~Kesäkuun kullannuput 2010~

Ripe72:Meillä kanssa vastaavanlaista rättileikkiä, tuo rätti on jo toiselle tosi tärkeä. Myös sellaista kukkuuleikkiä mennään, että vetäisen sen harson toisen naamalta ja sanon kukkuu, sitten käkätetään. Tai muita variaatioita edellisestä. Rättiä myöskin lutustetaan paljon.

Maira: Huh huh, onpas Juha kova syömään:O

Miumiu83: ja pohtijatar: flunssankarkoitus mameille ja vaaveille:stick:

Saagatar: Vielä en ole aloitellut puuroa, mutta uskoisin, että kaupan puurojauheilla aloitellaan. Esikoisella toimi hyvin ja söi mieluusti puuroa kun ei ollut kökköistä. Joskus reissuun ostin myös semmoisia tetroja. Tiedän muutaman jotka sauvasekoittimella hienonsivat alkuun tavan kaurahiutaleet ja saivat "kultakurkuillekin" sopivaa puuroa halvalla.

Rapu82: Tsempit sinne levottomiin uniin!

Saas nähdä kuin mein pieni nukkuu. On sitten vedellyt ulkona unia yhteensä 7,5 h. Ensin päikkärit 3h sitten uudet unet 2h ja vielä minun kauppareissun ajan 2,5 h oli miehen ja esikoisen kanssa lenkillä ulkona:O Eilen yllätti ja meni hienosti nukkumaan samoin kuin tänään. Eilen tosin meinas kiukuta ni nostin sen sitteriin, et ole sitten valveilla. Hän oli ja kujersi, kiljui ja heilutti koko miehen voimalla sitteriä. Tunnin jakso kiekua ja sitten tissin kautta unille. Olen vissiin muutaman kerran yrittänyt laittaa unille vaikka ei väsytä. Pelkään niin sitä yliväsymystä.

Nuuk pönkes äsken mun sylistä väkisin istumaan ja istui siinä sitten hetken ilman mitään tukea, sen verran annoin istua, että mies videokuvas. Millä tota kohta estää istumasta kun niin voimalla pönkee. Samoin toi viltin päällä kääntyily on lisääntyny, tänään oli kääntynyt niin, että vitriini sai komean pissisuihkun päälleen. Onneks ei menny laatikkoon asti.

Täältä on mukava lukea, kuinka samanmoisia juttuja tuon ikäisillä vauvoilla on. Sekä hyvässä että pahassa. Esikoisen aikana en kirjaillut mihinkään enkä pahemmin lukenutkaan, harmi, nyt kun jälkikäteen ajattelee. Usein oma kirjoitus on kiireessä hutaistu ja virheitä täynnä eikä saa sanotuksi sitä mitä pitäisi tai haluaisi, mutta mukavaa vertaistukea täältä on saanut.

Kiitoksia ihanaiset ja kauniita unia kaikille mameille ja pikkuisille:heart:
 
Täältä on mukava lukea, kuinka samanmoisia juttuja tuon ikäisillä vauvoilla on. Sekä hyvässä että pahassa. Esikoisen aikana en kirjaillut mihinkään enkä pahemmin lukenutkaan, harmi, nyt kun jälkikäteen ajattelee. Usein oma kirjoitus on kiireessä hutaistu ja virheitä täynnä eikä saa sanotuksi sitä mitä pitäisi tai haluaisi, mutta mukavaa vertaistukea täältä on saanut.
Just piti kirjoittaa aivan samaa :) Jää aina omista teksteistä jotain olennaista sanomatta... Asiaa ei helpota, että tulee kirjoiteltua ykskätisesti ja usein "väärällä" kädellä :)

Eniveis, kiitos taas kaikille, ootte ihania totisesti :) Päästiin miehen kanssa sinne leffaan, oltiin 4 tuntia pois eikä kukaan kuollut! :D Ei sitä oikein osannut rentoutua, mutta teki silti erittäin hyvää meille, saatiin puhuttua niin, että keskityin kerrankin vain miehen sanomisiin enkä vain teeskennellyt kuuntelevani samalla hyysäten poikaa :) Ehkä sitä vois joskus ottaa uusiksi, kun mies tulee työmatkaltaan...

Huomenna lento Suomeen ja tietty siel on joku lakko taas, voihan ärrrrrr ja murrrrr! Jännittää muutenkin ihan tarpeeks ensimmäinen lento, paluumatkalla ei ole edes mies mukana vaan lennetään kahestaan. Yikes!

Flunssasta kärsiville voimia ja pikaista paranemista! Ei ole kivaa olla kipeänä, me jo yksi flunssa sairastettiin ja varmaan reissussa tulee toinen... yleensä miulle aina käy niin.

Unna, asuitkos Helsingissä, kun en nyt muista.... muuten voisin ostaa yhden pussukan siulta jos ei reissussa tartu mukaan :)

Nyt pitäis ryhtyä pakkailemaan... onneks on ruoka vielä omassa nahkapussissaan, helpottaa kummasti!
 
Viimeksi muokattu:
Milkei: Kiva, että teillä oli mennyt hyvin leffaretki. :) Ei me ihan Helsingissä asuta, tässä radanvarressa kuitenkin. Poikien pappa asuu Helsingissä ja voidaan sinne kyllä tunnin sisään ajella, vaikka pappaa moikkaa jos ei muuten. Tai vastaavasti tuoda lentokentälle tms. riippuu vähän aikatauluista. Eikä sitä mitään ostaa tarvii voin ihan ilmaiseksi antaa, eipä ne ole itellekään mitään maksaneet:D

Jaahas, Nuuk huuteleekin tuolla, ajattelin, että ehdin nettisivustot tsekata ennen kuin herää..
 
Huh, jopa oli yö! Heräiltiin syömään lähes koko yö tunnin tai puolen tunnin välein. Eihän siiä ehtinyt itse saamaan kuin hätäisesti parit torkut ja nekin jossain ihan ihme asennossa, niin että nyt on niska ja selkä kipeenä. Pitäisköhän tolle pojalle ruveta syöttämään kohta jotain kiinteämpää?! Eilen tein pojalle pakkaseen valmiiksi omenasosetta ja intouduin sitten kokkailemaan itselleni iiison kulhollisen suklaavanukasta.

Rättileikki on täälläkin pop. Eilen oli vauvajumpassa sellainen hurjan iso laskuvarjokankaasta tehty väriympyrä, jota heilutettiin piirissä vauvojen päällä sekä tehtiin siitä semmoinen ”teltta”. Hauskaa oli.
Käkätystä aiheuttaa meillä myös, kun saa könytä mamin masun päällä. Leo on alkanut liikkumaan tuossa jumppamatolla selällään työntämällä itseään jaloilla eteenpäin. Hauskan näköistä.

Saagatar voimia teille. Onneksi teillä on kuitenkin Valo-poika, yrittäkää kaikesta huolimatta nauttia hänestä. Oman lapsen menettäminen on varmasti sanoinkuvaamattoman rankkaa. Omalle kohdalleni sellaista ei ole sattunut, mutta olen menettänyt veljeni. Hän sairastui vakavasti noin vuoden ikäisenä ja lopulta menehtyi sairauteen 11-vuotiaana, kun olin itse 18. Suru on musertava ja siitä on todella vaikea päästä yli, mutta päivä kerrallaan ja pikkuhiljaa elämä jatkui. Nyt oman lapsen myötä elän toisinaan noita hetkiä mielessäni uudelleen, erityisesti, koska sairaus on periytyvä ja joskus pelko Leon terveyden puolesta tahtoo saada yliotteen. Siksi en pystynyt katsomaan tuota ohjelmaakaan. Onneksi kyseessä on kuitenkin hyvin harvinainen sairaus.

Huh, tulipas synkkä olo, varmaan tuo valvottu yö vähän vetää mielen matalaksi. Taidan mennä tyhjentämään sen suklaavanukaskulhon.
 
Pakko oli tulla kirjoittamaan jotain positiivista tuon synkistelyn perään:

Nähtiin äsken kävelylenkillä kettu. Sillä oli oikein paksu punertava turkki ja vitivalkoinen hännänpää. Juosta jolkotti lenkkipolun yli ja jäi sitten katselemaan meitä metsän siimeksestä. Siinä sitten tovi toisiamme tuijoteltiin, kunnes kettu lähti jatkamaan omia puuhiaan.
 
Taisi flunssaolo johtua vaan väsymyksestä, vaan eipä sillä etteikö nyt väsyttäisi. Eilinen päivä ja yö eivät olleet yhtään kivat:( Ihana yhdistelmä vauva joka ei juuri nuku päivisin ja hampaat..niitä hän nimittäin tekee, sormilla ei tunnu, mutta kun imetän vasemmalla puolella niin tuntuu terävä piikki.
Päivät on hirveitä kun yksi ei nuku niitä vähiäkään unia ja vaan kitisee.
Annettiin eilen suppo, mutta sekään ei oikein auttanut ja kun ei enempää uskalla antaa kun yksi 60mg, kun ei tiedä pikkuherran painoa, no huomenna neuvolan jälkeen tietää..

No jotain hyvääkin, käytiin just shoppailemassa, pikkuinen nukkuu taatusti vaunuissa jonkin verran ja äidillä on kivaa:)

Edit. kun paremmin ehdin, ihan totta puhuit Unna, hyvää vertaistukea täältä saa:heart:

Ainiin, Milkei ja miksei muutkin. Näin just Prismassa ihan ä-pakkauksen näköisen makuupussin eri kuosilla, on s-ryhmän omaa Ciraf-merkkiä. Kivannäköinen ja ihan edullinenkin:)

Mieskin tajusi eilen että oli ollut vähän rankkaa ja toi piristykseksi kukkia=)
 
Viimeksi muokattu:
:wave: Pitkästä aikaa tänne taas kirjottelen. Nyt on jotenki aika menny kaikkeen muuhun, ettei oo tullu ees luettua kaikkia juttuja. Keskimmäisellä kun alko tuo eskari, niin siinä on oma hommansa ku ensin aamulla saa sen ylös ja vietyä eskariin ja sitte päivällä vielä haettua pois. Ja sitte mitä on aikaa ollu ni oon ommellu, sekä vaatteita että vaippoja, ku rupeevat käymään pieniksi. Ja kaipa nuo isot siskotki tarttee jotain vaatetta :whistle:

Neuvola meillä oli maanantaina, tasan 4kk. Mitat oli 7130g ja 63,6cm (syntyessä 3295g ja 49cm). Kovasti tyttö kasvaa ja kehittyy. Meillä kuolataan kamalasti, on kuolattu jo pari kuukautta, pidetään leluja käsissä ja pistetään niitä suuhun. Ja tyttö jutteleeki kovasti kun sille päälle sattuu. Kattoo kyllä vieraan näkösiä ihmisiä pitkään ja on jopa vierastamista esiintyny. Ja kiljumisen keksi tossa jotain kuukausi sitten, kaikki oli sillon kiljumista, niin nauru kuin itkukin. Muutaman kerran on kääntyny jo mahaltaan selälleen, ja mahallaan ollessa vie jalkojaan mahan alle niin yrittäis liikkeelle. Ei tosin vielä pääse, eikä oo kiirekään. Sylissä ei viihdy selällään enää yhtään, ympärilleen pitäis nähdä. Ja kovasti yrittää istumaan, joten on tyttö pieniä hetkiä jo ajoittain saanut istua. Tosin tämä tapahtuu sylissä tuettuna eikä koko painollaan. Ihan ihmeissään oli ekoina kertoina.

Tyttö on ollu suht hyvä nukkumaan aina. Yöunetki on ollu parhaimmillaan 8h! Tosin nyt on taas näköjään vähän levottomammiksi muuttuneet yötki, eli useammin heräilee. Päivällä nukkuu yleensä yhet pitemmät unet. Ja usein ulkona vaunuissa, kun haetaan sisko. Tosin nyt on ollu kyllä vaikeuksia näillä aurinkoisilla keleillä. Meiän parvekkeelle ku paistaa suoraan aurinko ni vaunuissa tulee tosi kuuma, eikä tuo sitte nuku. Jos on varjosampaa ja viileempää ni nukkuu tosi hyvin.

Meillä ei olla vielä maisteltu mitään kiinteitä ruokia. Äidinmaidolla mennään. Iltaisin tosin oon antanu osan maidosta pullosta, kun ei aina jaksa rinnasta väsyneenä imeä (vaikka sitä maitoa ois). Yleensä se on aamulla lypsettyä tai pakkasesta sulatettua omaa maitoa. Pari kertaa oon kyllä antanu NANia, kun olis menny pakasteen sulattamiseen liian kauan. Katsotaan nyt, mihin asti pärjää pelkällä maidolla.

Niii.. ja meiän tyttöhän on nimeltään Aava, en oo tainnu sitä mainita vielä :heart:
 
Saagatar Jaksamista sinne teille edelleen kovasti. Piti aikaisemmin jo kommentoida. Aloitin kans katsomaan ohjelmaa, mutta jäi sitten kesken kun poika heräsi. Todella hyvin sinä kyllä jaksoit ja selkeästi ja hienosti kerroit asioista. Kaikkea hyvää teille Valon kanssa elämään! :hug:
 
Saagatar Kävin näin aamun pimeinä tunteina lukemassa sun blogia ja itkuhan siinä pääs..Mä en pysty käsittää mitä kaikkee te olette käyneet lävitse ja mitä käytte koko ajan, noi on yksinkertaisesti vaan niitä asioita että vaikka kuinka puet niitä sanoiksi ja vaikka mä kuinka tavaan niitä tolta, en mä saa kiinni kun murto-osasta teidän ajatuksista ja tunteista..Se on tavallaan niin surullista, mutta kaunista.. :hug: Sä olet ollut ajatuksissa todella paljon viimeisen parin viikon aikana taas.


Nyt mä vähän marisen heti perään.. :ashamed:
Meillä ei nukuta edelleenkää, ei vaikka mä kuinka syötän ja tankkaan tota poikaa...Mä tänää keskellä yötäkin nousin antaa ruokaa ja vetikin koko pullollisen mutta silti kitisee ja känisee, mä ennen 5 sain sen rauhottuu vasta meidän sänkyyn ja kun aattelin et joko nyt mäkin saisin alkaa oikeesti nukkuu niin palohälytin alko piipittää patteriaan..Mä sit luovutin ja nousin keittää kahvit, oonpaha porukoilla ainakin hyvissä ajoin tänää..(meen viihyttää äitiä kun on sairaslomalla..) Eikä sillä, jo mä oon kerenny juoksee makkariin laittaa tuttia takas tässä kahvinkin aikana..Eli eipä tolla olis saanukkaa nukuttua... : /

Mä en nyt tiiä mikä on ongelmana, mut jossei tää ala helpottaa niin mä pyydän ens neuvolassa et antavat pojalle lekuriajan ja kattovat sen lävitte ettei korvatulehusta tms..Muutenkin pitäis tiistaina neuvolassa ottaa puheeks tuo puklaus, tyypillä ei meinaa taas pysyä mikää sisässä, kiinteiden alotus hillitsi puklun määrää, mut eilen meni siihen et puklas kiinteetkin ulos..Mä alan olemaa huolissani kun paino ei viimekskää ollu noussu kk aikana kun reilu 400g, saas nähä onko nyt tullu yhtää..
 
Mairalle tosi pikasesti ennen kerhoon lähtöö.. Onko teillä neuvolassa tai muuten ajateltu refluksin mahdollisuutta? Usein se kuulemma helpottaa kiinteiden aloittamisen myötä tai sitten kun lapsi lähtee liikkeelle tai alkaa oleen enemmän pystyssä. Meillähän Elsillä on se ja maidonsakeuttajaa sekotetaan korvikkeeseen. Joskus aikasemmin mulla kävi mielessä toi refluksin mahdollisuus kun kirjottelit siitä että Juhalla helpotti puklailu kun velliä sekotettiin korvikkeeseen (eli siitä varmaan tuli paksumpaa) En siis nyt sano että Juhalla se olis, mut ehkä kannattaa puhua neuvolassa. Meillä oireina oli mm. itkuisuus, todella runsas puklailu ja jopa 3 tuntia syönnin jälkeen, selän kaarelle vetäminen, nieleskely, maito ihan selvästi nousi takaisin suuhun jatkuvasti.
Nyt kerhoon, palaan myöhemmin!
 
Maira sä olitkin aikaisin hereillä ja nyt varmaan jo reissussa. Mukavaa reissua teille!
Meillä jotenkin samantapaista tilannetta. Kaipailen niitä läpinukuttuja öitä. Mistähän tää tosiaan vois johtua. Miekin aattelin, että pitää antaa nyt vielä enemmän kiinteitä jos auttais, mutta enpä tiiä. Nyt olen antanu vaan päivällä perunaa ja illalla sitten velliä sen 2 dl. Viime yönä sain pojan nukkumaan siinä vähän ennen kymmentä. Sitten pitkin yötä kuuluu öhinää ja ähinää ja minä tietysti aika usein niihin heräilen ja kuuntelen, että herääkö se nyt oikeesti. Usein ei. Neljältä sitten nousin syöttämään kun ei ähinä loppunut. Ja kun laitoin takaisin omaan sänkyynsä, niin hän kyllä nukahti mutta minä en. :( No onneksi mies sattui nyt olemaan kotona, niin heräsi tuon kanssa johonkin aikaan tässä aamulla. En edes kuullut ja minä sain nukkua pidempään.

Meillä on lääkärineuvola nyt huomenna perjantaina. Aion kysyä tuosta puklaamisesta, jota on melko paljon! Luulen, että painoa on tullut kuitenkin hyvin, että ei niin paljoa määrällisesti puklaa, mutta sitä tulee tosi usein. Ja toiveissa oli kans että kiinteiden myötä helpottaisi, mutta saa nähdä. Ja pitääpä pyytää, että katsoo korvatkin. Voihan se olla että ne muutenkin tarkastettais. Ei ole mitään tietoa, mitä ne tässä 4 kk lääkärissä tutkii.
Nyt lisää kahvia ja heräilyä.
Mukavaa päivää mammat ja muksut!

T.R&A
 
Kiitokset kaikille vertaistuesta täältäkin :flower::heart:

Parantumisia flunssasta flunssaisille!

Ripe: Elektronisella ilman suojuksia, mittaan kuumetta pepusta.

Onnittelut Juhalle hampaasta ja paranemisia Mairan sormelle;) Jaksuja/helpotusta öihinne!

Janen hampaalle paranemisia!

Mirnalle pahoittelut tädin tulosta ja paranemisia ”liitoskipuihin”!

Mintulle plussatuulia, sitten kun aika on :hug:Hoitovapaalle olen jäämässä äitiysloman jälkeen. Tämän hetken suunnitelmissa töihin paluu syyskuussa -12. Mukavia synttärikemuja teille!

Saagatar: :hug:Meillä ei vielä puurotella, mutta esikolle ostin puurot vauvapuurojauheena (montaa eri sorttia) ensi alkuun, oli PALJON hienompijakoisempaa kuin ”aikuisten puurot”.

Milkei ja Rutti: Niinhän se on, että äiti tietää, mitä lapsi tarvitsee; Anoppien ja perhekerhojen kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa. Heidän neuvonsa voivat sopia yhdelle vauvalle, mutta eivät kaikille. Paras muistokin vauva-ajasta jää, kun on noudattanut lapsensa hoidossa oman sydämensä ääntä ja näin tehnyt parhaansa :hug:Ja Rutille plussatuulia!

Jonna: :hug:

Tillintallin Aavalle onnea hienosta nimestä :flower:

4 kk neuvola: Sain kuulla, että se olisi pitänyt olla lääkärineuvola, mutta joku sekaannus asiassa. Pääsemme sitten 5kk lääkärineuvolaan. THL:lle tehtiin haittavaikutusilmoitus Rota-rokotteesta seuranneesta 2,5 viikon vatsaoireista - nyt jo parantuneet! Mitat olivat 65cm ja 6905g.

Lenniina ja Hamuliini 4kk + 5pv

muoks. Ja me jatketaan vielä äidinmaidolla, ei siis aloiteta vielä kiinteitä, koska kohtuullisesti tunnutaan pärjäävän näinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenet!
Käytiin just 4kk neuvolassa, poika oli kasvanut ihan nätisti, pituus/painosuhde 0-käyrällä. Mutta käski antaa sosetta niin paljon kun vaan syö. Nyt ollaan vielä menty että sosetta tietyt annokset (puoli pilttipurkillista) ja maitoa niin paljon kun haluaa. Eli eipä varmaan pelkällä maidolla edes enään pärjäisi.
Mitat oli 7070g ja 64cm.
Sai kolmannen Rota-annoksen, toivottavasti ei tulis lisää kitinöitä. Puroista kun kysyin niin tuli ihan tiukasti että 5-6kk ja terkka oli sama joka käski aloittaa soseet jo vajaa 3kk:D

Maira Minä en mistään mitään tiedä, mutta tuli kuitenkin myös mieleen tuo refluksin mahdollisuus. Toivottavasti selviää:)

Tillintallin Meillähän onkin lapsosten syntymä, sekä 4kk mitat aika lähellä toisiaan:)

Ideoita mitä tehdä pahasti jumissa olevalle hartialle? Mitään lääkettä/kylmägeeliä ei kai saa ottaa, jos imettää. Illalla saan mieheltä hierontaa.
 
Huomenta!

Nyt on kyl pari päivää ihan hävettänyt, että olen kehdannut verrata meitin poikaa vaativiin vauvoihin!:ashamed: En olisi ikinä uskonut, että 3 kk voisi olla meilläkin se rajapyykki hieman elämäänsä tyytyväisempään vauvaan, mutta toivoisinpa näin sittenkin olleen. Kyllähän hän itkee ja kiihtyy nopeasti, mutta olen kuullut, että joskus vauvat itkevät..;) Ja temppuilla pitää äidin ja isän, mutta häntä varten olemme. Eilen ja tänään aamu-unille meno on ollut mulle aikamoinen shokki: nukutan syliin, kuten kerroin.. Poika aukoo vähän väliä silmiään ja ilme vois kertoo, että "mitä helvattua mie vielä tässä teen". Puin hälle ulkotamineet ja valmistauduin heijaus urakkaan terassilla, niin toinen on onnellisesti simahtanut ennen ku ollaan ovesta päästy.. Voip olla vahinkoja, mutta ihania sellaisia..

Ja hieman ollaan uskaltauduttu jo ihmisten ilmoille. Käytiin kylässä täysin tuntemattoman mamman luona ja imetys onnistui sielläkin. Töissä kävin myös vihdoin poikaa näyttämässä, kun en ole aiemmin yksinkertaisesti jaksanut kitkuavan lapsen kanssa. Vähän vain otti poikaa päähän kun väkeä alkoi olla jo liikaakin ympärillä. Tänään olisikin sitten pojan eka hoitokerta. Mulla on taas lekuri synnytysvaurioiden kartoittamiseksi, eikä iskä voi aina ottaa vapaata töistä, joten mummo hoitaa. Jänskättää..

Unna Luultavimmin luonto ohjaa istumisessakin. Toiset kehittyy toisissa asioissa vain niin nopsaan ja ovat jänteviä kavereita. Luulisi, että jos itse sen tekee niin siihen olisi valmiudet olemassa. En tietty ole "istuttamisen" (vanhempilähtöisen) kannalla. Suomessa on niin hyvä neuvolajärjestelmä ja lapsen kasvattaminen on tiedettä, että joskus tuntuu, että tuijotetaan vain jotain taulukkoa.

Jonna H. Harmillinen yö teillä, toivottavasti sait jo nukuttua. En muista, että imetätkö sinä? Suklaavanukas saattais käydä vauvan mahaan? Tosin tuskin ihan noin nopeella aikavälillä.. Mie mistään mitään tiedä. Olen vain itse aika aneemisella ruokavaliolla pojan vatsavaivojen vuoksi. Enkä edes tiedä johtuneeko ne mun syömisistä. Suklaa ja maitotuotteet ovat muun muassa nou nou listalla täällä. Maitotuotteilla tuntuis meillä ehkä olevan yhteys - tai sitten mamma on vain herkempi kitinälle silloin kun on tehnyt jotain "kiellettyä"..

Tillintallin ja Lenniina samoilla linjoilla täälläkin eli äidinmaidolla mennään eikä kiinteillä ole kiirusta. Huom! Mun mielipide, ei herneitä! Uskoisin äidinmaidossa olevan vielä pitkään enemmän ravintoaineita ja energiaa kuin esim. porkkanassa, niin en ihan aina ymmärrä miksi neuvola suosittelee niin usein kiinteiden aloittamista kauhian aikaisin. Kait vatsantäytteen vuoksi? Ja jos moni niistä saa apua, niin kait siinä peräkin on. Mut ku ne vie sit tilaa äidinmaidolta.. Ei ole siis tarkoitus kritisoida kenenkään tapaa! Meidän poika on tosiaan vasta 3,5kk, että voihan se olla, että mekin turvaudutaan "mielestäni liian aikasin" kiinteisiin. Ainahan sitä haluaa vain, että omalla rakkaalla on hyvä - ja jos hyvä tulee noin, niin tietenkin. (Ai vähänkö oon arka näissä kirjoitteluissa..:eek:)

Flunssakausi taitaa riehua nyt urakalla. Täälläkin päin yks jos toinenkin kipeänä. Itsellä vain nenä on tukossa ja niskat jäykkänä. Sairastan kyl yleensäkin flunssat mietoina tai siis en edes sairasta. Elikkäs äkkiä koputtamaan puuta!! :hug: kaikille, jotka ovat itse kipeänä tai joiden jälkikasvu sairastaa.

Nyt kun olen palstalle tullut, niin tekis mieli kirjoittaa vaikka ei ole aina asiaakaan.. Mutta mutta nyt valmistautumaan lääkäriin.. :headwall:

Rutti
 
Voi kun kaunis blogi Saagatar:heart: ei tuota tosiaan voi lukea ilman kyyneleitä. Pistää väkisinkin ajattelemaan.

Kiva kuulla kuulumisia Tillintallin ja kaunis nimi tytölläsi.

Rutti: Ei Nuuk mielestäni ole vielä valmis istumaan, on vaan niin pönäkkä, että pysyy itsekseen kun punkee:LOL: Kyllä meillä odotellaan siihen puolen vuoden ikään ja pidemmäksikin jos on tarve. Tuollain sylissä vaan punkee ja punkee niin oli hauska hetken kuvata istuvana kun samalla vielä katsoi telkkaria. Kyllä mun mielestä voi omat mielipiteensä kertoa, tosin onhan se totta, että jotkut asiat ovat niin arkoja, että helposti ymmärretään väärin. Täällä myös vielä mennään täysimetyksellä, katsotaan sitten kiinteitä kuukauden päästä tai aiemminkin, jos tarvetta ilmenee.

Huh, mun ei pitänyt tulla tänne kirjailemaan vaan lähteä ulos esikoisen kanssa. Nuuk onkin siellä raikkaassa ilmassa vedellyt jo tunnin sikeitä. Nyt myö lähetään perässä! Ihanaa, anoppi on tulossa illalla koko viikonlopuksi kylään. Saadaan lähteä uutta sänkyä metsästämään ja muutenkin kiva kun on lapsenhoitoapua.
:hug: kaikille
Muoks. Piti vielä kommentoida tota suklaajuttua, meillä käy kanssa pienen massuun, jos oikein paljon sitä syö.
 
Viimeksi muokattu:
Juu Miumiu, minulla on sellainen käsitys, että vaikka kasvis- ja hedelmäsoseet aloittais aikaisemminkin, ei silti suositella lihan ja viljan ottamista ennen tuota 5-6kk ikää, eli mielummin lisätään noita kasvissoseita ja syödään suhteessa pitempään. Siitä tulikin mieleen, et Maira, oletko kokeillut et jos antaisitki iltapuuron sijasta vaikka hedelmäsosetta jos tuntuu ettei maito riitä, hurja on kyllä pikkumiehen ruokahalu:)?

Tässä ihan taustalla tuo meidän esikoinen, jolla oli melkoisia yöllisiä vatsavaivoja tuosta noin 3kk iästä yli vuoden ajan, kokeiltiin kaikkea mahdollista (maidotonta, gluteiinitonta, allergiatestit jne), mutta mikään ei auttanut - poika vaan huutaa yöt läpi mahaansa ja paukuttelee. Lopulta ravintoterapeutti tuumas et poika taitaa saada liikaa kuituja, eli hoikka poika ja hirveän perso kasviksille ja hedelmille (ja esim. ruisleivälle), joten meidän käskettiin lisäämään rasvaa ja käyttämään vähäkuituisempia puuroja ja piilottamaan hedelmät:confused: - maito vaihtamaan rasvaisemmaksi jne. En sitten tiedä oliko sattumaa vai ei, mutta noihin aikoihin vaiva kyllä katosi. Eli ajattelin jos Juhalla on tosiaan tullut vähän painoa ja syö noin isoja määriä kiinteitä, niin tulisi mieleen et jos lisäisi kasvissoseisiin vaikka vähän rypsiöljyä jne, että saisi enemmän energiaa, eikä tarvis niin isoja määriä syödä? Meilläkin oli liki 1.5v poika, kun tuo ravintoterapeutti tuumas, ettei sen ikäisen lapsen suolisto vielä kovin suuria määriä kuituja pysty käsitteleen...

Meillä täällä edelleen mennään rintamaidolla, sitä kyllä riittää, mutta päiväunet on mennyt nyt melkoiseksi saikkaamiseksi - herää välillä (max 1h) syömään ja jatkaa saman tien unta jne, että mietin pitäisikö kiinteitä vähitellen aloitella. Toisaalta tuntuu turhauttavalta kun nytkin saan taas pumpata maitoa, kun tarjonta ylittää kysynnän muutenkin... Ikää nyt tuo 3.5kk, että ei nyt mikään kiire ole.
 
Hei taas pitkästä aikaa. Millan kanssa kaikki sujuu mainiosti! Tyttö täytti toissapäivänä 6kk! Aika kuluu todella nopeasti. :D Ollaan jo lihaakin maisteltu ja hyvin uppoaa. Eilen oli 4kk korjatun iän keskosseuranta ja kaikki muuten hyvin mutta vasenta puolta pitää treenata ja jumpata kun oikea puoli tuntuu olevan vahvempi. Kahden viikon päästä taas fysioterapeutin tuomiolle. :D Mittaakin on jo 8350g ja 65,5cm.

Iloinen tyttöhän tuo Milla on ja kovasti kasvaa. Tänään kääntyi luultavasti vahingossa vasemman kyljen kautta vatsalleen. Mehän saadaan se pari kuukautta anteeksi kehityksessä tuon aikaisen syntymän vuoksi sinne 2 ikävuoteen asti. Täällä me leikitään ja puuhastellaan ja jumpataan. :)

mipsu ja Milla 6kk 2pv
 
Pulinapata Kiitos tiedosta! Ihan loogistahan se onkin.
Noihin syömisiin liittyen en sitten varmaan ollut ihan väärillä jäljillä, kun otettiin tänään kaupan porkkanasosetta johon on lisätty öljyä. Ja ajattelin vähän itsekin laittaa sitä jatkossa tilkan omatekemiin soseisiin:)
Pyöriikö muiden pienet matolla kun kellonviisari? Täällä pyöritään:D
 
Iltaa naiset ja lapsukaiset.

Oon käynny päivittäin lukemassa teidän keskusteluja täällä, mut empä oo ehtiny kommentoimaan.
Enkä nytkään muista mitä kaikkea ootte tänne kirjotelleet :D

Pakko avautua: Heti kun kehuu, että neiti nukkuu erinomaisesti, ei ole kiukkunen tms.
Niin just, nyt ollu muutaman päivän todella kiukkuinen... aaarg, ja äipällä menee hermo.
Viiime yönä heräs kolme kertaa, sitä ennen nukkunut jo kaksi viikkoa yhdellä heräämisellä. Saapi nähdä ensi yö. Päivisin nukkuu pieniä pätkiä, siis todella pieniä max20min, ja muutamat päiväunet, ja niin pirun kiukkunen koko ajan. Välillä hymyilyttää, kun saa olla sylissä mutta muuten eipä juuri ollenkaan. Ja lattialla selällään ei viihtyisi juuri ollenkaan.

Pukluja on taas alkanut tulemaan ihan jumalattomasti, omakin vaatekerrasto vaihdettava vähintään kaksi kertaa päivässä koska niin puklussa äitikin. Ja kuola, kuola, kuola... Kiinteillä täällä mennään jo kaksi kertaa päivässä, ajattelin ruveta jo kolme kertaa päivässä antamaan, koska tuntuisi maistuvan. Ja nyt ensi viikolla viimeistään alan kokeilemaan puuroa.

Hitsiläinen, kun en muista mitä pitäisi kirjoitella. Mutta huomenna neiti täyttää 4kk :) Ja tänään muutaman kerran kääntyi mahalta selälleen, ja kovasti haluaisi eteen päin :)

Epäilen, ettei tuo kiukuttelu johtuisi vaan hampaista. Mutta omaa iltavapaata ei näy eikä kuulu... :/ Tällä hetkellä semmoinen olo, että kyllä kiitos omaa vapaata puolikin päivää niin kyllä taas jaksaisi.
Niin sen verran piti kertoa, että käytiin neidin kanssa perhekerhossa, siellä oli mukavaa. Neiti viihtyy uusissa paikoissa ja tykkää uusista ihmisistä, siellä on erittäin kiltisti, mutta heti kun kotiin tullaa niin täyshuuto päälle. Pitäisi vissiin useammin käydä jossain, mutta kun ei ole autoa :/

Mutta jaahas, sieltä se huuto taas kuului. Kerrankin nukkui vaunuissa jopa puoli tuntia, yleensä ei suostu millään nukkumaan. Anteeks jos on kirjoitusvirheitä, mutta nopeasti tulin kertomaan kuulumisia.

Jaksuja tänne mammoille ja vauvoille :) Paranemisia flunssaan sairastaneille.

-Anna ja Linda huomenna 4kk
 
Ah, Finland, Finland, Finland....!! Ihanaa olla "kotona"!

Lento meni yllättävän hyvin, vähän itkua nousun ja laskun aikana, mutta muuten ei silleesti juurikaan... ja täällä poika on ollut niin aurinkoinen ja hymyilevä, hän ehkä pitää Suomesta enemmän kuin Ruotsista ;) Tai sitten äidin hyvä tuuli ja onnellisuus heijastaa myös häneen. Luultavammin näin :)

Miumiu, jaksamista sinne, toivottavasti saisit nyt viikonloppuna hengähtää vähän ja nokostella! Ja kiitos vinkistä, tosin vaikka olen täällä asunut 7 vuotta, en tiedä, missä Helsingissä sijaitsee Prisma :D

Rutti, mie olen saanut juuri sen vuoksi vertaistukea tuolta vaativimpien lasten vanhemmuus -kanavalta, kun siellä on vielä vaativampia vauvoja. Siis jos ymmärrät, mitä tarkoitan. Sitä osaa jotenkin ottaa rennommin, että vaikka oma vauva tuntuu vaativalta, asiat voisi olla... ei voi sanoa pahemmin, koska se olisi väärin, mutta sanotaanko vaikka sitten haastavampaa :) Meillä poika ei juuri aikaisemmin itkenyt, nyt on alkanut ilmoittaa eri tarpeista kärkkäämmin kiljuen ja itkien, mutta olen kyllä ymmärtänyt kyseessä olevan vain tavan kommunikoida. Vastapainoksi poika on myös aurinkoinen ja nauravainen ja kaikin puolin ihana, mutta työlästähän se on, vauvan tyytyväisenä pitäminen ja kaikkien viestien ymmärtäminen... Tiesin sen jo leikkiin ryhtyessäni, mutta silti se vain yllättää, kuinka JATKUVAA, siis täysin 24/7 hommaa tämä on. Jopa pojan nukkuessa, kun tämä nyt siis sylissä vain nukkuu. Ja välillä kanniskelen tätä 9-kiloista, ihanaa perunasäkkiä keskellä kauppakeskusta kaupasta toiseen, koska a) ei kestä pää/sydän kuunnella pojan itkua b) en halua aina luovuttaa ja painella kitisevän lapsen kanssa kotiin. :) Elämä on valintoja täynnä. Ja uskon, että jokainen äiti tuntee JOSSAIN välissä, että heidän lapsensa on vaativa. Ja sen tunteen paino harteilla on vakio, oli sitten kyse "helposta" tai "vaativasta" lapsesta. Ja täysin sallittua :)


Jonna H
, KETTU! RAKASTAN kettuja! Löytyypä sellainen tatuoitunakin :)

Jahas jos sitä yrittäis nyt hiipparoida tuonne Tennariin kun on ilmainen sisäänpääsy sinne valokuvanäyttelyyn. Oliver rakastaa katsella kuvia, saas nähdä, kuinka monta jaksaa katsoa tuolla (jollei nukahda vaunuun).

Ihanaa viikonloppua, mamit!

Iloinen milkei ja Oliver, kohta 15 vkoa
 
Terkut 4 kk neuvolasta, joka oli siis lääkärineuvola. Puklauksesta oli sitä mieltä, että vielä normaalia. Hoitaja neuvoi koittamaan sitä maidon sakeuttajaa. Pitää ostaa heti tänään. Kysyttiin myös (mies oli mukana) kun on näpppyjä ja punoitusta tullut nyt poskiin ja naamaan, niin eipähän nuo oikein osanneet paljoa sanoa, kuin että rasvalla koittaa. Me itse olemme tuumanneet että tuo puklailu ärsyttää ihoa, sieltä kun tulee varmasti sitä mahahappoa myös ylös. (aamulla on parempi mutta iltaa kohden naama punoittaa oikein kunnolla, poskista ja suun ympäristöstä) Haisee muuten tosi pahalle nuo puklut, eli vaatteet ja harsot menee lähes aina heti pesuun kun niihin tulee tuotosta. Ja kaikki oli ihan ok.
Ja ne mitat..... olivat siis 8035 g ja 65,1 cm! (3 kk mitat oli 6760 g ja 61 cm) Kuulemma ihan tasaisesti kasvaa ja mitat ovat ihan ok. Kyllähän tuo painonnousu tuntuu hurjalta, mutta ilmeisesti tosiaan ihan sopuisaaa kun ilmeisesti pituuttakin on tullut hyvin lisää. Taisi sanoa, että pituus on vähän plussalla ja käsittääkseni painokin sitten.
Jaa-a taitaa poika heräillä.
Hyvää perjantaita ja viikonloppua! Ja toivottavasti mammat saa huilata kans välillä! Ehdotin muuten miehelleni, että saanko yhden vapaan illan viikossa, että saisin jotain harrastettua tai edes ommeltua vähän pidemmän tovin rauhassa. Kuulemma käy periaatteessa... mitähän sekin sitten tarkoittaa. No tänään yritän pitää vapaan illan, saa nähdä miten käy!

Ripe ja Aaro 4 kk 2 pv
 
Milkei Totta! Tennarissa taitaa olla kuukauden ensimmäinen perjantai ja ilmainen sisäänpääsy.
En minäkään tiedä missä Helsingissä on Prisma, vaikka asunut siellä melkein 10vuotta:D Mutta täällä Espoossa löytyy.
Vajaa vuosi täällä päin nyt asuttu ja on jo ollut puhetta, että ei olisi pitänyt vaihtaa Helsingin kantakaupungin kaksiota Espoo kolmioon: / Vaikka kumpiki on Espoossa lapsuutensa viettänyt, niin silti kaipaa sitä että kaikki on lähellä. No hoitovapaan jälkeen viimeistään mietitään tosissaan muuttoa takaisin.

Eilen taisi ola hammas+rotakitinät pääällekkäin, minusta on jotenkin hassua että Rotan pakkaus-selosteessa (saatiin se neuvolasta) sanotaan että vain yhdelle lapselle sadasta tulee vatsakipuja...
 

Yhteistyössä