~KesäMassut 2007~

moiks!

ekaks toosi paljon onnea hanin perheelle! oon kyllä tosi kade kun sulla jo on nyytti kainalossa.... oon ite niin kipiänä joka paikasta että tahtoisin äkkiä päästä masusta eroon!!

keskiviikon neuvola kuulumisia..
paino +1kg/vkk!!!!! (johtuen turvotuksesta, olo on aivan kamala!!)
rr 116/78
pissa puhdas
sf 33
raivotarjonnassa
ja syke 150

on kyllä niin hermo kiriällä ollu viime päivinä, ku tosiaan joka paikkaa kolottaa eikä pysty oikeen kävelee/ istumaan ja jos makoilee ni ei pääse ylös! ja tuo saamarin turvotuskin vielä yllätti! olin jo siinä toivossa että olotila ei vois pahentua ennen synytystä, mutta väärässä olin, kun tuntuu vauva viihtyvän masussa vähän turhan hyvin. :ashamed: olis niin ihana saada nyytti kainaloon.
mutta on vaan alkanut vähän "pelottaa" se synnytys. Esikon synnytyksestä kun en oikeen muista paljon mitään, pätkiä sieltä täältä kun olin niin väsynyt ja suoneen suoraan jotain lääkettä, kun tulehdusarvot kipus taivaaseen ja kuume nousi.. mut toivotaan et kaikki menee hyvin!! ei paljon auta ajatella asiaa.. :whistle:

äippä88 ja masuasukki 37+(6??)
 
Riina-Niina harmaana
Oli tosi mukava lukea Hanin synnytyskertomus. Kiitos siitä! :flower:

Mantsu: Olethan jo käynyt näyttäytymässä äippäpolilla kaatumisesi jälkeen? Toivottavasti kaikki on hyvin molemmilla. :hug:

Omaa napaa; mulla on nykyään aivan älyttömät ruokahalut! :ashamed: Luulisi, ettei mahaan mahdu mitään, kun vauvamasu on yhä todella korkealla...
Koko ajan pitäisi saada syödä jotakin (yleensä makeaa) ja eilen aamulla puntari näytti peräti kolme kiloa enemmän kuin 1½-viikkoa sitten! :eek:
Nyt pitääkin olla todella tarkoin syömisten kanssa ja juoda paljon vettä ennen seuraavaa neuvola-aikaa, joka on tiistaina - jos vaikka paino/turvotus laskisi siihen mennessä.
Kyllä kannattaa ensin mässäillä reilun viikon ajan ja sitten olla kolme päivää paastolla, ettei tule pyyhkeitä terkkarilta! :headwall: :LOL: \|O :x (tulikohan tarpeeksi monta hymiötä aiheesta?!?)

Että semmoista tällä kertaa...

Riina-Niina ja satuaarre 36+4
 
Huomenta kaikille! Aivan ihana aamu, kun aurinko kerrankin paistaa. Täällä on satanut varmaan kolme viikkoa joka päivä, ja nyt alkaa jo seinät tuntumaan liian pieniltä.

Mutta siis aivan pakko kommentoida tuota Kreecherin terkan hysterisointia. Saman ammattikunnan edustajana olen todennut, että aika moni terveydenhoitajista on jostain ihmeen kumman syystä aivan mahdottomia terveysvalistajia. Kahvipöydissäkin vertaillaan kolesteroliarvoja ja verenpaineita ja unohdetaan täysin ns. "normaali elämä" ja kohtuus kaikessa. Tietty on hyvä ennaltaehkäistä kansanterveydellisiä sairauksia, mutta joillakin jotenkin sumentuu normaalin maalaisjärjen käyttö. Itse kun olin ä-neuvolassa suurin osa odottajista oli tosi ahdistuneita puntarille menosta, kun "lääkäri oli viime käynnillä huomauttanut liiallisesta painosta", mitä todellisuudessa ei edes ollut!

Todellisuus kuitenkin on, että suomalainen äiti on saanut painoa 30 viikkoon mennessä n.10, tämä siis keskiarvo. Mulla on onneksi ihana terkka. Vaikka painoa on tullut parisenkymmentä, niin ei onneksi ole sanonut mitään. Eikä ole syytäkään, kun bmi ennen raskautta ollut 22 ja sokeritkin on kunnossa. Olen tällainen raskauslihoja ollut aina.
Nyt vain Kreecher unohdat terkan puheet. Onneksi sinulla jo on useamman raskauden tuoma varmuus ja kyky käyttää omaakin järkeä!

Oi, tekipä hyvää purkautua itsekin :D Täällä on nimittäin hormoonien vaihtelut pahimmillaan, ja märisen aivan ihmeellisistä asioista. Välttämättä ei ole edes mitään syytä, niin alan pillittää... Tältäköhän tuntuu olla hullu :p

Joko kaikki muut odottavat innolla vauvan syntymää? Mietiskelin vain, kun itsellä ei ole oikein kiire mihinkään. Haluaisin ensin nautiskella kunnolla kesäisistä päivistä aurinkoa ottaen ilman vauvaa, kun nyt on ollut niin kamalan kylmää ja sateista. Olenkin ajatellut, että saisi raskaus huoletta mennä tuonne 40-41 viikolle. Saisi esikkokin nauttia jonkin aikaa rauhaisasta kesäloman alusta ennen vauvarumbaa.

Miten muuten Hiiviöllä nyt se vauvan vatsanympärys? Ilmeisesti nyt ei ollut siitä puhetta? Kiva kuitenkin, ettei mitään ihan hirveää jättiläistä ole tulossa, jos nyt noihin painoarvioihin voi niin luottaa. Kai sekin on niin yksilöllistä. Kuulosti uskomattomalta kun täällä joku mainitsi omien vauvojen painoarvioiden heiton (vitsi kun en muista nimimerkkiä)!

Nyt en todellakaan enää muista, mitä muuta piti kirjoittaa :ashamed: No toisella kertaa sitten...

t.auramaria 36+3 :)
 
Moikka!!
Joo,ihana oli lukea Hanin tarina!!Mull aollut sama juttu että ponnistusvaihe on se "paras" vaihe,silloin vauva tulee ja vauhdilla!!
On ihanaa kun vihdoin tuntuu että saa tehdä jotain ja siinä adrenaliinitarmossa mä olen kans ihan villi!!! :kieh:

Mulla on se glamourmom toppi kokoa M,vaikka tisujen puolesta ois pitänyt ottaa se L.Mut kun ympärys on mulla pieni,70 niin se ois heittänyt S kokoon.Oon ollut tosi tyytyväinen siihen M kokoon,ihan hyvä se sisäliivin ympärys ja tisutkin asettuu ihan nätisti sisäpuolelle!!!

Mitäs vielä,joo-Mantsuko se kaatunut oli,ehdottomasti kantsii käydä tarkastuksella..

Pikkku myyn tilannetiedotuksia ei ole tullut,oonkohan mä noita ja siellä ollaan sitä seuraavaa yllärivauvaa ponnistelemassa!!! :D

Ja tosiaan 37 viikkoa kun on täys niin vauva on täysaikainen.Ja yli 2,5 kiloa.Nehän on ne täysaikasen kriteerit.

VOi kun muistais mitä muuta piti kommentoida.Nä sivut on takunneet,en uskalla avata uutta sivua ees.Oli pakko tulla Explorerin kautta kun Opera selain ei ole päiviin mua päästänyt tänne sivuille.
Ärsyttävää kun on päästävä päivittäin tänne,tiiä mitä menee sivu suun!! :LOL:

Viimeyöstä...Mulla iskenyt kaameee ummetus.Ja yöllä sen sain tuta.
EN ole kolmeen päivään käynyt isolla hädällä ja eilen sen huomasin mutten mitään tehnyt asialle.
Yöllä mahaa poltti ja kramppas,yritin työntää ja puskea niitä kovia kikkareita :whistle: ja muuta saanut kuin pukamat...
Nyt turvonneet röllykät anuksessa...Au.

Pitäis saada kaki kulkemaan ja hoidettua nuo ikävät pallukat.Mulla on aiemmissa raskauksissa tullut jo alkuraskaudessa ummetus,nyt ei ole ollut mitään.Mikä on ollut aivan ihanaa,mutta nyt muistan taas kuinka kaameeta tää on.

Esikon jälkeen oli synnytyksen jälkeen nuo pukamat ihan järkyt.En ees tajunnu että mikä vikana,luulin kuuluvan juttuun.VAsta peilin kanssa tiirailtuani tajusin että väärässä reiässä kipu ja turvotus!!
:eek:
No,jätän nä alapääjutut...Kipeetä tekee,tuntuu että anus on ihan turvonnut umpeen.Onneks ei vuoda verta sentään,olis huoli kumpaisesta se tulee...

No,siinä mun peffajutut! :LOL:

Meillä kaksosten 8 vee synttärit tänään.Kivaa jos vetäsen tuosta Duphalacia ja istun veskissä illan...No,enpä taida voida,sillä se kyllä pistää liikkeelle tavaran mutta mikä kipu.Ei sovi yhtään mulle,mutta en mä voi kyllä huomiseenkaan enää oottaa.Vatta ois saatava toimimaan tavalla taikka toisella.Luumua kitaan vaan peijakkaasti ja lakua.


Heipat!

kata 38+2
 
No mä soitin sinne äitipolille siitä keskiviikoisesta kaatumisestani...ja sanoivat että kaikki ok jos vauva liikkuu, ei vuotoa, ei enää kipua ku rasituksessa mikä normaalia loppuraskaudesta, ei supistuksia...

Mutta kehottivat kuitenkin huomenna käymään neuvolassa...mitä siellä sit käynti auttaas.... :/ kun ei siellä kuitenkaan ultraa...no soitan mä sinne ja kysyn mitä siellä neuvolatäti mieltä asiasta...kun keskiviikkona mulla ois oikee sovittu aika...

Eli kaikki hyvin täällä...Kiitos huolenpidostanne!!

TV: Mantsu ja masuasukki 35+6 ;)
 
Päivää!

Kata, kyllä täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena... :) Mielelläni mä tästä jakautumaan lähtisin, mut ei o vielä supparit villiintyneet.

Oli vähän tilannetta tuossa alkuillasta ja meinas miehellä jäädä mökkiosio väliin, kun mä tempasin hormoneissani pussillisen herneitä nenään. No, saatiin kuitenkin sovittua mä viettelin iltaa rauhassa yksinäni saunoen ja mesettäen. Oli vissiin miehelläkin ollut kivaa, mut kai sitä vähän harmittaa, kun ei nyt voinut "normaalisti" osallistua. Mökki oli sen verran lähellä (paikka vaihtu), että sieltä olis kyl aika nopeesti päässyt, jos lähtö olis tullut ja saatiin aikarajakin sovittua. Olin kyllä aikamoinen yksinvaltias, mut muuta en tilanteessa voinu... :ashamed: Oli niin rauhaton olo.

Niin, siellä Tyksissä en kuitenkaan käyny tarkistelemassa, kun ei vaikuttanu tilanne sitä vaativalta. Olis kahdella bussilla pitäny mennä, joten jätin sit väliin. Laitoin kuitenki linjat ylös, että tiedän sit jos joku kerta tulee aihetta eikä mies o viemässä (eikä niin hätä että taksilla tartteis).

Yöllä taas heräilin koviin suppareihin, mut tällä kertaa nukahdin pian uudestaan. Tekis mieli nyt alkaa ihan urakalla provoomaan niitä, jos tästä vaikka tositoimiin pääsis. Uni on taas vaihteeks maistunu, vaikka heräilenkin usein... Ihan hyvä niin, niin jaksa sit päivälläkin jotain puuhailla. Tänään olis kiva taas päästä kävelylle, kun on niin nätti ilmakin.

Kata... Mul on ihan samaa ongelmaa ton peräpään kanssa eli kovasti on ummetellu. Kunnollisia luumuja kun ei o kaupassa ollu eikä kuivatut maistu, oon suosiolla käyny karkkihyllystä lakuja... Nekään ei oikein vaan tehoa. Rautakuuri oli katkolla, mut nyt on pakko jatkaa. Saa nähdä onko pakko vaihtaa merkkiä. Luumujen aikaan ei ollu mitään ongelmaa, vaikka banskujakin söin. Mutsi käski kokeilla päärynää... Nyt odotellaan tuloksia.

Noi kivuliaat supparit pistää muuten masua toimimaan... Kumma juttu. Ne tilaisuudet onkin sit pakko käyttää hyväkseen, jos ei meinaa monen kilon tulppaa saada aikaseks. :LOL:

Se mun peräpään jutuista...

Kiva Hani-, että kävit kertoon synnytyksestä. :) Toivottavasti itelläkin menee yhtä mukavasti... *Jännää jo rystyset valkeina*

Riina-Niina... Mulla menee kans niin, että ensin mässyän ja sit tasaan tilannetta. Vettä oon kyl kovasti lipitelly viime aikoina, mut niin sitä turvotusta vaan tulee. Ei meinaa kengätkään mennä jalkaan, vaikka niihin on ennen mahtunu pohjallinen. Nilkatkin on tukit ja kihlasormustakaan on turha uneksia välillä sormeen mahduttavansa. Taidan taas tiistaina kertoa oman vaa'an aamulukeman (tosin aamupalan ja aamupäikkäreitten jälkeen katottu) neuvolassa... Niin tein viimekskin, kun en halunnu just syötyä lounasta painokäyrälleni.

Terkkareitten painohysterisointi on kyl käsittämätöntä! Mikään ei tunnu olevan hyvä. Niille pitää vissiin sanoo aina suorat sanat (tehos mulla), ettei lisää paineita meille aiheuta... Niitä kun on kylliks muutenkin. Pääasia kuitenki, että vauva voi hyvin.

Mä oon alkanu tässä pähkäileen... Onko vauvan hankala syntyä, jos on kasvot ja masupuoli mun napaan päin? Liikkeitten perusteella toi poikanen tuntuis niin päin olevan ja mulla kun on sellanen käsitys, että olis parempi olla selkä napaa vasten. Pää on siis kuitenkin alhaalla. Ahkeraa mukellusta jälleen havaittavissa...

Mantsu... *Muoks* Hyvä, että kaikki ok! :) (Kävitkin kertomassa sillä aikaa ku mä kirjottelin.)

Kreecher... Ääliö terkkari sulla. Vai vielä diabetesdiettiä, vaik ei o syytä... Huh huh!

Jonina... Saat varmaan sen uuden äp:n, kun se on nyt jaossa. Mä ilmeisesti miksailen siskon kanssa, kun se ei tykkää siitä värien "tylsyydestä"... Pääsen siis ilmeisesti vähän uuttakin penkomaan ja käyttämään. Mulle tosin niillä väreillä ei o niin väliä.

Mä meen röhnöttään pitkälleni... Käynnistyy tää päivä näköjään vähän laiskasti.

PikkuMyy-80 ja poikanen 37+2<br><br>
 
Aika jännä Kreecher että se terveydenhoitaja paasasi sulle ruokasuosituksia ja antoi ne diettiohjeet. Luulis, että kun sinä olet ihan normaalipainoinen ja vielä varmasti tunnet ammatinkin kautta ruokasuositukset, niin turhaan jauhaa tollasta. Hyvä kun et dietille alkanut!

Mulla ei ole painoa tullut kovinkaan paljon, mutta joka puolella on sellasta löysää ja selluliitimaista pintaa. Ja se vähän jännittää, että mitäköhän jää synnytyksen jälkeen kehoon. No, sitten ei muuta kuin jumppaamaan ja lenkille kesällä. Me asutaan ihan meren lähellä ja täällä on kyllä hyvät ulkoilumaastot, jos vaan viitsii lähteä, en ole oikein raskauden aikana viitsinyt. :ashamed:

Ajatelkaa, täällä me jännäillään omasta ja muiden puolesta niin paljon, että patistellaan tarvittaessa mies kirjautumaan ja kertomaan tänne kuulumisia. :) Välillä tuntuu, että mä pidän yhteyttä enemmän täällä palstaileviin kuin "siviilissä" kavereihin. Tosin - on kyllä sanottava, että moni kaveripiiristä kyllästyisi näihin juttuihin ja tässä määrin jo alta aikayksikön. Musta on ainakin kiva käydä täällä lukemassa juttuja, enkä mieti sitä, että monettako kertaa joku kirjoittaa.

Mä en edes tiedä, kuinka päin se vauva tuolla on. Tunnen kyllä välillä, että jotain kovaa on jossain kohtaa, mutten tiedä mikä paikka on mikäkin. Se edellinen terkka ei turhia mua sellaisilla asioilla valistanut, seuraavalta aion kyllä kysyä.

Nyt ajattelin vielä imuroida (sunnuntain kunniaksi ja naapureiden iloksi) asunnon ennen kuin mies tulee kotiin. Ja ehkä lähteä käymään vielä jossain. Eilen oltiin päivällä istuskelemassa parin kaverin kanssa kahvilassa ulkona, mutta on tuo merituuli vielä aika raakaa, meinas vilu iskeä.
 
B)
Viime yö meni puoli 5 valvoessa-tunnin välein kävin pissalla-siis ihan kunnon pisu tuli ei mikään pikku liraus..söin pväl salaattia,meloonia ja viinirypäleitä.Ne varmaan kostautu..Aina pissalta noustessa tuli alamahaan/alapäähän outo painon tunne..muutenkin alamahaa poltteli vähän 24-3välillä...Mutta eipä muuta tapahtunut ja mieskin kömpi puoli 4 aikaan kotiin...naama oli paralla terassilla palanut-no eilen kyllä paisto niin et siskonikin(joka oli koko v-l seuranani)paloi arskaa otettaessa rinnuksista ja mahasta aikas pahasti :(

Maha täälläkin kovalla,vaikka rautatabl.olen nyt syöny...no pe toimikin sitten muiden päivien edestä..ihmeen vaihtelevaa touhua..aamu meni aurinkoa ottaessa ja kohta lenkille...

Kannattaako ostaa vauvalle kumemittari..entä sellainen nenän niistäjä?
 
Moonlight harmaana
Onnea paljon Hanille pienestä vauvasta!!

Täällä ollaan kans vielä yhtenä kappaleena ja oikeesti nyt on niin JÄRKYTTÄVÄT liitoskivut tuolla alapään luissa, että itkua pitää vääntää ku kävellä tahtoo!! Aivan hirveetä oikeesti ja nyt on sitten vielä yöllä välillä vetäny taas suontaki. Pitää taas ottaa kunnon banaani kuuri, että loppuu!
Viime yönä sitten heräsin tuossa viideltä ja siihen sitten loppu uni.. no onneksi tuli joku elokuva niin sitä sitten tuijottelin aamu kaheksaan ja sitten väännyin tuskieni kanssa takas sänkyyn.. Hitsi ku edes supistelis niin olis toivoa, että tää kaveri tulis kohta ulos!!

Pikkumyy ja muut ummetuksesta kärsivät..

Aivan huippu hyvä ummetukseen oleva keino on Kiwi hedelmät!! Siis mulla ei ole oikeesti ollu mitään vaivaa koko aikana, mutta tietysti se vähän riippuu ihmisestäki. .Mutta se millä mun masu toimii on pari kiwi hedelmää päivässä ja illalla iltapalaksi mysliä ja jogurttia.. Ja joka aamu on pakko ensimmäisenä mennä vessaan, tai tulee housuun!
Kokeilkaa ihmeessä.. Ja varmaan menee pari päivää ennenku masu tottuu, mutta pitäs toimia ku monessa synnytys osastollaki kuulemma annetaan just tuota kiwia ku on ummella.

No mutta en tämän kauemmin tässä nyt ehdi istua, kun pitää mennä grillaan miehen kaveriksi tuohon ulos, jotta saa jotain ruokaa kohta.. Aivan kauhee ruokahalu muuten kans, jännä.. vaikka pitäs äkkiä tulla ähkyyn.. mutta ei!

No palaillaanpas taas..

Moonlight ja laskettua aika oli eilen..ja toinen on 28.5
 
Heippa!

Ihana ilma ollut, ollaan loinuttu pihalla koko päivä! Ja itse olen ahdistuneena tuijotellut kukkapenkkiä, joka rehottaa TODELLA pahasti. Hiukan sitä olen yrittänyt kitkeä, vaan eipä siitä(kään) hommasta tahdo mitään tulla. Lisäksi mulla on typerä ongelma: en tiedä, mitkä kaikki vihreät siellä on rikkaruohoja ja mitkä sitten niitä istutettuja kasveja. En oikein ole puutarhaihminen, enkä varsinkaan kukkapenkki-ihminen, mutta kun edellinen asukas on tuohon kukkapenkin perustanut, niin pakko sitä on yrittää jossain kunnossa pitää. Vähän kyllä suunnittelin jo, että syksyllä vedetään nurin koko systeemi ja nurtsia tilalle.

Täydet sympatiat Moonlight noista liitoskivuista. Mulla ei aiemmissa raskauksissa ollut moisista tietoakaan ja pidin (kaikessa hiljaisuudessa) itseäni hieman sankarina, kun 12 tuntia ennen vauvan syntymää olin vielä mustikkametsässä ja 10 tuntia ennen kävin vielä poimimassa vadelmia ja hölkkäämässä koiran kanssa pururadalla. Kaveri joka odotti yhtäaikaa makasi sohvalla ja valitti, kun on niin rankkaa olla raskaana. Luojan kiitos, en koskaan sanonut ääneen, mitä hänen vikinästään ajattelin silloin. Nyt myönnyn, että ihan oikein mulle, että sain/jouduin tällaistakin kokemaan! Enpä enää pidä mustikkametsää viikolla 39+ niin itsestäänselvyytenä...

Täällä on myös ummetus riesana. Kauheasti vettä, luumuja, aprikooseja, lakua, leseitä... Eikä mikään oikein auta. Just hain kaupasta kiwiä, kun muistin siitä tällä palstalla puhutun. Pari kertaa olen epätoivoissani sen microlaxin laittanut, mutta se on kyllä aika äärimmäinen keino. Mulle ainakin tulee niin kauheat krampit siitä, että vaikka suoli kyllä sillä toimiikin, tulen muuten loppuillaksi aivan toimintakyvyttömäksi. Levolac yms. tekee musta semmoisen kemiallisen aseen, että julkisilla paikoilla ei juuri te mieli liikkua, jos niitä käyttää... :ashamed: :D
Kiva, tästähän tulee oikein kakka-ketju...

Pompula, noi kuumemittarit ja niistäjät on vähän makuasia, kokeeko hyödylliseksi. Meillä on mitattu vauvan lämpöä samalla mittarilla kuin muiltakin, koska suusta sitä ei mitata keneltäkään. Henk.koht olen todella tykännyt nenänniistäjästä, suurin osa tuntuu kuitenkin olevan sitä mieltä, että täysin turha vehje. Meillä on kyllä käytetty kovasti ja hyvin on toiminut! Artturin (1v10kk) nokkaa niistetään edelleen sellaisella, kun ei tuo äijä ole oppinut niistämään. Lauri oppi aikanaan vähän yli vuoden ikäisenä, mutta ei kyllä ole mitään muistikuvaa, miten tämä taito hänelle on opetettu...?

Hyvä, että Mantsulla on kaikki ok kaatumisesta huolimatta. Kyllähän sellainen aina säikäyttää.

Juu tosiaan toi mun terkan ruokahysterisointi on suorastaan huvittavaa. Onneksi hän on muuten oikein mukava ja pätevän oloinen, mutta on tosiaan mietityttänyt, miten tuohon ruoka-asiaan tulisi suhtauduttua, jos olisi taipuvainen ottamaan herkästi itseensä tai jos olisi omasta olostaan ja ruokailustaan epävarma. Aion kyllä huomauttaa torstain neuvolassa, että sairaalassa oltiin aika ihmeissään hänen suosittelemastaan ruokavaliosta.

Muutkin näköjään meinaavat keräillä imetysvarastoa ;)
Mun edellinen terkka (Savonlinnasta) sanoi, kun itse kauhistelin loppuraskauden pohjatonta ruokahalua (ja painonnousua), että imetysvarastoja vaan, kyllä ne siitä lähtee. Voih, tässä tulee ihan Helenaa ikävä... Taitaa olla aika harvassa nuo terkat, kun eivät nosta meteliä muutamasta "liikakilosta", jos nyt raskauskiloja voi edes liikakiloiksi kutsua.

Kiitos täysiaikaisuutta kommentoineille, näin vaan kolmattakin odottaessa täytyy joitakin asioita vielä kysellä. :D Eipä tällä saralla taida asiantuntijaksi tulla millään...

Nyt käymme pizzan kimppuun! Askarreltiin esikoisen kanssa pizza, jonka täytteistä puolet taitaa killua tuolla esikon masussa ja toinen puoli keittiön lattialla. No, asiassahan menee, sanoo mummoni aina.

Kreecher ja Antero 36+2
 
Voih! Pitäis siirtyä keittiöpuuhiin, kun ruoka on vielä tekemättä ja syömättä, mut ei millään jaksais... Kävin kaupassa ja sain aikaan aika napakat supparit.

Täytyy kyllä sanoa, että toi mun suoli on sitten ärsyttävän päättämätön... Tuntuu että ummettaa, mut sit kuitenki saa pyyhkiä ikuisuuden. (Joo, tosiaan tulee kakkaketju tästä näköjään!) Eli tulee kun tahtoo, näköjään napakoitten suppareiden seurauksena. On tässä jo saanu tälle päivälle rampata eikä loppua näytä vielä tulevan.

Kiitos kuitenkin vinkeistä! :flower: Kiwi oli täysin multa unohtunut.. Tosin vihree ei mulle käykään allergian takia. Taidan kuitenki seuraavalla kauppareissulla metsästää keltasia, jos ne tehois yhtä hyvin. Sheivattuja kiwejä... :LOL:

Mutta ei kai siinä... Pakko kai mun on keittiöön vääntäytyä, parsat ja kanat odottaa.

PikkuMyy-80 ja poikanen, edelleen 37+2 (Meinas tulla 73+2 :LOL: )
 
Heippa!!Kakkaketjuun heti uutiset!!
vatsa toimi,JEEEE!!! :LOL:
VOi miten pienestä voi olla näin iloinen...Mutta todellakin on kevyempi olo.
Mä oon ollut koko ikäni sellanen papanan kakkija ja nyt todellakin se korostuu..
Kun pakkaa sellanen pikkurillin kokoisia papanoita tiukkaan yhteen niin eihän se jumaliste ulos tuu...
:wave:
Mutta kun sain vähän "tulppaa" pois niin jo alkoi plops,plos...Ja Plussaa tuli!!!

Hei Kreecher toi sun neuvola eukkohan on ihan sekopää!!
Siis jos 13 kiloa tullut,sehän on täysin normaali painonnousu!!!Tietääkö sen mitään alasta vai onko onginnasta saanut tittelin???
Jos oli 30 kiloa niin ymmärtäisin mutta hei haloo..Älä tosiaan ees mieti ja sano ens kerralla että vedit koko suklaalevyn ja olet ylpeä itestäs!!!
Näin teet...ja kerrot että vois tehä hällekin terää välillä olla nipottamatta ja vetää levy suklaata!!

Moonlight,voi perskule,mä aattelin ihan että nyt oot tositoimissa.Mutta lähetän kaameen kasan supparituulia sinne kauas täältä,saat multa ihan jokaikisen,mulla ei oo kiirusta synnyttämään.

Taas tuon ummeusepisodin jälkeen elämä hymyilee ja masu on ihana.
Hassua tuo turvotus miten joku sen saa riesakseen ja nuo liitoskivutkin...
EI kai pitäis sanoa yhtään,kohta ne kolisee mullekin.

Tänään oli tuota synttäriväkeä niin sanoivat mulle että nyt istut.Musta on ihanaa kun on paljon porukkaa ja passaan muita... =)
Kai oon vähän pöpi.
Täällä oli lapsia alle 8 vuotiaita 12 ja aikuisia 10. sekä meidän omat kohta 2kpl 8 vee ja 13 v.kyllä oli touhua ja toimintaa!!

Nä kovettumissupistukset on ruvenneet kyllä paljon kipeemmiksi.Kestää kauemmin ja on tosi kipeitä.mutta säännöllisyys puuttuu tyystin eli harjoittelua tää on.

Voi kun syntyis vasta kesäkuun puolessa välissä.Vähän enne juhannusta vaikka!!!

On tää aika mennyt niin nopeeta että haluais vähän sitä takasin...
ELi puhkun supparit niitä kaipaaville ja tänne tilaus viikoista!!!tai ees päiviä,kiitos!!!

Moikkis taas.Mulla ollut kaamee hiki tänään...No,ehkä tää touhuuminen tekee kuumuutta kans.Mee syämään kakkuu...Nam.

kata 38+2
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 19:43 kata32 kirjoitti:
Hei Kreecher toi sun neuvola eukkohan on ihan sekopää!!
Siis jos 13 kiloa tullut,sehän on täysin normaali painonnousu!!!Tietääkö sen mitään alasta vai onko onginnasta saanut tittelin???
Jos oli 30 kiloa niin ymmärtäisin mutta hei haloo..Älä tosiaan ees mieti ja sano ens kerralla että vedit koko suklaalevyn ja olet ylpeä itestäs!!!
Näin teet...ja kerrot että vois tehä hällekin terää välillä olla nipottamatta ja vetää levy suklaata!!
:LOL: :LOL: :LOL:
Saatan kuvitella tädin naaman, jos tuollaisen lohkaisen... :D
 
Irmeli yökköilee
Heippa kaikille :)

Ei kauheasti ole tullut nyt kirjoitelua, lukenut olen kuulumiset päivittäin. Nyt jalat viettää taas niin omaa elämää että tulin ihan suosiolla pois makkarista että mies saa nukkua. Tuli viime yönäkin nukuttua jonkin aikaa sohvalla, sängyssä paukkuu jouset ja on muutenkin siinä jotenkin tosi vaikea löytää asentoa...:((

Me alettiin tossa perjantai iltapäivällä odottelemaan että lähdetäänkö yöllä synnyttämään, mutta blääh... Sen verran tuli kipeitä supistuksia, mutta ne siitä sitten lauantain puolella loppuivat. Parempi olis ettei tulis niitä kipeitä, tietäis ainakin varmasti sitten että koska pitää lähteä.

Painosta on taas ollut puhetta; Mulla paino noussut nyt 20 kiloa. Meinasin alkaa itkemään neuvolassa perjantaina. Th ei reagoinut siihen painoon mitenkään vaikka viikossa oli tullut melki 1300g, sanoi vaan että turvotusta.. Yllättäin verenpaineetkin nousseet, mutta ihmekkös tuo. Ei kuitenkaan mitään hälyyttävää.

Vauva on jo niin alhaalla, että tunnen itsekin pään tuossa onko se nyt häpyluun kohdilla. Th sanoi ihan samaa, ettei nyt tiedä mittaako sf-mittaa nyt häpyluusta vai vauvan päästä, mikä oli btw 35 cm.. viikossa kasvanut 2 cm.

Esikoinen painui niin alas, että synnytyssalissa jossain vaiheessa hoksattiin vasta että oli pää oli painunut jo yli ( onkohan se nyt) kohdunkaulan suun. Siinä jonkin aikaa tekivät töitä että saivat pään oikeille nurkille että löytyy se mesta mistä pitää syntyä :)) Varmaan käy taas niin. Ikeassa olin viime maanantaina ja siellä vauva muljahti pariin otteeseen niin että melkein vaistomaisesti olin laittamassa kättä jalkojen väliin että pidäppäs se pää nyt siellä sisällä.

Olo on jo niin tuskainen että saisi kyllä syntyä. Parkkipaikkaa pidemmälle ei voi edes kävellä kun alkaa supistukset, puhumattakaan siitä että kanniskelisin imuria ylä-ja alakerran väliä. Justiin tosta painosta sanoin sille Th:lle, et tosi vaikeeta kun yhtään en voi liikkua niin sanoi vaan että joo no missään nimessä ei sitä kävelyä enää edes suositellakkaan tässä vaiheessa. Mutta kun ei oikeen toi lentopallon peluu tms.kään onnistu....?? :\|

Sori tää valivali, rasittaa kun tietää että aamulla herättävä aikasin paimentamaan lapsia ja muutenkin kökkömieli kun miehen kanssa riidely koko päivä. Tai siis minä, mies oli oma ihana itsensä kun imuroi ja teki ruoan ja toi kaupasta kukkia ja minä vaan mökötin ilman syytä :ashamed: Tyhmä minä...

Ai niin, häät oli ja meni ja nyt sitten siviilisääty vaihtunut rouvaksi :)) Ihanalle miehelle ;o)

Nyt tuijottamaan tota töllöä, jos vaikka tulis nukku-masa ja antais mun jaloille nuijanukutuksen..

Irmeli ja Toukka 37 ja 1 pv päälle.
 
Katti71
Irmelille paljon onnea "rouviintumisen" johdosta :flower:

Täällä myös vauva mukeltanut itsensä niin alas, että välillä tosiaan vaistomaisesti käsi menossa estämään, että hei,äläpäs putoa sieltä =)

Viime yö olikin sitten ensimmäinen supistusten vuoksi valvottu. Tuntuivat tosi tiukkoina koko alapäässä, supistus lähti ylhäältä ja sitten voimistui alaspäin mennessään oikein kovaksi. 10 minuuttia oli välit, mutta kuitenkin niin "siedettäviä", ettei tarvinnut ajatella lähtöä... ja tietenkään nyt jalkeille noustua ei suppaile yhtään.

Toisaalta ihan hyvä, ettei tänään tapahdu mitään, mies kun on vielä tämän päivän kauempana töissä, loppuviikolla voisi sitten jo "jakaantua".

Aurinkoinen päivä tulossa, täytynee lepäillä ja kerätä voimia...on hiukan hutera olo kaikin puolin tuollaisen yön jälkeen.

Mukavaa viikon alkua kesämassuille!

Katti ja maha 38+1
 
huomenet...

jokohan sitä kohta pääsis ponnistelee... toinen valvottu yö takana eikä oo päikkäreitä voinu nukkua eilenkään. oon niinku haamu ku tallustan tukka sekasi yms..yms.. :D

no, pitäs tästä lähtä äippäpolille vaavin kasvukontrolliin, ku minullaki on sitä sokeri juttua, onneksi on kuitenki tässä raskaudessa pysynyt arvot kohdillaan. =)
pelottaa et ne siel tokasee et mulla on raskausmyrkytys, tai jotain muuta häikkää... ja sen mitä viime yönä sain nukuttua, näin aivan hirrveetä unta!! :ashamed: liittyen synnytykseen ja syntymään, mut parempi kun jätän kertomatta, en edes halua ajatella asiaa, mut oli kyl niin toden tuntuinen uni et itkua herätessäni tihrustin ennen ku tajusen ét se onneksi oli vain painajaista!!!

mut tulenpa kertoilee polin kuulumiset, jos ne vilä päästää mut pois sieltä.. :)
 
Hiiviö laiskana
Huomenta kaikille massuille!

Hirveätä kiirettä piti koko viikonlopun, kun esikoinen täytti lauantaina 2 vuotta ja pitkin viikonloppua sitten ravasi sukulaisia käymässä.... Eikä mene ku varmaan kaks-kolme viikkoa niin sitten ne kaikki ravaa uudestaan kattomaan vaavia :D

Tulipas tänä aamuna tehtyä havainto että pitää kahdelta vääntäytyä neuvolaan, en yhtään muistanut koko asiaa. Ja torstaina taas uudestaan. Onneksi tuo ei ole kaukana, inhottava vaan kun mies joutuu sitten työpaikalla somplaamaan, että voi tulla esikon kanssa siksi aikaa... onneksi kuitenkin hänenkin työpaikka on vaan tuossa 4km päässä :)

Viikonloppuna ei supistellut enää ollenkaan samaan malliin kuin loppuviikosta, ainoa, että eilen illalla oli aivan hirveä painontunne alavatsalla, pelkäsin, että koska se räjähtää! Välillä oli jopa todella kipeä, mutta suurimmaksi osaksi vain epämiellyttävän tuntuista.

Ovatko nuo painontunteet myös jonkunnäköisiä supistuksia vai?

Aivan ihanan näköinen ilma taas ulkona, taitaa se kesä tulla sieltä vihdoin ja viimein!! Mies eilen hemmotteli mua ja osti mulle sellaiset sandaalit mitä olen jo pitkään kuolannut, mutta nyt se kielsi multa niitten käytön kun niissä on kuulemma niin paksut pohjat, etten pysy pystyssä.....
Pyh sanon minä :whistle:

-Hiiviö & Elvis 36+1-
 
Huomenia vaan munkin puolesta kaikille!

Ja oikein paljon onnea Irmelille! Menikö häät hyvin?

Ihana oli lukea Hanin synnytyskertomusta!! Hienoa, että kaikki meni hienosti!

Mulla alkaa pikkuhiljaa täällä olla toiveita, että tämä ärsyttävä flunssa paranee. Koko viikonlopun ollu tosi kökkö olo. Tänään on jo vähän parempi, joskaan ei vielä ihan normaali olotila.

Mä alotin nyt vauvanpyykki urakan, ensimmäinen koneellinen on nyt sievästi viikattu kaappiin ja toinen koneellinen on pyörimässä. Vielä ainakin kaks koneellista saa kyllä pestä. Ihanaa puuhaa häärätä noitten pikkiriikkisten vaatteiden kanssa ja kuvitella millanen poikanen niitä kohta käyttää:heart: Pojatkin ihasteli liikuttuneina pieniä paitoja ja pöksyjä :) Täytyy kyllä sanoa, että joku on taas pikkasen yliarvioinu ton vaatetarpeen :whistle: On meinaan ihan älyttömästi tullu näköjään hamstrattua noita vaatteita... En edes muistanut miten paljon tota ryntettä on ennen kun eilen kaivoin kaikki vaatteet esiin. Varmasti ei puoliakaan noista ehditä edes käyttää.

Supisteluja tuntuu olevan monellakin ilmassa. Mua kans viime yönä suppaili erityisen paljon ja napakasti, varsinkin tuolla alavatsalla tuntu tosi kipeesti. Mun puolesta sais kyllä pian syntyäkin. Ärsyttää tää kömpelyys, kun hyvä että kylkensä saa käännettyä. Muutenkaan ei enää millään malttais odottaa, että saa pikkusensa kainaloon! Täytyy kuitenkin yrittää asennoitua siihen, että pahimmassa tapauksessa voipi mennä vielä kuusikin viikkoa ennen ku vaavi syntyy :/

Joo, melkosen pöljältä kuulostaa toi Kreecherin terveydenhoitaja. Ihme hysterisointia, eihän toi sun painos kuitenkaan edes niin kamalan paljoa ole noussut. Onneks osaat jättää kommentit omaan arvoonsa etkä ota ittees niistä, saatika ala noudattaa turhan takia mitään ruokavalioita.

Pompula, meillä on kans käytetty pojille vauvoina samaa mittaria kun itsekin. Oli meillä jossain vaiheessa korvamittarikin, joka sitten hajosi. Sikäli se oli kätevä, kun se oli niin nopea, mutta hyvin pärjäsi tavallisellakin mittarilla. Niistäjästä oli meilläkin hyötyä, pikku nuhanenät sai sillä ihan kätevästi puhtaaksi. Tosiaan nämä on vähän makuasioita kokeeko ko. tavarat tarpeelliseksi vai ei.

Semmottis, ei muuta kun mukavaa viikonalkua kaikille!

Teppana & pikku-ukko 36+0 (Täytyykin vaihtaa profiiliin uus masukuva tasaviikon kunniaks)
 
Paljon onnea Hanille pojan syntymän johdosta :flower:

Ja Irmelille onnittelut rouviintumisesta :flower:

Taas pikaseen koneella kun en malta täällä istua kun on viel kaikenlaista tekemistä kotona. Monet kaverit kyselee että joko maha ahistaa. Ei kyllä ahista yhtään, vois vauva viel pari viikkoa pysyä masussa. Nyt jatkamaan hommia.

NallePuh rv38+0
 
Naru harmaana
Heips,

Kiitokset myötätunnosta kaikille! Tilannetiedotusta sitä kaivanneille: Olen päässyt pois osastolta ja avopotilaana ravaan nyt sitten kolmesti viikossa naistenklinikalla ja lastenklinikalla. Vauvan sydänongelmat on lääkityksellä saatu tasaantumaan, niistä ei tiedä sen tarkemmin ennen kuin hän syntyy, joten ei siitä sen enempää. Ei huoletakaan enää ihan niin hirveästi - turha huolehtia kun ei enempää voi kuitenkaan tehdä ennen kuin lapsi on ulkona.

Välillä olin tosi väsynyt ja raihnainen huolesta ja siitä, kun oma terve sydän sopeutui vahvaan lääkitykseen. Kroppa on kai nyt vähän tottunut jo sydämeni uuteen superhitaaseen tahtiin ja tilanteen stabiloitumisen jälkeen akuutti hätä ja huoli on vähentynyt, ja oma fyysinen olo on taas lähes yhtä loistava kuin ennenkin. Mitään kipeitä supistuksia ei ole, paikat ovat kiinni eikä mihinkään koske. Näyttää siltä, että laskettuun aikaan asti hyvinkin mennään, ja hyvä niin että saa pieni kasvaa ja vahvistua rauhassa. Tosin ei kauheasti haittaisi, vaikka syntyisi nytkin jo, sydänongelmat huomattiin ajoissa ennen kuin mitään rakenteellista tuhoa ehti tapahtua ja hän onkin kasvanut ihan normaalisti, arvion mukaan painoi viikko sitten 2,5 kg.
Onnea vielä Tuplaunelmalle ja Hanille ja uusille pienille vauvoille!

Naru rv 35+6
 
Nyt on täälläkin ä-polikäynti takana ja voi alkaa odottelemaan normaalisti vauvan syntymää. Kohdunsuu ei ollut kuin sormelle auki, mutta muuten kyllä pehmeä ja kypsä. Yritin kysellä, että oliko sisäsuukin auki ja paljon kanavaa jäljellä, niin lääkäri vaan sanoi, ettei niillä oo mitään merkitystä uudelleensynnyttäjälle, että aukiaa ne paikat viimestään salissa :LOL: Joo-o, niin tekee.

Tämä vauva todennäköisesti tulee olemaan lasketuissa ajoissa veljensä kokoluokkaa eli reilu 4kg. Ei siis mikään hirveä jätti. Ainoa mikä alkoi ahdistaa, niin lääkäri "määräsi" synnytyksen tapahtuvan poikkipöydässä, sillä edellisessä hartioiden ulosautto oli tiukahko. En tiedä, mikä siinä ahdistaa. Varmaan kun ei itse voi valita ponnistuasentoa ja jalat on sidottuna telineisiin... Onko kenellään muuten kokemusta poikkipydässä synnyttämisestä? Olisi kyllä kiva kuulla.

:wave: Omasta navasta nyt ruoanlaittoon!

Kiva kuulla Narun kuulumisia ja että vauvakin voi nyt hyvin. Jos jossain vaiheessa tulee tarve saada jutella, niin meidän esikoisella oli myös sydämessä häikkää. Rakennevika korjattiin Helsingissä 3kk iässä, ja nyt ei ole enää lääkityksiä ja vointi muutenkin ok. Näillä pienillä on aika uskomaton kyky selvitä ja toipua kaikesta :hug: <br><br>
 
Huomenta!

Aluksi kiroan tämän koneen/sivut kun en millään saa kuvaani profiiliin.Oisin niin kovasti tahtonut masukuvan laittaa,kun koneella niitä on mutta ei ole koskaan rekisteröitymiseni jälkeen onnistunut..Ei ne kuvat kai liian isoja ole-tekstissähän luki et automaattisesti pienentää tietyn mitan ylittävät kuvat.

Kiitos kommenteista niistäjän ja kuumemittarin antaneille..Taidan sellaisen niistäjän hankkia-ei ole edes kallis jos ei tule käytettyä.

Ja sit seuraava kysymys cuplaton ja keittosuolatipat-kommentteja näiden tärkeydestä?ja mitä noi keittosuolatipat edes on :ashamed: ?

Että taas ahdistaa tää istuminen..tänä yönä ei tullut yhtään kipeitä polttoja.
Voikohan olla niin että vauva oli pe ja la aikas hiljakseen masussa,kun isi ei ollu kotona-kun eilen taas alkoi normaalit potkimiset telkkaria katsellessa kylkiin?Siis voisko reagoida iskän ääneen sillein? =)

Taidan soittaa nyt terkalle et mitä verikoetulokset kertoo...ja klo 14 sit ultraan..Teen niin kuin jotkut(oisko Kata ainakin)neuvoi,että pyydän ilmoittamaan kun katsoo reisiluun suuntaan,jottei sukupuolta huomattas..

Pompula 37+3
 
Kiva, kun jaksoit tulla kertomaan kuulumisia Naru! Kovasti olet ollut mielessä. Hyvä, että tilanne on hallinnassa. Yritä jaksaa pysyä positiivisella mielellä, kaikki käy varmasti hyvin! Voimia ja halauksia :hug:

Pompula Kokeilepa kuitenkin pienetää kuvaa. Mulla meinaan kanssa samaa ongelmaa ollu kuvan laiton kanssa ja sitten kun olen pienetänyt itse kuvan niin on onnistunut. Ilmeisesti ei kuvia ei automaattisesti pienennetäkään vaikka niin väitetään. Keittosuolatipat ovat oiva apu jos vauvalla on nenä kovin tukkoinen, cuplatonista voi olla myös apua jos on kovin ilmavaivainen vauva. Mun mielestä noi kyllä ehtii sitten hankkia myöhemminkin, kun näkee onko tarvetta vai ei.

Teppana taas...
 
Moi!

Liitokset hajoilee taas paljon pahemmin kuin eilen. Jännä, miten niidenkin kanssa on erilaisia päiviä, eilen oli paljon helpompi olla...

Huristelin aamulla poikie kanssa Lohjalla käymään, oltaisiin haettu Sotkasta uus tietokonepöytä. En sitten löytänyt koko Sotkaa... Oli muuttanut, mutta ovessa oli vain lappu "olemme muuttaneet", vaan uutta osoitetta eivät olleet siihen saaneet laitettua. :kieh:

Huih, mun siskoseni tuli, täytyykin mennä viihdyttämään häntä.

Palailen illalla.

Narulle vielä kiitos tilannetiedotuksesta ja paljon voimahalauksia. Onneksi täällä Suomessa on lääketiede mallillaan!

Kreecher ja Antero 36+3
 

Yhteistyössä