~Kesäkuun Kullannuput -10~Varaslähtö Toukokuuhun <3 14 Kullannuppua syntynyt <3

POKS 36+0, viikko täysaikaisuuteen! :) :heart:

Eipä sillä, palauduin juuri äitipolilta, käyrällä kaikki ok, alatutkimuksessa tuumas et sormelle tuntuu pää, mulla ei vaan ole hajua mitä se sitten käytännössä tarkoittaa.. :D Mutta sisäsuu oli kuitenkin kiinni ja kaulaa jäljellä. Painoa kaveri on keränny vajaassa 3:ssa viikossa yli kilon! Eli nyt arvio oli noin 3kg, tosin sanoi että voipi olla hieman jo päällekkin koska ei saanut ihan kunnon mittaa jätkästä! :) Tuumas et nyt saapi tulla jos on tullakseen ja toivotteli tervetulleeks seuraavalla kerralla synnyttämään! :D :heart: Kauhee ku alko jänskättää yhtäkkiä.... :whistle:
Lääkäri oli äitipolilla AIVAN ihana, kerrankin sisätutkimus jossa ei sattunut tai tuntunut epämiellyttävältä, mä sanoinkin sille et ihanaa että kerrankin joku osaa kokeilla sen kohdunsuun tilanteen ilman hirveetä ähräystä ja suoranaista pahoinpitelyä.. :p

Mut joo, mulla ei nyt ajatus juokse yhtään, oon vaan ihan innoissani et tuo jätkä on ottanu massaa ja homma toimii... :D
 
Oispa kyllä kiva käydä kampaajalla pitkästä aikaa, pitäsköhän tilata aika? ... pikisellä tullu vaan 12 kg? apua, mulla on nyt jo yli 20 ja vielä pitää se kuusi viikkoa itteesä kasvattaa... kauhulla odotan että kuinka paljon sitä vielä tulee! :eek: painoindeksi ennen raskautta 20. Vaikka tuli mulla kyllä aikaisemmissakin raskausksissa 18 ja 20 kiloa ja kaikki lähti pois, mutta silti hirvittää.
Jonnas esikko syntyi 40+6 ja kakkonen 39+4 saa nähdä miten kolmosen käy...
 
Hohhoijaa, olipas taas yö. Vähän samanlaista menoa kuin milkei:llä. Tunnin välein nousin ylös, koska vauva möyri niin paljon, etten pystyny nukkumaan. Meillä tosiaan ei oo kyllä liikkeet ainakaan hiljentyneet vaan, jos mahdollista, vahvistuneet. Mullakin on sellanen fiilis että tahallaan satuttaa mua, riiviö siis jo ennen syntymäänsä :LOL:

Sellaista kysyttävää olis että mitä vaunuihin laitetaan sinne vauvan ja kopan väliin? Siis laitatteko lakanan, muovifroteeta, jotain pehmikettä, peittoa, vilttiä, harsoa, makuupussin vai mitä? Mä oon ihan sekasin taas näissä asioissa :/

toffo 37+0 POKS täysiaikaisuuden kunniaksi!
 
Huomenta!

Täällä kanssa menee noita Milkein ja toffon havaitsemia Matrix-liikkeitä :kieh: . Vauva ei kyllä oo todellakaan rauhoittumaan päin, päinvastoin, meno on välillä vähän liiankin kova...
Oon myös huomannut että pystyn nukkumaan enää ainoastaan oikeella kyljellä mielettömän tyynyarsenaalin kanssa, muuten vauvan sohii niin kovaa lantiota, virtsarakkoa ja kylkiä, että sattuu (eikä mokoma rauhotu millään!)
En tiedä johtuuko tosta kiinnittymisestä, mutta ne liikkeet tuntuu tosiaan täällä myös ihan samoissa paikoissa. Ihmettelen etten oo vielä saanut mitään selkäkramppia ton nukkumisasennon takia! Vessaan pitää herätä kuitenkin öisin parikin kertaa, toivottavasti tahti ei kiihdy tästä tän enempää...

Maira, mulle sanottiin kanssa viimeks että pää tuntuu sormelle, muttei kohdunkaula ollut lyhentynyt kuitenkaan ja siellä oli vain se sisäseinä tai joku pehmeä, se ei kuulemma vielä tarkottanut mitään.. Mutta käsitin kanssa niin että se pää tuntu koska kaveri on kiinnittynyt ja niin alhaalla siellä odottamassa, ei pääse enää venkuroimaan itteään irti.

toffo, ekakertalaisena oon ehkä vähän huono neuvomaan mutta mä aattelin laittaa sinne vauvan ja kopan väliin muovifroteen ja sit sen froteen päälle lakanan. Lakanan päälle varmaan kippaan vielä harson jos ja kun vauva kuitenkin puklaa koko ajan:D Meillä on mun mielestä aika pehmeä mutta jämäkkä se vaunujen koppa, jos se olis kovempi niin ehkä sitten laittaisin vielä makuupussin pohjalle.

Mussupussu, mahtavaa jos jaksat mittailla sitä toppia! Mäkin voisin innostua askartelemaan sellaisen, kuullostaa tosi näppärältä.

Ootteko muuten jo pakanneet sairaalakassia? Mä en uskalla edes aloittaa kun pelkään noituvani sillä synnytyksen jonnekin juhannukselle saakka. Samasta syystä ei olla koottu pinnasänkyäkään, äitiyspakkauksen askartelin sellaiseen kuntoon että siinä nukkuu kyllä jos kiire tulis.
Ihanaa kun täällä alkaa monella olla jo kohta tositoimet kyseessä, mä alan olla jo kateellinen noista limatulppaepäilyistä :LOL: Hörpin hulluna vadelmanlehtiteetä ja mietin jo että pitäiskö varmuuden vuoksi varata joku akupunktio tai vyöhyketerapia kesäkuun alkuun niin vauva ymmärtäisi tulla sieltä joskus ulos.. (oon jostain syystä ihan varma että tämä syntyy vasta joskus 41+ viikolla...)
Ei sillä, mulla on tosiaan vielä ens viikolla tentti, vasta sen jälkeen annan oikeesti luvan saapua tälle puolelle maailmaa.

Salma ja Sintti 36+3
 
Heippa! :wave:

Hui ku tänne oli tullu paljo tekstiä sitte viime käynnistä :eek:

Sairaalakassia ajattelin tässä alkaa pakkaileen pikkuhiljaa. Ostin jo shampoon, hammasharjan/-tahnan sekä dödön valmiiks. Sit pitäis miettiä mitkä vaatteet sinne pakkais mukaansa, sit sujauttaa ku lähtö tulee nii kameran mukaan ku sitä nyt tässä vielä kuitenki tarvii. =)
Vauvan sairaalakassin oon jo pakannu. Laitoin varulta parit eri kokoset vaatteet sinne mukana ku ei tiiä minkä kokonen jässikkä täältä tulee =)

Painosta.. mua masentaa ku monille kavereille on tullu odotusaikana vaan jtn 10kg ja mulle on tähän mennessä tullu melkein jo 20kg :ashamed:
no mut mä olen päättäny päästä sinne lähtölukemiin ens kesään mennessä :p

Olo on täällä ihan ok. Kipuja ja kolotuksia on kyllä mut supistuksia ei oo pahemmin. Ei tietenkään ku sais alkaa supisteleen. :snotty:

Nyt ei ajatus oikein kulje. Jaksamista kaikille viimesille viikoille! :flower:

Niiskuneiti- ja masukki 36+6 :heart:
(Huomenna täysaikaisuus koittaa =) )
 
Täällähän on jo kaikenlaista, jännää :D . Itsekin tässä totuttelen äippälomalle, tänään ekaa päivää "yksin" kun eilen esikoinen oli vielä flunssasta toipumassa. Vauhtiveikko täälläkin, eli mekastusta riittää eli ei kyllä merkkiäkään rauhoittumisesta.

Mutta osaiskohan kukaan sanoa, mitä tuo oikein meinaa kun lopultakin on Kelan päätös, josta ymmärtäisin että ovat laskeneet mun olevan vuosilomalla 15.6-29.7 ja siltä ajalta vanhempainvapaa maksetaankin minulle ja eli suurin osa tuosta saamastani 72vrk:sta ei menekään työnantajalle, vaikka töistä saamastani päätöksessä lukee, että tuo 72vrk täysin palkkaeduin? En kai voi saada sekä palkkaa että vanhempainrahaa ja vielä lomarahojakin? Tietysti se minulle sopis :LOL: , mutta kuulostaa erikoiselta...
 
Tulin tuomaan pikaiset neuvolakuulumiset. :wave:

Ekaa kertaa kävin uudessa neuvolassa uudella tädillä muuton jälkeen, ja oikein kiva täti olikin. Käynti kesti reilun tunnin, kun musta ja esikoisesta laitettiin alusta saakka kaikki tiedot koneelle.
Painoa oli tullut 400 g/vko
Verenpaineet loistavat
Hemoglobiini hyvä 120 (kiitos obsidan!)
Sf-mitta 33 cm (yläkäyrällä nyt)
Vauvan syke 140

Kaikki siis hyvin. Täti sanoi, että kohtu ja vauvan peppu on miltei kylkiluissa saakka, erittäin YLHÄÄLLÄ hän majailée, siitä johtuu kuulemma tod. näköisesti toi mun yläkäyrälle kivunnut Sf-mitta. Vauva itsessään ei kuulemma tunnu miltään suurelta, vaan ihan sirpakalta tapaukselta. :)
Ja kuten jo itse tiesinkin, pää alaspäin siellä edelleen ollaan. Pää tuntui alavatsalla, mutta kuulemma liikkuu, eli ei todellakaan ole vielä laskeutunut, ja asuu tosiaan vielä korkealla. Puuh. :whistle:
Ihanan tarkasti tämä uusi täti teki kaikki tutkimukset, ja kyseli tosi tarkasti vointia ja muitakin asioita. Tosi hyvä mieli jäi uudesta neuvolasta.
Mulla onkin lääkäri sitten seuraavaksi, parin viikon päästä rv 35. Siellä saa kuulemma painoarvion ja lantion mittoja myös katsotaan. (mulla ei pitäisi olla ongelmaa, omistan kuulemma synnyttäjän lantion... ;) )
Kalenteriin merkittiin myös kaikki loput neuvolakäynnit, viimeinen sovittu aika 5.7, mutta saa nähdä tarviiko silloin enää mahakkaana mennä, vai voinko mennä jo vaavin kanssa.
Kerroin, että haluankin mennä synnyttämään Hyvinkäälle NKL:n sijasta, ja sainkin heti kotiin täytettäväksi jo esitietolomakkeen, mihin saa kirjata toiveita koskien tulevaa koitosta.

Nyt täytyy syventyä töiden tekoon, enää 3 päivää ennen lomaa!

Johanna ja Pikkiriikki 33+2 :heart:
 

eilen saatu elmerille liikkeet. eli tuli yli 10 potkua.huh.. toisin taas pitäs mennä laskeen kun ollut taas hiljaa..parturissa meni ihmeen hyvin 2½ tuntia istuin ja siis jaksoin istua nyt näytän taas ihan vähän taas ihmiseltäkin enkä peikolta =) nyt toisin istuminen tuskaa enkä tiä miten päin olis..maha on ihan pinkeenä ja sattuu julmetusti!! eli kysynkin mistä tunnistää supistuksen ja harjotus supistuksen?? kiva näin kolmen lapsen äitinä kysellä supistuksista =) siis kun mulla ei oo ikinä ollut tällästä että maha on kova kuin kivi ja sattuu tosi paljon. onko nää näitä harjotus suppareita? mulla kun on oikeet supistukset alkaneet niin kipu on tuntunut selässä ja harjotus suppareita ollut ikinä aikasemmin.

sairaalakassi en oo pakannut enkä pakkaa =) kameran ym tempasen mukaan kun lähtö tulee tai jos ei muista ukko saa tuoda. kuitenkin meinaan olla sairaala vaatteissa ja harja,kamera ym tarvin joka päivä..kotiintulovaatteetkin ukko saa ite ettiä kaapista mulle. elmerin vaatteet on pakattu kyllä.

vaunujen koppaan en oo itseasiassa ees miettinyt mutta en ainakaan makuupussia laita en oo itseasiassa ees katsonut onko mein kopp kuin kova vai pehmee mutta varmaan lakana + harso tai jos kovin kova on niin joku ohkanen peitto ja siihen lakana + harso. (harsoja pitää olla ympäri kämppää kun meillä olleet kovia pulautteleen tai nuorin ainakin)

mutta lähden pötköttään niin pahasti sattuu mahaan.. huomenna neuvolaan =)

tänttärä ja elmeri 36+4
 
Vaahtera Joo ilman muuta kampaajalle! Kävin aamulla ja kylläpä piristi kummasti päivää, vaikka ei ollut muuta kun hiustenleikkaus. Mutta mallia kyllä hieman vaihdoin, niin tuli ihan uusi tukka. Ihunaa! :D

Toffo jos olisi talvi laittaisin makuupussin, mutta näin kesää kohden taidan laittaa esim. kevyen viltin tai pehmeän fleecepeitteen. Katsotaan mitä kaapista löytyy... Onnea täysiaikaisuudesta myös!
 
Pulinapata Ymmärsin ite näin että jos vuosiloma osuu äitiyslomalle niin se ei katkaise äitiyslomaa vaan sen maksamista jatketaan ihan normaalisti. Sain siitä sähköpostia palkanlaskennasta kun kysyin noita juttuja, mutta enhän sitä nyt tähän hätään löydä. Eli saat lomalta palkan ja kelan päivärahan. Ite junailin niin että pidän lomat vasta vanhempainvapaan loputtua, niin saan olla vielä reilun kuukauden kotona ekstraa :)

Ruttilla on ollu jännät paikat koiran kanssa! En tiiä oisinko ite pystyny samaan, hieno suoritus *nostaa hattua*

Monella tuntuu olevan jo h-hetki lähellä, jännää, kukahan on seuraava jakautuja! :)

Vauvan ulkonäkö mietityttää täälläkin :) Periaatteessa voi olla millanen vaan :D Mulla tummat silmät, isällänsä siniharmaat, mulla tumma tukka, mutta ihan pienenä se oli porkkananpunanen ja mun miehellä on kans vähän punapigmenttiä ja vaaleet hiukset. Kasvonpiirteetkin molemmilla ihan erilaiset. Ihana sit nähdä millanen cocktail noista syntyy :D Mitään mielikuvaa mulla ei oo.

Vaunujen koppa olin ihan ajatellu et makuupussi aina sinne pehmusteeks :eek: en myö mitään lakanoita edes ajatellu, täytyykin miettiä asia uusiks :ashamed:

Sairaalakassi on vauvanvaatteiden osalta pakattu, vielä pitää sitä sit katsoa onko millanen ilma et ottaako mies sitten vielä vanupuvun tms. mukaan kun tulee meitä hakemaan. Muutenhan ei varmaan montaa kerrosta vaatetta tarvi kun kuitenkin kaukalossa autoon ja autosta kotiin niin ei paljon ulkona ole. Oon vieläkin ihan ulkona noissa pukemisjutuissa :ashamed: Ehkä ne ehtii sit sairaalassa opastaan.. Ja onneks mutsi tulee meille pidemmäks aikaa sit synnytyksen jälkeen niin voi sitä konsultoida :p Omasta sairaalakassista, siellä on imetysliivit x2 ja kotiutumispaita, alaosan aion laittaa saman kun mennessä kun tuskin noi vanhat housut ihan hetkessä päälle mahtuu :kieh: Hygieniatarvikkeet aion napata mukaan sit lähdön hetkellä kun en tuplia aio hankkia (paitsi hammasharja).

(.) Täälläkin liikkeet vähentyneet mutta en niitä silti ole laskemaan alkanut, muutenkin kun on tupannut liikkumaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Jos useampi tunti menee liikkeittä niin sit vähän herättelen pikkuherraa. Muuten ei mittään uutta, tulikohan se tulppa sit kerralla kun mitään ei oo enää tullu, supistuksia ei taas eilen lainkaan eikä muutakaan vihlontaa. On taas sellanen tunne et menee kesäkuulle mun synnytys, varsinkin nyt kun alkaa vauvalle paikat oleen kunnossa ja tavarat hankittuna :kieh: Muutenkin tää loppuraskaus on ollu niin auvoista ettei mitään järkee, ei paljon vaivoja, selänkin kanssa pärjää kun vaan lepäilee välillä.

Tosta limatulpasta piti vielä kysästä että kun se on irronnut ja uinti ja kylpy on kielletty tulehdusten takia niin eikös se lapsivesikalvo kuitenkin suojaa vauvaa? Kun mulla on se tulehdus alapäässä joka hoidetaan synnytyksessä tipalla, niin eihän se nyt voi vauvaan tarttua? :eek:

Pikkuapina ja Papu 37+4
 
Kiitos Pikkuapina, noin se varmaan on. Mäkin olen ajatellu et lomat tulee vanhempainvapaan jälkeen kuten aiemmin, mut johtunee siitä et mul on nyt erilainen määräys nyt heinäkuun loppuun jossa kokonaistyöaika, jossa kai laskennallisesti tuo loma-aika on tuolloin ja oon virkavapaalla vakipestistä muutenki siihen asti, niin joutunevat noin ne ilmoittemaan... No samapa tuo miten, ollaan sitten vaik sen verran pidempään kodinhoitovapaalla. Sitä vaan oon miettiny, jos tuo mies pitäis sen isäkuukauden ens kesänä, niin lomien kans olis 2.5kk et voinko mä olla muuten kotona kuin joko lomalla tai virallisesti sitten töissä sen aikaa kun on noita isäviikkoja...

Tuosta ulkonäköpuolesta - käynyt meilläkin nyt mielessä, kun nämä kaks ekaa on niin samannäköisiä, et neuvolassaki nauroivat et teil on vaan yks muotti yläpäähän ja kaks alas, et jatkaakohan samaa linjaa vai onko nyt uusi yläpäämuotti löytynyt :LOL: . Ja miten sitten luonne - rauhallinen ajattelija niin kuin esikoinen vai rämäpää kuten kuopus - jotakin väliltä tai ihan omanlaisensa. Mukavahan sitä on miettiä...
 
Pikkuvarpunen kiva, että neuvolakäynti uudessa neuvolassa sujui. Ens viikolla voitais sitten käydä vaikka kahveella, kun sullakin alkaa se mammaloma :)

Mulla tuli vaunujen mukana patja ja lisäksi ajattelin laittaa muovifroteen + lakanan. Lisäpehmusteeksi makuupussin, jos tarvetta.

Tässä meidän vauvelin ensisänky:


Raukkaparka joutuu tyytymään elämänsä alkumetreillä tuohon laatikkoon, kun pinnis tulee miehen siskolta sitten kesemmällä. Onneksi äippä on näppärä käsistään ja ompeli nuo ihanat reunukset ja lakanoita.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta olen laatinut muistilistaa, mitä kaikkea pitää vielä hankkia ja tehnyt noita hankintoja, myös sairaalakassai ajatellen.

Ulkonäöstä on mulla sellainen aavistus, että tulee isäänsä. Voi olla, että vaan kuvittelen, mutta mun mielestä jo ekassa ultrassa vauvan asento oli jotenkin samanlainen, kun isällään nukkuessa.

Ja tässä vielä masukuvaa + ihanan turvonneet nakkisormet viime viikolta


Oletteko ostelleet hoitopöytiä jo? Jos, niin millaisia, mistä ja paljonko olette ko. kapistukseen sijoittaneet? Mä haluaisin sellaisen lipastomallisen, jossa on amme hoitotason alla piilossa, mutta ovat minun mielestä vaan niin turkasen arvokkaita. Tänään löysin yhden, mutta hinta oli 249 ? :kieh:
 
Heippa kaikille ja uusille tervetuloa!

Osalla käy jo päivät vähiin. Kateellisena teidän viikkoja katselen ja tuskailen kun omat ei tunnu täyttyvän. Olisin jo niin valmis luopumaan tästä mahasta.

Sairaalakassia olen ajatellut, mutta se on vielä ajatuksen tasolla :) Tuntuu kaikki niin aikaiselta vielä. Kai sitä vähitellen voisi jo jotain laittaa valmiiksi.

Ulkonäköä ja luonnetta ollaan täälläkin mietitty. Meillä lapset on taas aivan eri muotilla tehtyjä. Toinen tumma, toinen vaalea. Toinen pitkä, toinen pätkä. Toinen ronski ja toinen kuin keiju. Silmät saman väriset, mutta ihan eri muotoiset. Jännä nähdä tuleeko tämä kolmas muistuttamaan vain itseään vai näyttääkö jommalta kummalta sisarukseltaan. Luonteeltaankin lapsukaisemme kovin erilaisia ja joskus oikein mietin miten samalla kasvatuksella tuleekin niin erilaisia lapsia.

TÄNTTÄRÄ: itsekin mietin vähän samanlaisia asioita supistuksista, kuin sinä. Ja hassulta tuntuu juuri tuo, kun ei ensikertalainen ole ja silti ei tiedä asioita. Minua mietityttää eniten, etten osaa lähteä sairaalaan oikeaan aikaan. Viimeksi menin ihan liian aikaisin ja synnytys olikin pitkä, mutta entä jos nyt tuleekin vauva vauhdilla ja minä vaan ihmettelen kotona... Minulla kivutkin olleet pahimmillaan ponnistaessa, joten voin hyvin kuvitella, että vauvan pää on jo ulkona, kun sairaalaan tajuan lähteä :LOL: Mies lohduttelee, että kyllä varmasti tiedän, kun lähtö on kyseessä, mutten itse olisi ihan varma...

Muuten täällä jatkuu vaikeat yöt ja samat kolotukset. Pinnaa kiristää ja mikään ei oikein huvita. Siksi kai tämä aikakin matelee. Kai tämä tästä. Huomenna neuvolaan.

-unelias-
 
Kiitos kaikille, jotgka ovat toivotelleet koiruudelle vointeja ja pönkittäneet minun egoani urotyöstäni. :D Uskoisin kuitenkin, että monesta muustakin olisi tollaiseen, sen verran tärkeitä nuo nelijalkaiset on omistajilleen.

Jane joo, koirat sairastaa: toinen menossa tänään anaalivaivojen takia lekurille.. Kaikkensa keksivät tähän loppuraskauteen.
milkei: kunnioitettavan ikäinen hurtta sinulla! Tieto lähestyvästä luopumisesta on ihan kamalaa! Itsellä on aina tippasilmässä kun edes ajattelee moista, vaikka meidän elikot on vasta 7- ja 5-vuotiaita.
Mussupussu Noilla on ollut vähän tapana nieleskellä sukkia. Perverssioita on monenlaisia, näillä on näemmä jalkafetissi... Nyt kaikki sukat kulkevat kiertoa: jalasta pesukoneeseen (jonka luukku kiinni), koneesta pyykkipojalla narulle ja sieltä pikimiten laatikkoon. Aiemmin siis ovat oksentaneet sukat pois - sukka viihtyy keskimäärin 24 tuntia vatsassa ennenkuin pyrkii ylös, jos olette kovasti tällaista joskus pohtineet :whistle: Ja kiitos jos viitsit topin mitata!

Tänttärä ja muut liikkeiden metsästäjät, meillä oli hyvin hiljaista silloin kun olin vielä töissä ja voi että olin huolissani. Ei tämä kaveri nytkään jatkuvasti rymyä, enkä voi sanoa, että valvottaisi tai tuntuisi ikuna yhtään ilkeältä liikkeet. Tosin liikkeistä kun on ollut huolissaan, niin on onnellinen jokaisesta potkusta virtsarakkoon. Liikelaskentaa tein silloin kaavakkeelle ja nykyisin poksuessani laskeskelen "viralliset" numerot.

Josta päästäänkin seuraavaan aiheeseen.. Eli poika potkii edelleen alas! Tänään oli neuvola ja tyyppi istuu kuin mikäkin buddha tiiviisti alhaalla. Th ei löisi vetoa omatoimisen kääntymisen puolesta, joten viikon päästä on kääntöaika. Arvelin, että kääntöyritystä olisi lykätty vielä parisen viikkoa, mutta käy se näinkin. Poika on kuulemma ihan vauvan kokonen ja vatsakumpuni sen verran napakka, ettei tilaa temmeltää ole paljoa. Voi että ja minä kun niin haaveilen alatiesynnytyksestä (mielellään päästä alottaen)! No katsellaan mitä tuleman pitää.

Muut neuvola kuulumiset: 34+1 (32+0)
painoa 200 g/viikko (900g..) taasen tasaantuneen painonnousun kuuniaksi söinkin äsken sit karkkia..
turvotus -/+ (-)
rr 121/73 (123/74)
pissa ok (ok)
hb 126 (135 vko 30+0)
sf 31 (30)
sykkeet + (+130-140)
liikkeet ++
ja tarjonta se PT (pt)

Neuvolan jälkeen menin hetkiseksi haravoimaan - mutta ei siitä mitään tullut kun tuo itseään lehmäksi luuleva koira söi vain ruohoa. Ja hää saa alkaa harjoittelemaan kiinteillä vasta ens viikolla. Ensi viikolla kun olen VAPAA, niin käyn tuhlaamassa. Vanna pitää ostaa, ehken joku kiva pikku kesäviltti, lakanakankaita, kantoliina, apteekkikamat jne jne.. Ja kylppäriin kaakelit.

Mutta nyt ryhdyn pönöttää persaus pystyssä, jos poika yllättäisi ja kääntyisikin...

Rutti rv 34+1

 
Ihana maha Jonna!
Ja suloinen ensisänky! Ihanat noi valkoiset reunakankaat.:heart: Mennään ihmeessä!

( . ) Äitiysloma tulee hyvään aikaan, alan olla iltapäivisin jo ihan kuitti. Ja ajatukset on siirtyneet yritysmaailmasta jo täysin vauvamaailmaan.. :kieh:

Synnytyksestä kyllähän se mietityttää. Mutta esikoisen synnytys oli niin positiivinen kokemus, että pelkoja ei pahemmin ole. =) kyllähän se on niin suuri kokemus ja järisyttävä tapahtuma, että jännittää kyllä jo nyt.Mutta sillä tavalla positiivisesti.
Sairaalakassi on vielä pakkaamatta. Mutta mietinnässä.
Ostin vauvalle ja minulle Hug-a-bubin kantoliinan, nyt täytyy treenata esikoisen baby born-nukella sidontaa. ;)

Meillä vauvalle tulee kova kantokoppa vaunuihin, joten siinä on suht pehmeä patja mukana. Kesällä aion pitää patjan päällä kosteussuojaa ja ihan valkoista vauvan lakanaa. Puklut suojaan harsolla. Kesällä vaunuihin kevyt viltti vauvalle, ja syksyn kylmettyä sitten makuupussi käyttöön.

Johanna
 
Pikinen: Helpostusta/jaksuja oloihin :hug:

Maira: Onnittelut mukavista äippäpoliuutisista :flower:

Salmander: Täällä on sairaalakassi pakattuna. Siis toki vielä puuttuvat viimehetken jutut kuten kamera, neuvolakortti jne., joita tarvitaan vielä ennen lähtöä.

Jonnalla hienot ensisänky ja vauvamasu =)

Rutti: Toivottavasti kääntyisi itsestään tai viimeistään käännettynä :hug:

(.) Loppuraskauden lääkäri oli tänään:

rv 36+4 (34+5)
Painonmuutos -240g (+270)
Paino: Yht. n.7 kg (~10 viikkoa sokerittomalla ruokavaliolla)
Turvotus + (+)
RR 106/75 (105/72)
Pissa: Sokeri +++ (+++)
Hemppa 122 (122) Olo on niin vetämätön, et käyn hakemassa lisää rautaa apteekista...
Sf 34 (31)
RT (rt)
Syke, lapsivesi, liikkeet OK
Kohdunsuu: Kiinteä/pehmeä välissä, kiinni, pituus: 2,5 cm.
Kokoennuste (kun kysyin): NYT 3,5 kg :eek: Pitäisiköhän ottaa jo kolme S:ää ja vadelmanlehtitee käyttöön??? Apuva!

Lenniina 36+4
 
Hei Unelias, muistan jo aikaa ennen lapsia olleen kuuntelemassa asiantuntijaluentoa kasvatuksesta, jossa hyvin perusteltiin, että kasvatus on onnistunutta, jos lapsista tulee erilaisia - koska heidän tempperamenttinsa jne on myös alunperin erilaisia. Eli teillä on siis lapset saaneet kasvaa sellaisiksi kun ovat, eikä heidän perimmäistä luonnetta ole nujerrettu. Tällä mäkin olen lohduttautunut silloin kuin nuo sisarukset tappelevat eivätkä ymmärrä yhtään toisiaan - kovin erilaisia ovat siis luonteeltaan meilläkin...
 
Kaunista päivää, mammat!

Maira, tuo "sormelle tuntuu pää" tarkoittaa kaiketi sitä, et se pää todella tuntuu tuolla alhaalla röörissä, jos koittaa. :snotty: Varsinkin jos vauva laskeutunut jo.
Siis kohdunsuuhan silti voi olla ihan kiinni ja silleen, mut se pää painuu vähän kuin kohdunsuun ohi, jopa ihan puolen sormen päähän emättimen suulta.

Sairaalakassien pakkailut on yhä vaiheessa...en ole vaan saanut aikaseks. :ashamed: Ja vaiheessa moni muukin juttu. No, kai tässä vielä ehtii!

tänttärä-82, noista supistuksista...minulla on ollut ihan kipeitäkin supistuksia joka raskaudessa, jopa puolivälistä lähtien, eivätkä ne silti ole kypsyttäneet paikkoja, et kai harjoitussupparit siis voivat olla vähän kipeitäkin!
Mut selkein ero noissa on varmaan se, et harjoitussuppari yleensä rauhoittuu, kun lähtee liikkeelle tai vaihtaa asentoa ja oikea suppari taas voimistuu liikkeestä.
Ja viimeistään silloin, ku selässä tai reisissä tuntuu, niin tietää et ovat ehtaa tavaraa. :snotty: Oma palloni supistelee väliin hyvinkin napakasti ja kipeästikin, mut onhan näitä jo viikkojakin ihan hyvin. :)

Jonna H, ihana sänky, suloinen!! :heart: Ja kaunis masu, todella! Eikä nakkisormista tietoakaan, tulehan tänne... :snotty: turvottaa ihan kiitettävästi, huih.

Nukkumisesta. Tämä peipi vaikuttaa rauhalliselta kaverilta, ei potki vaivaksi asti. Saan nukuttua ihan hyvin. Närästys ja pissahätä ovat ainoita valvottajia, jos joku.
Joka muksulta on jotenkin aavistanut luonteen jo raskausaikana, se on jännää!
Väittäisin, et tämä ipana on pienikokoinen ja rauhallinen...saa sit nähdä.
Pienet vauvat ovat tuntuneet pieniltä aina jo mahassa, vaikka käyrät ja muut ovat ihan normaaleja, samoin tuo luonne-juttu...meidän elohopea-Eemeli, neljäs muksu siis (poika), oli mahassa jo aivan valtava myllertäjä!! Itkin monesti ihan silkasta kivusta, niin kovasti poika mojotteli tulemaan...ja vauhtia on totisesti riittänyt sen jälkeenkin. :saint:
Milkeille ja muillekin :hug: , tiedän tunteen.

Olo alkaa olla kaikin puolin pikkuhiljaa kypsä. Turvottaa, väsyttää, aivotkin taitavat olla turvoksissa...ajatus takkuaa ja autolla ajo vaatii triplakeskittymistä.
Vauva painaa alas "ihan kivasti" jo ja supistuksia tulee kokoajan herkemmin.

Mies sanoi jotain maailman ihaninta minulle tänään...tässä vaiheessa olo on jo niin norsu ja possu, ku olla voi...mies sit totes ihan tosissaan, et ei se haittaa vaikka sulle tulis sitä läskiä enemmänkin, ihana ku olet pehmeä ja saa jostain kiinni!! :eek: :D
Sanoi sen niin vilpittömästi, etten voinut olla tykkäämättä. :heart: :heart: :snotty:

Parahinta vointia joka mammalle, tämä juttu on pian ohi ja kääröt tuhisee kunkin sylissä! *iik*

:heart:

-Elettaria & Wilma 35+3
 
Hohhoijaa! Tulin aika pikaisesti käymään, heräsin tänään aamuviideltä, kun mies tuli yövuorosta, eikä uni enää tullut. Sitten mentiin yhdessä ultraan. Nyt mies painui myöhässä unilleen ja itseäkin aika paljon väsyttäis.
Ultra olikin aika pikainen toimenpide, varmistettiin että poitsu on edelleen pt - kuten olikin ja kätilö sitten alkoi katsomaan kääntöaikoja. Olisi laittanut minut siihen vaikka heti, mutta ei ollut aikoja kun vasta ens maanantaille. Silloin sitten katsotaan onko se ylipäätään mahdollista ja arvioidaan synnytystapaa, viikkojakin on sitten jo 37. Rutti :wave: täällä tosiaan toinen samassa jamassa, jännäillään kääntymistä ensi viikolla:) Hyvin ilmaistu tuo! napakalta tuntuu minunkin vatsa, mikä epäilyttää ja kiinnostaa kuulla lääkäriltä myös mahdollisista kääntämisen riskeistä.

Hyvä kysymys mitä vaunuihin laitetaan, meillä Brioissa on ihan hyvä patja ja siihen päälle laitoin muovifroteen. Hetken pähkäiltyäni tilanne jäi toistaiseksi siihen, taitaa tarvita vielä lakanan/harson:D Viileällä säällä ajattelin käyttää ä-pakkauksen makuupussia, vaunujen mukana tullut pussi on niiin lämmin ettei sitä taideta tarvita kun vasta paljon myöhemmin. (= Pikkuvarpunen Kiva huomata että joku jolla jo kokemusta löytyy aikoo toimia samoin :) ) Täällä mennään ihan maalaisjärjellä

Otettiin tänään matkalukemiseksi uusin Geo-lehti, jossa oli iso juttu lasten perinnöllisyystekijöistä ja tarkkoja kuvia kohdun sisältä eri vaiheista ym. Kannattaa vilkaista jos mahdollista!

-> päikkäreille
 
Elettaria Joo mä äitiä jo konsultoin asiasta joka tuumas et jaaha, se on tullu alas ja on tod.näk. jo kanavassa valmiina lähtöön.. :D

Sairaalakassi jne jne on jo valmiina, kun vaan herra päättäis saapua maailmaan.. :D
Mä oon ihan liian täpinöissäni täällä, mä tiedän sen että tod.näk.tuo ei ole mihinkää tuolta vielä pitkään aikaan tulossa, mutta se EHKÄ mahdollisuus kummittelee jo kovasti takaraivossa.. :) Mä ootan jo ihan innolla että saatais vauva maailmaan ja päästäs tekee sitä omaa arkea, mä tiedän ettei tälläsiä passais ajatella nyt kun sit jos meneeki yli la:n on odotus varmasti tuskaa..Mut just nyt ei jaksa haitata.. :D
 
Milkei: Upea kirjoituspöytä. Meillä täällä kehdon hionta vanhoista maaleista menossa. Vauvan on siis parempi pysyä mieluiten yli lasketun ajan masussa, että on sitten hohdokas tuo meidän yli 100-vuotias sänky. :LOL:

Jonnah: Tsemppiä huomiseen sokerirasitustestiin! :hug:

Tänttärä: Hyvä, ettei ole raskausmyrkytystä. Kurjaa, että käynti olikin turhan tuntuinen.

Valerie: Tervetuloa mukaamme! Meidän esikoistyttö täyttää syksyllä 6 vuotta. Ikäeroa siis tulee meilläkin.

Rapu: Helpotusta oireisiin! :hug:

Lenniina: Jonkinlainen lutakko on kilometrin läheisyydessä, mutta tontti on metsätontti. Tänään juuri varasinkin kyseisen pläntin. Kauppa tehdään, kun kunta on käynyt laskemassa puut tontilla ja lisänneet ne kauppahintaan. Tsemppiä synnytyksen odotteluun ja viimeisiin sokerittomiin viikkoihin. Toivottavasti vauva syntyy sopivan kokoisena ja synnytys sujuu hienosti. :hug:

Pulinapata ja Pikinen: Onnea äitiysloman alkamisesta!

Rutti ja Miumiu: Toivottavasti vauvat kääntyvät.

Maira: Mukava lukea, että äitipolikäynti sujui hyvin ja sait hyviä uutisia. H-hetken odotteluun tsemppiä!

Esikoinen syntyi rv 40+6, jonka vuoksi oletan tämänkin menevän yli lasketun päivän.

Sairaalakassi on täysin pakkaamatta enkä tiedä vielä mitkä vaatteet laitan vauvalle valmiiksi kotiutumista varten. Pitäisi varmaan edes listaa tehdä, että voisi sitten pikku hiljaa pakatakin. Muutenkin moni asia vielä ihan kesken, mm. vauvan vaatteiden pesu, kehdon hionta, kaukalon hakeminen jne. Jotenkin on vain olo, että tässä on vielä hurjasti aikaa. Heh.

-Sh ja Milla rv 35+1
 
Kiitos syyshortensia halauksesta :hug:
Ostin apteekista tänään hiivalääkkeen,jos se auttas tähän kirvelyyn :whistle:
Monta kertaa pissaakin tutkittu tän raskauden aikana,kertaakaan ei oo ollut pissatulehdusta :|
Tuun huomenna kertomaan sitten neuvolakuulumiset,neuvola vasta iltapäivällä ;)

Jonna H:lla kaunis vauvamasu =)
 
Hei mammat!

Hyvä kun aloitte puhumaan tosta että mitä kukin laittaa vaunuihin vielä pehmusteeksi. En itse yhtään ollut ajatellut sitä... Nyt tulikin teiltä sitten hyviä ideoita :)

Mä oon myöskin niiin kateellinen teille viikoistanne, itse kun olen ihan viimeisenä varmaankin tässä ketjussa (takuulla tulee heinävauva vaikka kyllä toivoisin kovasti sitä kesäkuista). Olisin jo ihan valmis sille että baby saapuisi. Tässä ollaan oltu jo 6viikkoa saikulla ja yhtä paljon olisi vielä jäljellä aikaa ennen kuin vauva saapuu... vähintään. Mutta jospa iloitsen sitten vaikka ihan siitä että siirryn ensi viikon lopulla mammalomalle, eikä enää olla saikulla :D Kaikki tuttavat toitottavat että nauttikaa nyt viimeisestä ajastanne kahdestaan (tai oikeestaan kolmistaan ku meillä on toi hauveli), mutta kun ei ne tajuu että pää hajoo tähän odotteluun eikä tässä "tilassa" voi olla niin kuin normaalisti ollaan oltu pariskuntana. Eikä sitä nyt niin hirveästi voi nauttia ku ajatukset kokoajan pyörii vauvan ympärillä, öisin ei saa nukuttua kun pitää juosta pissalla, selkä särkee pienestäkin, samoin nilkat... ja listaa voi jatkaa loputtomiin. Ymmärrän periaatteessa heidän pointtinsa mutta kun me molemmat jo kaivataan sitä pientä kääröä tänne ihan kamalasti. Miehestäkin huomaa nyt jo selkeesti että ajatukset on kokoajan vauvassa. Suloista :heart:

Jonna H onpa todella kaunis sänky!

harsoista on ollut puhetta. Itse ostin vaaleanpunaisia harsoja vauvalle, eli on ainakin pari lisää äitispakkauksesta saatujen lisäksi. Paljonko niitä tarvitaan? Meillä taitaa olla nyt yhteensä 10kpl.

liikkeistä: täälläkin on ollut hiljaisempi kausi, onneksi ihan viime päivät ovat olleet liikkeiden suhteen hyvät mutta alkoi muakin jo huolestuttamaan viime viikolla. Toivottavasti kaikkien vauvelit pysyvät sen verran aktiivisina ettei äitejä enää huolestuta!

Nyt nukkumaan...

tinysteps 33+2 (32+5)
 
Hei muistinhan mä tulla kertomaan niitä ihokontaktitopin mittoja... Eli M-koko kyseessä, mutta jo yhdellä lapsella käytetty muutaman kuukauden ahkerasti, eli saattaa olla hiukan löystynyt? Tosi napakka täytyy topin olla, muttei niin tiukka ettei veri kierrä! Kun nyt toppi makaa tuossa sängyllä, se on 40 cm leveä ja 56 cm pitkä. Jaa kyllä se hiukan on levinnyt, koska keskiosa tuntuu napakammalta kuin ylä- ja alareunat ja mitatessa saan 38 cm. No, eroa on vain vähän ja varmaan kannattaa tuon jälkimmäisen mukaan tehdä, koska se varmaan vastaa parhaiten uuden topin mittaa. Vinkatkaa, jos tarvitsette kuvia topista.

Kääk, tänään tuli lasku puiden kaatamisesta meidän pihalta... 1000 euroa... No, eipä sitä olis mitenkään voinut tehdä itse ja nyt ei tartte myrskyllä pelätä koska rysähtää.

Pari kohdetta ajattelin vielä tänään listailla Huuto.nettiin, kun kauhee paniikki saada tytön vanhat vaatteet pois nurkista pyörimästä! Säilytystilaa ei tosissaan oo meillä liikaa. Nyt jo kaapeista vyöryy kamaa ulos ja mä vaan hamstraan kaikkea lisää.

Jesh, huomenna taas esikoisen "mummipäivä", ni tää lähtee pedikyyriin (jos saan lennosta ajan) ja ehkä vähän shoppailemaan... Mitäs sitä muuta keksisi?
 
Tällä viikolla ei tule nukkumisesta mitään, täällä taas aikaisin ylhäällä odottelen neuvolaan lähtöä:)

syyshortensia Kiitos! mutta minulla on kyllä ollut koko ajan vahva aavistus ettei tämä ole kääntymässä yhtään mihinkään :LOL: Vanhempiinsa on poika tulossa, mehän ollaan kaksi itsepäistä härkäpäätä.
Rapu82 Pissatulehdukset on sitten inhottavia! olen joskus jo tainnut jollekin mainitakin, mutta minulla oli niitä Monta ennen raskautta. Eivätkä aina edes löytäneet mitään, mutta lääkkeet kuitenkin auttoivat. Toivottavasti sulla tutkittais tarkkaan.

Tinysteps: Kaikki tuttavat toitottavat että nauttikaa nyt viimeisestä ajastanne kahdestaan (tai oikeestaan kolmistaan ku meillä on toi hauveli), mutta kun ei ne tajuu että pää hajoo tähän odotteluun eikä tässä "tilassa" voi olla niin kuin normaalisti ollaan oltu pariskuntana. Eikä sitä nyt niin hirveästi voi nauttia ku ajatukset kokoajan pyörii vauvan ympärillä, öisin ei saa nukuttua kun pitää juosta pissalla, selkä särkee pienestäkin, samoin nilkat... ja listaa voi jatkaa loputtomiin. Ymmärrän periaatteessa heidän pointtinsa mutta kun me molemmat jo kaivataan sitä pientä kääröä tänne ihan kamalasti. Miehestäkin huomaa nyt jo selkeesti että ajatukset on kokoajan vauvassa. Suloista :heart:
Komppaan! Tätä ei moni ymmärrä, varsinkin kun tuttavilla ei ole lapsia. Heille äitiys"lomakin taitaa olla vain yhtä yhtä kuin Loma - siltä ainakin välillä tuntuu:D Vaikka mitäpä minäkään oikeasta arjesta lapsen kanssa vielä tiedän, mutta sais jo pikkuhiljaa loppua tämä odotus.

Oli muuten aivan ihanat entisöidyt pöydät Mussupussulla ja Milkeillä !

Miumiu&pikkuinen 36+1
 

Yhteistyössä