~KesäMassut 2007~

Dodii, otitis media eli välikorvantulehdus löytyi Alesanterilta. Raukalla oli korva niin täynnä töhnää, että piti putsata ennenkuin lääkäri näki mitään ja siinä puhdistushötäkässä puhkesi tärykalvo. Poikaparka huusi kuin pistetty sika, mutta toisaalta, kun paine sitten helpotti, nukkui yön hyvin ja on nyt nukkunut koko päivän. Oli varmasti melkoisen väsynyt, kun pari päivää on mennyt lähinnä natistessa...

Minä olen ainakin mieluusti tapailemassa Hesassa ennen joulua, jos vaan osuu hyvä päivä. Niin kai se pitää vaan katsoa, että mikä käy useimmalle.

Kreecher & co.
 
Heippa kaikille. On taas ollut väliä kirjoittelusta.

Eilen käytiin neuvolassa ja tämä huolellinen äiti sitten neuvolareissun jälkeen odotteli bussia ja otti esiin lapsensa neuvolakortin +6kk infoesitteet. Noh, kaverin luo, kun päästiin, niin neuvolasta tulee viestiä, että Amalian neuvolakortti löytynyt bussipysäkiltä... :ashamed: ...

Eli 5kk-neuvolamitat noin mittoina:
7600g
63.2cm.
Yhtäkkiä siis meillä paino pompsahti ylös ja pituus alas...että näinkin sitten voi käydä. Ei tietenkään mitään syytä huoleen, kun eihän tuo neiti nyt sillain niin iso ole, mutta painoa tullut kilo ja vähän päälle viime neuvolasta.

Amalia sai luvan istumiseen, mm.syöttötuolissa. Neuvolatäti laittoi tytön istumaan ja siinähän se sitten istui ja tietty hetken päästä alkoi kaatua sivullepäin. Kääntymistä ei edes yritä ja jos käännän neitiä kyljelleen, niin pääasiassa jää siihen makaamaan tyytyväisenä :p . Neuvolassa sanottiin, ettei syytä huoleen ole: kääntyy sitten, kun sen aika. Kovasti tyttö kroppaansa kiemurtelee ja selällään kulkee "eteenpäin" eli pää edellä toisinaan. Kamalasti aina sylissä keinuttelee itseään ja kiemurtelee pois...mitenpäs sitä päästää, kun ei osaa vielä mennä (luulee neiti varmaan osaavansa kävellä tms. :) ).

Kiitokset Kuuttipienelle ja Jensalle Oulun massujen tapaamisessa ! Oli mukava tavata ja joskus voisi ottaa uudelleen, vaikka isommallakin porukalla, jos muutkin innostuisivat.

Harmi, kun muillakin sairastellaan ja vieläpä lääkekuuriin saakka. Meilläkin Amalia sairasti yli kaksi viikkoa ja valvoikin sitten yötä päivää. Oli tosi rankkaa, aivan kamalan rankkaa...

Onko muilla vierastamista ? Kun meillähän Amaliaa ei saa kukaan ottaa syliin tai alkaa huutamaan heti ihan hysteerisena. Saa ihan kuin jonkin paniikin sitten. Tosi raskasta äidille. Mutta sitten, kun on minun sylissäni, niin juttelee ja naureskelee ja on tosi sosiaalinen. Eli raja menee koskemisessa...

Huh, milloinhan nämä kauheat ulkonäköpaineet helpottaa ? Minä näytän ihan kamalalta enkä tiedä liittyykö se edes siihen, että olin raskaana vai olenko tosiaan näyttänyt aina tältä. Todella raskasta koko ajan huolehtia siitä, kehtaako missään edes liikkua..

Mutta nyt mentävä, tämä oli taas pikainen kirjoitus.

Pepsukka ja Amalia 5kk
 
Heippa!
Koko jätkälauma nukkuu, ihana ja uskomaton hiljaisuus talossa! Lauri (4-v) on alkanut jättää vähitellen päiväunia kokonaan pois, mutta nukkuu edelleen noin 3-4 päivänä viikossa. Riippuu vähän, mitä ollaan tehty. Nyt, kun oltiin koko aamupäivä ulkona ja pojat keksivät kivan juoksuleikin, niin ei tarvinnut juuri unta houkutella...

Meillä ei vielä kauheasti vierasteta, Aleksanterilla on välillä vähän epäluuloinen ilme, jos joku vieraampi naama tulee kovin lähelle, mutta antaa kyllä muidenkin ottaa syliin ilman protesteja. Meidän isommat pojat eivät aikanaan vierastaneet ketään muuta kuin minun isääni ja häntäkin vain pienen hetken.

Pepsukka, meidän esikoinen kääntyi vasta lähemmäs puolivuotiaana ja minä kun sitä tuskittelin, niin on kuulemma ihan yleistä. Jos vauvalla on tarpeeksi kiinnostavia juttuja selälläänkin, ei välttämättä huvita kääntyillä.
Aleksanteri osaa mennä mahalleen, mutta ei pääse takaisiin selälleen edelleenkään. Siinä sitten nokkii naamallaan maata, kun niska väsähtää.

Ulkonäkö alkaa vähitellen tyydyttää taas. Vaatteet päällä ei ole juuri eroa entiseen, mutta ei tuota vatsanahkaa kauheasti tee mieli esitellä. Iso kiitos body control -sukkahousujen keksijälle! :D
Paino on palautunut takaisin, mutta edelleen on sellainen "veltto" fiilis, odotan vuodenvaihdetta kuin kuuta nousevaa, kun silloin tänne meidän käpykylään avataan kuntosali! Jipiiii!

Meilläkin pitäisi kai vähitellen alkaa miettiä niitä kiinteiden ruokien antamisia. Tuon antibioottikuurin haluan kyllä katsoa vielä loppuun ja oikeastaan 5-kkneuvolankin. Jos kasvu on edelleen ok niin menköön sinne puoleen vuoteen saakka maidolla, jotenkin tuntuu niin paljon helpommalta niin. Just katselin esikoisen vauvakirjaa, hän söi tässä vaiheessa jo ihan kunnon annoksen soseita kaksi kertaa päivässä!

Nyt taidan kerrankin olla fiksu ja siivota poikien nukkuessa.

Kreecher ja Aleksanteri 5kk
 
Heh,täällä vetää meidän tuo 2 vee tyttö varmaan pohjat kääntymisessä eli 9 kk iässä vasta
No,tosiaan oli sylivauva ja sairasti paljon,mutta siitä sitten lähti tosi nopeeta eli 13 kk jo käveli.KOntannut ei,ryömi ja nousi pystyyn siitä.

Esikko kääntyi jo 4 kk iässä,kaksoset poju 5 kk ja tyttö 4 kk myös.
Nä lähtikin aikasin pystyyn,esikko 7 kk iässä nousi ja tuplista tyttö 8 kk ja poika 9 kk.
Kävelivät esikko 9 kk ikäisenä ja tuplista tyttö 10 kk ja poika 11 kk.

Eli nuo kolme on tosi nopeesti lähtenyt.Nä kaks jälkimmäistä on eri miehen kanssa,rauhallisemman tosiaan ja se näkyy lapsissa kyllä!

Mulla ei ole ulkonäköpaineita,tuo raskaus ei koskaan ole isommin muuttanut kuin odotuksen ajaksi kroppaa.
Totuuden nimissä nahka on masussa vähän löysempää vielä,mutta mitäpä tuo haittaa.
Ei tartte nyt ihan bikineissä pomppia!! :p

Kaameeta tuo Jokelan tapaus,en lähe sitä puimaan sen enempää kuin että meinas kiukku nousta kun lapset tulivat koulusta ja kysyin miten oli siitä puhuttu.
No,asiaakin mutta nyt heidän koululla on pyssy-ja ampumisleikit vallan kielletty.Kohta annetaan jälki-istuntoja noista leikeistä kaiketi..
Mä käsitän että täksi viikoksi kun kaikki järkyttyneitä ja tuo asia niin pinnalla niin voisi pyytää ettei leikittäisi ampumisia.
Mutta lapset on kautta aikojen leikkineet em juuttuja,eikä massamurhaajiksi ole ryhtyneet..
sapettaa että nyt ylireagoidaan ja lapsille tulee olo,että he tekevät väärää...

nyt mentävä...
 
Moips!

Veikkaanpa ettei kirjoitteluni taaskaan kestä pitkään... Anton nukkunu reilu kaks tuntia päikkäreitä ulkona ja äsken jouduin käydä hyssyttelemässä kahteen kertaan. Mutta yritetään nyt jotain raapustella! :)

Ekaks neuvolakuulumisia. Meillä oli tänään vasta 4kk-neuvolalääkäri, koska 2 viikkoa sitten kun piti olla, oli lääkäri sairastunut. No anyway, muistattehan kuinka terkka viime kerralla sanoi Antonin painosta, että "onkohan jotain elimellistä vikaa." Kaksi viikkoa sitten "pikkuisemme" painoi 8300g ja pituutta oli 61cm. Nyt oli painoa 8800g, mutta pituutta olikin tullut kahdessa viikossa huimat 2,5cm, eli on nyt 63,5cm pitkä. Nyt sitten käyrät näyttävät jälleen paremmilta, koska suhteellinen paino lähti laskuun tai jotain... Anyway, kysyin lääkäriltä sitten, et onko aihetta pelätä jotain elimellistä vikaa, koska terkka viimeksi niin sanoi. Lekuri meinas että seurataan tilannetta, nyt ei aihetta huoleen. Mulla itsellä jäi sellanen fiilis ettei olis sanonu mitään jollen olis itse kysynyt. Joka tapauksessa en enää edes itse pelkää että jotain olisi vialla, tutkivat jos tutkivat. Seuraava neuvola taas 2,5viikon kuluttua, otetaan mitat ja annetaan rokotus.

Päänympäryksestä: Hyvä että Paulaliinan Aapolla kaikki ok! Mäkin huolestuneena seurasin, koska Antonilla on lähes samankokoinen pää. Muistaakseni Paulaliina kirjoitti, että py oli 44,9, kun joutuivat tutkimuksiin. Meillä oli silloin 2 vkoa sitten 44 (nyt en muista) ja kysyin siitäkin lekurilta että onko aihetta huoleen, ja kerroin tästä "puolituttuni" (heh ;) ) tapauksesta. Lääkäri totes vaan että menee muistaakseni jossain +1,5:ssä, joten ei mitään aihetta huoleen. Hassua, että nämäkin sitten kai vaihtelevat vai voiko se olla sitten kiinni siitä 9mm:stä???

Naru tais kirjotella, että heillä osataan juoda jo itse pullosta. Meillä Anton on muutaman kerran pitänyt itse kiinni, niin että syöttäjälle on jäänyt vapaat kädet. Meillä ei tosin ole tainnut olla kovinkaan tietoista, onpahan vaan kädet osuneet sopivaan paikkaan ja siinä pysyneet. =)

Anton ei varsinaisesti vierasta. mutta ei kovin helposti jakele hymyjä vieraille heti aluksi. Poika on kova tarkkailemaan ja on hassun näköstä kun esim. serkkuni pelleili pojalle ja Anton vaan tuijottaa vakavana takaisin, ihan kuin katsoisi pitkin nenänvarttaan: "Mikä sä oikein oot ja mitä siinä yrität?" Vähän ajan kuluttua kyllä saattaa hymyillä. Hassu poika.

Ollaan annettu nyt 1,5viikkoa iltaisin Muksun kaurapuuroa ja lauantaista lähtien sitä onkin mennyt jo koko purkillinen kerrallaan. Lisäksi olen antanut maissivelliä tai korviketta tai tissiä, koska poitsu rauhoittuu paljon paremmin kun saa ennen unia jotain nestemäistä. Maissivellistä luovutaan kokonaan, kunhan saadaan kaikki purkit tyhjiksi. Meillä velli oli yhtä tyhjän kanssa, ei mitään eroa entiseen. Sen jälkeen, kun Anton aloitti puuron, on nukkunut pääasiassa hyvin, herännyt yöllä vain kerran syömään, pokkeuksiakin toki on, esim viime yö |O .

Ulkonäköäni en viitsi edes kommentoida. Olen näköjään täysin saamaton pa*ka, koska en saa raahattua itseäni salille. Työläintä siinä lienee, että aloitan uudella salilla ja pitäis tehdä ohjelma ym, enkä saa aikaiseksi soittaa ja sopia aikaa. Onkin niin vaikeeta, murrrr! :headwall:

Sainkin kirjotettua näinkin pitkästi ja poitsu nukkuu vieläkin, hyvä näin. Mutta nyt kyllä lopettelen, menen siivoamaan alakerran kaaosta ennen kuin mies tulee töistä... Kuulemisiin!


T:Anskuli ja Anton 4,5kk ja risat
 
Meidän kuulumisia Pahoittelen että olen ollut hiljainen ja huonosti ehtinyt lukemaankin. Olemme muuttaneet uuteen kotiin ja hommaa on riittänyt, illalla kun pikkumies nukkuu on jatkettu muuttolaittoa ja sitten ihan sippinä sänkyyn.

Meillä syödään oikeastaan kolmesti päivässä tissin lisäksi. Aamulla Hipp-puuroa, jota saa antaa 4kk eteenpäin. Lounaaksi peruna/porkkana/bataatti ja illalliseksi vähän samaa ja hedelmää. Sitten vielä velli ennen unille menoa.

Poitsu on kovin liikkuvainen, kääntyilee ja on oppinut peruuttamaan myös. Unirytmi on muutoksen kourissa, muutamana yönä heräilyt ovat unohtuneet ja klo 6 on ollut sitten syöminki ja herätys. Tissi ei poikaa oikein enää kiinnosta, on sanonut sille muutamaan otteeseen yök, ja vaatii väsymyksen tjms. jotta viitsii sitä lutkuttaa.

Meillä on kaksi hammasta alhaalla ja niitä on hieman itketty, juuri tuo muuttoviikko valvottiin kaikki yötkin :whistle: Luulen että ylöskin tulee samaan syssyyn, sen verran hierotaan naamaa ja ikeniä.

Ulkonäkö on rempallaan, täytyy ryhtyä laihikselle kun tuo lopullisesti lakkaa tuo imetys... Ällöttää kun vanhat vaatteet ei mee :(

rouvaii ja poitsu 4,5kk
 
eipä täällä ole ehtinyt/jaksanut käydä lukemassa eikä kirjottelemassa. Toivottavasti kaikilla menee pienokaisten kanssa hyvin :)
Meillä Aatu kasvaa hurjaa vauhtia tai ainaki siltä tuntuu. Esikoinen 2v 10kk on aikamoisessa uhmassa mutta onneksi ei pikkuveljelleen kiukkua. Aatu oli 5kk neuvolassa 8kg ja 66cm. Eipä tässä sen kummempia nyt jaksa kirjoitella kun tarttee jo nukkumaan mennä. Hyviä vointeja kaikille
 
Pitkään aikaan en oo kerenny kirjottelemaan tänne mutta nyt on pieni väliaika joten kirjottelempas minäkin vähän kuulumisia.

5kk neuvolassa pituus 65cm paino 7380g
ja piikki saatiin Suvi reakoi piikkiin aikas paljon jalka tuli tosi kipeeks ja ihan punaseksi ja kovaksi eka piikki sama reaktio panadoli auttoi noin tunnin päästä. Suvi ei vielä käänny mahalleen mutta kyljelleen kyllä ja mahalta selälleen pääsee ilman apua. Oman akselinsa ympäri pyörii eikä oikeen pysy enään leikkimatollaan =)

No niin kutsu kuuluu taas täytyy mennä heipä hei ja hyvää viikonloppua kaikille :)
 
.. jos yrittäisi kuulumisia laittaa, kun kummatkin sain kerrankin yhtä aikaa unten maille ja isommat vielä koulussa...
meillä tuli 2v kovaan kuumeeseen.. kuume paukkuu tuolla 40 asteessa ja herra on aikas flaati.. epäilin ensiksi, että kulmahampaita pukkaa, mutta en kyllä edellisistä muista, että olisi noin kovan kuumeen nostanut.. mutta ei ole mitään muuta kuin kuume eli ei nuhaa eikä yskää... outo juttu mutta kai se selviää..
Töihinpalaamista minäkin stressaan, vaikka meinaan jäädä kotiin aina tuonne ensi syyskuuhun asti, mutta lähinnä sitten stressaan sitä rahanpuutetta, kun se kodinhoitotuki on niiiiiiiiin pieni.. ja meillä ei tule edes mitään kuntalisää..... mutta kai sitä sitten pärjää ne muutamat kuukaudet..
ulkonäöstä mulla on ainakin oikein paniikki.. ottaa tosissaan päähän, kun nuo kilot on ja pysyy.. toisaalta jatkuva suklaan syöminen ei tosiaankaan edesauta niiden lähtemiseen... mutta kun se suklaa on niin hyvää... ja välillä korvaan ruuankin sillä... meillä olisi pian firman pikkujoulut ja ajattelin niihin ensin mennä, mutta tässä päivänä eräänä koitin noita pukuja ja mikään ei näytä hyvältä jos edes päälle saan mahtumaan niin taidan perua nekin.. ei ole kiva lähteä jos tuntuu huonolta...
me otettiin tuolle 2v se influenssarokote ja mulle ainakin sanottiin et neiti ei sitä saa kun ei ole vielä marraskuussa sitä vaadittua 6 kk..
piti taas kommentoida paljonkin, mutta neiti heräsi... että jos sitten toiste paremmalla ajalla...
mukavaa viikonloppua kaikille..

jousimies-70 + neiti jotain 4,5kk
 
Hei tosi kiva oli lukee kuulumisia sellasiltakin, jotka ei o kerenny / jaksanu aikoihin kirjotella! =) Kiva, että välillä edes poikkeette, ettekä vallan katoa. :)

Jos yrittäis nyt jotain kommentoida...

Ulkonäkö ei miellytä, ei... Kiloja on tullu ja näyttää sitkeesti pysyvän, joskaan en o panostanukaan. Saa mun puolesta olla siihen asti, kun imetyksen vähentyessä voin alkaa keventämään huolettomammin. Aika pieni on toi mahtuvien vatteitten valikoima, enkä viiti enemmälti ostella... Oon päättäny saada kympin ainaki pois kevään / kesän aikana. Itse asiassa tavote olis ens syksyyn mennessä 15kg ja tarkotus olis saada alkuun tuossa vuoden vaihteessa. En kyllä suostu ottamaan paineita, jos en siihen pääse... Lähtee mikä lähtee, mut panostaa meinaan ainaki jonkin verran. Eihän se itestään mihkään putoo, ikävä kyllä. Mut mulla on onneks ihana mies, kun jaksaa (ihan aidosti jopa) kehua mun ulkonäköö, vaikka en parhaimmillani ookaan. :heart:

Poikanen vierastaa aluks, jos tulee liian pian lähelle... Varsinki sellasia, joitten kans on ollu vähemmän tai ei ollenkaan. Sellasiakin on, joita ei vierasta, vaik ei olis ennestään kovin tuttu... Ovat vaan jotenki niin mieleisiä ihmisiä.

Poika ei oikein eilen suostunu syömään sosetta, mut sain ihan kiitetävästi uppoomaan ajoittaisesta kakomisesta huolimatta. Ihan mielissään mussutti, mut vaikutti kurkku / nielu ärsyyntyvän jossain vaiheessa. Mut ihmekös tuo, kun koko edellisen illan oksenteli masunesteitä myöten. Tänään sit uutta yritystä, mahdollisesti vellimuodossa. Pakolla en viiti syöttää, ettei jää traumoja.

Pepsukka... Mä kämmäilen kans väsymystäni. Ei kannata ottaa paineita. :)

Eilen oli jätkä ihan vähällä kääntyä selältä masulleen... Keikku jo siinä kyljellään ja lopulta masu maassa, mut kädet vielä siinä edessä tiellä. Rintakehä ei siis menny lattian suuntasesti. Selältä masulleen on kieppunu jo kauan ja navan ympäri menee lujaa. Osaa myös peruuttaa selällä ollessaan ja masullaankin mönkii, mut ei varsinaisesti ryömi. Puuhamatto ja vilttikin käy nopeesti pieneks... Pitää vähän väliä käydä tarkistamassa tilanne, jos puuhaan kotihommia pojan leikkiessä lattialla.

Turun alueen mammat... Muistakaas toi tapaamispinkka. Siel on nyt ehdotettu ens viikon torstaita esimerkiks. Ja linkkiä: http://keskustelu.kaksplus.fi/t817683,50

Facebook... Ihan oon ulkona ja pihalla. Tunnustan junttiuteni... Mikä se on? :LOL: Tiedän kyllä idan, enkä o koskaan jostain syystä innostunu niistä. Tiedä sitte miks. Mulle taitaakin riittää tää palstariippuvuus... :whistle:

Me ei saada influenssarokotetta, kun ei jätkä kerkee täyttää 6kk:ta. Oisin kyl halunnu sen, mut on kuulemma tosi tarkkaa sen iän kanssa, että on kerenny täyttää. Kummallisia lähes noi käytäntöerot.

Työasiat ei ahdista, mut opinnot ahdistaa. :headwall: Pitäs alkaa alkuvuodesta kattomaan loppuja tehtäviä, että kerkeisin saada paperit ihan pian töihin menon jälkeen tai jo ennen sitä. Hoitovapaan jälkeen ihan mieluusti siirtysin palkallisen pöydän ääreen, varsinki ku aletaan suunnitella toista poikasta. Ei tää köyhällä rahalla oleminen houkuta yhtään... Se tuleva hoitovapaapätkäkin menee kipurajalla. Pärjätään me perheenä ihan kivasti, mut mua häiritsee mun taloudellinen epätasa-arvosuus. Ei tartteis saman verran palkkaa saada, kunhan jäis omaakin rahaa yhteisten menojen jälkeen.

Isänpäiväkujeet paljastan sit sunnuntaina tai maanantaina, ettei miehelle selviä ennakkoon. :) Kortin teen tänään ja paketti odottaa piilossa.

Nyt olis kyl aika mennä sinne vermeitten ostoon, kun toi poika varmaan alkaa kohta heräillä. Tultais sitte sopivasti ruoka-aikaan takasi ja pääsis normaaliin aikaan toisille päikyille. Eli heipat!

Myy ja poikanen 4kk2vk5pv
 
kääk
Edelleen meillä kone sökönä ja taas täällä kirjastossa pikaseen...
Meillä kaikki ihan hyvin, poitsu kasvaa ja on tyytyväinen mies :heart: . Nopsaan selasin noita teidän kirjotuksia ja silmiin hyppäs Anskulin saama kommentti "elimellisestä viasta". Miksi näin sanottiin, liittyikö se tuohon vauvan kokoon? Meillä poika 4kk neuvolassa oli 9,5kg ja 72cm, eikä kukaan meille mitään mistään "viasta" oo ees maininnu. Neuvolantäti vaan päivitelly pojan isoo kokoo, aika harva kai siellä +3 käyrällä menee. Mutta ihme juttu jos siis tuohon kokoon toi kommentti liittyy. Kyllä muuten on selkä kovilla kun poitsua kantelee ja nostelee koko päivän, onneksi kyllä viihtyy lattialla ja hyppykeinussa hyvin.
Nyt taas lopeteltava, palailen!
 
Kääk, meillä se terkan kommentti "elimellisestä viasta" liittyi siihen kun pojalla tuota painoa on niin reilusti suhteessa pituuteen. Teillä on sen verran pitkä poika, et paino on paremmassa suhteessa pituuteen, luulisin. Nyt meilläkin suhteellinen painokäyrä lähti laskuun, joten seurataan tilannetta. Itse uskon rajun painonnousun johtuvan siitä, että alussa jouduttiin pienipainoisuuden takia oikein tuputtamaan ruokaa ja poika tottui suhteellisen suuriin annoksiin. Eiköhän se siitä tasotu, viimeistään kun lähtee liikkeelle. Hyvähän se on että tutkivat, jos jotain epäilevät.

Anskuli
 
heipsan..

täällä valvotaan poijjaan kans, ei sit pienintäkään elettä et laittais nukkumaan. saas nähdä moneen menee tänä yönä, viime yönä nukahti noin puoli kolmen aikaan... :eek: vissiin kiukuttelee lääkekuurin takia. eilen sai zitromax kuurin korvatulehdukseen ja keuhkoputken tulehdukseen! :(

en ymmärrä, ku meni jo ohi kertaalleen se flussa ja melkeen jo ilosta pompin et jee! ei mitään kummenpaa ollutkaan ni nyt sitte alko viikolla yskimään tosi pahan kuulosesti, ni käytiin lääkärissä.

no toivottavasti kuuri tepsii, sit kk päästä tarkastukseen.

viime yönä tuli luettua ihan ajatuksella läpi nuita teidän juttuja, mut ei nyt tuu kyllä enää mieleen mitään kommentoitavaa. :kieh:

mut pikaista paranemista muille sairastaville!!
mie lähen nyt suihkuun siinä toivossa että ukko saa pojan tainnutettua sillä välin.... :D

kikero ja yökukkuja n. 5,5kk
 
heissan kaikki ja mukavaa alkavaa viikkoa!

meillä täällä satelee aikas reilusti lunta, vois sanoa että oikea lumipyry. taitaa tulla talvi =) Kiva ajokeli, melkein tekis mieli jäädä kotiin, mut pakko on lähteä käymään Riksussa.

anskuli1978: siitä päänympäryksestä. meillä Aaponen siks joutui tutkimuksiin kun pää on iso verrattuna muuhun kasvuun elikä hän menee +2 käyrällä. Muuten on ihan sopusuhtainen mies, sattuu vaan olemaan isopäinen; äitiinsä tullut :LOL: Eli en usko että teillä on mitään hätää kun tein käyrät ei ole lähelläkään kakkosta. ja onneks ei ollut meilläkään.

ulkonäöstä: mä täällä tuskailen hiustenlähdön kanssa. On meinaan niin hirveetä etten ennen muista tälläista. Hiuksia lähtee solkenaan ja niitä on joka paikassa. Hiukset on siis aivan hirveet tällä hetkellä, veltot hapsut jotka roikkuu ties miten. onneks pääsee huomenna kampaajalle, kun äiti tulee lapsenvahdiksi.

jaaha Aaponen heräsi, eikun vaipanvaihtoon.

lumisateisin terkuin
paulaliina ja aaponen
 
Mistä sen osaa sanoa, milloin tuon pienen kanssa pitäisi mennä lääkäriin?
Flunssaa taitaa ressulla olla, nenä vuotaa ja aivastuttaa, yöllä ei osaa nukkua yhtään ja itkee vain, mutta päivällä on hyväntuulinen kun saa olla pystymmässä. Kuumetta ei ole. Kauanko tätä katselisi? Vielä ei taida olla kovin paha tauti, kun päivällä on niin iloinen poika, mutta yöt on kamalia sängyn kallistuksesta ja nenäfriidan ahkerasta käytöstä huolimatta. Rassukka. Jotenkin on avuton olo, kun ei ole kokemusta tämmöisestä.

Naru ja pikkuinen 4,5kk
 
KOrvatulehdus ei ihan heti ilmene,eli yleensä jos punoitusta korvissa,se viruspunoitusta ja bakteeri pesii jos räkä makaa nenäkäytävissä eikä korva tuuletu.Tämä yleensä noin 4-7 päivän kuluessa räkätaudin alkamisesta.Meillä Miska oli tosi räkäinen reilun viikon,kahdesti käytiin lekurissa mutta ei ollut tulehdusta.
Nyt terve poju jo!

Nuhan hoidosta
Humidose keittissuihke on tosi hyvää.Sitä suihkasee ja odottelee noin 10 minsaa sitten nenä-Friidalla imu.
Tän jälkeen Nasolin tipat ja nenä pitäsi pysyä auki.Meillä poju nukkuu mahallaan ja tän avulla sai yötkin unta.
Kuivahöyrystin Vaporizer on todella hyvä apu,lastentarvike myy niitä.Ihana eukalypyksen tuoksu ja se pitää nenän auki.Sipulilohkot ja valkosipuli on myös apu,mutta ei niin hyväntuoksuisia.
Pahimpaan räkäaikaan nukutin ekan tunnin kaukalossa ja siitä siirsin pojan nukkumaan sänkyyn,limaneritys lakkaa kun nukkuu ja nenä pysyi paremmin auki kun oli pystymmässä.

Vanhempaa tytteliä nukutettiin kaukalossa ja sitterissä nuhien aikana,oli tosi tukkoinen muuten.

Pystyasento sängyssäkin eli jalkojen alle koroketta,taikka patjan alle pikkutyynyä.

Eli NAru ota avuks Nasolin vielä ja tuo kuivahöyrystin on aikuisellekin nuhassa ihana apu.
Sekä kipulääkettä voisit antaa yöksi,voihan olla että kurkku kipeä ja yöllä varsinkin kuivaa suuta tms.
Jokainen ite lapsensa parhaiten tuntee,mutta harvemmin kipeä lapsi on hyvällä tuulella päivisin.Voi olla että kenkku olo vaan kun tauti puhkeemassa.

Meillä oli vapaa viikonloppu ja ihanaa oli!!
Lämmitettiin kylpytynnyriä ja saunottiin,tein hyvää ruokaa ja yks pariskunta oli meillä kylässä.Oli niin rentoa oloilua mutta kaameeta mikä krapula mulla oli.
Tuli otettua sekaisin,olutta,viiniä ruuan kanssa,siideriä ja snapsia...
Oivoi.
Eilen vasta iltapäivästä alkoi elämä voittaa.

Miskalta pääsi kaamee itku kun kotiin tuli,ihan sellanen lohduton itku ja nuhjasi kaulaa vasten.Ikäväkö pikkuressulla oli ollut... :ashamed:

No,äiti jaksaa paremmin taasen ja yön nukkui hienosti kyllä että kaipa arki tästä alkaa vaikka vähän on veto pois vielä.

Kata ja Miska 5,5 kk
 
Nenän tukkoisuudesta sen verran, että keittistähän voi pienellä vaivalla tehdä myös itse ja vaikka ruiskulla tmv. tiputtaa pari tippaa sieraimeen. Itse tein flunssan aikana niin, että keitin 2,5dl vettä ja lisäsin 1/2 tl suolaa (jolloin saadaan se oikea keittiksen pitoisuus 0,9%). Sittenhän se säilyy sen vuorokauden verran valmistuksesta. Tietystihän sitä tulee aika runsaasti tarpeeseen nähden, mutta rahaa säästyy ;)

Vai oli Katalla ihan kunnon kohmelo :LOL: Minä kävin myös viihteellä vanhojen tuttujen kanssa ja aika ronskilla otteella tuli juotua, mutta hauskaa oli!

 
Heh, muutkin on bilettäneet...

Meillä oli tyttöjen kesken saunailta, laulettiin karaokea ja pelattiin twisteriä. Ihan vaan siis yhden kaverin kotona. Mutta aikamoiset satsit saatiin kyllä juotua, meni siideriä, boolia, baileysta... Ihmettelen kovasti ettei krapulaa tullut!

Neuvolassa käytiin tänään, kaikki hyvin. Painonnousu alkanut hieman hidastua, eli eiköhän merkitse sitä, että kannattaa aloitella kiinteiden syöminen.

Mies just soitti töistä, että onkohan meillä kellään mahatautia. Hänellä kuulemma on. Lähti just ajelemaan takaisin kotiin. Kivakiva, on kyllä yksi tuhannen ihme, jos ei tartu meihin muihin. No, minkäs sille voi.

Nyt alkaa juniori hermostua, täytyy palata asiaan myöhemmin.

Kreecher ja Aleksanteri 5kk
 
Neuvolaterveiset myös meiltä. Oltiin 5 kk-neuvolassa viime torstaina. Myös meillä painonnousu hidastunut, mut neuvolassa olivat sitä mieltä et on ihan ok, koska ollaan menty +20 käyrän yläpuolella. Nyt pituuden ja painon suhde on "vain" +17,5. Pituuskäyrä jatkaa tasaista linjaa. Nyt pituutta siis oli 65,5 cm ja paino 8655g. Pikkuhiljaa täälläkin varmaan aloitellaan kiinteitä muutaman viikon sisällä.

Oispa ihanaa itsekin päästä viihteelle, mut mä en oo saanut poikaa ottamaan maitoa muualta kuin tissistä, joten voi mennä vielä aikaa ennenkuin ilman pojua pääsee muutamaa tuntia pidemmäksi aikaa mihinkään :(

Jaaha, nyt ei oikein juttua irtoa, joten palaan asiaan myöhemmin

mama-75 ja Konstantin 5kk
 
Heippa!

Pikainen visiitti kun en ole ainakaan viikkoon käynyt täällä päinkään! =)

Meidän neiti on pysynyt ihan terveenä, ja muukin perhe pojan kuumeilun jälkeen. Toivottavasti jatkuu samaa rataa.

Alina ei käänny muuta kuin selältä kyljelleen. Tykkää kyllä hirveästi olla masullaan, mutta itse ei osaa siihen asentoon vääntäytyä. Isoveli auttaa kyllä turhankin innokkaasti kääntymään selältä masulleen ja toiste päin... Ilmakylpiessä eli ilman vaippaa tyttö ei pysy yhtään paikallaan, ihan turha mitään muovialustoja harrastaa kun ehtii aina lipua ulos alustalta ennen vahinkoa. Vaatteet päällä on rauhallisempi tapaus.

Nukkumaan meno on vieläkin vaikeeta. Tai helppoa se on jos ensin valvoo 23-00 asti ja alkaa vasta sitten nukuttelemaan. Aamulla nukutaan pitkään ja päivällä yhdet 4 h päikkärit ja yleensä vielä puolituntiset alkuillasta. Paitsi jos ollaan liikenteessä niin sitten nukkuu ihan miten sattuu pikkupäikkäreitä.

Täysimetyksellä mennään vieläkin. Alina juo kyllä pullostakin, joten olen päässyt omiin menoihin, jos sellaisia joskus on ollut... Suurempi ongelma on maidon pakkaantuminen (tukala tunne) ja tissilappujen falskaaminen, joten en hirveästi tykkää jättää tyttöä hoitoon. Lauantaina olin pikkujouluissa vanhan kaverin luona, mutta autolla liikenteessä. Ei siis krapulaa :D Ja siltikin tosi mukava ilta!

Kävin tapaamispuolellekin jotain kertomassa. Nähdään hesassa ehkä tammikuussa!

-ebbuliini ja Alina 4,5 kk-
 
4kk lääkärineuvola kuulumisia
vaikka tuo käynti olikin jo 30.10
Paino 6140g
Pituus 62,3cm
Pään ympärys 41,3cm
Kaikki kunnossa lääkärin tarkastuksessa

Eerikasta
Täällä mennään täysimetyksellä, jolla neiti on tyytyväinen, joten ei vielä tarvetta aloitella soseita.
Meillä neiti kääntyy joko selältä kyljelle tai kyljeltä mahalleen, on kääntynyt satunnaisesti myös selältä mahalleen muutaman kerran.
Selällä olessaan Eerika nostaa jalat pystyyn ja kääntyy poikittain eli n.90astetta sivulle (olikohan tuo selitetty ymmärettävästi?)
Mahalla olessaan vetää jo kovasti jalkoja pepun alle.
Jokeltelua tulee todella paljon ja löytyy erilaisia äänensävyjä saman "lauseen" aikana.

Sairastelusta
Eerika sairasti yhden flunssan pari kuukautta sitten ja nyt on toinen flunssa meneillään, nytkin vain (onneksi) hieman yskäinen ja nenä vuotaa.

Vierastamisesta
Eerika vierasti muutama viikko sitten pappaa ja vaaria, vaikka kumpaakin nähtiin 1 tai 2 viikossa. Alkoi kovasti itkeä kun he ottivat syliin, saattoi itkeä myös minun sylissäni jos istuin heidän vieressään. Onneksi tuo vaihe kesti vain muutaman viikon näillä näkymin. Kovasti Eerika tarkkailee ja katselee onko tuttu ihminen jonka näkee, ennen kuin alkaa edes juttelemaan.
Eerika ei huoli tuttipulloa eikä tuttia, joten pitkäksi aikaa en voi jättää neitiä hoitoon, sen verran ollaan ulkona käyty miehen kanssa että ollaan oltu yön konsertissa ja äidin kanssa Lord Of The Dance esityksessä. Pikkujouluja on suunnitteilla, mutta täytyy ilmeisesti olla minun autolla liikenteessä ja käydä välillä neitiä syöttämässä.
Meillä herätään edelleen kerran tai kaksi yössä syömään, yöllä syö vain 15-30min ja nukahtaa ja siirrän omaan vuoteeseen. Meillä nukahdetaan joka kerta tissille.

omasta ulkomuodosta
Edelleen on ylimääräistä vatsaa jäljellä, mutta paino on pitkään ollut jo sama kuin ennen raskautta, silti en vieläkään mahdu kuin muutamiin omiin vaatteisiin (harmittaa kovasti). Käymme Eerikan kanssa melkein joka päivä vaunulenkillä ja viimeviikolla aloitimme äiti-vauvajumpan, kyllä olikin reisi- ja pakaralihakset kipeänä kaksi seuraavaa päivää. Oli ihana tunne jumpan jälkeen, josko tuon avulla saisin itseni kuntoon. Tosin vastapainona suklaata ja karkkia uppoaa ihan liikaa, mutta minkäs tekee kun mieli tekee hyvää.

äippä-77 ja Eerika n.4kk+1vko
 
6 kk neuvolassa oltiin äsken. kaikki oli kunnossa ja osaa kaikki taidot ikäisekseen ja vähän enemmänkin. neuvola täti kehui hienoksi pojaksi :D

mitat

7130 g
67,5 cm
pää 41 cm


on tainnut kiinteät auttaa kasvussa kun oli tullut käyrissä notkahdus ylöspäin. vaikka oikeastaan täysimetyksellä mennään vieläkin. päivisin voi joku tissihetki vaan olla myöhemmin kun kerran vetää perunaa yms. jo isot satsit. kohta ollaan syöty jo paketillinen muksun riisipuuroakin :LOL:

seuraava neuvola onkin vasta 8kk ikäisenä. se oli meille ihan uutta. ja sitten on taas se kamala lääkäri täti siellä sörkkimässä mistä Samuel ei yhtään tykkää.

Hani ja Samuel 6kk+3 päivää!!
 

Yhteistyössä