Kesäkuun lapsettomuushoitojen plussaajat -PART II

Ehtoota kaikille!

Kova meno töissä vaan jatkuu. Tänään tuli olo että nyt on pakko alkaa hidastamaan. Heti kun ovesta astuin sisään, oli meno sellaista että huh huh. Aamulla jo hermostuin työkaverilleni, kun ei aikuinen ihminen osaa asettaa rajoja, eikä pitää niitä vaan lapset menivät kuin päättömät kanat. No, josko homma rauhottuisi pian. Mutta keitti minun päässäni aikas hyvin ja purin sitten kiukkuani lego rakennelmia purkaen. :p

Nyt sitten on iltasella huomannut masusta, että kovaa on menty. Suppareita tuli muutama päivän aikana ja nyt masu hieman arka. Mutta onneksi lepo auttaa. Huomenna sitten kyllä otan rauhallisemmin!

Roosan pojut olivat jo tosi hyvän kokoisia. :)

Meillä ens viikolla rakenne-ultra, jännittää kovasti että onko kaikki hyvin. Mutta koitan vielä olla ajattelematta asiaa enempää.

Amodini, kiitoksia vaan, onhan nuo suursnautserit ihania tapauksia. Sellaisia persoonia, että välillä naurattaa ja välillä lähes itkettää. :) Pk-puolella harrasti ekan hauvani kanssa enemmänkin. Jäljellä kisattiin. Mutta sitten näiden kahden nuoremman kanssa on sitten iskenyt laiskuus. Tai tuon nyt vanhemman kanssa harrastin hakua enemmänkin alkuun, mutta sen luonteen hankaluus sitten hieman jarrutti menoa. Tuo nuorin on tuollainen minun pikku-vaavi, jonka kanssa ei paljoa ole tehty. Näyttelyissä pyöritty hieman ja pikkuisen jälkeä ajettu. Mutta laiskuus on iskenyt. :whistle: Jos sitten joskus... ;)

Kitty, kuulostaa ihanalta tuo illan viileydessä kävely... Kuinka lämmintä siellä nyt on? Täällä kun tuo vesisade ja kurakeli on "piristänyt" syksyiseen tapaansa. Hieman jopa kateeksi käy, sinua siellä. :) Mutta toisaalta ajattelen että sitten on ihanampi tämän pimeyden ja sateiden jälkeen kun tulee joulu. :xmas:

Nyt taas sohvalle. :wave:

Nampula 21+1
 
Amodini - mulla on tuossa 27 viikolla taas äippäpolille yx ultra-aika - siinähän kattoovat 3D ja 4D -kuvaa. Kysyin asiaa joskus lääkäriltä ja hän sanoi ettei Down välttämättä näy ultrissa lainkaan.

Eilen oli kanssa hauska tapaus kun olin oman reumalääkärini vastaanotolla. Hää katseli ensin nivelet ultralla ja sit sano "katellaanko vähän vauvaa - hänellä käy niin harvoin raskaana olevia asiakkaita" :D Ja sit me kateltiin mitä se neiti siellä touhuaa :p Tää naislääkäri sai pari vuotta sitten iltatähtensä 43 vuotiaana - huipputyyppi!

Täällähän on snautseri-ihmisiä :) Itselläkin aikoinaan oli keskareita parikin kappaletta. Nyt partasuita löytyy kääpiökoosta - vaikka niin isoja oovat että porukka monesti keskariksi luulee. Ja riiseneitä on kaveripiirissä pilvin pimein ;)

Viipukka ja typy 23+5
 
Moikka kaikille! Sekä snautseri-väelle että muille. :D Hauskaa kyllä että on näin monta snaku-ihmistä sattunut samaan pinoon. :)

Lähdin tänään töistä muutaman tunnin aikaisemmin, kun meillä siellä oli väkeä töissä vaikka kuinka paljon. Totesin, että minä poistun. Viime yö meni taas pyöriessä ja aina kun vääntelin ja kääntelin itseäni alkoi supistaa. Harjoitus suppareitahan nuo ovat, mutta ei silti mukavaa. Joten kun tänään muutenkin otin töissä rauhallisemmin, niin päätin sitten lähteä kotiin lepäilemään. Supisteli töissäkin muutamaan otteeseen, joten parempi näin.

Oikeastaan sen kummempia ei tänne kuulu. Ajattelin kohta käväistä ulkona hauvojen kanssa ja sitten olisi välipalan aika. Minä kun olen tottunut kahden jälkeen töissä välipalaa popsimaan, niin alkaa jo hieman tuntua siltä että kohta olisi sen aika. Nyt tosin sitten hieman venyy, mutta josko ulkoilma helpottaisi.

Mukavaa Pyryn-päivää kaikille (vaikkei meillä kyllä pyrytäkään!) :wave:

Nampula 21+2
 
Oma napa: Tuli pieni säikähdys. Olin aamulla neuvolassa. Kaikki muuten hyvin, mutta hemoglobiini oli 80 :eek: Lähtöarvo viikolla 9 tai jotain oli 138. Epäilivät jo, että mittari olisi rikki ja laittoivat labraan. Ja jostain syystä sieltä ei ole kirjattu tulosta vielä. Täytyy odotella huomiseen. Olen kyllä ihmetellyt, että miten tämä vähäkuumeinen flunssa vetää niin hemmetin väsyneeksi, ettei jaksa edes naistenlehteä lukea sohvalla. Mutta olin silti aivan varma, että hemppa olisi noussut siitä edellisestäkin kauhulukemasta 119. Terkka oli sitä mieltä, että mun pitäisi pysyä himassa ainakin ens viikko.

Korkkasin samantien Kräuterblutin kaapista, yääääk! Ja jatkan Obsidania. Muistelen, että joku täällä oli saanut ohjeeksi, että obsidania voisi ottaa 2*100mg vuorokaudessa?

Voi kun pääsisi etelän lämpöön! :p Aamuisin joutuu jo turvautumaan untuvatakkiin koiralenkillä kun tuuli on niin kylmä. Ja tuo pimeys, argggh! Nauti Kitty ja muistele meitä lämmöllä. =)

Meissä alkaa saikkulaisia olemaan enemmänkin. Roosa siis varmaan loppuun asti, mutta Nampulakin taas, voi hitsi. Mä olen mielellään kotona jos on yhtään enempää virtaa. Mutta tää seinän tuijottaminen alkaa nyppimään, kun töllöstäkään ei tule mitään kivaa.
 
Amodini, toivotaan nyt että niillä oikeesti olisikin mittari rikki. Mutta nyt sitten vaan rautaa naamaan! Minä ainakin sain ohjeeksi ottaa Obsidania 2*100mg vuorokaudessa. Otan nyt kerralla, öisin. Mulla kun oli hemppa vain 100 silloin viime neuvola käynnillä. Oli sitten onneksi noussut reilun viikon rautakuurin jälkeen.

Minä en siis ole saikulla nyt. Lähdin vain töistä aiemmin. Katsotaan nyt sitten kauanko pystyn töissä olemaan, vielä ainakin koitan jaksaa. Mutta jos supistelut jatkuvat samaan malliin, niin ei hyvältä näytä.

Jaksuja kaikille! :heart:
 
Iltoja täältä tihkusateesta!

Hui, mites Amodinin hemppa noin alas on romahtanut :eek: Nyt vaan kuule rupeat pistelemään Obsidanin ohella verilettuja, HH:n ehdottamaa verimakkaraa ja punajuuria napaan niin eiköhän se siittä...
(jos vaan nuo 'herkut' maistuu)

Mulla oli tänään yöks yöks se sokerirasitus testi. Ei ollut niiiiiin kamala kuin olin kuvitellut.Sellasta sokeriveden makuista litkua piti juoda iso kupillinen, ja samalla otettiin myös yleisverikokeet ja annoin pissanäytteen. Huomen aamuun odottelen tuloksia. Sydän vaan rupes hakkaamaan kauheasti ja olo meni ihan veltoksi. Kaiken huipuksi nykerö heräsi varmaan siihen siirappi cocktailin makuun ja rupes potkunyrkkeilee oikein kunnolla. Ihan ilkeetä teki.

Jotenkin mulla on semmonen tunne että sille ihanalle sokrudieetille joudun. Ottaa päähän kun kaiken kukkuraksi anoppi kärrää tänne meille harva se päivä kaikkia herkkuja. Tänäänkin se oli tuonut ison omenapiirakan ja suklaakakku palan. Aaargh! siis hyväähän se kai sillä tarkoittaa, mutta välillä tuntuu että haluaakohan se oikein todella että musta tulisi satakilonen |O . Anoppi on muutenkin hurahtanut tähän odotukseen, ja höösää jo nyt. Kai se on kun ainokainen poika on tulossa isäksi, on mammakin ihan hurahtanut.

Mites teillä muilla isovanhemmat on suhtautuneet teidän odotukseen?Onko omat äidit jo kuinka hössöjä teillä? Äiti on sentään ollut ihan cool vielä toistaiseksi. noh, meillä tuota välimatkaakin on yli 3000 km.

Ensi tiistaina olisi taas ultra, ja pääsen taas ah niin sen ihastuttavan kätilön juttusille. Pelottaa jo mistäköhän se tälläkertaa marmattaa....

Tuolta helmikuisten ketjusta lueskelin että monet on mitanneet tuota sf-mittaa. Siis mä olen ihan pihalla. Multa ei ole kätilö/lääkäri sitä koskaan mitannu.Voiko sen mitata itse? Mutta mistä mä osaan katsoa kuinka korkealla tuo kohtu jo on, tossa vyötäröllä kun on jokunen sentti ylimääräistä ilmankin???????

Täälläpäin on ollut nyt noin 20-23 astetta ja tänään satelee. On se vaan kumma kuinka mulle iskee kaikesta huolimatta näin talven tullen perisuomalainen melankolia. Tahtoisin oikeen kunnon talven, lunta ja pikku pakkasta. Kyllä ihan kaiholla kesäisin nostalgioin Suomea, kun jatkuvaa hellettä ja paahdetta riittää toukokuusta lokakuuhun. Ajatelkaa että nyt vasta ensimmäiset sadekuurot sitten toukokuun puolenvälin !

Tässä tulikin taas tekstiä ja kyssäriä tälle illalle.

Mukavaa illan jatkoa. Nampulalle voimia ja lepoa!

Kitty rv24+3

 
Perjantaita kaikille!

Tänne ei mitään erikoista kuulu...ajattelin vaan vähän nostaa meitä toiselta sivulta ekalle =)

Ai niin olipas mulla kysymyksiäkin... Onko teille alkanut mahan/navan seutuville kasvaa untuvikkoa? Mulle on kasvanut ihan ohuen ohutta vaaleaa untuvikkoa.
Toinen kyssäri on että onko teitä alkanut ilmavaivat vaivaamaan? Mulla on ja välillä ihmetyttää että mistä sitä riittääkin. Onneks voi miehen aikaa ihan vapaasti päästellä, muuten varmaan halkeaisin :)

Isovanhemmista sen verran että miehen puolelta molemmat ovat pois nukkuneet ja minun puolelta menetin äitini syöpään reilu pari vuotta sitten. Isä elää vielä.
Äitini aina sanoi ja toivoi että ehtisi minun pienokaisenkin näkemään, mut niin vaan ei käynnyt. No äiti varmaan kattelee meitä tuolta taivaan porteilta. Voin vaan sanoa että tiedän kuinka se olisi paaponut ja hellinyt tän tulevan vauvan ihan piloille =)
Laskettiin miehen siskon kanssa yks päivä että montakos serkkua tällä pirpanalla jo on. Niin aika huiman lukeman saatiin...noin 85 serkkua !! Minun puolelta 10 ja loput miehen puolelta.

Aurinkoista päivän jatkoa ja hyvät viikon loput!

Mai 22+4
 
Ranja
Matkalta palattu, arki rullaa taas...

Tänään oli neuvola, kaikki muuten hyvin mutta sf-mitta oli reilusti yli käyrien. Viikkoja tänään 22+3 ja sf 27,5cm! :eek: Sokerirasitus määrättiin pelkästään tuon mitan takia, vaikka painoa tullut normaalisti. Terveydenhoitaja sanoi ettei huoleen ole aihetta, mutta kyllähän tuo mietityttää mikä siellä kohdussa oikein kasvaa.

Isovanhemmista ollut puhetta. Omat vanhempani ovat iloisia uudesta lapsenlapsesta, mutta aika pidättyväisiä. Ei mitään hullaantumista luvassa. Miehen äiti on aivan varma että tulokas on poika, hänellä on jopa nimi valmiina pojalle. Tyttö ei varmasti olisi yhtä toivottu lapsenlapsi, mikä ärsyttää minua todella paljon. Muun muassa tuon sukupuoli-ongelman vuoksi en ole juuri halunnut pitää yhteyttä miehen vanhempiin, sillä pahoitan vain mieleni anopin kommenteista.

Ranja
 
Onpas Main tulevalla vauvalla paaaljon serkkuja :whistle: Meidän neitille tulee serkkuja neljä ja viides syntyy huhtikuussa. Ja kaik mun puolelta.

Mun äiti ei paljon hössötä (on jo sen verran noita lapsenlapsia) ja anopin kanssa on välit vähän viileet - saan siis olla ihan rauhassa.

Ilmavaivat vaivaavat täälläkin ja ne ovat kivuliaita vatsassa möyriessään. Ihan sama mitä syö niin tuntuu että vatsa tykkää kyttyrää. Toivottavasti tähän tulee muutos viimeistään kun neiti syntyy :/

Mukavaa viikonvaihdetta kaikille :wave:

Viipukka ja typy 23+6
 
Alhainen hemppa oli onneksi väärä hälytys. Soittivat neuvolasta, että labra oli antanut arvoksi 112, jeeeee!!!! Siis lääkärille pitää mennä alkuviikosta silti kun arvo on tippunut paljon, ja tippunut rautakuurista huolimatta, mutta ei ole hätää. Mutta taidan silti tuplata Obsidanit Nampulan saamaan ohjeen mukaisesti.

Mä olen suuremmilta ilmavaivoilta toistaiseksi säästynt. Huomasin, että kipeenä ollessa nuo makeutusaineillta makeutetu kurkkupastillit ei oikein sopineet. Miksi ihmeessä kaupasta ei enää saa kuin sokeroimattomia kurkkupastilleja?

Mai Miten ihmeessä tuollainen serkkumäärä on mahdollinen? :) Onko siinä pikkuserkut mukana? Ihanaa, että lapsella on iso suku! Itselläni on 19 serkkua ja voitan anna "kenellä eniten serkkuja skaban" B)

Meidän lapselle tulee 3 serkkua, josta 2 on vielä syntymättä. Ja tästä päästäänkin sujuvasti isovanhemmat -aiheeseen: pääsen itse vähemmällä kun molempien mummojen kiihkoilu jakaantuu kahteen paikkaan. Juuri äsken poltin päreeni puhelimessa omalle äidille, joka oli kärkkäästi sitä mieltä, että minun täytyy ottaa sairaslomaa töistä, ajalle jolloin joudun väliaikaisesti "influenssavaaraan". :headwall: Yritin selittää rauhallisesti, että jos kaikki raskaana olijat ottaisivat saikkua kun altistuvat viruksille niin olisi pula opettajista, lääkäreistä, sairaanhoitajista, kaupan kassoista jne...

Toisaalta yritän muistaa, että ihminen ei saa mistään niin ehdotonta rakkautta ja tukea tilanteesssa kuin tilanteessa kuin omilta vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan. Ja omat ovat niin tärkeintä, että en tiedä miten selviäisin ilman heitä. Appivanhempien kanssa olisin itse mielummin olematta tekemisissä, mutta olen yrittänyt aina kunnioittaa sitä, että he täysin erilaisesta arvomaailmastaan huolimatta ovat mieheni vanhemmat. Tapaan heitä muutaman kohtliaisuuskäynnin verran vuodessa, mutta nyt olen yrittänyt ottaa heitä mukaan raskausiloon, kun tiedän miten hirmuisen tärkeää se heille on.

Se olisi sitten talvi tulossa etelä-suomeenkin huomenna. Jospas saataisiin lunta ja valoa!
Hyvää viikonloppua!
Amodini 21+1
 
Iloista Pyhäinpäivän aattoa

Amodini : onneksi labra oli sekoillut ja hemppa tulos olikin väärä! Mä sain tänään myös verikokeiden tulokset ja mulla hb ihan sama eli 112!
Tiistaina tapaan lekurin ja katotaan mitä sanoo.

Niinhän siinä sitten kävi että meikäläisellä tuo sokerirasituksen 1 tunnin arvo oli pikkasen koholla. Näin päättelin ainakin suomalaisten säännosten mukaan, eli raja on kuulemma 10, mulla se oli 10,5 :ashamed: VOI ITKU! Tästäkös se mun kätilö varmaan innostuu. Nyt loppui kaikki makean syöminen tähän. En ole kyllä mässäillytkään, päivastoin syönyt mielestäni todella terveellisesti, rasvaiset ruuat ei edes maistu, pastaa sekä vaaleaa leipää en syö oikeastaan ollenkaan.Makeaa silloin tällöin. Heikkouteni on ainoastaan suklaa :whistle:
Vaa'alle en ole uskaltautunut, no näkeepähän senkin sitten tiistaina.

Mai : Mulla vaivaa toisinaan kyllä kanssa tuo 'pallomahasyndrooma', istumatyö ja varsinkin tumma leipä vaan lisää ilmavaivoja. Untuvikkoa mä en ole huomannut että olis, napa kyllä alkaa olla ihan olematon viiva enää, mietinkin milloinkohan se pullahtaa ulos. Yöks!
Todella ikävä kuulla Mai että olet äitisi menettänyt niin hiljattain, eikä hän ehtinyt nähdä tulevaa pienokaistasi. On sinullekin varmaan surullista, kun yleensä äiti-tytär suhde tulee lapsen myötä tärkeämmäksi. Itsekin välillä suren sitä että oma äiti on niin kaukana, nähdään vaan kerran- pari vuodessa, eikä hän voi olla läsnä ainoan lapsenlapsensa elämässä, niin paljon kuin ansaitsisi.

Niin, tuosta serkkuasiasta tulikin mieleen että meidän tulevalla pikkuisella ei tule olemaan yhtään ainoata serkkua :'( Olemme mieheni kanssa molemmat ainoita lapsia.....

Ranja : En usko että sulla on syytä huoleen tuon sf-mitan perusteella. Eikös ne kaikki vauvat kasva rv 24 asti samaan tahtiin ?Äidin ruumiinrakenne, kohdun muoto ja esim lievä ylipainokin vaikuttaa tuohon sf mittaan. Paljonko sulla on Ranja tullut painoa tähän mennessä? Jos ihan normaalisti on tullut, ei mitään huolta.

Missäs HH luuraa? Vietätkö viikonloppuleskenä taas tämän viikonlopun?

Nyt taidan mennä sytyttämään tuoksukynttilät ja käperryn sohvalle peiton alle.....ja syön vaikka korppua ( vaikka geisha levy houkuttelis jemmassa tuolla kaapin pohjalla) aaarrghhhh!

Mukavaa talvista viikonloppua masusiskot!

Kitty+nykerö :heart:
 
Eilen tökki tosissaan nää sivut ei päässyt millään läpi joten jätin suosiolla kirjoittamisen tähän päivään.

Mulla on ollut untuvikkoa jo ihan alkuraskaudesta lähtien, sitä kasvaa masussa, pyllyn yläpuolella ja pulisongejen kohdalla (kesällä vetasin lady shaverilla poiskin poskista kun valkeat karvat ja ruskettunut iho ei näyttänyt kovin hyvältä ). Mää luulen että mulla laittoi ne tukilääkkeet jo ton karvan kasvun vauhtiin, onneksi ne on tosiaan ihan valkeita blondi kun oon.

Mää kärsin iltaisin jalkojen pakotuksesta, kauheaa hakemista asennoissa. Oon monena yönä herännyt siihen että nukun selällään ja jalat koukussa ylöspäin. Magnesiumia oon syönyt mutta eipä tunnu auttavan. Närästys on myös alkanut vaivaamaan öisin, unet häiriintyy kaikesta tästä. Alaselkä on myös kipeä, vali vali :( Eihän tässä ole enää kun 17 viikkoa laskettuun aikaan =) joo saapas nähdä miten tää loppu odotus menee.

En ole leskenä tänä vloppuna, sama vaikka oisinkin.... :eek: hermostuin kun ukko eilen kaljotteli kotona (ei siinä mitään) mutta aamulla kun tulin alakertaan oli kaljapulloja siellä täällä ja ollaan nimenomaan sovittu ettei mun niitä tarvi raskaus aikan siivota... :ashamed: Itku ja huutohan siitä tuli...

Siitä sf mitasta ei kannata olla huolissaan, mulla oli myös yläkäyrien yläpuolella aluksi se ja pikkuhiljaa tasoittunut. Mun kaikki kaverit on sitä mieltä että mulla on iso maha ja en näytä muualta lihonneelta (hyvä niin) saas nähdä millanen rantapallo olen loppuajasta. Se mitataan häpyluun yläpuolelta ja kohdun yläreunaan joka on muutaman sentin navan yläpuolella ainakin mulla mutta sehän vaihtelee onko pitkä vai pätkä ja mää oon pätkä.

Ens viikolla ois se sokerirasitus, mää en kestä jos joudun dieetille......

Meillä vauvalla on vain 1 serkku joka täyttää 1 vuoden tässä kuussa.

Hormonihirviö uusilla viikoilla taas eli 23+0
 
Mulla oli eilen varsinainen supistuspäivä. Jatkuvasti supisteli ja alaselkää jomotti. Mies yritti passittaa minut lääkärille, mutta minä en suostunut, kun sanoin vain, että olen vain rasittanut itseäni liikaa ja se menee levolla ohi.
Seurailen tässä nyt tilannetta, vielä tänään ei ainakaan ole tullut yhtä kamalaa oloa ja yritän lepäillä nytkin, mikäli maltan.
Täytyy varmaan maanantaina soittaa neuvolaan ja pyytää sitä astmalääkettä, jota käytetään supistusten ehkäisyyn, Bricanyl tmv. Tekee kuulemma tosi voimattoman olon...
Huolia huolia...
|O

Haalistunut & vaavi 24+3

P.S. Mullakin on melkoista haituvaa vatsanseudulla ja muutama ihan pikimusta karva navan alla koristuksena...
 
Kirjotin tuossa jo aiemmin pitkät pätkät, mutta sitten ne taas katos... :snotty:
Joten nyt sitten varmastikin hieman lyhyemmällä kaavalla jutustelua...

Viikonloppu vierähti mökillä. Jotenkin ollut kovin vetämätön olo ja eilenkin nukuin kahdet pikku päikkärit ja oikein kunnon hyvin nukutut yöunet. Liekö sitten ollut kunnolla univelkaa, kun olen niin monta viikkoa jo pyörinyt sängyssä. Lisäksi töissä ollut stressaava viikko, joten sekin varmasti vaikuttaa. Mutta josko nyt helpottaisi. :) Oli ihanaa olla mökillä rauhassa ja tehdä mitä huvitti. Luntakin tuli eilen ja sai nauttia pikkupakkasesta.

Huomenna on sitten neuvola. Saas nähdä mitä paino sanoo ja sf-mitta. Joka mullakin mennyt yläkäyrillä kokoajan. Huh hui! :p

Mullakin on masussa tuota untuva karvaa ja paljon. Ollut samoin kuin HH:lla alkuraskaudesta asti.

Pikkuisen serkuista: Tulee olemaan minun puolelta 3 pientä serkkua, ikää 3-5 vuotta sekä sitten mieheni puolelta 3 serkkua jotka kaikki aikuisia. Mieheni kun on minua sen verran vanhempi, että vauvan serkut sitten ovat aikuisia jo. Minun puolen serkut, siskoni 2 muksua ja veljeni tyttö juttelivat jo yksi päivä vauvalle. Esittelivät itsensä, jotta sitten vauva tietää ketä he ovat kun tulee pois. Oli se niin suloista. :heart:

Mulla on ollut kohdun vasen reuna arka muutaman päivän, en sitten tiedä onko kasvanut enemmän sinne suuntaan, kun nyt taas viiltelee oikealta. Josko tasaantuisi. Kummia juttuja kaikki nämä.

Haalistuneelle voimia ja tsemppiä! Toivottavasti supistukset loppuvat ja olosi paranee! :hug:

Nautinnollista sunnuntai-iltaa kaikille! Pitäkäähän huolta itsestänne ja pikkuisista matkalaisistanne! :heart: :wave:

Nampula 21+5
 
Nampula Kiitos!
Kyllä nämä pari päivää ovat olleet jo paljon paremmat, onneksi. Ajattelin kuitenkin varmuudeksi huomenna soittaa neuvolaan ja kysyä vähän neuvoa.
Vauvakin mylläsi välillä niin vauhdikkaasti, että senkin takia tuli supistus.
Ihanaa, sain viime yön nukkua tosi hyvin! Harvinaista herkkua.

Minä olen saanut kuulla, että sukuun olisikin tulossa saman ikäisiä vauvoja, mutta harmikseni ollaan niin harvoin tekemisissä, että ei siitä paljoa hyötyä ole. :/
Asutaankin ihan eri puolilla Suomea.

Haalistunut & vaavi 24+4
 
Huomenta kaikille!
Viikonloppu sujunut rauhallisissa merkeissä ja ihanaa kun täällä etelässäkin on pikkupakkanen. Käytiin miehen kanssa lauantaina skiexpossa katsastamassa viimeisimät laskettelu välineet ja vaatteet ja kyllä tuli tälläiselle vanhalle hiihtopummille haikea olo. meillä on tuo laskettelu ollut yhteinen intohimo ja tämä talvi jää nyt väliin. Ja niin jäi Levin kisatkin.Taitaa kyllä jäädä pari seuraavaakin. Ollaan kyllä sovittu, että omat laskettelureissut voidaan tehdä sitten ensi lumilla. Minä omien kavereiden ja mies omien kanssa. Pojat saa kyytiä heti kun vaan pystyvät.
Serkkuasiaan palatakseni. Meillä tulee olemaan vain viisi serkkua. Ja ei varmasti lisää tulekkaan. Nuorin on viisi ja vanhin kolmetoista. Minun puolelta toisella siskolla on myös ollut lapsettomuusongelma ja vika samantyyppinen kuin minulla. Eli vähänlaisesti munasoluja. Sisko onkin jotenkin ollut surullinen kun meillä tärppäsi. Ei sitä suoraan myönnä, mutta huomaan ettei esim. pidä niin paljon yhteyttä kuin ennen. Asuu vielä ulkomailla, ettei edes nähdä usein. Hänen miehensä oli ottanut tämän meidän raskausuutisen vielä raskaammin. Toivon kuitenkin, että sisko lupautuu kummiksi toiselle pojalle.
Ilmavaivojen kanssa kamppaileville täytyy vain sanoa, että tervetuloa kerhoon.. ;) Kärsin niistä erityisen paljon. Apua ei ole tullut ruokavaliosta eikä lääkkeistä(cuplaton). Toivoa sopii, ettei vaiva periydy äidiltä pojille!!
HH.lle senverran tuosta miehen oluen juonnista, että minä ainakin seuraan nykyään kokoajan paljonko mies juo ja naputan melkein joka lasista. Meillä tyhjenee tuo punaviinipullo lauantai-iltaisin..Tekisi kyllä itsekkin mieli lasillinen maistaa mutta olen päättänyt vetää tätä nolla linjaa loppuun asti. Sanovat kyllä että pieni lasi viiniä ei olisi pahaksi jos esim. kerran kuussa maistaisi..

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille, voikaa paksusti!
Roosa ja pojat 25+2
 
Terveisiä labrasta elikkäs olin tänä aamuna sokerirasituksessa. Jotka haluaa tietää millanen oli niin tässäpäs ohjeet: Ensin pistettiin sormen päästä ja katottiin ettei ollut liian korkea lukema ja sitten heti kyynär varresta, join sen pullollisen cokiksen makuista litkua, tunnin odotus ja taas kyynärtaipeesta, taas tunti odotusta ja näyte kyynärtaipeesta. Eli 1 sormi näyte ja 3 kyynärtaive näytettä. Aikaahan siellä kuikui yli 2 tuntia, kattelin tv:tä. Huomena tai ylihuomena saan tietää tulokset.

Roosa meillä on nykyään selvät sävelet miehen juomisessa, saa jouda joka toinen viikonloppu ja vain kaljaa (menee änkyräksi väkevistä ). Mää en oo edes maistanut raskaus aikana mutta jouluna otan 1 punkkulasin jos maistuu.

Mun jalat on edelleen ihan pökkylät, vanhat rasitus vammatkin on alkaneet vaivaamaan ja polviin kertyy tosi paljon nestettä ja ne on kipeät :eek: kurjaa! Koira rukkakaan ei pääse kunnon lenkeille kun ei noi jalat anna kävellä tai antaa ne mutta kauhee tuska sitten jälkeenpäin.

Painosta ollaan puhuttu mutta kuinka monta kiloa on nyt tullut yhteensä jos kattoo ennen raskaus aikaa? Mulla on viime viikkoina noussut paino ja nyt on ehkä n.3,5-5kg tullut yhteensä. Vaikea sanoa kun neuvolan puntari näyttää enemmän kun omani.

Hormonihirviö 23+2
 
Heippa täältäkin taas vaihteeksi =)

Main vaaville on sitten siunaantunut serkkuja ihan riittämiin :hug: Meidän vaavilla on serkkuja tällä hetkellä 8 kpl, eli ihan riittämiin niitäkin, itselläni kun ei olekaan kuin 3 serkkua =)

Ihmeellinen oire alkanut vaivaamaan:
Kun seison pitkään tai teen jotain rankempia hommia, kohta mikä kipeytyy on kantapäät... Onkohan seisonta-asento jotenkin muuttunut, vai mistä ihmeestä voi johtua? Outoa ja ärsyttävää... :(

Meillä mies saa kyllä ottaa, jos niin haluaa, kunhan ei tee sitä miun silmieni alla, eli mieluiten siten, että lähtee sitten jonnekin kavereidensa kanssa iltaa istumaan.. Itseni ei tee edes mieli, jääkaapissa pidän aina tuota alkoholintonta Nikolaita, ainoa, mitä todellakin hyvän ruoan kanssa jää kaipaamaan, on punaviini, mutta ei mahda mitään muuta kuin olla ottamatta.. Jouluna tosin lupasin itsellenikin lasillisen, eikä neuvolantätikään tuota pahana pitänyt, kun erehdyin ääneen suunnitelmistani mainitsemaan :saint:

Keskiviikkona rakenneultra.. Jännittää, ja silti odotan kovastikin, josko saisi tietää vaikka vaavin "merkinkin" :hug:

Dooris ja sintti 18+5
 
Neuvola kuulumisia...

Neuvolassa tuli taas poikettua. Mieskin pääsi ekaa kertaa mukaan, kun lähti hieman normaalia aiemmin töistä. Kaikki oli kunnossa. Painoa on nyt sitten kertynyt koko raskauden aikana 4,5 kiloa! Aikas kovasti, mutta kuulemma ei haittaa mitään. :) Sf-mitta oli 19 cm. Eli on nyt sitten lähtenyt hurjan alun jälkeen tasaantumaan. Hemppa oli 106, rautaa siis jatketaan samalla määrällä. Sydänääniä jouduttiin hetki kaivelemaan, mutta onneksi en huolestunut, sillä pikkuinen mylläsi hetki sitä ennen kovasti. Ihan sydämen kohdalle ei doppleria hoitaja saanut, vaikka kuinka yritti. Niin hassussa asennossa taisi kaveri olla ja lisäksi karkasi aina alta. :p Mutta hyvin äänet kuitenkin kuuluivat.

Nyt sitten odotellaan keskiviikon rakenne-ultraa. Täytyy sanoa, että jännittää kovasti ja hieman pelottaakin. Mutta kovasti uskottelen itselleni että kaikki on hyvin. Muutoin murehtisin asiaa jatkuvasti. Meillä sitten Dooriksen kanssa samana päivänä ultra. Tsemppiä siis Doorikselle! :heart:

Tuosta juomisesta... Meillä mies useinkin ottaa iltaisin lonkeron tai pari. Joskus ärsyttää, mutta sitten olen tullut siihen tulokseen että minä en asiasta nurise. Hänestä kun ei edes huomaa onko juonut alkoholia vai vettä. Joten jos se on hänen tapansa hieman rentoutua, niin menkööt kunhan pysyy hanskassa. Toisinaan sitten pitää pidempiä taukoja ja on ottamatta mitään. Tietää kuitenkin onneksi rajansa eikä mene överiksi homma.

Flunssa palasi taas, mutta onneksi on päivän myötä helpottanut. Aamulla olo oli aivan kaamea. Mutta mikä ihaninta... heräsin viime yönä jälleen vain kerran. :)

Mukavaa maanantaita kaikille!

Nampula 21+6 :wave:
 
Huomenia!

Eilen oli se 3 kertaa siirtynyt 4D-ultra. Maksoihan se taas maltaita (285?, KELA-korvausten jälkeen 219? :p ) mutta oli se taas sen arvoistakin :heart: Mua on huolettanut tämä Tehyn työtaistelu ihan hirvittävästi kun ei voi olla varma riskiraskauksien seurannasta, ja ihan hyvillä mielin maksoin noin pitkän pennin saadakseni nukkua yöni rauhallisemmin.

Kyllä nuo laitteet kehittyy koko ajan. Suomen Terveystalo on hankkinut noita 4D-laitteita jotka ovat kuulemma parhaita mitä rahalla saa tällä hetkellä -ja siltä se vaikuttikin. Ultraaja kun vielä oli todella kokenut ja selitti joka ikisen asian, että miksi tämä mitta otetaan ja mitä se kertoo, niin kyllä minulla huolet hälvenivät siinä maatessa.

Meidän pikkuinen poika voi siis hyvin ja painaa 516g :heart: . Istukka toimii erinomaisesti, kohdunkaula on edelleen 4cm pitkä ja lapsivettä on normaali määrä -kaikki siis hyvin.

Lääkäri vahvisti omat epäilyni ja neuvolan tädin huolen: vatsani ON todella pieni ja sf-mitta alitse kaikkien käyrien (viime vk 15cm). Vauva kasvaa kuitenkin aika lähellä keskikäyrää ja sitä vettä on normaali määrä, joten kohtu vain menee minussa "jonnekin" lantioon ja kohti selkärankaa.

Masu on siis aivan erilainen, pienempi ja eri mallinen kuin esikon aikana. Toivottavasti pysyykin sellaisena, on paljon helpompi olla :kieh:

Nyt pois omasta navasta, jos joku ylipäätään jaksaa vielä lukea :ashamed: . HH ja Nampula, teillehän on molemmille tullut tosi sopiva määrä painoa =) Sanoiko Nampula terkkari sulle että aikas paljon? Toivottavasti ei, tuohan on aivan ihannemäärä.

Dooris, ekassa raskaudessa mulla kipeytyi myös kantapäät ja käveleminen oli yhtä tuskaa, vaiva tosin alkoi vasta lähempänä rv 30. Nyt ei ole ollut mitään sellaista [koputtaa puuta]

Mulle muuten on kotivaa'an mukaan tullut painoa 4,2kg (neuvolan mukaan 3kg). Vatsa on alkanut toimia paremmin ja olen alkanut hikoilla ihan törkeästi :ashamed: . Meillä mies ei juo juurikaan alkoholia, koko viime kesänä meni reilusti alle 10 tölkkiä siideriä. Sherrypullo meillä on yleensä kaapissa, ja siitä nappaa joskus noin korkillisen. En ole koskaan oikein itsekään lätrännyt alkoholilla. Nyt olen pari kertaa kostuttanut suun (kirjaimellisesti), kesällä sukulaisen häissä ja syksymmällä yksissä illanistujaisissa. Sen verran, että saa makua kielelle. Jouluna ajattelin juoda punaviiniglögiä yhtenä tai kahtena iltana.

Hyvää sateista viikkoa kaikille (ainakin Pirkanmaalla sataa vettä :( )

Lampukka ja poju 22+6
 
Hellouta!

Hienoja 4d-kuulumisia Lampukka :flower: Kyllä mekin varmaan mennään sinne 4d:hen. Alkaa päivä päivältä sellainen olo vahvistumaan.

Toivotaan, että HH:n sokrut on kunnossa. Mulle olis maailman loppu luopua karkista :p . Sen sijaan tuo alkoholi ei ole maistunut melkein vuoteen muutenkaan. Mies ottaa minkä ottaa. Välillä tekisi mieli lasilliasta punkkua, mutta kun kerran vedin nollalinjaa jo ennen raskautta pitkään niin ajattelin sitten olla tämänkin ajan ilman. Alkoholi jäi pois viinimaistajaisten jälkeisen järkyn vatsataudin seurauksena luonnostaan. Sitten jatkoin ilman alkoholia kun luin Lääkärilehdestä, että kohtuullisellakin alkoholin käytöllä oviksen aikaan voi olla yhteyksiä hedelmättömyyteen. Ajattelin, että tuo on ainoa asia mitä en ole kokeillut, joten ollaan ilman.

Tuo on roosa vaikea tilanne siskon kanssa. Jouduin itse käsittelemään asiaa rankimman kautta kun siskolla tärppäsi ekasta kierrosta aiemmin. Oli pakko nostaa kissa pöydälle ja sanoa suoraan miltä tuntuu. Että olin onnellinen hänen puolestaan, mutta en voinut sille mitään, että kateus ja katkeruus oli musertavaa. :ashamed: Sisko ymmärsi todella hyvin. Tuntui pahalle kun tiedän, että hän ei toivonut mitään niin paljon kuin meille vauvaa. Joka tapauksessa en vain pystynyt olemaan läsnä hänen raskaudessaan. Itsesuojeluvaisto veti takavasemmalle. Hänen lapsi oli kuitenkin alusta asti todella rakas.

Jouduin yhtenä päivänä puolitutun kaveripariskunnan kanssa samaan pöytään syömään. Kun raskauteni tuli puheeksi, tunnistin itsemme samassa tilanteessa niin monta kertaa aiemmin. Näin miten pariskunnan nainen piti itseään väkisin koossa koko loppuajan. Sydäntä puristi. :'( Teki mieli sanoa, että tiedän niin tarkkaan miltä tuntuu. Lapsettomuus on niin väärin |O eikä sitä soisi kenellekkään.

Mulla oli neuvolan vaa'an mukaan tullut sellainen 3kg. Mun neuvolatäti sanoo joka asiaan, että "hyvä hyvä". :D

Käväisen tänään neuvolalääkärissä. En tiedä miksi, mutta kaippa sinne täytyy mennä kun aikakin on.

Amodini 21+5
 
Moikka moi kaikille!

Täällä sitä kotona sairastellaan flunssan kourissa. Jäin kotiin kun kurkku niin kovin kipiä ja pää kipeä ja täysi tukossa. Nukuin tuossa vielä pienet päikkärit, mutta nyt olo kovin kovin kökköinen. Yyh... :snotty:

Lampukka, terkkari oli samaa mieltä kuin sinä että painoa tullut oikein sopivasti. Sitä vaan itse olin niin ihmeissään kun painoa tullut noin kovasti sen alun jälkeen. Minä kun olin lähtöpainossani hoikka ja pieni muutenkin niin terkka oli iloinen kiloistani. Itseäni vaan nauratti ne. :p

Onnittelu muuten hyvästä 4d ultra kuulumisista Lampukalle! :heart:

Tänään on itsellä hieman rauhallisempi olo sen rakenne ultran kanssa. Vaikkakin jännittää ja viime yönä näin unia asiasta. Mutta huomenna sitten sinne.

Alkoholin juonnista vielä hieman... Eli itse en ole ikinä oikeastaan juonut paljoakaan. Keskimääräisesti voi sanoa että 1 pullon kuussa siideriä tms. Joten itselläni siis hyvin vähäistä tuo käyttö. Nyt olen raskauden aikana kerran ottanut kulauksen kuohuviiniä, loput tarjosin äidilleni. ;)

Lapsettomuudesta kanssa hieman juttua: Itse koin muutama vuosi sitten kun olimme itse hoitotaipaleemme alussa kun paras ystäväni raskautui. Tuli niin samat tunteet kuin Amodinilla. Olin tottakai iloinen heidän puolestaan, mutta minutkin tunteet vetivät kauemmaksi. Ikävä kyllä tähänkään päivään mennessä emme ole ystäväni kanssa saavuttaneet samanlaisia välejä kuin ennen hänen raskauttaan. Syy varmasti molemmissa ja vaikka rakastankin heidän lastaan kovin paljon, silti se meidän kummankin tapa sitten käsitellä toisen tilannetta ja asiaa viilensi välejämme. :(
Mutta ehkä vielä jonain päivänä ystävyytemme voi palautua yhtä syväksi ja tärkeäksi meille molemmille.

Nyt puen kyllä päivä vaatteet ylle ja lakkaan keikkumasta täällä oloasussa. :p

Mukavaa päivää kaikille! :wave:

Nampula 22+0
 
Onnea mukavista ultrakuulumisista ja onnea niihin vasta meneville :flower:

Itseäni kovasti kiinnostaisi tuo 4D-ultra kun välillä tulee tunne että onkohan tää tyttö kasvanut niinku pitää. Vielä ois kolme viikkoa äitipolin ultraan - saa nähdä maltanko odottaa. Rahalle olisi kyllä muutakin reikää etenkin tässä meidän talonrakennusprosessissa ;)

Meillä (lue minulla) tuossa alkoholipolitiikassa taitaakin olla kaikista tiukin linja :p Isännän ei "tartte" baareihin mennä - jos ei ole todella hyvää syytä. Noh viime viikonloppuna oli hänen työpaikkansa pikkujoulut joissa olin itse iltayhdeksään mukana - lähinnä syömingeissä - ja isäntä jäi sitten jatkoajalle. Tuli sitten aamuyöllä ja oksenteli koko seuraavan päivän - en voinut olla tuntematta vahingoniloa :p Seuraava kerta onkin sitten varpajaiset.
Olen sitä mieltä että tämä lapsen odottaminen ja saaminen vaatii molemmilta uhrauksia, eikä voi olla paljon kenenkään elämästä poissa jos vuoden päivätkin viettää "kuivempaa" elämää. Jotkut sanoo että eihän se mies ole raskaana mutta yhteistä lasta tässä kuitenkin odotetaan! Myöskään kotona tissuttelusta en tykkää joten sekin rajoittuu satunnaisiin yksittäisiin oluisiin saunan jälkeen. Meidän isännällä on taipuvuutta tuohon alkoholin suurkulutukseen, jonka syystä pidän tiukan linjan. Ei sen puoleen - eipä tuo ole paljon asiasta valittanut - vai eikö sitten ole uskaltanut? Mutta on itsekin sanonut että ei kannata ottaa esim. kaksi olutta päivässä - siitä jää äkkiä tapa josta ei niinkään helposti päästä irti.
Itse join harvakseltaan ennen raskautta - ehkä kerran kahdessa kolmessa kuukaudessa - silloin kyllä valomerkkiin asti ravintolassa.

No niin - minä tuosta alkomahoolista voisin papattaa pitkät pätkät mutta eiköhän tuo mun kanta ja kotipuolen käyttö tullut jo selväksi ;)

Viipukka ja typy 24+3
 
Iltaa, nyt on sitten rattaat varastossa kantokasseineen. Ihan kamalan ISOT ja raskaat on, vaikka tarkkaa vertailua tehtiin. En jaksanut nostaa niitä ylös nyt tämän mahan kanssa. Tuli taas varsinainen depis päälle. Miten ihmeessä saan ne autoon yksin ja vielä pojat mukaan. Eli ei tuo rattaiden tulo ainakaan iloista mieltä tuonut. Kyllä olen kauhuissani tulevasta :eek: Saman tein meni varastoon ja minun puolesta pysykööt siellä mahd. kauan. Mies oli enemmän expertti niiden kanssa ja selvästi tohkeissaan asiasta.
Se siitä.. Onnea Lampukka hyvistä ultrakuulumisista. Alkoi heti tehdä mieli samanlaiseen. Josko tämä raskaus tuntuisi sitten iloisemmalta kun näkisi pojat selvemmin.
Kateellisena luen noita teidän kilojen kertymisiä. Itselläni paino on nyt noussut 10kg :/ Lievästi raskas olo. Toisaalta kaikki kilot taitaa olla masussa ja takapuolessa. En ole herkutellut juuri norm. enempää. ja rasvaa ei tule paljon käytettyä.

Mukavaa illan jatkoa kaikille!
Roosa ja pojat 25+3 (Pojat muuten on alkaneet melkoisen menon masussa..Aika hauskan tuntuista)
 
Pikainen viesti Roosalle. Lähipiirin kaksi kaksosmammaa saivat raskausaikana 16-20kg. Molemmilla jäi kaikki grammallen laitokselle, vaikka olivat perehtyneet syömisen saloihin vähän enemmänkin raskausaikana.

En ihmettele, ettei kaksosrattaat nouse eturepun kanssa. Kun kokeilin kaupassa yksösrattaitakin niin ihmettelin, että nämäkö ovat ne markkinoiden näppärimmät ja kevyimmät.... Mutta eiköhän tuo haba lähde kasvamaan kun saamme ne tasaisesti kasvavat painot keväällä B) Ja Roosta vielä kaksi.
 

Yhteistyössä