Kesäkuun kullanmurut , se on meidän kuukausi <3

Neito84: Mulla neukku täti ma veikkas että muutaman päivän sisään on lähtö, kun pää oli aikalailla jo kiinnittynyt ja sydänäänet rauhalliset ja ke menis itten vedet. Toi limanen vuoto kyllä kuulostaa lupaavalta..liekö jo oot tosi toimissa?

Suppareita kaikille niitä haluaville :)

).( Meillä imetys sujuu, perhepeti toimii ja kestoilu on helppoa ja vaaviska täydellinen, tietenkin :)

Joosukka ja Jerkku 1vko
 
Moikka,

Mulla kukaan noista lapsista ei ole kiinnittynyt kuin sairaalassa synnytyksen alettua. Täällä kohta lähden vielä neuvolaan. Tuntuu jännä että näin lopussa ollaan ja osalla jo vauva, kun lukee tuota jotka vasta tärppiä odottavat <3 Mä joka aamu herään että ei vieläkään mitään! ja sisko viestittää ootsä vielä kotona :)

amma rv 40+5
 
Onnea vauvautuneille! :flower:

Ja kärvistelijöille tsemppiä! :hug:

( . ) Omaan napaan ei kummempaa, tiistainen kääntöyritys onnistui esimerkillisesti, lapsi oli nääs kääntynyt jo itsekseen oikein päin. :) Tänään kävin vielä vauvan vatsanmitan takia sokerirasituksessa, mutta en jaksa uskoa että kärähdän, se oli meinaan sen mitan ottaminen jo sellainen spektaakkeli ettei paremmasta väliä. Taisi olla molemmille lekureille uudet vehkeet. :rolleyes:

Napotan mahoineni tiukasti sisällä helteen takia, ja nautin viime hetkistä yksin. Kyllä se silti täälläkin alkaa jo tuntua siltä, että olisipa ihan kiva jos se vauva olisi jo tuossa kainalossa ihan omissa nahoissaan eikä äiteen. :)

MJ & Väinö 38+2
 
RV 38+4 (37+2)
paino 66 (66.7) laskee laskee, rv.32+4 paino oli 66.3
RR 127/75 (130/73)
U-prot leuc ++ (puhas)
hemppaa ei otettu
RT
sykkeet 126+
liikkeet ++

Täti tutki kohdunsuun tilanteen koska supistellu viim. neljä iltaa, NIIN OLIPA KAKS CM AUKI, mut sisäsuu kii, ja IHAN PEHMEE! Jeeee.. Ei kuuulem kantsi kauaks aikaa jäädä kotiin ku supistukset alkaa, koska esikon synnytys oli menny suht nopeaa ensisynnyttäjän synnytykseks (14h)!! mä oon niin ilonen!
 
moikka.

kiitos onnitteluista :)

synnytys.. no mullehan tämä oli toinen, mutta ensimmäinen oli suunniteltu pt-sektio, eli nyt oli ensimmäinen alasynnytys ja kieltämättä nämä kaksi oli kyllä ihan toistensa vastakohtia! ekalla kerralla mulla oli päivämäärä jollon mennä sairaalaan, tosi kliinistä. Kipeää se leikkaus teki enemmän tietenkin jälkikäteen ja olin viikon sairaalassa ja pitkään aika heikossa hapessa kotona. vauva sai jo synnärillä tuttipullon ja tutin ja imetys oli vaikeaa ja loppui nopeasti. näin ei siis aina käy sektion jälkeen, mutta mulla oli sen kans ongelmia.

Tällä kertaa synnytys käynnistyi ihanan klassisesti lapsiveden menolla illalla 39+2 kun oltiin menossa nukkumaan. synnäriltä sanottiin jotta tulla sairaalaan viimestään 12h päästä jossei tapahdu mitään. samantien alkoi supistella säännöllisesti ensin 10 minsan välein, ja pian 3-5 minuutin välein. Aamulla sitten tuntui ettei kyllä enää halua olla kotona ja mentiin synnärille. mies oli siinä vaiheessa ehtiny soittaa synnärille 3 tai 4 kertaa kun näytin sen mielestä niin kipeältä, mut musta tuntu aina supistusten välillä niin hyvältä etten halunnu sinne sairaalaan.
olin sillon aamulla 2-3 cm auki ja sain ensin jonku puudutteen. sit jonku ajan päästä ilokaasun (en tykänny). sit ehin saamaan viel kaks kertaa epiduraalin ennenkuin olin auki tarpeeksi ja sai alkaa ponnistaan. lopulta poika syntyi ennen kuutta illalla, napanuora kolmesti kaulan ympärillä. se on kuulemma vaarallista, kuulin myöhemmin. sen takia jouduttiin leikkaamaan eppari jotta nopeutui homma jne, mutta siinä vaiheessa oli ihan yks hailee mitä mulle oltas tehty, ku olin jo ihan poikki, hyvin väsynyt valvomisesta ja tokkurassa lääkkeistä ja mehukeittopäivästä.. lopulta kaikki meni hyvin, 9pisteen poika. mä menetin paljon verta kun kohtu jäi vuotamaan, mutta muutamassa tunnissa jollain tipoilla se loppui ja pääsin osastolle. synnytyksen jälkeen sairaalassa sitten painetaan mahaa aika kovin ottein, jotta se tyhjenee ja kohtu alkaa supistuun. se on ikävää, mutta kestää onneksi vain hetken (tai tässä tapauksessa sitä tehtiin 4x)

Kaikkineen siis normaali synnytys, olin mielissäni. kätilöt oli tosi kiva vanhempi nainen ja nuori opiskelija. Mies, no se on ihan kauhuissaan eikä oo vielä ihan unohtanu tätä synnytystä.. itse oon sen enimmäkseen unohtanu, kyllä mä huusin sen pari viimistä tuntia ja olin ihan tosi kipeä, mutta se kipu jäi sinne. Toki vielä sattuu (7kpl) tikit sun muut, mut se synnytyskipu onneksi ei jäänyt mieleen. tukihenkilö vaan näkee sen tilanteen eikä oikein pysty auttamaan, ite siinä on niin sekaisin että vain toimii eikä ehi ajattelemaan.

Mun suositukset on tosiaan synnytyksen jälkeenkin syödä aika maltillisesti ja pehmeitä ruokia, tuo vessaan meno ei oo kaikista mukavinta heti. ei siellä aamupuurolla suotta oo soppaa ja luumuja.. ja hankkia siteitä kotiin paketti per päivä. ja muistakaa kysyä kaikkeen mahdolliseen neuvoja sairaalassaoloaikana, imetykseen jne, koska kotona kukaan ei ehkä oo vastaamassa. mä olin sairaalassa vain 2 yötä, riitti mulle. vauva on ollu vierellä oikeastaan koko elinaikansa, ja nukkuukin mun vieressä. vähän mua hirvittää etten litistä sitä, mutta helppoa kun syö melkein koko ajan vielä näin pienenä. oon ihmeissäni kun imetys on onnistunut (rintakumeilla), kun se viimeksi niin takkusi.

nimiäisiä jo mekin suunnitellaan, kesän takia pidetään ne hyvin nopeasti pois alta. ainoa harmillinen juttu on, että mä oon ollu tän parin viikon helleputken sisällä vauvan kanssa, koska itelläkin on sen verta hutera olo ettei viel auringosta osaa nauttia.

nauttikaa loppuodotuksesta varsinkin jos on vanhempia lapsia. meillä on nyt jako et mies hoitaa esikoisen ja mä vauvan, eli en oo kauheasti nähny esikoista pariin viikkoon. ne viilettää tuolla uimassa ja ulkona päivät kun me tuhistaan sisällä (ja näemmä ollaan netissä kun ite ei ihan päiväkausia jaksa vaan nukkua)..

joku oli kokeillu relax birthiä, mäki oisin halunnu mut olin tutkimuksen verrokkiryhmässä. se vähän harmittaa.
 
Onnea anje poikavauvan johdosta :heart:! Normaalin kuulonen synnytys siulla oli ainakin miunkin mielestä :D. Minkäkokoinen poika oli syntyessään?!

Täällä edelleen yhessä kasassa. Sillo viime viikonloppuna supisteli, mut ei ne ollu ku harjotussuppareita, damn. Mie oisin jo nii valmis synnyttämään ja saamaan tän vauvan maailmaan :D. Alkaa olemaan sen verran oloja, et haluis jo tästä mahasta eroon ja vauvan syliin. Eilen ku vielä tuli kaiken lisäks oksennustauti ni tuntu, et kuolen :(. Ihan hirvee olo. En oo pitkään aikaan ollu nii kipeä. Oksennustauti ei oo muutenkaan mitään kivaa, yks hirveimmistä pöpöistä, ni sit viel viimosillaan ku on raskaana ni arvaatte varmaan, et ei ollu mikää hyvä olo. Onneks vauvalla ei ollu mitään hätää. Nyt jo vähän parempi olo.

Tänää on jotain vuotanu pikkuhousunsuojaan ja ollu närästystä ym., et saa nähä enteileekö lähestyvää koitosta. I hope so! Voimia muille koitokseen :heart:!

Pyyter ja Otto 38+3
 
Täällä myös kokonaisena vielä ollaan. Eilen oli neuvola ja th sanoi että on kuopissaan ja lasketunut paljon viime viikon käynniltä. Olo on myös hyvä, mutta odotus että vauvan saisi jo syliin on kova! No nyt olisikin kiva jos viikonlopun aikaan pääsisi niin mummikin olisi hyvin saatavilla muiden lasten luokse. Tuntemuksia ei ole ja masussa kyllä potkitaan kovasti vielä.

amma rv 40+6
 
Mary-Janella Ihana paita sekä tieten masu!

Mulla supisti eilen illalla tosi kipeästi, on siis supistellu nyt viidettä iltaa, toissailtana tosin ei mut sitä edelliset neljä iltaa.. Eilen ne tuli tosi kovina, ensin kivuttomina, silleen et hiki valui ja piti hengitellä niiden mukaan, sitte alko kivut, oikeen aaltoili selässä ja alavatsalla.. Tuli vartin välein, sit ne harveni kahentoist jälkeen niin, et tuli vartin välein mut kipu ei ollu enää niin paha, ja kestoiltaan oli enään 20 sec.. Menin sit petiin lukemaan lehtee ja siihen olin sit nukahtanu..
Varmaan kypystteli taas niitä vimosia paikkoja, enkä usko et synnytys enää kovin kaukana on,
ja avautumisvaihe tuskin on niin kivulias mitä esikoiselta, kun sillon ei tullu ollenkaan suppareita muutakuin synnytyspäivänä.. Oon kyllä toisaalta tosi kiitollinen, että on näinki monta päivää supistellu, että on sit synnytyksessä paikat hyvin kypsät :)

Nyt vaan ootellaan sitä oikeeta hetkeä =)

Ihania synnytystarinoita tääl, en malta oottaa et pääsen kokeen omani!
Tsempit kaikille<33
 
Heissan! Tuli pieni tauko kirjoitteluun ,kun kävin hakee pojan kotiin. =) Elikkäs torstaina 2.6. meni hiukka enempi jotain märkää housuun, mut en uskonu vieläkään, et olis lapsivettä. Perjantaina menin kuitenkin tarkistuttaa sairaalalle, et mitä olis. Kätilö tutki ja totes kalvorakon vielä tuntuvan, kohdun suu oli kylläki 3cm jo auki. Teki sen prom testin ja otti streptokokkinäytteen, totes että tikku näytti negaa, et ei muuta ku kotiin, ei ollu lapsivettä. Kirjotti mulle jotain neuvolakorttiin ja juteltiin hetki, olin jo lähdössä, kun vilkas sitä tikkua uudelleen ja olikin muuttunu positiiviseks, eli vettä oli. Lirisi vaan jostain ylhäältä. Joten eiku osastolle. Pyysin lupaa käydä viemäs auton kotiin, et jos mies sit heittäis mut sairaalalle... Ja pääsin viel kotona käymään. Jotenki ihan epätodellinen olo, et mitäs nyt.

Perjantain kulutin sairaalas lukemalla kirjaa ja tylsistymällä vallan kokonaan. Eikä supistuksia kuulunu, ei näkyny. Yöllä suppareita tuli just harmillisesti puolen tunnin välein, eli en saanu nukuttua, mahakin oli sekaisin. Sit puoli 7 aamulla alkoi tosi napakat säännölliset supistukset, joita tuli heti parin minuutin välein. Soitin miehelle,et josko tulis ja kätilö siirsi mut saliin. Mies tuli kasin jälkeen ja mä puhaltelin jo melkoisesti. Päätin sit mennä kuumaan suihkuun ja oli vissiin harvinaisen tehokas suihku, huuhtos kaikki mun tehokkaat napakat supistukset viemäristä alas. Eli ne loppus kuin seinään!

Sit ooteltiin ja ei mitään. 11 aikaan kätilö antoi mulle oksitosiinia nenään, ja ravasin portaita ylös ja alas ja ei supistuksen supistusta. Hiukkaa ennen 12 kätilä tutki kohdunsuun ja oli 5cm auki ja päätettiin aloittaa tippa. Supistukset alkoikin melko mukavasti heti ja tuli säännöllisesti. Olivat tosi siedättäviä, toki sattui, mut ei mitään karmeeta tuskaa. Aloin olla kuitenki melko väsy ja kerranki olin ajoissa sairaalassa, et kerkeisin jotain saamaan, joten pyysin, et saisin jonkun puudutuksen. Sain sen pcb-puudutuksen ja se auttoikin tosi hyvin. Vei kivun koko supistuksesta, tunsi vaan ku vatta kiristyy. Sit kätilö sanoi, että kun alkaa polttaa uudestaan, niin soitan sit kelloa, niin hän puhkaisee kalvot alhaalta. Ei mennytkään kauheen kauaa siitä, kun alkoi poltella uudestaa, sit kalvot poks ja pti odotella, et reuna häviää kokonaan ja poika tulee alemmas. Ne oli ehkä tuskallisimmat het ket, kun ootti ponnistuslupaa. Mut edellenki kipu oli tosi siedettävää.

Sit pääsin vihdoin ponnistaa ja pitikin ihan ponnistaa edelliseen verrattuna... Syykin selvis sit hetken päästä, hän tuli maailmaan käsi kaulalla, niin tarvis hiukan enempi tilaa. 6min ponnistusvaiheen jälkeen syntyi pikkuinen ukkeli <3. 3280g ja 49,5cm. Kaikenkaikkiaan ihana, lempeä synnytys. Pelkäsin kamalasti, kun piti käynnistää ja kaikki on pelotelleet, että lääkkeellisesti käynnistetty synnytys on kamala, mut ei vaan mulla ollu. Kyllä mä luomujen kohdalla oon huutanu ja kironnu, nyt vaan puhaltelin supistusten tahtiin. Synnytys kesti sit lopulta 3,5h ja mikään paikka ei ratkennu tai revenny. Kotiin päästiin seuraavana päivänä.

Nyt ukkeli on viikon vanha ja toistaiseksi erittäin tyytyväinen tapaus. Syö, nukkuu ja kakkii joka välissä. Koko ajan haisee kananmunalle =) Syntymäpaino saavutettiin takas viidessä päivässä, eli nyt vaan sit kasvetaan kovaa tahtia. Sääliks käy vaan pieni, kun multa tulee maitoo taas niin kamalasti, et pien joutuu latkimaan sitä ihan henkensä hädässä, hyvä ku kerkee hengittää, kun maito suihkuaa kurkkuun. Ihmekään, jos vähä pierettää.

Nyt nukkumaan, tissi vaan kipee, pelottaa, et rintatulehdus iskee. Se on kamala tauti...

Töllerö ja pikku-ukko 1vko
 
Onnea Töllerö pienen pojan johdosta :flower:! Millä rv:llä hää syntykään?!

Tääl viel ootellaan. Kahteen yöhön en oo kunnolla nukkunu :|. Alkuyöstä vähän supistelee, mut ne loppuu sit, mut maha on kipee, vissiin ilmaa nii paljon. Tänää kävin pitkästä aikaa kävelemässä, nousin portaita, imuroin ym. oon touhunnu, et jos vähän jouduttas. Jotain erilaisia tuntemuksia onkin mahassa, et saa nähä miten pitkään viel menee :O. Sais kyllä tulla jo!

Pyyter ja Otto 38+5
 
Terve kaikille ja onnittelut niille, jotka ovat jo synnyttäneet!:)

Huomenna olisi minulla laskettu aika, viime viikolla oli pari iltaa aivan hirvee huono olo ja supistuksia tuli, mutta nyt tämä viikko menny ihan hyvin, pikku supistuksia tullut vähän väliä, mutta ei ainakaa vielä ole sellainen hetki, että olisi pian tulossa tähän maailmaan:)

39+6
 
Onnittelut vauvautuneille. Alkaa tuntua että muut ne vaan pääsee mutta itse ei :) täällä vain odotellaan! Tänään aamupäivästä olin tuntevinani menkkamaisia tuntemuksia mutta katsotaan kerkeänkö yliaikaiskontrolliin kun se pitää soittaa itse keskiviikkona jos ei siihen mennessä synny. Huomenna mulla onkin neuvolaan aika "varulta" antoi viimeksi vielä. Viime yö oli kyllä tuskasen hikinen! tuntu mä en kestä enää ja meen parvekkeelle nukkuun.

amma rv 41+1
 
Onnea Töllerölle! :flower: Toivottavasti poika on niin kiltti kuin miltä nyt vaikuttaa. :)

Tsemppiä kärvistelijöille! :hug: Toivottavasti amma jo ainakin pääsisit vauvanhakuun, siulla noita viikkoja jo alkaa olla.

Täällä aivan samat meinigit kuin muillakin, uotellaan uotellaan. Supistuksia tulee ja menee ja maha on kipeenä koko ajan. Mihinkään ei oikein tee mieli enää kotoa lähteä, enkä oikein halua nähdäkään ketään, jotenkin sisäänpäin kääntynyt olo. : / Kotona on hyvä, miehen kainalossa. Onneksi ukko-kulta on noin rauhallinen ja tasainen tyyppi, se ei mun oloja kuulostele tai kainostele, elää vaan niin kuin ennenkin ja pitää munkin häntää pystyssä siinä samalla. :)

Mites muuten on, haluatteko jatkaa juttelua tuolla vauvapuolella? Kerholaisethan varmaan jatkaa kerhossaan, mutta musta olisi ihan kiva välillä vaihtaa kuulumisia teidän kanssa. Ei tää harvakseltaan kirjoittelu mua ainakaan vaivaa, päinvastoin, mulla on kuitenkin muutakin elämää enkä halua tehdä tästä palstailusta mitään elämäntehtävää. Eipähän ainakaan tule suorituspaineita. :D Voisin pyytää joitain muita esikoisodottajia samaan pinoon, niin voitaisiin yhdistää kaksi vähän pienempää porukkaa isommaksi. Miltäs kuulostaa? :)

MJ & Väinö 38+6
 
Mary Jane mie oon ainakin messissä :D. Aattelin itekin kysyä tosta kirjottelusta vauva-puolella, mut sie ehit ensin :D. Mie tipahin siitä kerhosta, ku en nii aktiivisesti kirjotellu. Miulle kävis paremmin sellanen sillo tällö kirjottelu ja ois kiva tosiaan kuulla miten vauvojen kans on lähteny sujumaan ja miten ihanaiset kehittyy :heart:.

Täällä kans vuotellaan :O. Ja alkaa jo kärsivällisyys mennä :kieh:. No, jospa joku lähipäivä.

Pyyter ja Otto 38+6
 
Terve!

Kuullostaa hyvältä Mary Jane, voisin liittyä mukaan jutusteluun vauvapuolellaki:) Olisi niin kiva kuulla kaikkien jutut, miten on vaavin kanssa mennyt jne:)

Joo, supistuksia tullee, mutta ei vielä mitään hälyttäviä merkkejä, että pitäis synnärille lähteä. Vielä ootella. päivä päivältä jännittää enemmän, ensimmäinen lapsi kun on kerta tulossA:)

40+0
 
Heissan!
Täälläkin vielä yhdessä koossa. Luulin jo selvinneeni kunnialla helle viikosta, mutta viimeinen neukku oli toista mieltä. Paineet korkealla ja painoa oli tullut viikossa 3.5kg!!! Pissa oli sentään puhdas, jonka turvin oottelen aikaistettua yliaikaiskontrollia keskiviikkona. Huomenna vielä ylimääräinen tarkistus neuvola välissä. Jännäksi käy!

Tessism ja Hermanni 40+6
 
Kuulumisia täältäkin. Täällä limatulppa irtoillut tänään, aamulla kun heräsin oli märät housut. Kävelyllä kävin että alkaisi edistyä mutta ei mitään kummempaa että lähteä tarvisi nyt ainakaan. Supistuksia tullut pitkin päivää mutta ovat kyllä vielä hyvin siedettäviä kivuttomia. Olo on että jotain tässä alkaa tapahtua. Kuitenkin keskiviikkona olisi varattava se aika sinne yliaikaiskontrolliin. Neuvolassa käytiin vielä tälle aamua ja pissa, verenpaineet jne.. niinkuin ennenkin normaalit. No nyt vain odotellaan vaikka tuntuu että tapahtus jo pian!

amma rv 41+2
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti käyn ilmoittamassa, että meille syntyi sektiolla kympin poika 26.5 rv37+1. Painoa miehellä oli 3230g, 49cm ja pipo oli 33.5cm.

Mullahan epäiltiin pitkin raskautta etistä istukkaa. Lopuksi kuitenkin sanottiin, että normaali synnytystä odotellaan ja siis saisin synnyttää.Toisin kuitenkin kävi, kun kotosalla alkoi aivan järkyttävä vuoto, jossa onneksi sitten oli seassa lapsivettä. Soitto 112 ja ambulanssilla Tyksiin, matkalla matkaan hyppäsi jopa medihelistä lääkäri :O Tyksissä todettiin onneksi, että vauvalla kaikki hyvin ja vuotokin sitten rauhoittui. Yritettiin käynnistellä laihoin tuloksin. Olin jo menossa nukkumaan, kun alkoi taas runsas vuoto, joka olikin sitte pelkkää verta ja lääkäri totesi, ettei riskeerata. Sektion jälkeen en voi muuta sanoa, kuin, että kyllä paljon mieluummin olisin synnyttänyt normaalisti. Mutta nyt koettu sitten molemmat. Ja onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt onnellinen tuosta nyytistä joka vieressä tuhisee.

haippa ja Kasperi (jo 18pv)
 
Huomenta!

Onnittelut kaikille vauvautuneille. :hug:

Täällä kanssa odotellaan. Supistuksia on ollut joka päivä jo viikon ajan, mutta ei se näköjään halua tulla itse. :D Huomenna olis sitten käynnistys jos tänään ei tapahdu mitään. Turvotusta on tullut aivan järkyttävän paljon helteiden aikaan, onneks nyt vähän helpompi olla kun on viileä. :) Tää on tätä loppuajan ihanuutta. :D

Jaksamisa kaikille. :hug:

Jasmi- rv 41+4
 

Yhteistyössä