Kesäkuun kullannuput **LOKAKUU**

Minä ainakin toistaiseksi olen mielummin täällä kun fb:ssä, kun ei oo vielä kerrottu raskaudesta muille, kun minun siskolle.
Minä en käyny esikoisen aikaan varhaisultrassa, vaan mentiin sitten suoraan np-ultraan. Ennen sitä joskus rv 10 tais olla neuvolalääkäri ja siellä kuunneltiin sydänäänet, joten sillon saatiin tieto, että siellä varmasti lymyili joku ihan oikiasti <3

En oo nytkään varhaisultraan menossa, jos ei sitten tilanne muutu jotenki ja tarvii käydä. Tosiaan muutaman viikon päästä ois eka neuvola, siellä tuskin kuunnellaan vielä sydänääniä.

Otetaanko ekassa neuvolassa verikokkeet? Mää en yhtään muista miten esikoisella..vai oliko ne sikiöseulonnan kokkeet ainoat? Mietin ku työskentelen lasten kanssa ja parvorokkoa on yleensä joka syksysin liikeellä niin haluaisin tarkistuttaa oonko vielä sairastanu sitä.

Elselli En oo miettiny yhtään millon kerron.. jos pahoinvointi alkaa niin tod.näk. kerron omalle tiimille, mutta muille varmaan vasta sitten ultran jälkeen. Mää kyllä vähän luulen, että moni jo arvailee omassa pienessä mielessään kun kattoo tätä mun turvotusta. Muutamalla työkaverilla on niin hyvä vauvatutka :D Vähän jännään tosiaan tuota parvorokkoa jos se iskee, sillon kerron heti pomolle.

aronoele rv 5+2
 
Moikka kaikille!

Jos sitä vaikka jo uskaltautuisi mukaan. Tässä mun tiedot: 1.6./Hattiainen/27/2.lapsi/PHKS. Eli harvojen Päksiläisten joukkoon siis kuulun :)

Olen käynyt alusta asti hakemassa täältä palstalta vertaistukea, koska kellekään ei vielä uskalla kertoa... Takana on keskenmenoja, vähän pelottaviakin. Mutta nyt toivon, että kaveri pysyis kyydissä. Meillä on 1,5 -vuotias poika ennestään.

Oireista päälimmäisenä paha olo! Koko ajan aamusta iltaan, onneks tasaisilla syömisillä (2 h välein) saa oksennuksen pidettyä alhaalla. Vetämättömyys, väsymys, ärtyisyys, itkuisuus, olen tosi hyvää seuraa siis! :D Töissäkin pukkaa tässä samaan aikaan suuria muutoksia, joten kaikki mehut imetään nyt immeisestä.

Täällä oli joku muukin, joka kärsii migreenistä raskausaikana?! En millään muista nimimerkkiä tähän hätään. Mutta minulla siis myös ekassa raskaudessa kovat migreenit alusta loppuun, ihan kamalaa. Eikä auta panadolit mitään, eikä oikein panacoditkaan. Olin myös välillä osastolla kivun katkaisussa. Nyt ei vielä ole ollut yhtään kohtausta tässä raskaudessa.

Ensimmäisessä neuvolassa käyty eilen ja 1.11. toivottavasti kurkataan ultralla, samalla kun on lääkäri. Ennen kun kuulee, että kaikki on hyvin mahassa, ei oikein osaa täysillä iloita.

Mutta tsemppiä kaikille tasapuoliseti!

T: Hattiainen ja tulokas (viikot tällä hetkellä 8+4, luultavasti oikeammin 7+4)

P.S. Minä juttelisin mieluimmin täällä (en facebookissa)
 
eka neuvola käyty ja oli oikein positiivinen kokemus. nyt pitäisi soittaa aika ekaan ultraan ja labraan.

pahoinvointi on mulla hävinny melkeinpä kokonaan. mutta maha on valtavan turvoksissa ja ilmavaivat on nimensämukaisesti vaiva! jaja.. mitäs muuta. tissit on isot ja kipeät. varmaan nahka repeää kohta kun ovat niin piukean turvoksissa. :D

Mie hommasin tässä riesakseni myös pienen kuumeen ja tuli aika järkytyksenä, että raskaana ollessa ei melkeinpä mitään lääkkeitä saa käyttää. piti pistää mies asialle apteekkiin hakemaan mulle mammaflunssalääkettä :D

8+4
 
  • Tykkää
Reactions: emppuli83
Ihanaa kuulla ,että tännekkin on jäämässä jutustelijoita:heart:

Tervetuloa uusille:wave:

hiirunhenkäys Paljon jaksamisia sinne:hug: Tottakai kirjoitat sun kuulumiset...sitähän varten tää on:)

Mulla kesti synnytys reilu 6h vähän on kyllä käynyt mielessä,että jos loppuun asti päästään niin ehtiikö sitä sairaalaan olleskaa nyt tokan kohdalla:D

Täällä liikuntaa on vähän vaihtelevasti. viimeaikoina oon ollut niin väsynyt,että vähemmälle on jäänyt:/

En nyt muista mitä muuta piti kirjottaa...palaan kun muistan:D
 
Heh, mullakin itseasiasssa eka synnytys kesti alle 6 h. Sen takia mua pikkasen kanssa hurjattaa. Että jos kaikki menee hyvin loppuun asti, niin miten nopeaa sinne synnyttämään pitää lähteä, jotta kerkee saliin asti. Ekalla kerralla tuli kätilöiltä noottia, että ois voinu jo aikasemminki tulla...
 
Kiva kuulla että noin moni mamma jaksaa liikkua ja urheilla! Itekin käyn kuntosalilla kaks kertaa viikossa ja pumpissa kerran viikossa. Lenkkeilyä pitäis lisätä, kaipaa raitista ilmaa. Eipä juuri muuten tuu oltua ulkona enää, kun alkaa pihahommat loppua syksyä kohti. Kauheaan väsyyn auttais huomattavasti ees pieni happihyppely.

Täällä maha on kuin pallo, ei niinkään turvotusta, mutta on niinku "puhistuksissa" :D Vaikea selittää, ilmaa täynnä kumminki.

Monilla jo eka neuvola takana onnistuneesti, ihanaa!
 
Neuvola huomenna! Mutta se ei innosta yhtään, ultraan mä haluaisin :D

Muuten esimiehellä ei lähtökohtaisesti ole oikeutta tietää sairausloman syytä, eikä tyoterveyshoitajan ole sitä syytä ymmärrettävästi pakko siihen lappuun myöskään laittaa. Joillakin työpaikoilla on vaan vähän hölmöjä käytäntöjä asian suhteen. Mä en esimerkiksi ikimaailmassa jotain persetautia haluaisi esimiehen tietoon saattaa, mitäs se kellekään kuuluu.

Mulla on suunnitelmissa pitää tämä asia salassa helmikuuhun asti, mutta oon käyttänyt mammahousuja jo pari viikkoa joten saas nyt nähdä. Ei tuo maha mikään normaalimallia ole enää. Saatan jääräpäisesti kulkea maha pystyssä vaan kertomatta kellekään kun kerran oon päättänyt helmikuun olevan kertomiskuukausi :D (tammikuussa mut vakinaistetaan).
 
täällä esikoisen synnytys kesti kaikenkaikkiaan ekasta supparista 2h53min (ponnistus 7min) ja tokan synnytys kesti kokonaisuudessaan 1h35min (ponnistus 45min väärä tarjonta,avosuu-naama edellä) ja kolmas olikin näin syöksysynnyttäjälle käynnistetty synnytys joka kesti 1h17min,mutta säännöllisistä suppareista vaan 35min=D (ponnistus 22min) ..tää neljäs käynnistetään jälleen rv 39=)
 
  • Tykkää
Reactions: emppuli83 ja Naene
Synnytyksen kestosta, esikoinen syntyi noin 5,5 h siitä kun kipeät supistukset alkoivat. Lapsivettä oli "lirahdellut " pienissä erissä alkaen noin 20h aikaisemmin ja synnytysvastaanotolle pääsimme sisään 7h ennen syntymää.
Toinen lapsi syntyi 6h ensimmäisestä kivuttomasta supistuksesta, kipeä olin 1,5h eli sen jälkeen kun vedet menivät rytinällä.
Kolmas lapsi syntyi 3h siitä, kun heräsin yöllä kotona pissahätään (ja luulin että supistus johtui täydestä rakosta), punnasin sängystä ylös ja vedet kirjaimellisesti poksahtivat siinä samalla.

Silti joka synnytys on ollut todella erilainen. Viimeisin oli ehkä kipein, pahimmat muistot jäivät ensimmäisestä ja olen seuraavilla kerroilla käynytkin aina nk. pelkopolilla keskustelemassa tulevasta synnytyksestä.

Rakkauslapsi 7+6 (viikko neuvolaan...)
 
Kotona kun olen, niin mulla ei tässä raskaudessa ole sitä ongelmaa, että koska kertoa työnantajalle/töissä. Ekan kohdalla olin ajatellut, että kerron vasta kun on tarve enkä missään nimessä ennen rakenneultraa. No toisin kävi. Kärähdin np-ultrassa ja kävin rv 15 (muistaakseni) lapsivesipunktiossa. Jouduin tätä varten olemaan pois töistä. Lisäksi punktio aiheutti mulle niin pahat mahakivut neljäksi päiväksi että jouduin saikulle ja sillon sitten jouduin kertomaan mikä tilanne mulla oli.

Mullakin eka synnytys kesti myös alle 6 h. Vedet meni kotona ja lähettiin heti puhelinsoiton jälkeen sairaalaan ja supparit alko sitten heti siellä. Sitten muutaman tunnin ajan avauduttiin ja ponnisteltiin 40 min ja se oli siinä :LOL: Mun lähes kaikilla ystävillä synnytykset on venynyt ja venynyt ja jotenkin olen edelleen onnellinen siitä, että mun synnytys meni niin nopeesti vaikkakin liian aikaisin (rv 35 ja rapiat). Mun äiti synnytti aikanaan mut ja veljen aika ripeästi ja tällä lienee osuutta asiaan, näin ainakin olen lukenut jostain.

Hirvee väsy, nyt nukkumaan, kun herätys taitaa olla aamulla taas klo 6, kiitos esikoisen ;)

Terese rv 6+2
 
Elba, jos se gynolact on niitä maitohappo-emätinkapseleita, niin en voi suositella! Kokeilin nimittäin niitä viimeksi loppuraskaudessa ja sain elämäni kauheimman hiivatulehduksen :mad: ei paljon lohduttanut, kun synnäriltä sanottiin, että jos ei ehdi mennä ohi se hiiva synnytykseen mennessä, voi saada pahat repeämät :headwall: mulla oli rv:t sillon jo 40-aikuisilla lukemilla...
 
Miun sisko joka on pyöräyttänyt maailmaan 9 lasta, sano että synnytys ei kestä 24h tai 6h tai 2h vaan yleensä itse synnytys kestää 1-15min :D kaikki muut supistelut sun muut on vain siihen synnytykseen valmistautumista :D vähänku esileikki :LOL:

juuh, täällä taas ollut vuotelua, testi edelleen samanlainen, ei kipuja, en usko edelleenkään keskenmenoon vaan miulla tuo viiva on nyt vahvimmillaan ja tuskin muuttuu, ei mulla ovistikutkaan oo koskaan sellaisia vahvoja tai kokonaisia viivoja vaikka ovat olleet plussia :D

Neuvolan aion soittaa ensi viikolla kun tulee 6+0 täyteen. voin hyvällä tuurilla päästä pian varhaisultraan siitä :D
 
  • Tykkää
Reactions: rakkauslapsi
Naapurin tyttö, sähän voit käydä myös verikokeessa mittauttamassa hormonit, kun tuo sun tilanne on vähän erikoisempi, ja varmasti välillä askarruttaa. Meinaatko vielä tehdä digitestiä? Pidän sulle kovasti peukkuja koko ajan, kramppaa kohta!

Ja hiirun henkäys, sinulle myös kovasti tsemppiä, ja kirjoita ihmeessä tuntemuksistas, saattaa selventää ajatuksia ja me muut täällä pidetään sulle lippua korkeella.

Kohta 6+6, wuhuu! Ja se 7+ alkaa jo näyttääkin joltain!
 
Naapurin tyttö! Voi ei! Jospa vuoto loppuis ja olis ihan normi vuotoa. Joillakin tulee sitä verta reilustikin ja silti kaikki ok! Voitko käydä mittauttaan hcg:n jossain? :hug: Toivottavasti se ei nyt ollut vielä tässä :flower:

Synnytyksistä oli puhetta. Esikoisen syntymä kesti reilu 7h. Ponnistus vaihe yli tunnin :O Joten hirvittää, että jos seuraavanki kohdalla joutuu oikeesti töihin... Ponnistusvaihe oli aivan kamala ja mulle jäi siitä tarumoja. Joudun varmaan käymään pelkopolilla tämän raskauden aikana jos kyytiläinen pysyy mukana.
Huomenna on se ultra aamulla ja hirvittää ihan kauheena :( Mulla ei oireita ole taas ollenkaan. Rinnatkaan ei arista enään. Onkohan siellä ketään.... Epäileväinen olo ja eilen tuli illalla itku :'( Mä niin toivoisin siellä jonku olevan!!
 
NT:lle voimia :flower:

Tervetuloa mukaan Hattiainen ja onnittelut plussasta!

Kerroin työnantajalle varhaisultran jälkeen. Nyt saa olla ihan rauhassa väsynyt ja pahoinvoiva.

Olen harrastanut jumppia n. kerran viikossa, mutta nyt en ole oikeasti jaksanut. Olen jo kahdeksan jälkeen illalla ihan valmis nukkumaan. Ysiin, puol kymppiin sinnittelen, mutta sitten on jo pakko mennä sänkyyn. Paha olo on aamusta iltaan. Pönttöä saa halailla vähän väliä. Odottelen jo kovasti olon paranemista, että taas jaksaisi jotain. Vesijumppa ja kuntosali kutsuu viimeistään (ja toivottavasti), kun toinen kolmannes alkaa.

Eka synnytys käynnistyi vesien menolla rv 39+6 illalla ja lapsi päätti tulla maailmaan iltapäivällä 40+2. Supistukset alkoivat heti vesien menon jälkeen. Tuli varmaan kaikki mahdolliset kivunlievitykset käytettyä siinä parin päivän aikana... Sitä sanotaan, että toinen synnytys voi kestää puolet siitä kuin ensimmäinen niin todella toivon, että se pitäisi mun kohdalla paikkaansa.

Jaahas, koitetaan taas selviytyä tästä päivästä, huh... : / Tsemppiä kaikille oloihin!

rockstone & mini 7+3
 
Heipä hei kaikille=)
Kirjotin tänne eilen pitkän vuodatuksen kaikista peloistani ja vastailin muiden kirjotuksiin ja sitten hävitin sen tekstin:headwall: Tai tää kone hävitti.

Mulla yhä pelottaa ihan hirmuna että vauva on menehtynyt,ku oireet vaan vähenee:'( Oon ollu viimesen viikon ihan hermona ja oottanu pahoinvointia takas.Siitähän tän mun raskauden tunnistin jo pian ovulaation jälkeen,muta nyt tuntuu että kaikki oireet on kadonnu ja se tosissaan aiheuttaa paniikkia.Eilen olin jo ihan itku kurkussa ja kaikki asiat tuntu paljon isommilta kuin ne oikeesti on,tai ainakin paljon itkettävimmiltä.Ja eilen jo kauhuissani ajattelin että huomisen ultran jälkeen joudun varmaan kohdun tyhjennykseen ku vauvaa ei ookkaan:'( Ja nää pelot ja ajatukset tuntuu sille ,että näin ei sais ajatellakkaan ja siitäkin tulee sit paha mieli:ashamed: Muttakun pelottaa niin sitten pelottaa.

Repeän varmasti helpotuksen ja onnen kyyneliin jos ultrassa on kaikki hyvin:heart: ja sitä niin kovasti toivosin,että pieni siellä olisi ja sydämen syke näkyisi:heart:

Minix :hug: voimia sinnekkin pelkojen kanssa ja toivotaan että me kumpikin saadaan huomisista ultrista hyviä uutisia:heart: Mua ei varmaan muuten pelottas muttakun ei voi käsittää miksi oireet katoaa.....

voi ei Naapurin tyttö :hug: paljon voimia ja täälläkin toivotaan yhä että se ei kummiskaan ois keskenmeno.Nyt kannattaa olla lääkäriin yhteydessä ku nehän muistaakseni mittaa sitä raskaushormoonin määrää myös keskenmeno tapauksissa jollei sit ihan alussa mee kesken.

Ruska79 onnittelut hyvistä ultra kuulumisista:heart:

Kultakimpale2 ja Hattiainen Onnittelut plussasta ja tervetuloa tänne kesäkuisiin:heart:

aronoele verikokeet käydään ottamassa muistaakseni rv.10 terveyskeskuksesssa.

voimia kaikille pahoinvoinnista kärsiville:hug:

kuntoilua ei oo paljon tullut harrastettua nyt,ku en uskalla tehä mitään,ku keskenmeno pelottaa:headwall: salilla oon käynyt aijemmin ja aijon jatkaa ainakin sitten kun vauva on syntynyt jos en sitten joskus puolivälissä raskautta jo uskaltaudu salille.Kävelylenkkejä tulee koiran kans tehtyä päivittäin.Välillä saatan kävellä yhteensä 8km päivän aikana joskus vähemmän ja joskus enemmän.Tääkin nyt tuo ihmetystä et sillon alussa hengästyin pukatessa sisarusrattaita ylämäkeä ylös ja nyt sekin oire on kadonnut:O

...Mää nyt vaan etin kadonneita oireitani ja panikoin sinne huomiseen ultraan asti peläten pahinta :'( ja tietenkin toivoen parasta:heart: Koittakaa kestää mua:D ..oon jotenki ihan sekasin näsitä tunteista.Välillä itkettää ja välillä naurattaa

ja voitte olla varmoja jos ultrasta tulen hyvien uutisten kans ni lopetan tän joka päiväsen panikoinnin ja oon super onnellinen:heart:

Mitä te muut muuten syötte aamiaiseksi? Mulla nää määrät on aika isoja:LOL: Tänään söin puuroa lautasellisen,mandariinin,2 luomu ruisleipää,jugurtin ja join teetä ja mehua.

rakkaudesta äiti ja kesän lapsi:heart: rv.8+1
 
  • Tykkää
Reactions: evamaria82
voimia naapurintyttö=( <3
mulla on ollut aamusta niin huono olo että olen halaillut pönttöö tyylii 10minsan välein..oon syönyt hedelmiä pahaan oloon,mutta eihän ne mitään auta..nyt otin 2 nakkia ja wau ne auttoi heti!!! ei ole huono olo tällä hetkellä!!jihaaaa..ei oo siis mitenkään terveellisimmästä päästä mutta jos tuo hyvän olon ni lihotaan nyt alkuraskaudessa sit vaikka =P täällä 6+1..vasta
 
  • Tykkää
Reactions: rakkauslapsi
Naapurintyttö :hug:

Minäkin mieluummin jatkan täällä kun facebookin puolella, jos jotain muutoksia niin tänne se suljettu ryhmä voisi kiinnostaa.

Olin tosiaan eilen neuvolassa ja täytyy sanoa että oli hyödyllinen reissu. Esikoinen on kohta 3 v joten kyllä asiat oli jo unohtuneet. Ruoka-ainelista varsinkin oli hyödyllinen ja kököttää nyt jääkaapin ovessa. Neuvola laski, että viikkoja jo 9+0 (varhaisultaran mukaan 8+2). Eli niskapoimu-ultra tulee tehdä ennen rv 12 eli on tuossa parin viikon päästä. Hurjaa kun ensin tuntuu ettei aika mene mihinkäään ja nyt jo kohta mittaillaan niskaturvotusta. Laskettu aikakin aikaistui, mutta muutetaan sitten jos tulevat ultrat vahvistavat asian.
Yritettiin kuunnella sydänääniä ja neuvolan täti sanoi muutaman kerran kuullensa jotain ja itsekin näin monitorissa kerran lukeman 154, mutta en kuullut ääniä. Vähän alkoi epäilyttää, mutta yritän luoda itseeni uskoa että ei se 154 lukema siinä muuten olisi ollut jos pieni ei hengissä olisi.

Vointi on jo huomattavasti parempi kuin viime viikolla. Väsyttää kyllä aivan kamalasti, mutta jatkuva etova olo poissa. Siis etoo kyllä, mutta ei ihan koko ajan. Päässä vähän "heittää" ja välillä vähän huteraa menoa, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa.

Kirpeätä syyspäivää kaikille.

Kesähaave ja pieni 8+3 (9+1)
 
Täälläkin käytiin neuvolassa! Sain vastauksen vatsalihaspähkäilyihini; suoria vatsoja voi tehdä johonkin viikolle 16 asti, jonka jälkeen ne vatsapalikat lähtee väistämään sivuille kohdun tieltä jolloin ei ole niitä järkeä treenatakaan. Syvät vatsalihakset jäävät kivasti kohdun alle joten niiden treenaaminen on järkeenkäypää. Jee!

Musta tuntuu ettei mulle mahdu kauhean isoja ruoka-annoksia, mutta se johtuu varmaan vaan siitä että kun oli paha olo niin söin ihan tasan tarkkaan vaan keittoja, pari lusikallista kerrallan. Taisi vatsalaukku ehkä siinä yhteydessä pienetä. Koska kyllä mulle ruoka maistuu :D

Ainiin ja meille tulee kutsu ultraan sitten postitse. Pitää vaan odotella. Mutta ei siihen enää pitkä aika ole :)
 
iwi
täällä ollaan kipeenä :/ hirveä limainen flunssa, yskittää kokoajan ja eilen oksensin siis ihan vain tukkoisuuden takia neljästi. toivottavasti menis nopeasti ohi, sain 3 päivää sairaslomaa.. kuumetta ei sentänä ole, sitä mulle tosi harvoin tuleekaan.

eilen kerroin tuleville isovanhemmille raskaudesta ja iloisia olivat :D ensin meinasin etten kerro ainakaan ennen ekaa neuvolaa mutta kerroinpa nyt kuitenkin.

tilavampi asunto on kanssa ollut jo jonkin aikaa hakusessa, mutta melkein kukaan ei tunnu hyväksyvän lemmikkieläimiä, joita meiltä löytyy.
 

Yhteistyössä