~Kesäkuun Kullannuput 2010~ Joulukuussa -09

Toffo: mulla auttaa lepo noihin kipuihin ja se ettei anna pissahädän mennä liian kovaksi.
Pitkään istuminen saa myös aikaan noita kipuja tai kippura asento,vaikka sohvalla :/

Itse on Pirkanmaalta ja täällä myös tuo sama käytäntö,kun toffon neuvolassa sokerirasituksen suhteen :| Minäkin siis pääsen/joudun sokerirasitukseen :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja toffo:
Sokerirasitus: Mä oon ymmärtänyt että täällä sokerirasituskoe tehdään kaikille yli 25-vuotiaille, ja niiden lisäks sitten ylipainoisille ja niille, jotka on muuten "riskiryhmässä" raskausdiabeteksen suhteen.
toffo 14+3

Whaaaat?
:eek:

Voiko toi pitää paikkansa? Siis pk-seudulla ensisynnyttäjien keski-ikä on 32 vuotta, joten ton logiikan mukaan melkein kaikki pk-seutulaiset joutuis sokerirasitukseen.

En vaan ymmärrä mitä järkeä siinä on, jos ei ole esim. valkuaista virtsassa...
 
Kyllä se vaan noin meilläkin on että kaikille joilla BM yli 25 ja myös kaikille yli 25 vuotiaille, silläpä naureskelinkin etten ihan vielä toohon haarukkaan osunu.. :)

Täällä ei mitään raportoitavaa, maha kasvaa kasvamistaan ja onnistuin jopa pitää hauskaa eilen selvinpäin pikkujouluissa 20 miehen kanssa, alkuunsa ajatus vähän kammoksutti... :p

Mutta joo, hyvää viikonlopun jatkoa!

Maira ja mytty 13+4
 
Tarkennukseksi vielä tohon sokerirasitukseen, se tehdään siis kaikille yli 25 vuotiaille ensisynnytttäjille. Niille, joilla on jo raskauksia takana, se tehdään vain jos edellisissä raskauksissa on ollut jotain häikkää (tai kuuluu riskiryhmään)

Mussupussu: Joo, ei tossa munkaan mielestä oo kyllä mitään järkeä. Menee varmaan rahaakin hukkaan jos se tehdään lähes kaikille.

Mäkään en oikeastaan kuulu riskiryhmään, koska mun veljellä on ykköstyypin diabetes, mutta neuvolalääkärin mielestä olisi tyhmää olla menemättä sinne rasituskokeeseen ja sen takia sitten mut sinne määräsi.
 
Kiitos Mutzilla uudesta pinosta!

Ja tervetuloa uusille! Onnea myös, jos taas joku oli saanut hyviä ultrakuulumisia, tänne ilmestyy tekstiä niin tiheään, etten millään meinaan pysyä perässä, anteeksi :ashamed:

Tavaroiden kantamisesta: Mä en vielä ole huomannut mitään eroa, tosin joka kerta kun kannan kauppakasseja kotiin mietin, että miten ihmeessä jaksan muutaman kuukauden päästä:D

Marjukka taisi kysellä neuvola-ajoista, ne on tosiaan ihan kuntakohtaisia. Täälläpäin maailmaan (Hki) ainakin säästetään taas vaihteeksi sen verran rankalla kädellä, että ekan neuvolakäynnin jälkeen seuraava kerta on ainakin mulla vasta joskus rv 22-23, aikaa en ole vielä saanut. Ultraan pääsee kyllä kaksi kertaa onneksi tuossa välissä, lääkärineuvolaan vasta joskus hamassa tulevaisuudessa. Mutta tosiaan käytäntö taitaa riippua ihan kunnasta.
Omituista kyllä, jos määräsi rautalisää ihan tuosta vaan. Mulle ei mainittu mitään lisäravinteista.

Meillä oli eilen luokan pikkujoulut, ja ihme kyllä vain yksi kaveri ihmetteli vesilinjaani (en ole siis kenellekään koulussa vielä kertonut raskaudesta). Mutta voi elämä millainen ilme oli, kun kierrellen ja kaarrellen mainitsin syyn! Hirveä voivottelu siitä, että voi ei, ei kai nyt oikeasti, sääliksi käy ja apua siis ihan kamalaa. Okei, kyseinen tyttö on juuri täyttänyt 20 ja hyvin erilaisessa elämäntilanteessa kuin minä, mutta jäi kyllä vähän kaivelemaan. Tämä on kuitenkin ihan suunniteltu ja kauan toivottu raskaus, ja vaikka koulut onkin vielä kesken niin tiedän kyllä, että suoritan opinnot ajallaan loppuun (olen tehnyt aika paljon opintopisteitä sisään ihan tätä varten). Ärsyttää, jos pitää alkaa selittelemään omaa raskauttaan muille. En kuitenkaan koe olevani mitenkään nuori tai epäkypsä äidiksi... Enkä haluais koko ens kevättä kulkea koulussa maha pystyssä saaden sääliviä katseita, kun sääliin ei ole mitään aihetta.
No, kaipa näitä voivottelijoita mahtuu maailmaan, onneksi kaikki muut ovat suhtautuneet tähän mennessä asiaan tosi positiivisesti.
Höh, menipä taas omanapaiseksi valitukseksi! Ihmettelen vaan, että mikä ihme sitten olisi oikea ikä ja elämäntilanne tehdä lapsia.

Salma ja sintti 14+0
 
Okei, huomaa että oon yksin kotona, ku ei oo muuta tekemistä ku roikkua netissä :p

salmander: Just ton takia en oo viittiny vielä opiskelukavereille kertoa. Tiedän että ne ajattelee että tää on vahinko, eikä tod.näk. usko vaikka kuinka vakuutan että on suunniteltu ja yritetty jo kauan. Ja varmasti ensireaktio on just toi voivottelu. Aaaargh! Monet mun opiskelukavereista on sitä mieltä että lapsen hankkiminen opiskeluaikana on ehkä tyhmintä mitä voi tehdä. Ärsyttää jo valmiiksi niiden suhtautuminen!
 
Kiitos Mutzillalle uudesta pinosta.

On kyllä teillä erilaisia käytäntöjä neuvoloissanne.
Meillä (pienellä säästölinjaisella kaupungilla) on neuvola nyt aluksi 4 viikon välein ja kuulemma kiihtyy loppua kohden (ensisynnyttäjänä ei tätä kokemusta vielä ole). Jo seuraavalla neuvolakäynnillä pääsen lääkärille.
Lisäksi, kun olen yli 25 v. ja bmi on yli 25, joudun sokerirasitukseen. Onneksi se on vasta viikoilla 26-28, sillä nyt en kestäisi olla syömättä.

Tässä vielä kuva np-ultrasta, en saanut sitä tiistaina laitettua.


Mulla menee hirveesti klementiinejä ja muitakin hedelmiä. Maidon juonti on myös lisääntynyt paljon. Karkkien yms. syönti on vähentynyt radikaalisti, onneksi! Sen verran on maha turvonnut/kasvanut raskauden takia, että "kunnon" housuista jalkaan menee vain yhdet. Täytyy niitä mammahousuja varmaan ostaa... Mikä olisikaan tilanne, jos herkutkin vielä uppois samaan tahtiin kuin ennen... :D

Pine ja pikkuinen 13+5
 
Noista mammavaatteista vielä...
Mulla on ihan kummallinen kroppa. Oon siis muuten sellainen sopusuhtainen, mutta kaikki ylimääräiset kilot tulee vyötärölle ja lantiolle. Siis just siihen kohtaan missä housut on. ELI, kun raskaudesta johtuen tulee ylimääräistä, jää omat housut (siis muut kuin collarit) tosi nopeesti pieniksi. Puristaa ikävästi.
Ja se palautuminen raskauden jälkeen! Voi teitä onnellisia, jotka palaavat omiin mittoihinsa kuukaudessa tai jopa nopeammin. Mulle ei vaan käy niin. Mulla lähtee tasaisesti kilo viikossa imettämällä. Kun imetys vähenee, putoaa paino vielä hitaammin. Ja ne vihoviimeiset raskauskilot jää hemmetti just siihen vyötärö/lantio -akselille, joten omia housuja en tuu käyttämään piiiiiiitkään aikaan. Enkä viitsi venyttää omia S-koon paitojakaan. Ei ne hyvältä sen vatsamakkaran kanssa näytäkään. Mun mielestä siis odotus-/imetysvaatteiden hankinta on hyvinkin perusteltua, kun niitä käyttää ainakin vuoden per raskaus! Tavallisessa paidassa voi imettää joo, mutta liikkuvaisena mammana paidan helman korviin nostelu puoleksi tunniksi täpötäydessä kahvilassa ei oo kauheen kivaa. Ja mä en TOD. oo se mamma, joka kulkee tuolla samoissa verkkareissa ja tunikassa päivästä toiseen! Joten ostan niin paljon mammavaatteita, kun koen tarvitsevani. Mies on jo tämän joutunut hyväksymään. :kieh:

*muoks

Ja mammat! Jos löydätte kivan näköisiä/ hyvän tuntuisia päällä IMETYSYÖPAITOJA tai -PYJAMIA, älkää epäröikö ostaa! Ne on kultaakin arvokkaampia, kun imettää yöllä silmät ristissä unenpöppörössä. Oon kuullut, että jotkut tykkää nukkua alasti, mutta mä en imettäessä ainakaan 4 kuukauteen yksinkertaisesti kyennyt! Rinnat vuoti yöllä niin paljon, että oli pakko nukkua suojien kanssa. Voihan sitä nukkua liivit päällä, mutta se oli jotenkin epämukavaa...
 
Iltaa mammat!
Siis mistä tätä väsymystä riittää :eek: Tai no kun öisin valvoo ajatustensa kanssa niin päivällä sitten nukuttais. Ja monena iltana oon menny ennen yhdeksää nukkumaan :D Nytkin oon jo ihan töttöröö kun oltiin miehen kanssa monta tuntia jouluostoksilla.
Keskiviikkona sain sitten tuntea ekat supistukset :/ Oli tosi raskas päivä töissä fyysisesti ja iltapäivän/illan sitten supisteli kotona. Jo maanantaina rankan päivän jälkeen oli vatsa tosi kipeänä koko illan. Mullahan alkoi esikoisesta supistelut jo joskus 23-24 viikolla enkä sen jälkeen montaa päivää ollut töissä, koska saivat aikaan kohdunkaulan kypsymistä ja avautumista, lopulta 30 viikolla jouduin vuodelepoon ja pistettiin kortisonit vauvan keuhkoja kypsyttämään. Poika syntyi sitten 37+0 vasta onneksi! Toivottavasti ei nyt enää supistuksia tulis, kun viikkoja on vasta 15. menossa.. Mut ilmeisesti täytyy taas asennoitua siihen että kotiin jään aika aikasin. Tarttis kai pomollekin kertoa... :saint:
Myös täällä on sokerirasituksen perusteena bmi yli 25 tai yli 25-vuotias ensisynnyttäjä. Mulla on nyt eka rasitus 16+ viikolla, koska ekassa raskaudessa rasituksessa oli yksi arvo koholla (mittaillessa ei arvot koskaan ylittyny). Terkka tosin sanoi että sen jälkeen tota arvojen ylärajaa on nostettu ja uuden rajan mukaan en olis viimeks siitä jääny kiinni.. Mutta sanoi myös että nykyään melkein jokainen joutuu/pääsee sokerirasitukseen, kun niitä kriteerejä on tiukennettu.
Mulla on sama juttu kun Pine83:lla, että herkkuja ei tee nykyään mieli. Hedelmiä kylläkin ja mulla on ihan kauhee himo appelsiinituoremehuun jossa on hedelmälihaa. Normaalisti en tuoremehuja juo juuri koskaan ja silloin kun juon niin se on omenaa.. Ja mä oon aikasemmin ollu ihan hirvee sokeri/pullahiiri, mikään vierasvara ei säilyny kaapissa kovin pitkään ja nyt sinne voi ostaa mitä vaan ihan huoletta.. Toivottavasti olis pysyvä olotila raskauden jälkeenkin!!
Mukavaa lauantai-iltaa kaikille!

-minttu ja pumpelo :heart: rv14+4
 
Lauantai-iltaa kaikille!

Mä oon niin pihalla näiden viikkojen kanssa, en millään meinaa muistaa millä viikolla sitä kulloinkin mennään. Sen muistan vaan, että tiistaisin viikot vaihtuu. Nyt nappasin tiedon tuosta yläpuolelta Mintulta, kun muistaakseni meillä on sama LA :) . Tää aika kuluu niin siivillä ja tää raskaus on ollut niin helppoa vielä, että sitä ei meinaa edes muistaa. Rakenneultra on muistaakseni tammikuun puolessa välissä eli ihan just!!! Edellisessä raskaudessa tuntui, että rakenneultra oli tosi pitkän ajan takana, outoa...

Olen nyt kertonut töissä tästä tilanteesta ja ihanaa kun ei enää tarvi piilotella ja käyttää peittäviä vaatteita. Normivaatteet saa taas kaivaa hetkeksi esiin, nyt kun vielä mahtuvat päälle. Mahaa on kyllä tullut kivasti, mutta pahin kasvu on onneksi rahuhottunut. JA KAHVI ON ALKANUT TAAS MAISTUMAAN!!!!! IHANAAA.. siiivittää työpäivää niin mukavasti :LOL:

Kantelusta: Mulla ei muuten kantaminen vielä tunnu, mutta tota tyttöä ei enää meinaa jaksaa yhtään kantaa. Kyllähän tuo varmaan jo painaakin 15 kiloa, että johtunee jo ihan siitäkin. Ja mahaa on sen verran, että normaalisti ei voi edes enää kantaa, ettei paina mahaa.

Sukupuolesta: Meillä ultratäti vähän epäili jo poikaa np-ultrassa, mutta ei tietenkään vähäisten viikkojen takia antanut siitä mitään varmuutta. Saapi nähdä, mitä rakenneu näyttää. Ootteko muuten kuullut siitä, että poikasiittiöiden sanotaan olevan nopeita, mutta lyhytikäisiä ja tyttöjen hitaita ja pitkäikäisiä. Näin ollen poikia syntyisi lähellä ovulaatiota ja tyttöjä ennen ovista. Tämä pitää ainakin meidän tytön kohdalla paikkansa, koska sai alkunsa päivää ennen ovista. Tämä uusi taas sai alkunsa ovispäivänä, että katsotaan nyt tulleekos sieltä sitten poju.

Onko teille lähipiiriin paljon tulossa tuoreita mammakavereita? Mulla on aika hyvin ollut aikaisemmin ja nytkin ihan mukavasti. Varsinkin kun moni on lähtenyt yhtä aikaa tälle kakkoskierrokselle. Nyt tuntuu jotenkin vielä tärkeämmältä, että on kavereita mammalomalla yhtäaikaa, kun on toi leikki-ikäinen, jonka kanssa täytyy välillä päästä näiden seinien ulkopuolellekin käymään.

Viikonlopun jatkoja vaan kaikille!

Creu ja pötsi 14+4
 
Hyvää Itsenäisyyspävää kaikille! :wave:

Kuten mussupussulla myös täällä jää kilot lantiolle ja vyötäröön. Ja kyllä täytyy myöntää, että hieman kateutta ilmassa niille, jotka tosiaan palaavat omiin mittoihinsa pian synnytyksen jälkeen. Tämä taas tuskastelee varmaan useamman kuukauden ennenkuin pääsee omiin mittoihinsa ja siksi pitäis hieman nytkin katsoa mitä suuhun lykkää. :D

mammakavereita, jotka olisivat samassa elämäntilanteessa kanssani, ei löydy täältä omalta paikkakunnalta ollenkaan. Vain sellasia, joilla on jo isompia lapsia tai ei lapsia lainkaan. Ja muualta kyllä löytyis muutama, joilla pieniä lapsia, mutta niitä näkee harvemmin.

Ja pikkujoulut on nyt vietetty juomalla parit alkoholittomat drinkit ja syömällä tukeva jouluateria. Ja sitten vaan odotellaan sitä isoa joulua! :D

garden ja reiska, jonka esikoinen nimesi nasuksi 15+1
 
heippa taas! Täällä vesirokko jyllää vielä esikoisessa. Kuopuksella ei näpyn näppyä vielä :kieh:

Täällä sokerirasitus tehdään kaikille yli 25vuotiaille. Ja joku suri proteiineja virtsassa. Mulla molemmissa raskauksissa ollut melko alusta asti proteiinit kohollaan runsaan valkovuodon vuoksi. Myös raskausmyrkytys ollu molemmissa raskauksissa, ekassa tosi paha ja toisessa lievä. Kun kuopusta aloin oottamaan, niin lääkäri sanoi, ettei myrkytysoireita tule kun reilu 20rv:n jälkeen, joten ei vielä paniikkia siihen suuntaan.

Mammakavereita on tulossa reilusti kaveripiiriin. Jopa sukulaisiinkiin tulee kuukausi meidän jälkeen... ihanaa :heart:

Kantelut ja nostelut ei vielä onneksi tunnu. Kuopusta joutuu niin paljon vielä nostelemaan, kun on vasta 1,5v, etten vielä niitä vaivoja haluiskaan. Kuopuksesta jouduinkin tosi aikaseen saikulle suppareitten vuoksi. Kun vaan tästä nyt vois olla normaalisti loppuun asti. Kun kerrottiin esikoiselle, että vauva on tulossa, niin melko heti kysyi, että joudunko taas sairaalaan, kun jouduin olemaan niin paljon viimeksikin sairaalassa. Toivottavasti en =)

tupajumi ja salamatkustaja 11+6
 
Rauhallista itsenäisyyspäivää! :wave:

Pine ihana kuva pikkusesta =)
Mammakavereista, mun yks kaveri odottaa myös vauvaa, La hänellä elokuussa. Kiva kun sain edes yhen odotuskaverin. Enpä tiedä ainakaan, että muita tuttuja olis nyt raskaana.
ON: ihan ok olo ollu, väsymystä vieläkin ja nyt on tullu ikäväksi vaivaksi sydämentykytykset ja joudunki ottaa hiukan rauhallisemmin. Eilen siivotessa joudun istahtaa sohvalle ku alko pumppu lyömään lisälyöntejä. Toivottavasti nyt jaksais vaan vielä huhtikuuhun opiskella. Onneksi enää pari vkoa nii alkaa joululoma.

Hyviä vointeja mammat :flower:

Niisku- ja rakas 14+4 :heart:
 
Taas yks linkki:

http://www.picchumaternity.com/index.php

Postikulut Suomeen vajaat 6 puntaa eli n. 8 euroa. Noi on kyllä toooosi perusmalleja, ehkä liian perus mun makuun, mutta ihania värejä!

Mammakavereita on jonkin verran. Täällä Kaksplussassa oon tutustunu ihaniin tyyppeihin ja tavataan kerran viikossa. Kaveripiirissä on yks vauva. Mun exän pikkusiskolla. Elämäntilanteet on sellaset, ettei varmaan ihan hetkeen vauvauutisia tulekaan. Suku on hemmetin iso ja sieltä vauvauutisia tulee harva se päivä, muttei olla läheisiä, ei siis nähdä juuri koskaan. Mulla on serkkuja ja pikkuserkkuja varmaan satoja (suku osaksi lestadiolaisia).
Oon huomannut, että itselleni vertaistueksi sopii juuri tämä palstailu. Noi kirkon kerhot sun muut nyt on mitä on, vaikka niissäkin kyllä käydään ihan tytön takia.

Loistavaa itsenäisyyspäivää kaikille! Ja vaarille haleja sinne taivaaseen ja kiitos että puolustit Suomea sodissa!

Äh, tänään on taas tällanen itkeskelypäivä... Onneks esikoinen on hoidossa papalla.
 
heipparallaa kaikki odotuskaverit pitkästä aikaa...
Huomenna koittaisi 8.30 täällä se yksi osotuksen h-hetkistä, eli ensimmäinen ultra ja viikkoja olisi silloin 12+4 :)

Mammakavereita tuntuu löytyvän töistä enemmän tai vähemmän, meillä on 4 hengen työyhteisö ja meistä 3 odottaa nyt vauvaa ja kaikilla la kuukauden sisään :D huolena tietenkin vain on kun tämä yksi ihanainen ystävä jää sitten aivan "yksin"...

Masu alkaa pikku hiljaa pyöristymään, itse sen huomaa jo hyvinkin, mutta kukaan ulkopuolinen ei ole vielä ainakaan kehdannut kysyä :D Täytyy vain alkaa miettimään keinoja kuinka kertoa pikkuisesta muille. Tällä hetkellä päällimmäisenä ideana kirjoittaa joulukorttiin toivojaksi myös pikkutonttu :) mutta saas nähdä...

Nyt saunaan, jonka jälkeen katsomaan (ja tietenkin arvostelemaan) illan pukuja...
 
Muzillalle kiitos uudesta pinosta!

Raskaana olevia mammakavereita ei ole, mutta muuten on kyllä "lapsellisia" kavereita joiden kanssa löytyy paljon yhteistä puhuttavaa. Olishan se tosin ihan hauskaa jos vaikka tästä meidänkin pinosta löytyisi pk-seutulaisia joita kiinnostais kaffittelu ja ajatusten vaihto joskus tässä raskauksien edetessä..?! :)

Täälläkin raskausmaha näkyy jo hyvin... Katselin kuvista että esikoisen kanssa maha alkoi näkymään rv 17 tienoilla, mutta tämän kakkosen kanssa maha alkoi pömpöttämään jo rv 12 tienoilla. Nyt siis rv 15, ja musta tuntuu et tää on nyt jo yhtä iso ku esikoisen kanssa puolessa välissä raskautta! :D Saas nähä millanen tää maha on ku la lähenee... :D

Tänne ei ihmeempiä... Ens tiistaina ois taas neuvola ja neuvola-lääkäri, jolloin pääsen ekaa kertaa kuuntelemaan sydänääniä. :) :heart: Vielä en oo tuntenu vauvan liikkeitä, ja kovasti jo odottelen että ne alkaisi tuntumaan...

Ihanaa kun jouluun on enää muutama viikko! :xmas: Tosin, en oo vieläkään ostanu ku yhen ainoan joululahjan...Mut onhan tässä vielä aikaa.... :whistle: ;)

Adalia 14+3
 
Havahduin itsekin, kun jouluaatton on kohta :eek: En ole mikään jouluihminen, välttäisin mieluusti koko touhun jos lapsia ei olisi.. Lapsille ens viikolla lahjaostokset.

Raskausodottajia ei kavereina ole yhtään. Olen aina onnistunut olemaan yksin raskaana, mutta tää tuntuu jo niin samalta vanhalta paikka paikoin, ettei niin kaipaakaan kuin esikoista odottaessa. Jännä juttu sinäänsä.


Multa kysyttiin eilen, että miksi olen näin pulskistunut. Pakkohan se oli antaa nyt kaiken kansan tietoon, että paksuna ollaan
:heart: :D

J+ UgliPugli 13+3
 
Onkos teillä kellään ilmennyt sellaista ongelmaa että on pienenkin aterian jälkeen ihan ähky? Tällaista olisi täällä ilmassa. Ajattelin vain että mikä siihen auttaisi? Vatsa on taas koko illan ollut ihan turvonnut pallo! :eek: Ja sitten kun menee "kakkoselle", joutuu puskemaan tosi kovaa ja sitten vuotaa verta emättimestä. Ei oo kiva juttu ollenkaan. Millä tuota sais avitettua?

mipsu ja nöttönen 13+2
 
Tänään maaginen 12rv täys :heart: samalla poksuu vuodet mamman kalenteriin, kun 30v tulee tänään täyteen :xmas: ja aina sitä vaan ollaan ikinuoria :D

Ähky on täälläkin pienen syömisen jälkeen. Ja minä kun tykkään syömisestä. Inhottavaa :p Luumumehu auttaa ainakin täällä kun on vatsa kovalla. Ja onhan sitten apteekin duphalac esim.

Lunta näytti tulleen yön aikana sen verran, että maa on valkoinen. Onneksi olen saannu jouluverhot vaihdettua, joten yks askar on jo poissa laskuista.

Kavereista jo moni tietää, että vauva taas tulossa. Kovin moni ei vaan meinaa uskoa. Kun oltiin jo vannottu kahden riittävän, mutta yllätyksiähän tulee :D

tupajumi ja salamatkustaja 12 tasan
 
Tupajumille onnittelut!! :flower: mulla ens viikolla syndet...

Ite oon ollut kamalan migreenin kourissa lauantai-illasta asti, oikeastaan jo torstaina ja perjantaina oli huono olo ja lauantai-iltana sitten iski. Eilen kerran pystyin syömään edes jotain ja nekin tuli sitten pian pihalle. Ilta meni teekoossa päivystyksessä jossa sain panacodia ja reseptin niihin, eipä sekään auttanut yhtään mitään. Kumma kipu ja kumman kauan on kestänyt kun harvemmin mulla migreeniä on (yleensä pari kertaa raskausaikana ja vuosi sitten oli toinen aika paha kohtaus). Mietin että pitäiskö soittaa neuvolaan että ottais HB:n ja verenpaineet jos niissä on jotain häikkää.. mulla viime raskaudessa paineet teki loppupuolella ihme piikkejä ja paineet oli jotain 158/138 sekä syke 128... Sisko vei onneksi eskarilaisen tänään ja tulee myöhemmin vielä apuun. Saa nähä mennäänkö mun kotiin muutamaksi päiväksi huilimaan. Torstaina olis ultra ja lääkäri sit äitipolilla.

Äitiysvaatteista Esikoisesta lihoin n.30kiloa ja vähän joka puolelta ja silloin mulla oli parikin numeroa isommat vaatteet kuin nytten. Kahdelta nuoremmalta mulla on tullut noin 20-25kg painoa ja lähinnä mahaan... muuten oon kokoa 34 ja maha on sitten aika jättiläinen. Huonosti löydän sen takia sopivia mammavaatteita (tai niitä halvimpia) kun mulla ei rinnat tm kasva odotusaikana. Nyt maha tuntuu alkavan tosi alhaalta ja housuja ei tahdo olla sopivia. Hennesiltä kävi yhet housut kokeilussa mutta reisistä hölppäs niin että en niitä ottanut. Masutuubeja ostin kaks (eka kerran) ja jospa niillä sais kikkailtua jotenkin.

Nyt sohvalle huilaan hetkeksi kun yksi vielä nukkuu ja toinen leikkii tuossa...

Mammaliini ja jr 12+1
 
Ai, piti vielä mammakavereista sanoa että aika monta löytyy ja tästä eteenpäin joka kuulle on tiedossa vauvarotinoita! Serkku sai eilen ja sitten on ainakin 5 kaveria jotka saa ennen mua. Meillä on kaveriporukka jolla käydään muuten vaan kahvilla silloin tällöin sekä sitten kun ja jos joku saa vauvan niin kahvittelemassa ja viedään muistamisia äitille ja vauvalle sekä tarjottavat.
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa... En oo paljon ehtiny kirjotella ku muutto olis edessä ja kauheesti on ollu hommaa... meillä oli nt-ultra 23.11 ja kaikki oli hyvin =)

Rakenneultra olis sit 29.1... eli sitä odotellessa...

mammaliini83: Mulla on kans tota migreeniä.. olin viikko sitte tiputuksessa viiden päivän migreenin takia mut eipä auttanu ja nyt mul on tänää taas lääkäri ku ny kestäny kolme päivää... Katotaa mitä ne tänää keksii...

Zande ja pikkunen 13+6
 
Tupajumille Onnea :) Mä myös vannoin aikanaan, että saa lapsiluku jäädä noihin kahteen. Niin ne tilanteet muuttuu :p

Aloin sitten neulomaan vauvalle kastepukua :eek: Kesävauva kun ei tarvitse villapukujakaan ja nyt tuntuu, että on pakko tehdä jotain kun ei oikein mitään isoa fyysistäkään saa tehdä. Käsille töitä :)

Mun oli kanssa pakko nukkua tissinsuojukset päällä imetysaikana, ei tullut edes mieleenkään nukkua ilman. Maitoa puski ulos yötäpäivää ja ilman nukkuminen olisi saanut tulvan aikaan
:whistle:
Imetyspaidat on mun mielestä aina olleet jotenkin kummallisia. En nytkään aio siihen panostaa, kun ilman pärjää yhtä hyvin. Sitä jotenkin yöllä nousee niin automaattisesti ja robottina suorittaa syötön vaikka olisi puolinukuksissa :D Se on tietysti tottumuskysymys.

Mies suunnittelee jo vaikka mitä, kun vauva syntyy. Hälle ensimmäinen biol. oma ja senkin takia hössöttää. Miestä tuntuu haittaavan, kun itse otan niin rauhassa ja olen jo kerennyt hylkäämään sen ajatukset tutista (miehen mielestä must, kun itse olen sillä linjalla että turha kapine kun 2 lasta mennyt ilmankin) ja keitä sairaalaan saa tulla katsomaan vauvaa. :D
Olen ilkeä akka varmasti, mutta kun tietää mitä esim. sairaalassa oleminenkin on( kuopus oli poliklinikkasynnytys josta mies oli kauhuissaan), koitin vähän toppuutella sitä rauhoittumaan noin muutenkin. Yritän päästää toisesta korvasta ulos vielä tässä vaiheessa sen intoilut, en jaksa nyt oikein muidenkaan hössötystä :ashamed:
 
Rapu: Menikö tyttöjen flunssa jo ohi - toivottavasti!

Tupajumi: Parantumisia esikolle ja onneksi olkoon seuraavalle vuosikymmenelle siirtymisestä


Emmmaa: Onnea ultrakuulumisista :flower: ja harmistus, kun löytyi vasta-aineita :hug:

Siiri: Lapsille vauvasta kertomisesta: Kerroimme miehen veljen tytölle (6v.) nyt viikonloppuna, että hänelle tulee uusi vauvaserkku. Hän ei näyttänyt yhtään ilahtuneelta, kuiskasi jotain äidilleen ja oli loppuvierailun jotenkin möksis. No aika muuttaa varmasti suhtautumisensa ja kun tyttö ja pääsee auttamaan vauvan hoidossa jne. niin en usko, että jää pysyväksi ongelmaksi, mutta mielenkiintoisia ovat lasten reaktiot. Toivottavasti teillä nopeasti sopeutuvia neitejä =)

Tänttärä: Kiitos =) :ashamed:

Creu: Olen kuullut tuon siittiöteorian, mutta en tiedä, pitääkö paikkaansa. Mulla ei ole nyt mammakavereita, toivottavasti heitä jostain ilmestyisi...

Nasuliinih: Ultrakuulumisia täällä jo odotellaan :p =)

ON: Merkillinen viikonloppu takana:
- Masu kasvanut täällä siis jo niin, että anoppi epäilee kaksosia, vaikka ultra todisti siellä vain yhden olevan. Töissä ihmiset jo onnittelevat ja kälykin sanoi huolestuneena, että onpas jo aika iso masu ja jätti siis kohteliaasti sanomatta, että miten meinaan jaksaa loppuun asti :/
- Tänä aamuna pitkästä aikaa halattu posliinia :x
- Perjantaina olin siellä pikkujouluissa, joista kotiuduin n. klo 23. Seuraavana aamuna esikon takia aikainen herätys ja rankka aamupäivä, päiväunet ja sukuloimaan. Siellä huomasin, että oli tullut hieman vanhaa verta. Esikon aikana en vuotanut yhtään ja nytkin se loppui siihen, eikä ollut kipuja, niin en lähtenyt mihinkään tutkittavaksi. Mutta pelästyttää tuollainen. Kahden viikon päästä on neuvola, jossa saa sydänäänet kuulla, joten sitä nyt odotan kovasti ja tietty, jos tulee lisää oiraita, menen jo aiemmin.

Lenniina ja pieni 14+3
 
toffo: I feel you! Jaksan tuskin odottaa, että loppuporukka koulussa kuulee tästä - tai näkee mahan viimeistään keväällä. Ei auta kun koittaa pitää pää pystyssä ja vähät välittää muiden mielipiteistä.

tupajumi: onneksi olkoon!

mussupussu: Kiitos imetysyöpaitavinkistä, ei olis tullut ensikertalaiselle mieleenkään! Saimpahan samalla hyvän vinkin joululahjalistaan :LOL:

mammakavereita ei kyllä näillä näkymin ole tulossa, kuten sanottu, kaveripiirissä lapset hankitaan vasta joskus hamassa tulevaisuudessa jos sittenkään, ja suku on sen verran hajallaan ympäri maailmaa ettei kovin usein nähdä (eikä sieltäkään vauvauutisia nyt ihan vuosittain kuulu).
Yhdellä hyvällä ystävällä on kamala vauvakuume, ja kovasti yrittävät miehensä kanssa saada lasta. Toivon kovasti, että heille tärppäisi!

Adalia: pk-seutulaisten miitti saa kannatusta ainakin täältä!

ähky tulee täälläkin pienenkin aterian jälkeen, tosin keksin siihen loistavan ja terveellisenkin lääkkeen, joka tehoaa ainakin muhun: tuoreet luumut. aina isomman aterian päätteeksi syö yhden luumun, niin vatsa toimii:) saas nähdä kauanko jaksaa noita popsia ennen kuin kyllästyy..

Jaksamisia kovasti vaivojen kanssa kamppaileville :hug:

Salma ja sintti 14+2
 

Yhteistyössä