**Kesäkuun mammat 2014** Syys-lokakuussa

Täällä olot jatkuvat jo tutuksi tulleilla oirella.
Jottei tulis hirveen huonoa oloa, niin pakko saada vähän väliä jotain pientä ruokaa, että pysyis poissa.
Muuten ei oo oireilu mitenkään muuttunu.
Paitsi nyt on taas flunssa ja juuri olin kipeä, joten taitaa tulla tässäkin raskaudessa tutuksi tää kipeily.

Oltiin tosiaan tää viikonloppu siskon luona ja siellä tulikin sitte kerrottua siskolle raskaudesta. Ja oli hyvin iloinen meijän puolesta, tosin vannotin siskolle, ettei kerro kenellekkään vielä. Muuten olikin hauskaa, käytiin shoppailemassa ja kaikkea.

Me tuskin ostetaan hirveesti mitään uutta, koska esikoisen yhdistelmät+muut on vielä tallessa. Tai no tuplat varmaan täytyy ostaa, mutta muuten varmaan esikoisen sitterit sun muut menee tälle tokallekin.
Me otetaan äitiyspakkaus, vaikka se jo esikoisen aikana otettiinkin.

Mä en edes muista mitä kaikkea piti kirjottaa. Taitaa väsymys vähän painaa. Sekä hieman päässä vippaa, joten syömään. :D

Susanna#1 & Pikku Pupunen 4+6
 
Yöääääh, juuri kun pääsi sanomasta ettei pahoinvointia ole ollut... :kieh:

Edellisen kommentin jälkeen tuli syötyä itse juuri leivottuja dallaspullia, joiden jälkeen alkoi sitten taas se närästys. Lähdimme vanhempieni luokse hanhi-illalliselle ja jo matkalla mutkaisella tiellä alkoi etomaan. Illallisen syöminen olikin sitten aika tuskaa... Joutui viimeisten haarukallisten kohdalla tosissaan nieleskellä pahaa oloa pois ja ruoka meinasi jäädä vain suuhun pyörimään, vaikka herkullista olikin. Kauhea kun piti yrittää vaan pitää pokkaa kun ei ole tarkoitus ihan vielä vanhemmille kertoa. Sisko oli nimittäin myös syömässä ja sillä on aivan käsittämätön kyky aavistaa kaikkien raskaudet ja aina se on tähän mennessä oikeaan osunut, eli täytyy olla tooooosi varovainen :LOL:

Kotimatkalla pahaolo sitten kävi tosi pahaksi ja loppuilta onki mennyt maatessa, onneksi ei ihan ylös asti noussut :/ Nyt pahin helpottanut mutta edelleen velloo vähän ja koko ajan pala kurkussa. Toivottavasti ei jatku tällanen olo pidemmälle...

mudilli ja Toukka 5+2

Ainiin, piti vielä sanoa että mullakin on valkovuotoa todella reilusti. Pakko käydä huomenna ostamassa pikkuhousunsuojia, ei löydy kotoolta kun normaalisti en sellasia tarvitse. Oireisiini voisi lisätä vielä jatkuvan haukottelun :D Ei väsytä varsinaisesti, mutta leuat ei meinaa riittää jatkuvaan haukotteluun!
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan ja huurteista maanantaiaamua! Toivottavasti kaikilla oli mukava ja rentouttava viikonloppu :)

Tänne ei kummempia kuulu. Viikonloppuna nipisteli alavatsaa siihen malliin että aloin jo pelätä kohdunulkoista vaikka kipukohta hiukan liian alhaalla olikin. Ja koska sitä tuntui molemmin puolin, kyse on todennäköisesti kohdun turpoamisesta ja venymisestä. Epäilen että alkio on kiinnittynyt kohdun etuseinään ja melko alas, pistelyä on nimittäin nivusissa asti välillä ja turvotus näkyy todella selvästi. Vaikka ensikertalaisena en oikeasti mistään mitään tiedäkään, olen spekuloivaa tyyppiä :D Klassinen pahoinvointi pysynyt poissa, mutta suolisto oireilee sitäkin enemmän. Miulla on ärtyvä suoli, joten reagoi vissiin tähänkin :/ Päivällä väsyttää, illalla väsyttää, mut tänä aamunakin olin täysin virkee jo kuudelta. Yleensä oon iltavirkku, ni tää on hämmentävää :)

Neuvolasta: miulla eka neuvola 5+5(6+5)oli siis pelkkää juttelua ja vähän sellanen "motivointikäynti" eli autto asennoitumaan raskauteen ja kaikkeen syömiseen ym. Seuraava käynti on ikään kuin eka oikea, 9+5 (10+5). En tiedä halutaanko ekakertalaiset täällä mahollisimman nopeesti kuulemaan kaikki palopuheet vai mistä johtuu. Täällä on tietty vuodenvaihteessa tehty kuntaliitos ja toimintavat on kai jonkin verran muuttuneet eli voi johtua siitäkin.

Noita hankintoja oon jo jonkin verran pohtinut, ja ollaan silleen onnellisessa tilanteessa, että lähipiiristä saahaan varmasti paljon tavaraa. ¨Joitain vaatteita oon ostanu, ensimmäiset jemmat on parin vuoden takaa jo :D Mie kans neulon, tällä hetkellä työn alla villahaalari sekä kastemekko :)
Otetaan todennäkösesti äitiyspakkaus, koska toivon mukaan meille tulee joskus toinenkin napero. Isommat jutut käytettynä mahdollisuuksien mukaan, turvakaukalo ja pinnasänky varmaan ainakin saahaan kavereilta. Sängyksi oon aatellu Vaavisänkyä, koska haluisin nukkua ainakin ekat kuukaudet perhepedissä. Mies ei tosin vielä oo tätä hyväksyny :D
Hitto kun ei muista mitä on kirjottanu mihinkin, täällä kahdessa eri pinossa, sit Facebook ja oma blogi, anteeksi jos toistan itteäni :D

Kamalan pitkät tarinat tuli :O Viimeinen harkkaviikko alkaa, lähdenpä valmistautumaan lähtöön. Mukavaa ja mahollisimman hyvävointista viikkoa kaikille! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen vaan oksentanut viimeiset päivät. En kestä edes läppärin näyttöä tuijottaa. Viime yön unisaldo max. tunti. Ja ihan just mennään taas halaamaan pönttöä. Ei jeesus, pakko mennä lääkäriin, koska en mä voi töihin mennä. Mulla olisi tänään, ti ja ke 15:00 - 23:30 vuorot ja ei ei ei, ei toivoakaan että pystyis työskentelemään.

Mulla ei todellakaan ollut ikävä tätä, ei sitten yhtään.

Lettu ja Kornelius 6+5 (tai 7+1)
 
Huomenta!

lettu yäks,kuulostaa kerrassaan kamalalta!!:x toivotaan ettei se nyt ihan tuota oo sinne 12 vkolle asti,voimia:hug:

hankinnoista no meillä on tasan yhdistelmät,syöttötuoli ja hoitopöydän pehmuste. Että juu,aika kivasti on osteltavaa.Mutta siis mähän oon intohimoinen kirppistelijä,joten ihan sormet syyhyää,että pääsee ostelemaan vauvalle jotain.Viime perjantaina kävin yhdellä ihanalla lastentarvike kirpparilla ja oli ihan pakko napata mukaan yks mamma tunika ja -neuletakki ku alle kympillä sai!Mulla ei siis oo äitiysvaatteitakaan ollenkaa:DNii ja yks iso hankinta on tietty astetta isompi auto...

omaa napaa jotain ihan olematonta yököttävää oloa oli tänä aamuna ilmas,mut meni ohi ku ei sen kummemmin kuulostellu oloa.vessas saa ravata normia tiuhempaa,mut siinäpä ne.neuvola aikaa soittelen tänään.

Milloin te meinaatte kertoa nuoremmille sisaruksille??!vai ootteko jo kertonu?!


synnärille matkaa on vajaa 15km,et nopeesti päästää sinne...tosin siis ressaan jo valmiiksi että kuka noita muksuja tulee kattomaan,kun lähdön aika koittaa..toivotaan että anoppi ottaa kesälomansa tuohon kesäkuulle!:D

Voimia teille joilla pahoinvointi jyllää päällä!!:hug: ja tietty kaikille muillekkin=)

Miinu rv5 :heart:
 
Huomenta vaan kaikille! :)

Oireista: Alussa piti käydä usein wc:ssä ja valtavaa turvottelua ja paineen tunnetta alavatsassa. Viime viikolla kärsin menkkamaisista kivuista useamman päivän ja alkoi tuo rintojen arkuus, mikä jatkuu edelleen. Ja se valkovuoto on ollut runsasta, viime viikolla olin ihan varma, että menkat alkaa ja piti käydä usein tarkistamassa tilanne. Lisäksi alusta alkaen on ollut kuvottavaa oloa, ei siis kunnon pahoinvointia tai oksentelua. Samoin väsy on painanut. Toivoisin kuitenkin, että pystyn olemaan normisti töissä, sitä kun sitten saa olla kotona, kun vauveli syntyy... :D

Hankintoja en ole tehnyt, enkä ajatellut ennen joulua tehdäkään. Toivon saavani paljon käytettynä, koska sisarusten perheisiin on tullut tämän vuoden puolella perheenlisäystä. Yhdistelmävaunut on hankintalistalla, valikoimaa näyttää olevan valtavasti eikä ole hajuakaan, mitkä olisi ne parhaimmat.

Huomenna teen vielä raskaustestin, kun olen niin epävarma tämän asian kanssa ja siitä viikon päästä soittelen aikaa neuvolaan. Ultriin meen niin kuin täällä ohjeistetaan/normikäytännöt on.

Varovaisin mielin mennään ja toivotaan parasta. Salassa olen saanut pidettyä, vaikka viikonloppuna oltiin juhlimassa (pieniä valkoisia valheita piti kertoilla, mutta täydestä meni).

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Toivoopi ~Viipukka~
 
Minutkin voi lisätä listalle 16.6/ Alexandra1 / 24 / 1. lapsi / TYKS Mulla vasta eka neuvola marraskuun alussa.
Oireita joku kyseli niin mulla niitä on rintojen arkuus, ajoittain todella arat ja kipeät. Vatsan juiliminen menkkamaisesti ja viime viikolla viel tuntu että nyt ne alkoki, vaikkei mitään tullutkaan. Istumasta noustessa alavatsan pieni vihlaisu joka menee ohi yhtä nopesti ku alkaaki. Pientä pahoinvointia on esiintyny mutta pienillä välipaloilla saanut sen korjattua, joten ei juurikaan ole mua häirinnyt. Ja tietty tunne et jokin on nyt eritavalla kuin aikasemmin. :)

Itselläni raskaus todennettiin labroilla, sillä mulla meni hermo testeihin, vaikka ne näyttikin plussaa mutta hyvin haaleaa plussaa niin päätin että antaa olla että meen labraan ni ainakin saadaan varmuus ja sieltä se sit tuliki :) Itkuhan siinä meinas tulla kun vastauksia soittelin kun vauva on todella toivottu ollut.

Ja -Nuppu-:lle mäkin ootan vaan että masukasvais vaikka näin alussa vasta ollaankin :) hih
 
Ja taasen tervetuloa kaikille uusille! Kyllä tänne mahtuu. :flower:

Miinu84: Siis viime raskaudessa tosiaan oli 24/7 oksentamista ihan kuudennelle kuulle asti. Painoa lähti hurja määrä ja tiputukseen meinasin joutua kolmesti. Helpotti sitten kun liitoskivut alkoi. :D Vielä naurattaa toi muisto, mutta en tiiä miten pitkään jos tää tästä pitkittyy.

Joo-o, tää viikko nasahti saikkua. Labran kautta lähdin, lääkäri haluaa tarkastaa suola-arvot ja katsoa verenkuvan noin muutenkin ja tulokset soitetaan huomenna. Sanoi että tuskinpa viikossa helpottaa, että ens maanantaina sitten vaan takaisin niin hän kirjottaa enemmän. Lääkäri oli ihanan innostunut mun raskaudesta, hymyili vaan ja kyseli kaikkea. Jäi hyvä mieli siitä käynnistä, vaikka Terveystalolla muuten tuntui tänään tökkivän ihan kaikki.

Ultra torstaina, jännittää!

Lettu ja Kornelius 6+5 (tai 7+1)
 
No nyt on neuvola varattu, heti ensi viikolle sain ajan ja sieltä sitten tulis se lähete ultraan. Meidän neuvolantäti oli vaihtunut, höh, se edellinen oli tosi kiva. Mutta toivottavasti tämä uusikin on.

Jotain äitiysvaatetta tekis mieli ostaa, facen kirpparilta täytyy katella ja ehkäpä käväisen ihan HM:llä sitten myös. Jos nyt sinne ultraan asti pärjäis ilman ja kyllähän multa jotain jo löytyykin kaapista. Taitaa vaan olla capreja useimmat housut, niillä ei talvella tarkene :D

Tulevalle isosiskolle ei ole vielä kerrottu ja yritetään varmaan venyttää ainakin jouluun asti tai pidemmällekin (?). 2-vuotias on vielä niin pieni vaikka paljon ymmärtääkin, on sitten aika pitkä aika odotella sitä sisarusta kuitenkin...

Meidän pitäisi varmaan tässä lähiaikoina hommata esikoiselle uusi sänky, nukkuu siis toistaiseksi pinnasängyssä, joten alkais olla aika siirtyä tavalliseen matalalaitaiseen sänkyyn :)
 
Voi Lettu kuulostaa todella pahalta kokemukselta, mutta onneksi raskaudet on kai erilaisia. Ottaa voimille ajatella että pitäisi tätä vielä viisi viikkoa kärvistellä puhumattakaan kuukausien tuskasta. Päivä kerrallaan täällä mennään. Saikusta haaveillen.

NancyC ja alien bebe 7+0
 
Hermoheikko täällä hei! Eilen ehdin jo kuvitella kaikenmaailman keskenmenot, kohdunulkopuoliset ja tuulimunat, kun ei ollu oireita, tuntui vähäisetkin kadonneen. Uni ei meinannut tulla silmään ja 1.30 kattelin vielä pirteänä kelloa. Mutta ei tässä varmaan hätää ole, kun tänään kaupassa käydessä tuntui taas "pala kurkussa" ja lihatkin jäi ostamatta, kun ei pystyny ees katsomaan niitä :D Vielä pitkä viikko varhaisultraan!

_Miikku_ ja Alkio 5+3 (muistaakseni :D)
 
-Nuppu- Minut pitää poistaa listalta :(
Tämä vauva ei halunnutkaan tulla maailmaan täysaikaisena, vaan keskenmeno tuli..
Kukaan ei varmaan halua täällä odotuspuolella kuulla kuinka kurjasti asia meni, joten tsemppiä teille odotukseen ja toivotaan ettei muilla kävis näin huonosti.
 
FLV
Pinkula lämmin osanotto. :hug:

Tervetuloa uusille! :flower:

Täällä nousi aamulla ensimmäistä kertaa oksennus kurkkuun. Onneksi sitä tuli vasta niin vähän, ettei kunnolla tarvinnut oksentaa. Tuntuis näin kolmannesta alkavan aiemmin pahoinvointi. :$

Lapsille ei kerrota uudesta tulokkaasta ennen kuin ollaan käyty nt-ultrassa. Vähän Pinkulan kohtaloa peläten ei haluta lapsille kertoa liian ajoissa. Vaikka vanhempi varsinkin on välillä kysellyt, milloin meille tulee vauva. :heart:

FLV 4+6
 
Osanotot Pinkula <3
Kyllä minä ainakin mielelläni kuulisin mitä tapahtui, jos vaan haluat jakaa. Itselläkin keskenmeno pari vuotta sitten takana ja se on kyllä rankka kokemus.

Täällä menee mukavasti. Tänään on yököttänyt töissä niin, että työnteko oli vaikeaa. Onneksi huonekaveri on lomalla tämän viikon, niin sain olla rauhassa. Ei kuitenkaan ole tarvinut oksentaa, joten ihan siedettävissä on :)

Torstaina ultra! Jännittää tosi paljon!
 
Teidän viestejä lukiessa keksin koko ajan lisää tarvikkeita mitä tarvii ostaa: ainakin tuplavaunut ja esikolle sänky että tulokas saa pinniksen.
Äitiyspakkausta ei oteta tällä kertaa, esikosta otettiin.
Mammavaatteista suurin osa on mallia kesä, kun esikko syntyi syyskuussa mutta koska viime jouluna painoin melkeen 20kg enemmän kuin nyt, niin kaapista löytyy paria kokoa liian isoja vaatteita sen verran ettei ainakaan hetkeen tarvi sitäkään miettiä :)

Sairaalaan on vaja puolen tunnin matka ja koska eka synnytys kesti ekoista kipeistä säännöllisistä supistuksista melkeen 22 tuntia niin en jaksa uskoa että nytkään kiire tulis. Tarvii vaan toivoo että synnytys sattuis viikonlopulle niin saatais esikko helposti hoitoon :D
 
Viimeksi muokattu:
Pinkula osanotot ja suuren suuret halaukset! <3

Ihanaa kun täältä saa aina hyviä muistutuksia, pitäskin ruveta kattelemaan esikolle sänkyä. Tosin onneks vielä ei nyt hirveetä kiirettä ole asian kanssa.
Mammavaatteita löytyy jo esikoisen ajalta, ja eiköhän ne käy nytkin. Mutta tällänen shoppailua rakastava nainen kun on, niin eiköhän niitäkin parit tuu ostettua. Kun aika paljon ne on kumminkin syys- ja talvivaatteita. Kun esikoinen talvella synty.

Mä en oo tänään jaksanu konetta oikeen avata. Oon maannu lähinnä koko päivän joko sohvalla tai sängyllä, ei oo vaan jaksanu liikkua. Joten sen takia mies sitte töihin lähtiessään vei neidin vanhemmilleen hoitoon. Ja jäin sitte pois töistäkin tai lähinnä nyt ns. saikkua, että saan itteni parannettua kokonaan, kun tota työtä ei oikeen kipeenä pysty tekemään. Joten nyt siellä on ainain tän viikon ajan tuuraaja.
Ja pari kertaa on ollu lähellä se pöntön halauskin, mutta onneks on onnistunu vielä välttää sen homman.

Onko teillä miten pahoja mielialanvaihteluita?
Itse oon muutenkin älyttömän herkkä ja raskaus nyt tuntuu vaan vielä koristavan sitä, eli tulee itkettyä milloin millekin ja missä vaan. Sit välillä oon niin iloinen ku voi vaan olla ja välillä sit taas suutun niin pienestä, että miehen on välillä syytä pelätä (<-- Vitsillä toi viiminen :D).

Tuo meijän neiti on niin pieni, että vaikka hänelle kertoiskin, että on saamassa pikkusisaruksen, niin ei hän sitä oikeen kunnolla vielä ymmärtäis kumminkaan.
Mutta tosiaan, muuten yritetään pitää mahdollisesti sinne rv12 asti salassa. Paitsi, että nyt mun sisko tietää ja tottakai me miehen kanssa mutta muille ei olla ees vahingossa möläytetty.

Aaaaah, pakko mennä keittämään pirusti kuumaa juotavaa ja niistämään ja kaikkea mahdollista. Muuten tää pää räjähtää. Tää on kyllä jotenkin niin mun tuuria, tekis mieli päästää kaikki mahdolliset kirosanat, mutta en viitsi.

Mua vähän jännittää, että onko toinen synnytys nopea vai hidas, kun esikoinen kumminkin syntys melko nopeesti. Neljän aikoihin (yöllä) sairaalaan lähdettiin ja 8:16 neiti syntys.

Ja nyt tää nuhanen pää unohti loput mitä piti kirjottaa.

Susanna#1 & Pikku Pupunen 5+0<3
 
cherrrye Olen minä mieheni ja siskoni kanssa jutellut asiasta, enemmän varmaan siskon koska hän pystyy paremmin tunteitani ymmärtämään. Mies nyt ei ymmärrä kuinka pahalta tuntuu, koska hänelle raskaus ei vielä ollut täysin todellinen asia..

Varoitus! Herkkien ei kannata lukea!

Aela Keskenmeno on kyllä sellainen asia minkä koettuaan ei toivoisi sitä kenellekkään (eikä nyt kyllä muutenkaan vaikka ei kokisikaan). Itsellä keskenmeno alkoi torstaina ruskealla vuodolla joka kesti pari tuntia, sen loputtua ajattelin vielä ettei mitään hätää ole. Perjantaiaamuna tulikin sitten jo punaista vuotoa ja soitin heti neuvolaan. Eipä sieltä voitu oikein mitenkään auttaa, neuvottiin vain tulemaan lääkäriin jos vuoto pahenee ja tulee kipuja. Noh ne sitten alkoivat kesken työpäivää.. mietin kauhuissani että jatkanko työpäivän loppuun vai lähdenkö vain pois.

No lähdin lääkäriin johon pääsinkin heti, asiantunteva lääkäri tutki minut ja sain diagnoosiksi uhkaavan keskenmenon. Keskenmeno siis tulisi tai ei tulisi, samalla sain lähetteen keskusneuvolan ultraan. Saikkua hän pisti minulle loppuviikoksi, koska itkultani sain selitettyä etten pysty lasten pariin palaamaan työpaikalle. Loppuperjantai menikin sitten itkiessä ja nukkuessa.

Lauantaina tulikin sitten alkio ulos :( Se oli niin selkeä ja rikkoutumaton, ettei se oikein muukaan voinut olla. Järkytysitkuthan siitä jälleen tulivat, en pystynyt vetämään sitä pöntöstä alas..vaan käytiin hautaamassa se koivun alle. Näin meidän vaavi pystyy olemaan osa kiertokulkua, eikä vain tuhoudu vessan kemikaaleissa :/ Nyt vuotoa onkin tullut jo viidettä päivää..torstaina on ultrausaika. Aion vaikka palkatonta vapaata pyytää torstaiksi ja perjantaiksi, niin saisi rauhassa surra tyhjää kohtua.
 
Pinkulalle isot tsempit täältä! Itse tein vuosi sitten keskenmenoa viikon, ramppasin lääkäriltä toiselle. Toinen sanoi ettei ole hätää ja että raskaus on ihan hyvillä malleilla kun taas seuraava sanoi että on liian pieni eikä hcg arvotkaan hyvältä näyttäneet. Meidän ensimäinen putosi myöskin pönttöön jouluaattona, heti lahjojen jakamisen jälkeen :/
Asian tajuamiseen meni monen monta viikkoa ja jopa kuukautta kun oli kuitenkin joulu, minun lempijuhlani ja pienempien sisaruksieni takia esitin iloista ja leivoin limppua muina naisina.
Keskenmeno on aivan kamalaa ei sitä toivo kenellekkään!! En aio sanoa niitä kliseitä joita itse kuulin; Oottehan te vielä nuoria, sitä nyt vaan sattuu, ei sen ollu määrä tulla, nyt vaan uutta matoa heti koukkuun jne.
VAAN toivotan pelkästään tsemppiä!

Ikävä alkaa puhumaan nyt omasta onnestaan heti perään, mutta noista hankinnoista niin meiltä puuttuu ainakin kaikki. Olen liittynyt facebookissa ryhmiin missä myydään/ostetaan/vaihdetaan lasten tarvikkeita ja vaatteita. Lisäksi vkonloppuna tutuilla käydessä kertoivat että 3in1 vaunut jäävät heiltä yli ja niistä voisi kauppaa käydä.. Pienimmältä sisarukseltani on jäänyt 6 vuotta sitten varastoon pinnasänky joten sen saamme äidiltäni. Äitiyspakkauksen tahdon ehdottomasti!!
Ja vaikka kuinka itsekin päätin etten kamalasti ostele kun eka lapsenlapsi sun muuta niin sukulaisilta tulee aivan varmasti kamala määrä tavaraa ja vaatetta, niin silti ne sormet syyhyää juuri kirppareilla ja kaupoissa lasten vaatteisiin :D

Jeniita 5+2
 

Yhteistyössä