**KESÄMASSUT 2009** (kesäkuussa puhkeaa) vol 1.

Tervehdys!
Voisinpa liittyä seuraanne!
Olen kyllä kamalan huono kirjoittelemaan mitään pitkiä juttuja, mutta mielelläni käyn muiden odotuksia lukemassa. Ja aina välillä saatan itsestäni antaa jotain vihiä! :D
Eli laskettu aika olisi 5.6.2009 Nyt raskausviikkoja 6+5. Tänään kävin varhaisultrassa ja pieni voi oikeinhyvin! :) Ainut mitä on ollut niin pientä tuhruvuotoa. Lääkärin mielestä kaikki ok, kuitenkin! Yksi km takana joten pelko on todellista. Toivottavasti pieni pysyy mukana loppuun asti!
 
Tervetuloa uusille :wave:

Minky :hug:

Ja kiitos kaikille lohduttajille. Pääsin tänään juttelemaan täällä asuvan suomalaisen sairaanhoitajan kanssa, jolla on itsellä kolme lasta, ja nyt olen vähän rauhallisemmalla mielellä, vaikka tiputtelu jatkuukin ja vatsassa vihloo kovaa :'( Tämä hoitsu on kyllä aivan ihana ihminen, neuvoi ja rauhoitteli oikein pitkän kaavan mukaan ja pyysi ottamaan heti yhteyttä, jos tulee jotain huolia :) Hän on ennestään minulle täysin tuntematon ihminen, mutta tarjoutui silti minulle heti doulaksi ja lupasi tulla tarvittaessa vaikka synnytykseenkin mukaan tukihenkilöksi (siis jos tilanne tulee eteen yllättäen ja mies on esim. työmatkalla ). Ihanaa, kun on tuollaisia ihmisiä :flower: , jotka jaksaa tukea meitä ensikertalaisia =)
 
Heippa kaikki.

Mulle tuli mieleen tällänen asia kun meitä on täällä monta odottajaa mukana ja eri raskausviikot menossa. Niin jos otettais tavaksi laittaa viestin loppuun ne viikot mukaan. Itseäni ainakin kiinnostaa millä viikolla kirjoittaja niin voisi sitten kokemuksia peilata helpommin itseensä. Tietty kun aikaa kuluu niin tulee nikit tutuiksi niin varmasti muistaa helpommin ne viikotkin.

Bree ja toukka 5+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Brianna:
Heippa kaikki.

Mulle tuli mieleen tällänen asia kun meitä on täällä monta odottajaa mukana ja eri raskausviikot menossa. Niin jos otettais tavaksi laittaa viestin loppuun ne viikot mukaan. Itseäni ainakin kiinnostaa millä viikolla kirjoittaja niin voisi sitten kokemuksia peilata helpommin itseensä. Tietty kun aikaa kuluu niin tulee nikit tutuiksi niin varmasti muistaa helpommin ne viikotkin.

Bree ja toukka 5+3
Juu, hyvähän tuo ajatuksena on mutta aina välillä kun arki on kiireistä niin ainakin minä tuppaan unohtamaan mikä viikko nyt onkaan, toisaalta voihan sen laittaa vähän "summassakin" ei sen nyt varmaan niin päivän päälle ole

Surullisiakin uutisia täältä on saanut lukea, osanotot kaikille menetyksen kokeineille

Tännepäin kuuluu hyvää, huono-olo ja väsymys edelleen, iltapainoitteista molemmat (päivän jaksan töissä mutta sitten illan makaan sohvalla...) Olisin varannut ekaksi np-ultran mutta piti varata neuvola eka, joten nyt sekin varattu. Nla on 3.11 eli viikolla 10+ jotain ja se np ultra oli siis kahden viikon päästä eli 12+ saattaa olla muuten tasankin noin viikot sillon (siis viikko 10 ja 12) Tuskin otan isäntää sinne mukaan, ehkä sitten myöhempään ultraan. Viimeksi mulla oli yhdessä myöhäisemmässä ultrassa lapset mukana ja ne oli kyllä maailman parasta seuraa, tajus hyvin kuvasta ja oli ihan innoissaan, olivat tietysti sillonkin jo koululaisia että pärjäsivät hyvin (ja ultrattiin mahan päältä ja oli todennäköistä että kaikki hyvin)

Kukaan muu kun neuvolatäti ei siis vielä tiedä ja näin mennään niin pitkälle kun päästään, sinne jouluun asti haluisin päästä, mutta saapi nyt nähdä. Riippuu olosta ja masun kasvusta, enkä valehdella aio jos joku kysyy.

Ihan hurjan ihana ajatus että pieni vauva tuolla masussa köllii ja kasvaa ja kikkailee. Sitten kun alkaa niitä liikkeitä tuntea niin on aina kaveri mukana =) eipä siihen liikkeisiin niin monta viikkoa enää edes mene.

Nyt pitää pukea vaatteet ja alkaa tätä kotia raivaamaan...

kekkeri 7+4
 
Huomenta ladyt!

Ihan ensitöikseni paljanstan tyhmyyteni ja kysyn Phalaenopsikselta että mikä on doula?

Vitamiineja en ole ajatellut valikoimiin ottaa ellei suositella. Koitan vaan kiinnittää huomioita syömisiini ja tsempata noiden kasvisten kanssa. Kalaa pitäisi opetella syömään, koska se jää todella vähiin. Eilen laitettiin uunilohta perunamuusilla ja oli kyllä hyvää :)

Onnijuuli, meillä päin terkkari varaa ensimmäisellä neuvolakäynnillä ekan ultran ja lääkärin noin viikolle 12.

Ja mulla on muuten naama jotenkin turpean oloinen, ärsyttävää :|

Huhtityttö ja Kyytiläinen 5+6
 
Huhtityttö..kylläpäs sitä perusmonivitamiinia vaan kaikille odottajille suositellaan, koska vitamiinintarve nousee aika lailla raskauden aikana. Aika monipuolisesti yritän itse syödä, mut silti otan vitamiineja niin ei ainakaan tarvitse murehtia et jotain jää uupumaan. Kalasta en itse tykkää, joten siksi yritän ottaa myös Omega3 (jos vain muistan).
Doula on mun käsityksen mukaan tukihenkilö raskauden aikana ja synnytyksessä.

Omaan napaan ei kuulu kummempia..


josema 5+3
 
Josema, mutta monissa purkeissa lukee, että ei ole tutkittu vaikutuksia raskaana oleville. Minä olen jotenkin muutenkin kaikkea ylimääräistä vastaan ja hiukan jääräpäinen siinä suhteessa :p Lääkkeitä en ole koskaan ottanut särkyihin tai kolotuksiin, mutta enpä minä kauheasti ole sairastanutkaan. Ehkäpä sitä voisi jotain vitamiinejä tutkia, mutta minulla on vain takaraivossa sellainen tunne, että näteissä purkeissa myydään hyvillä iskulauseilla kivan värisiä nappuloita :D
 
Huhtityttö..voithan kokeilla monivitamiinia, joka on tarkoitettu raskaanaolevalle..itse syön sitä Multivitan raskaus -monivitamiinia. Siinä on juuri oikeita vitamiineja oikeassa suhteessa raskaanaolevalle ja imettävälle ja ei esim. a-vitamiinia ollenkaan, jota ei raskaanaolevalle suositella. Siinä on juuri niitä vitamiineja oikeassa suhteessa, joiden tarve raskauden aikana kasvaa. Jos syö suht terveellisesti niin niitä voi ottaa vain yhden, kun annostus on 1-2. Mut jos sinusta tuntuu ettet halua syödä, niin en tuputa..kaikkihan päättävät itse . =)

Minä, kun vain olen farmaseutin tytär, niin olen tottunut kaikkiin purnukoihin. Tositarpeeseen itsekin vain lääkkeitä otan ja luontaistuotteisiin täytyy aina suhtautua varoen..niitä kun ei kaikkia ole tutkittu tai niiden yhteisvaikutuksia. Jos raskausaikana on puutosta jostain vitamiinista niin vauva ottaa omat ensin ja se ole itse se joka jää vähemmälle..ja siitä voi kärsiä kroppa monella tapaa.

jen-mar..minulla ei ole kokemuksia koirista vain kissoista ja totuttelua sekin hiukan vaati, eikä alkuunsa voi jättää yhtää vahtimatta.
 
Josema, onneksi vauva ottaa omansa ensin. Häntä tässä nyt kuitenkin haluaa ja pitää ajatella eikä omia kankeita tottumuksiaan.

Jen-mar Tuttavan koira on myös mustasukkainen ja huolehtivainen ja se kääntyi siten, että se huolehtii ja vahtii lapsia, eikä siihen ihan lähelle vieraat tädit pääse. Omille perheenjäsenille koira on kiltti.

Huhtityttö + Kyytiläinen 5+6
 
Sellasta vaan kyselin, et kun osa on käynyt jo ultrassa, niin ootteko käyneet yksityisellä? Täällä tampereella ei ainakaan ole kuin nuo rakenne ja niskat.ultra.

Sit koirista ja vauvoista: Meillä iso koira, joka ollut nuorempana dominoiva luonne. Vauvan synnytyä koira oli hoidossa 2 vkoa, tosin sen takia, et mies ei jäänyt isyyslomalle ja minulle tehtiin keisarinleikkaus, jonka jälkeen sain kohtutulehduksen, kun osa istukkaa jäi kohtuun. Mutta koira tottu hyvin vauvaan. Teimme heti alussa selväks että vauvan lähellä ollaan varovaisia, emme pitäneet alussa yhtä aikaa lattialla samassa huoneessa, mutta pian makoilivat jo vierekkäin. Ekan kerran vauvamme nauroi kunnolla, kun käytimme koiraamme koirapuistossa ja tytöstä oli hauskaa kuin koiria juoksi edes takaisin =)

mutta siihen kannattaa varautua, että kun vauva tulee taloon, tuntuu että koira vanhenee muutaman vuoden. Varmaan johtuu rauhottumisesta...

Onko muita, keiden lapsille tulee pieni ikäero? Täällä ikäeroksi tulee 1v 4kk =)

Lammiska 6+1
 
jen-mar Meillä oli tosi vanha ja raihnainen collie kun poika oli pieni.. Hyvin itsevarma tyyppi, tiesi kyllä kuka on mamman-kulta :D Pikkusen pelotti miten suhtautuu vauvaan, mutta kyllä oli nätisti. Enemmänkin niin päin että tuppasi nuolemaan pikkusen liikaa, lenkeillä ei naapureilla ollut enää juttelu-oikeuksia jne. Ihan selkeästi otti suojelemisen tosissaan.. Pojan ollessa puolivuotias, tahmea sorminen ja erittäin kiinnostunut karvoista..joita colliella ikävä kyllä riittää, katsottiin parhaaksi kaikille osapuolille päästää koiruli paremmille pissipaikoille :ashamed: Oli varmasti mun elämäni vaikein ratkaisu.. Mutta... Olen joutunut todistamaan ja "pelastamaan" 2 kertaa aikaisemman collieni kanssa tilannetta jossa kävi ihan ilman varoitusta vuosikkaan kurkkuun kiinni.. Tai yritti..sain molemmilla kerroilla käteni väliin.. Ikinä en enää luota kipuilevaan ja iäkkääseen koiraan ja olen kyllä varovainen nuorempien suhteenkin.. Ei kannata lietsoa mitään hysteriaa, mutta pelata terveellä järjellä..

Tuttava piirissämme on paljon koiria, jotka ovat pärjänneet lasten kanssa oikein hyvin, ilman sen kummempia "totuttelemisia" Koira vaistoaa jo kohdussa olevan elämän ja kun isä ramppaa sairaalan ja kodin väliä niin tuohan tuo tullessaan myös tuoksuja.. Meillä koira huusi onnesta varmasti ekat 5 minuuttia kun kotiuduin laitokselta :LOL: Halattiin ja pussailtiiin ja kun oltiin taas normaalitilassa niin alettiin yhdessä tutkia ja riisua poikaa. Imettämisiin päästin sohvalle viereen tai annoin röhnöttää jaloissa.. Syliin oli turha yrittää pungeta jos vauva oli siinä, mutta ainahan sitä voi olla muuten lähellä. Uskon että näin päästiin arkeen ilman sen kummempia mustasukkaisuuksia. Mutta tosiaan tuo kipuilu ja mahdoton karva-neuroosi olivat ne painavat asiat siinä lopettamisessa..

Ennenkuin tajusin olevani raskaana koiran käyttäytyminen muuttui..Pissalenkeillä vaan seurasi sivulla ja oli ihan outo..Luulin jo että nyt koittaa viimeinen päivä ja kipulääkkeet eivät hällä enää toimi.. Ei kiskonut ja oli muutenkin rauhallinen.. Mieluiten olis halunnut seistä minua vasten ja nuoleskella naamaa :LOL: Naapuri oli tehnyt omastaan vähän samansuuntaisia havaintoja.. Onkos teillä käytös muuttunut? Ja mikä omituisinta.. sinä aamuna kun multa meni vedet sitten seuraavana yönä ei kaveri suostunut lähtemään mun kanssa enää pissalenkille! Meinas vissiin että joutuu kätilöksi keskellä metsikköä :LOL:

Nyt kun olemme olleet ilman koiraa kohta puolivuotta on ikävä jo helpottanut, ja mikä hauskinta..poika bongaa joka ikisen karvaturrin tuolta kadulta..kait sillä on joku muistijälki siitä omasta kuolaavasta ja nuolevasta pehkosta :LOL:

-Anu- 7+0
 
Lammiska: Meille tulee ikäeroksi 1v. 8kk. Riippuen tietty meneekö yliaikaa niin sitten tulee 1v.9kk :D

).( Vihlonta mahassa vähän helpottunut, mutta heikko olo tulee äkkiä jos ei pidä huolta, että nappaa jotain suupalaa 3 tunnin välein. Jännää seurata, miten raskauden voi olla ihan erilaisia kun esikoista odotin. Varmaan menee tämä raskausaika nopeammin kun välillä sitä unohtaa olevansa raskaana kun touhuaa esikoisen kanssa :D sitten jossain vaiheessa kun maha alkaa kasvaa niin ainakin muistaa olevansa raskaana :LOL:
mahan kasvusta olen lukenut, että toka kohdalla saattaa pullahtaa nopeammin esiin... saas nähdä miten itsellä käy.
Vitamiineista: Syön multivita raskaus vitamiini 2 tbl päivässä. Esikoisen kohdalla söin samoja ja uskoisin, että niillä oli positiivinen vaikutus raskausaikaan. hemoglobiini pysyi hyvänä koko raskausajan ja samoin muutkin arvot.

Hyviä vointeja kaikille ja mukavaa viikonloppua!
Elwi ja jussiina 5+6
 
hei kaikille! minä pysynkin täällä mukana, kun laskettu aika on 23.6-09 olin laskenu väärin :ashamed: tänään tein viellä viimesen tarkistustestin, ja oli kontrolliviivaakin vahvempi plussa! =) oireita ei o0le kun kamala väsy, ei tee mieli seksiä. ennen joka pvä =) ja banaani etoo :snotty: ajoittainen närästys.. niin tyttöö toivon, mutta pääasia että olisi terve, ja nyt näin aluksi pysyisi matkassa mukana. viikoista en tiedä että paljonko nytten kasassa, ensi viikolla soitan sitten neuvolaan =) oih kun olen niin onnellinen tästä masuasukista :heart: aika menee varmasti siivillä noitten kahden rakkaan kanssa touhutessa, ja tietysti rakkaan mieheni :heart:
 
Brianna ihan hyvä idea tuo että laitetaan viikot tekstin perään... on tosi vaikea muistaa/tietää mis vaihees kukin on... :headwall: ite en oo vaan vielä kirjotellu sitä viikkomäärää kun en sitä tiedä... :ashamed:

koiran mustasukkaisuudesta uusimmas vauva-lehdes on artikkeli koiran totuttamisest vauvaan... mm vauvan vaatteen haistelu yms.. käyppä vaikka kirjastossa lukemassa, oli ihan hyvä!! meilläki koira mut ei mitenkä erityisen mustis tommone rauhallinen pieni vanharouva... :heart:

kerrottiin tänään miehen vanhemmille. tuli kyl ihan puun takaa heille :LOL:

Talvis & Pallero 5+6
 
Phalaenopsis08: Mukavaan ihmiseen kyllä törmäsit! Harvoin ventovieraat noin avoimia auttamaan.

Hapsiainen07: Miten semmoinen pahoinvointiranneke toimii??

whisnefka ja la bebe: Kiva kuulla mukavia ultrakuulumisia :heart: Minä syön raskaus multitabseja ja ne on ihan sillä nimellä myynnissä apteekeissa.

Koira-vauva asiaan, että en myöskään aio tehdä mitään ihmeitä totutteluja vauvan ja koiran välillä. Todennäköisesti synnäriltä tullessamme annan koirien haistella uutta tulokasta ja eletään sitten ihan normaalia tahtia, ihan niin kuin nyttenkin. Koirat saavat oman huomionsa kun nille se suodaan, muuten saavat tyytyä oloonsa :)
anuaanua Meillä ei ole kauheasti koirien käyttäytyminen muuttunut, tosin toinenhan (Nupu) tuli meille kun tiesin olevani raskaana. Aiempi uros (Eetu) on ollut kyllä tosi rauhallinen vaikka tyttökoira tuli uutena taloon. Yleensä ollut aika riehakas noissa tapauksissa. Tiedä sitten mistä johtuu, mun raskaudesta vai koiran henkisestä kasvusta :D

(.) Turvottaa, huono-olo, vaikea pestä hampaita, rinnat tosi arat.... Ihanaa, mulla on raskausoireet B) Näin unta yöllä että punainen kirkas vuoto yllätti ja sit oli aamulla tosi ankea olo... Nyt on jo helpottanut taas kauhukuvat...
Tuossa joku kertoili et sitten helpottaa kun mennään yli sen missä viimeksi meni kesken, mäkin luulin niin, mutta mulla vaan pelot pahentuneet kun nyt tuntuu siltä kun ollaan jo näinkin pitkällä etten halua missään nimessä enää luopua tästä. Mut eipä tämä spekulointi auta, se tulee ulos vaikka seisois päällään jos on tullakseen. Uskon ja toivon että ei. Nyt yritän olla hiljaa jo tästä asiasta!! :x

Brianna Pitää yrittää muistaa laittaa viikot aina alle, meinaa vaan aina unohtua :)

L&Toukopuouko 7+4
 
Tänään ultra... alkio kiinnittynyt, mutta ei ole lähtenyt kehittymään. Tuulimunaraskaus siis.
Lääkkeellinen tyhjennys... mielettömän paha olo :'( :'( :'(

Uskoin että viimeikin me saamme vauvan... rinnat on niin kipeät vieläkin, oikein kunnon raskauden oireet. Pahoinvointia jne.

Nyt saa itku tulla.
 
haleja sinulle hopotittar :'(

Todella paljon täällä on nyt ollut suru-uutisia! Alkaa ihan jännittää toi ensi viikkoinen neuvola.. Haluisin kanssa ultraan tarkistamaan mahan tilanteen.. hui..

lingon ja pumpula 7vko
 
Kiitos kaikille myötätunnosta! Olo on jo ihan hyvä! :) Tää meni onneks näin alussa jo kesken, kun mun eka keskenmeno ennen esikoista jatkui 9 viikolle, niin oli hieman kovempi pala. Päivä kerrallaan ja toivo korkealla uudesta tärpistä! kiitos ja tsemppiä teille kaikille! =)

hopottitar: Suuri osanotto sinulle! :hug:
 

Yhteistyössä