**Kesämassut 2009 Tammikuussa**

syömisistä olette jutelleet...
mäkään en ole pahemmin rajoittanut syömisiä. varsinkin kun toi pahoinvointi on ollu niin tiukassa, niin syöny sitä mitä mieli tekee. lähinnä tarkkana olen ollut kasvisten ja hedelmien puhtaudesta sekä ruuan kypsyydestä.

painonnoususta...
mulla vyötärönympärys kyllä on kasvanu, mutta painoa ei ole enempää tullut kun kilo siitä kun raskauduin :eek: pitäskö olla huolissaan? kyllä mä syön parhaani mukaan, annokset on ehkä hieman pienempiä kun ruuansulatuskin on hitaampaa mutta syön useasti. herkkuja ei kyl pahemmin tee mieli. tai jos tekee ni muutama suklaapala riittää.

Lissulin mukaan mäkin olen kaivannut siitä parin siiderin tuomaa täysin rentoutunutta olotilaa :ashamed:

Jossu 17+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja johanna83:
painonnoususta...
mulla vyötärönympärys kyllä on kasvanu, mutta painoa ei ole enempää tullut kun kilo siitä kun raskauduin :eek: pitäskö olla huolissaan? kyllä mä syön parhaani mukaan, annokset on ehkä hieman pienempiä kun ruuansulatuskin on hitaampaa mutta syön useasti. herkkuja ei kyl pahemmin tee mieli. tai jos tekee ni muutama suklaapala riittää.
Jossu 17+2
Mullakin on paino noussu kaikkiaan vaan 2 kiloa. Tosin, mulla oli ennen raskautta ylimääräistä, eli kai se oma aines on vähentyny sitä mukaa, kun vauvamassu on ottanu tilaa haltuunsa. Ja maha todella näkyy jo!

 
sisu: tuo on kyl ihan totta. mullakin ennen raskautta bmi nippanappa alle 25 et en ihan mikää ruipelo oo ollu :whistle: hyvähän se on tietysti ettei ihan paino käsistä karkaa, mutta aika moni täällä on tainnu 4-5kiloa jo saada tähän mennes ni sen takia täällä kummastelen omaa napaani
 
takuu ainakin lahden liikkeissä ostettaessa alkaa lasketusta- ajasta.

syömisiäni en hysteerisesti tuijota, rajoituksia tulee joskus noudatettua, joskus ei, näin olen jokaisella kolmela kerralla tehnyt.

auto meillä menee vaihtoon, meillä tällä hetkellä 2 farkkua, ja jos kaikki lapset (4 tällä hetkellä ) samaan aikaan kyydissä kuljetaan jo laittomasti, joten kesäksi on pakko tila-auto ostaa, eri asia miten nopeasti sen löytää, Opelia ollaan ajateltu ihan hintapoliittisista syistä.. muuten merkki ei kauheasti innosta meitä.

paino on mulla pudonnut 2 kiloa, viikon päästä on nla joten josko olis vihdoin päässyt nousuun ton painon kanssa.

nimet mietitään tossa sitten keväämmällä, tytölle kyllä jo toinen ja kolmas nimi on mut etunimi puuttuu, pojalle se varmaan on hankalampaa kun on tarvinnut jo kaks kertaa miettiä..

mut nyt rientää tää taas......

umayya + siiri 16+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja johanna83:
sisu: tuo on kyl ihan totta. mullakin ennen raskautta bmi nippanappa alle 25 et en ihan mikää ruipelo oo ollu :whistle: hyvähän se on tietysti ettei ihan paino käsistä karkaa, mutta aika moni täällä on tainnu 4-5kiloa jo saada tähän mennes ni sen takia täällä kummastelen omaa napaani
Näin, mulla kans BMI ennen raskautta tasan 25. Enkä kyllä pistä pahakseni tätä, et paino on pysyny tuossa 69kilossa, esikoisen aikaan näillä viikoilla kolkuteltiin painon kans jo tuolla 80kilon tienoilla :eek:
 
Iidukka : Onne aopiskelupaikan johdosta :flower: Ite pitäs valmistua sairaanhoitajksi tossa toukokuun lopulla :)

Sisu : Onpas törkeetä käytöstä hoitolapsen vanhemmalta :eek: Milloinhan se luuli et sie sitte neuvolas käyt??!! Viikonloppusin?! aaarrgg..

painonnoususta.. parisen kiloa on mullaki onneks vaa painoa tullu lisää.. mut onhan täs viel aikaaki.. eipä viime raskaudestakaa täs vaiheessa ollu paljo enempää tullu, mut lopulta sitte tuli se 17kg :ashamed: Onneks kyl lähti kaikki poiski, mut tuskin lähtee nyt, jos nii paljo tulee taas.. :ashamed:

nimistä meil olis tytölle nimi valmiina, mut pojan nimestä viel pientä erimielisyyttä :D Tytölle ois minust muutenki paljon helpompi keksiä nimiä :D

Nollalinjaa on mieki pitäny.. viimeks join 10.9. lasillisen kuohuviiniä, kun mentii kihloihi :heart: Sen jälkee en oo mitää juonu.. miul on se periaate etten ota tippaakaa ja eipä kyl ois ees mieli tehny. mut eipä silloin tällöin lasillisesta viiniä pitäs tutkimusten mukaa olla mitää haittaa :)

Minttu ja pikkusin 18+3
 
Hyvää uutta vuotta ja teretulemast kaikille uusille.

Oon elellyt hiljaiseloa kun ei ole oikein mistä kirjoittaa. Tavallaan sellainen fiilis, ettei ole oikeutta kitistä kun kaikki on hyvin. Semmoinen vaihe menossa, että on välillä niin oireetonta, että ihan tosissaan pelkää, onko mahassa kukaan elossa. 12.1. on neuvola, joten ehkä sit kuulee sydänääniä. Rakenneultra on 28.1. Eikä jaksais odottaa.

Uus juttu mikä on ilmennyt on kovien yskähdysten ja aivastusten tuottama vihlaisun tunne alavatsassa. Onko kenelläkään samaa? Huvittavan kuuloista kun on ensin voimakas Atshiu! ja sit AU! heti perään.

Toinen on sitten vähän saman oloiset vihlaisut esim tilanteessa, että oon töissä pitkään istunut samassa asennossa ja sit nousen lähteäkseni kävelemään niin alavatsassa vihlasee.

Olisivatko ne jotain kiinnittymiskipuja vai?

Uudenvuoden aattona kun makoilin sohvalla, olin tuntevinani ekan potkun. Oikeastaan kaksoispotkun. Ikäänkuin olisi ensin toisella jalalla huitassut ja heti perään viereen toisella. Kuin sellaiset pienet kuplat. Epäilyttää kyllä jonkun verran kun suolistokin tuppaa olemaan meluisaa sorttia...

Käytiin miehen kanssa ekaa kertaa lastentarvikeliikkeessä ja seistiin siellä vaunujen äärellä hölmönä ja todettiin, että eihän me tiedetä vaunuista mitään, että nyt on taustatutkimuksen paikka. Mitä me edes tarvitaan jne. Ei olla hankittu vielä mitään vauvalle. Pieni pelko ja pessimismi on ehkä ohjannut odottamaan rakenneultran yli. Ehkä sen jälkeen olen valmis uskomaan, että mahassa ollaan ihan oikeasti elossa.

Jaksaisiko kukaan toista (tai ties monettako) lasta odottava kirjoittaa pientä listaa, että mitä vaunujen ostossa kannattaisi huomioda? Ja että millaiset itse hankkisitte esikoisen vaunuista viisastuneina?

tuokio + juniori 15+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuokio:
Jaksaisiko kukaan toista (tai ties monettako) lasta odottava kirjoittaa pientä listaa, että mitä vaunujen ostossa kannattaisi huomioda? Ja että millaiset itse hankkisitte esikoisen vaunuista viisastuneina?

tuokio + juniori 15+5
Ihan ekana kannattaa miettiä, et mikä teillä tulee olemaan vaunujen käyttötarkoitus. Onko niillä siis päästävä kelissä kun kelissä eteenpäin, vai onko sulla mahdollisuutta liikkua esim. autolla vauvan kans esim. neuvolaan, kun lunta tulee taivaan täydeltä, eikä aura-autoja-, ja traktoreita näy mailla eikä halmeilla? Vai onko tarkoituksena vaan nukuttaa vauvaa niissä ulkona? Vai kuljettaa mahdolliset shoppailureissut kaupoissa?
Jos tarkoituksena on liikkua muutenkin kun sulan maan aikana, ja mahdollisesti myös asfaltoimilla teillä, niin suosittelen ehdottomasti isoilla hyvillä ilmakumipyöräiiä varustettuja vaunuja.
Haluatteko yhdistelmät, vai vaunut vauva-ajalle erikseen, ja sen jälkeen hommaatte erilliset rattaat? Kovalla vai pehmeellä kantokopalla (makuasia!! )? Ja paljonko olette valmiita sijoittamaan rahaa käryyihin?
Jos teet itsellesi näistä (+ muista esiintulevista ) asioista listan, ja niiden perusteella alat tutkia eri vaihtoehtoja, niin aika hyvään alkuun pääset!
 
Mainiota uutta vuotta 2009 kaikille!

Hankinnoista. Mä oon ostanut neljä vauvanvaatetta. Isompia hankintoja teen sitten, jos rakenneultrassa on kaikki hyvin. Varmaan niillä tienoilla, kun on mahdollisuus jäädä henkiin jos syntyy. Vaikka tiedän, ettei se yhtään harmita, vaikka tekis hankintoja jo nyt ja jotain sattuis, mutta koitan olla vaan niin järkevä. Oon mä niitä jo valmiiks koittanu kattoo.

Nimiasiankin haluaisin päättää vähitellen. Tytölle on nimi valmiina, mutta niin kuin muutkin mainitsivat, niin pojalle on paljon hankalampi keksiä. Mistähän sekin johtuu, onhan noita nimiä almanakka pullollaan...

Ruoan suhteen olen hysteerinen ollut tässä raskaudessa. Pelkään niin kaikkee sattumaa. Pikkuhiljaa on helpottanut kyllä onneksi. Kun joku kysyy voiko sitä ja sitä syödä raskaana, oon aina että kyllä melkein kaikkea voi nauttia kohtuudella. Mutta en itse sitä kuitenkaan noudata. Siis en saarnaa kenellekään mistään, mutta tuntuu että itse olen vähän ylivarovainen... Mutta niin on kaikki muutkin tämän mun raskauden suhteen. Onneks tää ei kestä enää montaa kuukautta... :)

Auton vaihdosta. Me varmaan yritetään pärjätä vanhalla. Pitää vaan etsiä vaunut, jotka menee tosi paljon kasaan. Kun meillä ei ole mikään perheauto. Pitää katsoa sitten jos lapsia tulee tämänkin jälkeen vielä...

Sukupuolesta. Mä en osaa oikein toivoa tai miettiä yhtään kumpi tää olis. Enkelivauvasta en osannut miettiä muuta kuin että se olis tyttö ja se olikin poika. Niin nyt ei ole vielä tullut kumpaakaan oloa. Mä oon aina kuvitellut, että saisin tyttölapsen, mutta nyt osaan ajatella, että tääkin olis poika. Mutta mun mielestä siinä ei ole mitään väärää, että toivoo jompaa kumpaa. Rakas se on kuitenkin oli kumpi vaan. Mutta itselle ei ole vielä tullut aavistusta kumpi olisi. Ei aiota kysellä ultrassa sukupuolta. Näkee sitten joskus.

Painoa on tullut jo joku neljä kiloa... Mutta kun kaikki ruoka vaan maistuu... Yritän kyllä käydä kävelylläkin, mutta se on niin tylsää yksin. Mutta ei kai se vielä kovin huolestuttavaa ole...

Viikkoja on nyt 18+3. Liikkeitä tunnen tosi harvoin. Siksipä kuuntelen kotidopplerilla aika usein. Tänään muuten kuului jotain puhettakin siitä! Vähän mä repesin, se puhuu jo! Mutta se kai otti häiriöö jostain. En yhtään tajua kyllä mistä ja miten. Tai sit mun mahassa on joku alien... :LOL:

Kaikille mahdollisimman mukavaa raskautta! :heart:
 
tuokio: Ihan hyvin olet jo voinut tuntea ekat liikkeet. =) Itse tunsin ensimmäiset hennot liikkeet jo viikkojen 10-11 tienoilla vaikka ultrassa väittivätkin ettei voi olla mahdollista..No, samoja hentoja liikkeitä tuntuu edelleen ja useammin tietenkin nyt vaan voimakkaampina. :D Tekisi mieli kommentoida seuraavassa ultrassa, että kyllä liikkeitä voi tuntea jo hyvin varhain.. :kieh: No, tuskinpa mua uskottaisiin kuitenkaan, eli taidan jättää väliin. :LOL:
 
Tervetuloa vain uusille masukkaille! =)
Hurjan paljon täällä onkin taas juteltu uusistakin asioista. Me ollaan ajateltu mennä tämän kolmanne kanssa pienellä "budjetilla" vanha auto saa kelvata. Jospa sinne vauvanistuimen saa johonkin väliin viriteltyä. Eikä ole edes farmari.. Hyvät rattaat hommattiin esikoiselle aikanaan (eli seitseman vuotta sitten) eikä ne kahden lapsen jälkeen ole vielä yhtään liian käytetyn näköiset. Valittiin aikanaan emmaljungat, joissa kova kantokoppa ja vaihdettava ratasosa ja tyytyväisiä ollaan kyllä oltu! Kuosikin vielä kelpaa =)
Vauvan nimeä ollaan kyllä jo pohdittu.. Jos tulokas on poika, niin ollaan pulassa (kun yhtään hyvää pojan nimeä ei ole vielä tullut vastaan). Tytölle on jo ihana nimi "valittu". Vaikka meillä jo kaksi tyttöä ennestään onkin, niin tuntuisi silti hyvälle jos tämäkin tulokas olisi tyttö. Eihän sitä yhtäkkiä pojan vanhemmaksi osaisi varmaan muuttuakaan... ;)

Täällä ollaan kovin jo tehty vauvalle tilaa. Pari päivää olen siivonnut varastoja ja heittänyt tavaraa tehokkaasti kiertoon/roskikseen. Ihania yllätyksiä löytyi siivoillessa: esikoisen kotiintulovaatteet ja muutama muukin pikkuinen vaate, jotka saivat mielenkin kyllä herkistymään. Vauvan lelujakin näyttäisi löytyvän ihan riittämiin.

Vaatteita pitää tälle pienelle varmasti hankkia keväämmällä, sillä olin lainannut vauvanvaatteita perheeseen jossa on pari kissaa.. Me ollaan miehan kanssa molemmat allergisia ja vaatteissa tuntuu olevan ihan kammottavan paljon kissankarvoja :x Tietääkö kukaan, saako vaatteita enää millään konstilla puhtaaksi? Sama juttu on käynyt sitterille.. Sitä ei ehkä käyttökelpoiseksi saakaan, ovat sen verran tehokkaasti kankaan (ja pehmusteiden) sisälle karvat uponneet.

Huomenna töihin takaisin. Vaikka tavallisesti olisin innokkaana ja tehokkaana menossa niin nyt on jotenkin iskenyt sellainen "väsymys", ettei oikein inspaisi... Vatsaa supistelee jo aika harmittavan helposti. Ihan tavallinen kävely saa välillä aikaan kipeitä supistuksia (esim. kaupassa käynti ja ostoskärryjen työntely tuntuu välillä tosi pahalta). Hiukan tämänkin takia pelottaa mennä töihin. Päiväkodin ope ei kyllä kovin paljon voi istuskella (tai lepäillä) päivän mittaan.. Pitää varmaan ottaa aika herkästi yhteyttä neuvolaan jos supistelee näin herkästi.


 
pilttiä4:meil on Toyotan LandCruiser,edellinen oli 7 hengelle(tai on meillä sekin vielä,mies ei henno luopua siitä ),tää uudempi(mut vanhahko kuitenkin) on 9:lle hengelle.Tykkään,et on turvallinen auto isollekin porukalle :) Tila-autoista en välitä henk.koht. yhtään.

Sisu:Milloinkas sun muka pitäis sit neuvolassa käydähoitolapsen äidin mielestä,eihän ne oo kuin 8-16 yleensä auki,mä kyl oisin sanonut jotain takaisin.Luulisi et hoitolasten vanhempien ymmärtävän,et neuvolassa käydään yleisesti työaikana.

Mulle ei tulis mieleenkään huutaa omien lasten hoitotädille esim. hammaslääkärikäynneistä tms,ollaan haettu lapset sit aiemmin,varahoito on järjestynyt aina ongelmitta ja hän on tiedottanut omat menonsa ja lomansa hyvissä ajoin.

Kurjaa,että sä sait tuommoista sontaa niskaan :(

A-mam ja Mimmi rv 18+5 :heart:
 
Menin sitte kaatumaan tänään työmaan pihalla.. :ashamed:
Ensin kävi luonnon päälle, sit kinkkuun mille kaaduinki. VÄhän oikeelta puolelta sattu.. Varsinki kävely.. :/

En sitte viittiny mennä päivystykseen täällä Oulussa, tietää et 8 tuntia siellä menis taas niinku viimekski..
Mulla on huomen aamuna lääkäri, mut pelottaa tieten et jotain siellä onki sattunu isompaa. Mihinkään ei enää käy, tai no nivusiin, mut maha ei oo kipee, mistä ei tuu vuotoa jne. Jos istukka repeää tms. eikö se näkys ainaki osaksi jonain vuotona!? Nyt harmittaa..
Kuinka "turvallista" tollanen pyllähtäminen näillä viikoilla on!?
Onhan se siellä kohtuu turvassa, mut kuiten.. :ashamed:

Ikinä en itelle anteeksi anna, jos jotain on sattunu! :headwall:

Mulla ei oo autoa eikä tuu, kävelemällä ja julkisilla pääsee. Vaikka kauemmaski.. Ku ei ois varaa kuiten.

Mä en jaksa tuolla töissä enää! Joka päivä vaan oottaa, et tunnit loppuu.. Käy mahaan tuo hoitotyö. Vaikka kuinka apuvälineitä käyttäs.
Nyt pitäs vielä apuyököksi mennä täksi yöksi. Se ei haittaa, päin vastoin. Nyt on sellanen tilanne siellä että haluan olla paikalla..

Mut tässä tää, ilmottelen vaikka huomenissa et onko siellä kaikki kotona.

Lisbet ja Turo 18+5
 


Täällä meneillään rv 16+3 ja liikkeet tuntuu jo vahvasti ja maha näkyy selvästi.. Paino ei oo noussu kun kilon pari vaikka tuntui suuremmalta itestä nousu :eek:

Tyttöolo on vahva ja nimikin valmiina ollut ensimmäisiltä viikoilta asti.. Pojalle en oo nimee miettiny.. :ashamed: Saas nähä rakenneultrassa kumpi sieltä tuloo ;)

Sanoohan nuo tutut et tyttömaha kasvaa ku oon levinny sivuillepäin ja näytän aika tukevalta vaikken oo :LOL:
 
Taas palsta sekoilee,toivottavasti saan tämän kirjoitettua ennenkuin tilttaa jälleen :whistle:

Autoa Ei tarvitse onneksi vaihtaa,kun on tuo farkkuvolvo jo ennestään.

Nimet ei olla niitä vielä niin syvällisesti mietitty,onhan tässä aikaa =)
Muuta kaavaa meillä ei ole kuin että lapsi saa kolme nimeä ja nimeksi annetaan just se mikä meitä miellyttää,oli se sitten suosikkilistoilla tai ei =)
Ja nimet voivat olla täysin erilaiset,esim esikoisen nimi on Jessica,niin ei olla väen vängällä antamassa kuopukselle c-kirjainta sisältävää nimeä :saint:

Alkoholi ei ole tippaakaan tehnyt mieli,vaikka en ole mikään raivoraitis koskaan ollut
:saint:
Ja tuskin tulen ottamaankaan pisaraakaan vielä pitkiin aikoihin,ei vain maistu.

Sisu melkoisen törkeää kohtelua olet osaksesi saanut :hug:
Yritä vain laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos =)

Lisbet eiköhän vauvallasi ole kaikki ok pyllähdyksestä huolimatta :heart:

Ja ottakaahan muutkin iisisti töissä,kuunnelkaa omaa kroppaanne ja sitten mietitte pitääkö jäädä välillä kotiin huilaamaan :hug:

Vaunuista vielä että olen ollut tosi tyytyväinen noihin 2006 vuonna ostettuihin yhdistelmiin,brio kombit on.
Niiden pitää olla isot ja jämerät pyörät,että päästään talvisinkin hyvin lenkille =)

Tänne ei muuta kuin illan jatkoja kaikille :wave:

bad virgin ja naapero 19+0 :heart:
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja tuokio:
Jaksaisiko kukaan toista (tai ties monettako) lasta odottava kirjoittaa pientä listaa, että mitä vaunujen ostossa kannattaisi huomioda? Ja että millaiset itse hankkisitte esikoisen vaunuista viisastuneina?
Me asutaan 4km päässä keskustassa omakotitalo alueella, joka ei ole ihan aurauskaluston kärkipäässä lumisateen aikaan, ja pidettiin aikoinaan kriteerinä isoja kunnollisi arenkaita. Ostettiin Jovi Airit, ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Hinta/laatu suhde on kohdallaan. Ainkut mikä harmittaa on pienehkö tavarakori (mutta kyllä sinen yksi kauppakassi jotenkin mahtuu), ja se että jakapeite jää aika alas (verrattuna esim. Brioihin). Myöskään säilytystilaa lompakoille tms ei ole niinkuin esim. Emmaljungissa. Mutta kuomussa on kaksi taskua johon saa kotiavaimet, itkuhälyyttimen tms kyllä.
Jos siis asutte kanssa ei-ison-kaupungin keskustassa, ja vaunujen kanssa tulee käveltyä paljon, kannattaa panostaa renkaisiin. Ero oli aika huima, kun kyllä ollut kaveri 'city'Brioilla käveli kaupunkiin ja takaisin kovilla pyörillä.
Jos siulla on kavereita joilla on vaunuja, pyydä saada koetyöntää! Saa vähän käsitystä :)

 
Kylläpäpisti ärsyttämään Sisun saama kommentti |O Tämä kyseinen äippä on varmasti itse saanut odotusaikanaan hoidettua kaikki omat neuvolansa ym. ultransa ihan virka-ajan ulkopuolella... Ainakin asenteesta päätellen. Pidä puolesi, ihan samat vessit ja tessit koskee sinuakin kuin muitakin kuolevaisia.. Eiköhän eukkonen putoa pilvistään jos käsket keskustelemaan asiasta vaikka sinun esimiehesi kanssa, esimiehet kun yleensä tietävät pykälät pilkulleen ja jos reiluja ovat pitävät vielä alaistensa puolia. Mur mur!!

Mua taidettiin potkia yöllä, sekä sisäisesti että ulkoisesti :D Maattiin koko porukka samassa sängyssä kuin sillit suolassa ja potkuja kyllä sateli siinä ahtaudessa. Muutenkin maha on pullahtanut aivan yht'äkkiä valtavaksi, liekkö kinkulla jotain tekemistä asiassa :LOL:

Mukavaa päivää kaikille!

Anu 19+3
 
Lisbet: Itse lensin jäisellä tiellä toinen lapsi sylissä oikein kunnolla pari vk.a sitten. Säikähdin ihan hirveästi kun toinen lapsistani oli sylissä ja häntä yritin suojata ja en muistanut mahaa ollenkaan. Mustelmilla selvisin. Tuttava lääkärini sanoi, että ei hätää kun lapsivesi toimii näillä viikoilla hyvänä suojana!!!! Joten ei hätää varmasti ole :attn: :hug:

Syömisistä: Aikaisemmissa raskauksissa olin tosi/super tarkka, mutta nyt olen syönyt melkein mitä vain, kunhan vain on tuoretta. Luotan suomalaiseen ruokaan ja maalaisjärkeen.

Painonnoususta: Oisko 2kg tullut, ens viikolla neuvolassa sen näkee. Toisaalta kun sen 6kg alussa oksensin ulos |O niin tuskin tuosta noususta tarvii ressata :LOL:

Vaunuista: Ostin esikoiselle aikanaa 2005 emmaljungan duo edget ja hyvät ovat oleet, olen tykänny. Niillä mennään sitten kolmannenkin kanssa ja ostaisin samanlaiset nytkin jos pitäisi hommata.

Alkoholi: Ehdoton nollalinja raskausaikana tietenki!!!! Muutenki alkoholia tulee nautittua vähän.

Autoista: Ei mee vaihtoon. Meillä nyt volvon xc90 5 paikkaisena, kunnon takakonttitila ja 3 lasta istuimineen mahtuu sinne hyvin. Jos lapsia tulis enemmän vaihtaisin toyota land cruiseriin, isälläni on semmoinen ja ihan ykkös maasturi ja sitä saa 9 paikkaisena.

Liikeistä: Ei vielä ole kunnolla tuntuneet ja odotankin kovasti sitä kuun lopussa olevaa rakenneultraa :( Kun kaikilla muilla täällä nuo liikkeet jo tuntuvat.

peipi+pikkuinen 17+5 :heart:
 
HelloShitty
väsyttää ja närästää. |O :headwall:
muuten ei kuulu mitään uutta. ylihuomenna on neuvola-aika. ei kiinnosta yhtään emnnä. sen takia et jouluna on tullu mässättyä liikaa. vaa'alla käyminen suorastaan vituttaa. :LOL: eikä voi syyttää ketään muuta ku ittensä. :headwall:

alkoholi; oon sitten varmaan paha ihminen mutta olen juonu puol lasillista punaviiniä sillon alussa. :p ja jos tulee joku juhlallinen tilanne eteen niin ihan varmasti otan uudestaankin. :D

eipä muista enää mistä muusta on ollu puhetta...rakenne-ultraa vaan odotellaan. aika tylsä vaihe menossa.

muutama viikko vaan niin saa hakea ä-pakkausta; taidan oottaa siihen että tiedetään kumpi tulee niin tietää tarviiko vai ei.

HS ja nelonen rv 18+5 :heart:
 
:flower: Kiitos kaikille tsemppauksesta kiukkupussi-äidin suhteen, kiva, kun joku pitää mun puolia, vaikka edes täällä! Sain esimiehen tänään kiinni, olen ainakin keskiviikon vielä pois töistä, tuon selän takia. Saa nähdä, mitä jatkoa neuvolasta sit tulee iltapäivällä sillon ke, saikkua, vai komennus töihin... :/

Nyt pieni galluppi aluilleen!!
Eli tilanne on tämä: meillä on vanha paljon käytetty (esikoiselle kylläkin uutena ostettu ) turvakaukalo olemassa, mutta se ei ole mikään huippulaadukas eikä hyvä. Ei oteta sitä matkustuskäyttöön vauvalle, vaan hommataan uudempi ja tukevampi tilalle. Kysymys kuuluukin, että onko järkeä ostaa omaa kaukaloa tälle tulokkaalle, kun täällä on MLL uusinu KAIKKI vuokrattavat istuimensa (itse olin hallituksessa ja turvavälinevastaavana kun uusia hommattiin vanhojen tilalle) 1.5v sitten , ja vuokrahinta on päätähuimaavat 5? / kk. Siis jos laskee, että vaikka sen vuoden nyt vauva käyttäis kaukaloa, niin mä saisin 60 ? hintaan hyvän, tukevan ja huolletun istuimen vuokralle, kun samalla rahalla ei oikein mielestä saa omaksi, vaan vähintään 2 kertanen hinta tartteis siihen omaan istuimeen laittaa...
Niin mitä mieltä olisitte tämmösestä mahdollisuudesta? :attn:
 
Raffel : Täällä lappeenrannassa täytyy tosiaa täyttää ekaa ultraa esitietolomake, jossa kysellään mm. hätäkastenimet ja lupa mahd. hätäkasteen antamiseen, en tiiä onko muualla tätä käytäntöä. Ainakaan Koksissa ei ollu pari vuotta takaperin tätä, kun kaveri synnyti siellä. Täällä ollaan vielä tarkkoja että lappu palautetaan sairaalaan ajoissa ennen synnytystä.

Tänää käyty neuvolassa.. paino 56kg ja lähtöpaino 51kg, just kun pääsin kehumasta ettei oo painoa paljo tullu :ashamed: hb 118, RR 135/71, sf-mitta 13,5 ja sydämmen syke 148kertaa/min.. taitaa tyttö tulla sitteki ku sykkeet ollu nii tyttö lukemissa :D

Enää huominen vapaata ja sit pitäs yrittää jaksaa sellain 5kk ennen äippäloman alkua..

Minttu ja pikkusin 18+4
 
Noniin...nyt on taas pari päivää kulunut melkein siivillä ja torstaikin lähenee kovasti, sitten päästäänkin heti aamusta rakenne-ultraan vauvaa ihailemaan.
Ekoja varmoja potkuja/nyrkkeilyitä oon tuntenut varmaan vajaan viikon verran, ehkä :ashamed: siis vaikka kolmas lapsi kyseessä.

Vaunuista mulla mulla muuttuu mieli kellonajan mukaan...eli nyt jo mietin tuplien kaveriksi ihan perusvaunuja :LOL: Se missä niitä säilöö niin onkin eri juttu.

Ja jotta ei kotiäidin arkeen jäisi yhtään levollista hetkeä niin nyt olen keksinyt aloittaa pohtimisen josko nyt kolmannen kohdalla aloittaisi kestovaippojen käytön.
Onkos teistä kukaan kestoillut ? Jos on niin kertokaa kaikki plussat ja miinukset asiaan liittyen. Olen menossa keskiviikkona Espooseen Nuppuliinan-kotimyymälään kuuntelemaan ja katselemaan mitä se kestoilu on. Mutta tosiaan ihan muiden käyttäjien kokemuksia haluaisin kuulla.
Mun ystäväni sai mut nyt tätä asiaa pohtimaan..360e maksaa setti jolla pääsee pottailuikään asti...ja sitten vertasin paljonko tulee maksamaan kertisten ostaminen. Josko sitä sitten löytäis jonkun kultaisen keskitien, päivät kestoja ja yöt kertiksiä.

Painosta: vaikka ei ole herkut maistuneet niin massaa on tälle mammalle tullut takuuvarmasti lisää :kieh: No ehkä niistä kiloista pääsee sitten taas yhtä leppoisasti eroon kuin aiemminkin. Toivossa on hyvä elää...

Jeps1
 
Mul oli neuvola tänään,paino oli tippunut 1,1kg ja nyt on tullut alusta lähtien 1,2kg painoa.
Syke oli 140(nukkui :heart: ) sf-mitta huimat 20cm ja taas menee kohdun kasvukäyrä reilusti yläkäyrän yläpuolella :D Hb oli 128.

Alkoholi:en oo juonut ikinä odotusaikana,enkä nytkään ja muutenkin käytän harvoin,joskus on kiva käydä ystävien kans parilla :whistle:

Mä sain mieheltä joululahjaksi vuoden kuntosali,pilates,bodypump ja solarium kortin,jota aion kiäyttää ahkerasti siihen asti kuin kykenen,yleensä tahti hiljentynyt 7 kk kun en voi olla selällään pumpissa,tai pyörryn.

Me ollaan mietitty nimiä jo jonkin verran.

A-mam ja Mimmi rv 18+6

 
Heippa ja hyvää alkanutta vuotta! =)

Täällä etelässäkin ollut jo viikon pakkasta ja siten myös ihanaa aurinkoa ja VALOA!!
Ihanaa kun päivät pitenee! =)

Tänään sai joulukuusi ja koristeet kyytiä, tilalle erittäin keväiset verhot limeä ja keltaista ;) .


Painoa on tullut pari kiloa. Esikoista odottaessani raskauden aikana kertyi 8kg ja toivon ettei nytkään paljon enempää tule. Olen niin pienikokoinen ihminen että selälle kävi ihan riittävästi tuo kahdeksankin kiloa...
Mutta sehän on kovin yksilöllistä miten sitä painoa kertyy.

Tarvikkeita ei ole hankittu eikä oikeastaan mitään taideta tarvitakaan kun esikoinen on vasta 1v 6kk. Hänelle tuli kaikki hankittua uutena ja on hyvässä tallessa. Tuplarattaita/vaunuja ainoastaan pitää miettiä koska olen kova lenkkeilemään ja pitää päästä sitten molempien kanssa menemään kun mies on töissä. Mutta ajattelin ostaa vasta kun vauva on syntynyt.

Vitsit kun aika kiitää. Kohta ollaan jo puolivälissä raskautta!
Rakenneultra on ensi viikolla, saapi nähdä vilauttaako vauva sukupuolensa. ;)
Esikoinen piti jalat ristissä mutta ylimäär ultrassa rv 29 tytöksi paljastui. Tyttöolo olikin silloin. Ja nyt on poikaolo. Mutta saapi nähdä, mitään toiveita ei meillä ole sukupuolen suhteen. Toivottavasti lapsi on terve ja synnytys menee hyvin.

Nyt on myös kaamea koiranpentukuume. Mutta järki jarruttaa nyt ottamasta lisätyömaata. Saa tuo meidän 7-vuotias jättiläislässykkärottispoika olla ainoa nelijalkainen toistaiseksi.

Anni ja Reiska 18+2 :heart: :heart: :heart:
 

Yhteistyössä