaikille erinäkösistä vaivoista kärsiville! Koitetaan vielä vähän aikaa sinnitellä! :hug:

Odotan kyllä et millon alkaa vaivat täälläki, yksin ku joutuu kaikki puuhaamaan. Ei kukaan tiskaa tai laita pyykkejä, imuroi tai kanna kauppakasseja.. Ihmettelen kyllä vähä et miten oon yleensäki jaksanu.. :snotty:
Ehkä seki vaikuttaa, et ei oo ollu mahdollisuutta muuhun. Se ON jaksettava. Tiiä häntä.. Pelottaa jo synnytyksen jälkeinen elämäki, miten mä sillon pärjään.. :/

Nyt ois sitte tasan 4 viikkoa LA:aan, eikä oikeesti oo mitään loppupeleissä valmiina. Että mä oon saamaton! :headwall:
Pakko kait se on jolleki ruveta, mietityttää seki et jos tässä tulee kovinki pikanen lähtö ( niinku siltä vähä näyttäs..) ni miten nuiden isompien kans? Jos esim. kesken koulupäivän tai yöllä tulee lähtö.. Pitää rustata joku sotasuunnitelma.. :whistle:

Nyt kaffelle, pärjäillään! :D

Lisbet ja Turo 36
 
HelloShitty
alkaa muuten ton ukon saamattomuus nousta jo yli sietokykyrajaani. :headwall: :headwall: :headwall: ukko vapaa koko viikon mutta mitään ei saa aikaseks. mua ottaa niin päähän että se oottaa tossa että mä alan tehä juttuja. sit se tulee kysyy jos se voi auttaa sillon kun oon jo valmis. miksei voi vaan ite mennä tyhjentää tiskikonetta kun se on valmis??

ja mä en ymmärrä..mun mielestä ei oo auttamista jos kantaa omaa korteensa kekoon. autanko minäkin joka päivä kun teen kotityöt???? :eek: :whistle:
 
s-antulle ja perheelle onnea rinssistä!

Hitsi on ihanan lohdullista lukea muidenkin tukalasta olosta, täällä kun tuntuu olevan ihan turha mainita mistään kellekkään ku "se vaan kuuluu asiaan" :kieh: Mutta ihan samat vaivat täälläkin, turvotusta on ja lonkkia kolottaa, kylkiluita ja lonkankoukistakia murjotaan.... tota listaa vois kai jatkaa loputtomiin.

En oo edelleenkään sairaalakassiin ym. suonut edes ajatusta, kaikki vauvanvaatteet on pesemättä, vaunut ja istumet ja sitterit kaupassa. Kun nuista ukoista on ollut puhetta, niin aika saamaton malli täälläkin. onkohan niissä joku tekovika jo valmiiksi
:LOL: Eilen heiluin täällä ku heinämies, vein tavaroita varastoon ja roskiin ja koitin raivata tota pikkuhuonetta et saatas ne huonekalut ja muut kamat paikalleen, niin ei. Tuo retale ei ees huomannu et mitään olis tapahtunu. Sen omat kamat on sielä ny ollu pitkin lattiaa muutaman viikon, "kyllä mä laitan ne, mä katon ja pakkaan varastoon mitä ei tartte". niin millon, ens vuonna? Kohta niitä kamoja ei vaan enää oo, OHO :kieh: Mutta tuosta saamattomuudesta huolimatta on se rakas, on siinä onneksi hyviäkin puolia :) Meinasin hälle isyyspakkausta alkaa koota, mitähän sinne keksis?

Vointeja ja jaksuja kaikille!

-H ja Kyytiläinen 33+5
 
S-antulle onnittelut pojasta :heart: :flower:

Mulla ois parin tunnin päästä neuvola, ja äsken kävin puntarilla ja voi kauhistus :eek: Mulle on tullu painoa viikossa 1,5kg :kieh: Mitä hittoa, en mä ees oo mun mielestä enempää turvoksissa ku ennenkään. Mistä tätä painoa tulee :| Viime kerralla painoa oli tullu vaan 200g.

Supistukset on täysin hävinny multa. Eilenkin oli suhteellisen hyvä olla koko päivän, vaikka kävin pyörällä kaupassa, imuroin ja pesin lattiat. Ei ois viikko sitte onnistunu. Onhan se kivaa kun vaivat välillä väheneekin, mut toivottavasti tää ei sitte tarkota sitä, et kärvistelen pitkälle kesäkuuhun.

Ei yhtään kiinnostais lähteä sinne neuvolaan...

MM ja Pepe 36+1 :heart:
 
Lisbet78 minulla on sellainen muistikuva, että edellisessä synnytyksessä tunsin synnytyssupparit juuri alaselässä. Vatsan puolella tuntuivat enimmäkseen vain selkeinä kovettumisina. Hyvin sitä näköjään unohtaa asioita.. ;)

Huomasin juuri, että itselläkin näköjään suppailee tänään aika herkästi. Koko ajan menkkamaista jomotusta alavatsalla ja neljän- viiden minuutin välein tulee "vähän nipistäviä" supistuksia. :/ Nyt on selkeästi minulla menossa vielä viikot, joilla vauvan syntyminen yritettäisiin estää niin pitää varmaan soitella synnärille aika herkästi että siitä olisi oikeasti jotakin hyötyä jos paikat alkaisivat avautua lisää..

-m & p32+6-
 
Ku en tosiaan muista tällästä edellisistä raskauksista/ synnytyksistä. Maha vaan meni kovaksi ja selässä tuntu siltä, ku ois nukkunu nuotion vieressä.. :whistle:
Ei toki kaikki ja koko ajan, mut silti..

Tulee nyt vaan sellanen olo, et miten mä osaan lähtä sit "oikeeseen" aikaan synnärille..? Jos tää avautuminen on näin huomaamatonta. Ja nuihin kipeisiin supistuksiinki vähän niinku turtuu/tottuu; ne mitkä oli pari viikkoo sitte kipeitä ei nyt oikeestaan niin kipeitä ookaan.. :whistle: :snotty:

Onko teillä terkka tarkistanu kohdunsuun tilanteen vai lääkäri!? Mietin, et ku mulla on neuvola "vasta" ens viikon TI et jos sama meno jatkuu ni auki ollaan et tuuli käy.. Eli voiko/ katsooko TH tilannetta tässä vaiheessa..? Mulla on aina lääkäri ollu sen tutkimassa..
 
Neuvolasta tulin juuri. Eipä mitään ihmeitä: vauva istuu pepullaan ja potkii mua kohdunsuulle niin että soi :x Parin viikon päästä sitten täytyy mennä synnytystapa-arvioon jos - ja kun - tää ei o kääntyny. En kyl usko, että mihkää kääntyy enää ku on niin alhaallakin.
Koska sitä kääntämistä yritetään muuten? kun unhotin kysyä...

Lisbet jaksuja sulle :hug: onneks sulla on nuo isommat jo noin isoja, että pärjäilevät varmasti, vaik sulle äkkilähtö tulis - kannattaa varmaan varuiks esim. hälyttää joku ihminen, joka lupaa pitää puhelinta yölläkin auki, että saa sit tarvittaessa jonkun kiinni.

HS miehiltä vaan tuntuu - yleensä - puuttuvan joku sellanen älynystyrä, joka hälyttäis, että osais itse toimeutua ilman ohjeistusta esim. jonku tiskikoneen kanssa. Mua on pistäny joskus niin vatuttaan, että oon sit vaan kasannu kaikki astiat lavuaariin kaikkien huuhtelua oottavien maitopurkkien yms. seuraksi.

Ja miehistä kun aloin kirjottaa... Mä en o omaani paljon nähny. Kävi se viime yönäkin nukkuus täällä (ja sotkuakin sai aikaseks), mut ny on taas lähteny ja tulee yöllä. Pari viikkoa mulla vielä tätä yh-elämää, sitten pitäis helpottaa.
 
Itse pidin "oikeana aikana" synnärille lähtöä siinä vaiheessa, kun en kotona enää "kestänyt" olla. Ihan oikeasti olisin tietenkin kestänyt kun en toisessa synnytyksessä tarvinnut lääkkeitäkään, mutta ihan selvästi supistukset olivat kestäneet voimakkaina jo tunteja. Esikoisesta taas en todellakaan tiennyt meneväni synnyttämään, mutta kotona en olisi saanut varmasti nukuttua suppareiden takia ja siksi menin sairaalaan.. Saa nähdä miten tässä raskaudessa sitten synnytys alkaa. Kunhan ei ala vielä.. :saint:
 
Ihanaa, toinen päivä liikkeellä ilman niitä vahvoja kipulääkkeitä =) Ehkä se elämä voittaa.

Torstaina olisi viimeinen käynti lääkärin luona neuvolan puitteissa tässä odotuksessa. Ja sitten käynnit ovatkin joka viikkoisia tapahtumia.

Muistelen että meillä se on ollu aina lääkäri joka on kattonu kohdunsuun tilannetta, en muista että terkka olisi sitä hommaa hoidellu. Viimeksi äippäpolilla lääkäri katsoi ja kaulaa jäljellä 2cm ja joku oli pehmentynyt mutta kuiteski visusti kiinni. Viime yönä pääsin muistelemaan miltä se oikeasti KIPEÄ supistus tuntuu, olin vessaan menossa ja sen voimasta lähti jalat alta. Onneks ei tullut kuin se yksi ainoa, ei nouse muistot liikaa mieleen :LOL: Enemmin otan shokkihoitoa kuin sen että niitä tulee tasaseen tahtiin ennen synnytystä.

Esikoisen odotuksessa niitä tuli ja en olisi millään uskonut sitten lähdön hetken tulleen kun aika koitti. Monesti oli supistellut jopa 5 minsan välein 8 tunnin ajan KIPEÄSTI saamatta mitään aikaan. Luulin niiden tuolloinkin loppuvan kuin seinään mutta olivat ne sitten sillä kertaa tehonneet ja olin auki 4cm kun menin sairaalaan.

Toisen kohdalla en muista juuri tunteneeni muista supistuksia kuin näitä harkkareita ja sitten kun näitä kipeitä tuli niin jumaliste että olikin kipeitä. Supistukset kestivät vain noin 20 sekunttia kerrallaan noin 4 tunnin ajan mutta saivat paikat aukeamaan 8 senttiin kun menin synnäriin aulaan missä kätilö otti vastaan.

Tuossa nopeassa synnytyksessä on hyvät ja huonot puolensa. Se että se on nopeasti ohi mutta en toivoisi tämän vauvan syntyvän ainakaan yhtään sen nopeammin, muuten en sairaalaan kerkeä. Tuli viimeksi jo pelko matkalla keretäänkö perille vai näinkö saa muutenki verikammoinen mies toimia valtatien varressa kätilönä.

Muuten olo on tällä hetkellä jopa siedettävä, en tarvitse kipulääkkeitä että pystyn liikkumaan ja vauva on niin alhaalla että hengittäminen onnistuu ilman minkäänlaista painontunnetta. No ok, se painon tunne on nyt tuolla alhaalla (tuntuu kuin pallo olisi haarojen välissä) mutta hitaasti eteenpäin liikkuen mennään niin eiköhän tuo pallo siellä matkassa pysy :whistle:

Ainoa murhe on tämä matala verenpaine, taju meinaa lähteä monta kertaa päivässä. Ei auta salmiakki yms. joita neuvolassa suositeltiin tässä tilanteessa. Ei auta muu kuin koittaa kestää mutta yksinään en voi minnekään kauas lähteä ja autoillessa jos tuo kohtaus tulee niin pakko ajaa tien sivuun jotta menee ohi.

Oli muutakin mitä varmaan sanoa mutta pää on jo niin pehmeä ettei enää muista :D

Aurinkoisin terkuin Vauhtis rv 35+6
 
Täällä kans ollu jotain juilintaa...? Kovaa menkkamaista kipua joka säteilee jalkoihin asti ja sitten tuo maha kovettuu ja vähä viiltelee alamahaa (kohdunsuuta) että jospa se siitä etenee kun sillo rv 28 oli paikat kiinteet ja kiinni ja kaulaa 4cm..

kleo ja Sara-vauveli 33+5
 
Eli melko todennäköistä on et sit ku tää lähtee, tää lähtee vauhdilla.. TO paikat normit; vähän pehmeet, kiinni ja kaulaa n. 3 cm, MA oli pehmeet, sormelle auki eli reilu sentti ja kaulaa 2 cm.. Ja entä tuon yön vaikutukset!? Nyt OIKEESTI pelottaa ja jännittää, varmaan enemmän nuiden isojen puolesta.. Senhän tietää, et yöllä se lähtö tulee ku tulee. :headwall:

Ja jos terkka ei kato tilannetta, ni selviää sit ku ei kotona enää pysty oleen tai vedet menee..? Onko se todennäköisempää tuo vesien meno, näin niinku tässä tilanteessa..? Eli voiko vauva liikkeillään puhkasta kalvot, voiko niin käydä peiton heilutuksessa, haravoidessa..? :headwall: :ashamed:

Paniikki!

Onnea Vauhtikselle lääkkeetömistä päivistä! :D Tiedän miltä tuntuu...

Mulla tuli kans joku tovi sitte mieleen, et onkohan täällä suunnalla jotain kerhotoimintaa syksyllä.. Tai lähinnä itseäni ajattelin, eihän Turo sellasista välitä. :D
Voi olla seuran puute, ja nimenomaa sen aikusen seuran puute.. Pitää vissiin ottaa vähä selvää ennen kesää.
 
merkkailua....mut nyt sitten samalla onnittelu s-antulle :flower: :heart: Joo noita supisteluja on ollut itsellä yleensä jos jotain tekee tai liikkuu nopeemmin, mutta nyt sitten viikonlopunaikana ilmenneet ihan levossa, eikä ne mielyttäville tunnu....ja tuntuu et tää möhkäle pyörii ympyrää tai heittää jotain volttia masussa :| tuntuu ettei tää enää RT:ssä ole. No torstaina neuvolaan ja siellähän sen näkee....

Pa-mi ja sinttimöhkäle 33+1
 
HelloShitty
no nyt on tehty tilaa vauvan vaatteille. enää puutu vaan jaksaminen että sais ne laitettu sinne kans. :LOL: oli kyllä kovan työn tulos kun joutui uudelleen järjestää meiän makkarin vaatekaapit. :whistle: huh..ois varmaan kannattanu tehä tätä monta viikkoa sitten kun vielä jaksoi paremmin. oon ihan poikki. |O :/
 
HelloShitty
kertokaa joku mulle mistä johtuu ihan järkky kipu ja paine häpyluussa!! :attn: kölliikö se vauva oikeesti häpyluun päälle vai mistä johtuu? missä se paine kuuluu tuntua kun vauva on laskeutunu..mulla ei oo mitään hajuu. :LOL:
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Raffel:
Kääntymisestä Muakin kiinostais tietää että missä vaiheessa vauva normaalisti kääntyy? Missä vaiheessa pitäis huolestua jos ei oo kääntyny? Ja missä vaiheessa sitä kääntämistä sitte aletaan miettiä? Kun meidän pikkunen on tehny semmosen tempun että se on kääntyny takas istuma asentoon peppu alaspäin.. :$ Ja mua huolettaa että ehtiikö ja mahtuuko se enää kääntymään takas ollenkaan.
vikassa lääkärikäynnissä ainakin katotaan miten päin se on. eli meillä rv 36+. eiköhän pari-kolme viikkoa ennen la:ta ainakin vielä yritetään kääntää.
 
sairaalakassia mietiskelin itsekin eilen... valitsin vauvalle teiän puheiden innostamana kotiinpaluuvaatteet. sitten laitoin itselleni hammasharjan ja jämätuubin tahnaa valmiiks samaan läjään. :)

sitä kokocollegepukua vieläkin mietin, että pitäiskö hankkia.. mies mun mietteisiin totes, että kuinka paljon mä ekoina viikkoina menen vauvan kanssa ulos, kun sanoin että rupee varmaan jurppii joka kerta kiskoo niitä housuja+hupparia erikseen päälle, kokopuku ois kätevä. no, ehkä mä jätän sen hankkimatta, ja jos vauva sattuu kauhean ajoissa syntymään, ni joku saa käydä semmosen sille ostamassa :)

mun navanseutu sattuu ihan kauheasti, ku supistaa... tuntuu et nahka repee :| normaalia? supistuksetkin tuntuu voimakkaammilta tän takia.. kai...

34+2
 
Eilen ilallla kotiuduttiin vapun vietosta. Pitkä auto matka meni kohtalaisen hyvin, jos nyt matka pahoinvointia ei oteta huomioon.

Raffel ja Ninniliina mulla suhteellisen sama tilanne kun teillä. Tänään kävin sitten neuvolassa ja lääkärillä, näyttää siltä että pikkuinen on vieläkin perätilassa, joten sain lähetteen taysiin synnytys tavan arviointiin. Mulla viikkoja nyt 36+1, joten vauvan olis pitänyt kääntyä jo. Yleensä ne odottaa tuohon 36 vk:n ja sitten jos on vielä perätilassa ei luultavasti käänny enää itsestään, toki poikkeuksiakin on. Mutta tuo mun masun asukki on tuossa samassa asennossa jököttänyt jo monta kuukautta, joten ei varmaan itse kyl enää käänny. Ninniliina mä käsitin lääkärin puheista että sitä kääntämistä sitten mun kohalla ainakin yritettäis samalla käynnillä, mutta jos olis ollut epäselvää että onkohan perätilassa vai ei ois sit ilmeisesti antanut lähetteen ensin ultraan ja sitten vasta synnytystapa arviointiin, mutta synnytystapa arvioinnissahan/ ennen kääntöä ainakin ne joka tapauksessa kattoo ensin ultralla et pystyykö edes yrittää kääntää.

Jännittää niin hirmusesti se että jos ne yrittää sitä siellä kääntää, kyselin jo neuvolassa että mitkäs riskit siinä sitten, no selittivät että seurataan kyllä todella tarkaan miten se etenee yms, mutta silti hirvittää.... perätilassa taas en kyllä lähde synnyttämään sen olen jo valmiiks päättänyt ja sanoin jo nyt sen sit lääkärillekin.
 
Paljon onnea s-antulle pojasta!!!!

Tänne ei sen ihmeempiä. Huomenna lääkärineuvolaan. Saapa nähdä onko paikat yhtään auennu. Luulenpa että ei. Sairaalakassin oon saanu jo melkein pakattua!

liljahelena ja kultapieni 34+4
 
Kiitos odottavaäippä ja muut selvennyksestä :flower: Täällä kuulemma se käytäntö, että rv 35 katotaan äippäpolilla tilanne, jos ei ole ennen sitä kääntynyt.

Raffel ja HS mun mielestä nuo kuulostaa hyvinki tutuilta loppuraskauden ihanuuksilta nuo kivut. Ihan samaa täällä. Ja täytyy sanoa, että kun Nunnu on koivet alaspäin ja pääsee potkiin, ni se on huomattavasti inhempaa kuin se, et ois pää alaspäin. Alkaa varmaan monella olla vauvat laskeutunu (vaik ei olis kiinnittyny) ni sillonhan se alkaa painaa noita luita ja liitoksia. Lisänä vielä itellä ihanat hermokivut, jotka on ku sähköiskuja.

Lisbet mul on edellisistä reitti ollu aika vapaana ennen synnytystä: kohdunkaula pois ja kohdunsuu auki "niin että päätä pystyy taputtaan" on lääkäri sanonu. Silti vedet menny vasta kun kalvot puhkaistu ihan loppumetreillä.
 
HS Mulla on ollut vajaan viikon verran varmaan just samoja kipuiluja ku sulla! Mä en vaan kyl yhtään osaa sanoa, mistä ne tarkalleen johtuu.. ei mitään hajua täälläkään :( Itse kyl luulen, ettei tuo masuasukki ole laskeutunu vielä yhtään alemmas; ihan yhtä ylhäällä se köllii ku aiemminki.

Minä täällä ihan ihmeissäni lueskelen teidän juttuja supisteluista ja paikkojen pehmenemisistä yms. Mulla ei tietääkseni ole ollut juurikaan edes niitä harjoitussuppareita, kipeämmistä nyt puhumattakaan - eli luultavimmin mulla paikat ovat yhä ihan samassa jamassa ku ed. lääkärineuvolassakin.. ja seur. lk-neuvola on "vasta" kahden vk päästä. Taitaakin tämä asukki viihtyä tuolla masussa vielä pitkän aikaa - tai sitten ei, ei mitään hajua :LOL: Jotenkin mä vaan olin ajatellu, että tää vois syntyä sellaiset 1-4 vk ennen laskettua aikaa, kun mä ja sisaruksenikin ollaan etuajassa synnytty aikoinaan - nyt vaan alkaa iskeä sekin pelko mieleen, et jospa tämä viihtyykin masussa juhannukseenkin saakka :x

Ääh, no tänään illalla syömään kaupungille ja juhlistamaan meidän 2v-hääpäivää :) ja jos sitä vaikka jossain kaupassa kävis samalla reissulla hipelöimässä vauvan vaatteita.. =)

Pirtsi ja pikku-Emma 34+3
 

Yhteistyössä