Kesäkuun kullanmurut 2015 **Toukokuu**

Tuosta suolen tyhjentymisestä vielä sen verran, että siksi sitä vähän stressaan, kun viime synnytyksessä ehdittiin just sisälle sairaalaan ja saman tien ponnistamaan. Eli, jos nyt kävisi samalla tavalla niin ei siinä mitään suolen tyhjennyksiä ehdi alkaa edes miettimään. Mutta voihan olla, että tämä synnytys ei ole niin nopea..toisaalta toivon, että olisi niin se kärsimys olisi nopeasti ohi :)

Meillä mies on nyt ollut ihanasti mukana tässä raskaudessa. Huolehtii, että en tekisi mitään kovin raskasta ja kehoittaa lepäämään, "tökkii" ohi mennen vatsaa ym. Yksi ilta se vissiin tajus, että oikeesti kohta tuon pienen pitäisi syntyä, kun otti asian itse puheeksi. Ruohon leikkauskin on yleensä ollut meikän hommaa ja eilen hän tuumas, että pitäisköhän hänen leikata tuo nurmikko, kun alkaa oleen jo niin pitkä. Esikoisen kohdalla en muista hänen käyttäytyneen näin. Kai vuodet on tehneet taikojaan ja olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen tuohon mieheen :heart:

Streptokokkinäytteestä en kyllä ole kuullut sanaakaan meidän neuvolassa. Ilmeisesti sitä ei täällä sitten tehdä. Viimeinen lääkärikäyntikin on jo ollut : /
 
Tayssissa ottivat streptokokkinäytteen synnytystapa-arviossa ja käskivät kertoa neuvolaan, että asia on jo hoidettu. Eli ilmeisesti Pirkanmaalla se otetaan kaikilta. Kohdunsuun tilannetta sen sijaan ei olisi katsottu missään vaiheessa ilman erillistä pyyntöä neuvolalääkärille, noista rv35-37 lääkäriajoista on täällä luovuttu kokonaan.

Mulla pyörii päässä Cheekin sanoin "tää ei tuu poistuu täältä koskaan..."

lauwra 39+5
 
Just mietin samaa että missä lauwra on :popcorn: No selvishän sekin nopeeta :) Jaksamista loppumetreille!

Mulla on sormet aivan törkeen kipeenä, ei meinaa saada kättä nyrkkiin, en tiiä johtuuko
se tuosta turvotuksesta vai mistä :( Ärsyttävä vaiva tämäkin.. Onko muilla samaa? Olipa kyllä taas painokin noussut kun eilen neuvolassa kävin, en tajuu miten se VOI nousta vaikka oon niin tarkkana syömisen kans :| No onneks tässä nyt ei enää niin kauheen kauaa tarvi olla raskaana :D
Multa on kans otettu streptokokkinäyte ilman kyselyitä ja katsottu myös kohdunsuun tilanne tolla viimeisellä lääkärikäynnillä.. Vauvan koostakin oon saanut arvioita jo ainakin kolme kertaa, kuulemma vähän keskikäyrän alapuolella mutta senpä näkee tosissaan sitten kun syntyy.
miiula 38+1
 
matruusi78
Tyttö syntyi eilen 26.5. Klo. 22.34. Painoa 3930 g ja pituutta 51 cm. Vaikein (viides) synnytys oli tähän mennessä. Ehkä siksi että vähän ronkittiin käyntiin. Maanantaina illalla supisteli ihan hyvin. Yön sain nukuttuu mut heräsin isomman lapsen oksenteluun neljän jälkeen enkä enää nukkunut kun alkoi supistukset. Kellotin kännykällä ja välit oli 3-10 min. Lähettiin sairaalaan tarkistuttaan tilannetta ja ei ollut auki kuin sormelle. Otettiin käyriä ja lääkäri kävi kokeileen myös sekä vanhempi lääkäri joka sanoi että vauhditetaas muutamilla pyöräytyksillä ja ronkki koko rahalla. Sit olikin jo 4 cm auki. Supparit ei kuitenkaan merkittävästi lisääntyneet ta koventuneet. Viis tuntii ooteltiin ja sit puhkottiin kalvot. Auttoi koventaan suppareita ja sit sain kohdunkaulanpuudutteen. Ei auttanut kipuihin. Lämpötyyny mahassa ja kylmä rätti naamalla tuntui että kuolen ja kysyin vieläkö saa jonki selkäpuudutteen. En olisi ikinä kuvitellut sitä pyytäväni kun kammo oli jäänyt yhdestä kerrasta kun sektiolla yksi perätilavauva syntyi. Sitten tuli uusi kätilö yöhön joka patisti ylös sängystä kun olin vaan maannut. Autettuna pääsin jaloilleen hirvittävillä kivuilla ja pari lantion liikettä sai vauvan laskeutumaan ja piti alkaa ponnistaan. Ei siis keretty puudutteleen enää.
Tänään päästään kotiin varmaankin niinkuin olin toivonut. Lääkäri tarkistanut vauvan ja kaikki oli ok. Parin päivän päästä vain tarkistukseen sitte.

Streptokokkinäyte otettiin salissa kun sinne päästiin. Näin Jyväskylässä.

Monesti kakalla käyneenä päivän aika sitä riitti myös synnytykseen. Maha mennyt ihan löysälle rautatableteista. Ei siinä kerkee kivuilta miettimään tuleeko vai ei, eikä varsinkaan pidättelemään.
 
  • Tykkää
Reactions: Syli84 ja miiula
"*Pihla*"
Mäkin jo ajattelin, että nyt Lauwra on synnyttämässä :D

Jokohan Kultatiuku ja vauva on kotiutuneet? Eikös sinne perjantaina syntynyt? :)

Streptokokkinäyte ei ollut täällä käytäntö vielä 2,5 vuotta sitten, mutta nykyään on. Multa sitä tosin ei otettu, kun olin menossa sektioon.

Meillä on ristiäispäivä varattuna! Vielä kun sen nimen saisi lyötyä lukkoon :D

Poika veteli viime yönä hyvät unet. Söi tuossa 22 aikoihin, sitten kahden jälkeen ja seuraavan kerran 6.30. Tyttö heräsi kasilta ja mä ehdin vielä nukahtaa tuon viimeisen syötön jälkeen :D ihan hyvä yö takana. Nyt poika onkin sitten tankkaillut tiheämmin.

Miehelle sitten tosiaan eilen nousi kuume. Tänään ei onneksi ole ollut. Otin kuitenkin lapset ja kävin joenrannassa vaunuilemassa, että mies sai levätä. Tyttö puolestaan pääsi purkamaan energiaa, kun lähti kävellen. Ihan kesäkeli :) ja kaikista pahimmalta tuntui alaselässä... Ei suinkaan haavan kohdalla. Teki hyvää päästä muuallekin ulkoilemaan kuin omalle pihalle :)

Nyt mies lähti hakemaan meille kebabranskalaisia :D

Tsempit mahakkaille ja toivotaan, että vauvoja taas kohta syntyy :)
 
Onnea Matruusi!! :flower:

Tuosta miehestä vielä et ei hän meilläkään koko raskausaikana erikoisemmin ollut kiinnostunut mistään raskauteen tai vauvaan liittyvästä ja itse olen joutunut ottaan asioista ja tarvikkeista selvää, hankkimaan ja maksamaan ne myös... Vaunuihin osallistui, koska oli iso hankinta kun uutena ne ostettiin. Mut muut "pikkuostokset" oon minä tehnyt.
Uskon et meilläkin perhevalmennus jotenkin herätti hänet tajuamaan tilanteen todellisuuden :D Tätit olivat mukavia ja mutta sanoivat suoraan et myös isän kuuluu osallistua hoitoon yms., joten minäki oon tosi tyytyväinen et sinne mentiin =) Toki myös anoppi tai miehen kaverit on saattanu sanella ohjeita.. Mut jokatapauksessa hän on nyt tajunnut, että kyllä se vauva myös häneltä vaatii aikaa ja toimenpiteitä! Ja ennen vauvan tuloa "hoivaa" voi jo harjoitella tulevaan äitiin :LOL:

malsa, ehkä sinunkaan mies ei sitä tahallaan tee, ei vain jostain syystä ymmärrä et nykypäivänä myös isän kuuluu osallistua hoitoon...? Oisko ketään ns. ulkopuolista joka hänelle vois vähän selventää tätä isän roolia? Joku hänen kaveri, joka osallistuu oman lapsen hoitoon, tai hänen äiti, sisko tms.? Voi olla ettei miehet tosiaan ota kuuleviin korviin jos liian läheinen asiasta sanoo mut sit ku joku muu huomauttaa niin saattaa vasta oivaltaa mistä on kyse.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Syli84
Onnea Matruusi! Hyvänkokoinen neiti ja sissi äiti kun ilman puudutteita hänet maailmaan saattanut! Hyviä vointeja sinne! :)

Täällä mies on suurimman osan ajasta ollut kyllä ihanasti messissä tässä raskaudessa. Heti ihan plussasta asti, mä itkin shokissa mut toinen loisti kuin naantalin aurinko.
Toki sit väliin oli raskasta kun voin niin huonosti sekä fyysisesti että henkisesti ja samaan syssyyn oli muutto toiselle paikkakunnalle, talon osto ym ressiä. Ihana tukipilari on ollut kuitenkin, kestäny mun miljoonat hormooni-itkukohtaukset, tsemppaa ja oottaa niin kovasti et vauva syntyy. Ja mieltä lämmittää kun kertoilee kun ovat työkavereitten kans millon mitäkin vauvajuttuja puhuneet,lastenvaunuvertailuja ym.,raavaat työmiehet :) <3

Täällä otetaan kaikilta steptokokki, perjantaina ois ronklattavaksi meno. Pitäkää peukkuja et ois kohdunsuulla jotain edistystä jo alkanu tapahtuu! Vauva tuskin on vielä ees laskeutunu kun niin henkeä ahistaa välillä et taitaa keuhkoja painaa.

Ruu, tarkkaile postiasi! :) eilen lähti kestovaippa postipojan mukaan :)

Yhtäkkiä tullu paniikki et onko nyt varmasti kaikki tarpeellinen vauvalle valmiina hankittuna! Pitääpä viel tsekata tuo lista...

Kerttu pox 36
 
Onnittelut Matruusi!

Onpa jännä miten erilaisia käytäntöjä ton streptokokin suhteen. Täällä neuvolasta antoi näytteenotto värkit kotiin ja se piti ite tehdä siinä 35-37 viikoilla ja viedä labraan. Täällä neuvolalääkäri teki ton kohdunsuun tilanteen arvion tolla rv 36 käynnillä. Kummallista, että sitä käyntiä ei sitten oo enää joka paikassa.

Äippäpolilta tulin just äsken ja eipä tarvinnu kääntää perätilavauvaa, kun oli torstain jälkeen sitte kääntyny itekseen raivotarjontaan. Kysyin, että kun tuo vauva tuntuu vielä kovasti möyrivän niin kääntyykö se nyt vielä helposti uudestaan perätilaan, mutta lääkärin mukaan näin käy harvoin. Pidetään peukkuja sen puolesta. Nyt ei tarvi siis miettiä perätilasynnytystä tai sektiota... todennäköisesti. Varmistui, että tyttö on tosiaan tyttö. :) Ja kokoarvioksi lasketulle päivälle tuli 3500g eli ihan normikokoinen vauva ja kun pääkään ei mittauksissa näyttänyt isolta, niin eipä tuota masukkia tuolta hätistellä ulos. Näinköhän on, että tiedossa on mun ensimmäinen synnytys jota ei käynnistetä! Tosin tajusin, että tässähän voi käydä niin, että vauva syntyy vasta heinäkuussa!!! Ja mä kun olin jo ihan valmistautunu, että käärö olis parin viikon päästä sylissä. Vauvan pää on siis vielä korkealla ja kanavaa jäljellä reilusti eli ei mitään viitteitä, että olis tulossa.

Sulo-Sylvia ja sipsukka 36+5
 
Sulo-Sylvia, loistavaa että vauva oli kääntynyt raivotarjontaan! Nyt pysyköön niin ja hyvillä mielin kohti loppua :)

Onnea matruusi kääröstä! :heart: Tyttöjä tulee, mutta kesäkuun eka antaa vielä odottaa itseään :)

Kohta olis neuvola. Toivottavasti terkka on järkevällä päällä eikä lässyttele ja toivottavasti vauvan pää olisi edes kiinnittynyt... Multa on nyt loppunu ne häpyluun kovat kivut. Ensin ajattelin, että onko se vauva jumalauta alkanut peruuttaa pois tuolta alhaalta :D mutta ehkä paikat on vaan tottuneet että sieltä on joku kohta tulossa ulos :)

lauwra 39+5

ihanaa, että mä olen monen ajatuksissa, vaikkei täällä mitään uutisoitavaa olekaan :D
 
miiulalle piti vielä sanoa, että kyllä se turvotus sattuu! Itsellä esikoisesta jalat turposi myös ja käveleminenkin sattui. Ja kiloja voi turvotuksesta tulla vaikka +4 yhtäkkiä, joten ei huolta sen suhteen! Ne kilot lähtee myös nopeasti pois.
 
  • Tykkää
Reactions: miiula
Ja täällä taas...
Neuvolassa käyty ja hyvin meni! Terkka ei ärsyttäny yhtään :D Sanoi, että vatsa on selkästi alhaalla ja pää kiinnittynyt (ja tämän takia sinne häpyluuhun ei enää niin koske, koska vauva on oikeassa paikassa). Verenpaineet vähän normaalia korkeammat, mutta hyvät, ja sekin kertoo että jotain kropassa tapahtuu! Kiloja nyt alusta +10 tasan. Ensi viikon tiistaina seuraava aika ja silloin sitten lähete yliaikaisuuskontrolliin jos mitään ei tapahdu.
 
Täällä Kuopiossa streptokki-näyte otettiin kans neuvolalääkärikäynnin yhteydessä. Sain kyllä kans sellasen käsityksen, että se on "pakko" ottaa, joten vaikuttaa kyllä tosi hassulta, että jossain päin Suomea sitä ei sitten oteta ollenkaan :eek:

Minun mies on ollut ostamassa pinnasänkyä about marraskuusta lähtien. Kirpparilta on bongannut perässävedettävän matkalaukun ja todennut, että se pitää vauvalle ostaa, kun tarviihan vauva oman matkalaukun, kun reissuun lähetään :D Onneksi olen saanut vähän jarruteltua tuota hankinta intoa - meillä ois varmaan ylppärilakkikin jo valmiina odottamassa, jos mies ois saanut kaiken ostaa, minkä on nähnyt.
Mitään "tarpeellisia" hankintoja tuo ei sitten olekaan ehdotellut. Oli tietty mukana vaunuja testaamassa, mutta kyllä se olin minä joka ensin viikon googletin ja vertailin nettisivustojen ja blogitekstien avulla, et mitkä vaunut meille sopii. Kirppareilla ollaan yhdessä kierretty ja kiitettävästi on sanonut mielipiteitään vaatteiden suhteen jne. Miehelläni on ihan uskomaton värisilmä ja hän on tarkka omista vaatteistaan, siispä en ihmettele kyllä yhtään ettei mikä tahansa "joka mahtuu päälle" -vauvanvaate ei ole kelvannut.
Positiivisin mielin odottaa siis vauvaa, mutta koska esikoinen on tulossa, niin olen melkoisen varma, että miehen ajatuksissa vauva arki on sitä, että vauva nukkuu, syö tissiä, hänelle puetaan söpöt vaatteet ja käytetään vaunuilla ulkona kerran päivässä. Olen kyllä koettanut selittää myös niitä mahdollisia "raskaiden öiden/päivien" antia, mutta tähän mies vain toteaa "ettei saa olla noin negatiivinen" :D

Yhdessä asiassa mies ei kyllä ymmärrä raskaanaoloani ollenkaan: olen öisin alkanut kuorsata ja se häiritsee häntä valtavan paljon. Tönii ja pukkii monta kertaa yössä minut hereille ja jopa joskus vihaisenakin toteaa, että "ole jo hiljaa". Ihan kun itse voisin asiaan vaikuttaa. Muutenkin nukahtaminen tämän vatsan kanssa asentoa etsiessä on niin tuurissaan, että ärsyttää todella suunnattomasti, kun on itse juuri nukahtanut niin sitten tönitään hereille. Olenkin kehoittanut siirtymään sohvalle jos tekee tiukkaa sekä muistutellut,että vauva tulee myös mitä tod.näk. pitämään ääntä öisin ja jopa useita kertoja yön aikana.

Tänään pesin ensimmäiset vauvan vaatteet ja niitä sitten pyykkitelineelle ripustaessani tuli ihan semmonen herkkis olo, että tästä se nyt alkaa eikä heti lopukkaan tää pikkupyykin pesu :) Kotiutumisvaatteet on vielä ihan päättämättä, sairaalakassia olen pakannut vain ajatuksen tasolla. Paljon on onneksi teiltä tullut jo vinkkiä (ISO KIITOS!), että mitä sille juhannusvauvalle kannattaa laittaa kotiin lähtiessä päälle. Toisinaan tuntuu,että olen ostanut jo aivan liikaakin vaatteita, toisaalta tuntuu ettei niistä mikään ole hyvä kotiutumisvaatteiksi :D

Perjantaina olisi tarkoitus lähteä sinne Lappiin veljen häihin. Siihen mennessä sairaalakassi pitäisi saada pakattua suurin piirtein valmiiksi. Googletin jo Rovaniemen synnärin numeron - ajattelin, että jos oon tosi hyvin valmistautunut niin mitään ei varmasti tapahdu :D Tai sit pungerran tämän porukan ekan "mökkisynnytyksen", häät nimittäin pidetään vanhempieni mökillä keskellä korpea. Siellä sitten huudan synnytyshuutojani niin, että tunturit vaan kaikuu :D
Tukisukat ostin automatkalle, josko ei olisi niin turvoksissa sitten koivet pitkän ajomatkan jälkeen. Oisko muita käytännön vinkkejä, että selviän kunnialla 8 tunnin paikoillaan istumisesta? Varmaan paljon jalottelutaukoja ja nestetankkausta :)

AnnaS 36+3
 
lauwra, hyvä tietää että tää voi siitä johtua, tosiaan aika turvonneet on kädet, toivottavasti ei tästä enää pahene!

Onnittelut Matruusi!! :flower::heart:

Sulo- Sylvia, mahtavaa että siellä sentään vauva tajunnut kääntyä, täällä vaan kökötetään tiiviisti perätilassa :rolleyes:
 
Matruusille isot onnittelut!! :flower:

Pihla puhuit niistä sexyistä tukisukista mitkä sektioon puetaan, mulle luvattiin ne sairaalan puolesta synnytykseen kun muuten käytän tukisukkahousuja ja ne on vähänepäkäytännölliset tossa puuhassa :D mutta tajusin ite kysyä asiaa josko olis mahdollista kun ne maksais jotain 100 e pari ostettuna......

Täällä ollaan viel kokonaisena. Ja vähän väsynä. Pelkästään mun tän hetken lääkitykset ja hoidot rupee ketuttamaan. Käytössä mulla on piikit, pillerit, puikot, nenäsumutteet, inhalaatiojauheet ja tommoset tukisukkahousut from hell... Että jos joku lääkintämuoto johonkin rööriin vielä tarvitaan niin ei kiitos enää :D vaikka pienellähän tässä nyt vielä mennään ja kuitenkin mulla ja lapsella kaikki hyvin niin ei sais valittaa, on vaan niiiiiin kypsä olo :ashamed:

Syli 39+4 siis voi prööööööt
 
Anna.s pari hyvää tyynyä autoon ja sit tietty pepun alle lasten uimarengas vähän vajaana, siitä vois olla iloo jos lantio/peppu/liitokset rupee ärtymään istumisesta. Voi vähän sit vaihdella asentoa helpommin :)
 
"Henttu82"
Huomenta.
Sellasta kysyn että onko muilla tullut vuotoa sen jälkee kun kohdunkaulan tilannetta katsottu?
Mä kävin eilen sairaalassa kun piti olla vauvan ulkoinen käännös mutta meidän helpotukseksi vauva oliki itse kääntynyt oikeinpäin. Lääkäri sit halus vielä sörkkiä alapäähän. Huomasin myöhemmin että vähä verestävää vuotoa tuli ja sit eile illan ja tän aamun on rusehtavaa tullu. Juilii tonne alas välillä. Saattaa olla ärtynyt toi alakerta eilisestä ja limakalvot kuivat.. ihmetyttää vaan kun vieläkin sieltä tulee jotain. Tosin ennenkin on esim. Papan jälkeen mulla verta tullu mutta se on sit nopeasti loppunut.
 
Eilinen neuvolalääkäri oli täys turhake, sen streptonäytteen ottivat, mutta muuten ei mitään tehty tai saatu käynnistä irti. Painokin oli noussut hurjat +88g viikossa :LOL: Kaikenhuippu oli lääkärin kaksi kandiPOIKAA jotka oli niin kovakouraisia että mun maha veti ihan kovaksi loppupäivää, tais vauva suuttua kun liikkeet loppui yli pariksi tunniksi kuin seinään.
Mulla oli jännittävä yö: Esikoinen uudessa sängyssä, en uskaltanut nukkua kun pelkäsin etten kuule jos lähtee käppäilemään ympäri kämppää. Nukahtaminen oli melkonen farssi mutta simahti samantien kun jätin oven raolleen että näki mut siinä seisomassa. Eikä tälläkään liikaa liikuttu, kerran 4.30 kuului pikkuaskeleet keittiöön päin menevän ja suostui maitomukin kanssa takas sänkyyn samantien. On se vaan ihana pieni, tai siis jo noin ISO TYTTÖ. Vaikka itseään pikkuvauvaksi tituleeraakin vielä :D

Löysin eilen H&M:ltä vauvalle kotiinlähtövaatteet, aivan ihana siilibody, siihen lakki ja pöksyt 9,99€ ja vielä koko liikkeen valikoima 20% alessa! Ostin vielä college-asunkin, jos sattuu kylmiä päiviä.

Tänään sitten meidän makkarin uudelleenjärjestely jotta saadaan pinnis tänne. Kivaa, pakko kyllä torkkua kunnon päiväunet.. Mies toi mulle eilen levyn Fazerin sinistä, ehkä sitäkin vähän maistella tässä.. Mmm...

Beibei poks 36!!
 
Hellurei. Joku kyseli nenäverenvuodosta, täällä yks jolla vuotaa joka päivä! Yks päivä ei meinannut loppua millään niin piti hakea ihan kylmäpussi niskalle... Nenä ollut tukossa koko raskausajan ja pakko käyttää avaavaa nenäsuihketta yöllä että saa nukuttua. Se taas rikkoo limakalvoja ja aiheuttaa lisää sitä nenäverenvuotoa... Päivisin nenäkannu kovassa käytössä. Nyt menee myös allergialääke ja kortisonisuihke... Loppuis synnytykseen pois! ?

Mulla on edelleen maha kipeä ja välillä sekaisin :S Nyt kaksi päivää lisäksi pahoinvointia ja päänsärkyä. Vaivat vaan lisääntyy kun viikot lisääntyy :S Esikoinen oksensi viime yön niin tämä päivä on sitten pyykkäystä :/ Hohhoijaa.
Huomenna synnytyksen suunnittelu käynti keskussairaalassa! :)

Lara 35+6
 
Henttu, normaalia on tuo vuoto noissa määrin! Ei huolta :)

Beibei, kyllä noi pienet vaan kasvaa :) ja kavereiden mukaan siinä kohtaa kun vauva syntyy, niin tuo 2v esikoinen kasvaa isoksi hujauksessa!

Piti vaan kaikille tulle sanomaan, että yhdessä kasassa ollaan ;) Eilenkin illasta oli tosi kova paineen tunne ja tuntui, että jos lapsovedet menisi niin se helpottaisi oloa. Mun äiti on kylässä ja tänään on ohjelmistossa ikkunoiden pesua ja Ikea-reissu. Synnyttäminen ois kans ok, olis lapsenvahti hyvin saatavilla :D

lauwra 39+6 ohhoh!
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei

Yhteistyössä