~KesäMassut 2007~

Hyvät uudetvuodet kaikille=)
jos mä taas tulsin uusix tänne :wave:

Jonnakar millasia oireita teillä on ollut?
Varmaan tuolla aiemmissa lukeekin mutta en jaksais millään selata kun aika paljon täällä tuota tekstiä on =)

Miellä tyttö 7kk kans oireilee kaikesta. Alkoi siis voimakkaasta pulauttelusta. Neuvolas ei meinannu uskoa että johtuu epäsopivasta ruoasta. Väitti että syötän liikaa.
No sitten omatoimisesti aloitin ottaan pois sellasia miä epäilin. Ja alko helpottaa.
Ollaan syöty 4kk ikäsestä soseita ja tällä hetkellä menee vaan, riisipuuro, maito, naudanliha.
Välillä mietin et onko noistakin joku huono.
Nyt alkaa naama oleen näppylöitä täynny.

Mitään testejä ei suostu ottaan et katotaan nyt sitkun päästään lääkäriin. Alkaa tosiaan oleen ihan finaalis kun tuntuu ettei mitään voi antaa. Kaikki on pakko tehä ite kun ei voi yrittää ees turvautua valmisiin. Ja ainakun jotain antaa niin alux näyttää lupaavalta mut sit tuleekin oireet.. :|
MLL suositteli jo yksityiselle menoa jos ei neuvolas ota tosissaan.

Jokeltelusta kyseltiin niin tosiaan meillä tyttö juttelee kovaa ja huomaa että yrittää matkia sanoja. On sanonu jo äiti :heart: :xmas: tuskin oli ihan tarkotuksen mukanen =)

Ryömien eikä kontaten vielä mennä mutta vatsalta mahalleen jne pääsee jo näppärästi paikasta toiseen.

kata32 mulle kans kun tyttö oli pieni ( :LOL: pienihän se on vieläkin) Noin 2kk niin joku nainen kans sanoi että kyllä on viisas ja pohtiva katse, heh, mitä se sitten arkottaakin

hampaita meille on tullu jo kiitettävästi ja loppua ei näy... 2 hampua tuli samaan aikaan alhaalle eteen 4kk sit jouluna kolmas samaan riviin. nyt ylhääle sivuun =) Hampaat vaivaakoko ajan..

hammasharjoista, me saatiin sen uuden äippäpakkauksen mukana. Toisessa päässä on puruosa ja toisessa pieni harja. Tahnaa ei olla käytetty.
pitäskö sitäki jo kokeilla?

tuntuu et kaikki muu on jääny vähemmälle kun tuon ruokailun kanssa saa taistella,
 
Vastaanpa sulle Netskuli nyt pikaisesti..

Meillähän oli melkeinpä alusta alkaen tuota pulauttelua, imetys loppui pikkuhiljaa pojan ollessa n. 3-4vkoinen. Rupesi saamaan sellaisia raivareita rinnalla, imaisi pari kertaa ja sitten huusi naama punaisena ja selkä kaarella, joten looppuviimeksi annoin aina pullosta, koska siitä suostui ottamaan.. Pulauttelu sen kuin suureni korvikkeeseen siirryttäessä, välissä vähän pienempää pulauttelua (kun piti poikaa suht pystyssä mahdollisimman pitkään) ja sitten suurimmaksi osaksi sellaista, että yhtäkkiä sieltä vain ryöpsähti lammikko sinne tänne. Monesti meni vaihtoon vaatteet sekä äidiltä, että pojalta..

Puhuin tästä neuvolassa moneen otteeseen, muttei siellä otettu vakavasti.. Mietin myös samalla tuota kakan väriä, se kun oli vihreää.. Kävin kaikki kaupan maidot läpi, jos se olisi auttanut tuohon pulautteluun, mutta mikään muu ei tuntunnut sopivan massulle kuin tuo semper ja sekin sitten oksennettiin, muttei tullut kipua.. Päiväunia poika nukkui vartin tai kaksi ja taas oltiin hereillä. Yöt meni tähän aikaan hyvin..

Ajattelin, josko kiinteät helpottaisi pikkuhiljaa ja ajattelin aloittaa vellistä. perunaporkkana oli aikaisempien lapsien suosikkia ja sillä aloitin, se tuli kaaressa ulos. Kävin yksityisellä, kun ääni pojalta lähti ja oli hukassa viikon verran.. Sieltä saatiin lähete lastenpolille ekan kerran.. Siellä käytiin muutama kerta, poikaa tutkittiin sieltä täältä ja viimeisellä kerralla käskettiin vaan ruveta antamaan kiinteitä, josko pulauttelu loppuisi.. Noh aloitin perunalla ja ääni käheni, tässä kohtaa oli hiukan havaittavissa myös poskien karheutta.. Lopetin perunan ja täällä aikani palstailtuani, aloitin apteekin maitojen testailun. Nyt kolmatta viikkoa käytössä neocate.. Nyttemmin olen jättänyt kaurapuuronkin pojalta pois ja huomenna mennään lastenpolille maitoaltistukseen..
Edelleen poika hieman puklailee, mutta huomasin, että oisko tuota tapahtunut tuon kaurapuuron jälkeen ja nyttemmin persikan. Saattaapi olla että puklaa "pahat" pois...
Mutta siis lyhyesti oirehdinta on puklailua, ellei ihan oksentelua (myös kiinteistä), vihreää kakkaa, ihottumaplänttejä poskissa ja leuan alla, yölevottomuutta.. Tälläistä epämääräistä, vaikkei periaatteessa pitäisi olla mitään "vaivaa"...

Kannattaa sunkin mennä yksityiselle ja hoitaa vauvallesi lähete eteenpäin. Mietiskelin sitä jo jostain aikaisemmin lukemastani viestistäsi.
 
Meillä menee nyt riisipuuro, aprikoosisose ja persikkasose, sekä neocate. Samat on eväät melkein.. :) Ilmeisesti joudun jättämään tuo n persikankin pois..

Mutta sitten aloitan seuraavana bataatin ja maissin.. Tai kokeilen... :headwall:
 
Siis nythän vasta keskityin taas lukemaan paremmin, siis naudanliha on pahis melkeinpä aina, jos on maitokin.... Kannattaisiko jättää pois, mikäli epäilet maitoa syypääksi? Kunnes on asia selvitetty ja voit aloittaa kokeilun uudestaan. Mitään uusia ei tietty kannata ottaa mukaan nyt enää, ennen kuin selviää..

Vissiin joku sanoi, että jos yksi on pahis, on loputkin kokeilut pahiksia, ennen kuin saadaan toi pohjimmainen pois.

Eli nyt Netskuli varaat yksityiselle ajan ihan suosista ja nopeasti, lastenlääkärille tai jos saat nopeasti, niin allergologille.

:/
 
Piti samaa sanoa että hassua jos Netskuli sopii naudanliha,meillä Miska on siitä oksennellut vahvasti...Se kyllä vois tukea tuota maitoallergiaa jota Jonnakar oot meilläkin epäillyt...

En tiiä sitten.
Poika pulauttelee vieläkin ja välillä aikalaillakin.
Syödään possua,porkkanaa,perunaa,bataattia...

Taidan ostaa tuota Neocatea kokeeeks...EIkös sitä saanut ilman reseptiäkin..

Ei ole kukaan ottanut mun galluppia nimimerkeistä tosissaan??
No,tais olla huono idis...Joskus vaan mietin mistähän Kreecher tulee ja tarkoittaa ja muutenkin näitä nikejä...
No,toisella kertaa.Nyt puklia taas jumpattuna tuohon matolle!!! :wave:
 
Yritin jo eilen vastailla Katan gallupiin, mutta ei mennyt taas viestit läpi... No josko nyt onnistuis. Eli mun nikin heitin joskus aikoja sitten rekisteröityessäni siitä, kun joskus yhet kutsu mua lempinimellä Teppana, oikee nimi on siis Terhi. Inhoon kyllä tota nimimerkkiä, mut eipä oo tullu vaihdettuakaan...
 
Tervehdys ja hyvää alkanutta vuotta! :)

Me kotiuduttiin keskiviikkona illalla ja nyt on aika menny sit asettuessa ja shoppaillessa. Eilen siis kävin aleja kattomassa ja tänään on tarkotus jatkaa... Jätkä tarvii vähän vaatetta ja kieltämättä itelläkin vaihtoehdot vähissä. Saa nyt sit nähdä löydänkö itelleni mitään. |O

Puurosta ihan ekana... Sitä kaurapuuroo oon metsästäny pojalle, mut mikään niistä vauvapuuroista ei käy. :( Joko niissä on hedelmiä (banskulle allerginen ja muista luumu ainoo testattu) tai sit sitä kirotua maitojauhetta. :headwall: Tosin hedelmäpuurojen maitotilannetta en o kattonmu, kun en niitä kuitenkaan voi ostaa. Nyt pitäs saada lihakin kuvioihin, joten taitaa viljoista poika saada vaan ruista Palttoon napeista ja kauraa katellaan sit myöhemmin. Ihan tavallisesta hiutaleesta jauhan, kun ei näköjään o vaihtoehtoja. No, käyhän se niinkin.

Mä ajattelin sulattaa pakastimen tässä, jos noita pakkasia riittää. Ihan on kauheet jäät siellä, kun jäi kerran ovi raolleen yöks. Sit teen soseita valmiiks... Parsakaalia ostin ja possua ois kans tarkotus keitellä. Kesäkurpitsaa, kukkakaalia ja bataattia siellä onkin vähän, lisääkin voisin tehdä. (Siellä on myös vadelmaa, mangoa ja porkkanaa, mut kaks jälkimmäistä saa vielä hetken odottaa. ) On sitten valmiina vähäks aikaa, niin ei tarvi olla koko ajan tekemässä ja uusia voi alottaa sitä mukaa, kun näyttää tilanne sopivalta.

Poika sai tosi paljon lahjoja jouluna... Taljan, puisia palikoita, pari palloa, vaatetta, työkaluja, (sellasiii mitkä sopii ihan pienillekin) pehmoja, soittorasian, kirjoja jne. Innoissaan availi ite mun jalkojen välissä istukellen, tosin ne paperit ja laatikot tais kiinnostaa enempi ku sisällöt. :LOL: Sillon vielä horjahteli sivuille välillä, mut muutamaa päivää myöhemmin istu jo ilman tukee hienosti. :heart: Toihan ottaa vastaan jo vähän taaksekin, mut istun silti vieressä aina ku leikkii istualtaan.

Ite sain toivomiani ihonhoitotuotteita ja (kakskin) viljatyynyä, pyyhkeitä ja lakanoita, uunivuuan (niitäkin toivoin) yms. Miehelle ostin Kotiteollisuuden triplan, Hynysen kirjan, (jota ite nyt luen) viskikirjan ja sikarin. Mies poltteli sen sikarin uutena vuotena raketteja kattoessa, mä polttelin yhden pikkusikarin. Baarissakin tuli tupakoitua, mut en alottanu uudestaan... Ei onneks tee yhtään edes mieli.

Vaunuissa alan nyt hyödyntää ratasominaisuutta, eli tänään pääsee poika ekaa kertaa istualteen kyytiin ja valjaisiin. Saadaan toppapukukin käyttöön. (Kerran on nukkunu siinä päikkärit, kun makuupusi oli pesussa) Otan sit huovan tai fleece-peiton siihen lisäks, ettei varmasti tuu kylmä. Toi kantokoppahan on lämpöpussi, joten aika vähällä tarkenee.

Syöttötuoliin poika pääs ekaa kertaa tolla joulureissulla, kun käytiin kavereitten luona... Oli ihan innoisaan ja täytyy se muutenki nyt ostaa kotiinki. Potta on myös hakusessa... Alotetaan opettelu, kun kerran istumaan oppi. Mä vaan haluisin sellasen tuolimaisen, niin olis vähän enempi tukee... Eka näkemäni oli kyllä ihan kauheen kallis.

Eka hammas puhkes myös meidän jätkälle joulun aaton aattona. :heart: Vihdoin! :LOL: Melkein koko matkan Ouluun kitis sillon lauantaina (mukku onneks välillä ja ruokakin maistu) ja seuraava yö oli vaikee... Aamulla sit syy selvis ja oltiin tosi ylpeitä. Nyt jätkä puree hymy korvissa, jos kokeillaan onko toinen noussu. Vieressä siis kuultaa toinen ja ien tuntuu olevan koholla, mut läpi ei o vielä tullu.

Äippäkin sai "joululahjan", joskaan se ei ollu mieluinen... Mulla oli punanen joulu. :headwall: Alko siis aattona ihan kuten aavistelin ja oli ihan hirveetä pari päivää... Eka oli ihan ok, mut toinen ja kolmas oli helvettiä, loppua kohti onneks helpotti. Särkylääke ei auttanu vaan just sillai ilkeesti juili koko ajan. Onneks on nyt ohi ja toivottavasti seuraavat helpommat.

Konttausasentookin pääs jätkä reissun aikana... Vissiinki pari päivää istumista myöhemmin oli se. Punkee kyllä kovasti, mut ei jaksa kauaa pitää masua ylhäällä. Eikä tuolla kiire vielä ookaan konttaamaan, kun ei ryömiäkään osaa eteen päin... Pitää kuiten siihen malliin asuntoa katella ja laitella, kun melkosia alueita mönkii pyöriskelemällä ja peruuttamalla.

Yöt on taas meillä rikkonaiset... Alkuyö menee ihan kivasti, mut sitte ku aamuyöstä alkaa se mönkiminen ja kieriskely, niin siinä öhinässä on turha kuvitella nukkuvansa. Jos käyn laittamassa kylelleen ja peiton päälle, niin heti tassutuksen tai silityksen loputtua alottaa uudestaan... En siis edes sänkyyn kerkee takasin. Taidan yrittää jatkossa korvatulppien kanssa, möyriköön jätkä. Tosin kiukku tulee pinnojen tullessa vastaan, joten eipä taitas silti mamma saada nukutuks. Kauankohan tuota kestää...? |O On meillä ihannan energinen poika. :D

Niin juu... Uusi vuosi vietettiin kaikessa rauhassa mun porukoilla. Mässättiin herkkuja, saunottiin ja jutusteltiin. Puolilta öin valettiin tinat, skoolattiin kuoharit ja käytiin pihalla kattoon raketteja. Poika nukahti tyytyväisenä masu täynnä puuroo ja maitoo siinä kasin maissa, pari kertaa piti vaan käydä tuti antamassa. Vuorotellen käytiin kurkkaamassa poikaa sillon, kun pihassa oltiin. Mäkin maistelin saunaoluen, vähän skumppaa ja ruuan kansa viiniäkin, mut en edes hiprakaan asti... Ei kukaan humaltunu ainakaan selkeesti, joten rauhallinen vuoden vaihde oli.

Me päästiin käymään siinä edellisenä lauantaina baarissa miehen kanssa, joten ei mulle oikein olis edes maistunu enempi. Ihan kiva reissu oli, mut ei me tollasta enää oikein jakseta... Ihan poikki oltiin koko seuraava päivä. Kivointa oli jutustella kaveripariskunnan kanssa ja juhlistaa niitten tuoretta kihlausta... Kahestaan olis ollu varmaan ihan tylsää. Nyt onkin sitte baariannos täys vähäks aikaa, jossain pubissa voi ehkä parilla joskus käydä. (Poika ei ollu meinannu rauhottua unille, joten oli isovanhemmat vähän koetuksella, mut kyllä ne kolmen lapsen kokemuksella ihan hyvin pärjäs. :))

Meillä on toi jätkän juttelu jotenki tuntunu jumittavan, sitä samaa aguu, gää ja uuu -linjaa edelleen. Kiljahtelee, päristää jä älämölöää myös. Sanoja muistuttavia käyttää myös paljon muutamia... Äitti, äijä, ugi taitaa olla suosituimpia. Oma kielensä on tollakin... Yksilöitähän nuo kaikki. :)

Allergioitten osalta näyttää hyvältä... Kiitos Jonnakar kysymästä! :) Uutena oon alottanu joulureissulla vaan ne Väinämöisen palttoon napit eli ruista on poika maistellu... Aika pupeltamista se on, maissinaksut menee paremmin masuun asti. Mut kakominen on vähentyny ihan ekoihin ruismaistiaisiin verrattuna, joten tais samalla olla totutus karkeempaan. Nyt sit ois tarkotus alotella possu, kaura ja muutama uus vihannes/kasvis... Ihan sen mukaan edetään miten tilannen näyttää sallivan.

Yöt rauhottu nuhan rauhottuessa, korvatulehduksen parantuessa ja hampaan puhjetessa. Nyt menee ihan ok, joskin se möyrintä häiritsee hieman. Mut nyt sentään san sen yhden pitemmän pätkän nukkua. Lomalla annoin miehen nukkua pitkät aamut ja ite kömmin päikyille tarvittaessa... Nyt meinaan ehdottaa sitä, että viikonloppusin saisin toisen aamun nukkua ja mies hoitais pojan. Tähän asti oon jotenki automaattisesti ite noussu, kun herään herkemmin.

Voimia sulle Jonnakar! :hug: Toivotavasti saatte sieltä testeistä selvyyttä ja löydätte edes jotain sopivia kiinteitä.

Me saatiin hammasharja jätkän 6kk neuvolasta. Sellanen ihan tavallinen vauvojen, Oral-B merkkinen. Ite ostin odotusaikana sellasen, missä se "otinosa" on sellanen lenkki... (Jordan*) Siitä on poitsu kovasti tykänny ja nyt kun se on ollu ikenien hankauskäytössä jo 3kk, ajattelin ostaa uuden. Päivittäin pestään sitä ekaa hammasta, mut millon otetaan hammastahna kuvioihin mukaan? Ostin jo valmiiks.

Nimimerkkigalluppiin vastausyritystä... Ensinnäkin mä oon keskimäärästä lyhempi (joskaan en tällä hetkellä ainakaan muuten pieni :LOL: ), mulla on aika pippurinen temperamentti ja mul on sellaset "pikku muu" -kengät... Siis korolliset nauhasaappaat, jotka kovasti muistuttaa Pikku Myyn kenkiä. Noi on jo kolmennet sen tyyppiset, kaikki olleet mun lemppareita. Nimimerkin keksin nopeesti, siks tollanen mielikuvituksettoman yleinen. Myyksi lyhensin ihan sen takia, ku tosi pienellä erolla oli vastaavia myöhemmin rekkaroituneita... Esim. Pikku Myy -80 (mulla se PikkuMyy-80) :headwall:

Vanhempainvapaan jälkeen mä jään hoitovapaalle joksikin aikaa, pitäs vaan päättää mihin asti. Meillä kun on vielä epäselvää muutetaanko vai ei, ja jos niin millon. Vaikee siis tietää tarkkaan. Pitäs Kelassa käydä selvittelemässä.

Tässä varmaan tuli taas melkonen romaani... Aikaakin hujahti, kun luin samalla teidän viestejä ja kirjottelin. Taitaa olla aika valmistautua kaupunkireissuun... Jätkä kun herää kohta päikkäreiltä ja sit oon siinä kiinni. Mukavaa viikonloppua! :wave:

Myy ja poikanen 6kk2vk
 
Eli jään hoitovapaalle ja päätöskin tuli, mutta miten menee eskarilaisen sisarkorotus. Päätöksen mukaan korotusta ei saa eskari ajalta. Meneekö näin. Paperin mukaan minulla on tarhapaikka jonka minä mielestäni olen perunut jo viime syksynä ja ilmoituskin siitä on tullu.

Eli jos näin on, niin otanko lapsen pois kesken esikoulun pois jos haluan korutuksen (aika erikoista).
 
Heippatihei!!

Sain varattua meille sen hampulääkäriin ja tulipa nopeaa, se on jo ensi viikon maanantaina! Aika kivasti, eilen sitten huomattiin ensimmäinen hampaan alku alhaalla vasemmalla :D ihan ei ole tullu läpi vielä, mutta pian varmasti :)

Hammastahnasta meille sanottiin esikoisen hammaslääkärissä että vasta kun lapsi osaa sylkeä, niin tahnan voi ottaa käyttöön ( n.1v->). Silloin tahnaa käytetään n.lapsen pikkusormen kynnen verran.

Ahaa -77lle kommentoin sen verran, että mulla ei varmaa tietoa ole, mutta eikö tuo korotus tule vain jos lapsi on kotihoidossa? Kannattaa soittaa Kelaan, että päätös on varmasti oikea.

Yöt on nyt kivasti menty vain yhdellä syötöllä, viime yönä vasta puoli 5! :) Ja on otettu aamupuuro mukaan, eli 4 kiinteää menee nyt päivässä+rinta yhtä usein.

Konttaamaan ei olla vieläkään lähdetty, lähellä on jo, nyt alkaa jo taputtamaan käsillä lattiaa asennossa ollessaan. Muutaman kerran kyllä on ollut jo lähellä, että nousee istumaankin, mutta vielä menty vaan mukkelismakkelis :D

Juttelusta niin meillä on aika paljon vielä pelkkää örinää ja kiljahtelua, mutta mammammaan lisäksi on tullut paljon muutakin tavuttelua tatataata yms. Ja on se edellenkin inanan kuuloista :D

Ilmottauduinpa itse autokoulun 2 vaiheeseenkin, 2 vuoden lisäajan olen jo kerran hakenut.... 16 päivä olisi tarkoitus ajaa pimeä ja helmikuun 12 oli varsinainen 2 vaihe.... aika mälsää touhua, koko päivä menee sitten helmikuussa, pitää tytön syömiset sumplia ja maksaa vielä 350e koko hommasta.... plääh!

-Hiiviö & Julia 6,5kk-
 
Hammaslääkäristä tuli mieleen, että onko kaikkialla muualla siis vauvoilla hampulääkäri tässä 6kk-8kk iässä? Täällä meinaan on eka hammaslääkäri vasta 1,5 veenä, lisäks täällä ei oteta edes mutans-testejäkään. Aika köyhä kunta meillä:(
Hyvinkäällä kun asuttiin niin sillon oli eka käynti puoli vuotiaana ja mutans-testi otettiin 2 veenä.
 
Ahaa-77, ite sain kyllä eskarilaisista korotuksen muistaakseni kun olin Maisan kanssa kotona..
KAikki tuntuu muuttuneen,kannattaa ottaa Kelaan yhteys.

Kivasti ootte kertoilleet stooreja nikien takaa!!
Hiiwiölläkin varmaan hauska tarina.... :whistle:
Entä Ahaa77??

Meillä on Teppana 8 kk myös hampulääkäri aika,saisit sen kkyllä,mä meinaan perua sen...

Hienoa Myy että teillä rauhoittuneet ruokajutut ja kaikkea uutta ilmaantunut!!
Varmaan ihanaa esikoisen kanssa varsinkin kaikki tuo kehitys.

Miska on sellasen uuden jutun ottanut,että nukkuu päivällä 11-13 päikkärit!
Ihanaa kun se ollut puolentunnin juttuja aiemmin.
Toiset unet kiskoo 16-17 ja sitte yöunille 21.Siitä nukkuukin aamuun asti n.8-9.
Nyt oli edellisyö kun mies sanoi että heräs klo 4 ja oli ihan pirtee.Tunti oli mennyt että sai uneen pojan,ei ollut maitoa antanut.

Oon miettinyt josko ostaisin apteekista Almironia ja kokeilisin Miskalle.
Tuo herätti tuo aiempi naudanliha juttu mut ja se että todellakin Miska täyttää seuraavaks 8 kk ja pulauttelu senkun jatkuu.

Olikos jotain vielä...No,nyt en muista.Palaillaan!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kata-74:
Meillä on Teppana 8 kk myös hampulääkäri aika,saisit sen kkyllä,mä meinaan perua sen...
No en mäkään nyt erityisemmin sitä hammaslääkärikäyntiä tolle tartte, väitän tietäväni melkoisen hyvin mitä se käynti sisältää :whistle: Aattelin vaan sillä kysellä, että onko tää meidän kunta ainoo joka ei tarjoa tässä iässä hampulääkäriä.
 

Tietääkö kukaan!
Eli jään hoitovapaalle ja päätöskin tuli, mutta miten menee eskarilaisen sisarkorotus. Päätöksen mukaan korotusta ei saa eskari ajalta. Meneekö näin. Paperin mukaan minulla on tarhapaikka jonka minä mielestäni olen perunut jo viime syksynä ja ilmoituskin siitä on tullu.

Eli jos näin on, niin otanko lapsen pois kesken esikoulun pois jos haluan korutuksen (aika erikoista).

Mun meilestä se menee niin että eskarissa saa pi olla, mutta jos on tuo paikka niin se sitten evää eskarilaisen osalta tuon tuen. Eskarihan on ilmaista mutta jos on hoitopaikka niin silloinhan ei ehdot täyty. Meillä vastaava tilanne kun esikko on eskarissa ja sit kahtena päivänä viikossa 3 tuntia hoidossa. Saapi nähä mitä päätöksessä lukee, mutta veikkaan että kielteinen on esikon osalta.
 
mun nimimerkki tulee mun etunimestä joka ei oo käytössä (Agneta) Eli jotkut käyttää musta sitä "väärää" nimeä, ja kutsuu Netaksi eli siitä väännös netskuli. Joku sen koskus sano. En siis ole liian helposti tunnistettavissa on kun ei ole "oieka" nimi käytössä tai siitä väännetty =)
Toki onhan tuo kuvaki tuossa joten kait siitä tutut tunnistaa =)

Vaasassa ei ainakaan vielä olla hammaslääkäristä puhuttu. Mut meidän tätsy puhuukin pelkästään siitä miten soseita annetaan ja ruoka määriä lisätään. Ruoka on siis tärkein ja ainoin aihe =) Mutta ei toki allergiat.

Niin niistä allergioista et maito tuntus käyvän. En tiedä kijotinko tuonne aikasemmin väärin. Eli siis maito ja riisipuuroa ollaan tänään syöty. Eli katotaan et saisin nyt tasasen tilanteen.
Tänään on aamupäivällä pulautellu urakalla, mut iltapäivälä helpottanu. Katotoon miten huomenna.
Jos se maito ja riisi ois sitten sopivat.
Toivottavasti. Näppyjä oli taas naama täynnä eilen kun oli miehen rintarepun kyydis mihin oli pulauttanu. Aikasemmin näpyjä siitä kankaasta ei oo tullu et oisko siinä jotain ruoka-aine jäämiä.

nojoo eipä siitä sen enempiä, tarttee tilata yksityiselle aika ja kattoo taas sitten eteenpäin.


Netskuli ja tyttönen vajaa 7kk
 
Ahaa-77, jos eskarilainen on vain esiopetuksessa, nii pitäisi saada hänestäkin se korotus! Jos taas on esiopetusajan ulkopuolella hoidossa, niin sitten ei saa. Mutta kuten jo moni muukin ehdotti, kannattaa sinne Kelaan infota tilanteesta ja vääntää rautalangasta se oma tilanne.

Nimimerkkigallupiin. Tunnustaudun Harry Potter -faniksi. Viidennessä kirjassa, Harry Potter and the Order of the Phoenix, on kotitonttu nimeltään Kreacher. Rekkautuessani vaan muistin sen kirjoitusasun väärin, enkä sitä sittemmin viitsinyt vaihtaa. Suomennoksessa tonttu on nimeltään Oljo, mutta tykkään kirjoista enemmän alkuperäiskielellä. :) Että semmonen stoori :D Omaan nimeen tuo nicki ei viittaa lähellekään ;)

Aleksanteri muuten ilmeisesti on kuunnellut tarkkaan, mitä telkkarissa puhutaan. Siellä oli jotain juttua biopolttoaineista ja siitä, kuinka paljon ihminen tuottaa sitä itseään vuodessa. Menin saivartelemaan välittömästi, että ihminen se on tuo vauvakin eikä taatusti pasko niin paljoa. Herra ilmeisesti haluaa todistaa toisin ja on hieman muuttanut suolistonsa rytmiä. Viime yönä piti vaihtaa vaippa kahteen otteeseen. Jätkä on tienannut itselleen jo uuden lempinimenkin, Alekscheisseri.

Kyllä noista allergioista luettuaan täytyy olla kauhean tyytyväinen, jos meillä on allergianaiheuttajana vain se maito. Ja persikka näytti myös aiheuttavan ihottumaa, mutta muuten on kyllä kaikki ruuat käyneet ihan hyvin. Jaksamista niille, joilla viidakko on sakeampi...

Tää täällä oottelee jo ens viikonloppua ja tapaamista! Parkkikortinkin varasin jo itselleni, niin saan jätettyä biilin Kampin hallliin! :D

Kreecher ja Aleksanteri
 
Teppana: Tämä vakavarainen(?) naapuripitäjä tarjoaa 6kk lapselle valistuskäynnin hammashoitajalle, sekä sen kariesbakteeritestin 1,5 vuotiskäynnillä (joka btw näytti esikoiselle positiivista :headwall: saamme siis vielä ylimääräisen seuranta-ajan 8 kuukauden päähän).

Alinalle varattiin se käynti neuvolan kautta. Parin viikon päästä mennään.


Hammastahnaa
sitten kun poskihampaat puhkeaa, vaikka ei vielä osaisikaan sylkeä, sanottiin silloin esikoisen 6 kk käynnillä. Pojan ekat poskihampaat puhkesi joskus 10 kk paikkeilla, sylkeä ei osaa vieläkään...

Aika äitiysloman jälkeen.... 2.4. loppuisi lomat. Asunto- ja autolainassa ym. laskuissa on liikaa maksettavaa miehen tuloille eli töihin olisi mentävä. Eikä siinä mitään, olisi ihan kiva päästä näyttämään omaa osaamistaan kodin ulkopuolellakin. Viimeksi tein töitä ennen esikoisen äitiyslomaa kesällä 2005, joten siitä on jo aikaa. Joudun vaan vaihtamaan työpaikkaa kun muuton jälkeen vanha paikka jäi ihan liian kauas. Löytääkö sitä mitään hyvää paikkaa.. Ja kyllä ärsyttää irtisanoutua vakituisesta työsuhteesta, sosiaalialalla ne ei kasva puussa. Hoitopaikkatilanne on ymmärtääkseni hankala täällä, ja kun sen hoitopaikan pitäisi olla täydellinen just eikä melkein että suostun 9-kuisen ja 2,5-vuotiaan sinne viemään. Miehen yövuoro mahdollistaisi puolipäivähoidon, joten se vähän lieventää tuskaa siitä että joutuu noin pienet laittamaan vieraan hoidettavaksi.
Me ollaan saatu vähän säästöön, eli kuukausi tai pari voisi olla varaa jäädä kotiin ä-loman jälkeen. Mutta jos joku tosi hyvä työpaikka sattuu kohdalle niin olen valmis alottamaan heti huhtikuussa, sikäli mikäli on se täydellinen hoitopaikka lapsille. Monipiipuinen juttu ja stressaa kovasti... :(

Katan gallup: Serkku sanoi mua joskus kauan sitten ebbaksi, yritin sitä rekisteröidä vaikka missä muodossa, mutta kaikki oli varattu. ebbuliini sitten natsasi ja tyydyin siihen paremman puutteessa.

Ai niin 6kk mitat: 9020 g ja 69 cm. Yli kilo kuussa. :D

-ebbuliini ja Alina 6kk-
 
Ja pöh pöh.... Olinpa sitten eilen kehumassa kun ei ole hampujen tulo yhtään vaivannut.... Viime yönä sitten herättiin 2 otteeseen itkeskelemään/raivoamaan... Ei ollut nälkäistä itkua, mutta puolen tunnin heijaamisen ja sylittelyn ja tutittelun jälkeen kun ei itkulle näkynyt loppua, niin tissi suuhun ja sen lussuttaminen auttoi ja uni tuli takaisin.

Ilmeisesti se niistä hampaista kun oli sellaista itkukitinää... Eilen iltapuurolla kyllä kokeilin lusikalla niin kolahteli, mutta jos siihen on sitten lisääkin tulossa.

ebbuliinin tyttöhän komiasti kasvanut :) Painossa ottanut sitten Julian kiinni, joka oli 6kk 9040g :D ja vain 0,5cm pituueroakin.

Nimimerkkigallupiin niin mulla ei oikeastaan ihan oikeasti ole mitään tarinaa.... Aiemmin olen aina vastannut että voitte kuvitella miltä näytän irl :whistle:

On jotenkin ihan pöhkö olo kyllä, vasta nousin äskön ja hain kahvia (ihanaa, mies oli valmiiksi keittänyt) kun ukko sitten aamulla nousi tytön kanssa joka pirteenä oli pystyssä jo puoli 7.

Muutaman tunnin päästä pitäisi päästä liikenteeseen olen kummityttöni menossa kaitsemaan pariksi tunniksi, pikkuista 3 viikon ikäistä neitiä. Saa nähdä miten sitä osaa niin pienen kanssa ollakkaan :D
Surulliseksi vaan koko asian tekee se, että kaveri menee oman äitinsä hautajaisiin joka menehtyi vain vajaa 2 viikkoa tytön syntymän jälkeen ja kirkonmenojen ajaksi siis pikkuinen jää mulle....

-Hiiviö & Julia 6,5kk-
 
Meillä oli muuten myös neuvola (6kk) keskiviikkona ja poika oli 10 515kg ja 72,5cm pitkä. :heart: (kylläpäs tuntuukin äireen alleissa tuo paino..) :LOL:

Eilen tehtiin sitten se sairaalareissukin. Nyt jäi p*skan maku siitäki jo suuhun.. Poikaa "kiusattiin" siellä kaiken kaikkiaan 5 tuntia, odottelua ja lääkäriä ja testiä ym.. Raasu sai nukuttua koko aikana vain 5min ja kyllä uni tuli simmuun saman tien kun autoon nostin.. Nyt meillä on siis edelleen altistus päällä ja silti poika veti unet 21-6, söi siis kuudelta ja jatkoi vielä pari tuntia unia.. Eipä tuo semper ainakaan ilmeisesti vatsanpuruja saa aikaiseksi, vaikka siitä hieman enemmän pulauttaakin ja haju on hieman hirveämpi, haisee enempi oksulle.. :x

Niin pojalta otettiin uudestaan verikokeet, joiden tulos tulee kun tulee. Sydänkäyrä otettiin myös, mikäli tilanne rupeaa näyttämään siltä, että tarvitsemme refluksiin lääkityksen. Ihotestit tehtiin soijasta, maidosta, vehnästä, kaurasta ja jostain muusta, nyt en muista, mutta negaa olivat. :headwall:

Eli yhtään en ole viisaampi, mutta rupean jo itsekin epäileen tuon refluksitaudin mahdollisuutta, kun poika on tyytyväinen, annanpa mitä vaan. Paitsi tuo peruna käheyttää äänen. Ihosta lääkäri oli sitä mieltä, että ilmat, lämmityskausi ja kuolaaminen kaikki yhdessä tekevät ihottuman. Eli mikäli tilanne ei oleellisesti muutu seuraavan neljän päivän aikana, on maitoaltistuksen tulos negatiivinen.

Jahas, nyt täytyy mennä....
 
Heipat kaikille!

Niin se vaan on joulu taas ohi ja vuosikin jo vaihtunut. Me ollaan vielä joululomalla mummoloissa sukuloimassa. Mies kävi kyllä jo pari päivää töissä parin sadan kilsan päässä, mutta me jäätiin Helmin kanssa mummolaan. Nyt on kyllä taas koko perhe koossa. Kiva olla täällä vähän pitempään, kun opiskelutkin jatkuu vasta reilun viikon päästä. Aika yksinäistä olis mun kotona vaan olla... Sunnuntaina lähdetään sitten kotia kohti.

Hemmulla on maanantaina ensimmäinen käynti hammashoitajan luona seitsemän kuukauden iässä. Suussa ei oo kyllä vielä yhtään hammasta, mutta mennään kuitenkin kuuntelemaan hampaidenhoito-ohjeita. Me saatiin hammashoitajalta (vauvapiirissä vieraili) pieni ensihammasharja, en muista mitä merkkiä oli. Sitten kun eka hammas ilmaantuu, ruvetaan harjailemaan sillä.

Tiistaina meillä alkaa sitten musiikkileikkikoulu. Meillä oli kerran vauvapiirissä muskari ja se oli mun mielestä tosi mukavaa. Helmikin tais tykätä. =) Siitä innostuneena ilmotinkin meidät kevätlukukaudeksi muskariin.

Katan nimimerkkigallup: Olin reilaamassa kavereiden kanssa ja Wienissä yksi mies yritti sanoa mun nimeä (Katja) ja siitä tuli aina Katzi. Katzi nimitys jäi elämään reissun ajaksi ja siitä sitten muokkasin ton nikin. Semmonen tarina mun nikin takana.

Helmi juttelee tosi paljon ja monenlaista tekstiä tulee. "Äiti" sanoo monta kertaa päivässä ihan selvästi. ;) Tulee ei, ai, äi, tätä, vau, mää, kää ja ihan kaikkea mahdollista mongerrusta! Ihanan kuulosta on kyllä. :heart: Myös huutoa, kiljumista ja laulua tulee tytyn suusta usein ja kuuluvasti.

Yöt meillä nukutaan hyvin perhepedissä pääasiassa yhdellä syötöllä. (En kyllä osaa pitää syötöistä mitään lukua, kun syöttäminen on niin helppoa, kun nukutaan vierekkäin.) Hyvin riittää unta yöksi, vaikka päivälläkin nukkuu aina useamman tunnin.

Meillä ollaan nyt muutama päivä ryömitty etanan ketteryydellä lyhyen lyhyitä matkoja! Eteenpäin yritetään siis kovasti.

Jeps, mutta nyt on lähdettävä lenkille miehen siskon kans. Kivaa viikonloppua kaikille!

Katziina ja Helmiina 7kk+
 
Minun nimimerkki on tuulesta temmattu-raskaana ollessa oli pallomainen olo-tai siis pallohan tuossa mahan kohdalla olikin :LOL: niin väänsin siitä pompulan.

Mä kyselin 0-12kk sivulla kunnallisesta hoidosta..ja silloin ajatt.tekisin näin: vanhempainraha loppuu 12.4---jonka jälkeen pari kesälomaa ja 3kk hoitovapaalla..sitten syyskuusta oisin menny tekeen 3pvää/vkos vuoden loppuun.No eilen soitin päiväkotiin ja kuulin et sopimus tehdään 5kk kerralla-eli ei rahallisesti ole toivoa olla noin kauaan 3pvää töissä.Joten nyt ajatt.et jos oisin 4pvää/vkos 5kk ajan.Sit vaihtaisin normaaliin rytmiin.Saisin yhden lisäpäivän viikossa edes olla Nean kanssa.Teen ns.kolmivuorotyötä eli pääsen joko 16.30, 18, tai 19.30 töistä,joten aika vähiin jää aikani neidin kanssa noina päivinä.

Kuten myös Ebbuliinilla meilläkin mies tekee yötyötä,hän tienaa kyllä hyvin ja asunto-laina on se mitä pitää maksaa.+Normaalit menot.Niin kyllä hänen tuloilla hetken pärjää,mutta ois se kiva itsekin tienata vaikka varmaan huonointa mahdollista kaupan alan palkkaa saankin.
Hoitovapaalla saan sen 294e-hoitolisää en saa miehen palkan takia..On se niin väärin-sitä kun meikäläinen on tottunut maksaan omat juttunsa vaikka samassa taloudessa ollaan,niin nyt pitäs toisen pussilla käydä :ashamed:

Mutta tosiaan töihin tarvis mennä kertoon vkon päästä suunnitelmista.
 
Hyvää Uutta Vuotta kaikille
Nyt on taas tämäkin ketju vilkastunut, kun arki on tullut pyhien jälkeen... päivittäin olen edelleen käynyt lukemassa, mutta usein on niin kiire, etten ehdi kommentoimaan... ja usein on samat fiilikset kuin Hanilla, että sama se mitä kirjottaa, niin kukaan ei koskaan mitään kommentoi.. no saahan sitä vertaistukea niinkin, että käy lueskelemassa mitä muut kirjoittelee.. ja varmaankin, kun tänne harvemmin kirjoittelee niin on tavallaan tippunut siitä päivittäin kirjottavien porukasta.. älkää ottako tätä mitenkään pahalla sanottuna.. =)
meillä on viiminen puoltoista kuukautta mennyt sairastellessa.. on ollut vatsatautia ja flunssaa.. eli kun yksi on terveeksi saatu niin seuraavaan on jo jokin tauti iskenyt.. tällä hetkellä ollaan terveinä, mutta seuraavaa odotellessa...
ennenkin olen jo sanonut, että teillä toisilla on kyllä kivan kokoisia vauvoja... me oltiin tuossa ennen joulua 6kk neuvolassa ja neidin mitat oli 7060g ja 69cm elikkä siro neiti on edelleen, mutta syöminen välillä takkuaa ja pahasti.. mutta silti on niin iloinen neiti koko ajan, että en ole kyllä huolissani... neiti syö sen minkä tarvitsee..
täällä kanssa pähkäillään kauanko ollaan kotona hoitovapaalla... elikkä luultavasti menen syyskuussa töihin tai sitten vasta tammikuussa-09.. meillä on talon etsimisprojekti menossa, että jos joku löytyy niin sitten on varmaan pakko mennä jo syyskuussa...
päivitin kanssa profiiliin uuden kuvan, kun joulu oli ja meni..
nyt ei kyllä ajatus kulje, kun piti paljon kommentoida, mutta en nyt ehdi selailla noita aikaisempia juttuja, joten jääköön toiseen kertaan.. ruuanlaitto kutsuu..
mukavaa viikonloppua kaikille...

jousimies-70 + neiti 6kk ja risat
 
Nyt on sitte anteekspyynnön paikka jollen ole kommentoinut toisten juttuja!! :ashamed:
Olen kyllä pyrkinyt jotain laittamaan mutta ei aina ehdi jokaisen asiaa kommentoimaan ja oikeestaan en näe ihan pakolliseks että joka lauseesseen tulisikaan mitään juttua.Ja kaameeta,multa on mennyt Hanin kommentti ohi,jossa olisi sanonut ettei täällä huomioida riittävästi.
Anteeksi oikeesti,mulla ihan pelkkää kiireen kauppaa ja yritän jotain laittaa muutakin kuin omaa napaa,mut sitten tulee kiire ja unhottuu.Inhimillistä jookos!!?? :wave:

Jousimies teillä on samankokoinen tytteli kun mun keskimmäinen poju oli 6 kk ikäisenä.
Hän kasvoi tosi omia käyriään mutta nyt jo 8 vuotias ja iihan hyvän kokoinen.136 pitkä ja 25 laiha!! :heart:
Miska oli puolivuotiaana sen 7.9 kiloa ja musta on paljon pönäkkäämpi,vaikkei iso olekaan.
Mutta ihan ok.

Mäkin tässä teen ruokaa samalla ja keittiöön pöydällä kone,jotan ajatus ei ihan ole linjassa!!!

Kiva että ootte jaksaneet kertoilla noita nimimerkkijuttuja,kiva kuulla!!

Meillä tulee samanlaista jutustelua kuin Katziinan Helmillä Joona oli kuulevinaan että Miska sanoi Auta,auta kun oli jumissa nojatuolin alla!!
No,ehkei sentään.Äiti,täti muka sanoo eihän tuo sitä vielä osaa kohdistaa,mutta sen sorttista jokellusta tulee.
Eli tavutusta kai se jo on...
Oli kyl hiljasempi vaihe tuossa ennen tätä.
Ja välillä suu käy kovaa muttei tuu mitään ulos,ihan kuin jauhais purkkaa!!
:D


Pompula tuohan olis tosi kivaa jos saisit sen yhenkin vp:n vielä.
Ja syksyyn on sentään pitkä matka vielä!!!

Jonnakar karmee tuo teidän sairaalareissu..Aina saa oottaa. Ja kurjaa jos tuntuu vielä että turhan vuoksi.
Ootko siihen refluksiin jotain antanut?
Mä nimittäin annan nyt Miskalle Gavisconia ja ehkä vähän olis vähempi pulauttelua.
En tiiä,no toka päivä vasta menossa.
Hyvin tosiaan on teilä poika kasvanut että siihen ei ainakaan ole allergiat vaikkuttaneet!!
Jotain positiivista ainakin,silä jos painon kanssa vielä takkuis niin sitä olis murhetta liiaksikin.
Miten tuo refluksi voi näillä pienillä vaikkuttaa sydämeen?Miska nimittäin on aina ihan tulipunainen kun kiskoo maitoa,neuvolassa sitä sanoin ja terkka vaan sano että kai kiskoo niin antaumuksella.
Musta se ei ole ihan ok...
Ja hiki ihan päässä.Varsinkin kun isompaa määrää syö.( 2 desiä)


Ootko Hiiwiö Antanut kipulääkettä?Voisi olla apua ees siitä jos noin kipeetä tekee hampujen tulo.Eikä Panadol ole vaarallista vaikka vähän turhaankin antais.



Nyt on pakko lopettaa,palaa pitsat uuniin ja mukulat huutaa ruokaa!!
JÄi paljon sanomatta,palailen !!
:heart:
 
Kata-74

Painoa on kyllä tullut pojalle, ettei sen puolesta.. Mä jäin miettiin tota sun sanomaa, että Miska on ihan punainen ja hikinen kun syö. Tarkoitatko, että iho punehtuu syömisen yhteydessä? Kauanko tämä kestää? Se nimittäin saattaa olla myöskin merkki allergiasta. Kuten myös tuo hikoilu syödessä. Ainakin tuolla allergiapuolella NallePuh(jotain)-nimimerkki kertoo heillä olleen yksi allergiamerkeistä hikoilu pullosyömisen yhteydessä...

Niin ei sydänkäyrää oteta siksi että refluksilapsella olisi siinä häikkää, vaan se kuuluu rutiiniin, että se otetaan ennen kuin aloitetaan lääkitys. Kun kuulemma joskus muinoin joku herra ameriikassa oli saanut rytmihäiriöitä refluksilääkityksestänsä, niin se katsotaan varmuuden vuoksi, näin sanoi meitin lääkäri lastenpolilla eilen. Ja siitä on myöskin ollut jotain juttua tuolla allergiapuolella..

Meillä on pojalle ilmaantunut nyt yskänkökötystä, liekö tämä sitten merkkiä oireilusta...? Myy, tiedätkö? Luultavasti johtunee siitä, että puklia nousee kurkkuun asti, mutta nielasee tms niin kököttää sitten... Merkataan oirepäiväkirjaan.... :ashamed:

Vielä Kata että tuo almiron on kuulemma monelle sellanen ei-sopiva. Saahan jotkut siitäkin apua tietenkin, mutta monelle ei ole käynyt kuulemma ja siten tuo neocate sopii epäilyvaiheessa kokeiluun ehkä paremmin, se kun on yleensä se viimeisin ja kaikille sopivin vaihtoehto. Tosin on niitäkin, jotka ei oikein tahdo sietää sitäkään. Mutta sinuna kokeilisin neocaten ensin, ja vaikka ihan pari viikkoa, pidä oirepäiväkirjaa samalla ja sitten palautat nykyisen maidon takaisin. Näinpä näät, mitä muutosta on tapahtunut. Kirjaa ylös kaikki muukin syöminen, oireet ja unet.. Sori kun neuvon, jos sulla on tästä jo tietoutta, mutta kun musta on tullut nyt kaikkitietävä kanaemo.. :snotty: Heh... :D

Oikeesti oon kyllä ihan pihalla tuon omankin pojan kanssa tässä, että ei auta kuin maalaisjärjellä päästellä eteenpäin.. :headwall:
 
Ai niin, piti vielä sanoa, että kokeilin tuota gavisconia jonkun viikon verran, enkä oikein huomannut mitään eroa, tosin poika on taitava sen sylkemään ulos ja loput tuleekin varmasti pulautuksen mukana.. Pitänee sekin kai kokeilla uudestaan.. Kunhan nyt odottelen tässä pari päivää..

Meidän poika on kova pungertamaan kakan mukana särkylääkkeen, kun supon laitan. nyt sanoivatkin neuvolassa, että voisin käyttää jo tuota pamolF, kun poika painaa jo niin hyvin. Jos tiedätte sen suun kautta annettavan, banaanin makuisen? En ole kyllä vielä sitä kokeillut. (SIis tämä nyt kun oli puhetta noista särkylääkkeistä..)

Nyt en jaksa keskittyä, täytyy käydä keskimmäinen saattelemassa naapuriin leikkimään, siellä kun on niin pimiää...

Hehkutanpa vielä, että tein tänään suursiivon! Kyllä on ihana olla, kun kaikki makasi pakkasessa, joulukoristeet ym keräsin ja nyt on petivaatteet puhtaat ja muutenkin puhdas tuoksu... B)
 

Yhteistyössä