~Kesäkuun kullannuput 2010~

Unna Meilläkin löytyy yhdistelmien ratasosa, johon varmaan siirrytään about kuukauden päästä. Matkarattaita siis meinasin että mietitään keväämmällä.
Varmasti voi jo nyt laittaa rattaisiin, kun ei pidä vauvaa pystyssä:)

Käytiin juuri lääkärissä ja pojalla luultavasti on kananmuna-allergia (+myös maito)
Sai myös lääkettä närästykseen..ruoka noussut ylös. Ja lisäksi pojalta marjat pois ruokavaliosta kun ärsyttävät vatsaa, itse joudun kananmunattomalle dietille.
Noh, hyvä että selviää..

Edit. Vakuutuksista ja yksitysistä puheenollen, sinne meni lähemmäs 200e lääkäriin+lääkkeeseen että hupsis! Oliskohan kannattanut olla se vakuutus:kieh:

Marjukka82 Terveyskeskukset on vähän mitä on. Viimeviikolla just vierailtiin terveyskeskuksessa pojan omalääkärillä ja kieltämättä lääkäri vaikutti aika välinpitämättömältä ja kyllästyneeltä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiertueleskenä jälleen... niisk! Viime yönä ei sitten nukuttu kuin ihan muutama tunti. Oliver kyllä nukkui, mutta hyvin äänekkäästi ja heräili ihan koko ajan kitisten. Onko tämä nyt sitten jotain oppimiskitinää, mene ja tiedä.. poika on kyllä nukkunut paljon tänään päivällä, ehkä se flunssa nyt sitten on taas iskenyt pieneenkin. Ressu. Toivottavasti ei olisi kuitenkaan korvatulehdus, jota pelkään. Itselläni oli kuulemma useesti pienenä ja nyt Oliver ynisee juuri samalla tavalla kuin äitee kuvaili miun ynisseen. Yritin mitata kuumetta, muttei onnistunut kun tää persketkutteli niin mahottomasti tuossa leikkimatolla taas. Siitä pitikin, että hyvää, adhd-lapsellekin sopivaa kuumemittaria pitäis metsästää, suosituksia?

Jonna kiitos, tuo kuva on kyllä myös kännykällä otettu :) on parempi laatusia kuin meidän pokkarilla, en viitsi pokkaria säilyttää ees pojalle käyttöön, niin kakka se on :) suosittelen edelleen digijärkkäriä jos haluaa parempilaatuisia kuvia. Samalla hintaa saa melkein, tosin sitten pitää jaksaa kantaa mukana.

Taas utelen teiltä, kun en Suomessa käydessänikään Suomalaisesta löytänyt, onko vinkkejä lasten riimi- ja lorukirjaan, jossa olis esim cd mukana? Nyt perhekahviloissa kaikki leikit leikitään tietenkin ruotsiksi, eikä se nyt sovi :D

Ostin muuten sen Minä en sitten muutu -kirjan, ja aika tylsä opus. Vähän sellainen väkisin väännetty juttu. Ehkä se ois uponnut paremmin raskausaikana, epäilen kuitenkin.

Miumiulle jaksuja munattomaan elämään! Ja maidottomaan.Täältä löytyy reseptejä, jos olet vailla: Oikeutta Elimille: Potut pottuina - Vegaanisia reseptej . Ja nyt en siis halua tuputtaa vegaaniutta, vaan nuo soija-asiat voi myös halutessaan muuttaa lihaksi, mutta maidottomia ja munattomia ovat kaikki. Suosittelen myös erityisesti Oatlyn kaurakermaa esim kastikkeisiin, on parempaa kuin maitopohjainen, täyteläisempi ja paksumpi.. ja kolesteroliton :)

Nyt valmistautumaan henkisesti yön taistoon!
 
Ihanaa, tämän päivän kaksi lääkeannosta vasta annettu ja poika voi jo paljon paremmin!=)

Oi kiitos Milkei linkistä!:) En ole ollenkaan vegaani-vastainen, mieskin oli kasvis-syöjä vielä viime kuukausiin asti. Mutta kieltämättä kananmunaton ruokavalio hieman ketuttaa, ehdin just päästä herkkujen makuun. Imetys vie kaloreita siihen tahtiin että on voinut syödä mitä vaan:p

..eli ihmekös tuo jos poitsun oireet ovat viieme aikoina pahentuneet.
Maidottomalle en ihan vielä joudu, mutta luultavasti sitten myöhemmin, katsotaan sitä labrojen jälkeen.

Kivaa viikonloppua kaikille!
Aloitetaan huomenna vauvauinti..hieman paremmilla mielin.
 
Miumiu83: Taisin ymmärtää jutun ihan viärin ;) Kommentoin siis siihen aikaisempaan vaunujuttuun (?) en matkarattaisiin. Että jos sulla on yhdistelmät ja nukkuu siinä ratasosassa ja tylsistyy, siinä voi nostaa sitä selkänojaa. Mukava kuulla, että teillä alkaa vaivojen syy selvitä ja lääke auttaa. Mukavaa vauvauintia =)

Milkei: Jaksuja kiertuelesken elämään :hug: Toivottavasti joku tietää mistä saa hyviä lorukirjoja, meille tulee juuri seuraavan Vau-kirjan paketin mukana sellainen sekä cd. Saas nähdä onko mieleinen. Olen myös esikoiselle tehnyt sellaista kirjaa, johon olen kirjoittanut eri laulujen sanoja sekä loruja. Sitten olen piirtänyt ja värittänyt sivuille kuvia. On ollut aika mukava myös monien ystävieni mielestä. Ajattelin vaan, että kun olet niin hyvä tekemään käsilläsi, että semmoistakin voisi ajatella.

Täällä ollaan jo paremmalla mielellä. Pari tuntia shoppailua teki terää =) Ängettiin Nuuk äsken hyppykiikkuun (saumat vaan paukku). Ensin ihmetteli, mutta riemunkiljaisuja alkoi sadella kun esikoinen vähän vauhditti. Äidin piti puuttua tosin siihen vauhditteluun oli se niin rajua.
:vampire::rolleyes::eek: onkos se huomenna kun niitä halloween tyyppejä alkaa ilmaantua ovelle, karkki tai kepponen mielessään, pitänee varautua isolla karkkikasalla=)
 
Täällä on taas heräilty 0,5-2h välein syömään. 2h on siis pisin yhtenäinen pätkä jonka olen saanut nyt kolmeen yöhön nukuttua, alkaa vähän tuntua|O. Leo herää sitten yöunilta nykyisin jo 6-7 aikaan ja nyt ollaankin sitten jo "päivä"unilla:headwall:. En tiedä onko nyt joku kasvukausi, kun tuntuu että jatkuvasti olisi tissillä. Alkaa jo aristamaankin samaan malliin, kuin imetystä aloitellessa. Lisäksi tietty vaippaa vaihdettaessa potkitaan rajusti ja useimmat potkut osuu sitten tisseihin.:'(

Garden kyllä täälläkin tukkaa lähtee. En vain tiedä johtuuko osin siitä, että tuo poika on jatkuvasti mun tukassa kiinni.

Milkei minä sain työkaverilta sellaisen kuin Vauvan vaaka, jossa on laulu- ja leikkivihkonen + cd. Ihan kivoja leikkejä ja lauluja suurin osa. Olipas mielenkiintoinen tuo vegaanilinkki, vaikken ole ko. ruokavaliosta sinänsä kiinnostunut, voisin joskus noita ruokia kokeilla.

Jee, nyt ns. viralliset raskauskilot tiputettu ja 600g päälle=). Seuraava tavoite olis sitten päästä samoihin mittoihin kun olin odotusta edeltävänä kesänä. Siihen on matkaa 5kg ja senkin jälkeen olis hyvä saada vielä muutama kilo pois, sitten ollaan taulukoiden mukaisessa ihannepainossa.
 
Huh. Suurkiitos Spotifylle, eilen poika nukahti "vasta" kymmenen aikaan kun olin soittanut sille 10 kertaa Sinisen unen ja silitellyt poskea.. Itsellä tässä flunssassa ei irtoa edes Ukko Nooa. Mutta heräsikin sitten vasta yhdeltä ensimmäisen kerran, JEE! Nukahti heti tissityksen jälkeen, mutten saanut itse unta, kun olen tottunut kukkumaan yöt viimeiset pari viikkoa.

Jonna kiitos vinkistä! Tsekkaan, josko saisi tuota kirjaa jotenkin tilattua tänne. Ja tiedän, mitä tarkoitat kun puhut vaipanvaihto-kung fusta. Moneen kertaan saanut irvistellä..Tänään tuli sellaista osumaa mahaan, että jos olisin ollut raskaana, en varmaan olisi enää.

Tuosta vegaanilinkistä vielä, sivut onkin muuttuneet... tuolla keskustelupalstalla on vielä enemmän kaikkea mahdollista: Elinoikeusfoorumi -> RUOKA & TUOTTEET .
Tein muuten vegaaniystävälleni kerran lettuja No Egg -pulverilla ja soijamaidolla ja niistä tuli tosi hyviä! Tuota pulveria sai ennen ainakin Punnitse ja säästä -liikkeistä, ehkäpä sitä jo löytyy isommista kaupoista. Yksi teelusikallinen vastaa yhtä munaa.

Unna, kuulostaa kivalta idealta! Miun lorutietämys rajoittuu tosin vielä hämähämähäkkiin ja leijonaa mä metsästän, muita en enää lapsuusajoiltani muista :)

Ja Garden, täälläkin lähtee tukka. Ihan siis tupoittain. Poissa on kaunis, tuuhea ja kiiltävä raskauspehko ja viemärit tukossa. Hormonikierukasta on lisäksi maha turvoksissa ja naama kukkii ihanasti. Ajattelinkin, että kun kampaajaystäväni tulee ensi viikonlopuksi kylään, josko hän tekisi miulle make overin... Muutenkin vaatteet ja koko olemus on enemmän ikälopun väsyneen mamman, kuin kolmekymppisen väsyneen mamman.

Meillä on nyt muuten maisteltu bataattia, päärynää ja porkkanaa. Bataatti johtaa, porkkana toisena ja päärynä on täysin out. Se pulautettiin ulos melki heti, joten en sitten koittanut sitä enää seuraavana päivänä.

Mitäs te muuten aiotte isänpäiväksi hommata? Eikös Suomessakin ole kohta isänpäivä, vai menikö se jo? Ajattelin ostaa I <3 Dad -bodyn/paidan, ottaa kuvan ja kehystää. Lisäksi jotain superperinteistä, kuten tohveilt tai aamutakki. :)
 
Milkei: No voi sentään.. enpäs taas ajatellut: / Tuskinpa siellä teidän kirjastossa on kauheasti loru/laulukirjoja suomeksi lapsille. En minäkään pahemmin noita muistanut kuin riimin sieltä täältä lapsuusajoilta. Nyt on jo muutama jopa ulkoa muistissa ;) Lainaan siis kirjastosta noita kirjoja ja sieltä kirjailen ylös, sekä sitten noista siskon perintölorukirjoista mieleisiä, ettei aina tarvitse sivuja hakea kun laulaa/leikittää. Googlettamalla kyllä netistäkin löytyy ensihätään, ainakin näitä perinteisiä harakka huttua keittää, körö körö kirkkoon jne. sekä tietty monia lauluja =)
Isänpäivä.. huh.. enpäs ole vielä ajatellut. Ihana idea tuo kuvajuttu:heart:
 
eilen kirjoitin pitkät pätkät ja jouduin jättään kesken kun ei Aarni antanut enään istua koneella. Ihme ärinää alkanut pitämään välillä ja pomppauttaa itteään kaarelle. Hampaatko ne tekee kiusaa kun koko ajan syödään nyrkkejä ja kaikkea mitä suuhunsa saa ja kuolaa piisaa. Peukka ollaan alettu syömään kans,,,, saas nähä. Muistaakseni meillä on ollut muillakin joku vaihe että peukku maistuu mutta ei siitä oo ongelmaa sitten tullut, on mennyt aika pian ohi.

Matkarattaista
me ostettiin vuosi sitten kesällä nuo Gracon Miraget ja en tykkää!! Ne oli just muuttunut ja huonompaan suuntaan, kuomu on yks lerppana eikä missään kiinni alhaalta ja niskan takana ei oo mitään reunaa vaan kun rattaat on makuuasennossa niin siellä ei oo mitään törmäyssuojaa päälle ja kuomukin heiluu pois eestä! Ihan käsittämättömän typerä puute mun mielestä! Ja tavarakorikin on puolet matalempi mitä on ollut vanhemmissa versioissa. Sitten kun tuo kaukalovaihe jää niin vois ostaa uudet matkikset. Nyt on se ollut kätevä että kaukalon saa noihin matkiksiin kiinni ja helpottaa esim. kaupungilla käyntiä.

Oikeassa kädessä kai joku rasitusvamma/tulehdus... ei pysty vääntää oikein mitään. Laitoin siteen siihen ja heti helpottaa. Pitää nyt ensin koittaa ottaa kuuri magnesiumia ja vitamiineja ja jos ei helppaa niin meen lääkäriin. Oikea kantapääkin on välillä niin kipeä ettei kärsi astua. :/

pää lyö tyhjää mitä piti kommentoida... 4kk neuvolassa käytiin tiistaina ja Aarni oli 5680g ja 64cm. PIpo jotain 41,9cm. Ja hieman vasuria ennustan tästä miehestä. Ite oon kans vasuri mutta niin että vaan kirjotan vasemmalla (onnistuu jotenkuten myös oikealla) ja muuten oon aikalailla oikeakätinen. En osaa kutoa/virkata/leikata vasurilla ollenkaan. Oikea on myös se käyttökäsi.

Mutta nyt syömään ja pian valmistautuun naisteniltaan :D
 
Heippa kaikille!
Ei ole ikuisuuksiin tullu kirjoiteltua.. ja lukeminenkin jääny tosi vähälle.
Olen siis IHAN pihalla mitä kellekkin kuuluu...:ashamed:
Elo kotosalla on melko hulvatonta,ja esikoinen meinaa viedä kaiken ajan ja järjen. Mustasukkaisuutta löytyy ja korvat on pelkkää koristetta.:(
Voimia on siis aika nolla. Onneksi noi mustis kohtaukset on lieventyny ja ehkä poitsu tottuu vielä siskon olemassaoloon..
Mini-lilli on iloinen tapaus,silkkaa naurua koko paketti. Pikkunen kirppu vielä,60cm ja 5,6kg...
Vieläkin käytetään siis 56cm vaatteita.:heart:
Ikää 4kk ja viikko päälle ja just aloitettu potun mutustelu. Rintamaidolla mennään muuten.
2kk iässä oltii sairaalassa kovan maidon oksentamisen takia,mutta mitään ei löytyny. nyt oksentaminen lähes loppunu ja muuttunut puklaamiseksi.
Yöt nukutaan vaihtelevasti,välillä herätää kerran, välillä 2tunnin välein. toivon puuron aloittamisen aikanaan muuttavan ja vähentävän noita heräilyjä. Esikoinen alkoi nukkua huomattavasti paremmin puuron aloituksen myötä.
Selällään mennään eteenpäin,lelut viedään suuhun ja mahalta-selälleen pyörimstä harrastetaan eli varmasti kaikkea samaa kuin muillakin.
Tukkaa lähtee täälläkin ja kasoittain. sitten niitä onkin kaikkialla...=/ Ikävöin omalla tavallani raskausaikaa ku hiukset oli todella hyvässä kunnossa kuten myös kynnet ja iho... nyt olen saanu heittää hyvästit kaikelle niille. Ja toi karvan kasvu on kamalaa. Odotusaikana höyläsin kerran kuussa kintut ja muut. No nyt niitä vedellään 2krt viikossa... Siirtyis toi kasvu ennemmin hiuksiin.
Vauva uinnissa käydään ja se on aivan ihanaa touhua..:heart:
Kilot narisee vieläkin mukana mutta mitää ei ole tehty niitten saamiseksi pois joten turha valittaa. Odotan kovasti mun uusia lenkkareita jotka saapuu englannin maalta,sit aloitan taas juoksun. Ja herkut heitetään mäelle..

JONNA: mulla oon vähän sellain fiilis että meillä on yhteinen tuttu.. tietenkään nimeä en voi tänne laittaa mutta melkoisia yhteensattumia on jos olen väärässä...=)

En tiiä nyt yhtään mitä olette tänne kirjotellu mutta kaikki varmasti jo kiinteitä pienilleen antaa. niin minkälaista ruokarytmiä teillä on? missäs vaiheessa olette jo kahdesti antanu soseita?

Täytyypi taas mennä,toivottavasti pääsis vähän useammin kirjottelemaan..

Lilli Ja Miniläinen
 
Kylläpäs uni tekee ihmeitä, tuntee itsensä ihan ihmiseksi:)
Viime yönäkin oli vähän levotonta, mutta pidempiä pätkiä nukuttiin ja herättiin vasta 8 aikoihin.

Laitapa Lilli vaikka YV:llä kuka on tuo yhteinen tuttava? Itse en millään keksi :)
 
Meillä on ihan täysrytmi jo syömisessä, aamulla puuroa, päivällä sosetta, iltapäivällä sosetta, illalla puuroo ja väleissä maitoa..Kai tonne pitäis se välipala vielä väliin laittaa, mut jotenkin koen ihan turhaks syötellä jotain hedelmäsosetta pelkiltään, joten taidan antaa olla ja mennä vaan näin, otetaa se välipala mukaan sit kun herra ite haluaa näperellä ruokaansa...

Arvon tässä et josko tänää kokeiltais jo lihasosetta, puhelin tossa viikonloppuna sh.anoppini kanssa joka oli sitä mieltä et miks ei vois jo kokeilla kerta 5kk on ihan ovella ja näitä kasvissoseita on jo niin kauan syöty et niistä voi jo sanoa ettei mitään tule..Joten ehkä mä uskaltaudun testaamaan...Pääsis sit joskus parin/kolmen viikon päästä alottelee viljojakin niin sais vaihtaa ton riisipuuron johki muuhun..

Yöt meillä edelleen vaihtelee, viime yönä ei tarttenu nousta kun kolme kertaa, joinakin yönä juostaan 5krt/tunnissa, mutta jotenkin alan elättelee toiveita et tää tästä jo alkais loppumaan pikkuhiljaa.. :)

Vierastamaan täällä on näemmä nyt alettu, perjantaina mentiin anoppilaan nii ilta meni ihan huudoks, aina kun näki anopin naaman alko julmettu karjuminen eikä sitä meinannu saada millään loppuun ja koko illasta tuli ihan fiasko, kaiken kruunas se kun pyysin mieheltä et käy laittaa pojalle tutin kun kitis ja olin jo yli tunnin koittanu saada sitä nukkumaan, niin eikö anoppi hyökänny sinne, no mitäpä siinä käy jos on koko illan muutenki vierastanu ja sit tää yhtäkkiä hyökkää sängyn viereen kun toinen on puoliunessa....Siinä kohtaa mulla itelläki jo kiehahti, onneks sain pojan puolessa tunnissa rauhottuu ja unille..:rolleyes:

Kamala mölyapina tuosta on tullu, koko ajan pälpätys käy!Ja hyvin jo äänestä tunnistaa mitä on pienellä miehellä mielessä, välillä kujertaa niin nätisti ja välillä huutaa komentaen.. :D

Ratasosaan ajattelin tossa kk päästä siirtyä, mähän löysin vielä kirppikseltä 15 euroon duopussin noihin, joten pysyy poika lämpösenä..On ollu myös matkarattaissa makuulteen ja selvästikkin viihtyy niin paremmin kun kopassa josta ei mitään näe.

Isänpäivälahjaks meinasin miehelle ostaa reinot, tavallista ja tylsää.. :D

Siinäpä meidän kuulumiset tältä erää.. :)

Mukavaa viikon alkua kaikille! :heart:

Maira ja Juhis
 
Huoh! taas levoton yö, vaikka lääkitys on selvästi parantanut pojan oloa. Vähän arvelinkin että yölevottomuus ei johtunut kokonaan siitä.
Se on sitten vaan levottomuutta tai nälkää, näyttää nimittäin vähän nälkäkitinältä ja pisimmät unijaksot on heti nukahtamisen jälkeen illalla ja nyt aamupalan jälkeen. Otin riisipuuron takaisin ruokavalioon(vähän jo maisteltiin) ja ajattelin antaa sitä tänään illallakin. Komppaan Mairaa että kyllä meidänkin poika vaan ihan kunnon ruokaa jo tarvitsee ja paljon. Vaikka olenkin yrittänyt pitää mielessä, miten "tämän ikäisen pääruokaa on edelleen maito" Mutta meilläkin on nyt syöty soseita jo 2kk, ei maito paljon pidä nälkää.

Käytiin lauantaina vauvauinnissa ja meni tosi kivasti:) Oltiin 20min altaassa, eikä näyttänyt vielä yhtään väsymisen merkkejä. Ens kerralla ollaan ehkä jo täysi aika.
Loppupäivä ja ilta oli sitten non-stop iloista kiljahtelua ja meillä oli oma Hyper-vauva:LOL:

Isänpäiväksi askarellaan yhdessä pojan kanssa jotain ja sitten ostan miehelle lisäksi jotain kivaa. Pitää pitää mielessä, että parasta yrittää vähän panostaa, niin jospa mies sitten vuorostaan panostaisi äitienpäivään:D

Nyt on yhtäkkiä opittu sujuvasti kääntymään kumpaankin suuntaan, noustaan mahalta suorille käsille ja peppua nostellaan. Vielä ei samaan aikaan osaa/jaksa tehdä liikkeitä. Sittenhän hän jo liikkuisi kunnolla eteenpäin. Ryömimällä liikkuu jonkin verran > puoli metriä leikkimatolta.

Miten muilla mennyt talviaikaan siirtyminen?

Miumiu&poika huomenna 5kk:confused:
 
Viimeksi muokattu:
Hei naiset ja lapsukaiset, ja oikein hyvää marraskuuta tänne :)

Myö oltiin viikonloppuna Lahden suunnilla omilla vanhemmillani. Ja lauantaina lähdettiin miehen kanssa viihteelle ja hyvän porukan kanssa ja kaikki meni hyvin mummilla neidin kanssa :) Ei ole hoitanut pientä lasta yli 20vuoteen, puuroa oli myös illalla syönnyt tms. Hu, onneksi meni kaikki hyvin niin tietää että joskus toistekkin voi hoitaa :)

Nyt täällä on sitten syöttöistuin, ja siinä ollaan syöty ruoat. No toisaalta syöttöistuin on pehmustettu pienillä tyynyillä ja, että neiti pystyisi siinä paremmin istumaan. Ihmeen hyvin se menee. Perjantaina oli kauhea kiukkukohtaus neidillä, tekee uusia hampaita. Mikään purulelu ei auttanut ainoastaan porkkana :D Mites teillä muilla auttaako purulelu hampaiden tuloon?

Täällä nyt on nukuttu yli viikon verran 12tuntia putkeen öisin. Odotan kauhulla milloin alkavat taas yöheräämiset, mutta nyt ei vielä, joten pitää nauttia tästä <3

Voi kuinka ihanaa, eräs kaverini sai viikonloppuna pienen tytön ja tällä viikolla pitäisi mennä katsomaan heitä. Varmaa kauhea vauvakuume iskee kun näkee niin pienen vauvan. Mies kyllä jo ehdottele eilen jos tehtäisiin toinen samantien perään. Olen hieman erimieltä.

Jaahas nyt miulla on tullut ongelma koulun kanssa ja sitä pitää lähteä selvittämään tällä viikolla. Arg, lisää stressiä :/

Täällä kovasti yritetään päästä eteen päin, muutaman metrin pääsee ja se siitä. Eli varmaan parin kuukauden sisää neitokainen lähtee liikkelle.
Täällä muuten ollaan alettu nauramaan jo melko kunnolla, tänäänkin muutamat kunnon naurut tuli esiin, on se niin ihanan kuuloista.

Mutta nyt neitokainen heräsi ja puuhailemaan jotain hänen kanssaan. <3 Viikon alkuja tänne naisille ja vauvoille.

-Anna ja Linda kohta 5kk
 
Ah, ihanaa kun kelloja siirrettiin. Nyt tämä uhmainen, levoton-uninen esikoinen herää klo 6 ja toinen poloinen hampaita tekevä klo 5. Päivät on aika rankkoja just nyt. Asiaa ei auta yhtään se, että mies tekee taas töitä 24/7 ja on niin väsynyt myöhään illalla kotiin tullessaan, että nukahtaa viidessä minuutissa eikä jaksa yhtään mitään. Nyt on sopiva rako käydä suihkussa (en oo päässyt suihkuun 3:en päivään) kun esikoinen kattoo muumeja ja Pyry nukkuu parvekkeella päiväunia. Sitten juostaankin taas kerhoon ja sieltä riennetään kotiin lounasta tekemään ja syömään. Lue nyt tässä sitten pääsykoekirjoja saatana!
 
Mussupussu tiedän tuneen.. en sais itekkään mitään opiskeltua nyt, jos pitäis... esikon vauva-aikana pystyin opiskelemaan, mut en kyllä nyt kun kumpikin on kotona :)

Nyt ois muutama virka auki, jotka alkais vuoden vaihteessa.. hmm.. saatan vaikka hakeakkin, kun tuo ukkeli lupas sit jäädä pojun kans kotiin... Esikko menis kyl sit hoitoon kans, jos töihin menisin.. ei tuo mies hälle jaksais keksii mitään puuhaa, ku vauva ei vielä sillon tarvii mitään erikoista tekemistä.. hoidossa olis sit tekemistä esikolle :).. ois se viran saanti sen arvosta, et vois muutamaa kuukautta aijemmin mennä jo töihin... saa nähä :)

Poju käänty eilen selältä masulleen ja takaisin :) ja esikko pissi vahingossa meijän kangassohvaan :/ argh..

- Anzzu ja poitsu reilu 4kk
 
Hei,

4kk lekuri takana ja poika terve ja topakka. Mukava lääkäri oli, poika tosin hieman vierasti häntä. Tuo olisikin uusi taito tuo vierastaminen.

Meilläkin yöt olleet hyvin katkonaisia.. Läpi yön noin tunnin välein herää. Ei nälkäänsä vaan treenatakseen. Itselle tulee kyllä määrällisesti hyvin unta, mutta kyllähän tuo heräily hieman ketuttaa, vaikka kuinka asennoituisi "olen poikaa varten, tämä on taas joku vaihe, lapsen ehdoilla" -mantraa toistellen... |O

Voi toista. Eilen ilmeisyi ekaa kertaa kirkuvan punainen vaippaihottuma taipeeseen. Toivon, ettei johdu coolmax(?) -kankaasta, jota meillä suurimmassa osassa vaipoista. Ja kun olen ollut niin tyytyväinen kun on menty pari viikkoa päivät pelkillä kestoilla ilman suurempia ohivuotoja. Meillä siis reissutessa oli aiemmin usein kertsi, yöllä edelleen. Tänään sitten laittaessani voidetta tohon punakkaan kohtaan itki kipuitkua ja sen jälkeen ikkasi kovastikin. Välillä reipas poikani seurusteli kanssani ja sit tuli taas kipu ilmeisesti mieleen. Sylissä oikein puristi käsivarttani, niin että teki kipeää.. Nyt pidän hetken toisen laisia vaippoja (fleecellä ja jollain toisella kankaalla), josko rauhoittuisi iho. Tiedä tuosta sinkkivoiteestakaan - iho pysynyt hyvänä talkilla, joskus sipaisulla muodon vuoksi bepanthenia. Mut onneksi uni tuli ja päikkäreitä vetelee ulkona.

Päikkäreitä ollut muuten nyt edellisenä 4 päivänä vain kahdet, mutta hänelle suht pitkät eli 2-3+2. Illasta ei ole torkuilleen halunnut käydä ja on jaksanut valvoa vajaaseen klo 20. Jokailtaisella kylvyllä saadaan sinniteltyä tuohonkaan oli torkkuja tai ei.. Iltakitkuamisen alkaessa kylpyyn ja kylpeminen rauhassa siirtää hieman unta eteenpäin. Iho ollut hyvä, niin voip kylvetelläkin - tuleepahan samanlainen turhan löträäjä kuten äitinsäkin.. Toivoisin, että hieman myöhemmin olisi uniaika. Mies kun on niin myöhään töissä, niin jää yhteinen ilta aika lyhyeksi varsinkin jos haluaisi käydä jossain. No näin mennään nyt, siitä se taas muokkaantuu. Hyvin voi olla, että iltatorkutkin tulee takaisin.

Mies lähti työmatkalle (vain yhdeksi yöksi tosin) ja me vietämmekin tänään laiskaa päivää. Ruokakin on valmiina ja tuskin itselle tulee huomennakaan mitään väännettyä..

Vauvakuumeesta... Kävin toistaiseksi vikalla tuomiolla synnytysvaurioiden suhteen ja ultrasi kohdun. Pieni toivon häivähdys kävi samalla, että joskohan siellä pumppailisikin pienen pieni sydän. No ei tietenkään pumppaillut.. Eihän mulla ole menkatkaan alkaneet, joten olisi tällaisille huonosti sikiäville aikalainen pommi. Tosin yhden kerranhan se vain pojankin alulle paneminen vaati. :p vaikka pitkään odotuttikin.

Miulle on käynyt nyt monasti taasen niin, että olen kirjaillut, mutta on jäänyt kesken enkä ole lähettänyt. Enkä nyt muista mitä olen lähettänyt ja mitä en, joten anteeksi vain jos tulee kertaista omanapaisista jutuistani..

Kuulutteko te muutensa joihinkin kirjakerhoihin (siis lapsukaiset)? Miulla on mennyt vähän yli ja poika kuuluu vau´hun, uppo-nalleen ja satusiipiin.. Lorukirjoista on ollut puhetta, niitäkin meiltä löytyy (tosin ei cd:tä). Suomen lasten runotar, hanhiemon iloinen lipas ja pikku-marjan eläinkirja... Niistä pidän itse. Ja sitten saatiin liittymispaketissa jostain "kas, metsämökin ikkunassa" sekä "aa allin lasta" -kirjat, joissa on cd:t mukana ja siis kirjat sisältää nuotit ja ihania kuvia. Noita lauleskellaan sitten säestyksellä ja ilman.. Tykkään (varsinkin kun olivat ilmaisia).:whistle:

Mutta nyt heippa hei!

Rutti
 
Voihan vee, etten paremmin sano, saispa nukkua enemmänkin kuin 2 h pätkiä. Nyt on kakkaaminen vähentynyt, mutta pitkät yöunetkin on kadonneet samalla jonnekin.|O

Rutti, tuo kirjoituksesi unista olis voinut tulla mun kynästä. Ihan samalla lailla mennään. Leo herää öisin vähän väliä hihkumaan ja jumppaamaan tai sitten syömään. Viime yönä klo 12 varmaan tunnin jokelsi, kiljahteli ja yritti saada varpaita suuhun ja sitten klo 5 ja klo 7 sama homma. Lisäksi 2-3 syöttöä, en enää pysy laskuissa mukana. Täytyy varmaan olla kiitollinen, että poika on sentään hyväntuulinen ja herättää naurulla ja hihkumisella eikä itkulla ja huudolla. : /

Me ollaan säästytty vaippaihottumilta, mutta nyt on Leolla tuossa ihan pippelin juuressa äkäisen punainen alue. Olen suihkutellut, antanut ilmakylpyjä, laittanut hoitovoidetta ja sinkkivoidetta sekä kokeilin vaihtaa eri vaippamerkkiinkin, mutta ei mitään vaikutusta millään. Täytyy varmaan soitella neuvolaan, josko sieltä osaisivat antaa vinkkiä, mistä tuo voi johtua ja miten voisi hoitaa. Ei kyllä onneksi arista mitenkään, mutta on tosi häijyn näköinen. :(

Mamilla sitten taas vähän paikat renkkaa ja lääkäri määräsi polven magneettikuvaukseen. Sormet ristissä toivon, ettei sieltä löydy mitään ikävää. Ennuste oli kyllä ihan hyvä ja jos ei kuvissa näy mitään erikoista, on tällä mamilla edessä ankaraa treenaamista, jotta saa koiven kuntoon. No, tuleepa sitten samalla ens kesäksi bikinikelpoiseen kuntoon. Tossahan mulla on tommonen reilu 8kg jumppapaino, ei muuta kun jalkakyykkyjä kehiin.

Mä saan hepulin noiden matkarattaiden metsästyksen kanssa. Ei löydy sellaisia, missä olis kaikki hyvät puolet vaan aina on jotain puutteita. Sitten olen vielä niin ronkeli värin kanssa…:whistle: Nyt olis viivalla Carena Easyt, Pikku Piia Shopperit tai jotku Gracot ehkä. Sitten löysin vielä ON24:n sivuilta rattaita, jotka olivat kanssa ihan potentiaalisia. Monesti tosi puutteellisia vaan nuo tiedot netissä esim. paino, onko päälliset pestäviä, saako kasaan yhdellä kädellä, pysyykö kasattuna pystyssä, pystyykö tavarakoria käyttämään, jos istuin makuuasennossa jnejne... :headwall:

Kirjakerhoihin ei kuuluta, olen kyllä miettinyt että pitäiskö liittyä. Toisaalta kirjoja meillä on paljon, kun anoppi on säästänyt kaikki lastenkirjat ja niitä ollan luettu. Vaahteramäen eemeliä luin Leolle, mutta ei meinannut tulla mitään siitä, kun rupes itteä naurattamaan niin paljon ;)

Jaahas, kakka-jacuzzi kutsuu...
 
Miumiu: Osanottoni allergian johdosta! Jaksuja ruokavalioon :hug: Talviaikaan siirtyminen aiheutti sen, että molemmat lapset heräävät meillä n. 5.20 - HUOH! Toinen ero on, että illalla saa olla viekkuun nukuttamassa jo 19 jälkeen. Mutta tää on aina tätä! Pikkuhiljaa kohti vanhaa rytmiä hivutetaan... Mitäs kokemuksia sulla on nyt ostamistasi unipussista? Mä huomasin just, että Ikeakin myy niitä ja ajattelin kokeilla viimeistään kk päästä, josko (silloin aloitettavat?) kiinteät ja unipussi auttaisivat omaan sänkyyn nukkumisessa. Nyt nukahtaa ja nukkuu viekussa siis.

Unna: Ikean juniorituolista: Kaatumaan emme ole sitä saaneet, mutta poikani, joka aika varovainen liikkeissään, on pudonnut siitä vain kerran, kiivetessään. Hän oli 2+v., kun hommasimme tuolin. Samanlaiset myös käytössä parilla tutulla, enkä ole valitusta kuullut. Putoaahan sitä lapset tavalliseltakin tuolilta joskus?!

Milkei: Söpöinen kuva Oliverista sosehommissa! Parantumisia flunssasta! Korvatulehduksethan on usein periytyviä, siis alttius niihin – toivottavasti Oliver olisi tulehdukseton nyt! Mulla on suppopolitiikka sellainen, että annan supon vain, jos epäilen lapsella olevan kipuja TAI jos kuume nousee yli 39,0. Eli kyllä voin antaa supon ilman kuumetta, jos lapsi kipuilee. Esikko tekee kerhossa isälleen lahjan, yhdesä ehkä leivomme esikon kanssa jotain, mutta muuta isänpäivälahjaa en hommaa.

Marjukka: Osanotto arvauskeskuksen takia! Paranemisia!

Garden: Kyllä lähtee tukka täälläkin, sekä multa että vauvalta…

Mussupussu::hug:

Rutti: Voi sun pientä! Parantumisia ihottumaan! Meille ainakin neuvolasta sanottiin, että sinkkivoidetta voi käyttää vaikka jatkuvasti ja siitä on ollut apua.

Jonna: Toivottavasti magneettikuvasi on puhdas!

5kk neuvola: 66,2 cm ja 7275 g. Painoa tullut hyvin, mutta pituuskasvu hidastunut niin, että jos ei kk päästä ole muutosta, alamme tutkia asiaa. Nyt sovimme, että rintamaidolla voi vielä jatkaa, koska painomuutos ok, mutta voi aloittaa kiinteätkin jos haluaa. En aloita ainakaan ihan vielä - en jaksa :ashamed: Lisäksi th kohotti kiinnittämään huomiota omaan ruokavalioon, että olisi monipuolinen, mitä ei nyt oikein ole :ashamed: Kaksi rokotetta saimme, rota 3:sta ei siis enää, koska 2:sta tuli niin pahat oireet 2,5 viikoksi. Kaikki muuten ok. Rokotuksen jälkeisiä itkuja odotellessa!
 
Viimeksi muokattu:
Ja tulihan se kuume:headwall: Yöllä ja aamulla mittasin yli 38,5. Mutta potilas itse on tyytyväisen oloinen, joten en ole antanut mitään lääkettä. Tämänpäivän suunniteltu meno vain joudutaan siirtämään.
 
Heipat!

Meillä on perjantaina 5 kk neuvola, jota odotan jo kovasti. Kiva päästä uudet mitat kuulemaan ja kyselemään th;n mielipiteitä ruoista, istumisesta yms. Mutta niitä rokotuksia en odota innolla. Voi sitä itkua taas. :( Mietin, että annettaisko suppoa jo etukäteen kun viimeksi oli kipuisa ilta ja annettiin sitten illalla suppoa joka helpotti. Ja meillä oli tarkoitus ehkä lähteä reissuun viikonlopuksi, mutta en nyt tiedä onko järkeä kun on tuo rokotus... kun ei tiedä kuinka kipeäksi siitä taas tulee. No pitää vielä miettiä ja pohtia miehen kanssa mitä tehdään.

Mulla lähtee tukkaa edelleen, ihan hirveesti sitä on jo lähtenytkin ja mielestäni tuntuu jo paljon ohueammalta hiuspehko kun ennen. Sais jo loppua tämä, kohta ei ole tukkaa ollenkaan!
Ja menkat tulee jo ihan säännöllisesti, ärsyttävää. Niitä ei kyllä ollut ikävä odotusaikana!

Kiitos Lenniina muuten vinkistä, että Ikeasta saa unipusseja! Enpä ollut huomannut. Meinasin alkaa itse väsäämään, kun en mitään kallista viitsisi ostaa, mutta Ikean halpista voisi kokeilla. Nimittäin olen miettinyt, että mitä tehdä kun tuo pikkumies nukkuu mahaltaan siis ja mönkii niin paljon eteenpäin aina nukkuessaan, että saamme siirtää hänet monta kertaa yössä takaisin jalkopäätyyn kun ähistelee pää pinnasängys nurkassa!! En ole muuta kikkaa tähän keksinyt kuin että jos kokeilis sitä unipussia. Luulis, että ei sen kanssa pääse liikkumaan eteenpäin. Onko muita ideoita?
Muuten hän nukkuu yöt nyt läpeensä ihan hyvin. Nukkumaan mennään siinä 21-22 ja aamulla heräilee 6-9. Ei kauhean tarkkaa rytmiä vielä, mutta ihanaa kun nukkuu niiiiiiin hyvin.
Ikeasta pitää mennä ostamaan niitä syöntiin yms. tarkoitettuja sadetakkeja! Saa sitten rauhassa mesoa ja vaatteet on vähän paremmin suojassa kuin tavan ruokalapulla.
Mites hampaat? Kovasti laittaa kaikkea suuhunsa ja välillä mielestäni ihan kitisee ja sitten kun antaa jotain mitä saa jäystää niin helpottaa ja olen ajatellut että onko niitä hampaita jo tulossa. No kun olen sormella kokeillut niin ei tunnu kun hän puree leukansa kiinni. Olen vähän epätietoinen tästä(kin) asiasta, että mihinkäs kohtaan ne hampaat sitten oikein tulee?:confused: Kun olin kuvitellut, että ne puskee läpi siitä korkeimmasta kohdasta, siitä harjanteesta siis, mutta eilen kun kurkkasin oikein tarkemmin tuon ukon suuhun ja nostin ylähuulta oikein kunnolla, niin siinähän ihan mielestäni näkyi vaaleana hampaan näköiset jutut! Vähän vaikea selittää, ymmärtääköhän kukaan...
Ja alhaallakin mielestäni näkyi jotain vaaleata siinä etupuolella. Noh tämäkin selviää perjantaina neuvolassa varmasti. Mutta voisikohan olla niin että ne hampaat siellä jo näkyy ja vaivaavat vaikka eivät vielä olisi pintaan tulossakaan...

Syöttötuoli saatiin käytettynä kaverilta ilmaiseksi, kelpaa meille ihan hyvin ja on onneksi pienialainen, kun meillä on niin ahdasta. Kokeiltiin jo istuttaa ja hyvin näytti onnistuvan, mutta kysytään nyt vielä neuvolasta "lupaa" että saadanko siinä jo alkaa syömään.

Me ei kai osteta ainakaan vielä matkarattaita kun on nuo yhdistelmävaunut. Kohta ei ukko mahdu enää ainakaan toppapuvun ja makuupussin kanssa siihen kantokoppaan. Nyt olen ulkona nukkuessa laittanut vaan toppapuvun, en makuupussia. Mutta pakkasilla luulis tarttevan jo molempia. En tiiä oikein miten tuo sitten ilman koppaa toimii nukkumiseen... Mielestäni on vähän avoin, vaikka siihen on se jalkapussi olemassa.. No katsoo nyt sitten mitä tehdään kun se aika tulee.

JonnaH minä en tosiaan ole paras missään neuvomaan mutta kokeilitko siis sitä bebanthenia siihen punaiseen ihottumaan? Kälyni sitä vaan aina kehuu, että toimii kaikenlaiseen iho-ongelmaan.
En tiedä sen sinkkivoiteen hoitotehosta, itse olen käsittänyt, että peppuun kun sitä kehotetaan laittamaan niin se olisi lähinna sen takia, että suojaa ihoa... mutta tiiä häntä.

Jaa-a mitäs muuta. No eiköhän tässä tullut taas strooria jo tarpeeksi. Perjantain mitat sitten kun ehtii koneelle.
Jaksamista kaikille tasapuolisesti taas haasteisiin!

T.Ripe ja Aaro 3 pv vaille 5 kk :heart:
 
5kk neuvolassa käyty, mitat oli:
7310g, 66,3cm ja pää 44cm, kasvu tasaista:) Vähän pelkäsin ettei olisi.
Ei saatu vielä lupaa istuttaa, vaikka jäntevä poika olikin. Rokotukset tuli mutta ei ollut niin paha reaktio kun viimeksi. Ruokailurytmi hyvä, puuroja maisteltu. Lihat voi kuulemma aloittaa vähän ennenkin 6kk.

Kiitos Lenniina!
Meillä herätään nykyään 6-7 aikaan, kun ennen yhdeksänkin jälkeen. Pojan oman rytmin muutos ja heti perään kellojen siirto muuttanut:(
 
Miumiu Täällä ainakin sanottiin et lihat alotetaan 5kk iässä joten meillä on jo maisteltu kasviksia ja broileria, hyvin uppoo eikä oo aiheuttanu mitään oireita.. :)

Tuo Ripen mainitsema mukusn oikominen pinniksessä on tuttua puuhaa ja meillä ei ainakaa unipussi sitä liikehdintää estä, kummasti vaan matotekniikalla tuntuu pääsevän.. :p Monta kertaa yössä saa jätkää nostaa oikein päin kun on millon missäkin solmussa... :D

Yöt meillä edelleen on tosi levottomia, viime yönäkin hypättiin vähän väliä, kummasti sitä vaan turtuu tähän vaikka välillä tuntuukin et järki lähtee..Eihän tätä nyt vasta olekkaan ollut kun 2kk, saa nähä koska loppuu..Ainoa vaan ettei viitti jätkää siirtää pois meidän makkarista kun sit joutuis juoksee toiseen huoneeseen mikä valvottais mua vielä enemmän, mut taas toisaalta oon huomannu senkin että meidän liikehdintä huoneessa + miehen herätyskellon soinnit yms taas vaikuttaa sit tuon uneen..Et en nyt sit oikein tiedä mitä tässä tekis...

Hyvin on neuvoloissa tullu kokoa toisille! :) :heart: Meillä on 5kk neuvola vasta marraskuun lopussa, täällä ollaan taas hyvin aikatauluissa... :rolleyes:

Meilläkin kellojen siirron takia unirytmit vähän muuttu ja jätkä onkin ollu sunnuntaista asti saakelin kiukkunen kun unet ja ruokailut on vhän väärissä ajankohdissa sen mielestä, mut eiköhän tää tästä taas tasotu.. :)

Kuulinpa muuten sellaisen jutun että influenssa rokotus sisältäis myös possurokotuksen tänä vuonna, joten kyselkääs vähän ennenku annatte pistellä, itse en aio tuota rokotusta jätkälle ottaa, meillä vaan tuo th tuppaa olemaan sellainen ettei paljon kysele tai kertoile, kunhan vaan touhottaa ja tekee...

Mutta mä lähden taas vaihteeks pistää huushollia kuntoon, koiralla on niin julmettu karvanlähtö et vaikka toissapäivänä siivosin, me hukutaan taas karvaan..Kiva pitää poikaa lattialla.. :x

Maira ja Juhis 5kk ovella.
 
Tervehdys äidit ja lapsukaiset!!
En tiedä haluatteko vieraita porukkaanne, mutta tulin nyt ainakin piipahtamaan!?:ashamed:
Haluaisin kysellä teidän kiinteiden aloittelusta... Minkä ikäisenä aloitte maistelemaan? Mitä olette jo maistelleet/syöneet ja kuinka suuria annoksia?? Ja mikä on teidän päivän ruokailurytmi??
Minä olen 4,5kk ikäisen pojan äiti ja meillä on kohta kuukausi syöty kiinteitä...

Olisi hienoa jos saisin kommentteja ja kiitos niistä jo etukäteen!! =)
 
MairaSiksi lihoista ihan kysyinkin, kun on eri käytäntöjä. Ja meillä oli pituuskäyrä jo tässä välissä kääntynyt laskuun, jolloin sanotiin että kun aloittaa lihat ja saa enemmän rautaa, niin kasvaa..Mutta nyt olikin ilmeisesti taas ok. Totutellaan nyt puuroihin jonkin aikaa:)

äiti 6/10 Tervetuloa! Meillä syöty soseita 3kk asti neuvolan suosituksesta, nyt syödään 4kertaa päivässä. Aamulla hedelmää(+puuroa) 12 aikoihin kasvista, ip 16 aikaan hedelmää (tai marjaa, meillä lääkäri kielsi marjat toistaiseksi) ja illalla 18-19 kasvista. Kerralla menee n.puoli piltti purkkia, joskus on kova nälkä ja vähän enemmänkin:)
Ja joskus saa vielä ennen nukkumaanmenoa vähän iltapalaa, hedelmää tms. (myöhemmin ehkä puuroa)

Lenniina Toivottavasti kuume menisi nopeasti ohi!, meillä on toistaiseksi vaikutuksena vain unisuutta..harvinaista näin päiväsaikaan. Unipusseista oli Ripelläkin juttua. Yhden netistä tilaamanai palautin, kun koko ei vastannut yhtään sitä mitä piti.
Sitten meillä on yksi Ikeasta hankittu, on oikein hyvä! Sopivan väljä, saattaa saada puettua jo nukahtaneen vauvankin päälle. Muutenhan pitää vähän ennakoida.
Kannattaa katsoa tarkkaan minkälaisen ostaa, kun on eri materiaaleja. Ettei ole kylmä tai kuuma.
 

Yhteistyössä