**Kesäkuun mammat 2014** Syys-lokakuussa

Paljon voimia Pinkulalle!

Tervetuloa uusille:)

Tänään varasin varhaisultran, se olisi sitten 29pvä, melkein kaksi viikkoa pitäisi sitten jaksaa odottaa. Keskenmeno pelottaa todella paljon, yhden olen kokenut ja oli itselle todella rankka kokekus. Mun pitäisi myös hakea mun doppleri joka on kaverilla lainassa. Millähän viikolla niitä ääniä voisi mahdollisesti jo kuulla? En yhtään enää muista miten oli edellisessä raskaudessa, vaikkei siitä kauaa olekkaan:D

Me aiotaan selvittää sukupuoli, itselle se on jotenkin tärkeä että tietää etukäteen kumpi on tulossa:) Me ei aiota ottaa äitiyspakkausta, ei otettu edellisestäkään. Meillä on aikalailla kaikki valmiina, tuplarattaat täytyy tosiaan hankkia, ja vaatteita. Olen innokas kirppareilla kiertäjä ja jollain tasolla hurahtanut lastenvaatteisiin:D niin eiköhän niitä tule taas hankittua enemmän kuin tarpeeksi:)

Me yritetään mahdollisimman pitkään olla kertomatta lapsille (tai lähinnä tuolle vanhemmalle) tulevasta vauvasta, koska lapselle se on todella pitkä aika odottaa ja pettymys on kova jos jotain sitten sattuisi.

Meillä on myös auton vaihto edessä, siitä mies onkin jo innoissaan:D Toivon myös että löytäisimme isomman asunnon ennen vauvan tuloa, nykyisessä tulisi kyllä todella ahdasta kolmen lapsen kanssa.

Täällä nyt muutamana päivänä ollut kuvotusta joka ei vielä onneksi ollut joka hetki läsnä. Toivottavasti ei menisi samanlaiseksi kuin viime raskaudessa. Vatsa on iltaisin todella turvonnut. Tietääkös joku saako jostain ostettua äitiystoppahousuja? Ne olisi täällä aika ehdottomat kun lasten ja koiran kanssa täytyy paljon ulkoilla ja en tosiaan halua palella, vai täytyykö vain ostaa todella isot tavalliset?:)

sassunen 5+3
 
Muumin: Täällä sama tilanne! Viime viikolla noin 5+4 ja pussi näkyi, ei muuta. Tänään piti päästä uuteen ultraan 6+4, mutta se peruuntui! Viikon joudun piinailemaan ennen uutta aikaa. Menispä äkkiä...
 
Meinas käydä kyllä edellispäivänä köpelösti.
Mentiin käymään miehen vanhemmilla pikaseen ja anoppi on todella haka tietämään/arvaamaan jos joku on raskaana.
No me kun joskus satutaan ottamaan anopin kanssa viinilasilliset ja jutellaan siinä samalla, ja anoppi sitä ehdotteli.
Kieltäydyin hienovaraisesti viinistä mutta en juttelusta.
Ja anoppi sit siinä sanoi sit, että oon taas kipeenä aika usein ja viinikään ei menny.
Yritin sitte fiksuksi selittää, että joo syksy on flunssasta aikaa ja, että en mä nyt keskellä viikkoa viiniä ota.
Sit anoppi kysyki varsinaisen suoraa, että oonko mä raskaana.
Onneks sain sit selitettyy jonkun hienompaakin hienomman valheen ja meni onneks läpi.
Mä kun olin esikoista odottaessa vähän turhankin usein kipeenä.

Nyt on kyllä pakko ruveta varomaan sanomisia ja tekemisiä. Tai kohta kaikki tietää. Anoppi arvas jo edellisen raskauden, mutta onneks siinä vaiheessa oltiin jo viikolla 12.

Ja tosiaan joo edelleen täällä kipeenä ollaan.
Ja sain vaivakseni jopa korvakivun/tulehduksen, onneks tuo sit helpotti levolla, vaikka kyllä vieläkin vähän tuntuu.

Me aiotaan selvittää sukupuoli, selvitettiin esikoisestakin ja kyllä tästä toisestakin. Tietää ainakin, että tarvitteeko ostaa pojalle sopivempia vaatteita vai kelpaako suurinosa noita esikoisen vaatteista. (Sekä tää mamma on ehkä sen verran kärsimätön, että en jaksais odottaa synnytykseen asti. ) Ja kyllähän siinä kunnolla konkretisoituu se, että on vauva tulossa.

Mä oon katellu tässä kipeenä olleessa noita tuplavaunuja- ja/tai rattaita ja oon ihastunu Bugaboon Donkey Duo:hin.
Eihän niitä vielä missään nimessä lähdetä hankkimaan, mutta ainahan se on hyvä ajoissa vähän tuijotella noita.

Täällä ei onneks tarvitte ruveta auton vaihtoon, kun tuo nykynen auto on hyvän kokonen ja sinne mahtuu.

Omakotitaloa ois tarkotus alkaa alustavasti tutkailemaan ens keväänä ja toivottavasti pääsis ens vuode aikana sit myös muuttamaan ja samalla pitää toivoa, että tää asunto saatais myytyä ennen ostamista.
Mut senhän näkee sitte. Onhan meillä tässäki hyvin tilaa (ruhtinaalliset 85 neliötä), mutta jotenkin mun pääni kaipaa kunnolla sitä omaa rauhaa ja sitä, että ei oo naapureita heti seinän takana.

Oireetoireet.. No nyt on pahoinvointi pysyny aika minimaalisena. Mutta huimausta on ollu ja suun kuivumista, eli vettä menee ja kun vettä menee niin pitää juosta vessassakin..
Turvotuskin on kyllä tullu nii tutuks. Ja mieliteot.. :D

Nyt on pakko mennä untenmaille.

Susanna#1 & Pikku Pupunen 5+2 <3
 
Voi kun olis ihana itsekin jo päästä kuuntelemaan pienen sydämen jumputusta mut vielä melkein kolme viikkoa pitää oottaa. Paljon oon varhaisultraa pähkäilly mutta en oo jaksanu käydä selvittämään missä Savonlinnassa tekisivät. Terveystalollakaan ei vissiin täällä ole "asiantuntijaa" joten oon päättäny selvitä 5.11. saakka kaveri matkassa.

tervetuloa ja onnea uusille plussanneille, kivaa kun on paljon höpinää :)

Ekaa kertaa aamupala tökkii tosi pahasti ja harkkaan pitäis lähteä, eli pakko yrittää syödä. Mukavaa päivää kaikille! :)

Slallu & Mugelo 7+0 (8+0) *poks* :heart:
 
Kiitoksia kaikille tsempityksistä! :)

Kyllä mie eilen asiaa pähkäilin ja yritän nyt olla maalailematta piruja seinille..
Toivottavasti ensi viikolla näkyy enemmän.

Aela Sulla se vasta piina onkin, mutta toivotaan nyt että molempien ultrissa tulisi hyviä uutisia! :) Ikävää tuo aikojen peruminen..
 
Huomenta! :)



Mulle on iskeny nyt raskauden myötä entistä pahempi urheiluhulluus. Lenkille pitää päästä yhtenään, ja kahvakuulailuki näyttää muuttuneen yhestä kolmeen kertaan viikossa! :eek: Yritän myös syödä terveellisesti, ruokalautaselle tumppaan reilusti salaattia ja raejuustoa.

Mulla on pieni paniikki päällä, tuolla fb-ryhmässä jo kerroinki tästä. Elikä tein ekan digitestin pe 11.10. jolloin oli dpo n. 14 eli rv 4+0 (tarkkaan en tiiä). Sillon digi näytti raskaana 1-2. No, eilen tein uuden digin, ku halusin nähdä että viikot on lähteny kasvamaan. Niin se näytti edelleen 1-2! :( Eilen oli menkkojen mukaan 5+3 ja oletetun oviksen mukaan 4+5. Senhän pitäis näyttää hyvinki jo raskaana 2-3, tai jopa 3+.

On kuulemma muillaki vaihtunu digitesteissä viiveellä nuo viikot, mut pelottaa silti, ku tein myös apteekin oman vkl, ja siihen tuli tosi hailakka viiva, himmeämpi kuin 3 pv aiemmin. Tosin rfsu näytti silti melko vahvaa viivaa. Oon kai ihan paniikissa sinne varhaisultraan asti. Sitten tiiän oliko paniikki turhaa. Enää 12 päivää varhaisultraan! :D Sillon viikkoja pitäs olla menkkojen mukaan 7+2 ja oviksen mukaan 6+4.

Eipä tässä muuta. Onnea ja tsemiä kaikille! <3
 
Hola! Täällä olisi yksi innokas kolmannen lapsen odottaja! :) testejä tehnyt jo vähän liiankin monta! :) nyt olis 4+0 että alussa mennään,mutta siitähän se etenee! ;) mä en saa vissiin kännyllä tätä punaseks mutta listaan sais laittaa taiska87/3lapsi/26.6/k-pks :)

niin ja fb mua kiinnostais heti alkuunsa! ??
 
Viimeksi muokattu:
FLV
Huomenta.

Täällä ollaan kipeinä. Ei yhtään huvittais näiden öllötysolojen päälle, mutta minkäs teet. Kurkku on kipeä ja nenä vuotaa. :snotty: Yritän juoda paljon lämmintä ja sarvikuonolla helpottaa nuhaa. Raskausoireina on tosiaan ällötysolo ja turvotus. Sormukset otin jo pois ja iltaisin sukat on jättäny mielettömät rannut jalkoihin. Jee.

FLV 5+2
 
Huomenta! =)

Täällä oireina on edelleen pieni turvotus (sormukset oli pakko ottaa pois) sekä nippailu/ paineentunne alakerrassa. Muutoin olo täysin normaali... tai no, ehkä nänneissä tuntuu hieman erilaiselta. :D

Liikuntaa pyrin tässäkin raskaudessa harrastamaan niin pitkälle kuin suinkin pystyn. Ruokavalio onkin entuudestaan terveellinen/ monipuolinen. ;)
 
Heipsis!
Emotar ei ne testien värit välttämättä kerro mitään, mulla oli haaleita plussia silloin kun plussasin eli dpo11,12,13,14 ja 15 ja siis vielä päivä menkkojen oletetun alkupäivän jälkeenki oli aikas haalea. En kuitenkaan tehnyt enää testejä ja nyt rv6+6 :) Niin ja toissapäivänä kaveri teki testin ja näytti negaa, joten sain sitte tehä sen toisen jäljelle jääneen, ja vieläkään se ei mikään kontrolliviivanvanhuinen ollut, vaikka viikkoja jo noin kasassa. Joten ei kannata ajatella pahinta viivojen väreistä :)

Pinkula oon todella pahoillani :'(

Täällä olot jatkuu, ärsyttää vaan ku ei niitä voi mitenkään ennakoida, välillä huono olo on aamula, välillä illalla, ja välillä koko päivän, oikeastaan niitä hetkiä kun ei ällötä ollenkaan, on kovin vähän.. aamupahoinvointikin voi kestää 6-16 pahana, ja sitte muutaman tunnin ällötys ennenku kokonaan illaksi rauhoittui.. huh. :x

Ultraan vielä aikaa, eka neuvola siis 5.11 ja silloin ultraavat.

rv6+6 :heart:
 
Tänään on ollut suht pirteä aamu, tosin jotkut ruoka-aineet saavat vaan aikaan lievää etomista ja jotkut ruoat saaneet myös omituisen lisämaun :). Tissioireilu mulla on vähän aaltoilevaa, välillä ovat tosi arat ja raskaat, sitten taas hiukan helpottaa.

Ultraan ois vielä reilu viikko piinailtava :), toivottavasti ei tule mitään ikäviä yllätyksiä siinä välissä.

Odottava73, 5+6
 
Saako valittaa?
Ensimmäisessä raskaudessa ei ollut mitään vaivoja, ainoastaan pientä ällötystä silloin tällöin. Nyt ällötää kaikki ihan vuorokauden ympäri, väsyttää koko ajan, turvottaa, mahaa toimii liikaa tai ei toimi ollenkaan ja yleisesti muutenkin karmea olo koko ajan.

Pitää vaan yrittää pysyä positiivisena että tämä palkitaan lopuksi..mutta silti : /
 
Täällä ilmoittautuis mukaan uusi kirjottelija! Viime lauantaina plussattu ja toista lastani odottelen nettilaskureiden mukaan saapuvaksi 19.6.
eli listaan vois lisästä 19.6 illusiah/26/2.lapsi/ SAS tai TYKS

Soittelin neuvolaankin tänään, oikeestaan soitin sinne esikoisen 4vuotis neuvola aikaa mutta samalla sitte varasin itelleni ajan. eipä tarvii uudelleen soitella sitte. VÄhän jännittää tää alku kun myös mulla on takana ennen esikoista yksi keskenmeno. Mulla oli silloin viikkoja 6+4.. Neuvolassa sanoivat nyt kyllä että ei kannata murehtia ja kun oireitakin on niin kyllä ne yleensä normaalisti etenee.. vaan mistäs sen silti tietää..
no yritän olla enempää ressaamatta.

oireita: tissit on turvoksissa (mies tykkää.......) ja tosi raskaat kosketus arat ei onneks ole. jatkuva pissalla käynti. ja sitte tiedä mistä tuli mutta mulla puhkes herpes alahuuleen. voihan olla ihan muutenkin mutta muistan että myös esikoisesta se tuli näillä alkuviikoilla..
erityistä väsymystä ei vielä ole iskeny. muutamana aamuna ollut vähän etovaa oloa. esikoisesta aloin oksentamaan jollain rv 6+ jotain. ja oksensinkin ihan sinne rv11 asti melkeempä joka aamu. että sitä odotellessa. toivottavasti ei ainakaan ton rankempana tuu.

mulla on muutenkin nyt puskenut jostain hirmunen flunssa päälle. nenä vuotaa ja korvat lukossa..

syöttekö te jotain raskausvitamiineja jo? oon pähkäilly et pitäs käydä hakemassa mut niitä on niin monen laisia etten oikeen tiiä mikä olis paras..

ootteko suunnitellu miten kerrotte lähipiiriin raskaudesta? musta olis ihana kertoa isänpäivänä jotenkin tai sitten toinen olis että vasta jouluna mutta se on vähän siinä ja siinä saankohan itteäni pidäteltyä niin pitkään...... :)
 
Täällä jälleen yksi lisää joukkoon! Tosin melko varovaisin mielin, kun takana keskenmeno 01/2013. Mutta niin onnellinen tästä plussasta, joka tuli tiistaina. Tänään siis 4+1, joten hyvin alussa minäkin. Meillä apuna olleet clomit. Sain ajan varhaisultraan 1.11, niin helpottaa ehkä tätä jännittämistä. Pelkään kovin, että tämäkin menee kesken... Neuvolaan ajattelin soittaa sen jälkeen, kun ultrassa käyty.

Oireina järkyttävä väsymys ja koko ajan jano. Meiltä löytyy aikalailla kaikki tärkeimmät esikoisen jäljiltä, kun tiedettiin, että toinen lapsi halutaan vielä jossain vaiheessa, niin en myynyt. Mutta mitään en uskalla ostaa, ennen kuin aletaan olla lähellä kolmatta kolmannesta... Olen ajatellut, että parhaalle ystävälle kerron pian, koska kaipaan kyllä tukea, jos jotain sattuu. Suku saa tietää jouluna, ellei sitten jo aiemmin paljastu. :)

Sukupuoli halutaan tietää, niin kuin viimeksikin. Meille se jotenkin konkretisoi asiaa, kun pystyi ajattelemaan poikaa.

Eli minut voisi lisätä: 25.6./espe--/25 v./2. lapsi/K-HKS
 
Oli puhetta noista raskausajan vitamiineista... itselläni oli esikoista odottaessa käytössä Solgarin Prenatal Nutrities -monivitamiinia, mitä aion nytkin käyttää. =) Myös muiden vitamiinien saamisesta kannattaa huolehtia viimeistään nyt raskaana ollessaan ellei nää hommat oo jo entuudestaan hallinnassa. :)
 
Apua, miksi kaikilla on noin varhain ultraa, tai neuvolaa? :eek: onko mulla mennyt jotain todella pahasti ohi, sillä mun eka neuvola vasta rv 9 ?

Tänään tuli ensimmäinen kunnon pahanolon tunne, eikä mennyt ohi pienellä välipalallakaan.. yäk.

rv 5+5:heart:
 
Täältäkin mukaan yksi uusi tyyppi :) esikoista odottelen, maanantaina näytti testi plussaa yli vuoden odotuksen jälkeen :) Ihan alussa ollaan 4+4 vasta. Lasketuksiajaksi terkka laskeskeli 22.06.2014

Raskaudesta tietää miehen lisäksi paras kaveri ja yksi työkaveri jolle jäin kiinni tänään töissä kun juoksin jatkuvasti oksentamassa ja palelen koko ajan vaikka kuinka puen vaatetta.

Jos jollakin on vinkkejä millä piilotella pahoinvointia töissä niin otan kiitollisena vastaan! Olen töissä kehitysvamma ohjaajana joten nopeasti huomaa työkaverit jos jatkuvasti käyn oksentamassa, teemme asiakkaiden kanssa monesti myös ruokaa ja ruuan haju saa vatsan kääntymään :/ Rinnatkin on niin turvoksissa että pitää varmaan hankkia isommat liivit, kun kaikki olemassa olevat puristaa ja kiristää!

Soittelin tänään neuvolaankin aikaa ja sain ekaneuvola ajan 21.11.13. Peruin samalla lääkäri ajan jossa piti keskustella tilanteesta kun lasta ei kuulu vaikka yli vuosi yritetty. Onneksi lapsi nyt ilmoittelee tulostaan :) <3
Ensi viikolla koitan varata aikaa yksityiselle varhaisajan ultraan, haluan olla varma että siellä mahassa on joku, en millään meinaa uskoa!

eli: 22.6.14/kampanisu/23 v./1. lapsi/LPKS
 
popsis minä olen ainakin ottanut oikeuden omiin käsiin :) ja vaikka pahaa en toivo kellekään niin mieltä vähän lohduttaa, että en ole ainut jolla olo on hirveä. Ja toisaalta kiva kuulla että joillain riittää energiaa liikkua ja puuhata munkin puolesta :) Täällä on ihan kauhea väsymys koko aika. Paha olokin on 90 % päällä ja olen oppinut että on olemassa pahaa oloa ja pahaa oloa. Tänään on ollut onneksi vain pahaa oloa joka täyttää jokaisen hiljaisen ja töiden tekeminen on onnistunut. Kauhulla olen odottanut paluuta alku ja viime viikon pahan olon, joka teki töiden teosta mahdottoman. Mulle taitaa olla työ kaikki kaikessa :) Googlettelin tässä jo raskaus masennuksesta tietoa, mutta taitaa mieli vain olla samalla tasolla kuin fyysinen olokin.

NancyC ja alien bebe 7+3
 
Hei.

Plussasin tänä aamuna, viikkoja nyt "huimat" 3+6. Arvasin tuloksen kyllä ennalta, oli jonkin verran oireita tähän suuntaan. Itse asiassa eilisiltana tuli sellainen rauhallinen varmuus, lämmin olo, josta tiesin että pieni on kyydissä.

Tämä oli ensimmäinen kierto, jossa annettiin pienelle mahdollisuus, joten vähän varkain pääsi yllättämään. Mutta koska ikää itselläni on jo 38 ja miehellä vielä enemmän, niin ajateltiin olla aikailematta.

Näin. Laskettu aika on ilmeisesti 27.6.

LyckyLucia
 
Mä aloitin raskausvitamiinit samalla kun jätettiin ehkäisy pois, varsinkin foolihappo lisä olisi suositeltavaa aloittaa jo ennen raskautta, koska sen taso punasoluissa kasvaa viiveellä tai jotenkin niin... Joka tapauksessa foolihappo on erityisen tärkeää raskauden ekalla kolmanneksella, ehkäisee joitain sikiön epämuodostumia. Mutta ei paniikkia, harvinaisiahan ne on, mutta ainakin sitä foolihappoa kannattaa syödä.

Itse napsin ihan äitiys multi tabseja, muistaakseni ne oli suht edullisia.

Mulla ei edelleenkään ole raskausoireita, välillä vaan sellainen erilainen olo... Ei auta kuin odotella sinne ultraan, toivottavasti se ei mene kovin myöhäiseksi.
 
Mulla on "meikäläisille" tarkoitettuja Minisun vitamiineja, siinä on myös tuo foolihappo samassa. Lisäksi raskausajan Omegat käytössä :)
Nyt tuikkii ja juilii ja kourii ja tekee vaikka ja mitä tuolla mahassa.. Huoh!

Tervetuloa uusille! :)
 
Mulle sanoi eräs funktionaalisen lääketieteen lääkäri, että suosittelee nimenomaan mm. Solgaria, koska hänen mukaansa market-/ apteekkivitamiinit eivät ole riittävän laadukkaita kenellekkään. Ovat suurimmaksi osin "tyhjää täynnä..." :/
 

Yhteistyössä