Kesäkuun kullanmurut 2015 **Toukokuu**

Ruu79 sulla taitaa olla klassinen synnytyksenjälkeinen kahdenviikon endorfiinipölly, toivottavasti saat nyt työkuviot ja kaikenmuun toissijasen pois alta ja muiden hoidettavaksi, tarviit kaiken mahdollisen hoivan ja levon nyt. ja sen kahdenviikon jälkeen saattaa tulla semmonen viikonmittanen jakso että vois nukkua kellon ympäri, tee se vaikkei tuliskaan "romahdusta", kaikki hoitotoimenpiteet mitä muut voi tehdä vauvalle teetät muilla ja ite vaan lepäät, syöt muitten tarjoilemaa ruokaa ja nautit ettei väsy jää päälle. Sitten ne raskaus ja synnytyshormonit alkaa väistyä äitiyshormonien tieltä. Muut saa hoitaa kauppareissut ja ostaa vaikka kaiken valmiina, kertakäyttöastioita myöten niin ei tarvi tiskata!! isosti tsemppiä ja voimia ja LEPOA MAHD PIAN!!! :flower:
 
"*Pihla*"
Lauwra, ja eilen vielä otin stressin niistä korkeista paineista, joka varmaan nosti vielä lisää :D ekassa raskaudessa seurailin kotona paineita, mutta nyt ei tosiaan ole ollut mittaria. Onneksi sain lainaan :)

Miiula, eiköhän me huomata oikeat supistukset :D meinasitko siihen ulkokäännökseen lähteä? Vai onko synnytystapaa vielä mietitty sen enempää? Mä olin tavallaan helpottunut ekassa raskaudessa, kun mun ei tarvinnut miettiä eri vaihtoehtoja, kun se sektiopäätös tuli silloin automaattisesti :)

AnnaS, hullu olet, kun tuollaista reissua suunnittelet :D oman olon mukaanhan sun on mentävä ja jos yhtään epäilyttää, niin jätät reissun väliin. Meillä on kuun vaihteessa tulossa valmistujaiset ja mä olen jo ilmoittanut, etten aio sinne toipilaana lähteä. Vauva on joka tapauksessa silloin jo syntynyt, mutta en nyt näe hirveästi järkeä viedä vastasyntynyttä mihinkään juhliin tai lähteä itse sinne puolikuntoisena. Jos joku siitä loukkaantuu, niin antaa palaa vaan ;)

Painoarvioultraan pääsee automaattisesti myös, jos on aikaisemmin synnyttänyt pienipainoisen vauvan. En tiedä, missä se raja menee, mutta ainakin tuon alle 2,5kg jälkeen olen painoarvioita saanut useamman kerran :) tai mikä on SGA-diagnoosin raja, kun sen takiahan me ollaan niissä painokontrolleissa ravattu. Eiköhän tämäkin sen diagnoosin saa. Onneksi ei vaikuta elämään noin muuten kuin tuolla alhaisella syntymäpainolla.
 
Minustakin ois kiva tietää, että minkäkokoinen tapaus sieltä on tulossa.
Toisekseen haluaisin myös kovasti tietää, että onko vauva kääntynyt pää alaspäin vai suunnitteleeko tulevansa pylly edellä maailmaan. Meillä suvussa jokusen verran näitä peruuttelijoita ollut, niin kiinnostaisi kyllä tietää - osaisi valmistautua synnytykseenkin jotenkin "paremmin" :) Ehkä se lääkäri osaa sitten käsikopelolla kertoa vastaukset, kun seuraavan kerran neuvolaan 21.päivä olen menossa.

Raskauskiloja ei alkuun tullut käytännössä ollenkaan. Painon nousu oli maaliskuulle asti +/- 100-300g /kk eli käytännössä riippui vaatetuksesta tms. Nyt sitten huhtikuussa käydessäni oli tullut 2,5 kiloa /kk aikana, joka oli ihan hurja nousu edelliseen verrattuna ja jo alettiin väläytellä jotain raskausmyrkytys-kortteja sun muuta, kun yhtäkkiä "räjähdysmäisesti" paino nousi. Kaiken kaikkiaan painoa tullut nyt yhteensä raskausaikana vähän päälle 4 kiloa, joka tässä valmiiksi ylipainoisessa kropassa on ihan tarpeeksi.

Kuopiossahan ei sen ihmeempiä synnytysvalmennuksia tarjoilla, ellei halua omasta pussista kustantaa. KYS:llä on mm. tänä lauantaina "synnytysvalmennus-luento", jonka sisällöstä olen ymmärtänyt sen verran, että "Istutaan 3 tuntia auditoriossa ja joku selittää mistä ovesta pitää tulla mihinkin kellonaikaan. Tämän lisäksi synnytyssaliin tutustutaan kuvien perusteella ja katsellaan sitten 15 min video synnytyksestä".
En ensinnäkään ymmärrä, miten synnytys on saatu mahdutettua 15 minuuttiin, jotta siinä videon esittämisellä olisi edes joku järki. Toisekseen KYS:n synnyttäjät siirtyvät toukokuun aikana (elleivät ole jo siirtyneet) uuden Kaarisairaalan puolelle. Vanhat kuvat synnytyssaleista saatika sitten nämä "tästä ovesta tähän aikaan ja tästä ovesta tuohon aikaan" -ohjeistukset pitävät tuskin edes paikkansa meidän kesäkuisten kohdalla... Itse siis koen ihan turhana juttuna, mutta mies haluaisi sinne lähteä kuitenkin, joten en nyt sitten tiedä annanko periksi ja lähden kuuntelemaan vanhentunutta tietoa ja katsomaan 15 minuutin syöksysynnytyksen :D
Oikeasti haluaisin juuri sellaiseen synnytysvalmennukseen, jossa käytäisi niitä lääkkeettömiä kivunlievitys-juttuja läpi, hengitystekniikoita ja tukihenkilö saisi kans vinkkiä, että miten pystyisi auttamaan sitä kärsivää :) Mutta kaikki maksaa...Netistähän sitä voisi opiskella vaikka mitä...
 
"Catnip82"
Täällä odotellaan aikaa äpolille eli kontrollikäynti neuvolassa aamulla johti lähetteeseen. Paineet neuvolassa 160/100, kotosalla paineet on 150-155/85-95. Pissassa proteiinit +1, mutta onneksi ei mitään hälyyttäviä raskausmyrkytyksen merkkejä. Tämän takia lähete tehtiin 1-7päivällä eli viikon sisällä pitäisi aika sinne tulla. Hemoglobiini olo laskenut 136 eli vielä hyvä sekin. Vauvan liikkeet ja sykkeet hyvät ja raivotarjonnassa kuten pitääkin. Sf-mitta 30,5 ja ihan keskikäyrällä mennään. Seuraava neuvola kahden viikon kuluttua koska äpoli käynti on todennäköisesti ensi viikolla.

Muuten olo ihan jees, flunssa on helpottamaan päin. Kyllähän noita kipuja ja kolotuksia on mutta itse miellän ne ns. Taudin kuvaan kuuluvaksi :)

Kohta päiväunille! !

Catnip82 + kyytiläinen 33+6
 
Pihla, tosiaan joskus rv 37 jos vielä perätila ni meen käymään polilla, eilen sanoivat että katellaan sitten aletaanko edes yrittää käännöstä, eli oletan että saan siellä vielä perua koko homman jos siltä tuntuu.. Tai tuskin ne väkisin sitä alkaa kääntämään jos sanon että en halua :D Aluksihan mä olin todellakin sitä mieltä etten anna edes yrittää käännöstä, en vieläkää tiedä mut jos yhtään tuntuu itestä siltä ni jätän väliin, jospa sillä vauvalla tosiaan on syy olla näin! Sitten kai se on sektio edessä jos ei ala kääntyileen ihan itekseen vielä.. Se on 100% varma etten halua alakautta synnyttää jos on perätila mut sitten tuo kääntämisen yrittäminen.. No onhan tässä vielä aikaa vauvalla pyörähtää :)
Raskauskiloista, mulla tullu n. 7 tähän mennessä, ei tarvis tulla enää yhtään kun sen verran omasta takaa.. Ei oo kyllä neuvolassa mitään sanottu mut kuitenki.
 
"*Pihla*"
Miiula, mullahan ei edes ehdotettu ulkokäännöstä. En olisi siihen suostunutkaan :D mutta ihan omien fiilisten pohjaltahan sitä kannattaa mennä :) perätilavauvaa en itsekään alakautta suostuisi edes yrittämään, joten minusta ihan kiva, ettei täällä ainakaan ensisynnyttäjiä yritetä siihen edes suostutella. Nyt sitten tulee se toinen sektio ehkä enemmän henkisistä syistä, kun täällähän vauva ilmeisesti majailee ihan hyvässä asennossa. Vaikkakin mun mielestä yrittää ulos vasemman nivusen kohdilta.

Raskauskiloja mulla tullut nyt hitusen yli 10kg. Tyttö tosiaan syntyi näillä viikoilla (huomenna :D) ja kiloja oli kertynyt 15! Siispä tyydyn tähän, enkä ota paineita :)

Ihanaa muuten, kun täällä ei ole lynkattu ketään pelkojen takia. Lueskelen välillä noita muita ketjuja ja yhdessä on saatu melkoinen vääntö aikaiseksi peloista. Onneksi en itse siihen ketjuun kuulu, minut olisi jo kivitetty :D
 
Viivian, minulle tarjottiin valmennusta (3. lapsi). En mennyt. En ole mennyt aiemmissakaan raskauksissa enkä koe menettäneeni mitään.

Catnip, seuraat nyt vointia tosi tarkasti. Sulla on selvät myrkytysoireet (proteiini ja korkeahkot paineet). Olen viime päivinä lukenut paljon aiheesta, kun oli itsellä epäily. Tilanne voi pahentua nopeasti jopa vakavaksi asti. Äippäpolin lääkäri sanoi, että jos tulee ylävatsakipuja, pitää olla sinne yhteydessä.


-Valkoinen 35+2
 
Vivian, mulle on tullut tähän mennessä raskauskiloja 15kg :D Tuntuu itsestä todella hurjalta, mutta olin myös ennen raskautta alipainoinen, joten kuulemma ihan normaalia ja suotavaakin tämä. Mulle tuli suurin osa kiloista keskiraskaudessa todella nopeasti, nyt on hidastunut. Lääkärit ovat sanoneet, etteivät he tässä tapauksessa niinkään tuijota mitä vaaka näyttää vaan miltä minä näytän. Ja just viime käynnillä sanottiin, että tässä ei puhuta painon noususta vaan normalisoitumisesta. Eli jos sullakin on ollut alhainen lähtöpaino niin no stress :)

Pupumama 32+2
 
"Kuusama"
Mä kuulin juuri sukulaiselta että lapsellaan oli (perätilassa) ollut niin lyhyt napanuora että se oli just ja just riittänyt ulostuloon (alakautta). Sitten sen napanuora olikin jo katkennut. En uskalla ajatella mitä olisi tapahtunut ulkokäännöksen aikana..

Mulla on paino noussut nyt n. 10 kg. Ylimääräistä ei ollut valmiiksi. Viimeksi neuvolassa painoa oli tullut 150g/viikko, ruokahalu on ollut huono jo monta viikkoa. Kaipa se kroppa ottaa sen mitä tarvii.

Mun terkkari sanoi että haluaisi mielellään saada mut painoarvioon äitipolille, "kun sulla on tuota historiaa". Kuulemma ei enää pääse kovin helpolla kontrolliin jos on ongelmitta edennyt raskaus. Kuulemma sitten lääkärissä 1.5 viikon päästä laitetaan lähetettä eteenpäin. Vaikka ei taida lääkäri siihen suostua, kun kaikki on "ihan normaalia" :D

Eilen tutkailin synnytysjuttuja taas pienen tauon jälkeen. Itseä kiinnostaa erityisesti nykyaikaisen ja ns. luonnollisen ajattelutavan erot. Edelleen haluaisin mahdollisimman lääkkeettömän synnytyksen, saapa nähdä millainen kätilö osuu kohdalle. Terkkari lykkäsi neuvolasta mukaan A4-nipun teemaltaan "synnytyskivun hoito". Kuulemma synnärin anestesialääkärit haluaa että tämä jaetaan kaikille synnyttämään tuleville. Enpä ole vielä tarttunut nippuun. Voisin siis odottaa että kovin ns. babyfriendly sairaala ei ole luvassa..
 
"*Pihla*"
Unna1, kiva kuulla sinusta :) toivon sulle pikaista plussaa ja tällä kertaa pysyvää sellaista. Kyllä se vielä teidänkin kohdalle osuu :)

Painonnousu tosiaan, mullahan ei myöskään ylimääräistä ennestään ole, joten senkään takia en ole tuota painonnousua stressannut. Terkka sanoi mulle jo alkuraskaudesta, että +20kg on vielä ihan ok nousu mun lähtöpainolla. Toivoin tosin jo silloin, että alle sen jäädään :D ja nyt todellakin näyttää siltä, että jäädäänkin. Muuten saa aika räjähdysmäisesti nousta...

Mäkin jo eilen terveyskirjaston sivuilta ehdin lukemaan raskausmyrkytyksen oireista, kun oli ne korkeat paineet. Vaikka siis mitään muuta ei ollutkaan. Ja sormuksetkin on edelleen sormessa. Teidän pelottelemana olen kyllä jo pari viikkoa ottanut yöksi pois :D aamulla menee kuitenkin ihan mukavasti takaisin. Äsken taas paineita mittailin 118/68. Ihan kiva tietää, että ovat noinkin matalat, niin ei tarvi siitä stressiä ottaa. Eilen jo mietin, kun täällä on ollut puhetta siitä, miten korkeat verenpaineet vaikuttaa istukkaan ja mulla on muutenkin "liian pieni" vauva, että saako se enää mitään ravintoa, jos verenpaineetkin on korkeat. Googleen en sortunut ;) rauhoittaa taas omaa mieltä, kun paineet onkin ihan ok. Nyt tosin revin pelkoja jo siitäkin, että olen liian rauhallisin ja luottavaisin mielin... Siis kaikkihan varmasti päättyy huonosti, jos olen näin rauhallisin mielin. Huoh.
 
"lauwra"
Painoa mulle on tullut 9,5kg ja normaalipainoinen olen ollut odotuksen alussa. Esikoisesta tuli 17kg, mutta silloin mulla oli jäätävät turvotukset, hurjasti lapsivettä ja iso vauva. Nyt viimeisellä käynnillä oli tullut +700g/vko tahtia, että jätän nyt herkut loppuraskaudesta pois. Vaikka eipä tässä enää ole kuin 3 vkoa laskettuun aikaan, ei tässä voi kamalasti kiloja enää ehtiä tulla.

Ripset on nyt päässä! Ihanat on :) Lisäksi tein kirpparilta hyviä löytöjä ja aurinko paistaa :) Kohta alan maalaamaan kehtoa (miten niin viime tipassa, onhan toi ollut meillä jo 3kk...) :)
 
"*Pihla*"
Lauwra, saiskos tuota energiaa tännekin :D mielellään myös sitä auringonpaistetta ja itsekuria herkkujen suhteen.

Mies tuossa soitteli, että jää ylitöihin... Ja mä kun olen koko päivän sitä varttunut! Tylsää ja sateista. Onneksi mun sisko sattui hetikohta soittamaan miehen jälkeen ja sain tytön mun isän ja siskon matkaan mummolaan :) jotenkin niin huono omatunto, kun toisella ei ole ollut mitään tekemistä tänään, kun ulkona on niin märkää ja sateista ja mä istuskelen kauratyynyn kanssa sohvalla. Miten mun selkä ja lonkat (hauskaa, kun kännykkä muuttaa aina "lonkat" -> "linjat") kestää nämä viimeiset päivät/viikot... Vauvakin möyrii niin, että tuntuu kuin tulisi ulos joko tuolta vasemmasta nivusesta tai rintakehän alapuolelta. Ihanaa toki, että liikkuu :) ja nyt kun saan vielä hetken huilatakin :) tulee niiiin tarpeeseen, jos mieskin kotiutuu vasta illalla. Silti mua kävi itkettämään, kun tyttö lähti siskon matkaan :D
 
Kiva kuulla Ruusta ja minimiehestä! :)

Painonnoususta: Mulle on tullut 10 kiloa. Nyt siis olen n. 70 kg/173 cm. Ei ainakaan vielä kauhistuta painonnousu, joskin vähän harmittaa, että se oli kauan n. 340 g viikossa, mutta eilisen punnituksen mukaan nousua oli huimat 665 g viikossa. Täytyy vissiin koettaa hillitä herkuttelua nämä viimeiset viikot. Ehkä. :D

Tähkä 33+4
 
Painonnoususta, paino ennen raskautta 53kg ja maanantaina miltei 72kg. Eli se 20kg paukkuu taas :p Näin on ollut molemmissa aiemmissa raskauksissa. Ennen ihan ekaa lasta paino oli noin 48-50kg, joten ei kovin pysyviä kiloja kuitenkaan.

Luulin selvinneeni raskausmyrkytysepäilyistä, mutta labrapissassa edelleen proteiinia. Lisäksi sappihappoarvo on noussut jo siitä hiukan kohollaan olevasta. Huomenna taas kontrollilabrat (pissanäyte, maksa- ja sappiarvot).

Oikeen naurattaa, että ihanko iskee anemia, myrkytys ja hepatoosi yhdessä raskaudessa :D
 
Valkoinen ja Pihla, täälläkin on raskausmyrkytysoireet vahvasti päähän iskostettu :) Eli minähän mittaan verenpaineet kolme kertaa päivässä, aamuisin katson virtsan liuskatestillä ja sitten turvotusten takia myös puntari on tullut tutuksi. Myös toki pitää tarkkailla kipuja enemmän että onko vain ohimenevää vai pitäisikö huolestua.

Lähetteen johdosta lääkäri soitti tänään sairaalasta, kyseli yleisvointia ja kertasi kanssa myrkytyksen oireet. Viikon sisälle saan sitten virallisen ajan tarkistuksiin, mutta herkästi pitää synnytysvastaanottoon ottaa yhteyttä.

Puntari on siis tullut tutuksi ja tähän mennessä kiloja tullut n. 16.. edellisellä kerralla pääsin 13:lla, nyt menee varmaan 20 rikki... No, en stressaa ja jatkan normaalisti, koska turvotusta on nyt niin paljon enemmän kuin ekalla kerralla. Ja ei ole terkkari kertaakaan maininnut sanallakaan painonnoususta, noh näkeehän se kädet ja jalat ja turvonneet kasvot :) painoindeksi ollut 26 ennen raskautta eli omaakin varastoa löytyy...

Synnytysvalmennuksista ei ole puhuttu eikä tarjottu, ei oltu esikoisesta eikä oltaisi kyllä nytkään menty. Täälläkin on sairaalalla auditoriossa tapahtuva esittely, missä ekassa raskaudessa käytiin. Oli ihan hyödyllinen omasta mielestä, mutta jos jotain tarkempaa tietoa haluaa niin sitten pitää mennä jonnekin yksityiselle puolelle.

Liitoskivut on täällä taas pahentuneet, tai tuntuu vain että vauva taitaa painaa tuonne alakertaan jo mukavasti. Iltapäivästä tuli myös menkkajomotustuntemukset tutuiksi ja jos oikein tulkitsin niin muutama kivulias supistuskin :) Maha kovettuu kun vähänkin liikkuu ja on kyllä aika tukala olo. Joten tämä ilta menee ihan puhtaasti vaakatasossa, jospa lepo auttaisi ja huomenna jaksaisi jotain puuhailla. Pitäisi vaatekaappeja järjestellä uuteen uskoon niin saisi vauvan vaatteet laitettua valmiiksi. Pienimuotoinen paniikki alkaa iskemään kun huomenna taas viikot poksuu :)
 
"*Pihla*"
Valkoinen, toivottavasti ei nyt sentään nuo kaikki iske :)

Catnip, sulla kuitenkin on oikeasti korkeat paineet, joten sun on syytä ollakin perillä myrkytyksen muista oireista ja jopa vähän kytätä omia tuntemuksia. Mun paineet ei sitten oikeasti olekkaan korkeat, ainakaan enää, joten mä voisin vähän relata :D huomenna ne kyllä taatusti on korkeat, kun jänskättää se äitipolikäynti.

Tyttö oli muutaman tunnin mun vanhemmilla ja koko sen ajan koomasin sohvalla. Nousin pelkästään vessassa käymään ja vettä hakemaan. Teki muuten ihan hyvää :) tyttö ei olisi millään tullut kotiin vieläkään, kun mies kävi töiden jälkeen hakemassa. Nyt ei taas meinaa millään rauhoittua yöunille, kun kieppuu ja höpöttää vaan. Onneksi se äitipoli aika on vasta iltapäivällä, niin ei tarvi herättää tuota tenavaa aamulla, jos uni maistuisi :) vaikka eiköhän tuo seitsemään mennessä herää... Ja äitipoliaika osuu just päiväunien aikaan.

En jaksanut lähteä miehen mukaan ruokakauppaan ja nyt se kostautuu. Mies toi pakastepizzan ja nyt janottaa ja närästää, kun meni sitä syömään. Huomenna on kai pakko raahautua sinne ruokakauppaan, jos tahtoo oikeaakin ruokaa.
 
Hyvä, jos on joillekin iloa noista mun joogavinkeistä! :) Pitää itsekin niitä ja muita hengitysharjoituksia alkaa tässä harjoittelemaan aktiivisemmin.

Joku kirjoitteli tosta, että miten mies tulee pärjäämään synnytyksessä. Mä olen kanssa nyt vähän yrittänyt selittää, mitä voi odottaa tolta koitokselta. No, on kyllä nähnyt mut menkkakivuissani (mulla yleensä ollu aika pahat) ja on osannut ihan hyvin mua lohdutella jos olen alkanut jotain valittaa, mutta silloinkin kyllä parhaiten olen pärjännyt kun olen saanut olla yksin. Eli sen takia vähän itseä ehkä enemmän pelottaa se, että yritän liikaa turvautua ympärillä oleviin ihmisiin, vaikka pitäis vaan keskittyä itseensä ja unohtaa muut. Sanoin kyllä miehelle, että sanoo vaan että kaikki menee hyvin, vaikka kuinka valittelisin. Pitää varmaan kirjoittaa sille lapulle lauseita, joita se voi toistella, jos ei tiedä mitä sanoa. :D

Huh, tänään on kyllä tuntunut monta kertaa siltä, että vauva on päättänyt tulla tosta mahan oikealta puolelta läpi. Kyllä on niin kiristänyt, kun pieni peppu :heart: siinä pöngertää. Ja sit muutaman kerran tuntui siltä, että pää(?) oikein porautuu tonne persuksiin. Ajattelin, että joko se sinne kiinnittyy, mutta ei kai se vielä. Eikö sen kiinnittymisen pitäisi siis sit koko ajan tuntua siltä, kuin olis joku pallo tuolla haarovälissä?

Tänään käytiin miehen kanssa pienellä kävelylenkillä. Oli niin ihanan kesäinen sää ja voi että teki hyvää. Ja olin niin liikuttunu, kun mies siinä jaksoi hitaasti laahustaa mun mummotahtiani. :D Supisteli kyllä kivuttomasti tosi usein niin, että muutaman kerran piti vähän pysähtyäkin. Saa nähdä, minkälaisia kiputiloja tämä urheilusuoritus nyt sit saa aikaan. :D

Mamira ja POKS 34+0!
 
"lauwra"
Pihlalle tsempit äippäpolille! Muista kertoa sun tavallisista paineista :)

MIEHEN PÄRJÄÄMINEN SYNNYTYKSESSÄ. Mä yksi ilta kyselin, että onko mies ollenkaan lukenut, että miten synnytya käynnistyy/etenee yms. Kyllä se jotain tiesi, mutta aika paljon sai prepata :D Mä olen siinä uskossa, että olen vihainen synnyttäjä ja mun äitikin neuvoi miestä ottamaan sormuksen pois kun lähtö tulee... siis siksi, että jos puristan kädestä kovaa niin se sormus sattuu :D Mulla on aikalailla ollut selkäsärkyjä ja hyvin ukko on jaksanut hieroa. Olenkin sanonut, että synnytyksessä se saa hieroa mua vuorokauden putkeen jos muuta ei osaa :D

Täällä toinen hyvin nukuttu yö takana! Ihanaa :) Aamu alkoi toki taas liikelaskennalla ja ekaan tuntiin en saanut kuin 3 liikettä, mutta äippäpolille soittamisen jälkeen vauva sitten jo heräsi :) huah, kyllä tämä on stressaavaa. Terkan mukaan mun kohtu on melko pinkeenä koko ajan ja sen vuoksi en tunne kaikkia liikkeitä.

lauwra & kultamuru poksuu 37+0! :heart:

Nyt kun kehtokin on maalattu niin herra olisi jo varsin tervetullut maailmaan :)
 
Lääkäri passitti minut sairaslomalle äitiysloman alkuun asti. Supistukset olivat saaneet sen verran aikaiseksi, että nyt pitäisi lepäillä, että vauva ei syntyisi ihan vielä. Sairasloma tuli kyllä niin yllättäen, että kaikki työhommat jäi ihan kesken. Olisi ollut mukavampi jäädä pois töistä niin, että saa rauhassa tehtyä asiat loppuun, mutta ei voi mitään... En kyllä vielä ole oikein sisäistänyt ajatusta, että nyt ei töihin tarvi mennä pitkään aikaan. Kotonakin olisi miljoona asiaa tekemättä ja tuskaa yrittää levätä.

Muistaako joku uudelleensynnyttäjä milloin vauva on kiinnittynyt ja kauan siitä on mennyt syntymään? Tosin mulla oli lisäksi kohdunkaula lyhentynyt reippaasti ja kohdun sisä- ja ulkosuu auenneet.. Istukassa oli paljon kalkkeumaa, mutta se kai on normaalia näillä viikoilla.. Ehkäpä sitä sairaalakassia voisi nyt ihan tosissaan alkaa pakata. Onneksi viikkoja on ihan mukavasti ja vauva yli 2-kiloinen.

Toukkamasu ja vauva 33+6
 
Painosta: Mulla tullut nyt 12 kg. Suurin osa painosta tuli rv 20-28 ja nyt viime neuvolassa oli sitten tippunut 1,5 kg :O. Terkka meinasi vaan että edellisellä kerralla ollut turvotusta, mikä olisi lähtenyt, mutta silloin edellisenkään kerran nousu ei ollut kuin 300 g/vko. Nyt alkaa kyllä olla hieman täysi olo, joten ehkä sitä on tullut syötyä vähemmän... Mulla myös lähtöpaino niin alhainen, että alussa puhuttiin, että hyvä nousu olisi 16-20 kg. En ota paineita painosta eikä tarkoitus ole synnytyksen jälkeen enää niin hoikaksi palata, mitä olin lähtötilanteessa.
Niin ja mahan ympäryksestä jossain vaiheessa keskusteltiin ja mittasin myös tossa kun painon tippumista pelästyin. Ei mulla ole kuin 94 cm nyt. Kaikki tutut onkin koko ajan ihmetellyt miten maha voi olla niin pieni. Onneksi sf mitta kasvaa keskikäyrällä, joten eiköhän se vauva siellä ihan hyvin kasva :)

Verenpaineista: Monella tuntuu olevan korkeat paineet, mutta onko ketään kohtalontoveria, jolla olisi todella matalat? Viimeksi neuvolassa oli paineet 96/53. Sitten vielä kun hemoglobiinikin oli 105 niin voin sanoa, että on aika heikko olo. En uskalla enää yksin lähteä mihinkään kun meinaan pyörtyä heti jos joutuu hetkenkin seisomaan paikoillaan :kieh: Terkka vaan totesi, että mielummin matala kuin korkea ja täytyy vaan levätä. Tänään on lääkärineuvola, saa nähdä onko hb yhtään noussut kun rautaa olen nyt syönyt isommalla annoksella.

Matkustamisesta: Meillä olisi myös helatorstaina edessä 600 km automatka. Jos paikat tänään on viime viikon kipeistä supisteluista huolimatta kiinni niin meinataan kyllä lähteä. Kaksi viikkoa sitten 800 km matka meni ihan hyvin kun pysähteli useammin jaloittelemaan ja oli tukisukat jaloissa.

Kissoista: Oliko toissa aamuna kun Pihla valitti huonoista unista kissojen takia? Silloin ajattelin tyytyväisenä, että onneksi meidän kissat ei koskaan riehu öisin vaan hepulit alkaa aamulla kun kaikki on noussut ylös. Nyt sitten kissat oli remontin viimeistelyn takia 2 vrk hoidossa, niin eikö niillä mennyt rytmit ihan sekaisin ja viime yön juoksivat ja painivat koko yön. Mun tai miehen komennuksilla ne vain innostuivat lisää, mutta klo 4 meidän vanha koira hermostui niille ja komensi kunnolla kun säntäsivät sen kopan vierestä, niin johan meni kissat hiljaisiksi :D

Niin ja unista vielä oli jossain vaiheessa puhetta: mulla onneksi kaikissa unissa lapsi on terve, välillä onkin kyllä poika vaikka tyttö pitäisi olla tulossa :D Mutta inhottavinta monissa unissa on se, että unohtelen vauvaa milloin minnekin ja yhtäkkiä unessa huomaan, että apua, vauva on ollut autossa/pihalla/kaupan edessa tmv. vaikka kuinka monta tuntia enkä ole sitä muistanut ollenkaan ja sitten tulee kamala olo, että miten voin olla niin huolimaton äiti. Aamulla herätessäkin on ihan paha olo niiden unien takia :(

Nyt pyykin pesuun, täällä kans vauvan vaatteet vuorossa :heart:

Hep ja pikkuneiti 34+4
 
Hep87, mulla on verenpaineet kans aika matalalla. Tosin neuvolassa mitatessa ne on normaalilukemissa tai välillä jopa korkealla, kun on vissiin valkotakkikammo.. mutta kotona mittaillessa lukemat on semmosta 97/68, välillä pääsen lukemiin 105/75 ja alhaisimmillaan on ollu 84/57. Hb mulla oli viime mittauksessa vain 95, vaikka syön rautaa. Mutta yllättävän vähän on ollu huippausta. Terkalla ei noihin verenpaineisiin oo ollu oikein mitään kommenttia. Syke mulla sit on korkealla, usein leposyke lähemmäs 100. Mut siihenkin terkka vaan totessuunnilleen jotain, että kunhan ei ole mitään muljahduksia ja suuria rytminvaihteluita, niin on varmaan ihan normaalia.

Syli puhu siitä hengityksestä, että joku terkka tmv. oli sanonu, että kaikki osaa hengittää... mutta ei se niin luonnnollista ole.... mulla ainakin meinaa kivun iskiessä unohtua hengittäminen. Ja huono kokemus on viime kesältä, kun tuli keskenmeno niin olin vessassa ja kivut äitys aivan hirveän kovaksi ja siinä pöntöllä istuessa unohdin vissiin sit vielä hengittää, niin taju meni. Onneks pimeni silmissä vaan hetkeksi ja oli seinä sillee vieressä, että kellahdin sitä vasten, mutta olo oli semmonen, että mä kuolen. Eli hengitystä kannattaa tosiaan harjoitella ja siitä itteään muistuttaa. Viime yönä tuli kipeitä menkkamaisia särkyjä alavatsaan ja taas huomasin, että meinasin ensin vaistomaisesti pitättää hengitystä kipuaallon tullessa.

En ny muista mitä muuta piti kommentoida.
Ihanaa viikonloppua mammat.
Sulo-Sylvia ja sipsukka 34+0 poks
 
"*Pihla*"
Lauwra, kiitos tsempeistä :) kieltämättä jännittää. Ja yritän muistaa mainita niistä verenpaineista :D

Minähän niitä kissoja manailen monina aamuina :D meidän kolli aloittaa äänen avaukset illalla siinä vaiheessa, kun huomaa, että käyn nukkumaan. Neljän aikoihin aamusta sama juttu. Nyt ovat vielä keksineet yrittää päästä keittiön roskiskaappiin ja voi jestas sitä jyskytystä! Vaikka on laitettu salpa ja tungin vielä patalapunkin sinne oven väliin vaimentamaan, niin kyllä ne siitä silti metelin saa... Ja kun tuo sängystä nouseminen alkaa olemaan ihan oma lajinsa, niin varmaan nuo pirulaiset senkin tajuaa ja näkee tilaisuutensa yömetelöinnille koittaneen :D

Mulla huitelee neuvolassa sykkeetkin siellä 90-110 välillä, vaikken omasta mielestäni olisi edes hermostunut. Tässä kotona on ollut 65-75 välillä. Kai siellä neuvolassa sitten sen verran jännittää niitä mittauksia, että heti näkyy.

Viime yönä pyörin taas vaihteeksi hereillä sen 2,5 tuntia. Olisikohan niillä siellä äitipolilla antaa mulle jotain kipulääkettä... Tai vaikka epiduraali :D alkaa niin uuvuttaa tämä jatkuva kivuissa oleminen. Tiedän, ettei se sektion jälkeenkään kivutonta ole, mutta viimeksi en sektion jälkeenkään ollut näin kipeä, mitä nyt olen.

Mun 44cm vauvan vaatteetkin on kadonneet. Annoin ne tytön jälkeen lainaan ja takaisin olen saanut ehkä puolet, vaikka ne ei lainaajan omalle vauvalle sitten kuitenkaan koskaan mahtuneet. Ja niitä ei hirveän montaa edes ollut, joten harmitus on sitäkin suurempi. Niitä on lainattu kuulemma eteenpäin ja eilen sitten vihdoin mulle myönnettiin, että voihan se olla, että alkuperäinen lainaaja ei olekkaan saanut kaikkia vaatteita takaisin henkilöltä, jolle niitä lainasi... Harmittaa ihan tosi paljon, kun niille vaatteille olisi nyt näyttänyt tulevan käyttöä ja iso osa niistä on hukattu/lainattu eteenpäin saamatta takaisin.

Pihla 37+5
 
"Catnip82"
Tänään sain soiton sairaalalta eilisen lähetteen takia, kätilö harmitteli, että ajat on todella tiukilla, menee viikon päähän eli ensi viikon perjantaille. silloinkin on kuulema meitä kaksi äitiä samalla ajalla eli odottamaan joutuu, labrassa käyn verikokeissa jo keskiviikkona niin on tulokset sitten perjantaina valmiina. Helatorstai kun vielä ensi viikolla sotkee kuvioita. Mutta kertasi kanssa, että jos olo huononee niin heti yhteys synnytysvastaanottoon. Onneksi tämä oma olo on ihan hyvä, ainoa huoli itsellä on se miten korkea verenpaine vaikuttaa istukan toimivuuteen ja siten vauvaan. Kuitenkin vauva liikkuu aktiivisesti niin ei siitäkään vielä ole tarvinnut olla huolissaan.

Meilläkin kissa tykkää elämöidä ilta/yöaikaan, herättää vain minut ruokaa antamaan ja sitten ruuan päätteeksi pitää kunnon konsertin mihin sitten mieskin viimeistään herää. Lapsi ei onneksi näihin heräile ollenkaan. Suloinen kissaherrahan tuo on, yritän ymmärtää että seniori-ikä alkaa kolkuttamaan ovella (on nyt 9v), mutta kyllä välillä uhkaan tehdä hänestä lämpöiset rukkaset :)

Matalista verenpaineista kärsiville, ei muuta kuin salmiakkia huuleen! :) Tänään ostin kaupasta juuri itselle irtomakeisia ja valikoima supistuu aikalailla kun jättää lakritsit ja salmiakit pois.. onneksi suklaa ei nosta verenpainetta ;)

Täällä kuulostelen josko tuo taapero nukahtaisi päiväunille, jätimme reilu viikko sitten unitutit pois, muuten tuttia ei ole käytetty enää moneen kuukauteen. Välillä tuo nukahtaminen sitten vaan kestää, nytkin aikamoinen höpötys tuolta kuuluu <3 pitää varmaan käydä sylittelemässä neiti uneen niin pääsee itsekin vaakatasoon heittäytymään ja silmät sulkemaan hetkeksi.

Catnip82 + kyytiläinen 34+0!! POKS!!
 

Yhteistyössä