~Kesäkuun kullannuput 2010~

Muistaakseni tässä hiljan oli noissa Ikean syöttiksissä joku takaisinveto?! Muistaako joku muu nähneensä? Tuo koski kai jotain tiettyä erää niistä, mun porukoilla on sellainen punainen ja yks ainut huono puoli siinä on: sen jalat on niin leveällä että siihen on tosi moni meinannut kompastua eli en ainakaan ahtaaseen keittiöön suosittele! Meillä tosiaan tuo perusperus Juho-syöttötuoli ja oon tykännyt kun on ajaton. Väljä istuinosa mutta silti sopivan pieni tuoli.

Te joilla tuo Tripp-trapp: miksi mä koen että siinä on tosi ahdas se istuin osa?! Täällä on paikallises hesessä sellaisia ja meillä ei oo tenavat meinannu mahtua sinne jos siinä on se turvakaari! Vaikka tämä 2v on vielä alle 10kg kirppu. Tosi hankala oli laittaa sinne istumaan,,, ?!

Mä haaveilen ainakin tuolle 2v ostavani seuraavaksi Ikealta AGAM-juniorituolin
IKEA | Ruokailutila | Juniorituolit | AGAM | Juniorituoli mustana.

Istuimista meillä on MaxiCosin tämän tyylinen istuin, ei ihan sama kun meillä on tuos istuimen alla vielä yksi sellainen säätöhomma mitä tarvii vöiden kiinni laitossa.
Lastentarvike Pikku Hurmuri - Maxi-Cosi Priori SPS
tuokin on kasvot menosuuntaan. Sitten vaan pitää ostaa tuolle 2v isompi istuin. Luultavasti joku sellainen selkänojallinen korokehommeli. Mutta eka meidän pitäis ostaa isompia AUTO!! nyt kuljetaan kahdella jos mennään koko sakilla.

Meillä tultiin eilen 4kk (mihin tää aika juoksee ?!?! ) kaapissa on jo pari maissi ja luumusosetta odottamassa mutta.... jos vielä pärjättäis hetki ilman kun se on niiiiin mälsä vaihe mun mielestä.. Meillä olis kaikki syönyt heti paljon enemmän niin tuntuu tyhmälle antaa vaan lusikkallinen kerrallaan ja huudattaa toista kun haluais lisää :) . Ja sitten niitä purkkeja saa alkaa kantamaan.. laskin joskus että n,35-40 meni viikossa :) ehkä vois alkaa ite vääntämään edes osaa.

Mutta mä hilppasen suihkuun, nukuttiin piiitkään ja saa nähä kuinka taas päästään ruotuun ens viikolla kun pitää jaksaa kouluun yms.
 
Istuimista meillä on MaxiCosin tämän tyylinen istuin, ei ihan sama kun meillä on tuos istuimen alla vielä yksi sellainen säätöhomma mitä tarvii vöiden kiinni laitossa.
Lastentarvike Pikku Hurmuri - Maxi-Cosi Priori SPS
tuokin on kasvot menosuuntaan. Sitten vaan pitää ostaa tuolle 2v isompi istuin. Luultavasti joku sellainen selkänojallinen korokehommeli. Mutta eka meidän pitäis ostaa isompia AUTO!! nyt kuljetaan kahdella jos mennään koko sakilla.
Se on muuten melkein samanlainen mikä meilläkin oottaa käyttöönottoa!

Ja auto pitää minunkin vaihtaa, me vielä nipinnapin koko revohka mahdutaan isännän autoon, mut mun pikku fiiatissa alkaa olemaan jo ahdasta..:rolleyes: Mä meinasin veronpalautuksilla käydä lunastaa itelleni farkun, mahtuu koirakin mukaan..saanhan mä isännältä ton sen auton tarvittaessa, mut sit sen työvuoronvaihdot menee vähä hankalaks ja mä en oikein tykkää ajaa sen autolla, joten omaa isompaa odotellessa... :)

Ja tosta gracon logico s:stä huomasin myös saman et nyt kun vyöt on nostettu kolmanteen ja korkeimpaan säätöön, ei meinaa poika oikein mahtua vähänkää paksummalla vaatteella siihen!Kai se on pakko laskee ne takas kakkoseen että on vöissä säätövaraa eikä kiristäis..Typerästi suunniteltu kaukalo tuolta osin, mikä ihme oletus on et jos lapsi kasvaa pituutta, se samalla jotenkin hoikistuis ja pienentyis... :LOL:
 
Adalia: No voi että, justiinsa tuo Combi oli sellainen, että voi 5kk laittaa, ainakin kaupan tädin mukaan. Pakko kait se on rahjustaa sinne lastentarvikeliikkeeseen, muuten tulee hulluks ;) Meillä oli esikoinen tuossa vauvakaukalossa melkein 10 kk asti, mutta nyt tulee kohta Nuukilla painorajakin vastaan vaikka vyöt riittäiskin. 11 kg mennyt jo yli ja ikää se 4, 5kk. Voi pöh ja höh. Eilen kuulin, että kaverilla on tuo Combi ja kunhan ukot tulee tuolta kalasta, aion testata miten siinä istuu, on kuulemma ollut tosi tyytyväinen istuimeen ja paljon matkustavat.
Niin voittehan toki kokeilla meniskö se nyt jo.. Onhan siinä ne lisäpehmusteet vauvalle. Mut musta se vaan tulee kauheen pystyyn vaikka onkin ns. makuuasennossa.. Meilläkin esikoisella pää notkahtaa eteenpäin nukkuessa vaikka on niin makuuasennossa kun saa.. Mutta kokeilemallahan se selviää. :)


Mammaliini83 Tuosta kiinteistä ja määrästä, niin muistaakseni imetystuen sivuilla on juttu lisäruoasta ja siinä kehotetaan antamaan vauvalle heti niin paljon kun syö.. Toki eka päivä tai pari ekaa päivää antasin ihan lusikallisen-pari niin näkee tuleeko oireita, mutta sen jälkeen vaan niin paljon kuin jaksaa... Toki ensin maito ja sitten sose. Ootappas niin linkitän sen sivun...
Imetystukilista.net - Newman: Kiinteiden aloittaminen
Kas näin. Musta tuo on hyvä juttu, kannattaa lukea. :)

Poika nukkuu päiväunia ja kun herää niin lähdetään pihalle. Ollaan mummolassa pohjanmaalla ja täällä on tosi hyvä keli! Lunta 10cm, 0 astetta ja aurinko paistaa. :)
 
Se on muuten melkein samanlainen mikä meilläkin oottaa käyttöönottoa!

Ja auto pitää minunkin vaihtaa, me vielä nipinnapin koko revohka mahdutaan isännän autoon, mut mun pikku fiiatissa alkaa olemaan jo ahdasta..:rolleyes: Mä meinasin veronpalautuksilla käydä lunastaa itelleni farkun, mahtuu koirakin mukaan..saanhan mä isännältä ton sen auton tarvittaessa, mut sit sen työvuoronvaihdot menee vähä hankalaks ja mä en oikein tykkää ajaa sen autolla, joten omaa isompaa odotellessa... :)

Ja tosta gracon logico s:stä huomasin myös saman et nyt kun vyöt on nostettu kolmanteen ja korkeimpaan säätöön, ei meinaa poika oikein mahtua vähänkää paksummalla vaatteella siihen!Kai se on pakko laskee ne takas kakkoseen että on vöissä säätövaraa eikä kiristäis..Typerästi suunniteltu kaukalo tuolta osin, mikä ihme oletus on et jos lapsi kasvaa pituutta, se samalla jotenkin hoikistuis ja pienentyis... :LOL:
Tulen tuolta toisesta pinosta huutelemaan, mutta oletteko huomanneet, että niitä hihnoja saa pidennettyä sieltä takaa? Siinä normiasennossa, missä hihnat on, kun kaukalon ostaa ja vauva on pieni, on tosiaan lyhyet ne hihnat, kun nostaa niitä ylöspäin. Mutta kaukalon takana on "jemmassa" lisää hihnaa. Siirtäkää olkahihnojen päät niin, että ne ovat kiinnitettyinä aivan sieltä päätylenkistä eikä siitä väliltä eli niiden saumausten välistä.

Ihan vaan vinkkinä, jos ette ole huomanneet. :)
 
Adalia Tottakai aloitan soseet jos on sen oloinen että tarttee, sen takia nuokin jo jemmassa, mutta mitään kiirettä ei sen että kun ennestään tietää mitä se on, ekalla odotti innolla kaikkea ja nyt huomaa että mitä useammas lapsi on kyseessä niin sitä kauemmin haluais nauttia kustakin ajasta. Jos ymmärrätte mitä ajan takaa :) mutta toki lapsen mukaan, ens viikolla neuvola ja katotaan mitä terkka tuumaa.

Maira: heh, täälläkin pikku fiudella päästellään!! :) isäntä ajelee farkkuvolvolla ja sillä en aja kuin pakon edessä, on sen verran "lahnalaatikko" mun makuuni. Ja mun auto on paljon tilavempi sisätiloiltaan tai korkeampi mitä tuo volvo. Tokikaan siinä ei samanlaista takakonttia oo mutta tilava loosteri kumminkin. Auton koolla ei periaatteessa oo muuten väliä, transiitillakin on päästelty mutta tuo fiude on vaan niin näppärä auto.
 
Adalia Tottakai aloitan soseet jos on sen oloinen että tarttee, sen takia nuokin jo jemmassa, mutta mitään kiirettä ei sen että kun ennestään tietää mitä se on, ekalla odotti innolla kaikkea ja nyt huomaa että mitä useammas lapsi on kyseessä niin sitä kauemmin haluais nauttia kustakin ajasta. Jos ymmärrätte mitä ajan takaa :) mutta toki lapsen mukaan, ens viikolla neuvola ja katotaan mitä terkka tuumaa.
Ymmärrettiin nyt näköjään vähän väärin toisiamme... :D En siis todellakaan hoputa kiinteisiin. Silmä vaan tarttui siihen kun tuumailit että inhottava antaa vaan pari lusikallista ku toinen selvästi haluais enemmän.. Siitä vaan tuli mieleen se artikkeli missä kehotettiin antamaan niin paljon kun vauva itse haluaa- sitten KUN aloittaa kiinteät... :)
Itsekin muistan kun esikoisen kanssa etenin todella hitaasti, tyyliin 1tl eka päivänä, 2tl tokana jne... Nyt aattelin ainakin tehä silleen et parina eka päivänä pari tl ja sit niin paljon ku uppoo. Mut ei mekään tosiaan vielä alotella kiinteitä, poika 7.11 5kk, ja sen jälkeen pikkuhiljaa aletaan syömään muutakin kuin tissiä.. :)
 
Saagattarelle olen halunnut sanoa, luen säännöllisesti blogiasi ja kirjoitat todella kauniisti. Kirjoituksesi saa ajattelemaan elämää ja lukiessa tuntuu kun tuntisimme, kiroitat niin kauniin avoimesti. Olet ihminen kehen olisi ihana tutustua! Toivo ja Valo ovat ajatuksissani usein, kuten myös sinä. Kaikkea hyvää teille kaikille, ja terveiset pojille! :heart:
 
Tulen tuolta toisesta pinosta huutelemaan, mutta oletteko huomanneet, että niitä hihnoja saa pidennettyä sieltä takaa? Siinä normiasennossa, missä hihnat on, kun kaukalon ostaa ja vauva on pieni, on tosiaan lyhyet ne hihnat, kun nostaa niitä ylöspäin. Mutta kaukalon takana on "jemmassa" lisää hihnaa. Siirtäkää olkahihnojen päät niin, että ne ovat kiinnitettyinä aivan sieltä päätylenkistä eikä siitä väliltä eli niiden saumausten välistä.

Ihan vaan vinkkinä, jos ette ole huomanneet. :)
Juu niin on, ei helpota tilannetta! :) Toi kaukalo on tehty lienee niillä samoilla intokiina mitoilla millä suurinosa vaatteistakin.. :LOL: :whistle:
 
heipä hei ja huomenta!

täällä siis molemmat heräs vauva kanssa niin ehdin heti aamusta kirjoitella ;)

eka, Unnalle kiitokset halista, niin ja muillekin. kyllä tää varmasti on suurimmaksi osaksi sopeutumiseen liittyvää ja univelkoja tosiaan...mutta pikkuhiljaa tässä sopeudutaan ja koitetaan muistaa hoitaa itseäänkin välillä, niin eiköhän se siitä.

Syöttötuolista: Ostettiin LULU(jota siis myyjä esitteli meille Tripp Trappia vastaavana mutta halvempana) ja se oli niistä vaihtoehdoista meille paras. myös se turvakaari oli muotoilultaan vauvan masulle paras (minun mielestä) ja sen saa lapsen kasvaessa pois. maksoi n.80 e.
ja sitä etä vaikka ei meilläkään poika osa vielä istua, niin hienosti se siinä istui pehmusteen kanssa, pikkusen nojaa eteenpäin mutta aika hyvin kuitenkin istuu. ite koin sen vaikeeksi että istuu sylissä kn ei näe minne sen lusikan työntää :D siis itse ajattelen niin että on sama asia istuuko sylissä vai tuolissa vaikei osaa vielä istua...ehkä lääkäri ois eri mieltä, en tiedä.

JA samalla reissulla halusin kattella niitä auton turvaistuimia...mutta myyjä oli nihkeä! hän kun mainosti että ei lapsi tartte vielä kun n. 8-9kk:na uuden istuimen! että pikkusen väkisin se siinä niitä esitteli, sanoi vaan että kattokaa meidän nettisivuilta, siellä on esittelyt...juu, tein sen jo ja halusin nähä livenä miltä ne oikeasti näyttää! höh. meinas kans että pitää osata istua, muuten on selälle rasittavaa, mutta ei kuitenkaan esitellyt niitä jossa saa kaltevuuksia...esitteli kyllä uuden mallin jossa siis tuo turvatyyny sisäänrakennettu, mutta heidän nettisivuillaan se ei ollut saanut testeissä kovin hyviä tuloksia, eli siis "vaarallinen" ja mahdollisuutta tukehtumiseen oli esitetty myös....hmm, sekavaa. no, olin tosi pettynyt kun olisin halunnut live-esittelyä tai edes katsella rauhassa, mutta toinen vaan seisoo vieressä eikä halua selvästikään myydä meille mitään....

no,mitäs sitten....leluista joo se liberon amppari on kyllä lemppari ja toinen vedettävä musiikki-pehmolelu.

niin, ja kaupan valmista maissivelliä ollaan koitettu pari kertaa illalla antaa...ei maistu ei. toisaalta olen ylpeä jos hälle ei kaupan litkut maistu vaan äitin itse tekemät :D mutta ehkä mieleni muuttuu myöhemmin kun olis niin paljon helpompaa ostaa valmiina...

soseista vielä että pian kai saa jo lihaa/kalaa/viljaa antaa kun kohta 5kk,mutta jotenkin ne tuntuis vielä liian aikaselta...ehkä maistellaan vielä muita uusia hedelmiä/vihanneksia...

no, eipä muuta tällä kertaa! hyvää lepopäivää!! :)
 
Täällä väännetään nyt ihan väkisin sitterissä istumaan. Käsillä kyynärnojaan ja siitä kupsahtaisi pää edellä lattiaan, jos ei vyöt olisi kiinni. Sitteri on vielä säädetty suht makaavaan asentoon.
Ei kai siitä ole haittaa jos annan pojan yrittää?..eikös se niin ollut että itse saa yrittää.
Menee nimittäin hermo täysin jos työnnän häntä takaisin alas.

Maira Kiva jos Antilopp tuoleja vielä löytyy:) Olin varma ettei enään löydy, mielestäni jostain kuulin että olisi lopetettu ja kun ei nettisivuillakaan ole.

Shawne Kertoi että vauvalla oli todettu Refluksi. Teillä ei ole ollut pahemmin puklailua, eli oliko silent-versio, minkälaisia oireita on muuten ollut?

Miumiu&poika n.viikon päästä 5kk:O
 
Heipat!
Kiitokset taas vastauksista! Pitäis tosiaan kaivaa niitä oppaita esille, miten mä en ole muistanutkaan niitä lueskella. Tai olisko siitä kiinni että ei mukamas ehdi. No pitää tosiaan kaivaa niitä nyt näkösälle jos vaikka muistais lueskella.

Meillä kävi eilen tuttavapariskunta ja poika sai kauheet porut kun vieras täti alkoi riisumaan häntä. :(
No kai siinä itsekin säikähtäis. Oltiin siis vaihtamassa vaatteita ja vaippaa.
Annoin eilen ekan kerran soseen syönnin jälkeen pojalle nokkamukissa hieman vettä ja sai ihan omaan käteen. Kyllä hän siitä jopa sai pari hörppyä itse otettua mutta suurin osa oli tietty rinnuksella ja selässä. Illalla sama homma, ihan märät vaatteet mutta yöpukuun saatiinkin jo vaihtaa.

Juu, eipä tänne kai muuta ihmeempää. Vauvauintiin mennään taas iltapäivällä!
Ai niin ja syöttötuoli kai saadaankin noilta vierailta jotka kävi, hyvä että tuli siitä puhetta kun heillä sattui olemaan sellainen jäljellä. :)

Ai niin taas piti kysyä :D Että onko se riisipuurojauhe, josta täällä on ollut puhetta tuota Muksun jossa lukee että 5-6 kk alkaen? Vai onko olemassa sellaista jota sais jo virallisestikin antaa 4 kk alkaen?
 
Ja viesti näköjään lähti kesken eli jatkoa...

Pulinapata: Mukavaa reissua!

Mammaliini: Meillä käytössä tämä esikolla IKEA | Ruokailutila | Juniorituolit | INGOLF | Juniorituoli ja on hyvä!

Tillintallin: Parantumisia niskallesi/päällesi, ei kiva vaiva! Meillä esikko aina saanut ruokajuomana maitoa (ensin korvikevauvalle korviketta, sitten tavallista), ei vettä ja silti vieläkään (pian 4v) ei tykkää mehuista, vaan vettä juo janojuomana (tai joisi sitä maitoa, jos antaisin). Mieltymys makeaan on geeneissä - sanoi joku tutkimus hiljan :)
 
Huomenta kaikille ja viikon alkuja :)

Tuun nopsasti kirjoittamaan.
Täällä nyt muutama yö nukuttu 12h putkeen heräämättä. Oli kyl lievä paniikki miulla ku sunnuntaina heräsin seiskan aikaa ja tajusin ettei neitiä ole herännyt yöllä. Piti sitten mennä katsomaan onhan neiti hengissä ja siellähän se onnellisesti nukkui yhdeksään asti.

Täällä myös puhjennut jo kaksi hammasta alas keskelle. On hieman hassun näköinen. Kiljahtelu on täällä nyt in. Koko ajan pitää kiljahdella ja aina kun tervehtii jotain niin kunnon kiljaisu :)
Ympäri mennään jo molempiin suuntiin ja vauhdilla. Kovasti eteen päin haluaisi mennä.

Syöttöistuimesta: meille tulee miun vanha syöttöistuin. Vaari on laittanut sen uuteen uskoon, ja neiti saa sen. Syöttöistuin on 21vuotta vanha, mutta hyvässä kunnossa niin mikäs siinä. Pitää vaan käydä se hakemassa Lahdesta.

Turvaistuin: emme ole edes vielä miettineet sitä. Miehellä on kuulema joku mielessä, en muista mikä. Mutta jostain erittäin kalliista ja merkki tuotteesta puhutaan sen verran tiedän, että siinä pitää jo istua. Joten kohta puoliin se pitää hommata, koska neiti haluaa istua koko ajan sohvalla tai sylissä pönkää istumaan, mutta ilman tukea ei osaa vielä istua.

Meillä eilen kokeiltiin pomppukeinua, ja hyvin selkä ja pää pysyi pystyssä. Ja hauskaakin tuntui olevan jo neidillä siinä kun tajus ett sillä voi ottaa vauhtia ja hyppiä :)

Sen verran piti kysäistä käytättekö jo haalareita pienillenne? Mie olen vielä käyttänyt lämpöpukua ja sinne alle villapaita tms. Vaunuissa kun on niin on vielä makuupussissa ja vaunujen kopan suoja päällä sekä tuulisuoja.

Soseita täällä syödään ihan täysillä n- 3-4 kertaa päivässä. Aamuisin saa puuroa, ja sekin on alkanut maistumaan. Ja nokkamukista saa sitten soseiden jälkeen itse hörpätä vettä (hieman pitää auttaa kaatamaan nokkamukia). Mutta muuten kaikki tällä hetkellä ok, tuli tässä muutama päivä sitten taukoa hieman noista soseista kun ei oikein jaksanut syödä mutta nyt taas mennää täysillä soseiden kanssa.

Myös päiväunet ovat vähentyneet täällä n.3. Ja aika on pidentynyt huomattavasti. Päivällä nukkuu putkeen noin 2-3tuntia ja sitten illalla vielä pienet korkeintaan tunnin unet, ja yöunille mennään ysin jälkeen. Joskus otetaan aamupäivälllä vielä pienet korkeintaan tunnin unet :)

Mutta nyt siivoilemaan ja neidin kanssa touhuilemaan. Uskomatonta kuinka hää kasvaa niin nopeasti ja kehittyy. <3

-Anna ja Linda 4,5kk
 
Ripe Justiinsa sitä muksu puuroa ollaan annettu, mä en juurikaan ole tuijotellu niitä kuukausia siellä kyljessä kun meillä on kaikki alotettu vähä aikasemmin kun muilla.. :whistle:

Nokkamukin otin minäkin lauantaina käyttöön ja nopsaanpa tuo sen hiffas, tänäkin aamuna itekseen imeskeli sieltä maitoa, välillä joutuu vähä otetta ja suuntaa korjaamaan kun meinaa imuosa olla poskessa tms.. :p

Kääntyily
alkaa olemaan ihan mahdotonta, tuo nimittäin kääntyy koko ajan, parhaat se teki kun päätti sitterissä kääntyä mahalteen! :O Pinnasängyssä se on millon mahalteen ja millon pää jalkopäässä, esim. eilen illalla mä kävin 3 kertaa kääntämässä sen puolen tunnin sisää kun aina hiissas ittensä väärin päin.. :D Yöllä jouduin kans oikomaan sitä kun oli ihan mutkalla pinnasängyn toisessa päässä poikittain..Joten ei ihme et yöllä känistään, kyl tuo niin valtavasti liikkuu ja elää...

Konttausasentoa meillä on nyt alettu hakemaan kovasti, välillä tuo jotenkin onnistuu liikkumaankin eteenpäin (yleensä potkuttelee itteensä selälteen liikkeelle), saas nähä koska se alkaa ihan tosissaa menemään...

Juttua irtoo kans kovasti, koko ajan kuuluu jotain meteliä, kiljuntaa, pärinää, murinaa tai suoraa huutoa.. :D

Uusin juttu meillä on nyt se että kun poika makaa ja otat sen käsistä kiinni, se vetää ensin itsensä istumaan ja siitä nousee seisomaan.... :rolleyes: Onhan se kivaa kun lapset kasvaa, mut vauhtia vois vähä himmata... :LOL:

Soseita värkkäilin eilen ite, mies kun luki kauppalapun väärin, siinä luki bataatti/kesäkurpitsa ja alla sosetta kun tila loppui ja mieshän tottakai kiikutti mulle bataattia ja kesäkurpitsaa... :LOL: Pakkohan niistä oli sit jotain värkkäillä kun kerta tuotu oli.. :)

Huomasin muuten et sähköinen sipulisilppuri on saakelin kätevä soseuttamiseen.. :D Mä joskus anopilta sellaisen sain ja nauroin ihan kipeenä et mitä hittoa tälläsellä tekee, mut niin vaan sillekki käyttöä löyty ja kyllä tulee sileetä.. :D

Mutta mä meen pelastaa pojan, on taas mahalteen "jumissa" lelukaaren alla... :D

Mukavaa maanantaita!

Maira ja Juhis
 
Meilläkin tehdään tuota, että kun käsistä vetää istumaan, laittaakin jalat suoraksi ja nousee suoraan pystyyn:)

Viimeyö oli taas hieman parempi, poika nukkui suoraan aamuviiteen. Mutta olenkin nyt säätänyt hieman ruokavaliota ym. Meille ei selvästi nyt sovi hedelmä/marjasoseet, vaan aiheuttavat ruoan takaisinvirtausta ja kipuja:( Ja luulen että en saa rauhaa ennen kuin olemme käyneet tästä asiasta yksityisellä lääkärillä.
 
Heipä hei, hengissä ollaan vielä täällä, vaikka onkin vietetty anopin seurassa viimeiset puolitoista viikkoa... Ensin oltiin pojan kanssa mummilassa neljä päivää ja viime viikon tiistaista sitten anoppi oli täällä meillä, eilen lähti aamusella kotiin, HUH! Jälleen kerran, ihana ihminen, mutta voi herranjestas millaisen stressin saan sen seurassa! Täällä se siivoili ensin päivän tukka putkella, kunnes sanoin et mie jatkan mieluusti jos vaan katsoo poikaa sen aikaa. Nyt kiiltää paikat, miulta lähtee tukka entistä tiuhemmin ja stressin vuoksi sain hiivatulehduksen. ARGH! Kivaa, kun joku siivoaa, mutta kun tällä on tapana aina tuhota jotain touhutessaan. Viimeksi sorkki veitsellä edellisessä asunnossamme lupaa kysymättä pakastinta kun ei jaksanut odottaa sulamista ja rikkihän se meni. Tällä kertaa meni sähköt ja ihmettelin, että mitäs hemmettiä... soitettiin talonmies paikalle ja anoppihan se oli vähän pyyhkinyt pöytiä niin, että oli kastellut pöydällä olleen jatkojohdon pistokeosan... :whistle: Eikä siinä mitään, meillä oli parkettilattiassa pari rantua maalia ja sanoin, että en ole niitä uskaltanut millään järeemmällä koittaa poistaa. Niin annas olla kun tulin perheryhmän tapaamisesta takaisin, niin ylpeänä esitteli, kuinka lähti maalit ASETONILLA. No. Nyt on sitten lähtenyt vahat kivasti parista kohtii lattiaa ja näyttää aivan kamalalta. "Ei tuo haittaa mitään, kun seuraavan kerran vahaat niin lähtee pois jäljet!". SEURAAVAN KERRAN? Ai missä välissä? Meillä on täällä järjetön sohva ja ruokailuryhmä, jotka painaa tonnin. Eli sitten kun muutetaan. Voi #sensuroitu# ja #sensuroitu#. Jos jollain on vinkkiä, miten paikallisesti vois saada nuo jälet pois lattiasta, niin olisin kiitollinen.

Mies tuli kotiin tänään pariksi päiväksi ja tuolla nyt nukkuvat pojan kanssa päikkäreitä... kolme päivää on kotona, kunnes sitten lähtee taas kolmeksi viikoksi. Voitte olla varmoja, ettei tule mummi kylään meille, kyllä me mennään sitten vaikka junalla sinne jos tulee tylsää :D

Noniin, jos sitten aiheeseen :) Eli meillä ei vieläkään käännytä. Liekö hieman jälkeenjäänyt yksilö vaiko onko vika miussa, mutta ei tunnu kiinnostavan moinen lainkaan.. käsistä pidettäessä vetää kyllä itsensä myös istumaan ja punnertaa myös sitterissä itseään koko ajan istuvaan asentoon. Kysyinkin perheryhmässä neuvolantädiltä, voisiko poikaa laittaa istumaan syöttötuoliin, niin kuulemma pitäisi olla ihan ok muutaman minuutin ajan pitää, kun kerran itse kovin vänkää jo itseään istumaan. Tyynyjä vain tueksi. Muistutti myös, että äidin vaisto on näissäkin asioissa yleensä oikeassa, eli jos tuntuu siltä, ettei ehkä vielä, niin kannattaa odottaa.

Syöttötuolina meilläkin on tuo Lulu, joka on siis triptrapin halvempi, tanskalainen versio. Vielä ei olla sitä kasattu, mutta jos tänään illalla tuo mies sen jaksaisi koota.

Soseista... meillä ajateltiin aloittaa soseet tänään! Odottelin, että tuo mies on kotona, että saa olla mukana :) Vielä en ole osannut päättää millä aloittelen, mutta ehkäpä sillä bataatilla tai sitten porkkanalla. Porkkanasose löytyy valmiina, bataattisoseen teen sitten itse. Ja nokkamuki otetaan myös kokeiluun vesineen, saas nähdä, miten käy. Elämme jännittäviä aikoja :)

Lenniina, apua, tuon tutkimuksen mukaan Oliver haluaa vain suklaamuffinseja ja kaakaota soseena :D Ollaan molemmat niin makean perään miehen kanssa, ettei tosi!

Unista. Meillä ollaan taas menty huonompaan suuntaan. Olikos se Miumiu teillä, joilla katosi myös se ensimmäinen pidempi nukkumisjakso jossain vaiheessa? Meillä on käynyt nyt näin myös, ja herää siis aina parin tunnin välein. Nukahtamisaika vaihtelee viidestä minuutista tuntiin. Nukkumaan siis kl 20, herää 22, 00, 02, 04, 06 ja ylös joko 07 tai 08. Olenkin lukenut teidän kirjoituksianne puhelimella aina noissa väleissä, joten hyvin olen pysynyt ajantasalla... :D Ensimmäiset päikkärit kl10 ja nukkuu tuolloin vielä puoltoista tuntia. Vä-syt-ttää. Ehkä nuo soseet auttaisi? Toivotaan...

Turvaistuinta on täällä myös tuskailtu, mutta vielä mahtuu. Meillä on Brion joku tollainen tavis. Seuraavaksi haluaisin kyllä sellaisen istuimen, missä saa istuinosaa säädettyä pötkölleen, kun tulee välillä noita pidempiä ajoreissuja kuitenkin. Suosituksia otamme mieluusti vastaan.

Lempileluja olitte täällä listailleet, niin meillä on kaikki purulelut ihan in, varsinkin tuo Sophie the Giraffe, jonka ostin "tuliaisiksi" Suomesta. Kerää tosin hirveesti kaikkea nukkaa ja pölyä, joten saa olla huljuttelemassa sitä tämän tästä. Myös äidin kaulakorut kiinnostaa ja kuvakirjoja tykätään katsella intensiivisesti. Joululahjaksi ajattelin ostaa hälle lelun, jonka olen huomannut kaikissa vauvakahviloissa yms olevan konttausikäisten ensivalinta lelukorista: Skwish Color Burst :: Manhattan Toy .

Tuntuu, että meillä on kyllä jotenkin hoikistunut poika, vaikka pituutta lienee tullut taas lisää. Tänään se nähdään, kun on 4kk neuvola puol viideltä. Ehkäpä siis palaan tuolloin vielä maagisin numeroin tänne takaisin!
 
Monella tuntuu olevan turvaistuimen osto ajankohtaista, niin myös täällä. Itse oon kallistumassa maxi-cosin tobi malliin, syystä että näyttää kivalle(tosi olennaista taas...), hyvät arvostelut saanu testeissä, ja kuullu siitä positiivista mm.helpon asennuksen, helppo kiinnittää lapsi ym suhteen eikä vie älyttömästi tilaa autossa. Halvempiakin tietysti olis, mutta kun en ole vielä oikeestaan mitään saanu tuolle pojalleni ostaa, kun kaikki on tullu kavereilta ja sukulaisilta käytettynä, niin jos tohon nyt panostas. Myös matkarattaat aion ostaa uutena tai sit käytettynä jos hyvät löytyy, vaikka niitäkin olis lähipiirissä tyrkyllä. Mut haluun mieluiset, etenkin kun nyt oon noitten oran yhdistelmien kanssa pörränny kaupungilla, niin toiveena uudenaikaset, kevyet, kivat ja ihanat;)jos jollain on kokemusta ja hyväksi havaitut, niin vinkkejä otetaan ilomielin vastaan.

Meillä soseiden syönnissä tuli vähän takapakkia. Olin antanut perunaa, porkkanaa ja maissia. Pojan masu meni tosi kovaksi, itkien teki kakkaa pari päivää. Eipä tuo siitään ole tihentynyt, meidän panttaaja kakkii edelleen vaan n. kerran viikossa. Nyt sai pari päivää vaan luumusosetta ja nyt parina päivänä sen lisäks bataattia. Toivotaan että tän jälkeen uppoo vähemmän makeetkin, mutta tuntuu että masu saatava ensiksi vähän pehmenemään.

Kääntymisestä. Meillä oppi kääntymään selältä mahalleen 4,5 kuukautisena. Ei osaa vielä kääntyä takas ja nyt sitte kääntyy jatkuvasti mahalleen ja sitten kitistään kun väsyy siinä. Eli ennen viihtyi hyvin lattialla, mut nyt ei siitä tule mitään...Toivottavasti oppii nopeasti toiseen suuntaan.
Nukkumisesta. Täällä syödään edelleen pari kertaa yössä. Välillä nukkuu jopa 5 tunnin pätkän, mut sitte joskus vaan 3 tuntia ja syö. Nyt mukaan on tullu joinakin öinä kitinää, tutilla onnneksi nukahtaa uudelleen.
Päiväunista:Joko olette siirtyneet kaksiin uniin?Täällä ei, yleensä 3:t unet. Olis ihanaa kun vois jättää noi kuuden jälkeen otettavat iltatorkut pois, mut ei onnistu ei. Ei edelleenkään jaksa valvoa 2 tuntia kauempaa. Ei ole kauheen kivaa lähteä pimeeseen otsalampun kanssa vaunuja työntelemään, koska päikkärit nukkuu kaikki vaunuissa, ei nukahda syliin tms. ja sänkyyn en viiti iltatorkuille laittaa, sehän voi luulla että yö alkaa iltakuudelta?!?Yöunille nukahtaa noin 20.3-21.00, pitäsköhän sitäkin aikastaa....Aamulla herää 7-8.Päikkärien ja yöunien pituus kyllä vaihtelee ja paljon, että siinä mielessä rytmit on vielä hukassa.

Nukuttamisesta:kuka se oli se ihana enkeli;), joka vinkkasi, että lapsi rauhoittuu makuupussiin nukahtamaan. Voisi hälle ruusun lahjoittaa!Meillä nimittäin muuttui kelkka täysin yöunille nukutuksen suhteen, kun aloin laittaa pojan äp makuupussiin nukkumaan. Ei tarvii enää juosta laittamaan tuttia paikalleen eikä rauhoitella, silitellä. Nyt riittää kun antaa iltapusut, silitys niin poika jää tyytyväisenä sänkyyn. Aikansa jokeltelee ja ei edes tuttia tarvitse, sitten nukahtaa tyytyväisenä- ihanaa-se kitinä-natina-tutin nostelu-silittely-rauhoittelu-joka-ilta-alkoi kypsyttää tätä mamia. Ehkäpä hän kokee olonsa turvallisemmaksi pussin suojissa!
 
Milkei Meillä tosiaan katosi se pidempi unijakso jossain vaiheessa ja meni muutenkin koko ajan levottomamammaksi. Kunnes siirsin nyt omaan sänkyynsä nukkumaan, nyt tuntuu unet vain pitenevän..ainakin toistaiseksi. Ilmeisesti äidin vieressä nukkuessa ei voi ajatella muuta kun sitä tissiä. Tosin muistaakseni otin minun viereeni, kun oli omassa sängyssään levoton.
Vaikka meillä varmasti masuvaivatkin vaikuttavat, mutta ne selvinnevät tällä viikolla, kun käydään asiantuntijalla.

Pohtijatar Kiva juttu että makuupussivinkistä oli apua=) Kaikki vaan vinkit ja omat metodit jakoon, joku hyötyy varmasti.

Edit. Oikein kiva tämä pojan omassa sängyssä nukkuminen. Nukkui taas yhdellä syötöllä aamu seitsemään, jolloin oltais jo muka pirteitä. Mutta sitten hetken päästä kitistään taas väsymystä ja tarvitaan uusi nukutus.
Ennen oli syöttöjä enemmän, mutta nukkui suoraan ihan kymmeneenkin asti. No ehkä tää tästä..
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Shawne ja Adalia Voima tulee uskomattomasti mukana, kun elää vaikeaa aikaa. En kai itsekään olisi uskonut, että minulla on tällaiseen voimia, ennen kuin jouduin elämään tätä.

Onko kellään kokemusta/tietoa Pikku Piian syöttötuolista tai Stokken syöttötuolista? Me käytiin viime viikonloppuna kattelee tuoleja ja nuo kaksi vaikutti päällisin puolin parhailta. Stokke on pirskutin kallis, mutta se kestää kauan monessa muodossa ja onhan sillä jälleenmyyntiarvoakin.
 
Heippa mamit ja vaavit!

Käytiin viikonloppuna maaseudulla miehen vanhemmilla. Pääsin anopin kanssa shoppailemaan vähän, kun Leo oli tätinsä hoidossa. Olipa kivaa kun sai rauhassa sovitella vaatteita. Matkailu sujui taas hyvin mennessä yhdellä pysäyksellä ja takaisin tullessa poika veteli sikeitä koko 300 km matkan. Huolestuttaa hieman 8v serkkutytön mustasukkaisuus. Taisi nipistääkin tuota poikaa kerran, kun leikkivät lattialla yhdessä. Onko muilla ollut sisarusten tai muiden lähisukulaisten kanssa ongelmaa?

Turvaistuimen hankin jo huutiksesta, kun Leolla tulee jo jalat kaukalon reunan yli ja vyöt alkaa painaa hartioita. Gracon Cosmic XTP ostettiin, mutta penkki on vielä matkalla, joten ei olla päästy vielä testaamaan. Tuohon malliin päädyin, koska siinä on kallistuksen säätö ja voi asentaa sekä selkä- että kasvot menosuuntaan. Istuimen voi asentaa myös 2-piste vyöllä, mikä oli meille ratkaiseva tekijä, kun on noita harrasteautoja, joissa ei kaikissa ole 5-pistevyötä lainkaan. Löytyi vieläpä oikean värinenkin, ihana turkoosi. Mulla on jo vuoden verran ollut joku pakkomielle turkoosiin ja limenvihreään. Netistä kattelin ihmisten mielipiteitä ja kokemuksia istuimista, mutta niin paljon oli kaikissa malleissa puolesta ja vastaan puhujia, ettei siitä tullut hullua hurskaammaksi. Testituloksiinkaan ei voi oikein luottaa, kun niissäkin oli sekä menestystä että floppeja ja osassa istuimet on väärin asennettu jne. Kuitenkin Tekniikan Maailman testissä tuo istuin pärjäsi hyvin.

Syöttötuolikin pitäisi tosiaan hankkia. Haluaisin sellaisen perinteisen mallin, jonka saa taitettua pöydäksi, mutta en ole vielä katellut, mistä löytäisi sellaisen.

Leo kääntyi lauantaina ensi kertaa itse mahalleen. Hassua kun Leo osaa kyllä kääntyä selältä kyljelleen ja nyt sitten kyljeltään myös mahalleen itse, mutta ei kuitenkaan käänny itse selältään mahalleen, vaan pitää ensin pikkuisen tönäistä, että menee ensin kyljelleen. Vielä ei kovin usein sitä kuitenkaan edes yritä. Suurempi yritys on ryömimiseen, kun on mahallaan.

Leolla on nyt sitten taas joku läheisyysvaihe eikä oikein viihdy enää itsekseen missään, ei leikkimatolla eikä sitterissä. Sohvalla viihtyy vähän paremmin, mutta siihen taas en oikein uskalla enää jättää vahtimatta, kun on tuo kääntyily alkanut. Uusin huvi on vaippaa vaihdettaessa kääntyä kyljelleen ja repiä hoitoalustaa niin ettei vaipanvaihdosta tahdo tulla mitään. Huomenna tämä hullu akka ja läheisyysriippuvainen lapsi menevät sitten 4kk neuvolaan. Jännää nähdä paljonko Leo on kasvanut. Oman vaa’an mukaan painoa olis nyt 8,8kg. Ensi viikonloppuna ajattelin syöttää pojalle perunaa, kun meinaa viedä ruoat mun lautaselta. Monesti syödään jo niin että Leo istuu minun tai isänsä sylissä ja hirveästi yrittää kurotella pöydältä kaikkia tavaroita, erityisesti sitä ruokaa.

Vaatetus on kyllä hankalaa. Olen pukenut Leolle vaunuihin sisävaatteiden päälle paksuhkon fleecepuvun, jossa hanskat ja töppöset mukana sekä kypärämyssyn ja sitten vielä makuupussiin. Hyvin tuntuu tarkenevan ja nukkuu nyt vaunuissa paljon pidempiä unia kuin aiemmin. Kerran laitoin autoilemaan lähdettäessä äp:n toppahaalarin, mutta poikaraukka oli ihan punainen ja hikinen, joten se oli selvästi vielä liikaa. Nyt olen turvakaukaloon laittanut fleecepuvun ja villapeiton päälle, minkä voi sitten autossa otttaa pois. Meinasin hankkia kaukalopeiton, mutta ei varmaan enää kannata, kun kohta on vissiin pakko siirtyä istuimeen.

Pakko kertoa vielä hauska sattuma liittyen osittain tuohon rakennuttaja vs. hormonihirviö-juttuun. Lähipiirin ystävistä osa on katsonut vähän pitkään kun olen tuota juttua selittänyt, mutta lueskelin täältä palstalta juttuja ja ajattelin itsekseni, että en minä nyt sentään ihan hullu ole kun täältä sai niin paljon kannustusta (kiitos kaikille siitä). Samassa puhelin piippasi tekstaria ja kun avasin sen, ensimmäisenä luki ”Hullu akka!” no verenpaine ampaisi saman tien kattoon ja takaisin alas kun luin viestin loppuun: se oli ilmoitus kirjastosta, että varaamani kirja Hullu akka! -kirjoituksia naiseuden pimeältä puolelta, oli noudettavissa. Kyllä nauratti.:LOL:

Jonna & Leo 4kk 1pv
 
Miumiu: Toivottavasti lääkärissä sanotaan vain, että aika korjaa ja tämäkin tapahtuisi pian :hug:

Pohtijatar: Kyllä vielä kolmet päikyt tarvitaan täälläkin. Kahdet ensimmäiset nukutan vaunuihin ulkona ja viimeiset usein kantoreppuun sisällä, onnistuu vaikka olisi vieraita/meteliä tms.

Bannah: Haalarit: Mulla nyt käytössä haalaripussi, jossa siis yläosa kuin haalari, alhaalta kuin makuupussi. Se on kokoa 68cm ja jäänee pian pieneksi. Seuraava, joka meiltä löytyy valmiina on vanha ä-pakkauksen haalari kokoa 80cm. Aion yrittää pärjätä sillä, koska vauvat kasvaa niin nopsaa, että tuntuu hassulta ostaa uutta 74cm:stä kuukauden-kahden takia. Ja vaunuissahan tuo vielä pääasiassa ulkoilee, joten ei siellä muutama ylimääräinen cm haitanne...
 
Miumiu, laitan kanssa pojan omaan sänkyyn ensin ja sitten ensimmäisen heräämisen jälkeen otan viereen. Muttei tunnu auttavan vielä ainakaan. Siis kaikki vauvathan heräävät monta kertaa öisin, meidän poika vain ei oikein nyt osaa nukahtaa uudelleen. Noh, ehkä ajan kanssa... sain muuten kaverilta tuon äp:n makuupussin ja olen nyt parina iltana imettänyt iltapalan niin, että poika on valmiiksi pussissa ja siitä sitten kun nukahtaa niin laitan sänkyyn. Ehkä puolisen tuntia on tullut lisää ensijaksoon :) Jossain vaiheessa yötä poika kuitenkin kiukustuu makuupussiinkin ja potkii itsensä sieltä ulos. Melkoinen sätkijä siis :D

Eiliset mitat neuvolasta oli 68cm ja 9 240g... kuukauden aikana siis tullut vain sentti lisää pituutta ja 500g painoa. Eli tasaantumaan päin vissiin.

Nyt on juostava pyykkituvalle taas!
 
Hei

Kirjoittelin tänne viime viikon loppupuolella, mutta jäipä lähettämättä - poika heräsi uniltaan ja jäi kirjoitukset kesken. Katsotaan kuinka nyt käy..

Syöttötuoliksi ostamme triptrappin tai tästä halppisversion. Olisin halunnut perinteisen mallin, mutta ei meitin pikkuruiseen keittiöön sellainen mahdu. Svan -syöttistä kattelin myös, mutta mielestäni se on ruma ja se vie enemmän tilaa. Siinä olisi vain ollut pöytälevy. Mutta pöytälevyn käyttöikä on niin lyhyt, jotta ilmankin varmasti pärjäämme ja koirat on vain tyytyväisiä kun lattialla on enemmän siivottavaa heille. :p

Unista Täällä myös kolmet päikkärit. Aamusta pari tuntia vaunuissa, pari tuntia hereillä ja sitten yleensä 1h viekussa (kun taas onnistuu!) ja illalla vajaa tunti lenkkeillen. Noihin iltauniin pitää varmaan meidän keksiä uusi systeemi, meidän herran kun pitää katsella kaunista naamaani vaunuista ennen kun nukahtaa vaunuissa. Mitään rättejä ei siis edessä pidetä. Ja nyt jos iltalenkki jää pimeälle ei rauhoitu nukkumaan vaan huutaa vain. Yirttänyt olen otsalamppua sekä lampun kiinnittämistä vaunuun, että valaisisi minut, mutta ei ainakaan vielä ole helpottanut. Kuten olen sata kertaa mainostanut, täällä mitään katuvaloja ole vaan on oikeasti pimeää. Ja koko ajan tulee pimeämpää aiemmin ja vielä kellojen siirto, ei sovi per* meidän rytmiin, vois vähän miettiä!!:kieh: illalla ei hän siis tällähetkellä rauhoitu syliin tai viekkuun unille, kun mieluusti valvoisi vaikka ei jaksaisikaan. No katsellaan, sieltä ne keinot aina tulee kun nukkumaan on saatava..

Turvaisuimeen siirtyminen ei ole meillä vielä ajankohtaista (3kk oli vähän reippa 6kg ja 61cm, 4kk neuvola huomenna). Poika on sellainen hikikalle, ettei paljoa voi tupata päälle autoon. Ja yleensä me mennään autolla johonkin kauppaan tms. joten ei toppapukua siellä tartte. Meillä onkin sitten paljon tavaraa kun mennään kylään, kun paksummat puvut on erikseen jos niitä tarttee.. Meilläkin on gracon turvakaukalo ja siitä on tosiaan tuttujenkin muksut joutuneet hyvin aikaisessa vaiheessa siirtymään poies. Pojan serkkutyttökin jo puolivuotiaana vaikka hän on oikein sirpakan kokoinen neiti.

Vaatetuksesta Mie olen pukenut nyt pojalle vaunuun body+sukkis yhdistelmän päälle vanhan äp:n vanupuvun ja laittanut vielä pussiin.. Sitten hän nukkuu vielä yhdistelmävaunujen (emmaljungan pehmeä) kopassa. Nukkuu kunnolla puristuksessa tuolla.. Ei mahdu oikein liikkumaan, mutta sellainen kainalokaveri hän onkin eli turvassa on hyvä olla. Aika lämmin, jopa hikinen on kyllä sitten elikkäs liikaa mamma pukkaa päälle.. Ajattelin villapukua kokeilla vanupuvun tilalle, harmi vain kun se äp:n merinovillapuku on vielä niin iso (hankala pukea sinne päinkään). No onpahan puku olemassa sit kun on kylmä.

Ihana äitini kävi sunnuntaina kylässä. Oli tehnyt mulle villasukat, -pipon ja -ranteenlämmittimet ja pojalle 10kpl söpöjä vaippoja ja imuja! Kuulemma mulle etukäteissynttärilahjaksi ja pojalle 4kk.:heart:

Päivän jatkoja. Poika heräilee seurakseni.

Rutti (ruttu 4kk)
 

Yhteistyössä