Kesäkuun lapsettomuushoitojen plussaajat -PART II

Lampukka: Ymmärrän huolesi, niitä on kaikilla, mutta tätä osuutta huolessasi en ymmärrä:

"Vituttaa tuo koko tehyn touhu ja Laitila-Pesosen (vai mikä lie) asenne, että hoitajat ei ole vastuussa vaan kunnat ja valtio. On liian helppo sysätä vastuu "jollekin muulle", jollekin kasvottomalle organisaatiolle, niinhän tämä nyky-yhteiskunta tuntuu toimivan. Syyllisyyttä ei saa tuntea, sehän on sairasta. Mielestäni jokainen irtisanomisen allekirjoittanut on henkilökohtaisesti vastuussa seurauksista. Ja ihan samaa ajattelin muuten lääkäreistä aikoinaan, jos nyt joku täällä ottaa porot nokkiinsa."

En ymmärrä sitä, että sinun täytyy ryhtyä haukkumaan täällä muita ammattiryhmiä noin radikaaliin sävyyn. Huolensa saa kukin ilmaista mistä tahansa aiheesta, myös tästä, mutta mun mielestä olisi hyvä ajatella muiden tunteita kun mielipiteitään lataa.

Jos haluat jatkaa samalla linjalla, en minä eikä täällä kukaan muukaan sille mitään voi, mutta tämän palstan kannalta se on hyvin ikävää.

Jiksu
 
Ensinnäkin onnittelut Jiksulle puolivälin saavuttamisesta! :hug: Itsellä vielä vajaa viikko siihen. :)

Niin ja jos oikein ymmärsin niin onnittelut myös Lampukalle! :hug:

Kiitos HH kahvi vinkistä, mutta huono puoli asiassa on se etten ole ikinä juonut kahvia. =) Joten en nyt taida aloittaakaan. ;) Mutta ajaisikohan tee edes suunnilleen saman asian?

Sen verran nyt Tampereen suunnalla asuvana otan Tehy-asiaan kommenttia, että järkytyin minäkin lukiessani että synnyttäjät "ajetaan" Vaasaan. Tätä en voi uskoa todeksi, mutta suunnattomasti toivon että siihen pisteeseen asti ei tarvitse mennä ja asiat saadaan järjestykseen ennen sitä. Ymmärrän oikein hyvin Lampukan huolen joka varmasti on suuri. Paljon voisin minäkin sanoa asiaan, mutta luulenpa että vaikenen, kun saan välillä jo mieheni kanssa kiistan aikaiseksi kun asiasta väitellään. Hän kun on työpaikassaan pääluottamusmies, seurannut oman alansa sopimusten vääntöä läheltä viime ainkoina. Toisinaan kun näkee asiasta vaan sen paperille kirjoitettavan puolen, eikä niitä käytännön asioita. Joten nytkään en minä siis asiaan puutu tämän enempää. :) Mutta ollaanhan kaikki yhdessä täällä sovussa, jookos?

Tänä aamuna heräsin 4.30 ja keksin ottaa Obsidanin silloin. Mun kun pitää ottaa yksi tabletti aamulla ja 1 illalla. Toisen otan sitten iltapäivällä kun saan kotona vaan löhötä sohvalla ja odotella rauhassa sen vaikuttamista. Tuo ei ole kyllä lainkaan huono ajatus ottaa ennen nukkumaan menoa.

Amodini, mulla oli hb jo ekalla mittauskerralla 115, mutta silloin ei vielä rautaa aloitettu. Sitten sen nousi 124, mutta nyt sitten oli humahtanut alas oikein kunnolla. Olen ilmeisesti muutenkn tällainen jolla hieman alhainen hb yleisestikin joten ehkä siksi vielä jalkeilla. :p

Olin tänään kaverin kanssa tallilla, kun hän kävi ratsastamassa hummaa. Oli ihanaa käydä haistelemassa hummien tuoksua ja harjailemassa yms. Hinkua selkään ei kyllä tullut, joten kai jokin vaisto vaan sanoo että se ei olisi hyväksi vauvalle enää. Mutta silti oli ihanaa päästä katselemaan menoa ja rapsuttelemaan hummaa korvan takaa. :D

Mutta, nyt pitää lähteä hakemaan miestä töistä ja sitten kauppaan.

Mukavaa ja rauhaisaa tiistaita kaikille!

Nampula 19+1
 
Ranja
Pitääpä aktivoitua kirjoittamaan, lueskellut olen teidän kuulumisia päivittäin.

Ensinnäkin onnittelut kaikille puolivälin ylittäneille ja jo hyviä uutisia rakenneultrasta saaneille! :hug:

Tuohon Tehy-asiaan haluan puuttua sen verran, että mielestäni kaikilla on oikeus kirjoittaa "meidän" palstalle kaikista asioista mitkä mieltä painavat ja mielipiteet pitää saada tuoda kriittiseenkin sävyyn julki. Itse en täällä muita palstoja paljoa lueskele, enkä edes tiedä mitä muualla mistäkin kirjoitetaan, siksi en halua että täällä kielletään jotkut aiheet sillä perusteella että niistä puhutaan muuallakin.

Omaa napaa: Puoliväli ylitettiin täälläkin eilen. Minulla on supistellut jo muutaman viikon päivittäin. Soitin tänään neuvolaan ja kysyin supistelujen vaarallisuutta, th sanoi että normaalin rajoissa on vielä sekin, jos supistaa 20-30kertaa päivässä :x Onneksi ei sentään ihan noin usein... Pää on ollut kipeä myös jo muutaman viikon. Onneksi maanantaina rakenneultra ja lääkärintarkastus äitipolilla, niin saan kaikki selväksi samalla kertaa. Toivottavasti huolet vähenee ja voin kunnolla alkaa nauttia raskaudesta. Liikkeet onneksi tuntuvat jo selvästi.

Vauvalle ei olla hankittu vielä oikeastaan mitään. Esikolta kaikki on vielä tallella, mutta jos tulokas on poika ei taida montaa ei-punaista vaatetta löytyä. :) Me ei haluta tietää vauvan sukupuolta ennen syntymää.

Mokkasiinit tein täältä innostuksen saaneena, kiitos siitä! Ompelin mokkasiinit äitini vanhasta lammasturkista, tuli mielettömän söpöt ja varmasti lämpimät. :heart:

Nyt pitää mennä tekeen iltaruokaa, että ehtii vähän levätä ennen koulua...

Ranja ja Pippuri 20+1
 
Ranja ja kaikki muutkin: En ole halunnut olla KIELTÄMÄSSÄ keneltäkään mitään keskustelunaihetta. olen TOIVONUT, että Tehy-riidat voitaisiin jättää tämän palstan ulkopuolelle ja että mielipiteitä lauottaessa otettaisiin muiden tunteet huomioon. Mutta jos se ei kenenkään muun mielestä ole tarpeen, niin mikäpä siinä sitten, keskustellaan vaan.

Mutta jos oletetaan, että tällä palstalla on Tehyläisiä, ei olisi kovin mukavaa olla tällä palstalla kirjoittamassa raskaudestaan, jos samalla tulee paskaa ja syyllistystä niskaan työmarkkinajärjestön mahdollisesta palkkaneuvotteluaseesta.

Jiksu
 
Hello, täällään on pientä salamointia ilmassa. Toivoisin lohduttavani nyt niitä jotka ovat huolissaan irtisanomisuhasta. Lehdistö kirjoittaa nyt kunnan isien puolesta juuri niin , että varmasti hoitoalan ihmiset kokisivat huonoa omatuntoa ja että kaikki olisi hoitajien syytä. Kyllä kunnan velvollisuus on hoitaa asiat niin, että hoitoa tarvitsevat sitä saavat. Tehyn toimiin en ota kantaa. Olen itse sairaanhoitaja ja tehnyt töitä täällä helsingissä ensiavussa jonne on tullut ihmiset puukko rinnassa ja henki viittä vaille lähteneenä. Siinä olen yötä myöten juossut röntgenin ja leikkausalin väliä ehtimättä ruokatuntia pitää. Yhden työvuoron aikana saanut keskellä yötä keskenmenon ja tunkenut sidettä housuun ja aamulla koittanut päästä ultraääneen naistenklinikalle jossa sanottiin ettei sinne mennä keskenmenoja toteamaan vaan että "luonto hoitaa". Sitten taas illalla yövuoroon juoksemaan kun luonto hoiti..Mutta työni on ollut aina hiukan kutsumusammatti. Ei sitä ainakaan rahan takia ole tullut tehtyä.
En itse kuulu liittoon joten minun puolesta voi Tehyä täällä arvostella. Mutta tavallista sairaanhoitajaa en haluaisi syyllistää jos hän on ratkaisunsa tehnyt. USKON ETTÄ TODELLA APUA TRVITSEVAT SAAVAT SITÄ! Toivotaan nyt että ratkaisu tulisi. Kyllä ymmärrän Lampukan huolen ihan täysin.
Eletään nyt kuitenkin päivä kerrallaan.
Toivon kaikille mukavaa keskiviikkoiltaa ja silitelkää masujanne.. On se niin ihanaa kun maha kasvaa.
Roosa ja pojat :)
 
Lampukka kuinka olet saanut arvot pysymään raskaus aikana? Mun parhaalla tyttökaverilla on kaksoset ja diabetes, oli aika hankala yhdistelmä kun oli raskaana.

Taitaa yhdellä jos toisella hormonitkin vaikuttaa äkäisyyteen. Hyvänä esimerkkinä minä eilen hain kebabin ja sanoin selvästi että ei sitten sipulia eikä jalopenoja... kotiin päästyä huomasin kumpaakin olevan Arg! että kiukustuin ja soitin puljuun ja sain uuden annoksen ja mies sai muuten sen väärin laitetun ilmaseksi. Ja tänään miehen enon piti tulla 15.00 leikkauttaan tukkaansa ja soitteli sitten että myöhästyy puoli tuntia ja lopulta oli tunnin myöhässä. Sanoin parit valitut sanat esim että on toisen työn aliarvioimista odotuttaa tunti.. posket punasina sitten tuhisin ja leikkasin kuitenki. Teki mieli leikata parit adidas raidat kulmakarvoihin kun niitä harvensin :LOL:
Normaalisti oisin niellyt kiukkuni mutta nyt en enää kykene :headwall: toisaalta tämä kyseinen eno on aina myöhässä, josko jotain oppisi!

Meidän sairaalaan ei lakko ylety, en osallistu keskusteluun.

Onnea Ranjalle puoliväli etapista!

HH 20+4
 
Huomenta! HH olisin kysynyt, muistatko millä viikolla ystäväsi synnytti ja oliko kaksoset isokokoisia? Nyt kun olen kysellyt asiaa kaksosäideiltä (en tosin kovin monelta) niin kaikki ovat synnyttäneet ennen viikkoa 38.
Minua ihmetyttää myös nuo liikkeiden hentoisuudet. Olen odottanut jo kunnon potkua mutta vielä en ole mitään tuntenut. Onkohan näillä pojilla vähemmän tilaa liikkua. Minkälaisena te potkut tunnette. Varsinkin Haalistunut sanoit että voimakkaita potkuja tulee. En ole aina varma onko vatsassa ilmakupla pyörimässä vai onko kysymys vauvan potkuista.
Ja vielä, käytättekö mitään light juttuja? Ymmärtääkseni aspartaami ja asesulfaami k on aineita joita voi käyttää.. Tästä varmaan puhuttiin jo kesällä mutta kun ei muista mitään nykyään.
Mukavata torstaita kaikille =)
Roosa ja pojat 22+5
 
Roosa äläs nyt säikähdä sitten kun kerron ystäväni tarinan. Diabetes kasvattaa vauvoja nopsempaa tahtia kun normaalisti ja vauvat syntyivät sektiolla 37-38 viikolla kun oli ollut raskausmyrkytys jo tovin päällä. Kamuni oli sairaalassa yli kuukauden ennen lasten syntymää. Täältä meidän pikkusairaalasta siirrettiin yliopistolliseen sairaalaan silloin kun myrkytys oireet alkoivat. Lääkäri oli sanonut että vauvat olisi varmaan syntyneet parin päivän kuluessa vaikkei sektiota oltais tehtykkään. Hän lihoi muuten tosi paljon (n.35kg) raskauden aikana. Hänelle itseellenkin sattui vielä jos jonkinmoisia juttuja synnytyksen jälkeen ja jätti todelliset kuoleman pelot.
Vauvat painoivat yli 3kg mutta toinen vauvoista kärsi pitkään yökkäilystä (joku refluksi hommeli se oli) kurkun pää niin pehmeä että maidot lensi helposti ulos eikä paino meinannut lähteä nousemaan ja viikon imetyksen jälkeen siirtyi pulloruokintaan niin näki kuinka paljon sai maitoa menemään ja pysymään sisällä. 2 tunnin välein tätä heikompaa syötettiin sitten. Että ei kovin helppo alku näillä vauvoilla. Toinen vauvoista oli myös viikon teholla synnytyksen jälkeen heikon hapen takia mutta ei siitä mitään vikaa jäänyt. Kannattaa ottaa syntymättömän lapsen vakuutus kaksosraskauksissa.

Mulla liikkeet tuntuu toisina päivinä tosi kovina mutta sitten jos vauveli on naama mahaan päin niin hentosia muljauksia vaan tuntuu. Eilen mylläsi tosi kovaa ja kerran olen tuntenu masun päältä liikkeet. Makeasta innostuu kovin heilumaan :)

Mää otan normaalia limua hesellä mutta joskus juon lasin lighttiakin, Ja nyt olen ostanut puolet jogurteista normaaleja ja puolet rasvattomia. Light karkkeja en syö.

Mun masu on alkanut herätteleen yöllä kun kipuilee, jotain kasvukipuja taas.

Hormonihirviö 20+5

Ps. Meillä mies sitten päätti vaihtaa autoa, vaihtoi samanmoiseen bemariin kun entinenkin mutta nyt on sitten farkku mallinen ja saman punainenkin. Kyllä noilla ukoillakin jotain pesän rakennus viettiä on kun repi alku viikosta auki eteisen lattian ja laittoin paremmat eristeet.
 
HH, mä oon saanu sokeriarvot pysymään kurissa todella tiukalla ruokavaliolla ja liikunnalla. Pari ekaa viikkoa kun mittailin 6-8 kertaa päivässä, niin kokeilin mahdollisimman laajan skaalan (onko tuo suomea?? :ashamed: ) läpi erilaisia ruoka-aineita. Sitten vaan raa'asti pois pahimmat ruoka-aineet, ja rajoitusta joillekin.

Syön joka aterialla kasviksia ja paljon marjoja ja sellaisia hedelmiä, jotka ei nosta verensokeria kovin paljon. Leipänä vain ruisleipää, jossa on 8-15% kuitua ja päälle pehmeää rasvaa ja 5% juustoa. Maitoa laitan sellaisenaan vain kahviin, muuten maitotuotteet menee rahkana ja juustona, joskus light-jogurttia. Perunan, riisin ja pastan olen jättänyt melkein kokonaan pois, vähän saatan ottaa maun vuoksi lautasen reunalle. Niitten sijasta keitän monipuolisesti erilaisia kasviksia ja laitan pavuista tai linsseistä kaikkia ihania höystöjä (niin siis olen kasvissyöjä, by the way).

Herkunnälkään olen syönyt Valion sokerittomia marjakeittoja ja hermesetas-jauheella makeutettua marjarahkaa. Joskus aterian päälle otan muutaman karkin, mutta en koskaan tyhjään vatsaan. Suolaa en lisää ruokaan ollenkaan, kaikki saamani suola tulee leivästä ja juustosta. Ei pikaruokaa eikä sipsejä tai naksuja.

Kuulostaa karulta :p Mulla on (ammattini varjopuolia :D ) terveellinen ruokavalio muutenkin, mutta aivan näin tiukasti en kyllä "normaalitilassa" syö. Näillä eväillä on ollut vain satunnaisia korkeita verensokereita, ja toivotaan että loppuun asti menee hyvin. Tämän tiukemmin en voi oikein enää syödä, joten jos loppuraskaudessa täytyy pistää insuliinia (tai syödä metuja) niin sitten täytyy.

Olen aika pienikokoinen, ja iso vauva ei mahdu lantiosta tulemaan. Sektioon en lapsen koon takia haluaisi, jos vain voin sen välttää. Tiedän myös vastasyntyneen terveysongelmat, jos diabetes on ollut kovin huonossa tasapainossa. Esikoinen oli sopivan kokoinen ja terve kuin pukki vaikka häntäkin odottaessa oli diabetes, ja pyrin nyt samaan lopputulokseen :)
 
Huh, tuli niin pitkä ruokaviesti, että laitan muut asiat toiseen viestiin. Ei jaksa muuten Erkkikään lukea.

Roosa, varmasti on vauvoillasi vähemmän tilaa liikkua kuin yksin mahassa köllöttelevillä. Missä sinulla on istukat? Kaksi istukkaakin vaimentaa potkuja. Esikon istukka oli etuseinässä, ja liikkeet tuntuivat erilaisilta kuin nyt takaseinäistukan kanssa, vaikka yhtä aikaisin tunsin liikkeet molemmista. Sitten jos vauvelit ovat masut vastakkain paljon, niin varmaan potkivat toisiaan kohti.

Ranjalle varmaan sopii, että lisäilen tietojasi tuonne ketjun alkuun?

sitten Jiksu, Roosa ja muut hoitajat tässä ketjussa: purin tehy-kiukkuani tuonne eilisen viestiin, mutta hoitajista ammattiryhmänä en sanonut mitään. Jos kritisoi jonkun ammattiryhmän tapaa vaatia lisää palkkaa, se ei suinkaan ole sama kuin hoitajien työn aliarviointi. Itse teen yhteistyötä enimmäkseen lääkärien kanssa, mutta paljon olen hoitajien työtä nähnyt ja tiedän kyllä tasan tarkkaan, ketkä sairaaloita käytännössä pyörittävät.

Jos Jiksu pidät tehyn toimia oikeutettuina, niin sinä seisot niitten takana ja sillä sipuli. Joudut myös silloin kestämään meidän monien tunteet, jotka tilanteesta kärsimme. En minä tai syntymätön lapseni ole suoraan vastuussa teidän palkkakuopasta, mutta meihin kohdistuu nämä vaikutukset. Arvostan hoitajien työtä todella paljon, ja jos katsoo omaa äänetyskäyttäytymistäni kunnallis- ja eduskuntavaaleissa, niin aina on ääni mennyt hyvän terveydenhuollon ja hoitohenkilökunnan ja muitten kuntien matalapalkkaisten puolesta (niin, ja olen itse alipalkattu, akateeminen ja pääasiallinen työnanatajani on aina ollut sairaala, että kyllä tiedän mitä se sairaalamaailma ja työ ei-niin-korkealla-palkalla on).

Tässä taistelussa suututtaa se, että vaaraan eivät joudu pääasiassa isopalkkaiset päättäjät, vaan kaikkein avuttomimmat. Sitä en hyväksy. Ja jotenkin outo olisin, jos minussa ei heräisi mitään tunteita kun pitää oman lapsen puolesta pelätä. Se olisi melkoisen hälyttävää. Myöskään minä en juuri lue kuin tätä ketjua, joskus satunnaisesti kirjoitan jonnekin muualle. Jos "kaikissa" muissakin ketjuissa keskustellaan tehystä, niin sehän on osoitus siitä, että tilanne on herättänyt paljon ajatuksia ja tunteita -ja sehän käsittääkseni oli tehyn tarkoituskin. Ken sohaisee tikulla muurahaispesään, kestäköön kuhinan.

En ole itselleni halunnut riskiraskautta, ja kaikkeni teen hoitaakseni itseni ja vauvani omaehtoisesti hyvin. Kaikkeen en kuitenkaan voi vaikuttaa, ja kyllä minua pelottaa, jos en saa hoitoa ja seurantaa.
 
Lampukka, minulla on toinen istukka etuseinässä ja toinen istukka takaseinässä. Pojat ovat molemmat päät vierekkäin ja todella toisiaan vasten. Eli se kyllä voi selittää tämän liikehdintä asian.
Vielä palaan tuohon työtaisteluasiaan... Minua ei häiritse kirjoitukset joissa arvostellaan tehyn toimia tai tätä irtisanomisjuttua. Kyllähän tämä aika vakavalta asialta tuntuu ja voin kyllä sanoa, että kauhistuin kirjoitusta mikä oli tämän päivän helsingin sanomissa. Pahiten irtisanomiset vaikuttaakin lapsiin, synnytyksiin ja päivystykseen!
On tässä itselläkin riskiraskaus ja helsingin naistenklinikan äitiyspoli supistamassa toimintaa rajusti jos työtaistelu alkaa. Sitä pitää kaivaa säästöt esiin ja siirtyä sitten yksityiselle seurantaan..Ei hyvä!
Mutta, edelleenkin toivotaan että ratkaisu tulee!!
HH, meillä auto meni ensimmäiseksi vaihtoon ja mieshän kävi vaunuliikkeessä sovittamassa vaunuja eri autojen takatilaan. Oli huvittavan näköinen kun lykki kirkaanpunaisia tyhjiä tuplarattaita kovaa vauhtia parkkiksella ja pähkäili miten ne kasataan.

Sinun ystävän tarina kuulostaa hurjalta mutta en säikähdä. Onneksi hänellä on nyt asiat hyvin. Aikaisemminhan joskus sanoit että minun kannattaa alkaa laittamaan tavaroita jne.. vauvoille valmiiksi. Nyt olenkin ajatellut että joulukuun alkuun mennessä kaikki olisi valmista. Jos vaikka liikkuminen ei enää sitten onnistu.
Tälläistä tällä erää..nyt päikkäreille! Jaksamista kaikille
 
Piti tulla taas kertomaan ompeluistani.. joo loppua ei näytä tulevan vaikka kuinka koneet sauhuaa :LOL: No kuitenkin sain valmiiksi pinnasängyn pehmusteet, aika paljon tuli maksamaan ja kova vaiva tehdä mutta ompahan oman näköiset. Riveissä menee sydämiä eri ruskean ja kullan sävyissa (luoononvalkea pohja). Ruskean sängyn oon aikonut ostaa. Kaupasta saa kyllä aika edullisesti pehmusteita niitä ei melkein itse kannattaisi tehdäkkään.

Kova ilta työ edessä, spiraali kiharat pitäs vääntää tänään vielä. Mutta on ne sen verta kauniit kiharat verrattuna normaaleihin kikkaroihin. 4-5 tunnin urakka...

Lampukka oot kyllä tosi päättäväinen ruokasi suhteen, onneksi itellä ei ole sokeritautia. Karut herkut sulla :LOL: mutta ymmärrän kyllä kuinka tarkkaa just raskaana ollessa on tuo syömisen tärkeys.

HH
 
Päiviä kaikille!

Lampukka: Tehystä vielä sen verran, että mun mielestä on eri asia kritisoida Tehyn toimia kuin vierittää vastuu mahdollisen työtaistelun mahdollisista seurauksista yksittäisten sairaanhoitajien kontolle. Jälkimmäinen asia on se, josta eilen hermostuin.

Sanottakoon nyt sekin, että minä en ole tehyläinen enkä töissä sairaanhoidossa, en lähimaillakaan. En ole myöskään palkkakuopassa :D. Jostakin syystä tunnen suurta myötätuntoa hoitoalan ihmisiä kohtaan, kun heitä pätkitään nyt joka suunnalta.

Se siitä aiheesta, ainakin minun osaltani. Meni koko eilinen tosi huonolla fiiliksellä, kun en oikeasti halua täällä kenenkään mieltä pahoittaa, en omaanikaan.

Oikein hyvää, rauhallista ja mahdollisimman huoletonta torstaita kaikille! :hug:

Jiksu 20+1
 
Huomenna saan vihdoin itselleni tuon dopplerin, ja josko sydänäänet kuuluvat, ajattelin juhlistaa sitä ajamalla eurokankaaseen ja hakemalla kankaat vaavin kehdon pehmusteita yms. tekstiileitä varten =) Ostamassani kehdossa oli vaaleanpunaiset pehmusteet ja vaaleanpunainen harsoteltta, eikä oikein moiset röyhelöt kamalasti viehätä, haluan kanssa jotain luonnonvärisempää vaihtoehtoa;-) Lisäksi kun olen jotakuinkin varma olevinani , että tulokas on poika, tuo pinkki.... :LOL:

HH on ollut kyllä ikävän ahkera, täällä myöskin yksi kateellinen :whistle:

Dooris ja sintti 16+1
 
Aivan on unohtunut tässä muuta murehtiessa, että huomenna on se kunnan tarjoama varsinainen rakenneultra =) Katsotaan, onko kaikki hyvin ja sukupuoli pysynyt samana :D Heti ensi viikolla sitten 4D-ultraan, ellei aika taas siirry johonkin toiseen päivään.

Taidan tänään virittäytyä tunnelmaan ja katsoa esikon ultratutkimuksen DVD:ltä :heart:

Mites on, laitetaanko jossain välissä masukuvia profiiliin?

Mä voisin muuten pyytää ukkoa kuvaamaan mun käsitöitä, olen itse todella huono kuvaaja :ashamed: En ole tälle vauvelille paljoa ommellut, mutta neulonut olen jo vaikka mitä. Pääasiassa vihreän eri sävyjä, ihan varmuuden vuoksi jos tuo "diagnoosi" onkin väärä... Esikon siniset on pääasiassa käyttökelpoisia, 80cm villahaalari on kyllä nyppyyntynyt kovassa käytössä.

HH, onko sulla vinkkejä, kuinka ne nypyt sais pois? Tai jollain muulla? Kankaisista olen nyppyjä poistanut nyppyleikkurilla, mutta en kyllä uskalla villoista lähteä poistamaan.

Huomenna menemme katselemaan myös tuplarattaita, jos niitä saisi edullisesti syyspoistona. Oletko Roosa jo valinnut sellaiset?

Tulee taas pitkä viesti, mutta kaksosraskauksista ja synnytyksistä vielä: Mun lähipiirissä on kolmet kaksoset, joista 2 hoitoalkuiset ja 1 luomut. Kovin erilaisia on kaikki raskaudet ja synnytykset olleet, lyhyesti kirjoitan jotain:

Serkkuni pysyi "kasassa" laskettuun aikaan asti, ja oli tosi hyvävointinen. Teki sikalassa töitä vielä rv30 jälkeen :eek: . Synnytystä kauhistelin aluksi siitä kuuluani, kun se kuulosti niin epäreilulta. Vauva A syntyi nimittäin alakautta, ja vauva B sektiolla. Poika ( B ) oli perätilassa, eikä kääntynyt A:n syntymän jälkeen kuten toivottiin, eikä edes kunnolla laskeutunut.

Serkkuni kuitenkin oli synnytykseen tyytyväinen. Molemmat vauvat oli hieman alta 3kg, ja tyttö syntyi helposti ilman repeämiä tai episiotomiaa. Vaikka poika sitten leikattiin, niin kaikki tapahtui kuulemma ihan rauhallisesti eikä millään paniikilla. Molemmat vauvat hyötyivät siitä kun toinen syntyi alakautta, hormonimyrsky kypsytti molempien keuhkot. Ja serkkuni sektiohaava parantui tosi nopeasti ja kohtu kutistui myös paljon nopeammin kuin yleensä sektion jälkeen, samoin maito nousi normaalisti.

Kahdet muut kaksoset ovat tulleet sektiolla äidin raskausmyrkytyksen vuoksi. Toiset rv35 huonovointisina ja toiset rv37 aivan terveinä ja virkeinä. Toisella äidillä oli ensin kovaa verenvuotoa ja sitten nousi vesi keuhkoihin, toinen ei pitänyt sektiota "yhtään minään".

Että kaikkia kombinaatioita löytyy! :)

Lampukka ja ainakin-vielä-poju 20+1
 
Iltaa kaikille!

Onpas kovasti tullut kirjoituksia päivän aikana. :D Ihana lueskella niitä. Koitan nyt muistaa mitä ajatuksia tuli tuossa lueskellessa mieleen ja näpytellä ne tänne, katsotaan kuinka muisti pelaa. :)

Lampukka, kuulostaa hurjalta tuo ruokavaliosi ja syömisen tarkkailu. Vaatii melkoista itsekuria jo noin kova ruokavalio. Varmaan olet tietysti tottunut miettimään ja tekemään erilaisia ruokia kasviksista, joten se taustasi varmasti auttaa sinua. Oletko ihan täysin siis kasvissyöjä? Ettet edes kalaa, kanaa tms? Ihan vain uteliaisuuttani tiedustelen. Onko miehesi sekä esikoisesi myös kasvissyöjiä? Anteeksi uteluni, on vain mielenkiintoinen aihe. :)

Minulla on suvussani myös yhdet kaksoset, mutta heidän tarinaansa en kovin tarkkaan muista. Muuta kuin että syntyivät kovin paljon ennen aikaisesti. Olivat sairaalassa useamman kuukauden ja toinen kokonaisen vuoden. Tosin sydänvian takia. Joten siksi ehkä ei niinkään vertailu kelpoinen ns. normaali kaksoisraskauksiin nähden. Nyt onneksi kumpikin lapsista terve koululainen. :)

Täällä tuntuu liikkeet jo vatsan päälle lähes aina. Toisinaan hentoisina, mutta esimerkiksi eilen kun oli pikkuisella meno päällä lähes koko illan, niin mieskin sai oikein kunnon potkut käsiinsä. :) Mulla istukka on takaseinässä, lisäksi kohtuni on kapea ja pitkä joten siksi liikkeet tuntuvat jo nyt vatsan päältä niin voimakkaina. :) Tänään pikkuinen keksi potkia virtsarakkoa! Sehän se vasta tekikin kivaa, varsinkin kun oli valmiiksi jo vessa hätä! :p Tuntui kurjalta, mutta samalla mua kyllä nauratti. Että toinen oikein osasi potkia oikeaan kohtaan! Tuossa muutamana päivänä en tuntenut kuin muutaman potkun päivän aikana ja nekin hentoja, joten taisi vauva olla nassu selkää kohti. Kyllä sitten huomasi kun kääntyi ja potkut taas tuntuivat kovasti. :)

Kävin tänään kaverin kanssa kaupungilla. Syötiin Rossossa... mie vedin valkosipulikermaperunoita ihan hulluna. Njam! :D Ekaa kertaa kävin sitten hipelöimässä vauvan vaatteita, mutta vielä ei tullut ostoksia tehtyä. Paljoa tosin en varmaan ostelekaan, kun sisaruksiltani saan niin komeat kasat vaatteita että niillä mennään pitkät pätkät. :) Mutta pitää sitä varmasti jotain kuitenkin ostella. :)

Nyt taas päivän touhuamisen jälkeen sohva kutsuu.

Rauhallista ja mukavaa iltaa kaikille!

Nampula 19+2
 
Tänään neuvola.
Saa nähdä, kuinka kovat torut saan painonnoususta. :/
Eilen vielä repsahdin syömään sitä lontoorae-suklaata ja siihen päälle karkkiakin, tosin niitä vähempisokerisia ja luonnon väriaineellisia namuja (saa nähä mitä haittoja niistä sitten oli )
Mullakin vaavi potkii välillä virtsarakkoon päin ja se tuntuu aika jännältä.
Löysin uuden herkun, nimittäin lanttusose. :p
Me unohdettiin miehen kanssa tyystin meidän kihlajaispäivä (17. 10 ) ja mies sitten eilen toi minulle ihanan korun ja minä olin ihan hoomoilasena, kun itse en muistanut vielä eilenkään koko juhlaa, eikä sitten ollut yhtään mitään antaa miehelle. Vähän tuli huono omatunto. :ashamed:

Haalistunut ja vaavi 22+2
 
Eipä ole vinkkejä villavaatteiden nyppyyntymiseen, itekin villasukista nypin ihan käsin, yks hyvä vinkki on jos fleece on mennyt nyppyseksi niin sellasella karkealle perus juures harjalla kun harjaa saa siitä taas ihanan pehmeän. Monesti harjaan vain kauluksen kun se hankaa kaulaa ja ei tunnu kivalta. Sitten vaan harja tiskikoneeseen putkaantuun.

Mies heräsi tänään 5.30 ja meidän Känkkis näköjään heräsi myös =) kun ei antanut enää nukkua vaan potkutteki kovasti ja mulla tietty pissatti älyttömästi. Olen taas 'leskenä' viikonlopun mutta huominen meneekin äitin ja isän tukan laittamisessa. Ajattelin kysyä vaivihkaa aikooko ne maksaa mitään ekalle lapsenlapselle.. isä kyllä avokätinen mutta äitistä tullut tosi pihi. Kaitpa se on vanhentunu, eikös tuo pihyys ole sen merkki?

Musta se lontoorae suklaa oli pahaa.. suklaa suklaana ja karkit karkkeina :) nams!

Hormonihirviö 20+6 =)
 
Tänään hieman leppoisampi päivä. Aamulla torkuin pitkään, söin rauhassa aamupalan ja katselin telkkua. Nyt ajattelin hetken kuluttua pakata hauvat autoon ja lähteä kunnon lenkille syksyiseen metsään. Kun ei enää sadakaan. Aamulla kun vein miehen kuudeksi töihin, niin tuli vielä vettä oikein kunnolla. Mutta nyt näyttäisi olevan mukavampi ilma. Miehen töistä haku reissulla sitten ajattelin poiketa Ideaparkin Stadiumista ostamassa talvikengät. Lehdessä mainostivat juuri sellaisia kun haluaisin. :)
Illalla sitten mennään kaverin luo saunomaan ja iltaa viettämään. :D

Täällä matkalainen on tänään herännyt potkuttelemaan aamusta, pientä menoa päällä jatkuvasti, mutta taitaa olla hieman muuttanut taas suuntaa kun nyt ei tunnu vatsan päällä niin hyvin.

Kiitos muuten HH tuosta fleecen nypyn poisto vinkistä. Minä kun olen niin henkeen ja vereen fleece ihminen, ja kaikki takit tietysti nyppyisiä. Pitääkin koittaa neuvoasi. :)

Mutta mukavaa päivää kaikille! :wave:

Nampula 19+3
 
No niin, neuvolassa käyty.
Kaikki muut oli ok. mutta nyt minullekin määrättiin rautatabletteja. Ottoajankohta niinkin ihana kuin yö, kuinkahan senkin muistaa sitten.
Paino ei ollutkaan noussut edellisestä kerrasta kuin 200 grammaa, mikä on ihan hyvä kuulemma terkan mielestä.

Siitä lontoorae suklaasta. Ensimmäisellä kertaa se oli aivan taivaallisen hyvää. Nyt kun toistamiseen maistelin, niin se ei ollutkaan enää niin erinomaista. Mutta silti... :p
 
Mulle (tai siis meille) tuli tänään postissa kutsu synnytys- ja perhevalmennukseen! Juu neuvolassa kyllä oli puhetta asiasta. Hoitaja sanoi että hän mielellään ottaisi meidät jo marras-joulukuun ryhmään, jos siinä tilaa. Kun seuraava menee sitten keväälle ja saattaisi olla jo hieman raskasta minulle silloin ison vatsani kanssa. Mutta sovittiin että katsellaan ja mietitään. No, tänään sitten tosiaan tupsahti kutsu postilaatikkoon! Alkaa 19.11. Tuntuu vaan niin kovin, kovin hassulta ajatella jo nyt valmennusta. Kirjoittaa päivämääriä kalenteriin. Muut on siellä sellaisia iso vatsaisia, niin me sitten puhisemme minun pienen valaan vatsani ympärillä. :D Huh hui! Hurja ajatus!

Onneksi minulla on käynti neuvolassa pari viikkoa ennen tuota aloitusta, joten voin tarkistaa että menemme tosiaan jo nyt sinne. :)

Ymmärrän vallan mainiosti, ettei tällaisella pienellä kunnalla ja pienellä terveysasemalla ole joka välissä valmennuksia, joten varmasti asia sitten on näin, mutta tuntuu vain niin veikeältä ajatukselta. Kun siinä vaiheessa synnytykseen vielä aikaa (toivottavasti) se 4 kuukautta. :)

Tämmöinen päiväterveinen hämmentyneeltä Nampulalta
 

Yhteistyössä