*Kesämassut 2009 TOUKOKUUSSA*

äitiys ja onni suuret onnittelut pienestä pojasta :flower: :heart:
peppi hienoa että opinnot on suoritettu :flower: onnea!

ja sitten siitä spinaalista kun mulle on sanottu että ei voida uusia, muistaakseni kun siitä ei jää sitä katetria selkään niin siks kerta annos vaan, epiduraalissahan se katetri jätetään selkään joten siitä vaan tuikkaillaan lisää annosta sitten.

mikähän lie eilen kun en päässyt illalla enää kirjautumaan, yritin monta kertaa mut ei onannu, hitto kun tuntuu että tää palsta nykyään tökkii vaan koko aika.

sheivaus hmmm.... mitenhän sen sitten selittäs, enpä ole oikeen koskaan sheivauksesta niin ressannut, ihan rehotan joka raskaudessa kun se on hankalaa ja niine hyvineni meen lääkäriin ja synnyttään, ei se mua hävetä :xmas: mää panostan sitten kun en oo raskaana..

ja HS täytyy sanoa että onneks myös täällä on ymmärtäväinen mies, en todellakaan jaksa laittaa itteeni enää nykyään.. hyvä kun jaksaa kodin ja lapset hoitaa.. jos johonkin lähden niin kyllä mä sitten laitan mut en täällä kotosalla omalla porukalla.. on kyllä aika karmaseva näky useemmiten.. :ashamed:

( . ) huomenna vihdoin se neuvola jotta selviää tuosta pt:stä vähän enemmän.. oon jännänny ja miettiny sitä nyt jo kaks viikkoa ja mulla hajoo seuraavaks varmaan pää..

umayya + siiri 35+2
 
37 POKS :D :D :D

Heitänpä vielä yhden kokemuksen tuohon puudute asiaan, tuota epiduraalia on mahdollista saada myös kerta-annos. Mä sain esikoisella yhden annoksen ja mitään katetria ei selkään jäänyt. Tuon vaikutus kerkesi loppumaan ennen ponnistusvaihetta joten se mentiin ekalla kerralla luomuna. Tosin sain tuon epiduraalin kun oli 5cm auki ja tokalla kerralla vain tuon spinaalin kun olin jo 8cm auki ja silloin sain kokea tuon kivuttoman ponnistusvaiheen.

Osaisiko tähdätä nytkin sairaalaan lähtemisen noin että on sen 7-8cm auki ja äkkiä puudute niin riittää loppuun asti :LOL: toivossa on hyvä elää :p

Vauhtis rv 37+0
 
Lisbet muistelen, että ensimmäisen lapsen kanssa saatoin havaita limatulppaa muutaman päivän ajan ennen synnytystä. Enhän minä sitä kyllä silloin tajunnut kun luulin synnyttäväni vasta viikkoja myöhemmin. Jälkikäteen moni palanen sitten loksahteli paikalleen.. :ashamed:

Nyt on kolme päivää ollut menkkajomotusta alavatsalla ja tuntuu, että kipu on vain koventunut.. Ajattelin tänään varmuuden vuoksi kysellä veljeni perheen kaikki mahdolliset puhelinnumerot (töihin jne.) että lapsille saadaan joku hoitaja jos on tarvis kun vanhempani ovat mökillä. Vielä on kuitenkin niin pienet viikot, että neuvolasta käskettiin ottamaan mieluummin liian ajoissa yhteyttä äitipolille.

-maranooka & prinsessa 34-
 
Puudutuksista, kannanpa minäkin korteni kekoon ja pistän pakkaa sekasin lisää. Ekaksi sain nk. intratekaalipuudutuksen, JA NYT EN OLE IHAN 100% VARMA, ETTÄ ONKO SE SAMA KUN SPINAALI!! Joka tapauksessa, mulle sanottiin, että se auttaa n. 2-4h kerrallaan, ja sitä voi saada max. 2 annosta peräkkäin. Se vei koko alakropasta tunnon, ja se ei ollu hauskaa. Olin siis sängyssä koko ajan... Kipeät supparit alko tuntumaan kuitenkin jo 1.5h jälkeen läpi, ja kipuherkkänä tyyppinä vaadin saada uuden puudutteen, ja sit vasta laitettiin epiduraali. Ja siitä tykkäsin!! Se rentoutti ja vapautti kivuista niin hyvin, että kohdunsuu aukesi hurahtamalla viimeiset sentit, ja n. 15 min epiduraalin vaikutuksen alkamisesta sainkin jo ponnistaa :eek: Ponnistusvaiheessa en tuntenu oikeastaan minkäänlaista kipua.
Epiduraalin aion siis nytkin pyytää, jos kivunlievitykselle on tarvetta.

Yöllä suppaili jonkun verran, nyt taas ei tunnu mitään. Ja äsken vielä tuli limatulpan palanen pienen verisen vuodon kera... :x Ihan hyvä, että pääsen näytille vielä tänään.
Sisu ja Minni 36+6 :heart:
 
HelloShitty
mä en oo saanu muita kunnon puudutteita ku se epiduraali esikoisne synnytyksessä. sen lisäks sain petidiini ja vedin ilokaasua. kakkosen kaa kokeilin aquarakkuloita, en muuta. ja kolmosen synnytyksessä ilokaasu ja ehkä(!) petidiini. en oo ihan varma. :whistle:
 
Sheivauksesta: Täällä vaihtelevalla menestyksellä, ku ei nää millään tonne alakertaan, ja koko systeemi on ollu turvoksissa ja pitkään!! Onneks se palautuu... :D

Täytyy lähtee vyöryyn kohti kelaa. Mulla alkaa perjantaina äitiysloma ja työpaikka ei oo VIELÄKÄÄN selvittäny kelaan mun tuloja yms. Mulla ei oo siis mitään hajua äippärahoista :( .

Huomenna neuvola.. painosta täälläkin huolehditaan. Oon nyt ottanu ainoostaan yhden karkkipäivän viikolle, ja yritän käydä tunnin kävelyllä joka päivä ja juoda vettä, niin ei se paino oo kahteenviikkoon noussukkaan. Jäätelön toki sallin joka päivälle
:) .

Mulla on 1.6. asti aikaa päättää otanko sektion vai yritänkö alakautta, ja oon päätyny sektioon. En kestäis jos kaikki menis niin ku viimeks, tai vois mennä vielä pahemmin. Nyt pitäis vielä päättää iltaan mennessä kun on kampaaja, että tuleeko musta ihan vetyperoksidi blondi, vai brunette? On mullaki ongelmat :LOL:

Lammiska 34+2
 
Nyt on sitten tullut säännöllisesti kipeitä suppareita jo puolisen tuntia.. Soitin äitipolillekin jo, että missä vaiheessa kannattaa sitten tulla jos alkaa tuntua siltä, että synnytys käynnistyy. :whistle: Kätilö oli sitä mieltä, etteivät estelisi varmaankaan enää jos vauva olisi päättänyt alkaa seikkailunsa masusta maailmaan.. Kovin kipeitä suppareita ei kuulemma pidä jäädä odottelemaan kotiin, vaan pitää mennä näytille.

Itselle olisi tietenkin helpotus, että pääsisi vatsasta ja turvotuksista aikaisemmin eroon, mutta vauvan takia toivoisi kyllä että vielä muutaman viikon pieni kasvaisi masussa!

-maranooka & prinsessa 34-
 
Ihana aamu: herättiin taas vasta 8.30 :D Mulle sopis oikeen hyvin, et pojat muuttas rytmiä vähän myöhemmäks kun ei oo nyt mihkään kiire aamusin.

Mut sitten: eilen illalla oli muutes maha kipeä ja supisteli. Pientä paniikkia alkaa puskee kun täällä monilla samoilla viikoil olevilla jo tuntuu olevan lähtö lähellä :eek: Mulla on kaik ihan kesken järjestelyjen kans tääl kotona:eek:on aatellu, et sit kesäkuussakun mies on kotona... Ja huomasin just, et esitietolomakekin makaa täyttämättömänä tos pöydällä :ashamed:
Mut älkää huoliko: ite en oo etuilemassa :D Mulla ei ny niin kiire ois viel synnyttään. Viihdyn tänä mahani kans oikeen hyvin. :heart:
 
Martsuli
Onnea taas tässä välissä vauvan saaneille!!! Mulla olisi vielä 34päivää ennen laskettuun ja ei mulla olis väliä vaikka tulis hetiki ku tää selkäsanoo ittensä irti justiis! |O
Tuplista oon kattonu lähes kaikkia merkkejä carenat yms jotkut halvat ja kätevät olisi ihan jees enkä nyt muista mitkäs ne oli ku makso jonku 350euroa mut siihenki piti hommata lämpöpussi erikseen ja ne kun on ihan sikahintasia :eek:
Mulla oli eilen
outoa vuotoa mikä sitte loppupeleissä oliki jostain haavasta :LOL:
Hysteerinen ku olen ni meinasin että nyt se tulee nyt se tulee mutta ei....
Ens viikolla olis taas neuvola mut ei lääkäriä ku se vasta kahden viikon päästä... plääh ei jaksais ootella niin kauaa et kuuls onko siellä tapahtunu jotain edes hiukan pikkusen :D
Suppareita ei oo ollu pitkään aikaan ja mun maha näyttää siltä että sieltä olis tulossa AINAKIN 6kilonen :D

Meillä täällä ei pääse uudelleen synnyttäjät enää synnytystapa-arvioon ollenkaan kun ei loimaan sairaala ota enää...
Onkohan täällä silti se paino arvio kumminkin jossain vai sokkonako se mennään sinne hommaamaan... Kai siitä nyt joku arvio pitäis olla että vähän tietäis... :ashamed:

Eipä tässä muuta mä painelen kukkapenkkiä kääntämään ttä sais kukat penkkiin ennen ku mitään uusia asukkaita tulee :D


Miks tää tuli mustalla koko kakka!!?? :eek: :eek:
Niin ja sit olis rv35+1
 
maranooka toivottavasti vauva pysyisi vielä masussa :hug:
Koksissa ne sanoi mulle kun 35 viikolla menin näytille suppareiden takia,et mikset tullut aiemmin..

äititys ja onni onnittelut pikkuisesta pojasta :heart: :hug:

kastepuku Paprica tullaan kastamaan perinteisessä valkoisessa puvussa,jossa on tietenkin vaaleanpunainen silkkinauha vyötäröllä.
Se on sama puku jossa mut kastettiin kohta 30v sitten :eek: :snotty:
Joo,mä täytän pyöreitä elokuussa,vanha akka olen jo :|

sokeriseuranta vauvalla Paprican sokereitahan ne seuraili sen 2vrk Koksissa,tosi ikäväähän se oli kun pisteltiin mutta välttämätön juttu siltikin :|
1vrk aikana ne pisteli useampaan otteeseen mutta seuraavana päivänä kun arvot olivat hyvät niin ei pistänyt enää kuin muutaman kerran ja loppujen lopuksi ei ollut hänenkään sokereissa vikaa.
Toki nyt aion silloin tällöin pistellä itseäni ja mittailla sokereita kotona ja sitten jossain vaiheessa menen vielä sokerirasitukseen,ettei ole vaan enää niissä mitään häikkää =)

BV ja Paprica 4vrk
 
puudutuksista oltiin just eilen perhevalmennuksessa aiheena synnytys. ja terkka sanoi, että spinaalissakin on mahdollista saada pari kertaa lisää puudutetta, mut siin on kumminki kertapisto, eli ilmeisesti selkään jotakin jää?? ota näistä selvä :headwall:

luulen et ensisynnyttäjänä valitsen sen epiduraalin, jos/kun on puudutteille tarvetta. mut sen näkee sitten tositilanteessa vasta =)

meil on ens viikon tiistaina synnytystapa-arvio. jännittää kuulla, mikä on vauvan koko tällä hetkellä ja arvioitu koko synnytyshetkellä. melkein toivois, että se ois niin jätti, että ne suosittelis sektioo!! mä en haluu synnyttää :ashamed:

35+3
 
Spinaalista vielä sen verran että lekuri sanoi että saa uuden satsin mutta se pitää siis laittaa uudelleen selkäytimeen kun ei sitä katetria jää siihen selkään kun ekan satsin laittaa :attn:

Ja jos esim laittaa ekaksi epiduraalin niin sen jälkeen voi laittaa vaikka spinaalin katetria pitkin jos tarve vaatii =)
 
kastepuvuista meiän suvulla on joskus ollu joku perinnemekko, joka on päätynyt lasten nukkeleikkeihin, eli sitä ei oo enää. :) miehenki puolel oli mekko kadonnu, rikkoontunu tms en muista mitä oli käyny. miehen äiti tekee meiän vauvalle valkoisen, virkatun kastemekon. on semmosesta kevyestä langasta tehty, että ei pitäis heinä-elokuun helteissä olla hiostava =)
 
HelloShitty
väsyttää ihan hirveesti. hitsi ku en eilen tajunnu kysyä voisko ne mitata hb:n. |O ihan järkkyä. hyvä että pysyy edes silmät auki. piste iin päälle kauhee oksetus. mä en jaksa...saanko mennä nukkumaan? kuka teistä hakis mun eskarilaisen kotiin? :attn: :snotty:
 
Vi**u ku tuntuu että perse repee ku vauva pönkää niin kovaa alaspäin |O anteeks kielenkäyttö :ashamed: tänään olis sit neuvola mut eipä taida kätilö tota kohdunsuun tilannetta kattoa :/

noppispoppis & toukkis 35+1 :heart:
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
HS ootko nyt rautaa syönyt? Jos et ole niin sä voit ottaa ihan omineenkin sitä,mullahan tippu loppuajasta hemppa melko reilusti ja nytkin syön sitä vielä muutaman päivän ajan että se vähän nousisi =)
no mulla ei satu olla kotona kun viimeks sain raudan nousemaan pelkällä ruokavaliolla. *juoksee kauppaan ja ostaa sisäfilettä ja tomaatteja* :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
HS ootko nyt rautaa syönyt? Jos et ole niin sä voit ottaa ihan omineenkin sitä,mullahan tippu loppuajasta hemppa melko reilusti ja nytkin syön sitä vielä muutaman päivän ajan että se vähän nousisi =)
no mulla ei satu olla kotona kun viimeks sain raudan nousemaan pelkällä ruokavaliolla. *juoksee kauppaan ja ostaa sisäfilettä ja tomaatteja* :D
Ja mullahan se diabetes sai aika lailla alussa väsyttämään.. Luulin että on hemppa tippunut, vaikka syy sitten löytyi sokereista. Onhan väsymys loppuvaiheessa kyllä ihan normaalia. :)

Kotona vielä ollaan.:) Supistelee vähän kipeästi, ei kuitenkaan niin säännöllisesti että tietäisin synnytyksen käynnistyneen varmasti. Sairaala on onneksi tuossa alle kahden kilometrin päässä niin pääsee sinne aika pikaisesti kyllä näytillekin jos tahtoo.. BV tosiaan se kätilö puhelimessa sanoi, ettei kotona saisi olla niin pitkään, että joutuu yhtään kärvistelemään suppareissa (eli kielsi kuumat suihkut tai särkylääkkeet kivunlievitysmielessä ). Tottelen kätilön ohjeita ehkä sitten kiltimmin kuin sinä, ettei tule sanomista. ;)

 
Mutta kun mulla ei ollut silloin ainuttakaan kipeää supparia... :whistle:
Vasta illalla alkoi kivuliaat ja säännölliset supistukset,joten mun mielestä mä toimin silloin ihan oikein..
Ja silloin näytille mentäessä käyrällä vielä kyseinen kätilö sanoi ettei mulla mitään suppareita tule :eek:
Ja mä sanoin et mitä hemmettiä nää sitten on :kieh: :LOL: :headwall: Ku sattu melko paljon :whistle:
 
HS laitan nyt tänne puolelle kun en jaksanut vastailla enää siihen mun ketjuun,mun puolelta mä olisin voinut lähteä jo synnytyssalista suoraan kotiin :p
2 tikkiähän mulle tuli sen takia,kun Paprica tuli ulos niin nopeasti ja matkalla vissiin hänen olkapää nirhasi mulle ihan pienen repeämän.
Mutta ei niistäkään ole ollut minkäännäköistä haittaa :D

Mä en tosissaan olis voinut ikinä kuvitella et pääsen noin helpolla,hävetti suoraan sanottuna kuunnella muiden kauhuskenaarioita laitoksella :ashamed: Itse siinä olin sitten suu supussa :whistle: :xmas:
 

Yhteistyössä