Kesäkuun lapsettomuushoitojen plussaajat, PART III

Heips!
Minusta tuntuu, että minun mahassani tuo möyrinä vain yltyy, mitä pitemmälle raskaus menee. Tälläkin hetkellä vaavi kiemurtelee ja venyttelee koko ajan, potkuja on onneksi vähemmän kuin ennen.
Maha on tosi alhaalla ja vauvan pään liikkeet tuntuvat ihan selvästi tuonne kohdun suulle. Minulla on nyt jo ikävä sitä terhakkaa raskausmahaa, mikä vielä viikko sitten oli. :D Nyt se näyttää lähinnä joltain keski-iän ylittäneen hyvinsyöneen miehen vatsalta.

Voi voi kun suklaa maistuu hyvälle! :ashamed: :p
Tiedän ettei pitäisi syödä, mutta kun mies toi pyytämättä kaupasta ison lastin tarjoussuklaita ja tottakai ne houkuttaa koko ajan. Usein repsahdan illalla syömään hirveän hiilaripommin, joka sitten heijastuu vauvan liikkeisiin.
Pelottaa jo etukäteen ensi viikon vauvan painoarvio.

Sairaalakassi on vieläkin vajaa, mutta siellä on jo joitain juttuja pakattuna. Tänään on pakko käydä ostamassa ne rintakumit, eikös ne pidä keittää ennen käyttöönottoa?

Ihan huomaamatta livahti taas uudelle viikolle.
Hyvät voinnit kaikille! :wave:

Haalistunut ja Vaavi 34+1 (apua, enää noin 5 viikkoa laskettuun aikaan)
 
Ihana lukea teidän raskaustuntemuksista, sekä hyvistä että huonoista!
Lapsettomuuden tuska on väistynyt odotuksen iloon :) :heart:

Eka käynti takanapäin ja hoito alkaa siis ens kierrosta.
Hui, peukut vaan pystyyn...! :whistle:
 
No niin, kotona ollaan. Tänään jäin sitten kotiin. Yö meni niin valvoessa ja pyöriessä, että tiesin ettei lupaa hyvää tälle päivälle. Nyt ollut sitten ihan kohtuullisen hyvä olo kun on saanut ottaa rauhassa. Soittelin neuvolaan ja sovittiin että maanantaina sitten katsotaan ja jutellaan lisää. Mulla kun sillon aika. Olen nyt loppuviikon (siis huomisen) saikulla ja maanantaina meen töihin ja koitan oloa. Sitten katsotaan neuvolassa tosiaan mitä tehdään, kun se on iltapäivällä sitten. Nyt ajattelin käydä hieman ulkoilemassa, jotten aivan mökkihöperöksi tule. :)

Kamillalle tsemppiä alkavaan hoitoon! :hug:

Niin ja Roosalle kiitokset tsempeistä! :) Josko tästä sitten kotiin jäisi jo ja antaisi muiden tehdä työt. ;)

Nampula 30+6
 
Joulu tuli tännekin, eli äippäpakkaus haettiin juuri postista. :D Kivoja vaatteita, kortsuille en keksi mitään käyttöä, taidan lahjoittaa eteenpäin. :LOL: Viikonloppu taitaakin mennä sitten pyykkiä pestessä. Sopii mulle.

Tänään oli töissä parempi päivä, jaksoin olla iltapäivään ennen kuin alkoi huimaamaan. Huomisen jälkeen en enää taidakaan mennä, ja mitään läksiäisiä en pidä. Kun ehdin olla vaan puoli vuotta tuossa duunipaikassa niin tuntuu etten edes tunne juuri ketään. Seliseli, oikeasti mä olen vain niin epäsosiaalinen ja väsynyt että en siksi halua mitään kahvikutsuja.

Meillä parisuhdekriisi kulminoitui eilen kovaan huutoon ja itkuun ja helpotti sitten. Ilma puhdistui kummasti kun kumpikin sai tuulettaa. Huutaminen kannattaa aina. :LOL:

Meillä on ensi viikolla perhevalmennus. Alkuperäinen valmennus olisi ollut KAHDEKSAN kertaa, mutta onneksi pääsin vaihtamaan muuton vuoksi neuvolaa ja täällä on vain kaksi. Synnärille on kiva mennä tutustumaan, mutta muuten en isompia odota valmennukselta. Eiköhän melkein kaikki ole jo tullut kirjoista luettua... ja suureen tuntemattomaan tässä ollaan joka tapauksessa menossa.

Kitty: Mä olen kyllä ollut huomaavinani että liikkeet ovat vähentyneet ja/tai vaimentuneet, sellaisia voltteja ei enää tunnu kuin aiemmin. Eilen illalla tönin kaverin hereille kun olin huolissani... Neuvolassa sanottiin että tunnissa pitäisi tuntua KYMMENEN liikettä. Ei kyllä tunnu joka tunti ainakaan meikäläisen mahassa... välillä tuntuu sitten paljon enemmänkin, kun oikein innostuu koputtelemaan virtsarakkoa... :whistle:

Nyt menen takaisin äitiyspakkauksen kimppuun... :D

Jiksu 32+0
 
Heipsan!

Ti iltana oltiin siellä synnytys valmennuksessa, tai ei se siis mitään valmentanut vaan antoi vähän osviittaa missä kaikki tulee tapahtumaan. Meitä oli vain 2 pariskuntaa ja sain kysellä rauhassa kaikesta askarruttavasta. Enpä vaan vieläkään tiedä milloin pitää lähtä synnyttämään, sanoinkin että laittakaan sitten maitojunalla takaisin kotia jos tulen liian aikaisin :LOL: Saatiin käydä kattoon yhtä odottavaa/synnyttävää naista sen huoneessa ja oli käyrillä siellä mutta ei vielä käynyt yhtään kipeää vaikka sillä suppailikin jo kovasti... mielenkiintoista ja vähän pelottavaakin omaa synnytystä ajatellen.

Eilen leivottiin anopin kanssa korvapuusteja, vaniljapullia, porkkanapiirakkaa ja suklaa muffineita eli pakkanen täynnä pullaa vieras varaksi vauvan syntymän jälkeen (niin jos ne siellä säilyy tämän herkkyperseen tuntien)....

Mulla on liikkeet menneet alemmaksi ja ihan selvästi tyty on raivotarjonnassa koko ajan ja on ollut n.20 viikolta jo. Silloin kun vauva on hereillä pitäisi saada ne 10 liikettä tunnissa tuntumaan, mulla aina kun alan laskea niin jo 10 minsassa on tulle n. 7 muljausta. Vauva liikkuu vähemmän kun sillä ei ole enää tilaa niin paljon. Hikkaa täälläkin joka päivä havaittu ja villi on tämä meidän typy liikkumaan, en ole oikeestaan huolestunut kertaakaan liikkeiden vähyydestä.

Viime yö meni valvoessa, heräsin 3 aikaan ja 5 sain taas unta, kattelin vanhaa bondia täällä alakerrassa.

Eikö muilla vuoda tissit esimaitoa? Mulla tulee n.3cm läntit joka yö yöpaitaan ja olenkin siis alkanut käyttää yöpaitaa kun ennen nukuin aina pelkissä pikkupökissä, lakanat oli turhan suttaset parin yön jälkeen :eek:

Kovasti on alkanut suppailla, ihan sellasia kivuttomia kuitenkin ettei tarvi pelätä vielä syntyvän.

Närästys jatkuu.......

Stemppiä Kamillalle hormonimyräkkään!

Jaksamisia kaikille!

Hormonihirviö 32+5
 
Onkos täällä kellekkään tullut vaivaksi sydämen lisälyönnit? Mulla on jo kolmatta päivää tämä kiusallinen "vaiva". Kävin eilen työterveyshuollossa ekg:ssä ja saatiin myös printille muutama lyönti. Lääkärin mielestä johtuu raskaudesta koska vauva painaa sydänlihasta.
Aiemmin olen kärsinyt takykardiasta - tuossa joulun aikaankin oli pari tosi "pahaa" mutta lääkäreiden mielestähän nämä ovat ihan viattomia. Kerran olen ollut sairaalassa jossa tahti vaihdettiin lääkkeillä.
Tulee vaan aina oma kuolevaisuus mieleen kun pumpussa tapahtuu jotain poikkeavaa!

Mukavaa viikonloppua kaikille =)

Viipukka ja typy 33+6
 
Huomenia!

Taas on huonosti nukuttu yö takana, elimistö valmistautuu :heart: ihanan vauvan tuloon.

Viipukka kysyit noista lisälyönneistä, mulla ei kai lisälyöntejä mutta nyt taas kun turvotusta enemmän niin sydän lyö todella raskaasti (käy kipeääkin) mutta neuvolan mukaan normaalia kun vertakin on niin paljon. Kannattaa kyllä olla varuillaan elimistö muutenkin lujilla raskauden takia niin liekkö sydänkään kestää kauheita rasituksia.

Mulla eilen illalla tuli 2 reiän tuntumaan jotain outoja kipuja, voisko vauva puskea sinnepäinkin? Alaspäin ainakin tuntuu olevan kovasti menossa, poraa häpyliitokseen :LOL: ja lonkat on sen takia kipeät mutta vain makuulla. Illalla sängyssä mietinkin että päivät niinkin kuluu vähillä kivuilla mutta makuulla joka paikkaan sattuu (kyljet, lonkat,selkä jne).

Täytys kai alkaa laittaa maalia naamariin ja lähtä kampaamoon. Milloin ajattelitte laittaa tukat kuntoon kun hetkeenhän ei yksin pääse liikenteeseen sitten kun vauva on syntynyt. Nyt on kyllä vielä sekin mahdollisuus että jos menee laskettuun aikaan saakka niin joutuu käymään vielä uudestaan just ennen la:ta. Ripset ja kulmat värjään myös, josko ei olis niin mettänpeikko koko ajan :LOL:

Hormonihirviö 32+6
 
Huomenta täältäkin! Tai no oikeammin se taitaa jo päivä olla... :)

Takana hieman paremmin nukuttu yö. Heräsin VAIN 5 kertaa vessareissulle. Pisin unipätkä oli jo 3,5 tuntinen, jee! :p

Viipukka, mulla oli viime viikolla parina iltana kunnon rytmihäiriöt. Siis mulla kun alkoi vetään sydän ihan omaan tahtiin, kovempaa siis. Onneksi nyt on viikon verran taas ollut normaalissa tahdissa, eikä ole minua kiusannut.

Tänä aamuna taas aamupalan jälkeen veti olon tosi voimattomaksi. Onneksi olin kotona sohvalla, pötkähdin siihen sitten pitkäkseni ja kyllähän se siitä sitten helpotti. Väsynyt olo on kyllä, mutta tiedä sitten paljonko tuo kurjaakin kurjempi vesikeli tuolla ulkona vaikuttaa minun mielialaani.

HH, ajattelin tuossa varmaan muutaman viikon päästä käydä itsekin laittamassa hiukset kuosiin. Sekä sitten jossain vaiheessa tässä käydä myös siellä kasvohoidossa, kun sen sain joululahjaksi. Siihen kuuluu sitten myös kulmien ja ripsien värjäys. Mulla on tämmöiset suorat pitkät hiukset joten sitten kyllä sillä pehkolla mennään hyvinkin useampia kuukausia. Ponnarille vaan sitten kiinni, niin eiköhän se sitten riittävästi kuosissa pysy.

Nyt ajattelin hieman siistiä vaatekaappeja, koska aikamoisessa kasassa vaatteet siellä ovat. Joten taidanpa ryhtyä puuhaan.

Nampula 31+0



 
Heips!

Mä olen huomannu vauvan liikkeistä sen että, enää ei satele potkuja niin paljon kuin aikaisemmin. Nyt tuntuu pikemminkin sellaisilta möyrimisiltä...niinkuin se venyttelis ja kääntyilis. Joskus saattaa olla niin että pari päivää menee että tuntee vaan muutaman liikkeen sit taas pari päivää meno on masussa ihan päätä huimaavaa =)

Kiitos Roosa vinkistä! Olen kuullut kans öljyn käytöstä, mut en ole koskaan tullut kokeilleeksi sitä vaihtoehtoa. Täytyy varmaan lähtee apteekkiin tutkimusmatkalle että mitä sieltä löytyisi...

Mulla ei ole vielä vuotanut tisseistä mitään. Olenkin miettinyt että milloinhan sekin alkaa...
Yöt menee tosi huonosti nukkuen. Pari kertaa ainakin täytyy vessaan juosta, sit ei enää löydä asentoa ja sit vielä ihottuma vaivaa, että raapsutus vaan käy,hermot meinaa mennä :kieh:

Mä ajattelin et jos tuossa helmikuun alku/puolenvälin aikaan vielä kävis tukan leikkauttaan, niin sit pärjäis parisen kuukautta. Raitoja oon laittanut ite tähän mennessä. Luulen että niitä en kyllä jaksa enää ite alkaa väsäämään, ennemmin oon harmaahiirulainen =)
Kulmat värjään kyllä,se pitäis kyllä jo tehdä nyt mitä pikemmin, on taas menny aikaa viime värjäyksestä.

Ai niin, mulla ei ole ollut minkäänlaisia liitoskipuja. Onkos se ihan normaalia vai saanko vaan olla ihan onnellinen kun niitä ei ole tullut?

Tänään on neuvola yhdeltä. Tulen myöhemmin kertomaan uutiset sieltä.

mai 32+4
 
Maille tähän heti vastailen... :)

Mulla kans vauva ei oikeastaan lainkaan enää potki. Möyrii ja puskee ja venyttelee jne. Mutta varsinaista potkimista ei ole muutamaan viikkoon ollut.

Niin ja mullakaan ei ole ollut minkäänlaisia liitoskipuja, itsekin pohdin että onko normaalia. Mutta tulin siihen tulokseen että saa vain olla onnellinen ettei ole, luulen että nekin sitten löytävät tiensä minunkin luo jossain vaiheessa.

Niin ja nyt olen sitten saanut ekat raskausarvet!! :LOL: Vatsassa ei mitään, mutta rinnoista sitten löytyykin useampi. Kaunista, tosiaankin... :p
 
Vauvan liikkeistä: Minä sain kirjalliset ohjeet liikelaskentaan neuvolasta tuossa pari viikkoa sitten. Netistä löytyi melkein samanlaiset ohjeet: http://www.pkssk.fi/syn/Liikelaskenta.htm. Meidän neuvolassa liikelaskenta suositellaan aloitettavaksi riskiraskauksissa 32.-34. viikoilla ja kaikille 37. eteenpäin. Meidän ohjeessa neuvotaan, että jos ensimmäisen tunnin aikana ei tule riittävää määrää liikkeitä, äiti liikkuu, syö ja juo, ja toistaa liikelaskennan. Jos sen jälkeenkään ei tunnu liikkeitä, tulee ottaa yhteys synnytyssairaalaan.

Minähän huolestuin tuon lapun jälkeen, kun en saanut liikkeitä laskettua tuota minimimäärää, ja kävinkin neuvolassa päivystyksessä. Sitten kuunneltiin sikiön sydänäänet ja istukan äänet, ja kaikki olikin kunnossa. Mutta olen huomannut sen jälkeenkin, että on päiviä, jolloin vauva on selvästi liikkuvaisempi ja päiviä, jolloin liikkeitä en tunne niin paljon.

Tännekin tuli viimein äippäpakkaus. Nyt tosiaan sais aloittaa pyykkäyksen, jahka saan hyllyjä tyhjäksi, jonne puhtaita vaatteita sijoittaa. Aiottekos nukuttaa vauvaa äitiyslaatikossa? Minä ajattelin sijoittaa äippäpakkauksen pinnasänkyyn, ainaskin ihan alkuajoiksi.

Meillä oli myös synnytysvalmennus ja tutustuminen synnytyslaitokseen. Neuvolan valmennuksessa ei ollutkaan sitä huohotusharjoitusta, jota aina elokuvissa näytetään. =) . Meillä neuvolan valmennus käsittää kolme kertaa: 1. synnytysvalmennus, 2. perhe- ja parisuhdevalmennus ja 3. vauvan hoitovalmennus. Musta oli tosi ihmeellistä, kun kätilö vastasi hieman kierrellen asiaan, kun kysyin välilihan repeämisestä (joka on mua eniten huolestuttanut synnyttämisessä...). Ja sitten kuulosti, että se epiduraali on melkeinpä kaikilla ensisynnyttäjillä, eikä niitä huonoja puolia siitä esitetty lainkaan! No, en tiedä, kai sitä mennään sitten epiduraalilla. Tosin avautumisvaiheessa olisi kiva kokeilla ammetta tai suihkua. Tosin epiduraalin jälkeen sinne kylpyyn ei kait enää pääse. Olettekos muut päättäneet jo kivunlievityksestä?

Synnärillä oli sitten yksi uunituore vauva kapaloituna isän sylkissä. Se oli tosi tosi pienen näköinen, vaikka olikin normaalipainoinen, 3.8 kg. Ei siis päästy synnytyssaliin, mutta tämä vauva oli viety "erikoishoitohuoneeseen", jossa on lämpökaapit jne. Ja olivat pika pikaa palaamassa takaisin äidin luo.

Nuo synnytysvideot on kyllä sellaisia, että liikutun niistä aina juuri siinä vaiheessa, kun vauva nostetaan äidin rinnalle. Siinä sitten porukassa yrittää ohimennen pyyhkiä silmäkulmiaan, ja huomaa, että naapurikin vuotaa... :D

Kampaamoon ajattelin minäkin mennä tuossa tammikuun lopussa. Ja ripset ja kulmat olis kiva laittaa! Ne voi siis laittaa raskaana ollessakin? Siis myrkkyjä meinaan. Tosin se selällään makaaminenkin melko pitkään voi rasittaa. Sitten olis vielä kaverin häät viikkoa ennen laskettua aikaa. Toisaalta toivois, että lapsi olis jo syntynyt siinä vaiheessa, toisaalta toivois, että pääsis vielä osallistumaan häihin...

Nupsu ja poika 34+5
 
V.loppu leskenä täällä taas ja nyt onkin sitten seuraavat 4 v.loppua miehellä opintoja :headwall: Nuo yöt vaan pelottaa jos alkaakin synnytys ja taksilla pitää mennä (tai ampulanssilla) kun mulla on koko ajan sellanen tunne että lähden liian aikaisin synnärille ja mut palautetaan :eek:

Fluorit kunnossa alapäässä ja maanantaina pitää viedä pissanäyte josko se aiheuttaisi kuumeilun.

Ripsiin ja kulmiin käytetään saman vahvuista vetyperoksidia kun kevyt värjäyksessä eli huoletta voi värjätä vaikka kerran kuussa.

Nampula sun varmaan kannattaa mennä hetimiten sinne kasvohoitoon kun siinähän joutuu/saa =) maata 2 tuntia selällään ja mulla ainakin alkaa tuntua jo ikävältä selin makuu (ja sitähän ei saisi kauheasti edes nukkua selällään)

Mulle jäi sellanen käsitys valmennuksesta että ensin mennään kipupiikeillä ja ilokaasulla avautumisvaiheessa ja sitten lähempänä ponnistusvaihetta laitetaan epiduraali. Kokeneemmat neuvokaa! Kivunlievitystä ei kai saa jättää liian myöhäseenkään kun sitten ei välttämättä enää kerkeäkkään saada mitään jos on synnärillä kiirusta.

Mulla jännästi aina syönnin jälkeen supistelee, pyllyn näkee että on oikealla aika ylhäällä kun masu menee mutkalle =)

Kaikille ei kai tulekkaan liitoskipuja ja voi olla että vauva ei ole vielä alkanut laskeutua, mulla tänäänkin kovasti menee alaspäin :whistle: vähän pelottaa tuleeko vauva liian aikaisin ulos kun nyt jo vänkää.

HH 32+6
 
Voi ei, ei kai Nampulakin joudu jo saikulle :eek: Mennään niin samoilla päivillä, että ihan pelästyin. Koeta jaksaa! Tosin sun työ koulussa ei varmaan ole tämmöistä omatahtista toimistotyötä, jossa voi koska tahansa nostaa koivet kohti kattoa hetkeksi. Ja töissä ei kyllä kannata muutenkaan vetää itseään piippuun. Paljon tärkeämpää pitää itsestään huolta ja liikkua se vähäkin raittiissa ilmassa ulkona kuin juosta duunissa.

Mullakaan ei mai ole ollut mitään liitoskipuja. Pissahätä ja käsien puutuminen säätelee nukkumista. On liukuva työaika, joten olen sitten nukkunut aamulla hiukan pidempään jos on ollut tarvis. Vaikka kotikin jo vetää puoleensa niin on kova halu pysyä töissä, jotta hommat etenisi sinäkin aikana kun ole poissa. Työ on sellaista, että kaikki mikä jää tekemättä kostautuu minulle äikkärin jälkeen.

Mua rasittaa tuo liikelaskenta. Välillä tulee 10 liikettä minuutissa, mutta vauvalla on selvästi hiljaisempia aikoja ja päiviä. Toivon, etten olisi kuullut koko jutusta neuvolassa niin olisi rauhallisempi mieli. Vaikka meidän parhaaksihan ne ohjeet on.

Mulla on ens viikolla kampaaja. Jos lapsi ei tule etuajassa ja olen edes jonkinlaisissa voimissa, niin ajattelin käydä edellisellä viikolla ennen laskettua aikaa. Samalla voisi ottaa ripsiin värin.

Kivunlievityksestä: Olen varmaan maininnutkin, että olen ollut yhdessä synnytyksessä tukihenkilönä. Sen perusteella olen päätynyt siihen, että tarvittaessa kaikki mahdollinen kivunlievitys kehiin, mutta kuuntelen kätilöä mahdollisimman paljon. Mua pelottaa synnytyksessä vain se, että mua varmaan pelottaa aivan liian vähän :/

Sain eilen Kelan laput. Meni ilta itkeskellessä. Olin aivan varma, että viimeisen 6kk tulot menevät läpi. En ollut laskenut, että edellisen vahvistetun verotuksen tulo korotetaan jollain #*?*" palkkakerotimella. Multa puuttuu 60e tuloja ennen äikkäriä, jotta saisin 20e/pvä enemmän rahaa kotonaolosta |O Jos olisi yksityisellä töissä niin tuon 60e:n verran varmaan järjestyisi ylitöitä, mutta valtiolla pitää olla kunnon perusteet ylitöihin. Jos joudun tyytymään tuohon pienempään summaan saan 800e vähemmän kuussa käteen kuin tällä hetkellä. Ei kai auta kuin mennä pankkiin kerjäämään lyhennysvapaita kuukausia, ja unohtaa sekin aika hoitovapaata mikä oli suunniteltu.

Pitää muistaa miten onnekas on kun on ylipäänsä tässä tilanteessa. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun miehen kanssa puhuttiin lapsettomuuden keskelllä, että maallisella ei ole mitään merkitystä....

Onneksi on kiva viikonloppu tiedossa! Tovottavasti teilläkin!

Amodini 31+1

 
Hei taas!

Neuvolassa tuli käytyä ja yllätys yllätys vauva oli heittänyt voltin ja on nyt sit asettunut raivotarjontaan =)
Yllätys siinä mielessä että tiistain ultrassa se vielä oli pää ylöspäin.
Neuvola tätikin tuumas että toivottavasti nyt pysyy siellä ettei lähde muuttamaan enää asentoaan.
Seuraava neuvola on kahden viikon päästä. Varattiin tunnin aika, näyttävät synnytysvideon ja tehdään hengitysharjoituksia sekä kertovat mahdollisista kivunlievennyksistä.

Eipä tässä muuta tällä erää...

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Mai 32+4
 
huh, onneks täällä on muillakin samoja huolia vauvan liikkeiden osalta.Meidän nykerö vaan olla möllöttää pää alaspäin, syönnin jälkeen jaksaa jonkun verran jumppailla ja venytellä. Alaspäin taitaa olla meilläkin kova tunku :D Keskellä yötäkin mun on välillä pakko pientä kiusata ja painella pyllystä että liikahtaisi sen verran jotta tietää että hengissä on :kieh:
Mä luulen että tää vauveli on muutekin aika rauhallista sorttia, jos on vaan meidän luonteenpiirteitä perinyt yhtään.Oikeastaan koko raskauden aikanakaan ei ole ollut mikään hirmuisen kova potkija tai myllertäjä.

Jotenkin vaan on ruvennu ahdistamaan nämä viimeiset viikot, ei mulla tähän mennessä ole ollut mitään pelkotiloja....nyt ne on saaneet musta otteen. Kieltämättä tuo kätilön kylmäkiskoisuus, ja koko klinikan asenne on varmaan osalta niihin syypää. Toivottavasti kaikki nyt menis vaan hyvin, ja saan käärön terveenä ja hyvinvoivana syliin.

Kävin minäkin vähän hiuskuontaloa lyhentämässä, ja leikkautin aika kiva mallin että pysyis jotenkin kuosissaan. Laitan itse vielä muutaman vaalean raidan.Voi kasvohoito olis ihanaa.Nyt täytyy kyllä vaaan kaikesta hieman nipistää kun menoja on luvassa järjettömiä summia, eli eikun omat putelit esiin ja sohvalle rentoutumaan naamiot naamalla, jospa sitä vähän hehkeytyisi. Kaveri lupas tulla tekemään mulle jalkahoidon kun ens viikolla alkaa se odotettu mammaloma....jeee!

Liitoskivuista: Amodini ja Mai, olkaa onnellisia kun teillä ei ole liitoskipuja. Siis ne on aivan järkkyjä -mulla ainakin. Todella inhottavia kipuja, ja makuulla olon jälkeen on niin jäykkänä niistä kivuista ettei mitään rajaa.
Yöllä kun kylkeä käännän,olen myös huomannut että lonkat ja koko lantio lonksahtelee :eek: koli koli ...luut vaan erkanevat toisistaan :LOL:

Esimaitoa ei ole herunut toistaiseksi pisaraakaan. Jotain kuivahtanutta valkoista olen joskus ollut huomaavani, mutta siinä se.

Olettekos muuten rintapumppua aikoneet hommata? Mä sain semmosen Aventin käsikäyttöisen pumpun lahjaksi työkaverilta! Oli mulle kyllä oikein mieluinen lahja siinä mielessä kun haluaisin imettää ainakin puoli vuotta (jos vaan maitoa riittää), mutta kun takaisin työelämään olisi palattava jo toukokuun lopussa, ei jää paljon vaihtoehtoja. Ja onhan siitä alussa tietysti suuri apu kun vauva imee vaan vähän ja maito ehkä pakkautuu rintoihin ja kipeytyvät entisestään, niin saa vähän lypsettyä tyhjemmäksi :p

Pitäisi tuosta imetyksestä ehkä nyt äitiyslomalla vähän lukea.
http://www.imetys.fi/
Täälläpäin siihen ei kovin paljon kannusteta, ja itse saa sitten pähkäillä jos ei ota onnistuakseen. Rintakumit minäkin hommasin varmuuden vuoksi. Keitin niitä 5 minuuttia pakkauksen ohjeen mukaan.

Onhan täällä vielä kaikki yhtenä kappaleena? Siis Roosaa ja Lampukkaa lähinnä mietin kun heillä lähtö taitaa olla ensimmäisenä meistä. Tulkaa sitten heti ilmottelemaan jos lähtö koittaa niin saadaan jännäillä. Toivottavasti Lampukka saisit vielä mahdollisimman monta lisäviikkoa kasvatella pikkuista!

Leppoisaa perjantai iltaa ja rentoa viikonloppua kaikille =)

Kitty 34+4
 
Heips!
Liitoskivuista: Olkaa onnellisia, jotka olette siltä vaivalta säästyneet!
Minulla on ihan samat vaivat kuin Kittyllä, eli makuulta noustessa on kankea olo ja ne liitoskivut pahenee. Selänkin vuoksi joudun usein heittäytymään pitkälleen ja sieltä ei meinaa ylös päästä. |O
Ja öisin on tosiaan hirveä klonksahtelu tuolla lantion seudulla, kun kylkeä kääntää.
Ei ole multakaan maitoa vielä herunut, mutta nännejä nipistelee ja kutiaa tosi paljon.
Nyt vielä riesana hirveä mahanahkan kutina ja jalkapohjiakin kutiaa oudosti, ettei vain enteilisi raskaushepatoosia. :eek:

Haalistunut ja Vaavi 34+2
 
Hormonihirviö - sulta mun on pitäny jo pidemmän aikaa kysyä, kun sullahan oli myös niitä kissoja- (olikohan kellään muulla?)...miten olet meinannu pitää kissat loitolla vauvan sängystä?Onko ne esittäny mitään kiinnostuksen merkkejä pinnikseen, vai olikos sulla se sänky jo kasattuna?

Hitto, meillä tuo vanhempi kissarouva on kokoajan kyttäämässä tuota vauvansänkyä, ja kampeamassa sinne nukkumaan....aaaargh |O
Se haluaa aina kakkein pehmeimmän nukkumapaikan, ja enää ei meidän sänky ja katin oma fleecetäkki kelpaa, vaan pinnikseen olis kiva mennä kerälle. Sain sellaset raivarit eilen...

Täällä ei ole edes mitään kissaverkkoja myynnissä. PItää kai vaan aina muistaa sulkea makkarin ovi kun vauvan on nukuttanut, mutta huolestuttaa vaan että muistaako toi mies???????? :x (ja anoppi tietenkin lisää vettä myllyyn ja uhkailee että kissa saa lähteä kun vauva tulee taloon :'( )

Olikos sun viiksiniekat ihan sisäkatteja kans?
 
Kitty meidän kissat on sisäkissoja mutta niillä on ulkoiluhäkki (2x3x2m) ulkona niin saavat vähän raitista ilmaakin. Meillä ei ole vielä pinnistä kasattu vaikka haluaisin sen jo kasaan niin mies ei kasaa (on vielä kaupan pahvilaatikossakin) mutta meillähän on makkari yläkerrassa ja sinne ei kissat pääse. Tuleehan meille toki se rottinkinen 40v vanha sänky olkkariin ja sinne ajattelin laittaa kokonaisia valkosipulinkynsiä kun laitan sen esille n.3 viikon kuluttua. Kissat inhoaa valkosipulia ja toimii muuten ulkonakin jos naapurin kissat kuseksii esim. kukkapenkkiin niin eikun vaan puristaa reilusti pitkin penkkiä vsipulia. Mikään noista kemiallisista torjunta aineista ei toimi, kokeiltu on. Ja vauvut tulee eteiseen ja sinne laitan myös ja tämä on tehtävä tosiaankin ennen vauvan syntymää että oppivat mikä on sallittua. Yks hyvä konsti on myös että tyhjänä jätät pinniksen kissoille, kyttäät että kissa menee sinne ja suihkepullolla (laitat sen niin että tulee piikkinä vesi) ja eikun vettä päälle kun menee sinne, ei se monesti halua kastua. Sitten riittääkin jo kun näytät kissalle suihkepulloa niin kissa pötkii karkuun :LOL: Raakaa puuhaa mutta toimii meillä ainakin.

Kävin koiran kanssa käveleen n.300m ja hoh kun alkaa supistamaan. Saan varmaan synnytyksenkin alkamaan sitten muutaman viikon kuluttua jos menen 3 km lenkille. Ei auta kun pysyä sisällä....

Mulla alkoi tänää 34 viikko ja lääkärihän sanoi ettei estellä jos nyt syntyy =) Nyt on hyvä mieli eikä tarvi enää pelätä niin paljon :heart: vauva tulee sitten kun haluaa. Kohdunsuulla nipistelee edelleen ja ehkäpä vähän voimakkaamminkin kun aikaisemmin.

HH 33+0 !
 
Onnea HH:lle uudesta viikosta! :flower:

Mä olen kans ajatellut laittaa äippäpakkauksen laatikon pinnikseen ja nukuttaa vauvaa siellä. Ostin jopa sellaisen äitiyspakkauksen laatikon kangasverhoilun... että on nätimpi pahviloota. :D

Tänne kuuluu parempaa, huimaus on hellittänyt hieman ja työt ovat siinä mallissa että voin rauhassa jäädä oikein virallisesti saikulle. Anoppi kävi just, toi vauvalle KUORMA-AUTO-bodyn... Se on varma että tulossa on poika. No, saahan sitä olla. ;)

Jiksu 32+3
 
Heips!
Eipä tässä kummempia, ajattelin vähän nostella tätä meidän ketjuamme.

Lueskelin tuossa syksyn hedelmöityshoitojen plussaajien ketjua ja siellä yks oli saanut keskenmenon. :'( Voimia hänelle ja jaksamisia mahdollisiin tuleviin hoitoihin!

Omassa tilassa ei ole juurikaan muutoksia ollut. Ehkä nyt on ollut vähän parempia päiviä kuin jokin aika sitten. Mukavaa, ettei vauva paina enää kovin tuonne kylkiluihin ja mahalaukkuun. Närästystäkin on ehkä aavistuksen verran vähempi ollut.
Magnesiumlisää olen joutunut ottamaan öisten kramppien takia.
No sen verran jännässä pitää, että en tiedä onko housuihin tihkunut hieman lapsivettä vai normaalia vetisempää vuotoa, ei se ainakaan pissalle haissut.
:$

Meilläkin vauvan ensisängyn virkaa toimittaa se äitiyspakkauksen laatikko.

Haalistunut ja vaavi 34+4
 
Hojo kaikille!

Mä roikun täällä nyt varmaan koko ajan kun aloitin sairausloman virallisesti tänään... tosin töissä pitää vielä piipahtaa. Outo olo, mitähän tässä nyt sitten ryhtyisi tekemään... viikonloppuna aloitin äippäpakkauksen vaatteiden + harsojen yms. pesun, kohta nekin on kaikki pesty ja viikattu. Pitää vissiin ryhtyä taas kutomaan. :D

Pitäisi varata aika jalkahoitoon ja parturiin, mutta en tiedä mitä näille hiuksilleni tekisin. Jotakin mahdollisimman helppohoitoista... jos vaan lyhentäisi latvoista niin kuin aina ja pitäisi ponnarilla.

Jiksu 32+5

 
Moikka täältäkin!

Tänään sitten neuvola, nyt täytyy kyllä sanoa että tulee tarpeeseen!

2 edellistä yötä mennyt hyvin vähillä unilla. 4 tuntia ja viime yö 2 tuntia! :headwall: Töihin menin aamulla, mutta lähdin 10 pois. Vatsa kipeänä ja ihan pää sekaisin. Mieskin aamulla kysyi ekaksi että "kannattaisko nukkua päikkärit?", minä siihen "öööhhh, hmmmm....". Johon mies sitten hetkeä myöhemmin "sinä nukut tänään ne päikkärit!!!". Joten ei minulla sitten ollut vaihtoehtoa, tulin töistä ja luin hetken ja sitten sammuin. Tunnin verran nukuinkin sitten ja hyvin. Äsken sitten söin ja nyt alkoi todella outo selkä ja koko vatsan alueen särky! Krääks! On aivan puhki olo ja paikkoja särkee, ei hyvältä näytä. Nyt ekan kerran tuli pelko, että jos synnytys alkaakin jo! Mutta siis onneksi tunnin päästä neuvola, joten saan sitten siellä jutella ja kertoa.

Niin ja sairaslomaan tästä sitten varmasti seuraa, tänä aamuna senkin tajusin. Ajelin töihin ja sitten kun se loksahti päähäni, että nyt pitäisi varmaankin sitten saikulle jäädä, tuli sitten itku. Ehkä kaikki jotenkin konkretisoitui minulle kun tajusin että nyt ei minusta enää ole töihin ja oikeasti nyt pitää jäädä kotiin. Noh, töissä pitää kuitenkin poiketa joku päivä, sillä meillä tehdään kaikki poissaolo-ilmoitukset jne koneella. Eikä ohjelmaa voi vielä käyttää kotona, vaan ainoa kone löytyy töistä jolla sitten tehdään viralliset poissaolo-ilmoitukset.

No, mutta tässä oli nyt tätä täysin omaa napaa, anteeksi kaikille... :ashamed:

Nyt vaan niin outo olo, ettei muuta pysty pohtimaan. Palaan sitten illemmalla kertomaan neuvolan terkut.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Nampula 31+3
 
Ohoh ompas Haalistuneella jännät paikat jos on jo lapsivettä, mullakin on lirahdellut teelusikallinen aina silloin tällöin mutta valkkaria tai pissaa minä sen luulen olevan.... :eek:
Meillä oltu la illasta mykkäkoulussa, mies vaan otti kaljaa vaikka vau'kirjassakin luki ettei enää kannattaisi ottaa että on ajokuntoinen. Oonkin tässä miettinyt itekseni että josko menis yksikseen synnyttämään, ainakin siihen on varauduttava jos tämä meno jatkuu. Että hatuttaa :headwall:
Avasin äsken pinnasängyn pakkauksen, ajattelin ite kasata sen kun en vopi pyytää ukkoakaan, liekkö tuo vielä sitä kasaisikaan. No kuitenkin siinä oli naarmuja, on kuitenkin ihan kallis sänky (159e) ja en todellakaan aio hyväksyä tuota sänkyä. Kukahan senkin vaihtaa jos tämä puhumattomuus jatkuu... tai kyllä ukko mulle puhuu mutta minä en sille (näköjään musta löytyy vielä sisupussiakin kun olen raskaus aikana ollut vähemmän tempparamenttinen).
Laitoin sairaalakassin valmiiksi ja tämmöstä kamaa sinne meni
-rintakumit
-imetysliivit
-vauvalle lakki (erivärisiä itekudottuja, jos ei vaikka olekkaa tyttö)+ sellaset sisälapaset jos on pitkät kynnet syntyessään
-liivinsuojia
-siteitä
-Hammasharja+tahna, harja (muotoilutuotteita), shampoo+hoito ym. hygienia tuotteita
-ristikoita, kirja
-pikkuhousuja ja sukkia (villasukat, oon kuullut että loppuvaiheessa synnytystä voi tulla kylmä)
Muistilapussa lukee vielä kännykkä+laturi, kamera+laturi, rahaa, äitiyskortti, suklaata

Vauvalle oon myös pakannut toppapuvun sisään valkoiset: bodyn, puolipotkarit, sametti potkarit ilman hihoja, villapuku+sukat, kypärämyssy, lakki, toppa käsineet ja tossut (pakkauksesta) ja fleece jos on kylmä. Myös harso on hyvä ottaa mukaan niin saa laittaa kasvojen suojaksi autolle mentäessä.
Eilen oli muuten alaselkä jo kipeä menkkamaisesti mutta ei onneksi supistellut.

Hormonihirviö 33+2
 
Maanantaita! Täällä jännätään joka päivä koska lähtö laitokselle tulee.. :eek:
Olo on kuitenkin sellainen,että olen alkanut miettimään mitä jos meneekin kovin pitkälle.. ei nimittäin enää oikein jaksaisi. Vatsa on nyt venynyt ihan kireäksi ja tuntuu, että paljon ei enää jousta. Yöt menee edelleen huonosti ja väsymys vaivaa. Kävellä ei voi juurikaan 50m pidempää matkaa. Vatsa on laskeutunut ja tunnen poikien menon todella alhaalla. Joka päivä mietin onko nyt kaikki valmiina ja käyn läpi noita tavaroita ja vaatekasoja. Aion tänään ajaa vielä ostamaan niistimen ja rintapumpun. Eilen laitettiin hoitopöytä kylppäriin ja siihen pitäisi vielä löytää kivoja koreja. Huomenna ultraääni ja lääkäri. Silloin varmaan sovitaan aikataulusta ja mahd. käynnistyksestä. Viimeksi oli puhetta siitä viikosta 37. lauantaina alkoi 36. viikko!!
Malttamattomana odotan jo miltä pojat näyttää. :)
Tässä tälläinen omaa napaa kirjoitus...
Tsemppiä kaikille viikkoon ja varsinkin liitoskivuista kärsiville. Onneksi kohta pääsee taas normaalisti liikkeelle. Aion kyllä kiertää tuplarattaiden kanssa koko raskausajan edestä heti kun mahdollisuus on. Pitää varmaan ostaa juhlan kunniaksi uudet lenkkaritkin!!

Roosa ja pojat 35+2
 
Ranja
Hiljainen aktivoituu... :wave:

Meillä vauva nukkuu todnäk heti alussa pinnasängyssä, josta tehdään "sivuvaunu" meidän sängyn viereen. 3-vuotias esikoinen kömpii usein yöllä meidän väliin, tuolla sivuvaunulla saa lisää sänkytilaa ja helpottaa yöimetystä kun ei tarvi nousta seisomaan ottaakseen vauvaa rinnalle. Jos pinnasänky tuntuu liian isolta, pienennän vauvan nukkumapaikkaa tyynyillä.

Parisuhdekriiseissä olevilla iso :hug: Alkoholin suhteen meillä päätettiin niin, että tammikuussa mies voi vielä ottaa muutaman oluen/vkl, mutta sitten ei enää yhtään ennen varpajaisia. Onneksi ollaan suuremmilta väännöiltä vältytty, ihana mies minulla kun ymmärtää mun mielenliikkeitä ja antaa anteeksi turhat kiukuttelut.

Sairaalakassista ollut puhetta. Miksi otatte mukaan rintakumit? Yhden lapsen ja imetykseen muutenkin perehtyneenä neuvon, että älkää ottako rintakumeja käyttöön ellei ole ihan pakko. Vaatikaa sairaalassa kunnollista imetysohjausta, kätilön on varsin helppoa antaa rintakumi jos vauva ei heti saa rinnasta kunnolla kiinni, mutta usein äiti onkin jo kotona ilman apua ja tukea kun rintakumista pitäisi oppia pois. Kitty olikin jo laittanut linkin imetys-sivuille, jossa paljon vinkkejä. Esikoisen kanssa tappelin imetyksessä ainakin suihkutisseistä, rintaraivareista ja myöhemmin puremisesta :x Lopussa työ palkittiin ja imetin esikoista 2-vuotiaaksi, täysimetyksellä sai olla 6kk ikään asti. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu imetyshehkutuksistani. Ymmärrän että kaikki eivät halua imettää, mutta olisi hienoa että ne jotka haluavat, saisivat jo sairaalassa siihen mahdollisimman hyvää ohjausta ja tukea sitä tarvitessaan.

Ihanaa että meidän vauvat syntyvät kohta! En enää millään malttais odottaa että saan vauvan syliin ja kotiin. Kirjottelen jossain välissä enemmän omaa napaa, lyhyesti kerron että mulla todettu raskausajan diabetes, paljon supistelee, väsyttää... Ihan hyvin kuitenki menee :heart:

Ranja 32+6 ja Pippuri
 

Yhteistyössä