~Kesäkuun kullannuput 2010~

Mirna Tai jos neuvolassa on vaikea jutella asiasta ns. tutuille niin voithan varmaan käydä terveyskeskuksessakin lääkärillä juttelemassa.
Minullakin oli jossain vaiheessa hirveä väsymys, ei meinannut jaksaa ja uni tuntui olevan kovin kevyttä. Sitten aloitin popsimaan vitamiineja, raskausvitamiineja+lisärautaa. En tiedä tuliko siitä tosiaan apu, mutta nukkui heti sikeämmin ja jaksoi paremmin.
On niin helppo sanoa, mutta ulkoilu piristää. Varsinkin jos poika viihtyy vaunuissa, saat hengähtää. Hirmusti tsemppiä!

Ainiin, Jane ottikin asian esille, just tänään mietiskelin että pitäisi varmasti kohta hommata se syöttötuoli.
Onko suosituksia?
 
Viimeksi muokattu:
Jaksamista mirnalle!! Itse olen menossa psykiatrin luo juttelemaan marraskuussa, kaks aikaa varattiin suoraan. Tuntuu että oma pää on kuin haminan kaupunki (ihme sanonta :) ) ja nyt riittää yksin vatvominen.. liian kauan täytynyt jaksaa ja olla vahva. oon aiemminkin käynyt ja muutamasta kerrasta on paljon apua!! suosittelen jos yhtään tuntuu että haluaa jollekin purkaa ja hän voi ohjata eteenpäin tai neuvoa mistä sais apua jaksaa. Mulle liika stressi aikoinaan puhkas paniikkihäiriöt yms..

shawne78 Jaksamista kipujen kanssa! Mä kävin maanantaina yksityisellä muun asian takia mutta mainitsin nivelkivut, meinas että liittyy imetykseen mutta pitää seurailla näitä. Mulla on ollu näitä jo raskausaikana ja muistaakseni enne sitäkin. Suvussa on tuota fibromyalgiaa, mutta en tiiä onko se periytyvä. Tuo Triptyl-kuulostaa tutulle, onko se sitä sellaista hermokipulääkettä mitä otetaan ensin 1tbl ja sitä annosta nostetaan pikkuhiljaa ja taas lopussa vähennetään pikkuhiljaa?! Mä sain nimittäin jotain hermokipulääkettä 2007 sykstllä kolmoishermosärkyyn.
 
Meillä on triptrap tuoli. Melko kallis oli ostettaessa, mutta hyvä on ollut, kun saa säädettyä ja sen turvakaaren irti ja isompi lapsi voi istua sopivalla korkeudella sitten kun ei enää syöttötuolia tarvi. Esikoinen istui siinä tähän asti kun Elsi alkoi tarviimaan sitä. Mietinnässä oli kyllä että ostettais toinen samanlainen, kun tavallinen tuoli on vielä liian matala esikoiselle ja joutuu syömään polvillaan tai sitten kurkottelemaan lautaselle, mutta hän on omasta mielestään niin iso poika että haluaa syödä isojen tuolilla ;) Äiti sitten pesee enemmän pyykkiä kun keitot on paidalla ennenkun ehtii suuhun asti :whistle:
 
Käytiin lääkärissä pojan kanssa, oli taas ihan mahdoton yö. Heräsi 03:n asti tunnin välein, sitten nukkui vähän pidempään ja taas heräiltiin. No lääkäri ei löytänyt mitään vikaa (..korvatulehdus), vaikka vähän olen alkanut taas miettimään olisko refluksia..ennen kiinteitä oireet täsmäsi, sitten oli vähän aikaa helpompaa ja nyt taas. No mikä on siinäkin normaalin rajoissa ja taidan pitää itseänikin vähän luulosairaana tässä asiassa:ashamed:
En muuten ole koskaan saanut itselleni yhtä pian terveyskeskukseen lääkäriaikaa, eli toimi:)

Kiitos tuolivinkeistä! Mies ostaisi tuon Tripp trapin, itse vielä vähän mietin. Marjukan likin takaa löytyikin tosi kaunis ja tukevan oloinen tuoli! Ja Mammaliinin perinteinen malli kuuluu myös suosikkeihin:)
 
kiitos teille!

eilen lähin vanhempien luo kyläilemään YKSIN kun mies tuli töistä. Äiti teki mulle KÖYHIÄ RITAREITA jäätelön kanssa, ja kyllä maistui! On ne äitit vaan niin ihania. mielikin virkistyi kun sain kerrankin kävellä ihan yksin kotiin. EI ollu niin raskasta kun vaunujen kanssa.
ja viime yö oli paaaaaaljon parempi.kerran syötin 4ltä ja meinasi taas herätä mutta nostin viereen nukkumaan ja nukuttiinkin 8 asti!!!!!kyllä oli äiti NIIN pirteä! mä en kyllä ymmärrä mikähän siinä muuten on että kun mies syöttää yöllä, poika piristyy mutta kun äiti syöttää, niin nukahtaa paremmin uudelleen...täytyy nyt sitten alkaa syöttämään sitä yksin ja antaa miehen nukkua. (tosin kyllä mäkin haluan joskus nukkua, tai siis usein...)

mulla ei oo mahollisuutta perhekahviloihin tai vauvatouhuihin, kun ei mulla ole autoa enkä tykkää julkisilla liikkua. kyllä muuten varmaan olisin joka päivä.

on mummot ja paapat valmiita aina hoitamaan, että sikäli on hyvä tilanne sen suhteen. ollaan muutama kerta jätetty hoitoon ku ollaan käyty kahestaan kaupassa...mutta mä en yhtään tykkää käydä kaupassa X) ollaan myös kerran oltu kahdestaan ravintolassa syömässä... ja olen käynyt yksin 2 kertaa viihteellä, ei olla yhdessä päästy vielä. mutta tommoset kerrat saa mut vaan haluamaan LISÄÄÄÄÄ....:D oon ennen ollu tosi kova liikkumaan ulkona ja ollu sosiaalinen, niin siksikin tämä on varmasti nyt joku "ero-prosessi"....??niin ja mies ei tykkää baareista. että siksi ei usein mennä yhdessä. mutta kyllähän ny muutaki voi tehdä, esim.leffa,teatteri,keilaus,syöminen...
ei vaan kehtaa kysyä joka viikonloppu hoito-apua :D

muttamutta, on se harmillista kun meidän suhde on muuttunut niin erilaiseksi kuin mitä se oli ennen. oltiin niiiin rakastuneita aina eikä koskaan tapeltu. sitä on vaan pettyny kun kaikki kiva loppuu...mutta niin mäkin oon aina ajatellu kun joku sanoi että 1 vuodesta eteenpäin on kivaa vauvan kanssa!(ennen uhmaikää...X) mä olen tosi yllättynyt että tunnenkin itteni tosi kahlituksi kotiin, vaikka oonkin aina haaveillu vauvoista...mutta niin varmaan moni muukin on.

jaa,ehkä nää mun jutut sopis tonne mitäs nyt puolelle...?

no,mutta se heräs>>>>
 
Heipat!
On huono omatunto siitä kun en ehdi ja muista kommentoida teidän juttuja!
Jotenkin olen niin huono neuvomaan, kun tuntuu että en mistään mitään tiedä eikä ole kokemusta.
Mutta nyt muistan ainakin sen verran että Shawnelle kovasti jaksamista ja toivottavasti myös paranemista! Varmasti on tosi kurjaa yrittää kivuissaan hoidella lasta! Kyllä mulla on niiin helppoa, arvostan sitä todella ja toivon teille kaikille jaksamista ja parannusta tilanteisiin!
Ja mirnalle myös jaksamista ja ei varmasti tartte tuntea huonoa omatuntoa jos vain ei aina jaksa olla niin energinen. Vauvalle on varmasti tärkeintä että se aikuinen on edes siinä vieressä. Voimia on kerättävä äidinkin! Ja tosiaan hae ihmeessä jostain jutteluapua jos siltä tuntuu. Se voi auttaa jo pelkkä asioista puhuminenkin!

Varmasti oli muitakin kenelle piti toivottaa tsemppiä, mutta nyt ei enää muista. Mutta kaikille siis kovasti jaksamista!

Syöttötuolia mekin käytiin jo alustavasti katteleen, olipas monenlaisia ja osa kalliita!
Mies ei halua ainakaan hirveen kallista ostaa, ehkä se perusmalli olis ihan jees. Meil on vaan niin pienet tilat, tuossa ruokapöydän(kin) ympärillä, että mietin mikä tuohon mahtuis. Pöytään kiinnitettävä malli ei taida sopia meidän pöytään. Ehkä jos perusmalliin päädytään niin ostetaan käytettynä huutiksesta tms.

Ja katsottiin samalla turvaistuimia! Kääk, mä kuvittelin, että on vielä seuraava koko kaukalomallia, mutta ei mitään! Seuraavaksi pitäis kai ostaa sellanen turvaistuin, mitä ei enää mukaan otetakaan! Mites teillä muilla on suunnitelmat? Milloin siirrytte istuimeen? Varsinkin te joilla pitkiä lapsosia! Kun musta tuntuu, että tuo meidän poika, vaikka ei mielestäni niin kauhean pitkä olekaan ei enää kohta mahdu tuohon kaukaloon. Jalat tulee jo melki etureunasta yli. Pitääkö silloin siirtyä jo istuimeen? Osa istuimista on sellaisia että menis jopa 9 -25 kg, mut ne on naama menosuuntaan ja sitten pitäis kai jo pystyä istumaan ihan oikein. Sitten oli sellaisiakin istuimia missä saa kallistettua enemmän, eli asento on enämpi niinkuin kaukalossa. Huh huh, siis valinnanvaraa on, enkä tiedä miten valita ja tosiaan milloin pitäis siirtyä. Tuo meidän ukkohan painaa jo kohtapuoliin sen 9 kg. No mutta jos jollain jotain kommenttia tähän niin kiitos!

Juu-u mitäs muuta. Ahistaa kun kiloja on tullut nyt raskauden jälkeen lisää ja maha on ihan kamala, ahistaa. Mutta enpä saa asialle mitään tehtyä. Sen verran menee aikaa ja huomiota tuon ukon kanssa, että omat syömiset on mitä sattuu ja milloin sattuu ja usein sitten jotain epäterveellistä :( Enkä mihinkään jumppiin ole vielä saanut aikaiseksi lähteä. Pitäis pitäis, itsestähän se on kiinni. Mulle toi raskaus siis sopi vallan hyvin kun ei tullut paljoa painoa lisää ja synnytyksen jälkeen olin heti lähtöpainossa. Meni jopa pari kiloa alaspäin aluksi, mutta nyt on ruvennut kipuamaan ylöspäin. Hö! Ja mä kun olin niin suunnitellut, että kyllä ne kilot sitten lähtee tippumaan kun/jos imettää ja meillähän ei sitten imetetä joten se siitä. No ei pidä valittaa liikaa kun muuten kaikki on ok. :)

Soseet maistuu oikein hyvin täällä, eipä kai mitään ihmeempää muuta.
Kovasti kiljuu ja välillä oikein kovaa, korvat soi :) Kädet ja lelut menee suuhun.
Ja hän ottaa tutin kans käsiinsä ja laittelee sitä suuhunsa, ei kyl paljoakaan syö tuttia ja hän mieluummin nyt nakertaakin sitä tutin reunusta kun käyttää sitä niinkuin pitäisi :)
Leluja ja kirjoja on jonkinlaisia, lähinnä saatuja vanhoja ja uusia. Ikean punainen hippo-rinkula on ollut hyvä kun siitä saa hyvin kiinni ja voi tunkea suuhun. Ja kukkahelistin myös!
Vielä ei käänny, välillä kattelee silleen ihan vinkurana pää kenossa kyljeltään ja siitä olisi tosi helppo jo kääntyä, mutta ei tuo mene ellei äiti tökkää vähän pyllystä. Jotenkin hän on vaan tyytyväinen sekä mahallaan että selällään, eikä ole intoa kääntyilemiseen. No kai se siitä vielä. Ei kai vielä ole kiirettäkään.

Vihdoin saatiin teetettyä kuvia ja ristiäisien kiitoskortit. Itselle kuvia tuli sitten teetettyä sellaset 150 kpl. :)
Ehkä tuo kuvaaminen jossain vaiheessa jää vähemmälle, mutta pitäähän sitä vauvana räpsiä kun niiiin nopeasti kasvavat ja muuttuvat.
Ai niin Aaro on saanut eilen uuden pikkuserkun! Serkkuni oli saanut pojan, painoa oli 4200 g, muista mitoista ei vielä tietoa. Ei ole meidän poika enää suvun nuorin.

Jaaha pitäis lähteä kauppaan kunhan tuo pikku-ukko herää päiväuniltaa!
Hyvää viikonloppua!

T.Ripe ja Aaro :heart:

ps. me ei sitten Aaron kanssa onneksi kuitenkaan tultu kipeäksi vaikka miehellä oli flunssa ja korvatulehduskin on hällä päällä! Ja sorry hirmu stoori ;)

muoks. taisin muistaa väärin se istuin mikä oli 9-25 kg muistaakseni britax, tais ollakin selkä menosuuntaan, mut se tuli kiinni turvavöillä, siinä ei ollut isofix-kiinnitystä. Mutta siis monenlaisia on ja liikaa valinnan varaa!
 
Viimeksi muokattu:
Pulinapata: Meillä pitkä esikko, joka ei koskaan vastustellut vaipanvaihtoa makuullaan, joten käytimme hänellä bodeja 1v 10 kk asti (jolloin aloitti tarhassa) juurikin siksi, ettei selkä olisi paljaana. Viimeisinä aikoina hän käytti kokoa 92, jota löytyy vain harvoista kaupoista. Ja meillä oli nyt 3-4kk välillä kuopus kasvanut vain 0.5 cm, eikä neuvolassa asiasta oltu huolissaan, joten lienee normaalia, että välillä tulee kasvussa tasaantumista.

Shawne: Toivottavasti tilanteesi etenee parhaalla mahdollisella tavalla! Mukavaa, että refluksin kanssa nyt pärjäätte hyvin ja vauvasi kanssa sujuu hyvin! Eipä ole seksi juuri mielessä, mutta kuivuusongelmaa ei ole, kun hommaan ryhtyy.

Mussupussu: Osanottoni vaikean imetyspäätöksen johdosta! En ala luennoimaan onnellisista pullovauvoista, koska varmasti tiedät aivan tarpeeksi ja pääset ajan kanssa asian yli!

Jonna: Oikea asenne!

Mirna: Kuulostaa ihan univelalta. Yritä ajaa itseäsi pojan rytmiin (ainakin siksi aikaa, että univelka helpottaa), onnistuu helpommin kuin pojan ajaminen sun rytmiin. Jos iltaisin murehdit, voi taustalla olla tietty myös oikeaa masennusta, kannattaa puhua neuvolassa asiasta. Kun saisit pahimman univelan hoidettua pois, helpottaisivat huolet ja jaksaisit keksiä arkea piristävää tekemistäkin.

Miumiu: Ikean Antilop-syöttötuolia suosittelen lämpimästi, mutta sitä ei enää löytynyt Ikean sivuilta, olisiko myynti lopetettu?! Käytettynä varmaan ainakin löytyy. Se on ruma, mutta helppo pitää puhtaana, nopeasti koottava/purettava eli mökille mukaan, ei kaadu, vaikka on rimpulan näköinen ja sisältää turvavyön!! Ja oli halpa. Apupöytä myytiin erikseen ja on kätevä! Ks. kuva ilman apupöytää (löytyi myös valkoisena) http://chef.blogit.fi/files/2010/09/tuoli-small.jpg

Ripe: Turvaistuinkommentti: Sitten vasta siirrytte seuraavaan, kun pää tulee kaukalosta yli eli kun pää ei enää mahdu kokonaan kaukalon sisään! Jalat voi olla kaukalossa koukussakin - ei haittaa. Ja istua pitää osata ennen seuraavaa istuinta eli ikää 6kk. Suositus on selkä menosuuntaan –istuin seuraavaksi, mutta esim. meillä sellainen, jossa ensin vähän aikaa selkä menosuuntaan ja sitten pitää tietyn painoisena vaihtaa kasvot menosuuntaan.

Me päästään kanssa nyt aloittamaan sisarusuinti, oltiin aiemmin jonossa. Parin viikon päästä alkaa sunnuntaiaamuisin. Täällä on nyt opittu kääntymään myös vatsalta selälle, toisinpäin osasi jo.

Jaksuja kaikille levottomiin öihin! Ja paranemisia flunssista!
 
Pikaisesti tuohon syöttötuoli juttuun ja vähän autonistuinasiaankin.
Meillä on käytössä vieläkin esikoisella tuollainen perussyöttötuoli, jonka saa taitettua pöydäksi. Suomalainen tuote ja muistaakseni Laulumaalla n. 90 euroa(?) siinä oli aluksi myös sellainen pehmuste. On toiminut hyvin.
Ja turvaistuin asiaan. Meillä siis tosiaankaan ei mene enää nuo vyöt kunnolla kiinni kaukalossa. Joutuu pitää peittoa ja kuljettaa sisävaatteissa. Ollaan vähän kallistumassa tuohon BeSafen iZi Combiin tai Izi Comfortiin. Onko jollain kokemuksia? Soitin lastentarvikeliikkeeseen ja sanoivat, että voisi jo 5 kk laittaa kun ainakin toinen oli säädettävissä viiteen eri kaltevuuteen. En ole käynyt vielä katsomassa kuinka testeissä on pärjänny. Nuo on aika hintavia ainakin isofixilla, että pitää perehtyä ennen kuin ostaa.
Paljon olikin tullut tekstiä, pitää palailla kommentoimaan paremmalla ajalla =)
muoks. Piti vielä lisätä kun äsken unohtui, että meillä oli matkakäytössä sellainen kankainen pöytään kiinnitettävä istuin ja se toimi ainakin meillä paremmin kuin hyvin. Päällisen kun sai vielä pestyä.
 
Viimeksi muokattu:
Äääh.. Mulla on koko viikon ollu niskat TOSI jumissa ja kipeenä. Päätäki on sen takia särkeny joka ilta ja lääkkeitä on joutunu nappailemaan. Ja väsyttääki kaiken lisäksi. Mä tarvin normaalisti sellaset 9-10 tunnin unet, että oisin pirteä. Ja nyt ne on jääny max. 8h ja sekin pätkissä. Noh, nyt alko lapsilla syysloma, joten jos sais vaikka vähän nukkuaki. Nyt ku on joka aamu tarvinu nousta 7:n aikaan viemään keskimmäistä eskariin (ja ku ei sitä osaa mennä illalla nukkuun paljon ennen 23:a. Vauvan yöheräämiset on ihan hepreaa.. Suunnilleen joka kolmas yö saattaa nukkua 6-7h putkeen ja syödä kerran, mutta sitte taas heti seuraavana yönä saattaaki heräillä 3:kin kertaa syömään. Ja vaikkei siinä syönnissä kauaa menekään ja jatkaa uniaan taas samantien, niin aina se vaan vähän rasittaa se kesken unien herääminen.

Joten sympatiat kaikille enemmänkin valvomaan joutuville! :hug:

Turvaistuimista: Juu, ei tosiaan haittaa, vaikka jalat tulee kaukalon yli. Sitten kun alkaa pää tulla reunan yli, niin on aika vaihtaa. Tai sitten niinkuin meillä keskimmäisellä, kun vyöt jäi liian matalalle ja veti hartioita kasaan, vaikka muuten olis vielä mahtunutkin.
Mä oon kans miettiny, että minkälaisen istuimen sitä hommais seuraavaksi. On vaihtoehtojakin tullut lisää sitten viime kerran. Meillä ei oo isofixia autossa, eli ihan turvavöillä kiinnitys. Esikoiselle ostettiin pitkän mietinnän jälkeen Britaxin Two-Way Elite, ja se oli käytössä sitten keskimmäiselläkin. Ensin selkä menosuuntaan ja sitten kasvot menosuuntaan. Tuo on vielä tallessa mun äitillä, mutta saa jäädä sinne varaistuimeksi, kun sillä on kuitenkin jo ikää. Eli uusi pitäisi ostaa.

Syöttötuolista: Esikoisella oli pöytään kiinnitettävä malli käytössä, kun saatiin se mun tätiltä. (Se oli muuten hyvä siinä mielessä, että lapsi ei päässyt itse kiipeämään siitä pois, kun ei saanut jalalle tukea mistään) Keskimmäiselle hommattiin semmonen vähän Tripp Trappin tapanen, mutta halvempi. Citymarketissa oli silloin tarjouksessa, niin tarttui mukaan. Eli siinäkin saa säädettyä istumatasoa, ja turvakaaren voi irrottaa. Se on meillä vieläkin käytössä, isommat tytöt tykkää istua siinä. Aikuisen pyllylle on ehkä pikkuisen pieni tuo istuinosa (tai ainakin siis mun pyllylle, joka ei oo pienimästä päästä:whistle:) Jompaa kumpaa noista ruvetaan sitten käyttämään, kun sen aika on.

Nyt en enää muista, mitä muuta piti kommentoida.. Joten Hyvää Viikonloppua kaikille!
 
Aloinpas sitten tutkailla noita istuimia netistä.. ei pitäis :kieh: Tossa comfortissa ei saa selkää menosuuntaan ja muutenki oon taas ihan sekaisin noitten kanssa. Saas nähdä mihin päädytään ja kun pitäis vielä pikaiseen saada semmoinen. Tosiaan aika harvaan saa noin pientä laittaa. Onko toi Gracon kaukalo sitten niin lyhyillä vöillä varustettu vai mikä ihme ettei mein mussukka siihen mahdu.:confused:
 
Kiitos turvaistuinkommenteista! No niinpä. Katoin sitä britaxin istuinta mitä myyjä meille ensimmäisenä alkoi esittelemään niin se on tosiaan 9 kg ylöspäin, mutta nettisivuilla luki myös että 9 kk eteenpäin! Tää myyjä ei oikein siis tiennyt. Eikä se tosiaan osannut edes tän vertaa sanoa, että miten pitkää tuota kaukaloa voi käyttää. Ja ite aloin kyseleen, että eihän noin pieni vielä istu, että mites... Ja sit tosiaan esitteli jotain niitä missä saa kallistusta enemmän. Mutta hyvä näin, ei ole niin kiirettä vielä päättää minkälainen seuraavaksi.
Ukko pihalla nukkumassa. Ei yleensä vaan nuku kauhean pitkään tuolla kun joutuu nukkumaan selällään kun sisällä nukkuu mahallaan. Mutta pienet unet riittääkin tässä ennen yöpuulle menoa. Kyllä nää päivät vaan menee kauheeta vauhtia ohi!
Huomenna olis tulossa vieraita, kivaa, mutta pitäis vähän siivota :( en ole olleenkaan innokas siivooja. No jos huomenna aamusta pikasiivous miehen kanssa saataisiin aikaiseksi.
Mukavia iltoja!

muoks. ai niin vielä (pitäisköhän noita oppaita lukea, eikä täältä kaikkea kysellä :)) on tullut mieleen, että kun noita soseita on alettu syömään niin ootteko te muut antaneet vettä sen jälkeen? Tartteeko tuon kokoiset "ruoan" kanssa juotavaa... Pitää näistä kysyä kans seuraavassa neuvolassa, joka on parin viikon päästä. Ja tosiaan muutenkin sitä kysellä että pitäiskö tuolle tarjota välillä vettä korvikkeen sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Unna: Tuosta Gracon kaukalosta.. Se meillä juuri oli keskimmäisellä. On voinut kyllä muuttua jo 6 vuoden aikana, mutta siinä meillä olleessa oli ainakin vaan 2 korkeutta vöille, ja sen takia tila loppui. Nyt meillä on Brion kaukalo, ja siinä on 3 eri korkeutta (tällä hetkellä vyöt keskimmäisessä). Joten eiköhän tyttö siihen mahdu vielä hyvän aikaa.

Veden antamisesta: Ei vauva vielä tarvitse sitä vettä, kun maito varmasti on vielä pääasiallinen ravinto. Mutta mä oon noilla isommilla kyllä jo alkanut siinä vaiheessa totuttamaan veteenkin, kun on kiinteät aloitettu. Nokkamuki on tullut samaan aikaan kuvioihin. Eivät varsinaisesti ole vettä juoneet, mutta saaneet maistella ja totutella rauhassa. On sitten isompanakin käynyt vesi janojuomana.

Leluista oli myös juttua. Meillä on jonkin verran leluja vauvalla. Taitaa lähes kaikki olla isoilta siskoilta jääneitä.
- Jumppakaari on, johon saa vaihdeltua leluja. Tosin se alkaa olla jo hajoamispisteessä, mutta jonkin aikaa siinä aina viihtyy.
- pari sellaista vaunulelua, mitkä saa roikkumaan
- puruleluja on kaksi
- äitiyspakkauksen helistin
- kaksi ranteeseen kiinnitettävää helistintä (nämä tosin on yleensä kiinni kaukalon kahvassa tai sitterin lelukaaressa)
- kaksi pehmokirjaa, niitä tykkää "lueskella"
- ja tuommoinen leppäkerttu, joka lähtee eteenpäin, kun kuoresta painaa

Nuo helistimet, kirjat ym. on suurin osa tulleet joistain keräyksistä ja lahjoina. Se Liberon kassista tullut Lamazen ampiainen oli tytön lempilelu, sitä katseli jo ihan pienenä pitkään. Mutta isi onnistui hukkaamaan sen viime kauppareissulla :'( (Eli jos joku ei tykkää, niin meille saa lahjoittaa ;) Tosin taitaa olla aika monen vauvan lemppari)
 
Lenniina Just tuota Antiloppia ajattelin heti ensimmäiseksi!:) Vaikutti hyvältä, ei olis tarvinu miettiä mitä ostaa. Mutta ei tosiaan myydä enään Ikeassa. Huutonetissä oli yksi, mutta siinäkin kolme innokasta huutajaa, kun useimmissa syöttötuoleissa nolla ostajaa: /

Jahas, kohta alkaa yritys nukuttaa poika omaan sänkyyn. On päässyt lipsahtamaan enemmän meidän sängyssä nukkumiseen ja kuten on kuultu, sitten ei nuku kukaan..kun pitää koko yö hamuta tissiä.
Lääkäri tätä tänään ehdotti, on tosiaan pieni korjausliike paikallaan. Saas nähdä miten onnistuu, ei voi kovin radikaalia muutosta tehdä heti pikkuiselle, eikä äiti just nyt jaksaiskaan;)
 
Nyt tuli mieleen Tillintallin viestistä että meilläkin toi liberokassista saatu amppari on ollu alusta asti ihan hittilelu. Meillä on 3 muutakin lamazen isompaa lelua, (hirvi, panda ja kirahvi) ja niistä tuo tykkää myös. Ne on kaikki saatu liberopisteillä kun esikoinen oli vauva.
Mä oon kans antanu nyt vettä maistella vähän nokkamukista kiinteitä syödessä. Eipä tuo siitä varsinaisesti juo, mutta tottuu pikkuhiljaa makuun ja nokkamukiin. Tupperin nokkamuki on käytössä, se jossa on silikoninen se kansi. Vaikka mitä erilaisia mukeja on kertynyt, esikoisen kanssa kun kokeiltiin lähes kaikki mahdolliset kun ei aluks meinannu millään juoda mistään. Jostain muuten luin että rintamaitoa saavat vauvat ei tarvis vettä janojuomaks, mutta korviketta syövät tarvis kiinteitä syödessä, kun korvike on sen verran "vahvaa" ettei sammuta janoa.
 
Pitkästä pitkästä aikaa taas...! En vaan ole ehtinyt tai jaksanut kirjoitella, lukemassa olen kyllä käynyt...

Meillä pojalla todettiin maitoallergia muutama viikko sitten, eli imetän nyt munattomalla&maidottomalla dieetillä. Tuo maitoaltistus on ihan peace of cace, eli jos joku vähänkään epäilee allergiaa niin lääkäriin vaan! Ensin siis jätetään 2 viikoksi maito pois (äidiltä lehmänmaito ja muna, ja jos saa korviketta niin 2 viikoksi vauva apteekin almiron peptille). Sen jälkeen tehdään valvottu altistus tavallisella korvikkeella. Meillä oireita tuli jo siitä kun nannia siveltiin poskeen... Jos on vakuutus tai jos vaan talous antaa myöten niin suosittelen yksityistä, siellä altistus on "inhimillisempää"...

Turvaistuimista: Meillä on nyt britax baby safe plus isofixillä ja hyvin mahtuu. Tai no, hyvin ja hyvin.. Kyllähän siinä aika ahtaalla on toppavaatteitten kanssa, mutta koska pää ei tule yli niin käytetään mahd lähelle vuoden ikää. Esikoiselle otettiin n. 10kk iässä akta graco duologic selkä menosuuntaan) ja se oli tosi hyvä siihen asti ku mahtu siihen.. 2 vuotiaana vaihdettiin hts be safe combi x3:seen, ja siihen mahtuu vieläkin 2v9kk ikäisenä hyvin selkä menosuuntaan! Poika on myös tarkotus siirtää ens keväänä/kesänä siihen duologiciin, ja sen jälkeen saa tuon hts:n samalla kun tyttö siirtyy turvavyöistuimeen. Kaikki nuo kolme penkkiä on ollu tosi hyviä sen ajan kun ovat palvelleet, voin suositella! Mutta näin pienelle en laittaisi tuotoa hts:ää, on vielä turhan iso vauvalle, ja kaltevuuttakaan ei ole mielestäni tarpeeksi pikkuiselle selälle... Kyllä siihen kaukaloon pitäisi mahtua vielä puolisen vuotta...

Syöttötuolia meillä ei vielä käytetä, otetaan sitten käyttöön kun istuu itse. Nyt jo kyllä istuu sylissä, mutta itse ei pysy istualteen.. Tuossa puolen vuoden kieppeillä varmaan sen tuolin saa käyttöön.. :)

Soseita Ei olla vielä aloitettu. Tässä muutaman viikon päästä ajattelin aloitella maissilla. Sitten kesäkurpitsä, palsternakka, päärynä yms. Pottu ja porkkana otetaan vasta myöhemmin... Vettä ajattelin myös alkaa tarjoamaan mukista (mukista tuo meidän poika tosiaan juo hyvin, musta aika hassua kun oikeen ite ottaa kupista kiinni kaksin käsin ja hörppii! :D ) samalla kun kiinteät aloitetaan, lähinnä suun huuhtelemiseen...


Me ollaan kans käyty perheuinnissa ja ollaan tykätty! Esikoinen on kyllä melkoinen vesipeto ja nauttii eniten, mutta kyllä pojukin uiskentelee tyytyväisenä sen 30min minkä uinti kestää.. Viime kerralla sukelsi eka kerran ja hyvin meni, ei ollut moksiskaan. :)

Nyt iltapalalle ja pojan viereen nukkumaan. :)

Adalia
 
Trip trap on meilläkin jo esikoisen ajalta odottamassa, ollut ihan lapsilla käytössä sitten työtuolina jne, eli siinä mielin hyvä sijoitus. Mutta tosiaan Jane kun mietit voisiko jo laittaa syöttötuoliin, en kyllä suosittele - ainakin kannattaisi lääkärin kans jutella asiasta. Meilläkin vaikka poju jo 3kk neuvolassa istui selkä suorana ja sylissä pääsee istumaan puoli-istuvasta, odottelen kyllä tuonne 6kk tienoolle, ennen kuin syöttötuoliin yritetään. Eri asia jos on ne sivulle suojaheijasteet (eli osaa "ottaa" vastaan) kehittyneet, mutta harvoin niitä on vielä 6kk ikäiselläkään. Mä syötän yleensä ihan niin, että istuu mun sylissä selkä mahaani vasten, onnistuu tältä herralta niin yllättävän hyvin. Eilen oli hauska, kun olin sosetta maistattanu ennen muun perheen ruokailua (ekat kerrat on saanut samassa "kattauksessa") ja oli mun sylissä kun muut syötiin uunimakkaraa ja perunamuusia - poikahan meinas totaalisesti hermostua, kun ei päässyt mun lautasen antiin kii:LOL: -hitusen maistatin muusia (siis murun, kun oli tavalliseen maitoon) ja kun näytti, että tosiaan syömistä on vailla, piti sitten hakea lisäsatsi omaa sosetta, että sai sitten syödä muiden kanssa. Pitääpä tässä varautua jatkossakin, että herra on jo sosiaalinen syöjä...

Huomenna lähdetäänkin reissuun, kylpylälomalle - minä, kolme lasta ja äitini poimitaan väliltä jelppimään. Mies paineli työreissuun ulkomaille ja tulee vasta keskiviikkona...
 
Hei taas :)

Täällä oli 4kk lääkärineuvola, ja kunnossa on poitsu :) 6700g painoi ja oli 63cm pitkä.. :D Esikoinen olin vähän pullukampi versio, vaikka tyttö onkin :D Nyt 2v 4kkk ja on ihan normaali 14kg tyttö :) vauvana oli vain pyöreä kun ei huitonut ja heilunut noin paljon kuin Alpo tekee.. ei kylläkään vielä ihan käänny vaikka kovasti yrittää :D

Me alotettiin kans soseet muutama päivä sitten ja kakka tosiaan kulkee nyt paremmin :) ei sitä sosetta tosin mene juuri mitään sinne suuhun, mutta vähän kuitenkin.. kielirefleksi työntää vielä aika paljon suusta pois :) me alotettiin bataatilla ja luumulla.. seuraavaksi varmaan sitten porkkanaa ja perunaa ja päärynää.. ehkäpä.. teen varmaan itse.. tein esikoisellekkin ruuat itse, kun ei hän kaupan purkkeja suostunut syömään... toisaalta olis hyvä kun söis molempia.. esikoisella se ei onnistunut.. pitää kokeilla tälle kans :D en itekkään tosin tykkää niistä kaupan purkeista :D

Täällä on kaukalona recaro young profi plus.. ihan hyvin mahtuu.. tosin toppavaatteissa on ahdasta.. ostin siis tuon kaukalopussin et voi sit laittaa sisävaatteissa ja pussin sisään nii mahtuu pidempään :) lähes vuoden ikään varmasti koitetaan siinä pitää... esikoisella on maxi cosi pearl istuin naama eteenpäin.. se on 9-18kg.. ja isofixillä.. siihen aateltiin laittaa pojukin, vaikka onkin kasvot menosuuntaan... tai saa nähä, joudutaanko taas ostamaan uusi istuin, ku auto menee vaihtoon ja ei voida ostaa kun joku aika halpa auto.. et ei välttämättä sit oo isofixejä.. hmm.. huoh.. vasta ostettiin tuo pearl istuin esikolle kun saatiin auto missä on isofixit.. mut se auto sit hajos totaalisesti ja kuaheet rahalliset tappiot tuli :/ ennen oli pritaxin se uusiin minkä voi laittaa kumminkin päin.. mut oli jotenki hankala se miusta ja painava.. myytiin se sit kaverille.. et täältä saattaa sit saada tuommosen maxi cosi pearl istuimen.. lähes uuden ja ei oo kolaroitu varmasti.. jos nyt ei löydetä auto sillä hintaa mihin tuon vois laittaa.. ite kyl tykkään tosta maxi cosista ja on hyvin pärjänny testeissäkin.. tosi helppo laitta lapsi siihen :) mut se siitä sit.. :D

Tänään taas pitäis koittaa jotain tekemistä keksii lasten kans.. huoh.. ois vesipeuhula uimahallissa, mut sinne ei vois mennä ku esikon kans ja en tietty just tänään saa pojua mihinkään hoitoon.. joten se siitä sitten.. esikkokin kylläkin vähän jähmettyy tuolla uimahallissa ku on nii kylmää vettä.. kylpylässä on paremmin vaikka ei oikein päätä uskalla laittaakkaan veteen.. pitää heti 4v:nä laittaa tyttö uimakouluun ja poika kans... ei ollu vauvauintia täällä, nii vähän on jääny araks tuo tyttönenkin.. mut eiköhän se siitä :)

Anzzu
 
Juu ei mekään vielä olla poikaa istuttamassa, vaikka syöttötuoleista kyselinkin:) Aika vaan hujahtaa nykyään niin nopsaan että sitten ei yhtäkkiä olekaan sitä tuolia kun sitä kaipaisi, eikä hajuakaan minkälaisen hankkisi.
Meillä menikin omaan sänkyyn nukutus ihan hyvin, vaikka sainkin nyt aamulla nukkua tunnin vähemmän, kun en enään ottanut pikkuista viereen "mammimaan. Mutta luulen että oma ja pojankin uni oli nyt laadukkaampaa. Illalla vaati 3x nukutusta ja yöllä kun heräili yksi nukutus riitti. No omassa sängyssä nukkuminen olikin varmaan vanhassa muistissa:)

Pulinapadalle Rentouttavaa reissua!
Meilläkin poika katsoi ihan kummissaan kun äiti söi Hänen hedelmäsosetta:D Olisi halunnut ottaa samasta vaikka oli itse just hyvin syönyt.

Minä olen aina välillä antanut vettä hikkaan, eilenkin oli hirveä hikka ja pojalla alkoi jo mennä hermo. Vähän vettä niin hikka lähti ja rauhoittui, ottaisi kyllä vettä ihan mielellään enemmänkin. En ole uskaltanut paljon antaa, kun kuitenkin imetän.

Kivaa viikonloppua! On kylmän mutta kauniin näköinen aamu.
 
Antiloppia saa edelleen ikeasta, ainakin ite sellaisen just toissapäivänä kävin ostamassa ja kyllä meillä on sitä jo pariin otteeseen käytetty koska th sanoi viimeks että tuettuna, anna istua vaan syötön tai sen ajan mitä ite syöt..
Toki en lähtis iteksee istuttelee vaan kyselisin nimenomaan sieltä neuvolan suunnalta mielipidettä asiaan, mä nyt luotan siihen et th sanoi etten mä sitä enää pilalle saa jos joitain hetkiä päivässä siinä istuu.


Vettä meillä on annettu ihan alusta asti, ensin helteiden takia koska poika oli selvästi janoinen ja nyt kun kiinteitä syödään jo niin paljon että maito on jääny vähän vähemmälle annetaan vettä.

Turvakaukalo
me vaihdetaan jossain kohtaa sellaiseen joka menee ihan isoks asti, mut koitetaa me nyt vaan sitkutella mahdollisimman kauan ton gracon kanssa..Tota toista ei saa nimittäi selkä menosuuntaan, joten varmaan keväällä sitä sit kattellaa...

Yöt on ny tollu paranemaan päin, mä kuule luulen et tää on ihan puhtaasti vaan vaihe, eli elää tosiaan päivän tapahtumia öisin niin vahvasti et menee siks hulinaks...Koska nyt kun toi osaa kääntyä kunnolla kumpaankin suuntaan, se ikäänkuin rauhottu kun ei enää tartte yrittää ja yöt alko sitä mukaa paranemaan..

Mutta joo, mä lähen jatkaa kahvittelua ja oottelen miestä kotiin, meillä on vaihteeks "parisuhde"kriisi.. :headwall:

Maira ja Juhis 4,5kk
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, joskos sitä ehtis hieman kommentoida ;)

Elettaria Cardamomum: Kiva kuulla pitkästä aikaa. Tulehan kirjailemaan enemmän kuulumisia kunhan joudat!

Pulinapata & Miumiu83: Hyvä tietää, että jommankumman käden suosiminen, ei tarkoita, että tulisi sen kätinen. En muista esikoisesta kumpi hänellä olisi ollut vahvempi.

Häsätius: Meillä on ollut jo pidempään normaalia sinappikakkaa. Pelkällä rintamaidolla mennään. Parina ekana kuukautena saattoi joskus olla vihertävää, varsinkin jos oli ilmavaivaa. Alkuun kakkasi monta kertaa päivässä, nyt kerran päivässä tai joskus jopa jättää yhden päivän väliä. Usein tulee nyt sellaiset kunnon ”niskakakat”.

Mirna: :hug: Toivottavasti ei ole masennusta, vaan ainoastaan tuota esikoisen mukana tulevaa sopeutumista. On vielä muistissa tuo ensimmäisen lapsen mukana tuoma järkytys. Muutaman kerran tuli kaverille valitettua puhelimessa, että mitä olen mennyt tekemään ;) Varsinkin ekan kuukauden aikana univelkaisena ja paniikissa keskosvauvan kanssa. Se menee ohi, voin kertoa, mutta aikansa se ottaa. Näin toisen lapsen kohdalla osaa jo nauttia. Olin myös kova menemään ennen esikoista ja siinä tuli sitten sysäyksessä avioliitto, omakotitalo ja vauva, iso huh =)

Adalia: No voi että, justiinsa tuo Combi oli sellainen, että voi 5kk laittaa, ainakin kaupan tädin mukaan. Pakko kait se on rahjustaa sinne lastentarvikeliikkeeseen, muuten tulee hulluks ;) Meillä oli esikoinen tuossa vauvakaukalossa melkein 10 kk asti, mutta nyt tulee kohta Nuukilla painorajakin vastaan vaikka vyöt riittäiskin. 11 kg mennyt jo yli ja ikää se 4, 5kk. Voi pöh ja höh. Eilen kuulin, että kaverilla on tuo Combi ja kunhan ukot tulee tuolta kalasta, aion testata miten siinä istuu, on kuulemma ollut tosi tyytyväinen istuimeen ja paljon matkustavat.

Tillintallin: On juu tuossa uudemmassa kolme säätöä, meillä se Gracon logico S 08- vuoden malli. Ylimmässä olis paras pitää, mutta sitten ei sisävaatteissakaan riitä vyöt. Keskimmäisessä kun pitää niin jää vähän tilaa.

Pulinapata: Mukavaa reissua =)

Miumiu83: Tsemppiä sänkyyn nukuttamiseen. Meillä myös kehtoon nukuttamisen kausi meneillään. Taas vaihteeksi ;) Ekalla syötöllä otan viereen loppuyöksi.

Tää mamma sai vihdoin tilattua ajan kuntosaliohjelman tekoon, haastattelu olis maanantaina. Josko se siitä taas lähtis. Ilmoittauduin myös työpaikan pikkujouluihin, kun sattuivat olemaan mukavasti niin, että anoppi on lastenhoitoapuna. Voi sitten mies viedä ja tarvittaessa ottaa Nuukin mukaan ja imetän vielä autossa ennen juhlaa. Tuo ei ollut viimeksi riemuissaan saadessaan maidon pullosta ja oli mennyt pelleillyksi. Mutta uskoisin, että syö kun nälkä tulee. Nyt siivoamaan kun vietetään Nuukin ensimmäistä nimpparijuhlaa huomenna..
Mukavaa aurinkoisen kuulasta viikonloppua toivottelee
Unna&Nuuk
 

Yhteistyössä