Kesäkuun kullannuput **LOKAKUU**

Birre86, esikoinen 29.11. eli 2-vuotissynttärit lähestyy täälläkin.

Rockstone, mulla ihan samoista syistä paniikki: oireet ja olo niin erilainen kuin esikoisesta. Mietinkin, että jos varhaisraskauden ultraan ei mene, voisinko pytää neuvolassa verikoetta, josta näkisi raskaushormonin arvon. Toisaalta yritän lohduttautua ajattelemalla, että niin kauan kuin ei ole kovia kipuja saati verenvuotoa, ei pitäisi olla syytä huoleen. Ja raskaudet voivat erota toisistaan tosi paljon, eikö? Mutta silti! Missä tissikipu, etominen, kahviellotus, pahanhajuinen pissa, rintakehään puskevat finnit, sellainen kaiken voittava väsymys että kesken työpäivän on pakko painaa silmät kiinni ja ihan vain olla hetki!?! *kopkop* (varmaankin muutaman viikon päästä kadun näitäkin ajatuksia)

Oletteko jo kertoneet raskaudesta läheisille, perheelle, kavereille tms? Me ei. Tilanne olisi ehkä eri, jos olo olisi raskautuneempi. Nyt odotellaan - ainakin yritetään odotella - rauhassa sinne 12. viikolle. Tai jos isänpäivänä paljastaisi tulevalle tuplavaarille uutiset... Hyviä vointeja kaikille!
 
Ihanaa onpa tullut paljon uusia odottajia tänne tänään. Tervetuloa kaikkille:wave:

Nyt tuli sentään jotain muutosta siihen ankeaan listaan:D Täytyy jatkaa huomenna.Jos jonkun tiedot on mennyt väärin niin korjatkaa:D

Lohduttavaa kuulla ,että muillakin on oireet erilaisia kun esikoisesta. Täällä kans. Nyt testasin kyllä paljon aikaisemminkin kun esikoisesta,kun mullan alko n. kaks viikkoa sitten niin selvät raskaus oireet,että olin varma raskaudesta:) Oireet on kyllä nyt laantuneet viimeaikoina. Kuitenkin ystäväni huonoolo on ollut seurana useampaan otteeseen ja väsymys.Satunnaisesti rinnat aristaa.

Yritetään kaikki olla stressaamatta:D (helpommin sanottu kun tehty):D Esikoisen aikana mä en pystynyt muuta aatteleemaan kun raskautta. Onneks nyt ei mennä ihan samoilla. On sen verta tuouhua tuon esikoisen kanssa ,että ei ehdi niin kovasti murehtia:)
 
Moikka

Jospa minäkin varovaisesti uskaltaudun tähän ketjuun. Pelkään vaan että käy niin kuin puoli vuotta sitten kun tuli kkm.
12.6.2013/Ruska79/33/1/KOS
Arvotaan vielä Naikkarin ja Kättärin välillä mutta todennäköisesti se tulee olemaan tuo Kättäri.

Sunnuntaina oli kp 26/30 ja silloin testasin haamun, nyt on digitestikin todennut että raskaana ollaan. Oireita ei ole muuta kuin kohdun vihlontaa ja rintojen turvotusta ja arkuutta. Paitsi että tänä aamuna tuli paniikki kun rinnat eivät olekaan enää niin kipeät kuin eilen. Pelko tulee olemaan mukana koko matkan ajan synnärille saakka. Toivottavasti päästään sinne tällä kertaa.

Ruska 3+6(?)
 
läheisille kertominen
Ei olla kerrottu kenellekkään (eikä kerrottu myöskään yrityksen aloittamisesta).
Mies on niitä, jotka uskoo vasta kun näkee, joten hän ei halua kertoa kenellekkään ennen kun on rv12 ultrakuva kourassa todisteaineistona :) Ite olisin varmaan valmis jo kertomaan varhaisultran jälkeen, mikäli sieltä on hyviä uutisia saannut.

LittleOne 4+1 :heart:
 
soitin äsken neuvolaan. sain ajan 22.10. tuntuu, että sinne on hirveän pitkä aika. :/
mutta, en mie kuitenkaan ole kiinnostunu siitä varhaisultrasta, jotenki se tuntuu jo hieman turhalta.
ois kyllä muuten ollu kiva, että tuo neuvola ois vähän aiemmin. ensimäistä lasta odotan ja tietoa asiasta ei ole kovinkaan paljoa.. vähän hermostuttaa.
 
Läheisille ei olla täälläkään kerrottu vielä mitään, en tiedä milloin olisi sopiva aika :)
Tässä arvon itsekin milloin soittelisin ensimmäistä neuvola-aikaa, jos vaikka muutamien päivien päästä uskaltautuisin.. Minäkään en todennäköisesti ole menossa varhaisultraan, en koe sitä tarpeelliseksi jostain syystä.
Tänäaamuna alkoi ensimmäisen kerran tehdä todella pahaa, tuntuu että kun vatsa on tyhjä niin oksettava/huono olo alkaa melkein heti :$
 
Kertokaapa oma mielipide...

Ite oon laskenu tuon LA:n nettilaskureilla oviksen ja siis hedelmöittymispäivän mukaan. Eli CB:n ovisplussa 17.8, niin oon laskenu hedelmöittymispäiväksi 19.8…ja näin ollen lasketuksi ajaksi tulee 12.6.

No just äsken soitettiin neuvolasta (olin jättäny soittopyynnön). Laski lasketunajan pelkästään edellisten kuukautisten alkamispäivän mukaan 30.8. Sanoin tuosta myöhäsemmästä oviksesta jne, mutta sano että he laskevat tuosta 30.8. Tällöin siis LA tuli 6.6…ja olisin nyt jo 5+0 enkä 4+1? Kumpaa te pitäsitte ite ”oikeempana”?

No nyt kun kirjotin tuon tuohon, niin tajusin, että eihän se ero ole huima :D No pitää sit ainakin huomenna varailla se varhaisultra varuilta vähän kauemmas. Niin ja eka neuvola tuli 24.10. Jee! :)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa ellamariella, Caitlyn, hunajapuu ja Ruska79!

Kertomisesta Olen kertonut yhdelle kaverille, joka tiesi yrityksestä. Muuten kerrotaan varhaisultran jälkeen. Mä en oo koskaan ollut hyvä salaamaan asioita ja tekis heti mieli huutaa koko maailmalle :D

LittleOne Voit ihan itse päättää kummalla lasket. Neuvola laskee aina niistä viimeisistä menkoista. Jos ultran mukaan laskettu aika eroaa viikon tai enemmän niin sitten LA korjataan. Tässä voi tietysti olla paikkakuntakohtaisia eroja. Mulla oli itsellä edellisessä raskaudessa juuri tuollainen laskentaero kuin sinulla ja menkoista lasketulla LA:lla mentiin loppuun saakka ja esikoinen syntyi rv 40+2.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa taas kaikille uusille!

Täällä oireet ehkä vähän lisääntyneet tai siis väsymys alkanut iltasella iskeä kovempana. Lämmöt on edelleen korkealla 36.7-37.0. Rinnat kipeät. Ja unimaailma on hyvin värikäs, tosi epämääräsiä ja todentuntuisia unia nään :). Etovaa oloa ajoittain erityisesti ruokailun jälkeen. Katsotaan ensi viikolla kun tulee 6 täyteen alkaako taas täydellinen kahvilakko niin kuin viimeksi. Niin ja turvotus on ihan hirveää, maha on valtavannäköinen :D.

Meillä tosiaan ultra 15.10 ja 18.10 neuvola. Kun oon tuossa ultrassa käynyt niin uskallan alkaa tekemään suunnitelmia!

Littleone: Mä oon laskenut kanssa mahdollisesta ovulaatiosta tuon lasketunaikani, koska mulla ovis tapahtu vissiin ainakin viikko myöhemmin kuin mitä normikierroissa muilla yleensä. Neuvola laskee silti mulla lasketun ajan ja viikot tuon kuukautisten alkamisen mukaan. Se on tosiaan käytäntö. Mulla siis omien laskujen mukaan nyt noin 5+3, mutta kuukautisten mukaan jo 6+4. Ultrassa sitten selviää tarkka ajankohta!
 
Kiitos vastauksista :)

Kaikesta pikkuasioista sitä näköjään voikin "stressailla" :saint:
(Niin paljon näpyttelin noita eri laskureita samaan aikaan kun kirjotin edellistä viestiä, että näppäilin väärät päivät.) Jospa nyt vaan ottas iisisti :whistle:

Haluan kyllä itekin saaha varattua sen varhaisultran ennen neuvolaa, kuten sulla Birre86. Neuvolakäynnin jälkeen sitä kuitenkin leijailee aika korkealla vauvahaaveissa.
 
me ollaan kerrottu jo kaikille lähimmille ihmisille. pakko tämä ihme on jakaa. ja saarnoja ollaan myös saatu. "ootteko nyt miettiny loppuun asti? jne" onnitteluja ja ihmettelyjä. kyllähän tässä toki on paljon miettimistä kun lasta tekee, mutta kaikkihan ne samat asiat miettii. miksi me nyt oltais jotenki erilaisia.

oireista sen verran, että maha on turvoksissa ja suoli tukossa. tissejä alkanu pikkuhiljaa aristamaan ja väsymystä ilmassa. ruokahaluton olen ollu jo jonki aikaa, mutta erityistä pahoinvointia ei ole.

5+5
 
Tuosta lasketusta ajasta vielä.. Mulla siis vau.fi-laskuri antoi menkoista LA 1.6., neuvolassa laskettiin LA 31.5. (kävin siellä esikoisen asioissa ja varasin samalla ekan neuvolan 11.10.) ja hedelmöittymisestä laskien LA olisi 10.6. (tikutin siis oviksen kp 23) Joten mulla olisi tässä vaihtoehtoisesti meneillään 5+5, 5+4 tai 4+3 :D Olkoon täällä tuo 1.6. ultraan saakka ja katsotaan sitten, mitä viikkoja vastaa.
 
Täälläkin tänään tehty plussatesti! :heart:

Oireista
Itsellä ei juurikaan oireita ole ollut ja siksikin plussa oli pieni yllätys. Tosin avokin mielestä tissit kasvanut ja itseasiassa parina päivänä ollut etova olo.. Mutta nuo samat oireet on usein ennakoinut myös kuukautisia..

Neuvolaan pitäisi kanssa jossain välissä soitella, nyt vaan itsellä on opiskelija mukana asiakaskäynneillä seuraavat neljä viikkoa, joten ei voi oikein asiakaskäyntien välissäkään alkaa soitella.. Ja toimistoltakaan ei oikein omaa rauhaa löydy, ei vielä kylä haluaisi töissä mitään paljastaa..

Eli listalle voisi lisätä:
1.6/murkku/24/1.6/HYS

murkku 5+5
 
Tervetuloa Ruska79 ja murkku:wave:

Täällä kans varattu neuvola. Onkin jo 5.10 vaikka ootin,että olis antanut myöhäsemmälle ajan. Neuvolan lasku tavan mukaan LA oliskin 8.6 ei 10. Mulla esikoisen aikaan vaihettiin kolmesti LA viellä rakenneultrassakin muuttui.
Täällä on aika hassua se, että neuvolalla ja synnärilä lasketaan erilailla(siis ainakin viimeks) On päivän heitto. Eipä sillä toisaalta ole merkitystä kun ei se masuasukki kuitenkaa mitään päivistä ymmärrä:D Harvoin tulee oikeana päivänä:D esikko syntty 41+1 käynnistettynä.

Eilen illalla ei oikeen meinannut tulla uní kun oli niin huonoolo:/ Mua alkas niin naurattaa se, että kun on raskaana puhutaan aina aamupahoinvoinnista. Ite on oo kärsinyt siitä. Mun pahoinvoini on aina illla:LOL:
 
pitäisköhän itekin ilmottautua tänne teidän joukkoon. :) Maanantaina tein positiivisen raskaustestin eli viikkoja ois nyt 4+1. Ihan ei meinaa viel tajuta, et on raskaana, kun tärppäs niin nopeesti, mut eiköhhän se jossain vaiheessa. :) Täällä siis 12.6/safu89/23/2/PHKS. saa nähä muuttuuko toi LA neuvolan jälkeen mut ite laskin noin.. Oireita ei oo muita kun mahan nipistelyä välillä ja pyörryttää tavallista enemmän, eli ihan samat kun esikoisestakin :) Ens viikolla vois varmaan neuvolaankin soitella..
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille ja tervetuloa uusille ja onnittelut plussauksista:flower:

Oma olo on ollut nyt kahtena päivänä yhä huonompi josta oon vielä ihan onnellinen kun en kuitenkaan oksentele ja huonosta olosta tiiän että jotain tapahtuu:D

Pyörrytys oloa en kuitenkaan kaipaisi ja sitäkin on tullut yhä enempi.Eilen myös ilmestyi todella inhottava oire joka on vaivannut myös tänään.Kävelen yleensä paljon ja eilen kun tuli päivän aikana käveltyä noin 9km alkoi viimesellä kävelyreissulla särkeä tosi paljon suonikohjuja(jotka tulivat jo toisen lapsen ootus aikana ja vaivaavat yleensä vain raskausaikoina) ja tänään kun käytin koiraa vain noin kilsan lenkin loppumatkasta särki niin että tuntu etten pääse kotia.Mitä ihmettä,miten ne on jo nuin kipeät vaikkei ees maha vielä paina :ashamed:
Toivottavasti nuiden takia ei tuu ongelmia ku en halua kävelyä lopettaa että pysyy kunnossa.Muuta liikuntaa en uskalla harrastaa nyt raskausaikana,vaikka aijoin muka aktiivisena käydä kuntosalilla..:LOL:heh en todellakaan uskalla ku pelkään kaikkea mikä vois aiheuttaa keskenmenon.Vaikka sitten joku väärä liike kuntosalilla...

Tisseistä Mulla ei oo ikinä mitään isompia tuntemuksia ollut rinnoissa raskausaikoina,mutta nyt tuli muutaman kerran tunne ennen raskaustestin tekoa niinkuin maito ois noussut rintoihin ja varmaan pian hedelmöittymisen jälkeen oli rintojen vieressä kipua.Kainaloiden puolella mutta se meni ohi.
Oon pienirintainen ja rinnat kasvaa yleensä vasta synnytyksen jälkeen ku maito nousee rintoihin,mutta kun vanhoja kuvia on katsonut niin huomaan kyllä että esim esikoisen ootus aikana rinnatkin olivat vähän "turvoksissa" jo odotusaikana,mutta synnytyksen jälkeen ne vasta kunnolla turpos:D

Täytyy roikkua täällä vähän väliä ku näistä kaikista hassuistakin oireista on vaan pakko saada kertoa jollekkin ja kun kukaan muu ei vielä tiedä niin ei oo oikeen muuta paikkaa missä näitä asioita vois jakaa.Ja täällä kun ollaan samassa tilanteessa niin mikä sen parempi paikka jakaa tuntemuksia=)

Unia nään yhä minäkin.Tosi outoja ja todentuntoisia.Muistan että muissakin raskauksissa oon nähny ihan hulluja unia.Eka vauva uni nyt raskausaikana oli tämönen: synnytin autotallissa tyttövauvan jonka jälkeen kävelin sisälle.Sitten huusin tupakilla pihalla olevalle miehelleni että tuo ...(huusin eräällä tytön nimellä minkä haluan antaa vauvalle jos hän on tyttö) tänne.Sitten katoin kauhuissani kun mies kanto pihalla alastonta vastasyntynyttä,että nyt se palelluttaa sen;) Höntti uni,mutta mietin että oisko tuo enne siitä että saadaan nyt tyttö =) Autotallissa en kuitenkaan halua synnyttää:LOL:

joo mitäs vielä..turvotusta on täälläkin.Yritin sovittaa yhessä liikkeessä housuja niin ei mennyt millään jalkaan ja kauheen ahistavasti puristi mahan kohalta.Ne oli vielä sellasta joustavaa kangasta niin aattelin että jos pärjäis niillä jonkin aikaa niin ei tarvis vielä pitkään aikaan äitiys housuja.Mutta toisaalta niitäkin on kyllä nykyään tosi ihania ja muodikkaita.

Pissalla joutuu nyt todella ramppaamaan useammin.Yöllä kerran ja päivällä monta kertaa, tiheäänkin välillä.Vaikka oisin just käynyt niin kohta oon vessassa taas uudelleen.muutenkin maha toimii ihan hyvin mutta pelottaa rautakuurin alotus ku se saa mahan aina toimimattomaksi.Aijemminkin oon joutunu alottaan sen jo tosi aikasten ku hemoglobiini laskenu niin alas ja sit ollu sitä huimausta.

Ja väsymys,se on kovaa joten taidampa lähtä lepäileen että jaksaa aamulla herätellä ensimmäistä lasta jo kahdeksaksi kouluun.

rakkaudesta äiti & kesän lapsi:heart: rv.5+1
 
Kivahan se on, että saadaan rockstone valinnanvaraa laskettuun aikaan :D

Sullahan on muffi neuvola jo tänään? Vau. Se tuli äkkiä.

Mulla on ristiriitasesti tota turvotusta. Iltasin maha muuttuu rantapalloksi. Joka ikinen aamu on nyt alkanu totaalisella mahan tyhjennyksellä, joten aamusin maha on litteenpi kun pitkiin aikoihin :)

Töihin on pitäny roudailla välipaloiksi kaiken maailman hedelmiä ja rahkoja, jotta pysyy huimaus poissa.

Me ollaan oltu miehen kanssa yhdessä 10 vuotta, joten sukulaiset on onneks jo kyllästyny utelemaan vauvauutisista. Pääseepähän sitten ajallaan yllättämään kaikki toden teolla ;)

Mies yllätti eilen ilmottamalla, että hän ei halua että mennään varhaisultraan?? :confused: Kuulemma haluaa mennä ”perinteisen” kaavan mukaan tän ensimmäisen odotuksen ja kuulemma kohtahan se raskaus jo varmistuu ekassa neuvolassa. (Mutta onko näin?) Tehdäänkö ensimmäisen neuvolan yhteydessä verikoeraskaustesti? Eli tarkistetaanko siellä raskaushormoonien määrä? Kai se pitää kuitenkin miehen toivetta kunnioittaa... Eihän tässä hommassa yksin olla :saint:
 
LittleOne :LOL: Hyvä kun korjasit...siis 5.11:D eli kuukauden päästä:) Mun pää viellä raksuttaa kesäaikaa. Ei meinaa ollaskaan tajuata ,että kuinka jo mennään loppu vuotta:O Täällä raskaus varmistetaan ultralla ekalla käynnillä. Labraan saa kyllä lähetteen verikokeisiin katotaan veriryhmä ja HIV-testi...saatto olla muutakin mutta en muista. Ainakin nuo.

Varhaisultrasta. Ekassa raskaudessa kävin,mutta nyt ajateelin olla menemättä. Johtunee ehkä siitä,että on tullut luettu täältä kaikenlaista:eek:

Tervetuloa safu89:wave:
 
Morjens

Muistelisin joskus lukeneeni että neuvolassa pitää käydä tiettyyn viikkoon mennessä tai muuten ei ole oikeutettu äitiyspäivärahaan. Muistanko oikein? Jos näin on niin mikä se raskausviikko mahtaa olla kun pitää mennä viimeistään? Viimeksi varasin heti neuvola-ajan kun testasin plussan ja kävimme neuvolassa ja se oli jotenkin outoa kun ei vielä tiedetty edes oliko raskaus oikeassa paikassa yms. ja puhuttiin jo tulevista käynneistä. No, niitä ei sitten tullutkaan kun sain keskenmenon ja sen takia haluan lykätä tuota neuvolaa niin pitkälle kuin mahdollista. Helsingin kaupungin sivut eivät jostain syystä toimi terveyspalveluiden kohdalla tai sitten en vaan osaa :)

Varhaisultrasta Mä varasin ultran jo kolmen viikon päähän. En aio iloita ennen kuin tiedän että alkio on kohdussa ja ettei kyse ole tuulimunasta. Ihan oman mielenrauhan takia.

4+0 (kai)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa taas uusille! Joukko kasvaa mukavaa tahtia!

Littleone kyselit tuosta raskauden todentamisesta neuvolassa. Suurimmassa osassa neuvoloita ei ole noita ultralaitteita eli kannattaa neuvolasta tiedustella tästä asiasta. Jos on tehnyt positiivisen testin niin yleensä ekalla neuvola kerralla raskautta ei todettena mitenkään. Verikokeet jotka otetaan on sukupuolitestit ja onkohan samalla veruryhmä, mutta raskaushormoonia ei mitata. Ja useimmiten sydänääniäkään ei ekalla kerralla vielä kuunnella, koska niitä ei välttämättä löydetä vatsan päältä ennen rv 12:sta (riippuen odottajan koosta ja siitä minne kohtu on kallellaan). Meillä tuota ultra mahdollisuutta ei muuten ole, joten siksi menemme yksityisesti varmistamaan asian. Vähän turhaahan se saattaa olla, mutta itse en pysty luottamaan raskauteen ennen kuin näen ne sydämenlyönnit! Ultra-aika meillä onkin jo 1,5 viikon päästä!!

Täällä herätty aamuyöstä hirveeseen oloon, koko ajan ihan krapula olo. Helpotti kun sai suolaista. Ja nyt sitten ihan kamala nälkä. Pitää vissiin alkaa enemmän eväitä varaamaan töihin...

Birre86 ja nyytti 5+4?
 
Noni nyt olis neuvolaankin varattu aika.. meni ens kuulle eli 5.11. Pitkä aika odotella :D
Miten ihmeessä jaksaa.. Aikaa varattiin n. 1 ja puol tuntia. Laskettua aikaa eivät lähteneet muuttelemaan, tuokin on viimeisien menkkojen mukaan tuo 7.6., mutta ilmeisesti voi vielä muuttua pariinkin otteeseen tuo päivä.

Nyt jännittää, vaikeeta vielä edes kuvitella että tuola masussa jotain todella on! :kiss:
 
Heips

Vapaapäivän kunniaksi ehtii tänne taass, hirrmusesti tullu tekstiä, kiva lueskella niitä =)!
Kertomiesta: Me kerrotaan varmaa joskus lähempänä 10 rv:a, mutta luulen, että ei pysy kyllä salassa niin kauaa ellen kulje joku teltta päällä. Olen hoikka immeinen ja kolmannessa raskaudessa maha pöllähti rv 7 esiin :whistle:.. eiköhän tuo nytkin. Olen käynyt selaamassa tota masut ennen rv 20.. ihania masuja ollut =).

Lasketusta ajasta: Itse kyllä lasken ovulaatiosta. Oli tosiaan niin aikaisin se mulla, en ois voinu saada mitenkään plussaa testiin sillon kun sain, jos menkkojen mukaan mentäs. Plussaisin korkeintaan tänä vkl ekaa kertaa. Mun mielestä on vaa mahdottomuus laskea nyt menkoista. Varaan neuvolan varhaisultran jälkeen, niin varmistuupahan siellä tuo laskettu sit.

Oireista: Mulla nämä juilimiset ja tuntemukset alamasulla vanhimamt oireet. Alaselkää vihloo myös, kuten ed. raskaudessa. Rinnatkaan ei enää niin kipeet kun viikko sit. Turvottaa kyllä heti kun syö jotain. Maha on musta jo aamusta pömpöllään ihan tyhjänäkin siis. Ummetusta meinaa kans olla mulla, mikä ei ole yhtään tyypillistä mulle. Väsyttää ja hermot tiukilla. Töissä huomaan, että väsyn helpommin. Teen henkisesti raskasta työtä.. nyt alkoi vapaat ja tuntuu ihan tosi hyvältä, kun tietää, että saa vaan olla kotona. Mua vähän jännittää, kuinka kauan pystyn olee töissä. Rakastan mun työtä ja haluaisin olla ihan niin kauan ku äippäloma alkaa virallisesti, mutta 3 x erittäin vaikea raskaus takana, niin en usko. Toivon tosin, että tämä olisi erilainen kuin ennen, eikä tartteis käynnistyksiin mun kipujen takia lähteä. Viime raskauden olin liikuntakiellossa rv 24 alkaen.. ei kiva!

Tämmösiä mietteitä tällä kertaa. On ihana tietää, että tänne voi niitä jakaa. Raskaus pyörii mielessä jatkuvasti ja kun ei voi kellekkään kertoa :/

Ihanaa alkuodotusta kaikille ja toivotaan että salamatkustajat pysyvät kaikilla kyydissä :heart:!!!

Nelli ja pötky 4+6 (vielä on virallinen työnimi hakusessa.. olkoot tuo sen aikaa) =)
 

Yhteistyössä