Mooooi!
Mä nyt päivittelin listaa sen minkä ajatus antoi myöten..
Toivottavasti meni ees sinne päin..
Meillä oli viime yö ensimmäinen "vaikee" yö, eli jätkä huuti puolet yöstä, ilmeisesti ei ollu tarpeeks kylläinen, mut noh, taas opittiin jotain uutta..
Ruokahalu on ihan mahoton tolla kaverilla, siks on kamalan vaikee arvioida näin alkuunsa et mikä riittää ja mikä ei ja kun kokemusta ei vauvoista ole, niin pientä hakuammuntaa koko touhu..Onneks tässä koko ajan opitaan..
Mä nyt kuitenkin aikomuksistani huolimatta oon yrittänyt imettää, mutta kohtalon ivaa oikein, maito ei meinannu nousta millää, joten koko ajan on nannia annettu. Tosin kokeilin kikkaa, kaikki mummoista lähtien on sanonu et jos ei meinaa nousta niin kokeiles juoda pullo olutta, se kuulemma nostaa, no minä kokeilin eilen illalla ja tänää onkin jo saanu pumpata!
Eli jos on ongelmia nousun kanssa, mars miehet matkaan ja äiteelle yhtä keppanaa hakee!Kuulostaa karseelta, mut toimi ainakin mulla..En tiiä mikä taika siinä on olevinaa..
Suosittelen myös lämpimästi kaikille jotka synnyttää on vasta menossa et hankitte jo etukäteen kottikärryn sisäkumin, tekee istumisestä miellyttävämpää..
Synnytys..Noh, se oli tosiaan pitkä..Supistukset alko ma-ti välisenä yönä 00.07 ja samantien tulivat reilun 10min välein, 2 asti kärvistelin kunnes herätin äiteen kellottaa niitä, siitä tunti niin tuli parhaimmillaan 4min välein ja kivut alko kovenee..Ei muutakun ukko ylös ja sairaalaan, siellä käyrille ja tutkimus, auki en ollu ku pari senttiä..Mut sit otettii kuitenkin osastolle kipujen takia ja lääkitys aloitettii heti, piikit helpotti oloo ja sit vaan ooteltii et supparit ottaa enemmän potkua..
Mut niinhän siinä sit tosiaan kävi et 1 aikaa päivällä supparit loppu kun seinää, kätilö meinas 4 aikaa et lähe kotiin, sovittii et ootetaa kuitenkin vielä tunti, josko niitä alkais tulemaan. En tiiä mikä oli mielen muuttanu mut 5 jälkeen kukaan ei enää puhunu mitää kotiinlähöstä vaan puhe olikin et koitetaa saada supparit liikkumalla takas illan aikana, jossei ala niin aamulla katotaa tilanne uusiks..No ei alkanu vaikka kuinka juoksin ees taas, painelin sit illasta 11 aikaa nukkumaan ja kas kummaa, heräsin 1 aikaa jumalattomiin supistuksiin!
Hoitaja toi kipupiikin ja nukahtamislääkkeen jonka avulla nukuin 4 asti, jolloin alko taas sama kipurumba, taas uus piikki ja nukahtamislääke, ainoo vaan ettei piikki enää toiminu..Kärvistelin 6 asti jolloin soitin hoitajan paikalle ja kyselin et josko lisää huumeita sais..
Hoitaja tuumas et kerääs kamppees, nyt lähetää saliin hengittelee ilokaasua..
Keskiviikko aamuna klo 8 puhkaistii kalvot ja alettii vauhittaa tipalla suppareita, 10 jälestä sain epiduraalin joka oli ihana asia! :heart: Puolen päivän jälkee alko epiduraali hiipumaan ja kun kyselin toista kierrosta, lääkäri olikin sitä mieltä et uutta ei anneta ennenkun vauvasta otetaa verikoe koska sykkeet anto ymmärtä et olis hätä, no ei siinä, minä sit polttojen kans kärvistelin ja koitin olla liikkumatta et saivat vauvan päästä verikokeen, tässä kohtaa olin auki aikalailla vissii kuutisen senttiä..
Verikokeet oli ok ja lekuri anto luvan antaa lisää epiduraalia, muuten hyvä mut ei puutunu kun toinen puoli, ei siinä, ilokaasun avulla mentiin ja ei siinä loppusenteis menny ku hujaus kun sai jo luvan alkaa ponnistaa..Siinä kohtaa tosin olin jo niin väsynyt et kun ponnisteltu oli jo pitkä tovi, huusin ja kiroilin siellä et en saa sitä ulos..Yhtäkkiä tupa oli täynnä sakkia ja poika autettii imukupilla maailmaan, apinan raivolla ponnistellen.
Täydellinen, kaunis poika syntyi tasan klo.16.00, ilmatiet imettiin ja lapsivesi oli päässy menee jo vihreeks, pojassa ei silti mitään vikaa ole.. :heart:
Tavaraa jouduttiin leikkaamaan, mutta silti repesin, kuulostaa pahalta, mutta älkää huoliko, siinä kohtaa ette sitä huomaa ja seuraavana päivänä olo on jo hyvä, kunhan ei istu..
Tää ehkä kuulostaa jonkun mielestä kamalalta, mut uskokaa tai älkää, sillä hetkellä kun te ite ootte siellä, puolet menee iha ohitte ja luonto hoitaa hommat niin että ette hirveitä koko touhusta muista!
Tai en muista ainakaan minä, aika lonkalta saa tänkin stoorin noinsuurinpiirtein heittää..
Mut tässä vielä tää lopputulos, "vastapuristettuna"...
Koittakaa jaksella ja oloista huolimatta, nauttikaa olostanne! :heart: :hug:
Maira ja temppuemppu 4vrk