**Kesäkuun mammat 2014** Syys-lokakuussa

Onnittelut plussanneille!<3

Mäkin aloitin raskausvitamiinit+muut heti kun ehkäisy pois jätettiin. Tai oikeestaan vaihdoin vitamiinit raskausvitamiineihin, joten en toisaalta aloittanu vitamiineja vaan jatkoin, vaihoin vaan tuotetta. :D

Vihdoin alkaa tää kipeyskin menemään ohi. Josko jo ens viikolla pääsis töihin. Kunnon nuha nyt vielä vaivaa, mutta muuten alkaa olla ohi. Eihän tää oo ku toinen kerta 1½ kuukauteen. :D
Mua niin ketuttaa, että nyt kun oon kipeenä, niin ei oo päässy lenkille. No josko sinnekin pääsis tossa ens viikolla viimeistään.

Positiivinen asia tässä on se, että en haista niin ei tuu etovaa oloakaan. :D
Ei tosin kyllä pysty nenän kautta hengittämäänkään ollenkaan.. Kiva kuorsaus yöllä, vaikka mies väittääkin etten kuoraa, muttamutta.. :D

Nää on just näitä öitä.. Kun on päivällä nukkunut päikkärit, niin yöunet onkin sit pitkän yrityksen takana. Missäs se raskauden väsymys nyt luuraa.

Onneks täällä ei käy iltasin hirveesti ketään. Nimittäin turvotus on kyllä melkosta.
Ja tissit.. Ei oo arat, mutta kokoa on siunaantunut.. Mies ainakin tykkää. :D Pitää välillä käyttää urheilurintsikoita, niin helpottaa.

Mä oon tosta kertomisesta miettiny, että kun vietetään joulua yhdessä molempien perheiden+siskojen kanssa samassa paikassa, niin laitettais kehyksiin joko teksti "Meille tulee vauva" tai sitten ultrakuva(kehyksiin). Jos siis ihmiset ei oo ennen arvannu raskautta.

Ja anteeks etten osaa kirjottaa lyhyitä viestejä. Aina innostun kirjottamaan ja sit näistä tuleeki tälläsiä kilometri-viestejä. :)

Susanna#1 & Pikku Pupunen 5+4<3
 
Tänään 6+0, aiemmin keskenmenot alkaneet viimeistään viikolla 5. Pahoinvointi tuntuu nyt olevan tuloillaan, toivottavasti ei ylly ihan mahdottomaksi...

Vielä viikon verran ultraan, toivon kovasti että kaikki menisi hyvin sinne asti.
 
Täällä ei ole vieläkään minkäänlaista pahoinvointia. Tosin esikoisestakaan en kärsinyt kuin pienestä satunnaisesta heikosta olosta enkä oksentanut kertaakaan. Väsymys olikin sitten sitä suurempi viikolta 7 lähtien. : /

Iltaisin turvotus vatsan kohdalla on todella näkyvää. Teen vuorotyötä, mutta onnekseni työvaatteeni ovat sellaiset, millä turvotuksen saa hyvin piiloon... muuten voisi olla selittämistä työkavereille/ pomolle. :D

Jos kaikki menee hyvin, kerromme vanhemmillemme joulun kynnyksellä joulukortin muodossa. Suunnittelimme tekevämme joulukortin ultrakuvasta, missä pienokaisella on tonttulakki. Jos vaan ultrasta saa hyviä kuvia! =) Parhaalle ystävälleni aion kertoa näinä päivinä, koska haluan tukea, mikäli kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan. Takana kuitenkin yksi tuulimuna, minkä käsitteleminen yksin oli todella raskasta!
 
Mulla on käytössä Multivita Raskaus ja Imetys, jota käytin viimeksikin.

Mitä te muut ajattelette kahvin juomisesta? Itse olen koittanut nyt jättää pois tai vähentää yhteen kuppiin/päivä. Kuitenkin niin kaipaan niin aamu- kuin iltapäiväkahviani! :D Nyt on vaan jotenkin niin säikkynä taas, etenkin kuin luin tän: Tutkimus odottavista . Pitäis lakata googlettaminen... :headwall:
 
Neuvolasta aika varattu, sain samaan syssyyn kuin tuon esikoisen 5kk neukun eli 28.10. Menkkojen mukaan oltas jo viikoilla 7 menossa mutta tämä kierto oli eka sitten edellisen raskauden ja mielestäni paljon pidempi, testikin näytti silloin 2-3 viikkoa hedelmöittymisestä niin en kyllä mitenkään voi olla vielä niin pitkällä mitä menkat näyttäs. Olokaan ei ole niin paha mitä esikoisesta oli tuolla 7 viikolla.
Päällimmäiset oireet on armoton väsymys ja palelu, välillä heikottaa mutta ei vielä kovasti. Esikostakaan en kyllä oksentanut kertaakaan. Jännittää kyllä että onko tuolla mahassa ketään kyydissä.. np-ultrassahan sen sit viimenään näkee :) Mutta muuten olo on paljon seesteisempi kuin esikoista ootellessa, ei säiky jokaista mahan nippailua tms. Ei sitä edes oikein vielä tajua että on raskaana :D
Imettääkö täällä muut odottajat vielä? Meillä esikoinen täysimetyksellä vielä, tosin kohta varmaan aloitellaan kiinteitä. Imettää ajattelin niin pitkään kuin maitoa tulee, esikolle maistuu ja oma vointi antaa myöten :) Mietin vaan että riittäkköhän pelkkä raskausvitamiini vai pitääkö nappailla jotain muutakin kun on kaks vauvaa jotka vaatii ravintoa, täytyy nla:ssa siitä kysellä :)
Muutoin olo on kaikin puolin onnellinen(ja ehkä hieman hämmentynyt) :heart:

Maarii ja papu :heart:
 
Mä juon aamukahvin ja iltapäivälläkin, en ole ajatellut että 3 kuppia päivässä olisi haitaksi. Juon siis 1-2 kuppia aamulla ja iltapäivällä 1 kupin. Ja samoin oon tehnyt edellisissäkin raskauksissa eikä mitään ongelmaa ole tullut. :)

Siivosin ja sitten alkoi taas alavatsalla nippailee. Mutta kaipa on ihan normaalia kohdun kasvua.
 
Itsekin aion juoda kahvia samaan malliin kuin aikaisemminkin, eli aamulla 1-2 kupillista, iltapäivällä kupillinen ja satunnaisesti alkuillasta vielä yksi kupillinen, jos olen ilta-/ yövuorossa. Samaan tyyliin kuin aikaisemmassa raskaudessakin! =)
 
Mulla tuli ekat kuukautisetkin vasta kun lopetin imetyksen ihan kokonaan, muksu oli noin vuoden silloin :) Eli minulla imetys oli tosi tehokas ehkäisijä. Tietty meillä oli yöimetyksiäkin vissiin 10kk ikään asti, että se ehkä vaikutti... Tuli Maarii vaan viestistäsi mieleen :)

Itse myös juon kahvia 2-3 mukia päivässä, en ole siitä jaksanut stressata. Koko ajan tulee uusia ohjeita.. Nyt jostain tutkimuksesta taas luin, et jos raskausaikana syö paljon lakua ja salmiakkia, niin lapsen älylliset kyvyt saattaa olla keskimääräistä heikommat... no joo, ehkä tai sitten ei, liikaa tietoa nykyään saatavilla :p (olen siis salmiakin suurkuluttaja, mut yritän nyt sitten pärjätä vähän vähemmällä :D
 
Mä myös juon kahvia samaan malliin kuin aiemmin, eli 2-3 kuppia päivässä. Ja syön noita Multivita raskaus ja imetys- vitamiineja.

Täällä ei edelleenkään juuri mitään oireita, nyt on tissit kasvanu ja kipeytyny, mutta ei muuta. Maanantaina soitan neuvolaan ja kysyn pääsisinkö kunnalliselle puolelle ultraan koska mulla on niin epäsäännöllinen kierto. Tosin tiedän kyl tasan tarkkaan millon mulla on ovis ollu mut menkat on ollu joskus elokuun puolessa välissä ni voi olla että ne pistää kuitenkin lähetteen ultraan :)

elpukka & papu 5+6
 
Pitkä aika kun viimeksi käynyt!

Tervetuloa uudet!

Itse syön Multivitan raskaus ja imetys. Toki vain sen takia kun rakas äitini sen purkin mun kouraan lykkäs :D
Toivottavasti olen ainoa pelkojeni kanssa, koko ajan mietityttää että onkohan tuolla sittenkään ketään jne :/ Vaikka oireista voisi kyllä päätellä että on: jatkuva etova olo, ihan sama mitä tekee, syö tai ei syö, koko ajan ällöttää. Mahassa on tuntunut ajoittain kiristystä, vihlontaa ja menkkakipuja. Väsymys on KAUHEA! Ja tissit on niin kipeet :( Outoa mulle, kun ei ikinä ole tissit olleet kipeet. Pysty edes kunnolla koirien kans riehumaan ku tissit on kuin maitokannut jotka heiluu ja tekee kipeää :/ Mutta kai tän nyt kestää kunhan tuolla masussa joku kasvaa :)

Alle kaksi viikkoa enää ultraan! :heart: Silloin omien laskujen mukaan 8+1 ja neuvolan mukaan 8+5 :)

Jonnamo & masu 6+2 (tai 6+6)
 
Kahvin ja teen suositus on virallisesti max. 3kuppia päivässä enkä aio kyllä stressiä ottaa jos joskus tulee juotua neljäskin, harvassa ne päivät on. Lakusta ja salmiakistaki joku suositus on, kai lähinnä suolan takia.
Mie söin raskausvitskuja koko yritysajan (melkein vuosi), multivitaa jossain vaiheessa, Minisunin purkin ostin just ennen plussaa.

Viime yönä piti nousta syömään :LOL: Heräsin nälkään ja vessahätään, enkä ois siltä mahan kurnimiselta saanu unta, ni söin banskun ja vähän palvikinkkuleikkelettä. Jo toissayönä meinasin käydä vessareissulla jotain haukkaamassa, mutta tuntu niin väärältä. Koko ajan on kuitenki syötävä ettei kuvotus iske ja jos yösyönnillä vältän pahoinvoinnin aamusin, ni aion kyllä jatkaa :D

Huomaa, että alkio kasvaa aika nopeesti nyt, monta kertaa päivässä tuntuu pakotusta kohdussa ja selänkin puolella välillä, kiristävää tunnetta on sivuilla, melkei nivusissa asti välillä. Oon tällä viikolla ollu jotenkin rento, en oo tuskaillu tai säikähtäny joka nipistystä vaan ajatellu näiden kuuluvan asiaan :)

Viikonloppuna itellä tiedossa paljon kaikenlaista, eli pysynen koneelta poissa.
Hyvää viikonloppua kaikille tasapuolisesti :) :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: NancyC
Mäkin ehkä uskallan liittyä tähän keskusteluun ja jos joku muuttuu, niin ainahan voi siirtyä muualle. Olen siis 32v. ensimmäisen lapsen odottaja.Laskurilla sain lasketuksi ajaksi 28.6. Tein ekan testin eilen (3+4 ja dpo 11) ja sain melko selkeän haamuviivan. Menkkojen oletettuna alkamispäivänä teen vielä yhen testin. Jos kaikki etenee toivotusti, niin synnytys olisi KOKSissa.
Ihana tulla seurailemaan teidän kanssa tänne odotuksia. Mulla on ollut muutama pivä hedelmöityksestä jo vahvoja tuntemuksia kropassa ja nyt nippailut ja ajoittaiset repimiset vatsalla ovat lisääntyneet.
Oon ollut ennen kova kahvinjuoja, mutta nyt oon yrittäny vähentää korkeintaan aamukahviin ja välillä vaihdan senkin teehen. Mutta en tosiaan tiedä, miten siihen kahviin oikeasti pitäis suhtautua, kokeilempa nyt näin.
Mitäs kaikkia vitamiineja yms. olette alkaneet popsia? Luin jostakin, et suositeltais D-vitamiinia, foolihappoa ja kalsiumia. Pitäisköhän kipaista apteekkiin..
 
Tervehdys, täällä uusi plussaaja. Eilen tuli iltapäivällä haalea plussa ja tänään aamulla selvempi. Meillä takana 4 inssiä (negoja) ja nyt ekasta IVF-hoidosta plussa. Vielä ei uskalla täysillä riemuita, kun tosiaan vasta 4+1 menossa, mutta toivomme tietenkin parasta :)

26.06. / Sachiel / 27 / 1. / TAYS
 
  • Tykkää
Reactions: Slallu ja .nenna.
Tintsuliini, monella merkillä on oma tuote raskauden ajalle, missä on kaikki tarpeellinen samassa, foolihapot ym. Neuvolassa suositteli vielä 10migrogrammaa D:tä lisää siihen, kävin kiltisti ostamassa mut vielä on se purkki korkkaamatta.

Sachiel saanko kysyä kuin kauan olette lasta yrittäneet?

Tervetuloa molemmille, tarrasukkia toivotaav että pienet pysyy matkassa :)
 
Slallu, ensimmäinen inssi oli 08/12 eli reilu vuosi meni hoidoissa. Välillä tuli taukoa, koska lääkäri epäili kohdun muutoksia ja kävin magneettikuvauksissa ja leikkauspäiväkin oli jo päätetty. Viime hetkellä sitten peruttiin ja päästiinkin IVF-jonoon. Luomusti ei ole voitu lainkaan yrittää, koska tiedettiin, ettei miehellä ole siittiötuotantoa (meillä siis käytössä luovutetut siittiöt).

Tässä juuri pohdiskelin tuota neuvola-aikaa ja ensimmäistä ultraa. Täytyy varmaan vielä ensi viikkoon odotella soittamista, että saa edes lapsettomuuspolille ilmoitettua raskaudesta :D

Sachiel ja lumihiutale 4+1
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uudet!
Mieliala vaihtelee kovasti. Välillä ajattelen että ei masussa ketään ole ja välillä uskon kaiken olevan hyvin. Maha on muuttunut, selvästi tuntuu että tuolta ihan alamahan seudulta on kasvanut. Ja turvotusta/ muuta pömppöä on tuolla ylempänä :D
Minäki olen koko yrityksen syönyt multivita raskaus ja imetys vitamiineja.
En ole vielä uskaltanut neuvolaan soittaa,, täytyy alkuviikosta varata aika. On vaan niin hyvin muistissa kun olen joskus joutunut ajan perumaan keskenmenon takia :/
Pidetään mieli positiivisena, hyvää viikonloppua kaikille!
 
Hei kaikille! Tervetuloa uusille:) Eilen oli ultra 6+0 ja syke löytyi=)Muutti lasketuajan päivällä eli se on nyt 11.6.2014. Nyt odotellaan sitten seuraavaa etappia ja toivotaan, että kaikki menee hyvin:) Minä olen syönyt foolihappoa 5mg päivässä geneettisestä keskeytyksestä lähtien eli kohta melkein vuoden...ja nyt syön lisäksi raskausvitamiinia ja satunnaisesti raskausomegaa.
 
Viimeksi muokattu:
Moikka taas pikaisesti!

Pinkulalle osanotot. :'(

Mä olen täysin sängyn oma. Edelleen oksennan useita kertoja päivässä, enkä minnekään oikein voi mennä, kävellä, siivota tms, kun on niin heikko olo. Ultrassa saatiin aikaiseksi käydä torstaina, ja sydämen syke löytyi. Korneliuksella oli kokoa huimat 10,7mm, ja laskettu aika muuttui tosiaan 1.6 --> 4.6.

Kiva kun tänne on tullut taas näin paljon uusia, tervetuloa mukaan!

Mä menen taas, tää läppärin näyttö saa mut voimaan superpahoin. :wave:

Lettu ja Kornelius 7+3
 
Lettu toivottavasti pian helpottaa tai ainakin muutama hyvä hetki tarjottaisiin väliin. Niiden voimalla ainakin itse jaksan vaikka turhauttaakin, että tosiaan mitään pysty ja uskalla tehdä.*

Slallu :D aivan loistava ajatus. Harmi että en närästyksen takia uskalla syödä yöllä mutta muuten olisin ottanut yöpalan osaksi joka öistä pissakeikkaa.

Itse syön tällä hetkellä minisunin a-vitamiinitonta ja foolihappoa sisältävää monivitamiinia ja sitten b6sta erikseen pahoinvointiin. Se, aika tai tuhdimpi aamupala pelasti kyllä loppuviikon. Lisäksi nappailen nyt närästykseen lääkkeitä. Ensi ti on neuvola ja ajattelin sen mukaan säätää noita vitsmiineja. D-vitamiini on kyllä itsellä jo nyt harkinnassa.

NancyC ja alien bebe 7+5
 
Itselläni käytössä monivitamiin lisäksi vahva D3 -vitamiini, omega3, sinkki, magnesium, foolihappo sekä B12 -vitamiini. Myös muita on käytössä, mutta tuossa tärkeimmät! :)

Huono-olo ei ole ainakaan toistaiseksi rantautunut tänne. Toivottavasti ei rantaudukaan! Vähän epäilyttää onko kyydissä ketään, kun oireina ei ole enää kuin satunnainen nippailu alakerrassa. : / Vielä 2 viikkoa ensimmäiseen neuvolakäyntiin... kuinkakohan sitä malttaa odottaa sinne asti?! :confused:
 
Meilläkin on varhaisultra nyt takana ja siellä oli ihan viikkoja vastaava pikkukaveri, syke näkyi hyvin. Nyt siis viikkoja 7+2. Seuraava etappi onkin neuvola rv10 tietämillä ja sitten odotellaan np-ultraa. Neuvolaa en sen kummemmin odottele, en usko että meillä vielä näillä viikoilla yritetään kuunnella sykettä ja meillä ei tosiaan ultrata neuvolassa. Osalla vissiin tehdään sekin? Np-ultran jälkeen on vuorossa varmaan sokerirasitus aika pian, mulla oli edellisessä raskaudessa ruokavaliolla hoidettu raskausdiabetes ja sen takia joudun nyt heti alussa testeihin.

Pahoinvointi ei jätä rauhaan, mutta kiitos tämän ketjun vinkin, olen nyt popsinut B6-vitamiinia ja pakko sanoa, että se taitaa tosissaan toimia! Ei vie huonoa oloa pois, mutta jos jätän ottamatta, saan vaan maata sohvalla ja öristä sieltä käsin. Kun otan vitamiinia 3 krt päivässä, pystyn käymään töissä ja tänään tein jopa pienen kävelylenkin:) Niin sitä voi olla pienestä iloinen... Muutama viikko sitten vielä juostiin, jumpattiin ja käytiin salilla ja nyt iloitaan kun olo antaa periksi ja pääsee kävelemään hitaasti...
 
Hei!
Täällä moikkailee ensimmäistään odotteleva 25-vuotias nainen,
jonka laskettu aika olisi näillä näkymin 13.06.2013.
Plussaa näyttävän testin tein maanantaina ja neuvolaan soitin perjantaina.
Neuvolaaika tuli marraskuun puolivälille, että sinne asti pitäisi jatkaa odotella.
Vielä ei olla miehen kanssa muille suitamme avattu, joten mukava päästä edes jissain höpöttämäön asiasta :)

13.06.2013 Katann 25/1./K-SKS
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: .nenna.

Yhteistyössä